Friday 2 May 2014

LUAHAN HATI WAKIL CALON YANG MEMBONGKARKAN BERLAKUNYA PENIPUAN PEMILIHAN KEADILAN DI CABANG BATANG SADONG, SARAWAK.



Memang sukar untuk mempercayai tuduhan ke atas Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali yang terus menerus diasak kononnya menipu kertas undi di beberapa cabang ketika proses pengundian dilakukan.

Sama ada betul atau tidak dakwaan tersebut, hanya Azmin yang boleh jawab. Andaian yang timbul betulkah Azmin yang menipu atau semuanya adalah konspirasi pihak tertentu untuk menjatuhkan Ahli Parlimen Gombak itu agar hilang kelayakan bertanding?

"Kalau saya tak jumpa sendiri beberapa kotak kertas undi yang memangkah Azmin, saya tidak akan pandai untuk mengadakan cerita.

"Itupun kami serbu setelah mendapat maklumat daripada beberapa sumber dan hasil serbuan di bilik sebuah hotel di Batang Sadong, Sarawak, kami jumpa kotak-kotak kertas undi yang disorok di bawah katil," kata wakil calon, Zakaria Rahim ketika dihubungi petang tadi.

Jelas Zakaria, penipuan kertas undi yang ditemui tidak pernah berlaku dalam pemilihan PKR dan ini adalah kali pertama didedahkan.

"Itu semua adalah bahan bukti yang disiasat oleh Jawankuasa Pemilihan Parti (JPP) untuk tindakan selanjutnya.

"Selain itu, ketika proses pengiraan undi di dalam tiga bilik hotel bajet di Batang Sadong, pintu lambat dibuka oleh pengawas pemilihan dan pada masa sama lampu padam ketika proses kiraan undi.

"Semua kejadian ini menimbulkan pelbagai kemusykilan dan perkara ini disaksikan oleh ramai ahli," katanya.

"Semasa kami sampai memang seluruh bandar Batang Sadong terputus bekalan elektrik sehingga line telefon pun tidak dapat... Kami tidak serbu bilik tetapi kami ketuk pintu bilik secara baik namun tidak dibenarkan juga masuk ... Namun pihak kami berkeras juga nak masuk  ... bila pintu bilik dibuka kami nampak mereka yang berada dalam bilik keadaan kelam kabut.

Bekalan elektrik akhirnya pulih menjelang senja jadi kejadian "Blackout" lebih merupakan secara kebetulan sahaja" katanya lagi.

Ekoran kejadian dan laporan yang diserahkan, JPP PKR menggunakan kuasa mereka dengan menggantung cabang Batang Sadong, Sarawak selepas mendapati sah penipuan berlaku semasa proses pengundian minggu lalu.

Malah Pengerusi JPP, Datuk Johari Abdul turut mengambil tindakan tegas dengan mengesyorkan jawatankuasa disiplin parti memecat pimpinan yang memenangi pemilihan cabang itu, termasuk ketuanya yang menang tanpa bertanding.

Ternyata sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Parti, YB Datuk Johari Abdul amat tegas, berani dan amanah menjalankan tugas dan tanggungjawabnya tanpa ada bersifat gentar dan memihak.

Dengan tidak secara langsung apa yang didedahkan oleh beberapa individu termasuk Omak Kau sendiri sama ada di blog maupun dilaman sosial adalah berasas atas sifat maukan suatu pemilihan kali ini benar-benar bersih, adil dan telus secara perlaksanaan dan penglihatan.

Tambah Zakaria, apa yang dilakukannya bukan untuk menjatuhkan sesiapa, sebaliknya harus menjadi pengajaran kepada semua pihak yang terlibat agar perkara seumpama itu tidak berlaku pada pengundian di cabang lain.

"Azmin berhak membuat penafian dan mengatakan penemuan saya itu adalah konspirasi untuk menjatuhkannya tetapi apa yang menjadi persoalan, kenapa kertas undi siap dipangkah ada di bawah katil? Siapa punya kerja?" katanya.

12 comments:

  1. Tersebar dalam youtube apabila peserta pendemo haram ditanya Apa itu GST?

    hancur .jawapan babi babi anjing yg datang semalam. adoiiiiiiiii

    Patutlah Najob tombang semalam kat rumah dia.


    kihkihkihkih

    ReplyDelete
  2. Zakar ria zakaria. Apalah ko nak heran mengeluh. Otak kena fikir. Dah tahu kan pemimpin korang penuh masalah moral, bekas banduan, bakal banduan, kaki hisap kote dan macam macm lagi. Apalah sangat ko kena kencing ditipu hidup hidup.

    diam sudah lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hang la isap kote bapak hang....sedap mulut nk maki anwar....nape x ckp najib pun kuat kolom btg

      Delete
  3. Ini sumer poyo..... haktuihhhhhhhhh

    ReplyDelete
  4. Haishhhhhhh....mcm2 masalah...klau memang dah ada bukti, Azmin nak cakap macam mana lagi. Yang penting pemilihan mesti bersih dan tiada unsur penipuan. Yang bersalah mesti dihukum tak kira siapa pun dia. Jangan jadi dan ikut macam pemilihan umno, haprak...

    ReplyDelete
  5. Ini sumer poyo.... haktuihhhhhhhhh

    ReplyDelete
  6. GEMPAR: ANWAR TIDAK TAKUT DIPENJARAKAN!

    Ketua Umum PKR itu mendakwa beliau telah dipujuk pemimpin Islam ketika berada di London baru-baru ini supaya tidak pulang ke Malaysia.

    “Ramai (pemimpin Islam di London) yang pujuk saya untuk kekal di London, dia tahu kalau saya balik Malaysia saya akan masuk penjara.

    “Oleh itu mereka meminta supaya saya berjuang dari London, tetapi saya kata terima kasih, saya balik untuk berjuang dari Malaysia.

    “Walaupun saya tahu, mungkin selepas ini hukuman terhadap saya mungkin lebih 10 tahun, tetapi saya tidak peduli mengenai hal itu,” katanya.

    Anwar turut menuduh beberapa menteri berusaha untuk memenjarakan beliau kerana merasakan cara tersebut boleh menyekat kebangkitan rakyat.

    “Kepada menteri-menteri yang berusaha untuk memenjarakan saya, ingat saya takut? Saya ada dua kekuatan iaitu doa kepada ALLAH dan kebangkitan daripada rakyat,”katanya lagi.


    * Kalau tak takut apalagi. sila masuk cepat cepat. ada sape kisah. Ramai lagi pemimpin pkr yg boleh terajui pkr.

    HIDUP AZMIN!

    ReplyDelete
  7. Apa nak ditakutkan dengan penjara dunia ciptaan manusia tapi sebagai umat islam kita kena takut dengan penjara akhirat ciptaan Allah. Bagi DSAI penjara ini tiada masalah baginya. Diusia muda dah dipenjara 2 tahun bawah ISA. Diusia 50an 7tahun dan diusia 60an berjemungkinan akan dipenjara selama 5 tahun seperti yg dijatuhi oleh para Hakim pecacai 7hb March lalu. Ditakdirkan DSAI panjang umur dan memiliki pengaruh dalam politik negara tidak mustahil diusia 70an akan dipenjarakan sekali kagi hingga mati didalam penjara baru lah kerajaan BN yg ada skrg berasa lega dan selamat. Tapi kerajaan kena ingat perancangan Allah lagi sumpurna. Kembali lah kepada islam sebenar selagi kita berpegang kepada dasar kapitalis ciptaan yahudi ini lah politik realiti yg kita lihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dsai takde masalah..baguslah. tak payah sibuk nak bawak ke mahkamah persekutuan pulak.

      Kita pkr ramai lagi pemimpin muda. anuwar pun dah tua.
      kasi ganti orang muda. apa susah



      Delete
  8. Bodoh sungguh pemerintah yg ingin memenjarakan DSAI kerana mereka bukan shj menempah azab akhirat malah memikul beban utk melaksanakan amanah Allah dgn adil sbg khalifah dan hamba Allah lagi.....bukan shj bodoh tapi jahil.....mana ada pemerintah dari kalangan makhluk yg boleh kekal selamanya......umno BN bermimpi utk kekal memerintah selamanya......umno dgn cara yg zalim dan bongok.....kah kah kah.....mcm kaldai....tak cukup2 dgn beban yg ada.....pikul lagi....sampai mampos.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah mangsa buat report sebab kena liwat. lepas tu diadili dan dihadiri oleh peguam anuwar. lepas tu kalah., apa kena mengena dgn pemerintah.

      ini kes dua org individu iaitu sepol dan anuwar.


      tu la. masa bagi sepol tu kunci kondo..tak pkir.

      Delete
  9. Ini sumer poyo..... haktuihhhhhhhhh

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...