Wednesday 7 May 2014

KERAJAAN NEGERI SELANGOR KECAM LAPORAN NST SEBAGAI TIDAK BERASAS DAN MASUK AKAL LANGSUNG .... KAJIAN JABATAN KIMIA AIR LOMBONG SELAMAT!!!



Kerajaan Selangor hari ini mengecam laporan muka depan akhbar New Straits Times yang mendakwa bekalan air mentah dari bekas lombong yang digunakan untuk menampung keperluan air di Lembah Klang adalah tidak selamat dan beracun.

Sambil menegaskan air lombong yang disalurkan kepada penggunaan adalah selamat, Exco Belia dan Sukan, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Dr Ahmad Yunus Hairi berkata dakwaan daripada akhbar berkenaan amat berbeza dengan laporan penuh yang diterima Lembaga Urus Air Selangor (Luas).

Malah katanya hasil sampel yang dihantar kepada Jabatan Kimia pada 2 Mei lalu turut mengesahkan kandungan besi, magnesium, nikel dan plumbum di lombong berkenaan berada di bawah paras yang dibenarkan Kementerian Kesihatan.

“Laporan NST mendakwa kandungan plumbum yang ada dalam lombong itu adalah 460 peratus lebih daripada had dibenarkan sedangkan Jabatan Kimia mengesahkan kesemua kolam bekas lombong mengandungi plumbum di bawah paras dibenarkan Kementerian Kesihatan.

“Air lombong ini dipamkan ke Sungai Selangor dan disalurkan ke Loji Pembersihan Air (LPA) Empangan Sungai Selangor dan perlu melepasi beberapa proses rawatan untuk pembersihan sebelum disalurkan kepada pengguna,” katanya pada sidang media selepas mesyuarat Exco di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), dekat sini.

Laporan muka depan New Straits Times hari ini mendakwa air dari bekas lombong yang akan dipam ke empangan untuk menampung keperluan pengguna adalah berbahaya dan mengandungi bahan logam yang tinggi.

Akhbar itu turut mendakwa laporan itu adalah berdasakan analisis ‘bebas’ yang mendapati kandungan besi di dalam air lombong berkenaan adalah sebanyak 554 peratus di atas paras selamat, mangan (135 peratus), nikel (240 peratus) dan plumbum (460 peratus).

Dalam pada itu, Yunus berkata air yang diambil daripada bekas lombong itu juga wajib melepasi pemeriksaan kualiti mengikut piawaian yang ditetapkan selepas disalurkan kepada pengguna.

Katanya pengguna juga perlu mengetahui bahawa air yang disalurkan ke paip-paip mereka bukan air mentah tetapi air terawat yang sudah melepasi beberapa proses rawatan.

“Kita tegaskan kerajaan negeri sentiasa mengutamakan keselamatan rakyat dan tidak akan sesekali berkompromi dengan isu yang boleh menjejaskan keselamatan dan kesejahteraan rakyat di Lembah Klang,” katanya lagi.

Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) sebelum ini meluluskan peruntukan sebanyak RM10 juta bagi membina infrastruktur bagi kerja mengepam air dari bekas lombong atau kolam sekitar Lembangan Sungai Selangor ke Sungai Selangor.

Kerja mengepam air dari kolam bekas lombong telahpun dimulakan bagi mengatasi masalah kekurangan bekalan air ketika ini.

147 comments:

  1. 5 RUKUN ISLAM

    1. Mengucap dua kalimah syahadah.
    2. Mendirikan solat.
    3. Menunaikan zakat.
    4. Berpuasa di bulan Ramadhan.
    5. Menunaikan haji di Mekah bagi yang mampu.

    6 RUKUN IMAN

    1. Beriman dengan Allah subhanahu wa taala.
    2. Beriman dengan para malaikat.
    3. Beriman dengan kitab-kitab suci.
    4. Beriman dengan para Rasul.
    5. Beriman dengan Hari Akhirat.
    6. Beriman dengan Qada' dan Qadar.

    ReplyDelete
  2. eeee.... yekkkkk..air lombong...

    ReplyDelete
  3. 5 RUKUN ISLAM

    1. Mengucap dua kalimah syahadah.
    2. Mendirikan solat.
    3. Menunaikan zakat.
    4. Berpuasa di bulan Ramadhan.
    5. Menunaikan haji di Mekah bagi yang mampu.

    6 RUKUN IMAN

    1. Beriman dengan Allah subhanahu wa taala.
    2. Beriman dengan para malaikat.
    3. Beriman dengan kitab-kitab suci.
    4. Beriman dengan para Rasul.
    5. Beriman dengan Hari Akhirat.
    6. Beriman dengan Qada' dan Qadar.

    ReplyDelete
  4. anti-LGBT , PR dan Ad-Dajjal7 May 2014 at 22:04

    Aku tak caya Selangor state gomen ni. Federal dah cakap 2010 lagi Langat 2 kena buat kalau tidak mai 2014, kerisis ayaq. Ehhh daak, depa bangkang. Depa cakap ayaq ada boleh bertahan sampai 2019....haaaa ko, right on the spot - 2014 kerisis ayaq kat Selangor. Ni belum lagi datang kemarau bulan june sampai september ni. Mati kering lah orang Selangor nanti. Ha le ni ambik ayaq lombong pulak....tengok lah nanti apa nak jadi....masa tu Khalid G dah resign MB......dia apa peduli....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg ckp smp 2019 tu Menteri
      Bar berapa bulan kemarau dah tak ada air
      Dah tentu lah sabotaj Bila kjaan didesak henti kan catuan Federal kata itu keputusan negeri ada pulak air Tp bila catu Ikut suka federal

      Delete
    2. Nak tau jugak berapa orang dah mati kering di Selangor?agaj agak ler bila komen.jgn menjerlahkan tahap pemikiran maupun IQ diri sendiri.dan jgn dihina ciptaan Allah swt.Khalid G.G itu adalah anugerah Allah swt.dgn izin Nya,Khalid G mampu menerajui Guthrie.ko 2204 apa yg ko mampu?setakat komen bijak mcm tu bole ler.

      Delete
    3. mati kering??? kahkahkahkah... dah kalau AES GST tu berapa orang akan mati kering pulak yang pencacai guling sakan bantah tu???

      Delete
  5. Woooo....RM10 juta....banyak tu.....keroni mana lah yang kenyang....burrrrrrpppppppp...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nfc 250 jota yg dah tentu ada kes tu tak melalak plak ye...
      Melalak 10 jota yg dah tentu xde kes... sprm lagi laju tauuuu

      Delete
  6. amboi terornya mangkuk 22:04 sendiri mau ingat krisis ayaq ni pasai syabas dok pedajai, tambah lagi kemarau...selagi syabas dok kebaih, bueklah langat 2 ke languk 12 ka sama saja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkahkahkahkahkah... kalau projek langat 2 tu tak bagus kenapa khalid sign... kahkahkahkah..

      Delete
    2. Betul sungguh kenyataan tuan hamba tu..

      Delete
    3. Anon 22:09...
      Sila jawab kenyataan Anon 22:20.....ke ko ni termasuk golongan macai2 PR yang telah mengkepala juburkan otak ko supaya senang di sontot kao2 oleh anuGAYrah poooojaan komo tu.....kahkahkahkah

      Delete
    4. Keperluan langat 2 belum masa nya
      Ape kalau buat pun ingat boleh siap ke bulan ini
      Percaya lah kalau sebelum ini MB Khalid setuju Sgor tak dikenakan catuan sdgkan Langat 2 baru nak rata tanah

      Delete
  7. Air lombong satu! kurang manis..

    ReplyDelete
  8. KALAU BETUL AIR LOMBONG TU SELAMAT SURUH ANWAR MINUM DULU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. khalid ibrahim kena buat majlis minum air lombong. ajak sekali anwar azmin ali wan azizah nurul izzah tian chua khalid samad lim kit siang teresa kok sbg tetamu vip. baru rakyat boleh percaya.

      Delete
    2. ini kalau BN bagi minum air lombong mau berguling kat jalan pencacai2.. kononnya kerajaan zalim nak membunuh rakyat...

      Delete
    3. Eh? Klau betul air tu pecacai yg duk selgr n kl rasa x selamat, jgn minum... kalau anuar tanak minum korang pun x minum la air syabas tu?
      Pkr bg air lombong, kalau pecacai bn x guling, tu tanda setuju minum air lombong... kahkah...

      Delete
    4. Eh? Klau betul air tu pecacai yg duk selgr n kl rasa x selamat, jgn minum... kalau anuar tanak minum korang pun x minum la air syabas tu?
      Pkr bg air lombong, kalau pecacai bn x guling, tu tanda setuju minum air lombong... kahkah...


      kahkahkahkah... kalau macai UMNO cakap macamni mesti pencacai cakap bodoh... bahalul.. makan kangkung... kahkahkahkah... kalau rasa tak selamat jangan minum.. dulu pencacai sikit punya berguling ka bila zahid kata sapa tak suka boleh pindah negara lain...

      lagi satu hanya pencacai PR sahaja yang suka berguling2 di atas jalan... kahkahkahkah...

      korang juga kata kita jangan hanya turutkan sahaja apa kerajaan buat.. nah sekarang bila orang merungut tentang keselamatan air lombong melompat pencacai mempeetahankan kerajaan suci lagi maksum mereka.. kahkahkahkahkah...

      Delete
    5. hmmm... paham pun 1103, bila kena batang idung sendiri. itulah apa yg menteri korang buat tiap kali ada masalah dan memerlukan penyelesaian. itu lah jawapan Nye. ada ko kisah? takde kan? so buat apa nak kisah jawapan slapstick aku?

      bagus la guling2 tu dari tunjuk pungkok tu...

      untuk cek keselamatan air tu, jgn cek kat air lombong tu, cek la selepas air tu dirawat... ko dah baca artikel kat atas tu? ada isu ke dengan air lombong tu? takde pun? yg isunye nst buat test bebas sendiri... yg test kerajaan buat tak terima pulak? be fair pls...

      Delete
    6. kahkahkahkahkah.. tak payah nak cover baik punya lah pencacai..sapa yang takmau minum air lombong boleh pindah pi negeri lain.. kahkahkahkahkah

      lombong pun lombonglah.... kahkahkahkahkah..

      Delete
    7. bila kena kat hangpa be fair la.. fairplay la.. foreplay la.. gst tu ada bagi peluang ka laksana dulu yang korang guling2 dulu kenapa???

      Delete
    8. so apa yg tak fair? mana yg tak fair? bg peluang kat gst? fuhhh... fair gila... patutla, bg peluang naik minyak, bagi peluang naik letrik, bagi peluang naik estro, bagi peluang naik tollll... camane la korang ni pikir ek?

      pasal air lombong tu, kalau ada isu bentangkan lah... bagi peluang kat top level pemerintah dan orang yg bertanggungjawab kat Selangor ni jawab. jgn nanti kuar tv Tanya pakcik makcik kg je... pilih plak yg totok karat biru tua...

      Delete
    9. dalam harakah ada bagi peluang najib jawab tak???

      macam AES tu.. kan fair.. pencacai bagi peluang laksana dulu tanpa berguling2 .. tengok AES tak menyebabkan rakyat malaysia mati kebuluran pun.. tahniah PR kerana fair... terbukti pihak PR betul tidak menentang AES...

      Delete
    10. harakah pun nko tak bagi masuk press con... fair la sgt. lain kali utusan tu tulis, untuk ahli umno sahaja cam harakah! tu maksud fair. tv kasi masuk, radio kasi masuk...

      kalau dah kebulur, dah lewat dah... so tunggu kebulor dulu la ni ek? bagusss...

      kes aes, orang bising bukan pasal aes, tapi pelaksanaan tu... pnempatan x betul... isu ni tak kuar utusan n tv radio...
      cam gst jugak, dari awal dah tau akan memeritkan lagi... buat apa buat? tunggula gaji naik dulu... baru selesa gst nanti...

      Delete
    11. kahkahkahkah.. kau taip aja isu AES tu.. apa yang orang guling2 tu cakap pasal AES... tahun depan mungki tak dapat baca komen pencacai lagi disini.. sebab ramai yang mati kebulur... internet pun dah tak mampu bayar sebab gst... kahkahkahkah...

      Delete
    12. Contohnye isu gst, lepas demo aritu, kuar la dlm surat kabar, byk lagi brg akan dikecualikn gst... cuba bygkn, kalau semua orang cam pecacai konon byk duit! Xde lg karajaan nak kaji... jln jeeeee...
      Ikutla cam katun tu ckp... pegangkutan awam tak kena gst broooo... kahkahkah... lupa plak spare part tu semua sok kena gst! Pastu naikkan rega tiket... mmg la xde gst... kahkahkah lg...
      U will seeeeee and u will feellll itttt...
      Nanti dah kebulur baru kita tentang yek?

      Delete
    13. tahun depan mungkin puak pencacai akan pupus di ruang internet ni.. sebab semua akan mati kebulur dan tak mampu nak bayar internet yang dikenakan gst...

      Delete
  9. Apa suruh nuar plak... p suruh macai2 nuar tu minum.. macai2 ni ikut je aps nuar kata.. dsuruh demo p demo.. kalu nuar suruh trjun lombong depa pn terjun jga..

    ReplyDelete
  10. kalau FRU sembur guna air lombong pun mau kecoh satu malaysia.. FRU nak membunuh rakyat Malaysia guna air lombong yang membahayakan kesihatan..

    ReplyDelete
  11. MAT SABU TAK NAK ANJURKAN DEMO ANTI-AIR LOMBONG KE??

    KAH KAH KAH

    ReplyDelete
  12. Nampaknya puak2 pmbankang2 trkedu kena tko akibat topik kli ni... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tekedu la. Pecaya sgt nst ngan test bebas tu. Ko ingat khalid tu buat keputusan sorng2 ke. Dah baca dan paham artikel atas tu? Kalau camni cara korang nak dpt selangor, kim salam la... masih dgn kebodohan sejak 2008. Tak penah belajar...
      Korang salahkan khalid, tapi dia nak bg jwpn punnnn susah... yelah, tv umno, radio umno, surat kabar umno mca... nasibla ada intenet ni...kalau xde intenet, mau korang bn perentah sampai kiamat...

      Susah2 sangat, pecacai yg duk selangor ngan kl tu tak payah guna la air syabas tu...

      Delete
    2. Susah2 sangat, pecacai yg duk selangor ngan kl tu tak payah guna la air syabas tu...


      kahkahkahkah... bila ada kuasa akan keluar ayat ni lah.. kahkahkahkah.. sebab tu pencacai2 PR yang duk bising macam tak payah lah ambik kemudahan yang BN sediakan...tak gitu..

      Delete
    3. oh sori ek, tau pulak korang ye, kalau orang2 cam aku skp cam tuh. kalau Khalid yg ckp mcm tu dah tentu kuar tajuk berita muka depan kan?

      ko ada bising tak kalau menteri korang kuar ayat cam tuh? takde? so buat apa nak kisah ayat aku tuh? tapi don't worry la cai, kalau pr tak betul aku belasah je... takde hal... tu lah demokrasi... bukan citer bontootttt je...

      Delete
    4. kahkahkahkah..sapa yang takmau minum lombong pi pindah negeri lain.. pencacai macam hang ni nak belasah kalau tak PR tak betul.. pencacai macam hang ni anwar suruh terjun lombong pun terjun... kahkahkahkah.. pemilihan PKR yang penuh rasuah pun kau masih nak pertahankan dengan salahkan UMNO. lagi mau kecoh.. sudahlah pencacai..

      Delete
    5. Kamu lihat sendiri, ada pemimpin pr suruh pindah kalu xmau air lombg? Ada? Takde kan?
      Aku terajang anuwar dulu dlm lombg... kita base on dasar, bkn based on personel. Salah ttp salah... harap kamu paham tu... sama mcm pkr, rasuah kalau berlaku... ttp salah. No question asked. But pls be fair, sapa yg ditangkap rasuah tu?
      Takde aku ptahan sapa2...
      Yg obvious kes 250juta nfc tu ads sapa2 salah tak aku nak tanys kau...
      250jota dah lebo sbhgn/all. tapi sapa yg dpersalahkn?

      Insya allah, tak kira sape salah... keadilan perlu dilaksana...

      Delete
    6. piirah... nak terajang anwar konon.. anwar cakap hudud tiada dalam dasar pakatan pun diam tak kata apa... lagi mau kecoh.. pemilihan pkr yang dipenuhi dengan politik kotor dan rasuah tu kau belek2lah blog omakkau ni...kau pun memang pencacai tegar blog omakkau ni...

      Delete
    7. Dah hudud pulak... kita rujuk balik siapa yg mempunyai tanggungjwb paling besar dlm menentukan tertegaknye hukum Allah di malaysia ini... boleh jwb? Ya, pemerintah negara! Siapa?
      Jawapan yg salah adalah anuwar, nik aziz, pas pkr kapal singh...
      Tapi insya Allah, sesama islam akan membantu, mulakan lah dulu langkah mu itu wahai pemerintah malaysia... apakah ingin kau bg jwpn hudud tiada dlm undng2 lord reid?

      Ya, so kau dah tau omakkau ni lebih terbuka dlm menyampaian mklmt hatta mslh dlm pr or pkr sendiri? I got no prob w that... kan aku dah ckp, slah ttp slah... betul ttp btul, wheter u r pr or bn

      Delete
    8. kalau tanggungjawab pemerintah kenapa masa dalam umno anwar langsung tak bangkitkan hal hudud dalam perhimpunan agung umno.. timbalan presiden tu.. bukan kecik2 anak... yang salah tetap salah... betul tetap betul...

      Delete
    9. lagi satu sebelum aku terlupa... masa anwar dalam kabinet... pembangkang kerap masuk tv dan suratkhabar ke???

      Delete
    10. Ya, anwar salah... frankly yg usaha nak bw hudud ni tak byk pihak... byk dr pas je...

      By the way, jgn hanya dipersalahkan anuwr kerna telah kuar umno masuk pkr... salahkan sekali pm dan tpm terdahulu hingga skang! Mereka juga bkn kecik anak! Be fair...
      Sama juga kes kerap masuk tv tu, dia salah, but as fair as it is, salahkn semua skali, before n after him...

      Delete
    11. jadi untuk adil jangan salahkan umno sahaja menolak hudud atau mahadey atau sesiapa sahaja yang masih didalam umno..kena libatkan PKR sekali sebab sewaktu di dalam umno mereka juga begitu.. dan sehingga sekarang mereka juga masih tidak pernah bersetuju untuk laksana hudud.. kenapa umno dikafirkan tetapi apabila puak Islam PKR lakukan perkara sama tidak dihukum kafir... itulah yang aku katakan tadi kalau dia pun buat benda yang sama kat orang waktu berkuasa kenapa nak bising waktu orang lain berkuasa buat perkara yang sama kat dia??? adilla kan... buat baik dibalas baik..

      Delete
    12. Paham sikit je kamu ni. Sok lusa pkr dominan dan memerintah, aku akan salahkan mereka... paham? apa yg kamu x paham ttg pemerintah dan bukan pemerintah?
      Contoh, gst, pr x sokong! Ada umno bn kesah?
      Hudud, why ko nak dengar ckp pkr kapal singh bagai?

      Delete
    13. piirah... kalau dah tahap pencacai kalau masa PR buat salah pun kau sokong... pemerintah tak pemerintah... yang PKR boleh janji macam2 tu harga minyak turun lah.. semua hrga barang turunlah..kenapa tak janji nak laksana hudud??? masalah hudud umno tak janji pun boleh buat... hanya PR yang guna isu hudud untuk mengkafirkan UMNO.. jadi apabila PR sendiri jugak takmau laksana hudud kenapa tak jadi kafir pulak???

      Delete
    14. Jgn la pukul rata... salah ttp salah... generally sapa tolak hukum Allah boleh jatuh kapir... susahke nak paham? Sapa2 la pun baik bn baik pr... xde isu...
      Eh bila umno boleh buat hudud tu? Sejak 1957 lg dah tunggu ni...
      Pelik aku, boleh tak ko padam jap pas pkr dap tu? Boleh? Padam lg anuwar karpal lks and so on... umno pemerintah tau tak! Tang gst pejam mataaaa je buat!

      Delete
    15. masalahnya umno tak pernah berjanji nak laksana hudud.. tiada dalam manifesto pun... jadi perkara ini diambil peluang oleh PAS untuk mengkafirkan UMNO... PAS tiada kompromi dalam isu ini... kemudian PAS apabila didalam PR masih memainkan isu hudud ini.. dengan mengatakan sesiapa yang tolak hudud adalah kafir.. kemudian menjadi masalah rakan pakatan termasuk Islam PKR juga tidak mahu melaksanakan hudud... tetapi kenapa PAS tidak menghukum perkara yang sama??? ok sekarang kau padamkan umno dulu.kita bercakap dalam konteks jika PR berkuasa... kenapa hudud tidak diletakkan sebagai dasar utama PR??? kenapa???

      Delete
    16. So kau sokong umno yg tanak hudud tu? Aku nasihat, niatlah dalam hati ko nak hudud and supaya umno nak hudud...
      Pas mensasarkan hudud utk dibuat bersama umno. So kalau umno tanak, takkan nak harap pkr dap yg xde kuasa? Percayalah... sok lusa pkr menang, insya Allah, pas still akan berusaha menegakkan undg2 Allah ini with or without pr! Buat masa skang, pas memilih pr atasdasar manifesto bersama yg lebih baik dr manifesto bn...

      Delete
    17. Cerita apa yg sedang berlaku dulu. Usah la tanya esok pr menang, mana manifesto hududnye sekarang? Kan tak lojik tu? Pr dah mng nant baru tanya ye, ops, tanya pas... setau aku, pas sanggup bersendirian semula dlm menegakkan udg2 Allah ni...insya Allah. Yg islam WAJIB sokong!

      Kau tengok keluarga anuwar sudah la... mana lebih islamic? Tunjuk kat aku contoh islamic pemimpin kau!

      Delete
    18. alahai tak logik apanya... kalau dalam buku jingga yang janji macam2 tu logik pulak??? jangan banyak bagi alasan.. aku pun sokong hudud... cuma aku tak sokong parti yang guna hudud untuk undi.. setakat imej islamik dajjal pun akan keluar dengan imej yang lebih islamik dari anuwar..

      Delete
    19. Haish pjg lebar aku ckp, pas ni dari dulu lg lebih islamik dr parti2 ln. Pas x ble gerak sendirian. Dulu dgn umno asik kena ketepikan sj. Aku tak nampak pas guna hudud utk undi... letak ketepi dulu pr tu or buku jingga tu. Pas menyalahkn umno sbb umno adalah pemerintah sejak duluuuu lg. Pas bersama pr sbb pr lebih baik dr bn... itu... aku paham dua2 xnak hudud... so kena pilih yg tanak hudud tapi lebih kurang kerosakan yg dibuat... so pilih pr...

      Baikla kamu sokong pas yg nak hudud tu dr sokong umno yg terang2 xnak hudud. Sbb blm tentu lg kamu ada bukti pas guna hudud utk undi...

      Delete
    20. kalau betul tak guna hudud untuk.undi kenapa PAS tak berani nasihat DSAI??? ketepikan dulu UMNO tu.. kamu ingin menggantikan UMNO jadi kamu mesti lebih baik dari UMNO.. maka letaklah hukum hudud paling atas dalam perjuangan.. itu kena jelas.. selamani UMNO dikafirkan kerana tidak memperjangkan hudud.. tetapi apabila PR tidak memperjuangkan hudud kenapa tak menjdi kafir??? aku nak tanya Najib tak mau laksana hudud kafir... tapi DSAI juga tidak mahu melaksanakan hudud bila ditanya jika PR menang apakah tidak kafir... sekali lagi aku tanya DSAI menjadi kafir atau tak???i

      Delete
    21. Ya , skang pun pr lebih baik dr bn. Cuma nak zahirkan di peringkat negara lg...

      Katakanlah, pas sungguh2 menekankan hudud dlm manifesto pr, pas bejuang! Berjuang.. dan berjuang. 50 thn lg.. pas bejaya convince pr terima hudud as manifesto. But, 50 thn lg pun pr masih lg jadi pembangkang! So apa jadi ngan hudud? Still x laksana!

      Manifesto pr adalah persetujuan bersama. Pas terima dulu sbb manifesto tersebut jauh lebih baik dr bn! Hudud pas masih simpan. Dah bn taknak, pr pun belum lg...

      Takde isu buat masa ni hudud dlm pr kerana pr xde kemampuan pun nak laksana. Esok2 dah memerintah. Isya Allah pas akan timbulkn semula, kalau tak, bolehla kau kata pas berhudud sbb undi...

      Delete
    22. kau terlepas soalan aku ke??? kafirkah DSAI???

      Delete
    23. Tak sanggup aku... najib pun aku tak kapirkan... kebanyakn pas memberi general statement, tapi yelah, kamu amik yg extremmm... pernah kau kutuk atau paling kurang terasa hati dgn ucapan mahathir n najib or beberapa pemegang jwtn tinggi dlm Umno Melayu islam pasal hudud? Ada perasaan? Takde.

      Kau tak pilih yg paling islamik, kau cakap dajjal lebih islamik, so end up kau pilih yg sesat? Yg kurang islamik? Yg kurang roh islam? Yg kurang kain? Byk cincin dan beg?

      Kau tuduh pas berhudud utk undi, so tanak pas! So kau pilih umno yg terang2 tanak hudud? Konon umno lebih telus?
      Lagi satula, pada pas, hudud ni hanya sebahgian shj dr beribu2 mslh yg wujud. Cuma isu ini jadi besar sbb media umno kamu! Go see urself...

      Delete
    24. ok kau tak berani nak mengkafirkan najib pada komen kali ni.. ok bagaimana dengan mereka yang lain.. dalam blog omakkau ni pun penuh dengan komen yg mengkafirkan umno kerana tidak mahu melaksanakan hudud... isu hudud bukan isu besar bagi kamu???? aku bukan baru lahir bro!!!

      Delete
    25. Bukan hak aku nak kapirkan orang... orang ln tu buat, apsal nak tanya aku?
      pr tanak dan x mampu laksana hudud, bandingkn dgn bn, tanak tapi mampu buat! So tanggungjawab pada pemerintah...

      Tak guna melalak pd yg tak mampu buat! Ambil lah contoh gst tu! Senang cepat dan pantas je buat keputusan! Tak dengar pun ckp pr...

      Tak besar dlm erti kata aku masih memilih pas yg masih kuat kpd pegangan islamnya... hudud pd kamu besar? Tapi masih memilih sapa? Umno? Parti nasional? Mca? Mic? Sapa? Atas pagar? Takde pegangan?

      Dah lama lahir xde ilmu x gun jugak... in general...

      Delete
    26. PR akan laksanakan hudud ka kalau menang??? kalau ya aku nak pangkah PAS .. tapi sayangnya PAS hanya menjadi penumpang dalam PR... masalahya BN dah kata tak mampu nak laksana... tetapi PAS mengaku boleh laksanakan hudud sedangkan dalam PR tidak... aku mengundi bukan sebab aku suka sesiapa.. aku mengundi sebab aku pikir parti tu bawak kurang mudarat pada Islam.. walaupun tak dapat laksana hudud namun selama nak beramal ibadat takdak sapa yang ganggu..pokok pangkalnya mau atau tidak.. jadi pada aku hukum hudud wajib.. namun kerana politik demokrasi takdak parti yang mampu laksanakan kecuali PAS dan UMNO bersatu... setakat ni aku pilih DAP dan PKR yang pegang kuat agamanya..

      Delete
    27. Kalau ikut parti islam, ikut dulu perlembagaan parti ... pilih mana yg lebih islamik! Perlembagaan ye! Bukan orang nye! Cam agama islam lah, yg buat dajal orang islam, takkan nak salahkn islam itu sendiri?

      Ya, kadang2 perangai pengikut pengaruhi pilihan orang. Tapi pls be fair, satu malaysia punya media ckp pr worse! Even that, 52% pengundi memilih pr! Adakah kamu pikir kenapa? Kau bygkn if kita ada media yg fair!

      Apa sumber orang kg? Media umno? Sbb tu susah pr nak masuk kg! Nak2 lg sabah srwk! Pr sembang gst, tppa, cukai... nkorang sembang seks bontot n so on...

      Delete
    28. ya la sebab tu aku pun pilih PKR dan DAP.. sangat Islamik!!!

      Delete
    29. Kalau aku tengok genting, judi bola, toto 4d, magnum... haaa btul la ko ckp tu! Kahkah taniah...

      Delete
    30. oh ya lah.. perjuangan PKR dan DAP ialah melaksanakan hukum Islam dan menghapuskan perjudian.. tengok kat selangor dan penang dah tau... manada premis judi yang diluluskan majlis perbandaran walaupun kerajaan pusat luluskan lesen judi...

      Delete
    31. Tak lah. Pkr ngn dap ni teruk. Genting tu cina dap yg mintak dr mb pkr masa tu... sikit2 mtk tanah... pkr johor pun teruk, jual tanah kat cina singapore.. danga bay tu cina dap punye... dap ni pasal judi pun boleh tahan... spot toto magnum tu kroni dap ngan pkr. Judi bola tu wujud atas usahasama pemimpin pusat pr... kilang arak pkr yg tubuhkan. Syernye byk pkr punye. Belum ckp premis judi lg! Semua taiko2 dap punye...

      Islam paling syumul hanya oleh umno! Tengoklah pemimpin nye, semua rumah tahap pondok je... keta dah nak roboh. Bini semua tutp aurat, temasuk anak... mana ada konsert masa umno memerintah malysia! Yg ada hanya tazkirah dan mjlis agma... konsert pil dadah aritu yg mati bwh tajaan kementerian pelancogn pr... oh, umno jugak ada majlis syura,

      Delete
    32. oh patutlah.. kerajaan PR telah mengharamkan lesen premis perjudian di pulau pinang dan selangor... lesen arak pun dah tak dikeluarkan di negeri bawah PR... malah hukum hudud jugak PKR dan DAP sokong sepenuhnya... agaknya nanti bila PR memerintah tentu PKR dan DAP akan haramkan semua konsert... dan tutup genting... tengoklah di penang pun rakyat singapore mana boleh beli rumah..

      Delete
    33. Eh taklah. Pr sepakat nak tambah lesen judi. Kami nak lwn genting... kilang susu akan kami tukar jadi kilang arak. Kami x cdg nak buat hudud... nant kami yg kena.
      Demi aktiviti melawat malaysia, konsert tetap diteruskan. Yg mati aritu nasibla... yg hidup still nak enjoyyyyy. Kahkah..

      Eh malulah kami, kat iskndar tnah tumpah darah umno boleh jual kat sapa2, takkan kami nak ketinggalan. Kami buka tempahan kat seluruh dunia.
      Kalau kami tutup kedai arak ngan judi, nanti melayu takde keje, camne nak byr susu dan gst? Tak maju la malaysia nanti... apeda...

      Delete
    34. kalau bab tanah boleh tanya Nizar... champion bab ni... kalau belum dapat Malaysia buat dulu apa yang ada kuasa sekarangni.. jadikan penang dan selangor juga kelantan contoh.. haramkanlah arak dan judi di negeri PR ni.. kalau berani lah!!!!

      Delete
    35. Nizar pulak! Kuar tv dia bg tanah kat cina je. Realiti is dia bg lg banyak tanah kpd melayu. Warganegara malaysia! Bukan singpore!
      Ya pr berusaha! Tapi biasala, 1000 kebaikn, tak msk tv, 3 4 keburukan! Masuk tv sebulan! Tanpa gagal! Sbb tu mslah kat malaysia ni berlaku di 3 negeri je!
      Kamu memerintah terlalu lama, akar kamu merata2, taik merata! Berak dan suruh orang ln clearkn... bila xbleh! Kutuk! Kasi benam! Contoh mcm soalan kamu tu, bg contoh clearkn arak! So bila pr gagal clearkn arak, maka bn pun terlepas dr tanggungjwb nak clearkn arak tu!

      Cam hudud jugak, kelantan gagal, selangor n pp xmau! So akhirat besok bn selamat? Yg undi bn pun selamat?

      Delete
    36. yang undi PR akan selamat ke???

      Delete
    37. Tak paham soalan lgsg...
      Terpulang la kat korang. Mana yg lebih selamat. Aku memilih yg lebih selamat, of coz pr. Dlm pr ada parti yg nak hukum Allah. Bn, semua taknak!

      Ya pr ada buat kesilapan, tp nak bandingkn dgn kesalahan bn, cam langit ngan bumi! Your call!

      Delete
    38. oh ada parti ingat memang parti.. perjuangan hudud tu perjuangan PR ke???

      Delete
    39. Tak, pejuangan umno mca mic aku rasa...

      Delete
    40. kesimpulannya.. hudud bukan perjuangan PR ...

      Delete
    41. So tolong la fair. Kamu patut tulis sekali, bn pun langsung x mau hudud!
      So antara dua tu, kamu pilihla yg paling kurang mudarat. Means mudarat yg telah dilakukan. Bukan yg belum!

      Jumpa ni pos yg akan dtg...yg ni dah pjg sgt

      Delete
    42. kahkahkahkahkah.. tolong la fair??? kalau BN tak mau laksana hudud kafir.. PR tak pulak??? kalau kau fikir nak ambik yang belum konfimla PR sebab dia belum memerintah.. apa ka bangang??? pilihlah yang paling kurang bawak mudarat kepada agama.. mak nyah pun sekarang ni nak dibela.. golongan gay dan lesbian pun di bela.. nak mudarat lagi tu???

      Delete
    43. Ya, pls be fair. Kau berckp dgn aku seumpama aku mengkapir bn dan tidak pr? Aku telah menjawab aku lebih berpegang kpd kebykn statement general dr pr or pas! Apa yg kau x paham? Sorang dua yg nakal mulut tu aku nak buat apa? Kurang2 kau ada tv umno utusan umno utk jwb!

      Itulah maksud fair dlm islam. Belum buat, tak jatuh lg dosanya! Memerintah atau tidak bukan isunye...

      Apa2 yg baru yg memerlukan parlimen, semestinye ia melalui parlimen! Isu gay ka, lesbian ka, mknyah ka! Apa kau takut? Ahli parlimen islam kan penuh dlm tu!

      Kes lesbian, gay maknyah ni apa yg kau takut? Penguatkusaan x bagus ke? Yg kompem2 bwk mslh cam konsert, genting, toto tu kau x takut?

      Delete
    44. eh.. ada lagi komen rupanya.. masalah konsert genting toto tu apa yang nak takut??? masalah gay lesbian maknyah tu kau tak takut kan..

      Delete
    45. tak dpat jawab kut yangni.. kuangkuangkuang..

      Delete
  13. Org NS di Seremban minum air sg Linggi yg tercemar
    Pernah di kategori sg yg teruk pencemaran nya di asia tenggara
    Bandingkan air lombong dgn air sg linggi sama je
    Jgn nak kecuh lah

    ReplyDelete
  14. Jual lah saham Syabas baru tahu kemampuan PR dan MB Khalid urus air Sgor
    Selagi tak jual selagi itu lah Syabas dan umno di persalahkan sbb sebelum praya umno lah yg guna isu air Sana sini pemimpin umno Ikut lori Syabas tp gagal jugak nak rampas Sgor

    ReplyDelete
  15. Mb sign langat 2 sebagai langkah bijak..dia tahu ambik masa pnjang utk siap projek tu..Bg mb yg pnting krjaan negeri dpt ambik alih dr syabas dn lain2nya..syabas n de gang hnya ikut arahan pusat..jd fhm2 je lah..perbuatan zahir nmpk cam baik tp dlm bnyk kotor..itu lah umno bn yg ku kenali..semoga allah memberi hidayah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. projek langat 2 ni projek bagus la ya??? baru aku tau...

      Delete
  16. 5 RUKUN ISLAM

    1. Mengucap dua kalimah syahadah.
    2. Mendirikan solat.
    3. Menunaikan zakat.
    4. Berpuasa di bulan Ramadhan.
    5. Menunaikan haji di Mekah bagi yang mampu.

    6 RUKUN IMAN

    1. Beriman dengan Allah subhanahu wa taala.
    2. Beriman dengan para malaikat.
    3. Beriman dengan kitab-kitab suci.
    4. Beriman dengan para Rasul.
    5. Beriman dengan Hari Akhirat.
    6. Beriman dengan Qada' dan Qadar.

    ReplyDelete
  17. Sgin langat 2 lepas tu dapat ambil alih 4 syarikat air.dah kira bijak la tu nak dibandingkan dgn mat mongol tu.

    kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. turun bawah sini pulak.. khak tuih @ jit_tontoya @ anak peneroka... tu la masa suruh sign langat 2 tu dulu punahsihat larang... kata macam2 .. lu pun kata projek langat 2 ni membazir.. nah bila khalid sign lu terkedu.. nak sokong kata langat 2 teruk khalid dah sign.. nak kata bagus DSAI cakap projek ni tak bagus... last2 apa lagi salahkan najib lah.. kahkahkahkah.. najib paksa khalid.. kahkahkahkahkah..

      Delete
  18. 5 RUKUN ISLAM

    1. Mengucap dua kalimah syahadah.
    2. Mendirikan solat.
    3. Menunaikan zakat.
    4. Berpuasa di bulan Ramadhan.
    5. Menunaikan haji di Mekah bagi yang mampu.

    6 RUKUN IMAN

    1. Beriman dengan Allah subhanahu wa taala.
    2. Beriman dengan para malaikat.
    3. Beriman dengan kitab-kitab suci.
    4. Beriman dengan para Rasul.
    5. Beriman dengan Hari Akhirat.
    6. Beriman dengan Qada' dan Qadar.

    ReplyDelete
  19. 5 RUKUN ISLAM

    1. Mengucap dua kalimah syahadah.
    2. Mendirikan solat.
    3. Menunaikan zakat.
    4. Berpuasa di bulan Ramadhan.
    5. Menunaikan haji di Mekah bagi yang mampu.

    6 RUKUN IMAN

    1. Beriman dengan Allah subhanahu wa taala.
    2. Beriman dengan para malaikat.
    3. Beriman dengan kitab-kitab suci.
    4. Beriman dengan para Rasul.
    5. Beriman dengan Hari Akhirat.
    6. Beriman dengan Qada' dan Qadar.

    ReplyDelete
  20. Apakah air lombong itu bukan air? Apa guna loji rawatan air di Malaysia?Adakah loji rawatan air hanya untuk mengagihkan air semata-mata? Jadi jika loji rawatan air masih beroperasi sebagai loji rawatan maka bekalan air terawat akan terhasil walau sumbernya dari mana sekali pun. Jadi apa yang hendak dirisaukan atau dipolitikan. Apakah golongan yang tak mau minum atau makan air dari sumber air lombong tau bagaimana air bersih ini diproses?

    ReplyDelete
  21. Apakah air lombong itu bukan air? Apa guna loji rawatan air di Malaysia?Adakah loji rawatan air hanya untuk mengagihkan air semata-mata? Jadi jika loji rawatan air masih beroperasi sebagai loji rawatan maka bekalan air terawat akan terhasil walau sumbernya dari mana sekali pun. Jadi apa yang hendak dirisaukan atau dipolitikan. Apakah golongan yang tak mau minum atau makan air dari sumber air lombong tau bagaimana air bersih ini diproses?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku dah ckp dah kat budak2 ni... air lombong tu bukan isunye. isunye kalau air terawat tu kotor...

      Delete
    2. PR kalau buat apa pun mana jadi isu...

      Delete
    3. La tak baca nst, utusan ke anon 1400? Tiap2 ari ada mslh kat selangor pp n kelantan... negeri bn yg xde isu... TV radio pun camtu

      Delete
    4. aku baca blog omakkau aja.. mana baca nst utusan semua tu.. omakkau tak jadikan isu pulak air lombong ni..

      Delete
    5. Itu jelah yg omakkau mampu n others pr bloggr, menjawab apa yg kuar kat surat kabar, tv n radio kamu... kat kami tinggal intenet je. Kat mana kwsn maju, kat situ pr duduk... kat mana kwsn kurang maju, ada bn... paham ye kenapa?

      Sembang kat atas tu isu air la... air lombon tu ko rujuk nst, ada 4 5 ms khas utk air lombg tu.... khalid yg ko maki2 tu takde pulak nak nst temuramah...

      Delete
    6. bezanya bukan kawasan maju tetapi kawasan yang banyak cina yang PR menang..faham tak sekarangni..???

      agaknya masa anuwar dalam kabinet dulu pembangkang semua diberi masuk tv suratkhabar semua kut??? tolong bagi penjelasan...

      Delete
    7. Maju dan byk cina... dua2 benar... dua2 boleh dijadikan isu. Tapi isu cina di kwsn pr menang masuk suratkhbr umno selpas 2013... sebelum tu mca menng, xde isu!
      Apa guna 1malaysia if bercerita melayu cina india? 1957, semua bngsa diterima sbg warga negara! Sapa yg terima? Bkn pr! But this is not and issue...
      Ya, salah anuwar as tpm... n salah menteri berkaitan... and as kapasiti sbg parti bn... but no prob... 1998 till now tolong la benarkan! Tolong bezakan antara parti n negara...

      Delete
    8. jadi kenapa kau nak main isu maju atau tak maju.. isunya kerana komposisi kaum.. bukan kerana maju atau tidak kawasan tu.. jika benar kenapa di putrajaya PR kalah... sebabnya komposisi kaum... itu jelas... baru semalam kau bertanya berapa ramai melayu yang diberi percuma pelajaran sekarangni kau pulak tidak mahu bercerita mengenai melayu... ya kau akui anwar tidak membenarkan ketika beliau berkuasa... jadi kenapa apabila dia tidak berkuasa dia mengharapkan orang yang berkuasa memberi kebebasan sedangkan ketika berkuasa beliau lakukan perkara yang sama????

      Delete
    9. Ya, sbb ada pelbagai kriteria yg boleh diplih. Sy memilih kriteria pembahgian kwsn berdasarkan kwsn bandar, separa bndr dan luar bandar.. maju boleh sy mksud di sini sebgai bandar dan separa bdr...
      Kamu nak pilih by kaum, no hal..tapi based on kaum hanya dimainkan secara menyeluruh slps 2013.
      Sy membw isu maju or tak berdasarkan penggunaan intenet tadi.yg mana jika berita itu ada pro n kon, byk kwsn td pr menang! Itu je! Infact pr menguasai 80 peratus kerusi parlimen di kwsn bdr n separa... while bn 80 peratus menguasai kg or felda!

      Takde mlayu2, islam x islam je...

      Delete
    10. cuma faktanya sekrang orang melayu Islam memilih untuk mengundi BN manakala cina memilih mengundi PR... itu jelas... jika tidak masakan parti PAS semakin mengecil kerusi sedangkan DAP bertambah... itu fakta... bukan sebab bandar atau bukan.kebetulannya cina menguasai bandar... dan lihatlah dari 52% pengundi PR 80% adalah datang dari pengundi cina...

      Delete
    11. Saya memandang pr as a multi races platform, infact all parties alone are multi races. Dari mula lg kami lebih 1malaysia dr kamu... sy tak melihat pkr n dap sebagai parti melayu or cina... or india.
      Buanglah slogan 1malaysia kamu... aku pecahkan bandar bkn bandr based on source of information yg berbeza antara keduanye...luarbandar kalau lebih terbuka, akan menjadi milik pr. Ko ingat pakcik makcik kg tu tau ke pasal nfc lombu 250 jota tu?

      Mana kau dpt 80 persen cina tu? Berapa ramai melayu dihantar ke parlimen oleh orang cina?
      Sebelum nak salahkan cina2 tu, ko salahkanlah sapa2 yg bg diorg kuasa ekonomi, tanah kat bandr2 and so on... jgn ko ckp cina dpt semua tu start 2008 dah la! So cina undi mca takde mslh? Undi melayu dap pkr pas ada mslh?

      Delete
    12. jadi betullah.. cina mengundi PR.. jadi itu adalah fakta.. ada aku kata cina undi PR itu salah... lebih terbuka tu cuba kau tengok jumlah komposisi kaumnya.. mesti sebab cina agak banyak disitu.. ini bukan masalah salah atau tak.. faktanya orang cina lebih mengundi PR dan orang melayu termasuk bumiputera sabah sarawak lebih memilih BN.. itu fakta... PKR tu memang parti pelbagai kaum pun.. sebabtu tak kisah pun bab hudud...

      Delete
    13. lagi satu kalau betul parti PR benar terbuka aku cabar PRU14 PAS bertandng kawasan majoriti cina.. DAP bertanding kawasan melayu...

      Delete
    14. Ya cina pun ada undi bn... no hal. Boleh ke kau stop ckp melyu cina india ni? Cakap 1 malaysia! Oh pasal cina... apa cina xde yg menyebabkn dia nak undi pr?

      Maksud terbuka tu, info masuk kpd mereka, samada pro or contra... bukan ngadap tv umno, skhabar umno n radio umno... ini mksud aku yg terjadi di bandar. Mklmat di ujung jari... intenet...
      Aku x heran pkr pelbagai kaum tu tanak hudud, umno melayu islam pun sejak medeka tanak! Tu belum sembang bab genting lagi... sapa bg kat sapa tanah tu? Melayu mana? Cina mana?

      Contoh hampir boleh amik dap raub... cina tak kisah hantar melayu dap... kau cabar dap, mca yg gagah pekasa sejak medeka tu pun xnak buat...

      Delete
    15. sebelumni siapa yang mengaku PR tu lebih terbuka mengenai kaum.. kononnya tak kisah bab kaum ni.. kalau betul tak kisah selepas ni DAP dan PAS bertukar kerusi... baru lah terbukti.. ini mendakwa UMNO rasis untuk melayu mca untuk cina.. ada berani.. umno tak pernah mengaku untuk semua bangsa.. mca juga begitu.. hanya PR sahaja duk bangga konon mereka parti pelbagai kaum.. nah buktikan...

      Delete
    16. Kau nak masuk mana2 parti dalam pr, tiada yg melarang bangsa apa pilih parti komponen pr yg mana... dari segi ini, aku katakan pr tidak memandang kaum... dan lebih baik dr bn... yg telah memperkenalkn parti based on bangsa...
      Aku menyatakan bn rasis kerana parti utamanya based on perkauman... tidak lebih dari itu. Cina bertanding kat mana, tak pernah aku isukan...
      Jgn tanya aku or cabar konon suruh itu ini tanding kat situ sini... sbb aku xde isu lgsg mca nak betanding kat mana! Umno nak betanding kat kg ka... takde... so tanyalah yg besangkutan...

      Delete
    17. ya pada hakikatnya seolah2 kita melihat wah baguslah perjuangan tidak memilih bangsa... tetapi perlaksanaannya begitu ka??? kalau begitu kenapa tak bagi melayu aja jadi ketua menteri pulau pinang??? kan dalam PR tidak membezakan bangsa???

      Delete
    18. Ya, pelaksanaan di pringkat setiap parti tidak memilih bangsa... dah lama begitu. Dap dianggap cina sbb kebanykn cina. Kena tengok perlembgaan partinye. Dr pelembgaannye boleh kita kesan rasis atau tak...
      Kenapa tanya benda yg aku tak penah isukan? Adakah aku penh isukan cina gerakan jadi km maka dia rasis? Xde! Non! Infact undg2 tubuh negeri sendiri membenarkan cina jadi km... yg aku isukan, parti gerakan or mca umno mic adalah parti berasaskn kaum! Dua benda berbeza! Jgn samakan.

      Delete
    19. bro.. masih nampak tak di Malaysia ni isu bangsa tu masih dibezakan... kalau betul PR tu tak kisah bangsa mana pun kenapa tak bagi aja melayu jadi ketua menteri pulau pinang.. kenapa nak kembalika pada gerakan.. BN kan rasis....

      Delete
    20. Ya, nampak, atleast pr ada kemajuan.. sapa yg bezakn bangsa? Sejak bila? Sapa letak cina kat bandar? Or kat genting, melayu kat kg n felda, n cina kat estet? Sapa?
      Baik, pasal dap di pp, kebetulan majoriti dap adalh cina! Senioriti dan kemampuan kat lge... so within dap itself, dia dipilih bkn sbb bangsa...
      Lg sekali, aku x penah nak isukan gerakan jadi km sejak duluuuu lg.

      Aku jwp kau point by point... kau jwb aku point by point jugak to be fair.. tapi kalau kau nak main hide n seek, terpulng...

      Delete
    21. ok aku ambik point kau bahawa LGE dipilih berdsarkan merit..


      jadi pemilihan TKM 1 TKM 2 berdasarkan bangsa itu bagaimana pulak???

      Delete
    22. Kamu melihatnya hanya pd bngsa... mmg setiap benda akan jd mslh.. ambil jugak point aku yg ln, jgn sempit... sejak merdeka samapi skang camtuh, aku dah ckp, atleast pr akan cuba sedikit demi sedikit... kena paham.. jajahan pemikiran bangsa ni dah lama.. aku tanya kau sapa yg bg acuan camtu n sejak bila? Kau tanak jwb... pr akan mengubah itu sedikit demi sedikit...

      Delete
    23. tapi sudah mendabik dada bahawa PR adalah parti yang tidak membezakan kaum.. dimana perubahan itu??? jika tidak pada bangsa aku nak tengok pada apa pemilihan TKM 1 dan TKM 2 tu??? cuba kau bagitau...

      Delete
    24. Menjaga kepentingan agama, pelajran, tanah and so on... aku paham, masih ada unsur bangsa kat situ... peninggalan dulu2 tu!

      Tak mendabik dada! Mesti ada mulanye! Kalau xde mulanye, sampai bila pun kita masih kat tempat dulu...

      Perubhan dalam parti aku maksudkn telah berubh! Takde beza bangsa! Luar dr parti, subject to many2 things!

      Delete
    25. betul aku setuju dengan kau.. PR telah berubah... TKM1 dan TKM2 tu dipilih berdasarkan apa ntah.. tapi macamtulah.. sebabtu PAS pun dilantik sebagai exco.. berubah sgt2...

      Delete
    26. Apa yg kau nak? Apa yg teruk sgt pr buat sampai mcm tu sekali kritis? Apa kesan kat kau yg kau x suka sgt pr?
      Kau dgr tv umno, baca suratkaba umno mca shj kah?

      Apsal x kritis masa kes nfc, pkfz, skorpene, audit negara, gst, kenaikan yg pelbgai? Apsal?

      Masih menyokong parti taknak hudud?

      Delete
    27. dah abis point ke bhai??? kita bercakap mengenai kaum.. kenapa nak lari jauh sangat ni???? kahkahkahkahkah...

      masih menyokong parti taknak hudud???? biarlah aku nak sokong PKR dan DAP pun...

      Delete
    28. Come on la, kau tanya aku dah jwb. Dalam masa yg sama aku tanya, kau buat bodo. Ni mmg tipikal bn yg aku jumpa. Bg la point kau dari otak yg dah lama lahir tu! Dah lama hidupla katakan!
      U see, aku tanya kenapa kau kritis sgt kat pr? Tapi kat bn kau terus telan n berak je? Kenapa? Takde point? Oh yela, lg senang tanya dr jawab? Kan dah lama lahir! Patut petik jari je jwb!

      Lain kali ceritala apa yg sedang berlaku! Ni tak! Asik citer futureee je! Asik kalau2 je... come on la brader dah lama lahir...

      Delete
    29. abis kenapa kau jugak telan apa yg PR buat... kamonla kau pun bukan lama lagi nak hidup... dari atas sembang PR tak mementingkan bangsa dsbnya.. bila diberi hujah kenapa di penang perlantikan dipilih masih berorientasikan bangsa terus diam... jawablah.. kau tanya aku kenapa kritis pada pr tetapi dalam masa yg sama kau kritis, aku pinjam ayat kritis tu pada BN.. kenapa??? sama2 tahu.. lagi satu dakwaan kau tentang skandal semua tu juga adalah persepsi... aku tak prcaya semua tu seperti mana kau tak percaya skandal DSAI.. kita bercakap mengenai apa yang kita nampak...

      Delete
    30. Takde de aku nak telan je... salah tp salah...aku dah ckp, kau tumpu bab bangsa je, byk benda lain lg. slow2 la kita build nation kita. Kamu dah membentuk malaysia lama sgt.

      Aku dah jwb , kau taknak terima nak buat camne?

      Kalau bukan tv umno, radio umno, suratkaba umno yg cerita maka ianye persepsi?

      Pr bermula dr kosong... apa yg pr ada? Tv? Radio? Surat kabar hari2? Yilekkk! Kau ada semua itu! Apa media yg kami ada? Ya, intenet je! Tanpanye, mungkin kamu masih 80% menang!

      Persepsi... u see, anwar didapati bersalah! I must live with that. But, kes nfc 250juta, pkfz 12billion, mr2 retak 70 juta, stadium runtuh 2 kali ratus juta, ini semua real life punya kes, ada kes di mahkamah! But NO culprit! Xde sape salah! Is it fair? Boleh kamu kritis atas kes tu? Atau kamu tunggu jawapan tv radio suratkbr umno?

      Delete
    31. eh kamu sokong peliwat la rupanya!!!

      Delete
    32. Harap kau gembira dgn jln dunia dan akhirat kelak... salam.

      Delete
    33. InsyaAllah... begitu juga kau.. cuma satu nasihat aku jangan taksub...

      Delete
    34. Tidak taksub. Semua orang ada kesilapan msing2.
      U know 1 thing, pasal peliwat yg kamu ckp tu, before that, 1998, sy mengagumi beliau dan mahathir... pd aku bn is the best. Masa tu, pd aku, pas parti islam yg kolot/taksub dan dap adlh parti cina! Bacaan semasa adalah utusan ngan tv123...

      Tahun 1998, kes dsai berlaku! Aku baca all sort of sources + INTERNET. Aku berubah! Pndgn aku berubah! End up sekarang, peliwat yg kau kata tu, telah bersama membentuk pr! Kami mewakil 52% rakyat sekarang. Cuma kami kalah kerusi shj. Ya, still kalah! But we keep on trying.

      Sama juga nasihat aku, jgn taksub hanya pd bn...

      Delete
    35. Kalau kamu menyoal aku atas dasar mencari kebenaran, insya Allah, kau akan dpt. Tapi kalau utk benda lain, terpulangla... niat kena betul. Bila niat betul, baru kamu berusaha cari kebenaran. Before 1998, aku refuse anythg from harakah! But see me now!

      Jawapan kau pasal nfc, pkfz, mrr2, stadium... persepsi, buat aku gelak dlm hati! Mcm mana kau nak convince aku pasal bn kalau jwpn mcm tu?

      Serius, jarang aku jumpa orang bn yg boleh jwp kecuali divert soalan. Paling hebat di akan ckp, pr pun sama!

      Pos ni pun dah pjg jugak, jumpa di pos dpn2... tq

      Delete
    36. yang peliknya puar PR ni apa sahaja buruk tentang PR dia akan tolak.. tapi yang buruk tentang BN dia terima pulak.. tapi tak mengaku taksub pulak.. aku bukan suka najib dan BN pun.. tapi aku lagi tak suka PR sebab adanya DAP dalam tu!!!

      Delete
    37. Citer byk tak mau, senaraikn kerosakn, dosa dap terhadap malaysia atau kau! Aku nak tengok! Paling kurang lg besar dr nfc 250 jota, lagi besar dr genting toto magnum, kilang arak... oh lagi satu, yg telah dibuat! Yg tak buat kira x salah lg tau! Kahkah! Harap kau berjaya!

      Bila tak dapat jawab tu jgn pusing2 buat xtau pastu tanya soalan ln yek! Tak baik. Byk mata tengok!

      Delete
    38. ok aku senaraikan.. ini yang paling besarlah.. DAP menyebabkan perjuangan hudud PAS terpaksa dilupakan.. terpaksa menggugurkan slogan membangunkan negara Islam... itulah kerosakan DAP.. kau jangan nak pusing ke BN pulak tau.. tak baik.. banyak mata tengok..

      Delete
    39. Skrol ke bwh... smbg... ni dah pjg sgt...

      Delete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. S
    U
    R
    U
    H

    MB

    K
    H
    A
    L
    I
    D

    &

    A
    N
    W
    A
    R

    M
    I
    N
    U
    M

    A
    I
    R

    L
    O
    M
    B
    O
    N
    G

    T
    U

    D
    U
    L
    U

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala cai buat geli pulak air lombong... air tu jugak akan ditelan mak cik hutan penyokong umno hehe... siap dibancuh buat fresh oren lagi masa mesyuarat umno

      Delete
  24. Ini sumer poyo..... horeyyyyyyyyy

    ReplyDelete
  25. Smbg sini...

    Bgus straihgt to the point tapi kurang tepat. Aku mintak kau bagi aku senarai KEROSAKAN dan DOSA dap kpd MALAYSIA dan KAU!

    Dap taknk hudud n negara islam pas, so apa impact nye pd mlysia dan kau? Sbb hudud mmg takde lg kat malaysia dan keislamn mlysi ni tk terletak kat pas or dap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau kata takdak impact..??? hudud takkan dilaksana takdak impact??? ok... selesai satu bab..

      Delete
    2. Point 1: setuju atau tak!
      Point 2: laksana atau tak!
      Samada dap setuju atau tak, tak menjadi masalah sbb pas msh belum mampu lksana!

      So bagitaulah aku, apa impact nye pd malysia atau kau atas ketidaksetujuan dap itu?

      Jgn bagi jwpn kalau2 la! Bab ni selsai kalau kau mampu bgtau aku impactnye terhdp malaysia dan kau!

      Delete
    3. impactnya perjuangan PAS untuk perlaksanaan hudud dan slogan negara Islam digugurkan.. noktah!!

      Delete
    4. So kau tak jumpa la impact kerosakan dap pd malaysia atau kau!

      sepanjang2 komen kau, aku hairan, kenapa kau x mempunyai pandangan yg sama terhdap bn? Sedangkan salah besar dap tu cuma 2 yg kau tulis! No impact pun kpd malaysia!

      Delete
    5. impact dia slogan negara Islam dan hudud terpaksa digugurkan.. noktah.. aku dah pesan tak payah pusing2 pada BN..

      Delete
    6. mana ada gugur. perlembagaan PAS tetap sama. apa yg ko tak paham? dalam perlimen, pas je ke yg islam? islam lain tanak hudud ngan Negara islam ke?

      slogan boleh tukar2... takde masalah. kerjasama antara PKR DAP tak mengubah perlembagaan PAS! paham ka incik?

      Delete
  26. Kau kalau benci sgt dap tu melebihi genting toto dan nfc, patut takde mslh nak senaraikan berpuluh2 keroskn dan dosa dia. Tapi kalau aku tanya baru nak cari jawapan, susahla.

    So jwpn aku tak melibat bn? Yes?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku benci sebab tu ajalah.. sebab DAP, PAS takmau perjuangkan hudud dan gugurkan slogan negara Islam.. ok.. noktah

      Delete
    2. Adakah kamu penyokong pas? Dan oleh kerana dap tak suka hudud n negara islam, maka kamu membenci pas? Dan dap?
      Selayaknye kamu lebih membenci pihak yg lg satu! Mampu tapi taknak!

      Ya, aku hormati pendirian kau, cuma lain kali cubala bersifat objektif sikit. Tak guna kau x suka dap atas benda benda yg mca sendiri x suka! Irrelevant!

      Delete
    3. eh.. kan aku cakap jangan pusing2 pada BN.. noktah.. aku benci DAP sebab kerana DAP PAS gugurkan slogan negara Islam dan perlaksanan hudud.. noktah..

      Delete
    4. Pas tidak pernah tinggalkan perjuangan hudud dan negara islam, pas masuk pr dan menyetujui dahulu kesamaan antara 3 parti tersebut. Bila bersama, common understandg tidak mengubah perlembgaan parti masing2! Ada perlembagaan parti pas berubah?
      Lantak dap ka, pkr ka tak setuju! Yg penting, achieve dulu target bersama dlm pr! Lepas tu baru la kau pikir nak takut konon kat hudud ka apa ka!

      Kau ni spesis betenggek atas pagar ke mesra mca?

      Delete
    5. sebab DAP dan PKR pas sanggup ubah slogan dari membangunkan negara Islam... sekarang ni apa PAS for all ke apa ke.. sebab tu aku benci DAP.. noktah...

      Delete
    6. tukar slogan je.... perlembagaan PAS sama. tak paham2 la. kau ni tak mcm penyokong PAS. alih2 benci DAP pulak sebab tak suka hudud ngan Negara islam...

      apsal taknak jawab... kau nih jenis tenggek atas pagar ke mesra mca?

      Delete
    7. kau tau mana aku stand! kau boleh persoal aku atas stand aku! tapi adalah tak adil bagi aku berdepan dengan orang pr tidak bn tidak semua tidak...

      aku tak kesah langsg kau nak persoal dap. tapi apa perbandingan yg kau pakai aku tak tau... dap tu teruk? teruk dari sapa? tak boleh la camtu! kenala adil jugak walau dia majority bukan islam!

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...