Thursday 5 September 2013

PROF AGUS SEKOLAHKAN AHMAD MASLAN TIMBALAN MENTERI KEWANGAN MERANGKAP KETUA PENERANGAN UMNO PASAL ALASAN MENGAPA NAJIB NAIKKAN RON95 DAN DIESEL 20 SEN SELITER!!!!!



Mulai 3 September 2013, harga petrol RON 95 dinaikkan sebanyak 20 sen dan harga minyak diesel pula dinaikkan sebanyak 20 sen. PM menyatakan kenaikan harga petrol tersebut adalah untuk mengelakkan masalah kepada kedudukan kewangan negara. Kata PM: "Ini mungkin akan jadi bebanan sikit kepada rakyat, tetapi kalau kedudukan kewangan (negara) keseluruhan terjejas, ia akan merosakkan seluruh negara."

Saya tidak segera mengulas kenaikan harga minyak tersebut kerana mahu melupakan sementara hal-hal negara untuk memberi tumpuan kepada tugasan akademik yang banyak tertangguh. Namun, apabila kelmarin Timbalan Menteri (TM) Kewangan menyatakan harga minyak Malaysia adalah yang kelapan termurah di dunia selepas Venezuela, Arab Saudi, Kuwait, Mesir, UAE, Iran dan Nigeria, hati saya segera terpanggil untuk memberikan sedikit ulasan. Ini kerana jiwa saya menolak pemberian fakta yang tidak tepat dan kenyataan yang menafikan intelek rakyat.

Jika setakat tujuh negara di atas, apakah kita hendak menafikan fakta bahawasanya harga minyak petrol di Brunei, Qatar, Bahrain, Algeria, Sudan, Libya dan Oman adalah lebih murah dari Malaysia? Kenapa TM Kewangan tidak menyatakan juga harga minyak di negara tersebut? Mengapa memberikan hujah yang salah atau berhujah dengan menyembunyikan fakta yang nyata?

Bagi membuktikan harga minyak di Malaysia adalah kelapan termurah di dunia, maka TM Kewangan pun mengumumkan harga RON 95 dan diesel di negara jiran kita. Antaranya ialah Thailand RM4.74 dan RM3.06, Singapura (RM5.56 dan RM4.32), Indonesia (RM3.05 dan RM3.43) dan Filipina (RM5.44 dan RM4.32). Kenapa kita bandingkan dengan negara kita yang tidak ada minyak ata sedikit sumber petroleumnya? Kenapa tidak kita bandingkan dengan harga minyak petrol di Brunei, UAE, Libya, Bahrain, Qatar, Oman dan lainnya yang harga minyak mereka jauh lebih murah daripada negara kita? Inilah yang saya katakan sebagai kenyataan yang menyembunyikan fakta untuk mengelirukan rakyat, jikapun tidak untuk membodohkan rakyat.

Untuk pengetahuan TM Kewangan, dalam konteks harga barangan ini, ada aspek yang kita boleh bandingkan dengan negara lain dan ada perkara yang kita tidak boleh bandingkan dengan negara lain. Misalnya, kenapa tidak kita bandingkan harga kereta di Malaysia dengan di Singapura atau Indonesia? Di Indonesia misalnya, jika setakat kereta Toyota Vios, mereka buat teksi sahaja. Jika di Finland dan Sweden, teksi mereka semuanya terdiri dari kereta mewah—lebih dari separuh teksi mereka menggunakan kereta Mercedes dan selebihnya BMW, Audi dan Volkswagen.

Itu belum lagi kita bincangkan tentang harga rumah. Dengan kos harga rumah kita yang ‘over priced’ dan kenaikannya tidak terkawal, apakah harga rumah di negara kita masih yang termurah di dunia? Begitu juga dengan hutang isi rumah rakyat di negara kita. Data menunjukkan lebih enam juta isi rumah rakyat di negara ini kini menanggung hutang berjumlah RM653 bilion. Secara purata, ini bermakna setiap isi rumah di negara ini tidak kira pangkat, status dan usia mempunyai hutang kira-kira RM108,000 seorang.

Kadar hutang ini adalah amat membimbangkan, apatah lagi peningkatan nisbah hutang isi rumah Malaysia kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) meningkat setiap tahun dari 63.9% pada tahun 2008 kepada 76.6% tahun 2009, 75.8% tahun 2010, 76.6% tahun 2011 dan 80.5% pada tahun 2012. Rekod terkini hutang isi rumah Malaysia untuk tahun 2013 berada pada kadar 83.0% dari KDNK yang menyebabkan amaran untuk berwaspada daripada penganalisis kewangan di rantau ini.

Melihat kepada data hutang isi rumah di atas, apakah kita hendak menyatakan kadar hutang isi rumah rakyat di negara kita adalah antara kelapan terendah di dunia atau harga kereta dan rumah kita juga antara terendah di dunia? Saya berhujah begini untuk menunjukkan saya menolak data tidak masuk akal yang diberikan oleh TM Kewangan kita tentang harga minyak kita yang kelapan termurah di dunia.

Saya juga tertarik dengan alasan yang diberikan oleh TM Kewangan yang menyatakan kenaikan harga minyak adalah untuk membolehkan kerajaan memberikan BRIM kepada rakyat. Katanya: "Bantuan subsidi seharusnya disalurkan kepada yang benar-benar memerlukan dan melalui pemotongan subsidi (kenaikan harga petrol) ini kerajaan kemudian menyalurkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) untuk rakyat yang berpendapatan rendah."

Saya tidak faham kaitan antara kenaikan harga minyak dengan bantuan BRIM yang diberi oleh kerajaan kepada rakyat. Pemberian BR1M ini untuk apa? Sebagai umpan untuk menggula-gulakan rakyat atau benar-benar untuk menolong rakyat? Jika untuk menolong rakyat miskin, kenapa pula BR1M yang diberikan itu diambil semula dalam bentuk menaikkan harga minyak petrol? Tidakkah kerajaan sedar dengan kenaikan harga petrol ini, BRIM yang diberikan kepada rakyat tidak dapat menampung beban kehidupan mereka kerana kenaikan harga petrol tersebut tentulah datangnya bersama dengan kenaikan kos hidup dan kos barangan keperluan harian? Tidakkah ini tidak boleh difikirkan oleh kerajaan?

Oleh sebab itulah, saya menolak kenyataan TM Kewangan ini sebab hujahnya tidak tepat dan hujah inilah yang sentiasa diberikan secara berulang-ulang setiap kali harga minyak naik. Carilah alasan yang boleh diterima umum seperti demi kesihatan ekonomi negara, bagi mengurangkan defisit fiskal, kita terbeban dengan hutang luar, bagi faedah ekonomi negara jangka masa panjang, bagi mengurangkan jumlah subsidi kerajaan yang semakin meningkat, akibat kenaikan harga minyak di pasaran dunia ataupun sebahagian daripada proses rasionalisasi bagi membantu menstabilkan ekonomi negara.

Jikapun hendak memberikan analisis perbandingan dengan negara lain, berilah analisis perbandingan yang sesuai, bukannya untuk sesuaikan data dengan keperluan dan hujah kita. Analisis akademik menuntut kejujuran kita memberikan data yang tepat. Begitulah!

56 comments:

  1. yes...ada gak prof yg bankang...prof agus pun rakyat malaysia gak..cmni la baru best.....jawapan cukup tepat..aku setuju pasal kaitan mnyak dgn brim..nmpk benar kebodohan najib kt situ....omakkau...sila berkunjung ke blog parpukari...pro umno...macai2 umno sedapkan ht masing dgn menyokong tindakan najib naikkn hrga mnyak....apa yg best..mereka bergaduh sesama sendri....patut la xde kt sni..biasanya laju ja..hahahaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. TM kewangan selalu beri penjelasan tidak tepat dan mengaibkan kebijaksana sebagaimana pejelasan ipo saham felda(FGV)dimana saham fgv terus merudum

      Delete
    2. MMEMANG BETUL,DALAM UMNO SUDAH TAK ADA YANG CERDIK PANDAI,TINGGAL YANG BANGANG DAN KAKI MENGAMPU.LEBIH LAMA MEREKA MEMERINTAH MAKIN PARAHLAH RAKYAT.APA BOLEH BUAT UMNO HAPRAK JUGA PILIHAN RAKYAT.PADAN MUKA KITA.

      Delete
    3. kalau nk banding dgn negara jiran, malaysia negara pengeluar minyak.... hrga minyak d malaysia jauh lebih murah dari negara jiran... sbb tu la berlaku penyeludupan petrol ke negara jiran.... kerajaan dh penat memantau, menangkap dan brmcm cara nk halang penyeludupan minyak tp ttp juga brlaku.... rkyt malaysia guna minyak berapa liter la sgt tp penyeludup seludup beribu2 liter dan dpt keuntungan mudah atas subsidi minyak yg kerajaan beri.... nk halang penyeludupan pon bukannya mudah..... kos penguatkuasaan pon tinggi... tapi kerajaan ambil inisiatif mengurangkan subsidi minyak supaya tiada berlaku penyeudupan.... penjimatan subsidi minyak disalurkan kpd org yg kurang mampu dlm bentuk BRIM... tu pon tk boleh nk pk ker perkaitannya?? sibuk2 nk sekolahkan orang... sendiri pon tk abis sekolah ...

      Delete
    4. Nak menyelamat ekonomi negara konon. Semua org tau masalah kewangan negara adalah disebabkan perangai kau tu yang tak amanah.Dah la kau menang PRU-13 secara tipu. Pastu kau gunakan kuasa yang kau ada untuk memperalatkan media tunjukkan kepada seluruh rakyat Malaysia yang kau tu pemimpin yang baik.Dah lah penipu, selambe je kau suruh orang cakap kau tu baik. Kau fikir kami tak tahu kau adalah anak didik Yahudi yang gunakan cara Yahudi laknatullah untuk menakluk dunia tapi pada masa yg sama mereka mahu dikenali sebagai pembela bangsa dan penyelamat dunia. Menentang kebenaran, menyokong kemungkaran. Tapi kau ingat, kami rakyat Malaysia yang kau zalimi selama ini tak akan memaafkan kau dunia sampai akhirat dan kami akan selalu berdoa agar kau akan menerima azab yang pedih di dunia dan di akhirat atas kezaliman yang kau lakukan.Kau rancang je ape yang kau buat tapi Allah SWT Maha Melihat apa yang kerjakan.

      Delete
    5. Anonymous 22.26..hang kena di sekolahkn dulu..urgent..

      Delete
  2. Mengapa memberikan hujah yang salah atau berhujah dengan menyembunyikan fakta yang nyata?

    Bagi membuktikan harga minyak di Malaysia adalah kelapan termurah di dunia, maka TM Kewangan pun mengumumkan harga RON 95 dan diesel di negara jiran kita. Antaranya ialah Thailand RM4.74 dan RM3.06, Singapura (RM5.56 dan RM4.32), Indonesia (RM3.05 dan RM3.43) dan Filipina (RM5.44 dan RM4.32). Kenapa kita bandingkan dengan negara kita yang tidak ada minyak ata sedikit sumber petroleumnya? Kenapa tidak kita bandingkan dengan harga minyak petrol di Brunei, UAE, Libya, Bahrain, Qatar, Oman dan lainnya yang harga minyak mereka jauh lebih murah daripada negara kita? Inilah yang saya katakan sebagai kenyataan yang menyembunyikan fakta untuk mengelirukan rakyat, jikapun tidak untuk membodohkan rakyat"

    tq prof... brunei RM1.30+- .. mohon jgn ada yg x sekolah bagi cadangan tarik gelaran prof plk.. Apa2 pun mata pena & lidah lagi bahaya dari pedang bg manusia2 tertentu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amenu wawasan 20 sen 20 sen. Hihihihhahaha

      Delete
  3. TM Kewangan mmg jenis menteri yang otak dia ada dekat kepala yang terbenam di celah kangkang bininya.....................

    ReplyDelete
  4. aku tlg jawab bagi pihak macai dan senaraikan antara jawapan balas yg popular jd macai
    1. bersyukurla Br1m kan ada
    2. gaji naik setiap tahun
    3. Pm tahu apa dia buat utk rakyat
    4. x suka berambos ke luar negara
    5. anuar liwat
    6 pr memerintah bankrup negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh mana yg bagi statement ni?Bg hujah bernas sikit bro!

      Delete
    2. ni lagi sorang bodoh..pengampu..BRIM tiap2 hari bayar ke...minyak hari2 kena bayar..gaji naik jgn diusik yg ni..bgtau mana negara dunia yg tak bg naik gaji...yag no.3 tu tau buat bodoh...ko ni bangla ke nak halau org msia kuar sedar skit..ko tau ke or ko penah kena liwat ngan anuar ye...ko tau ke inflasi...g baca buku ls berukk...!!..statement menda la ko ni...ni cara jwp utk ko...baik ko BACA STATEMENT terbaru TUN MAHATHIR bg ko phm...

      Delete
    3. jwb bagi pihak macai makna nye macai le.kahkahkah.macai anjing dap.

      Delete
    4. Umnu sembang je nak capai wawasan 20 sen 20 sen. Tah macam mana tak lama hutang negara cecah 700 bilion sekatang 650 bilion. Taik palatlah umnu ko bohong je. Ko semua orang umnu memang kaki pembohong kaki puki. Kaki botol. Semua menteri kaki botol. Mana nak capai wawasan 20 sen 20 sen.

      Delete
  5. aku minta prof agus dan prof 00 ni bertanding dlm pru14 nanti...syabbas m'sia. bangga uhuk uhuk uhuk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak payah bro...kalau prof agus ni bertanding lawan TM kewangan yang jelas bodoh ni pon, aku percaya, TM kewangan tu akan menang plihanraya sebab SPR menipu dan jugak sebahagian besar pengundi malaysia memang suka amik orang bodoh jadik pemimpin...

      Delete
  6. Sy jd musykil le prof..ape yg sy bce dr lman2 web yg dulu dgn yg skrg agak blainan faktanye n x bjmpe dah fakta2 yg dlu..fakta yg sy jmpai skrg mngatakn mlysia bukn pngeluar utama dunia.lebih bnyk yg diimport dri yg export..indonesia adalh salh 1 pngeluar minyk dunia..sy xpenah tau sblmni..klu x caye cube bkk lmn2 web psl minyk ni..fakta dh berubah ke?? Papepn pR tetap dhati n umno dkaki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer... fakta tentang import export dan kewangan, sentiasa berubah mengikut keadaan semasa. Indonesia dulu adalah ahli OPEC kerana pengeluaran mereka melebihi 1 juta tong sehari... tp oleh kerana merosotnya pengeluaran yg disebabkan kerana lapangan minyak yg telah tua dan kurangnya kemajuan dalam mencari lapangan minyak baru telah menyebabkan pengeluarannya merosot hampir menyamai Malaysia dan Indonesia juga telah terkeluar dari menjadi ahli OPEC. Banyak lagi yg berkaitan tetapi cukuplah setakat itu... rajin Google... insya"allah jumpa data terbaru...

      Delete
    2. otak udang. sama je ko dgn prof. amik maklumat google.kahkahkah

      Delete
  7. TM Kewangan dia bukan pakar ekonomi mana dia tau benda2 camni. Dia ni pakar SONGLAP DUIT. Kalau yg ini hangpa tanya dia akan akab jawab ditel A to Z 100% betol. PM Najib pun sama yg pi lantek si bongok ini jadi TM Kewangan buat apa,berapa ramai lagi rakyat Malaysia yg memiliki kelulusan perakaunan lantek lah jadi Menteri Kewangan. Yg jelasnya Idris Jala tu pakar dalam rkonomi tapi diletakannya dia sebagai menteri di Jab.Perdana Menteri. Setahun ada lah dua atau tiga kali keluar stetmen kat paper lansung tidak dihargai pemikiran beliau. Ini gays hidup BN yg cerdek di pinggir dan yg bodoh,banggang diketengahkan. Lingkup lah Malaysia tak lama lagi.

    ReplyDelete
  8. Ayat "PROF AGUS SEKOLAHKAN AHMAD MASLAN TIMBALAN MENTERI KEWANGAN MERANGKAP KETUA PENERANGAN UMNO PASAL ALASAN MENGAPA NAJIB NAIKKAN RON95 DAN DIESEL 20 SEN SELITER!!!!!"
    Sayatak belajar ke U tapi lebih mudah mengajar orang buta huruf dari Menteri yang bijaksana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sbb tk bljr ke U la otak sempit... apa berlaku jer nk melenting.... bukan nk selidik dulu...

      kalau nk banding dgn negara jiran, malaysia negara pengeluar minyak.... hrga minyak d malaysia jauh lebih murah dari negara jiran... sbb tu la berlaku penyeludupan petrol ke negara jiran.... kerajaan dh penat memantau, menangkap dan brmcm cara nk halang penyeludupan minyak tp ttp juga brlaku.... rkyt malaysia guna minyak berapa liter la sgt tp penyeludup seludup beribu2 liter dan dpt keuntungan mudah atas subsidi minyak yg kerajaan beri.... nk halang penyeludupan pon bukannya mudah..... kos penguatkuasaan pon tinggi... tapi kerajaan ambil inisiatif mengurangkan subsidi minyak supaya tiada berlaku penyeudupan.... penjimatan subsidi minyak disalurkan kpd org yg kurang mampu dlm bentuk BRIM... tu pon tk boleh nk pk ker perkaitannya?? sibuk2 nk sekolahkan orang... sendiri pon tk abis sekolah ...

      Delete
    2. Oi anjing.....lu punya ayat copy paste....lu klau xreti bab ekonomi xpayah sibuk nk tnjjuk pandai...jgn jd bodo...lu fhm x efek berangkai akibat hrga mnyak naik?? Setakat mnyalak kuat2 tp nk beli barang pun tenat...baik xpayah...lu punya jawapan mcm org xsekolah...hujah bnngang.....otak lu mmg sempit

      Delete
  9. Mereka dibayar gaji untuk menipu kita..

    ReplyDelete
  10. prof agus terbaik..hrp ada lg cendikiawan ngra kita yg akn bersuara demi semua rakyat....dan kpd semua glgn atasan brcakap biarlah berdasarkn fakta. jgn ingat smua rkyt malaysia ni bodoh.

    ReplyDelete
  11. Minyak naik....sesama yg mnjdi status rkyat brgaduh, brtikam lidah...pe la bodoh nya rkyat mlysia ni...pi la gaduh dgn njib tu tau dgn umnonok setan keparat tu..bru la btl...klu mcm ni la keadaan pemerintah yg memerintah dan rkyat nya yg terus menerus bengong...rsa nya satu ari nti mlysia ni akn jdi negara yg hilang kedaulatan nya..akn jdi negara tahap pencacai...pkir2 kn la...k.

    ReplyDelete
  12. Sayang srjuta kali sayang....TM kwangan kureng peka berbanding prof agus.....dia tu pakar dlm auta bukan fakta. Student je perlu fakta tp pak menteri perlu banyak auta.

    ReplyDelete
  13. Pam minyak dlm kereta bayar ajelah. Jangan banyak cerita. Nanti tak tidur malam pak menteri.

    ReplyDelete
  14. Calon umno macai smua bodoh2.lulus darjah 6 maths fail..Prof Agus akn klh jika lwn TM Kwgn pendek ni krna bertndig d Johor yg taksub umno ni letak lembu pun mng..sbb tu ngra jiran S tu jauh tinggalkn dr Johor mlh Mlysia krna ngra d pimpin oleh macai bodoh...dah tau bodoh ada hati nak jdi pemimpin mlh jaga lembu Kak Jat pun lembu tendang..adakah patut katanya naik mnyak krna ikut nshat Pakar Eknomi yg aku tahu kau yg cucuk hdg pakar ekonomi mrka ni pak turut je jika tegur jwatan melayang n di fitnah mcm2 baik yes2 je slmt mcm Zaharin murtad PKR Byn Baru tu ampu2 dpt jdi Duta Bsr Indon tu hadiahnya...Ikhlas ckp kbinet Njib xde yg pndai tadbir negra tamak kuasa isi perut buncit je.PM pun dia Mntri Kwngn pun dia mlh samseng n k.gelap keling pun di lantik menteri yg terang2 pengaruh cerita Tamil gengsternya yg d tyg d Coleseum jln TAR tu jdi penasihat.Benarlah akan hancur rosak ngra jika yg bkn hak pakar,yg arif yg urus bkn bidangnya.

    ReplyDelete
  15. Anak i tadika pun tau. ..tanya kenapa x potong elaun2 gji yg besar2 tu mnteri etc,cut bajet keraian raya sana sini rumah terbuka bnyk sgt setiap offce tdika skolh jbtn daerah negeri ngra berapa bnyak mmbazir dok buncitkn perut mkn2 x henti.rkyt jdi obes gemuk no 1 dunia .Lrang menteri k/tgn awam ke luar ngeri lgi baik dri dok naik mnyak tambah pendptn kuat eknomi ngra...xleh fikir ke jika betul nsiht dr pkar ekomi ngra ke PM fikir sma kak Moh je yg sbnrnya MOF nya...abg Ajib proksi je

    ReplyDelete
  16. kehhh... lepas Pru ni sejuta alasan ada untuk naikan harga minyak dan barangan tetapi mengapa sebelum pru tu janji macam2 like.. minyak takkan naik pada tahun ini dan tiap 2 malam lancarkan program libatkan jutaan ringgit.... sekarrang baru cakap dah pokai... memang bn kaki putar lama untuk menang pru jeeee

    ReplyDelete
  17. laaaaa...aku ingat macai macai karat biru saja yg bodo bodo..rupanya menteri yg jaga duit pun bodo juga...nasib baik aku dah lama chow dari parti keris telanjang tu, kalau tidak habis keturunan jadi bodo..pd maca macai yg tinggal lagi tu, berjuanglah anda dengan kebodohan yang anda ada tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekrg masuk parti lubang penuh atau spearuh ke??hehehehe.berjuanglah dgn menjadi anjing berketuakan DAP.hehe

      Delete
    2. Masok amenu tak dapat apa2 dapat lah taik palat rosmah bantot tu je jadilah ek.

      Delete
  18. Aku nak sekolahkan prof agus. Bila bagi subsidy minyak tak semua dapat kerana yg dapat hanya pemilik kenderaan dan 'perompak' minyak subsidi yg seludup keluar negara dan juga yg jual kepada pengguna industri. Rakyat asing dari utara dan selatan pun ramai dapat subsidi minyak berbanding dengan rakyat malaysia yg tiada kenderaan atau guna motorsikal atau kereta kecil. Kalau prof dah tinggi sangat sekolahnya bagi la formula subsidi kerajaan yg pengagihannya lebih adil. Janganla nak melalak sekolahkan orang lain. Buatlah reseach yg bolih membantu. Jangan nak popular atas keaiban orang lain. Aku harap dia belajar lagi.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. bodohnyer komen.....org tu professor...kau tu bangang bertingkek-tingkek.......naiknyer minyak....dia akan menghasilkan satu rantaian kenaikan yg melibatkan barangan dan perkhidmatan lainlah bodoh...maka ia akan melibatkan org kampung sekalilah......bangang.......baghal.....lembu...

      Delete
    2. professor pon ada yg bangang jugak.... manusia jgk kan.... selain minyak petrol, gula beras pon bersubsidi.... tu pasal yg ada subsidi ni semua kena seludup ke negara jiran... satu isi rumah berapa sgt guna.... yg di seludup ke negara jiran tu bertan2.... mknanya... subsidi yg krajaan bg tk smpi ke rkyat...utg kt penyeludup dan rkyt asing.... berjuta2 ringgit govt. rugi... tu pasal govt nk kurangkan subsidi spy penyeludup tk sibuk2 nk seludup minyak, gula, beras.... klu hrga brg naik bia jela.... cover la blk dgn BRIM... mmg pon penerima BRIM golongan yg brpndapatan rendah dn sederhana... Duit BRIM tu adalah hsil pnjimatan subsidi... kan molek tu.... drp rugi subsidi bg kt rkyt asing.... baik lg bg penerima BRIM sbb sah2 dorang ada IC... Ada faham???

      Delete
    3. Ada orang tu sekolah tak tinggi, bila ada orang yg kat depan nama ada prof aje semua klentongnya betul...... Kesian.....

      Delete
  19. si agus ni amik spm pon 3 kali. nasib2 masuk u.amik master meniru. byr nk dptkan phd.inilah jadinya. dalam poket la perangai mamat ni.hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si najibultuya lagi pulak langsung takde sijil takde kelulusan sebab tu bengap sangat. Hahaha

      Delete
  20. https://www.google.com/search?q=penyeludup+minyak&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&channel=np&um=1&ie=UTF-8&hl=en&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=CNopUsaWBcefkgXXtoDYDw&biw=1024&bih=444&sei=YNopUqjZAY7MkQWw-IHoDQ#imgdii=_

    ReplyDelete
  21. kalau nk banding dgn negara jiran, malaysia negara pengeluar minyak.... hrga minyak d malaysia jauh lebih murah dari negara jiran... sbb tu la berlaku penyeludupan petrol ke negara jiran.... kerajaan dh penat memantau, menangkap dan brmcm cara nk halang penyeludupan minyak tp ttp juga brlaku.... rkyt malaysia guna minyak berapa liter la sgt tp penyeludup seludup beribu2 liter dan dpt keuntungan mudah atas subsidi minyak yg kerajaan beri.... nk halang penyeludupan pon bukannya mudah..... kos penguatkuasaan pon tinggi... tapi kerajaan ambil inisiatif mengurangkan subsidi minyak supaya tiada berlaku penyeudupan.... penjimatan subsidi minyak disalurkan kpd org yg kurang mampu dlm bentuk BRIM... tu pon tk boleh nk pk ker perkaitannya?? sibuk2 nk sekolahkan orang... sendiri pon tk abis sekolah ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aghhh. persetankan itu semua. yang penting kami penyokong pr harus bangkang. kerajaan buat benda baik ka..kami akan bangkang. ini strategi spt Yang Berhormat Abang Rafizi bagtu kami.

      Delete
    2. Yg penting kita jatuhkan umnu parti kafir laknatullah.

      Delete
    3. ya.hanya parti dap yg perjuangkan islam sbb depa bagi 2ribu ringgit kat masjid2 penang.

      Delete
  22. Kepada yg sokong minyak naik. Tahniah esok2 kalau minyak naik sampai rm5.00 seliter jgn bangkang tau...kami org kpg ni dah terasa kenaikan harga barang. Tu yg tak setuju tu..kalau brim rm 1000 setahun pun. Harga brg naik dok mcm tu jugak Lebih baik brim Rm500 tapi harga minyak kekal mcm ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. harga ron97 je yang naik bangang.ron 95 tetap 2.73sen seliter. tu pon susah nak kira ke. lainkali kerja keras.jgn asyik berdemo bodoh memanjang.takde duit tu la jadinya. bongok tul korang sama je bengap dgn nik ajis.hihi

      Delete
    2. Komen pakai otak please

      Delete
  23. kenapa tak bandingkan harga minyak di Brunei, UAE, Libya, Bahrain, Qatar, Oman???...UTK DIBANDINGKAN...
    maksudnya Pf Agus ni lagi bangang kot....(sebab semua negara tu antara pengeluar minyak dan berpopulasi rendah kecuali libya)
    cuba aku tanya kenapa di China dan Russia pengeluaran tinggi tapi harga minyak mahal???
    kepada sesiapa yg rasa artikel di atas nie bagus dan benar.....anda sebenarnya seperti mengikut cendikiawan yg pandai terjun lobang taik.......
    jgn ingat title Prof. dia betul......
    sama gak jgn ingat title ulama dia masuk syurga....
    selidik dulu atas kapasiti diri sendiri.....baru buat keputusan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro,MACAI PR ni bukan ader otak pun.Asyik kena kencing jer.Ko bagi fakta pun diorang tak paham2 jugak.

      Delete
    2. Macai umno lagi buduhhh, makan hak rakyat

      Delete
  24. Bangangnya anon 22.26. Memang macai totok. Ada ke naik kan harga minyak sebab nak kurangkan penyeludupan minyak.

    Bangang tahap cipan ni.

    ReplyDelete
  25. itulah yg jadi kalo org bangang jd menteri..... najib dah lantik... ke najib yg .........? x taulah aper nak jd kat malaysia ni menjelang PRU 14 @ 2017/2018..... lama lg tu....

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...