Wednesday 7 May 2014

PUNYALAH SWUEY NGO PERKASA ... TIDAK SAMPAI 1 MINGGU MENJADI AHLI PERKASA, PENYANYI LAGU "ANAK KAMPONG" JIMMY PALIKAT KELUAR DARI PERKASA!!!!



KOTA KINABALU: Selepas dikecam, dikritik dan dihentam habis-habisan oleh peminatnya di Sabah dan warga netizen, penyanyi ‘Anak Kampung’ Jimmy Palikat, akhirnya menarik balik permohonan untuk menyertai pertubuhan NGO, Perkasa.

Beliau dikritik bertubi-tubi sehingga ada warga netizen menggesa penyanyi itu diboikot manakala kisah peribadinya juga dijaja di media sosial yang marah dengan tindakannya menyertai Perkasa, pimpinan Datuk Ibrahim Ali yang dilihat penduduk Sabah sebagai rasis, anti Kristian dan tidak hormat penduduk Sabah.

Penarikan balik itu diumumkan sendiri oleh Jimmy dalam Facebook pada Ahad.

“Saya telah meminta nasihat dan pandangan sahabat-handai, ahli-ahli keluarga serta pemimpin-pemimpin Sabah yang saya kenali,’ tulisnya.

“Setelah menimbang semua pandangan, saya mengambil keputusan untuk menarik balik permohonan saya menjadi ahli Perkasa berkuatkuasa serta-merta,” kata Jimmy dalam kenyataannya itu.

Menurut Jimmy, perjuangan dan kerjaya seninya bermula di negeri Sabah dan walaupun kerjayanya juga berkembang ke seluruh negara, namun negeri Sabah tetap negeri kesayangannya.

“Saya bangga menjadi orang Sabah. Sokongan rakyat Sabah dan Malaysia telah membantu saya berada di tahap kerjaya yang saya kecapi sekarang. Saya terhutang budi kepada mereka yang menyokong kerjaya saya daripada mula hingga sekarang,” katanya lagi.

Jimmy berkata, dia tidak akan mengambil sebarang tindakan dan keputusan yang boleh dianggap sebagai tidak selari dengan aspirasi serta harapan peminat-peminat yang telah memberi sokongan kepadanya.

Malah katanya, dia menghargai semua teguran membina yang pasti membantunya menjadi insan yang lebih baik.

“Saya juga tetap menjunjung tinggi seni-budaya dan toleransi berbilang kaum dan agama yang menjadikan amalan masyarakat Sabah. Saya tidak pernah lupa diri atau asal-usul saya,” katanya mengakhiri kenyataanya itu.

Sebelum itu Jimmy berkata, permohonannya untuk menjadi ahli Perkasa menjadi isu hangat di kalangan peminatnya di Sabah.

“Niat saya adalah ikhlas iaitu mahu mengembangkan kerjaya seni melalui jaringan seni yang lebih luas bersama warga seni yang menjadi ahli pertubuhan NGO itu,” kata Jimmy.

Katanya, dia sama sekali tidak ada niat membabitkan diri dalam perjuangan politik pertubuhan itu kerana dia bukan seorang ahli politik.

Malangnya, permohonan menjadi ahli Perkasa itu telah disalah-tafsir sebagai menyokong pendirian pertubuhan itu dalam isu-isu tertentu yang tidak disenangi oleh sebahagian masyarakat Sabah dan Sarawak.

“Saya faham dan menghargai sensitiviti mereka. Sebagai ‘orang Sabah’ saya masih tetap kekal berpendirian sebagai ‘orang Sabah’ yang memiliki toleransi tinggi dalam hubungan kaum dan agama,” katanya.

Jimmy Palikat terkenal kerana lagu ‘Anak Kampung’. Lagu itu mengisahkan anak muda dari kampung yang menyintai seorang gadis tetapi pasrah kerana dia hanyalah lelaki yang miskin.

Melodi dan lirik lagu itu yang ‘catchy’ menyebabkan ianya disukai dan sering dinyanyikan di majlis-majlis keramaian. Lagu itu juga dimasukkan dalam Youtube dalam pelbagai versi dan parodi yang dinyanyikan dalam bahasa lain termasuk Indonesia dan Thailand.

3 comments:

  1. Perkasa=perkosa adalah pertubuhan rasis melayu dungu..selain perkosa terdapat lagi kumpulan/pertubuhan yg sama perjuangannye dengan perkasa...rasis bodoh dan dungu...ini seperti clux clax clan di amerika...


    Phuiihh...
    Anak peneroka kahang timur
    Mai datang sini ayahanda abg long..aku nk kuntau sorang2

    ReplyDelete
  2. Jati diri eilekkkk.....

    ReplyDelete
  3. Dia bru sedr prjuangn perkasm yng x pendirian dn matalamt. Nk kta brjuang utk islm x menujkn contoh yg baik, bla puak umno wat knytaan negtve trhdp islam perkasm mendiamkn diri dn x menjga sestivti agma kaum lin asyik hentam kormo, Rakn parti BN pn ramai yg x suka hya skdr brmuka mnis je.Apa yg jels prjuagn perkasm nk dpt pruntkn dri kerajaan dn brkerja utk umno buknnya NGO tulin bgi smua kaum.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...