KEBENARAN ITU PAHIT!! KEADILAN ITU PERIT!! PERJUANGAN ITU SAKIT!! RAKYAT BENCI UMNO!! UMNO IS DEAD!!

Pengikutku yg cool..muah33x

Tuesday, 8 January 2013

KALIMAH ALLAH...SIAPA BOLEH TOLONG JAWAB PERSOALAN MANTAN MUFTI PERLIS INI DEMI PENCERAHAN MINDA DAN KEBENARAN!!!!..


Mantan Mufti Perlis Dato' Dr Mohd Asri Zainul Abidin melontarkan satu persoalan yang mencuit minda dan mengoncang jiwa untuk dirungkai secara realiti tetapi berhemah dan berilmiah.

PERLUKAH VERSI KHAS APABILA BUKAN ISLAM MENYANYIKAN LAGU-LAGU RASMI NEGERI-NEGERI INI?

12 comments:

  1. Barangkali mufti akan sarankan bila nama'Allah' non muslim akan sebut tuhan masing-masing ataupun tutup mulut macam amalan kebiasaan non muslim semasa berdoa dalam majlis mejoriti muslim!

    ReplyDelete
  2. Tak salah kot depa sebot Allah.
    Sebab jauh dilubuk hati, depa tau yg dok bagi depa mentekedarah selama hari ni Allah.
    Bukan tokpekong atau tuhan gajah.

    ReplyDelete
  3. Biasala bila dah terdesak mcm2 la yg akan berlaku... Semoga kita kekal dgn perjuangan ulamak yg umarak tp bukan ular dlm semak...

    ReplyDelete
  4. sekiranya ditanya orang orang kafir siapakah yg menjadikan langit dan bumi nescaya mereka akan mengatakan Allah yg menjadikan....
    وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ ۚ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ ۚ
    بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
    Luqman : ayat 25
    Tuhan sakalian manusia hanya satu...ALLAH SWT....
    samada mereka mengaku atau menafikan...Allah tetap Tuhan semua manusia dan segala makhluk ....
    selain dari Allah semuanya makhluk....semuanya bertasbih bertahmid kpd Allah baik di langit maupun di bumi....
    ini lah ramai yg tidak tau dan tidak berfikir seperti pernyataan ayat di atas.,,,بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

    pastinya pandangan Dr Maza cukup baik....
    fikir fikir kan lah

    ReplyDelete
  5. masa zaman nabi saw....apakah istilah yg diucap & ditulis antara sesama yahudi, sesama nasrani, antara yahudi & nasrani & antara yahudi/nasrani & islam & didlm surat menyurat, perjanjian, perutusan rasulullah kpd penguasa2 bukan islam? rab? elohim? allah? dlm kitab suci agama sikh pun ada tertulis allah. allah utk semua makluk & bukan hak mutlak penganut islam. period!!!!

    ReplyDelete
  6. Saksikan Video sensasi ini. Baru 2013 khusus untuk golongan muda Lihat Disini.

    ReplyDelete
  7. Salam...x der sape ke yg boleh carut an ceo syabas nie...tlg la...seksa org mcm nie.....tlg la jgn politikkan isu air nie...

    ReplyDelete
  8. Assalammu'alaikum,
    Saya pernah tinggal di Sabah hampir 13 tahun sejak awal 90a. Dan selama 12 tahun rumah saya hampir benar dengan gereja terbesar di KK. Setiap minggu saya sering mendengar sermon oleh padri pada petang sabtu dan pagi ahad, bahasa yang digunakan Melayu Sabah dan kadangkala bahsa Inggeris dan diterjemah ke bahasa Melayu dan perkataan Allah, Hesus (Jesus), Mariam, Daud dan lain-lain sering digunakan sebebas-bebasnya.
    Pada mula agak janggal dan cemburu juga. Namun lama kelamaan setelah melihat beberapa tafsir dan terjemahan dalam Al Quran antara saya Ayat Surah 31 : 25 - 26 (Luqman) sebai contoh, saya mula menerimanya....

    وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
    وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

    Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah". Ucapkanlah (wahai Muhammad): "Alhamdulillah" (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian - tidak mengingkari Allah), bahkan kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat tauhid dan pengertian syirik).
    Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah". Ucapkanlah (wahai Muhammad): "Alhamdulillah" (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian - tidak mengingkari Allah), bahkan kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat tauhid dan pengertian syirik).

    لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ

    Allah jua yang memiliki segala yang ada di langit dan di bumi; sesungguhnya Allah Dia lah jua yang Maha Kaya, lagi sentiasa Terpuji.

    Akhirnya agak mudah bagi saya berintraksi dengan kawan dan jiran dan ada yang memuluk Islam atas sikap toleransi ini.

    Fikir fikir lah...... Apakah Allah hak Melayu dan Islam saja, secara tak langsung kita mengiktiraf bahawa bagi mereka ada tuhan lain.... SubhanAllah.

    ReplyDelete
  9. Posotingq tadi ada silap cut and past jadi ini yang sbenarnya :


    Assalammu'alaikum,
    Saya pernah tinggal di Sabah hampir 13 tahun sejak awal 90a. Dan selama 12 tahun rumah saya hampir benar dengan gereja terbesar di KK. Setiap minggu saya sering mendengar sermon oleh padri pada petang sabtu dan pagi ahad, bahasa yang digunakan Melayu Sabah dan kadangkala bahsa Inggeris dan diterjemah ke bahasa Melayu dan perkataan Allah, Hesus (Jesus), Mariam, Daud dan lain-lain sering digunakan sebebas-bebasnya.
    Pada mula agak janggal dan cemburu juga. Namun lama kelamaan setelah melihat beberapa tafsir dan terjemahan dalam Al Quran serta mengikuti kuliah yang amat sedikit antaranya Ayat Surah 31 : 25 - 26 (Luqman) sebagai contoh, saya mula menerimanya....

    وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

    Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah". Ucapkanlah (wahai Muhammad): "Alhamdulillah" (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian - tidak mengingkari Allah), bahkan kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat tauhid dan pengertian syirik)..

    لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ

    Allah jua yang memiliki segala yang ada di langit dan di bumi; sesungguhnya Allah Dia lah jua yang Maha Kaya, lagi sentiasa Terpuji.

    Dalam ayat 25 Allah tidak murka kepada kafir yang menyebut Allah, bahkan memerintah Nabi RasullAllah s.a.w mengucapkan "AlhamdulillAllah...."

    Akhirnya agak mudah bagi saya berintraksi dengan kawan dan jiran dan ada yang memeluk Islam atas sikap toleransi ini.

    Fikir fikir lah...... Apakah Allah hak Melayu dan Islam saja, secara tak langsung kita mengiktiraf bahawa bagi mereka ada tuhan lain.... SubhanAllah.

    ReplyDelete
  10. Subhanallah... Trimakasih di atas sumbangan saudara dlm menyedarkan masyarakat Islam kita yg sering keliru dan mengikut emosi...Sedangkan ajaran Al Quran mengajar dgn jelas nyata...

    ReplyDelete