Monday 8 July 2013

KAJI SELIDIK PASCA PRU 13 YANG TIDAK DISIARKAN OLEH MEDIA ARUS PERDANA YANG TOLAK TEORI TSUNAMI CINA!!!!.....UMNO/BN SEKADAR MEMPEROLEHI 54% UNDI MELAYU, 13% UNDI CINA DAN 44% UNDI INDIA!!!!!



UMNO/Barisan Nasional menerima kurang undi dalam PRU 13 daripada orang Melayu, Cina dan India dibandingkan daripada lima tahun yang lalu,  sekali gus menidakkan teori Tsunami Cina yang dicetuskan oleh Najib Razak yang mengakibatkan pencapaian UMNO/BN pada PRU 13 jauh lebih teruk dari PRU 12 semasa pimipinan Pak Lah.


Pada tahun 2013, UMNO/BN memperoleh 54 peratus undi Melayu, berbanding dengan 58 peratus pada tahun 2008, 13 peratus undi Cina, berbanding dengan 35 peratus pada tahun 2008 dan 44 peratus undi India, berbanding dengan 47 peratus
lima tahun lalu.

Angka-angka ini telah dibentangkan di seminar selepas pilihan raya oleh Rita Sim dariCentre for Strategic Engagement (CENSE)


Statistik telah diambil dari kaji selidik yang dijalankan seminggu selepas pilihan raya.
Beberapa responden 1,300 telah mengambil bahagian dalam kajian ini melalui temu bual telefon dan sesi muka-ke-muka.

Beliau berkata bahawa kebanyakan daripada mereka yang ditinjau juga merasakan bahawa ia adalah satu tsunami Malaysia yang ditentukan keputusan PRU 13, dengan lebih 65.8 daripada responden Melayu mengatakan bahawa ia adalah seorang rakyat Malaysia, dan bukannya TSUNAMI CINA, frasa yang digunakan oleh Najib yang amat kecewa pada
awal pagi 6 Mei 2013 selepas semua keputusan telah masuk dari SPR.

Bahawa frasa pembakar ini telah dijadikan satu tongkat dan senjata untuk Najib dan para ahli politik UMNO untuk menjelaskan mengapa Pakatan Rakyat berjaya meningkatkan bahagian mereka daripada kerusi parlimen dan memenangi undi popular untuk kali pertama.
Ia juga telah digunakan oleh Utusan Malaysia dan para penulis blog pro-UMNO untuk menjalankan kempen untuk memburukkan imej Cina.

Sim berjenaka bahawa hanya orang yang percaya teori tentang tsunami Cina  ialah pemimpin UMNO yang kalah kecundang.


Beliau berkata demikian pada seminar yang dianjurkan oleh Universiti Islam Antarabangsa.


Beliau berkata bahawa pengundi Cina di Malaysia telah menjadi lebih berani dalam pilihan politik mereka dan dilihat Pakatan Rakyat (PR) sebagai platform terbaik untuk bangsa mereka.


"Orang Cina telah melampaui faktor 'takut'.
Mereka kini tidak lagi takut, "kata Sim.

Beliau berkata walaupun MCA sepatutnya untuk mewakili pengundi Cina, masyarakat mempunyai persepsi yang berbeza tentang parti komponen BN.


"Ramai di kalangan masyarakat Cina merasakan bahawa MCA sehaluan dengan UMNO," katanya.


Seorang penganalisis dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Datuk Dr Denison Jayasooria mempunyai pandangan yang sedikit berbeza pada undi Cina.


Beliau berkata masyarakat Cina beralih kepada pembangkang kerana mereka mendapati ahli-ahli politik Melayu dalam Pakatan Rakyat yang mampu memimpin negara.


"Kali ini orang Cina telah menemui pemimpin-pemimpin alternatif dari masyarakat Melayu yang boleh membawa negara ini," katanya.


Walau bagaimanapun, Jayasooria menyarankan supaya orang ramai tidak seharusnya hanya memberi tumpuan kepada pengundi Cina tetapi untuk melihat ke dalam corak kepimpinan di kalangan ahli-ahli politik Melayu yang baru, terutamanya dari PR.


"Apa yang kita perlu melihat adalah anjakan paradigma etnik dari orang bukan Melayu yang bergerak ke arah satu set baru pemimpin-pemimpin Melayu.
Pemimpin-pemimpin Melayu boleh menjadi orang-orang yang adil dan teliti dalam memimpin negara, "kata Jayasooria.

3 comments:

  1. kalau ditolak undi indonbangla,pakistan,sulu apa semua kemungkinan undi melayu sebanyak 45% je..kih3x

    ReplyDelete
  2. Itu bukan data spr.. data spr umno cuma dapat 3.2juta undi banding pas/pkr 3.8juta..maknanya lepas ni umno bole go to hell...

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...