Monday 1 July 2013

HASRAT KM MELAKA NAK PATENKAN MASAKAN ASAM PEDAS DIBELASAH TERUK OLEH PEMIMPIN UMNO JOHOR!!!!!


MASAKAN ASAM PEDAS PUN PEMIMPIN UMNO NAK BERGADUH SESAMA SENDIRI KE?

PASIR GUDANG: Rancangan Melaka untuk mempatenkan asam pedas nampaknya seakan membawa kepada 'peperangan' yang panas dengan negeri jiran Johor.

Exco Belia, Sukan, Warisan dan Kebudayaan Johor Datuk Zulkurnain Kamisan mendakwa bahawa hidangan yang panas dan pedas itu bukan milik eksklusif negeri Melaka tetapi adalah makanan biasa di seluruh negara.

"Johor mempunyai asam pedas versi tersendiri, begitu juga dengan negeri-negeri lain," katanya selepas menghadiri majlis tamat pengajian GiatMARA Johor di sini semalam.

Zulkurnain berkata walaupun mungkin terdapat sedikit perbezaan antara asam pedas Melaka dan Johor ini, namun ramai orang yang tahu bahan-bahan utama untuk hidangan ini.

Beliau berkata, masyarakat di kedua-dua negeri mempunyai versi kuah mereka sendiri dan ia adalah sesuatu yang "tidak masuk akal" bagi Melaka untuk menuntut bahawa hidangan itu adalah milik mereka sahaja.

"Bila Melaka mempatenkan asam pedas, sesiapa yang ingin memasak hidangan tersebut, termasuk chef, mungkin terpaksa membayar royalti," katanya.

Zulkurnain berkata ini akan menjadi amalan tidak sihat bagi negara ini jika setiap negeri menuntut atau mempaten hidangan tradisional.

Jika Melaka mahu mempatenkan asam pedas, Johor juga boleh melakukan perkara yang sama pada nasi beriani, nasi ambeng, mee bandung, botok-botok, lontong dan sambal goreng.

"Tetapi kita tidak mungkin berbuat demikian kerana kita mahu orang ramai dari luar Johor untuk menikmati hidangan ini," katanya.

9 comments:

  1. Tak kira janda mahupun anak dara semua minat yang ni. Lihat sini

    ReplyDelete
  2. apa la idea mcm ni seorg menteri

    ReplyDelete
  3. Arahan paling bengong dlm sejarah

    ReplyDelete
  4. Menteri bijak negara maju.puih....

    ReplyDelete
  5. Km pemikiran macam sampah sarap...

    ReplyDelete
  6. baru balik melaka, makan di restoran ikan bakar famous di umbai....tak lupa order asam pedas pari, satu family cakap tak sedap...tak habis, bungkus bawak balik...berakhir di tong sampah. Tak yah la susah2 nak dipatenkan, orang utara punya asam pedas jauh lebih sedap.

    ReplyDelete
  7. duduk satu malaya...masok ikan pedaih pun nok peten2. Apa ke punya bodoh yaamat-amat punya menteghi. Sesiye je dipilih. Oiii oghang melaka ape ke bangang sangat oghang yang kome pilih.Udoh tak ada koje lain ke. majukan ghakyat dan negheghi....bagi ghakyat seghonok...bukan bagi aidiye bodo macam tu...nyusohkan ghakyat betul la....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ajer memang yob....teman setuju bebeno.....demer ni giler gelemer jer....bior pape ase bergayer....akhirnyer tumpor rakyat dibuatnyer.....ghupeer hawo betoi pemimpin mcm tu.....

      Delete
  8. Taik dan batang pelir org melaka, tak nak patenkan jugak ker? Bodoh mcm Ali Rustam pun patut dipatenkan jugak.. biar bodoh ini di kelasnya tersendiri...

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...