Tuesday 6 May 2014

ANALISIS DARI PENGANALISIS POLITIK TANAH AIR YANG BUAT PARA PEMIMPIN UMNO TERMASUK MACAI-MACAINYA BERTAMBAH PENING KEPALA ... LAGI DITUDUH PEMIMPIN PAKATAN RAKYAT KEMAHKAMAH LAGI KUAT SOKONGAN RAKYAT!!!



Tindakan Putrajaya untuk membawa dua lagi wakil rakyat daripada Pakatan Rakyat (PR) ke mahkamah hari ini atas tuduhan hasutan dan perhimpunan haram akan mengukuhkan lagi pakatan pembangkang tetapi menghakis sokongan kepada parti pemerintah, Umno dan Barisan Nasional (BN), kata penganalisis.


Pemimpin PR bengang dengan dakwaan hasutan yang terbaru terhadap Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok dan dakwaan semula atas kesalahan gagal memberikan notis awal bagi mengadakan perhimpunan terhadap Timbalan Speaker DUN Selangor, Nik Nazmi Nik Ahmad.


Tindakan mengugut ahli politik pembangkang menerusi saluran undang-undang mungkin menyebabkan pemimpin utama dalam Umno berpendapat parti itu “berlagak kuat”, tetapi ia hanya dugaan kecil bagi Pakatan Rakyat, kerana ada ramai lagi yang akan bangkit menentang perkara itu, kata penganalisis politik, Khoo Kay Peng kepada The Malaysian Insider.


“Orang ramai akan beratur untuk menyertai pembangkang,” kata Khoo.


Pemimpin pembangkang lain yang berdepan hukuman penjara ialah Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas didapati bersalah dalam kes liwat keduanya dan Naib Presiden PKR, Chua Tian Chang yang kini disiasat atas kesalahan menghasut.


Mendiang Karpal Singh yang juga bekas pengerusi DAP juga disabitkan kesalahan menghasut Februari lalu tetapi ahli Parlimen Bukit Gelugor itu maut dalam nahas jalan raya bulan lalu ketika rayuannya masih berlangsung di mahkamah.


Tetapi dakwaan baru terhadap Nik Nazmi mencetuskan rasa jengkel Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Setia itu dan penyokongnya kerana beliau dibebas dan dilepaskan daripada kesalahan berkenaan pada 25 April oleh panel tiga hakim Mahkamah Rayuan yang sebulat suara mendapati Seksyen 9 (5) Akta Perhimpunan Aman (PAA) 2012 – yang membabitkan kesalahan jenayah kerana gagal memberikan notis 10 hari sebelum perhimpunan – tidak mengikut perlembagaan.


Nik Nazmi didakwa kerana tidak memberikan notis untuk perhimpunan bantahan besar-besaran Black505 di Stadium Kelana Jaya tahun lalu terhadap keputusan pilihan raya umum pada 5 Mei.

“Black505 berlaku lagi tetapi jika mereka rasa ia akan menjejaskan semangat rakyat, tidak langsung.

Perjuangan adalah perjuangan,” kata Adun dua penggal itu dalam akaun Twitternya malam tadi.

Anwar hanya berkata:”Penindasan!” sebagai reaksi awalnya terhadap berita pendakwaan terhadap Nik Nazmi.

Kok akan didakwa atas tuduhan menghasut berhubung klip video Onederful Malaysia, yang dianggapnya sebagai parodi dan dimuat naik di laman YouTube sempena sambutan Tahun Baru Cina lalu.


“Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok akan didakwa menghasut kerana video Onederful Malaysia, esok. Ini adalah pemahaman Najib terhadap Malaysia sebagai demokrasi terbaik dunia,” kata Penasihat DAP, Lim Kit Siang, malam tadi.


Penganalisis Politik, Profesor James Chin, berkata walaupun tindakan undang-undang digunakan untuk mengganggu pembangkang dan mungkin menjejaskan mereka, ia juga mencetuskan tindak balas terhadap Umno.


Bagaimanapun, katanya, ia adalah akibat yang perlu ditanggung kerajaan pemerintah.

“Ini hanyalah cerita sampingan, perkara utama di Malaysia sekarang ialah hudud,” kata Chin.

Ditanya jika gangguan kepada pembangkang akan memburukkan nama Malaysia di peringkat antarabangsa, Chin berkata, Malaysia tidak pernah peduli mengenai pendapat dunia jika ia membabitkan perkara politik atau sosial.


“Itu sebabnya apabila Obama datang dan membuat kenyataan mengenai kepelbagaian dan peluang kepada minoriti, media arus perdana tidak menyiarkannya, hanya media alternatif saja,” katanya merujuk kepada lawatan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama ke Malaysia, baru-baru ini.


“Mereka akan hanya risau jika ia ada kaitan dengan ekonomi, perdagangan atau pelaburan asing, tetapi bukan isu awam dan politik,” kata Chin, dan menambah ia adalah punca Malaysia belum memeterai sebarang konvensyen antarabangsa mengenai isu sosial, hak asasi manusia dan kebebasan.


Pengarah Merdeka Center, Ibrahim Suffian, berkata cubaan untuk menyekat pembangkang dalam jangka panjang boleh mengurangkan keyakinan terhadap sistem yang mengendalikan negara.


Katanya, ia juga akan menyebabkan kekurangan sokongan kepada parti pemerintah, terutama sekali dengan wujudnya bantahan terhadap peningkatan kos sara hidup dan pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) bermula April tahun depan.


“Secara tradisinya, mereka yang menyokong pembangkang diketahui mampu berfikir untuk diri sendiri dan menggunakan sosial media dan internet untuk berkongsi pandangan mereka. Jadi sebarang langkah untuk memecahkan pembangkang akan dicabar,” katanya.


Khoo turut bersetuju dan berkata, tindakan menakut-nakutkan dnegan mendakwa pemimpin pembangkang dengan pelbagai kesalahan tidak akan menghalau penyokong atau mematahkan Pakatan.


Katanya, apa yang lebih bahaya ialah apabila pakatan pembangkang bersetuju sesama mereka mengenai isu utama.


“Ia lebih bahaya, contohnya isu hudud yang menyebabkan mereka berpecah buat masa sekarang,” katanya.

25 comments:

  1. Macai umngok i masih bodoh lg ok..even byk ngo melayu sokong i dan parti umnok/be end i...pasal i jatuh kn hukuman kt parti u all tu sume pcyco i je kt member pr sume...


    Bhahaha...phuiiihh
    Anak peneroka

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai khak tuih@jit_tontoya... sekarang ni dah jadi anak peneroka.. nak ambik hati orang felda... konon anak peneroka bersama PR... kahkahkahkah...

      Delete
    2. i dari dulu memang bencikan dap..sayang dap i pernah tak sayang sebab cec election...please do not judge DAP like that..sayang lah Malaysia

      DAP Tanjung Bungah

      Delete
    3. anti kominis dan DAPpigs6 May 2014 at 12:43

      Padan muka Betty Na babi DAPpigs tu dah kena seret ke muka pengadilan. Walaupun mungkin dibebaskan, sedikit sebanyak air muka dia tu dah kena calit dgn najis khinzir yang dia dok mentekadarah selalu....kharrrk ptuihhhh.

      Delete
  2. ANWAR SUKA BUKA AIB ORANG, LAST2 AIB DIE KENA DEDAH.

    BALASAN CASH DI DUNIA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. U my macai yg i syg...i sje fitnah anuar tu...sebb i tkot byk lg rahsia kerajaan yg diabongkar...jd i upah saipol ckp kne liwat...makamah i pegang..jd xde sape bleh lawan i...tp aib i p.bala dedah pulak..tu yg j bengang tu..tp xpe sume i dh cover...polis yg i upah bom c4 kt ex i mogolia tu pun i dah cover...so skrg u macai i..u kne sokong i buat gst..i dah byk hutang negara ni...lg i nk byr upco buat konsaltant i...i nk u byr gst
      ...sokong gst i ok my macai

      Najintuya...
      Bhahaha...phuiihh
      Anak peneroka

      Delete
    2. KESIAN MACAI ANWAR SATU SAAT.

      MACAI2 ANWAR BILE LAGI NAK BAKAR BENDERA JEPUN??

      KAH KAH KAH

      Delete
    3. BILA ANWAR NAK SAMAN MAJLIS PEGUAM YG PRO-PR BUAT KENYATAAN BERTULIS ANWAR LIWAT SAIFUL SUKA SAMA SUKA??

      SATU DUNIA BACA OOOO.

      ANWAR TAK PERNAH NAFIKAN KENYATAAN BERTULIS MAJLIS PEGUAM PRO-PR TU.

      Delete
  3. Ini sumer poyo... haktuihhhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  4. kalau undang2 ada tapi pemimpin PR pun takmau ikut sama ajalah macam pemimpin sebelah sana... masa takdak kuasa pun takmau ikut undang2 masa ada kuasa nanti taktau la camana...

    ReplyDelete
  5. Buat lah suka hati macai jibby bangga dgn anda . yg pasti rakyat dh tak pandang sama umno haprak......

    ReplyDelete
  6. Rukun Negara: KEDAULATAN UNDANG-UNDANG !!!!!!

    Tak kiralah BN ker PR ker, perundangan eksklusif dari kuasa eksekutif. Kerajaan pun disaman dan kalah dlm banyak kes dengan penjenayah dan pesalah laku.

    Yang jadi masalah ialah RASUAH. Bayangkan pesalah merasuah penguatkuasa untuk mengelak tindakan undang-undang. Maka kedaulatan undang-undang akan terhapus dek akibat dari tindakan MEMBERI dan menerima rasuah.

    Contohnya : kes khalwat dalam kereta yg melibatkan seorang janda beranak 3 yg merasuah penguatkuasa agama agar tindakan tidak diambil. Hal ini diceritakan sendiri oleh pelaku keoada rakan karibnya. Tidakkah ini mematikan kedaulatan undang-undang.

    Kesimpulannya, cerminlah diri dahulu. Kalau nak bercakap pasal keadilan pastikan ekor tu tak dipenuhi taik! !!!!!!!! Tak malu ke anak-anak ker?

    ReplyDelete
  7. Aktaperhimpunan Aman 2012 dibawah kerajaan Najib terlalu bagi muka pada pembangkang... hanya bagi notis 10 hari sebelum perhimpunan..walaupun tiada feedback dr polis dah dianggap diluluskan.. bukan susah pun... hormatlah pada undang2... jika anda ahli politik pembangkang tak tunjuk contoh dan takmau hormat undang2 apakah apabila anda jadi kerajaan nanti anda mahu orang menghormati undang??? akta perhimpunan Aman 2012 yang menggantikan seksyen 27 Akta Polis 1967 telah memberi terlalu banyak kelonggaran pada pembangkang... takkan untuk memberi notis 10 hari sebelum perhimpunan pun terlalu berat???

    ReplyDelete
  8. Ini sumer poyo... haktuihhhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  9. lagi ko selak kain orang UMNO lagi tinggi kain ko kena selak omakkau....cash is worthy for what have u done....aduiii kena lak lendir kulup...adessss geli nak dekat kat hang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. perpatah terbaru:.

      walaupun kita jarang buat benda sunat tapi janganlah benda tak sunat pun kita buat..

      Delete
  10. omak kau cuba kau dedahkan salah laku bloger bn yg kantoi maim gear tu kita sesah sesama betina tu

    ReplyDelete
  11. Semejak tahun 1957 hingga tahun 1999 tak ada siapa selak kain UMNO/BN. Selepas tahun 1999 barulah kena selak. Mak hai muks je nampak cantrk UMNO/BN ini rupanya dari kaki sampai kepeha penoh kudis. Belum selak sampai satu badan kalau diselak satu badan tak tau nak kata lah naik geli geleman dibuat nya. Itu pun ada lagi spisis boleh cium dan jilat kski dan peha BN yg dipebuhi pekbagi kudus dan nanah. Memang spisis macai ini otak benak tak boleh nak fikir mana baik mana burok..Rugi sunghuh rakyat malaysia yg bertaraf macai ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anwar dgn mak bapak die pun masuk umno jugak dulu.

      anwar dgn mak bapak die rakyat malaysia yg bertaraf macai la kan??

      Delete
  12. Alahai tak payah selak kain dalam UMNO BN.....dari jauh dh bau busuk melantun2...kudis pekung nanah.Kan Mahathir dh cakap UMNO busuk sampai usus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkahkahkah.... parti paling banyak kerusi... parti PKR ada???

      kejap lagi pencacai akan meroyan salahkan spr dsbnya.. masa prk kajang menang tak cakap penipuan pulak...

      Delete
  13. Ini sumer poyo.... haktuihhhhhhhhh

    ReplyDelete
  14. Kahkahkahkah mana ada dlm dunia parti menang 47% perintah negara.......yeaahh MALAYSIA BOLEH!!!!!!,,

    ReplyDelete
  15. kahkahkahkah.. sejak bila Malaysia guna sistem undi popular????

    ReplyDelete
  16. Drama brsiri mahkamh utk PR. Tpi klu puak BN mudh je smua kes wng rkyt tetp x brsalah. X spa pn nk mncdgkn dbawa kes semula conth paling jelas ex mca presdn, wang rkyt bjuta rngt jahanm dsonglap olh puak BN, bgtu jga kes lembu dudk condo, khir rasuah khir toyo sngja dlmbtkn suppya 'rkyat mudh lupa'.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...