Thursday 17 December 2015

GAJI KAKITANGAN AWAM TINGGAL RM19 SELEPAS KENA POTONG PINJAMAN PTPTN MENJADI KECUH DI MEDIA SOSIAL



Beberapa hari kebelakangan ini, ramai yang berkongsikan kekesalan mereka terhadap tindakan Perbadanan Tabung pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang memotong gaji mereka tanpa dimaklumkan lebih awal.

Difahamkan, PTPTN telah melancarkan operasi besar-besaran bagi mengesan peminjamnya sejak awal Disember ini.

Gambar slip gaji seorang penjawat awam yang dipotong sebanyak RM2,063.75 oleh PTPTN pula viral di media sosial, mencetuskan lagi panik di kalangan peminjam PTPTN yang belum melangsaikan hutang mereka.

"Ingat tak masa bulan 8 hari itu, saya ada kongsi tentang PTPTN ini. Pada masa itu, saya pergi untuk membayar tunggakan. Saya ada beritahu yang Pegawai PTPTN memaklumkan saya mengenai operasi besar-besaran bagi mengesan peminjam pada hujung tahun ini," kata Batrisyia Fauzan yang memuat naik gambar slip gaji tersebut di laman Facebooknya.

"Katanya, para peminjam diberi masa sehingga bulan Oktober untuk datang berunding dengan pihak PTPTN. Jika tidak berbuat demikian, pihak PTPTN akan membuat pemotongan mengikut kadar yang telah ditetapkan oleh mereka sendiri.

"Rupa-rupanya memang mereka serius untuk berbuat demikian. Tadi dalam WhatsApp group pun kami kecoh berbincang mengenai perkara ini.

"Sudahlah sekolah akan dibuka tidak lama lagi, kasihannya kalau dipotong sampai seperti ini, baki gaji tinggal RM19 saja.

Justeru, Batrisyia menasihatkan mana-mana peminjam PTPTN yang belum membuat pembayaran, segera hadir ke mana-mana pejabat PTPTN berdekatan untuk menjelaskan bayaran.

44 comments:

  1. RM19 beli beras pun x lps...hehe. nasib badan...salahkan sapa? Najib & rosmah la...sapa lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sikit2 najib rosmah. Sikit2 najib rosmah. Apa , diri sendiri tak pernah buat salah ke? Haji Hadi antara ketua ulama sedunia pun tak pernah salahkan najib dan rosmah. Ko sape nak tuduh2 orang bagai? Kalau malas kerja resign je. Patutnya contohi para ulama yang diiktiraf dunia bersama2 najib membantu negara

      Delete
    2. entahnya..!!!

      mana ada najib & rosmah yang salah. bukanka timabalan ketua ulama sedonia minta tampilkan 4 saksi, sprm pun tak mampu nak bagi saksi.

      fuhhh....bukan main mesra lagi timbalan ulama sedonia dengan najib...lagi ko tak percayaka najib tak salah?

      Delete
    3. memang betul bila kita berkawan dengan penjual parfum kita akan berbau wangi, Hadi membuktikan benarnya ungkapan itu...kini Hadi akan jadi bahan sendaan disamping najib dan Rosmah..............

      Delete
    4. Ada juga anjing BN kat sini LoL

      Delete
    5. Berani pinjam bayar la.

      Delete
  2. Dakwaan Terbaru WSJ - 1MDB Bayar $850 Juta Kepada Syarikat Yang Namanya MIRIP Syarikat Kepunyaan IPIC




    Satu lagi fitnah terbaru dari WSJ berkaitan isu 1MDB khususnya berkaitan pembayaran dana kepada IPIC yang sebelum ini didakwa oleh WSJ tidak diterima oleh IPIC padahal pihak 1MDB berkeras kata semuanya ada dalam rekod akaun.

    Kali ini WSJ mendakwa 1MDB ada membuat pembayaran USD850 juta tahun lalu kepada sebuah syarikat offshore yang ditubuhkan supaya namanya mirip kepada syarikat yang dimiliki oleh IPIC. 

    Menurut WSJ, 1MDB bayar kepada Aabar Investments PJS Ltd yang namanya hampir sama dengan syarikat milik IPIC/Aabar iaitu Aabar Investments PJS.

    Menurut dakwaan WSJ kali ini, kerana itulah makanya 1MDB kata dah bayar tapi IPIC kata tak terima pun !

    Bayaran dipercayai berkaitan Option IPIC. 

    Hmmmm ...... disebalik apa yang dikatakan sebagai 'puluhan kali penjelasan' yang telah diberikan oleh 1MDB dan Najib mengenai isu 1MDB, tidak ada satu pun menjelaskan sepenuhnya Option IPIC. Berapa jumlah yang 1MDB kena bayar untuk tebus, berapa yang sudah dibayar dan berapa bakinya ?

    Saya copypaste artikel WSJ itu di bawah untuk sama2 kita nilaikan kesahihannya ..... diharap pihak 1MDB seperti biasa, akan segera tampil beri penjelasan dan bukan mengelak ( seperti biasa juga )

    ReplyDelete
  3. Jgn la aniaya orang..Gila betul la baki tinggal RM 19.00..Otak letak kat lutut ni..

    ReplyDelete
  4. Jangan risau,sekali harun jing dan timbalan ulamak donia berdoa,duit tu jadi beranak jadi banyak 2.6milyon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haramjadah punya komen.apa kena mengena dgn harun din dan hj hadi.nak komen pun fikir dulu.jgn hentam saja.

      Delete
  5. Tkpe beli beras 2kilo je...jimat jimat asalkan rosmah boleh shopping naik jet...pakai cincin jota2.

    ReplyDelete
  6. Pelik juga, pendapatan bulanan 4 ribu lebih. Tak manasabah dua atau tiga ratus sebulan tak mampu nak bayar hutang PTPTN. Sedangkan hutang lain melalui potongan ANGKASA sanggup pula tanggung sampai lebih RM1,600 sebulan.
    Tengok pada slip gaji, salah siapa sebenarnya?

    ReplyDelete
  7. Salah sendiri la..nama pun pinjam..dlu msa pinjam klam kabut..byr taknak pula..kan dh kena potonggggg

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa hang bersunat dulu kenapa tak suruh potong habis?

      Delete
    2. Tayang slip gaji konon nak kata PTPTN zalim. Pendapatan sebanyak itu dgn potongan lain, tak ubah tunjuk bodoh kat public. Sebenarnya awak yg tak jujur dgn PTPTN.

      Delete
  8. Yang hina ulamak tu puak syiah syaitan,moga kamu mati berwajah anjing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasal2 dapat dosa kering. Nasib kau lah. Bodoh tak boleh diajar, cerdik tak boleh nak tumpang.

      Delete
    2. x e orang nak hina Ulamak...setengah ulama mahu dihina...

      Delete
  9. Tengok kan slip gaji dia, dia dah bekerja mungkin 10 tahun kalau dia ada ijazah! Ini kaki liat bayar hutang ni, mungkin dah 10 tahun tunggakan, jadi kena potong teruk! Dan ada potongan Angkasa lagi! Memang kesian, tapi nampak macam cari bala' sendiri!

    ReplyDelete
  10. Tengok kan slip gaji dia, dia dah bekerja mungkin 10 tahun kalau dia ada ijazah! Ini kaki liat bayar hutang ni, mungkin dah 10 tahun tunggakan, jadi kena potong teruk! Dan ada potongan Angkasa lagi! Memang kesian, tapi nampak macam cari bala' sendiri!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn terkejut. Tapi sy syak yg pemunya slip gaji ini berjawatan ptd m41 dan paling lama pun br 3 tahun berkhidmat (dlm slip masih mencarum kwsp, kebnykn yg berkhidmat lbh 5 tahun sudah berhenti mencarum kwsp kerana telah bertaraf tetap dan berpencen).

      selain drpd itu, sy setuju dgn pendapat anda. Lebih2 lagi ada potongan angkasa (mungkin utk kereta dan personal loan kerana potongan agak tinggi).

      Patut pemunya slip gaji malu pada diri sendiri kerana gagal membayar hutang padahal terlebih mampu klu mngikut jerja yg dijawat dan gaji yang diterima selama ini.

      Delete
    2. Jgn buruk sangka,mungkin personal loan tu utk bantu ahli keluarga yg susah dlm byk hal sbg tanggonggan.

      Delete
  11. Zaman dollah badawi kalau kerajaan takde duit, dibuatnya ops warta. Cari pesalah trafik mcm cari osama bin laden. Itu dulu...zaman najib anak razak, tak sampai 9 bulan pertama gst, kerajaan dah kaut 30 billion. Bygkan jumlah sebesar tu lesap dari aliran semasa, masuk poket kerajaan. Sepatutnya jumlah byk tu merancakkan ekonomi dalaman...wang silih bertukar tangan..barulah peniaga ada untung, rakyat pun boleh berbelanja. Jgn bodohkan rakyat ckp kerajaan lebih bijak gunakan wang gst tersebut kalau dlm masa yg sama rakyat terhimpit. Takde lebihan nak menabung..harga barangan & perkhidmatan naik tak berkesudahan. Najib oo najib..muka tak malu hari2 rakyat sumpah seranah kau najib..doa & kata2 org teraniaya selalunya makbul. Org mcm najib bila jatuh...pasti terduduk. Segala perbuatan kau org korek balik..ingat tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berpuluh juta orang dah sumpah seranah Najib setiap hari selama 7 tahun pun.. xder jadi kudis pun kat dia. Allah terus memelihara dan limpahkan rahmat GST untuk Najib anak beranak lebih 30 billion.

      Kita apa dapat??? Kumpul dosa dan karma bertimbun2. Teraniaya kepalabutuh apanya.. doa pun satu pun x jadi kudis!!! Mmg kita didesign untuk hidup susah dan dihumban ke neraka saja. We are useless moron bro..

      Delete
    2. Karma ni keling je percaya. Lu keling ke 2.06?

      Delete
  12. Potong angkasa sampai rm1.6k+ maknanya da pinjam rm100k+ cash. Perghh buat apa dgn cash tu? Enjoy sakan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawin la apalagi...grand. Hotel besar

      Delete
    2. Bantu Makbapak dan keluarga yg miskin babi!!

      Delete
  13. Kakitangan kerajaan ada potong Socso ke?

    ReplyDelete
  14. Aku pun berbulu ng bn najib rosmah...tp dlm kes mcmni aku ada pandangan yg jujur lah..andaikata dia dah bekerja dan mampu utk byr hutang ptptn yg die pnjam,sepatutnya si peminjam ni yg salah.dia mesti selesaikan hutang yg terlebih dahulu die buat iaitu hutg ptptn..jgn buat hutng yg lain selagi belum mula bayar ansuran bulanan ptptn..kalau nak cita bab ptptn ni yg sepatutnya free tu soal lain.itu lepas umno bn bungkus..la ni kita berpijak atas realiti..umno bn masih memerintah...tp andaikata die belum mula byr hutg ptptn disebabkn die ade byk tnggungan yg perlu diutamakn seperti berkahwin bini xbekerja dan sebgainyalah, dan die terpaksa menanggung htang peribadi, xboleh nk salahkan dia..keadaan mendesak die utk meminjam bank untk meneruskan kehidupan...mngkin dia tersilap langkah..wallahualam.

    ReplyDelete
  15. Bila ada dakwaan terhadap pihak pemimpin pembangkang, contoh terbaik saudara Anwar Ibrahim maka media dan pemimpin UMNOBN dan konco konco mereka akan siang malam pagi petang MEMFITNAH beliau menerusi rangkaian media utama, sosial dan dengan menggunakan apa cara saja untuk MEMFITNAH saudara ANWAR IBRAHIM. Takdak siapa, baik Ustaz, Mufti atau Tok Mufti yang melarang orang dan pihak pihak yang bagitu liar menabur FITNAH suapayaq berhentikan malah ada diantara mereka buat komen yang seolah olah meyiakan percakap seorang perdana Menteri.
    Tapi bila dakwaan dilakukan terhadap perdana Menteri Malaysia, bukan main para alim ulama, ustaz murahan dan ustaz 'celeberiti' termasuk juga seorang kununya taraf ualam dunia turut membela nasib Najib dengan menyatakan perlu ada 4 saksi dsbnya.
    Terkini orang yang bergelar ulkama taraf dunia Presideng sebuah parti kununya melambangkan Islam sudah bagitu kuat sanjung Najib dan partinya tanpa menghiraukan sebarang salahlaku yang dilakukan oleh beliau.
    Masih ada lagi yang mahu menyokong dan membela ulama yang KUNUNYA bertaraf dunia ini. Masih lagi ke PAS ini releven hari ini. Jelas pemimpin parti PAS menyalahgunakan Islam untuk kepentingan diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nuwar berahim peliwat dan tibai cinadoll
      fitnah kepala butoh apa lagi?

      Delete
    2. Zaman canggih guna la video canggih bkn yg kabur xde kalerr..br org blh percaya..itu pn tgk gak edit guna pakar holiwod ke boliwod.tp org yg bg bom antunya mmg real..blh p melancong oversea lg.

      Delete
  16. anda tahu hutang mesti dibayar. kenapa dilengahkan. bila tindakan di ambil salah ptptn pula

    ReplyDelete
  17. Asyik-asyik dengan cerita belanjawan kakitangan awam. Apahal dengan kakitangan swasta, lebih-lebih lagi yang bergaji rendah seperti pekerja kilang atau mana-mana syarikat kecil swasta?

    ReplyDelete
  18. “PTPTN KEMBALIKAN POTONGAN GAJI PENJAWAT AWAM”

    1. Jabatan Perkhidmatan Awam pada 9 Julai 2015 telah mengeluarkan arahan agar penjawat awam melaksanakan bayaran balik melalui potongan gaji mulai 1 September 2015. Arahan ini melibatkan seramai 138,201 penjawat awam yang merupakan peminjam PTPTN. Berdasarkan arahan ini, PTPTN telah mengambil pelbagai langkah bagi memudahkan peminjam membuat rundingan, termasuk membuka kaunter-kaunter di Kementerian, Jabatan dan agensi kerajaan selain boleh hadir ke cawangan PTPTN pada bila-bila masa.

    2. Seterusnya, PTPTN telah mengeluarkan surat arahan potongan gaji mandatori bertarikh 4 Disember 2015 kepada majikan dan diberi salinan kepada 3,193 peminjam yang merupakan penjawat awam dan tidak pernah membuat bayaran balik dan gagal tampil berunding. Amaun potongan gaji yang dilaksanakan adalah berdasarkan kepada jumlah baki semasa dibahagikan dengan baki tempoh bayaran balik (bulan).

    3. PTPTN akan memulangkan semula amaun potongan setelah ditolak ansuran bulanan berdasarkan jadual bayaran balik semasa kepada 3,193 peminjam yang terlibat.

    4. Selain itu, peminjam digesa tampil segera berunding dengan PTPTN dalam tempoh sebulan iaitu selewat-lewatnya pada 18 Januari 2016. Peminjam yang terlibat boleh membuat penstrukturan semula hutang dengan amaun ansuran berasaskan kemampuan bagi tempoh tidak melebihi umur 60 tahun, tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan.



    5. Sekiranya peminjam yang terlibat gagal berunding dalam tempoh masa yang ditetapkan, jumlah ansuran potongan gaji mandatori yang dinyatakan di dalam surat tersebut akan dikenakan semula kepada peminjam. PTPTN akan meneruskan tindakan penguatkuasaan ke atas peminjam yang tidak membuat bayaran balik seperti notis-notis peringatan pertama, kedua dan ketiga, senarai hitam imegresen, saman dan lain-lain tindakan undang-undang.

    6. PTPTN berharap agar semua peminjam sama ada yang tidak pernah membuat bayaran balik, membayar balik sekali sekala dan mempunyai tunggakan untuk mengambil tindakan proaktif segera membuat rundingan dan bayaran bagi mengelakkan tindakan penguatkuasaan dikenakan.

    7. Kemudahan potongan gaji adalah merupakan saluran bayaran balik pembiayaan yang telah disediakan kepada semua peminjam bertujuan untuk memudahkan peminjam membuat bayaran balik pembiayaan secara konsisten tanpa sebarang tunggakan ansuran bulanan. Walau bagaimanapun kaedah ini merupakan kaedah yang tidak menjadi pilihan di kalangan peminjam atas pelbagai alasan.


    Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional
    17 Disember 2015

    ReplyDelete
  19. Nama saya Dian Irawati dari bandar usaha, indonesia. i mahu menggunakan media ini untuk memberi amaran kepada semua rakan-rakan saya dalam indonesia.Who akan di sekeliling untuk pinjaman, anda hanya perlu berhati-hati. satu-satunya tempat dan syarikat yang boleh menawarkan pinjaman adalah kewangan global syarikat pinjaman terhad. Saya mendapat pinjaman-Ku terhadap mereka melalui Puan Emiliana wilson, pemberi pinjaman global, seorang ibu yang memiliki hati dan pemahaman yang baik. dia adalah satu-satunya pemberi pinjaman sah di internet. Lain-lain adalah semua pendusta, saya menghabiskan hampir Rp10,000,000 di tangan pemberi pinjaman palsu. Tetapi Puan Emiliana memberikan saya mimpi saya kembali dengan jumlah pinjaman sebanyak Rp620,000,000.

    i dihubungi Mrs.Emiliana beberapa bulan yang lalu selepas pengalaman buruk saya dengan pemberi pinjaman palsu di phillippine, i hampir meninggal dunia ketika saya kehilangan jumlah wang yang besar untuk pemberi pinjaman palsu tanpa mendapat pinjaman daripada dia, perniagaan saya mendapat scrumbled dan dalam proses itu saya terpaksa penjualan beberapa aset saya.

    supaya pada hari yang setia ini saya hanya akan melalui blog pinjaman dan saya mendapati satu iklan pinjaman mengenai Puan Emiliana yang telah menjadi bantuan yang baik kepada pelanggan lain, walaupun i thaught ia adalah satu penipuan, tetapi saya sumorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana dan memohon jumlah pinjaman 620MILLION rupiah dan selepas banyak pertimbangan dalam borang permohonan pinjaman saya diserahkan kepada Puan Emiliana, permintaan pinjaman saya telah diluluskan dan saya telah diminta oleh Puan Emiliana untuk mendapatkan sijil perjanjian pinjaman sebagai cagaran dan bukti keterangan yang i lakukan dan dalam kira-kira 2 jam, saya menerima amaran dari bank saya bahawa akaun bank saya telah dikreditkan dengan 620million rupiah, pada mulanya ia adalah seperti mimpi ketika saya mendapat berjaga-jaga, jadi saya terpaksa pergi ke bank saya untuk mengesahkan dan wang adalah dengan akaun saya.

    Jadi saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua rakyat Indonesia bahawa Puan Emiliana adalah syarikat pinjaman yang tulen dan ibu yang baik kerana saya adalah seorang kesaksian hidup Puan Emiliana loan.so i nasihat semua warga Indonesia yang memerlukan pinjaman untuk mendaftar dengan Puan Emiliana melalui email: emilianawilson111@gmail.com

    sekali lagi nama saya Dian Irawati dari bandar usaha, di Indonesia, anda boleh juga menghubungi saya melalui e-mel: irawatidianna@gmail.com lebih infromation.

    ReplyDelete
  20. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete

  21. KABAR BAIK!!!

    Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

    Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

    saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp35 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

    Tanpa biaya transfer,
    Pembayaran yang fleksibel,
    Suku bunga rendah,
    Tanpa biaya pendaftaran,
    Layanan berkualitas,
    Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

    Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

    Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)

    ReplyDelete
  22. Halo, nama saya ialah Victoria Alberto, mangsa penipuan di tangan peminjam palsu. Saya telah kehilangan kira-kira RM 6,000 kerana saya memerlukan modal besar sebanyak RM 80,000. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. perniagaan saya dimusnahkan, dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak dapat berdiri lagi. Pada bulan Mac 2017, saya bertemu seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Olivia Daniel, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman dalam sebuah syarikat. ibu yang baik saya ingin menggunakan peluang ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Tuhan terus memberkati anda. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan Malaysia, bahawa terdapat banyak penipu di sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya daftar melalui Puan Olivia Daniel melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: (victoriaalberto78@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  23. Adakah anda memerlukan pinjaman cepat dengan kadar faedah yang relatif rendah serendah 2% ?, cari lagi kerana Linda Moore Firma Pinjaman menawarkan pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang e.t.c. tidak kira nilai kredit anda. Firma Pinjaman Linda Moore dijamin memberi perkhidmatan kewangan kepada pelanggan kami di seluruh dunia. Dengan pakej pinjaman yang fleksibel, pinjaman boleh diproses dan dipindahkan kepada peminjam dalam masa yang sesingkat mungkin, hubungi pakar kami untuk nasihat dan perancangan kewangan jika anda memerlukan pinjaman cepat. E-mel: lindamooreloans@gmail.com atau WHATSAPP: +19292227999.

    ReplyDelete
  24. Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
    [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
    Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]

    ReplyDelete
  25. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  26. HARI BAIK UNTUK SEMUA!

    Nama saya Amisha Chahaya Saya dari  Indonesia Saya telah mencari perusahaan pemberi pinjaman nyata selama 5 bulan terakhir, untuk membeli rumah dan mendirikan bisnis
    yang saya dapatkan hanyalah sekelompok penipuan yang membuat saya mempercayai mereka dengan kata-kata manis mereka dan pada akhirnya mereka mengambil semua uang saya tanpa memberi saya imbalan apa pun,

    Harapan saya hilang, saya bingung dan kecewa, saya tidak pernah ingin ada hubungannya dengan perusahaan pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam uang dari teman, saya menceritakan semua yang terjadi dan dia bilang dia bisa membantu saya, bahwa Dia tahu perusahaan pinjaman yang dapat membantu saya dengan jumlah pinjaman apa pun yang saya butuhkan dengan tingkat bunga 2% yang sangat rendah, dia baru saja mendapatkan pinjaman dari mereka, dia memberi tahu saya cara mengajukan pinjaman, saya melakukan apa yang dia katakan kepada saya , saya melamar mereka di Email : (  mariaalexander818@gmail.com   ) Saya tidak pernah percaya tetapi saya mencoba dan kejutan terbesar saya adalah saya mendapat pinjaman dalam waktu 24 jam, saya tidak percaya,

    Saya sangat bahagia dan kaya lagi dan saya bersyukur kepada Tuhan bahwa perusahaan pinjaman seperti ini masih ada selama penipuan ini di mana-mana, tolong beri tahu semua orang di luar sana yang membutuhkan Pinjaman untuk mengunjungi Email mereka ( mariaalexander818@gmail.com  ) mereka tidak akan pernah gagal,
    Dan hidup Anda akan berubah seperti yang saya lakukan, Jadi segera hubungi ( mariaalexander818@gmail.com
    ) hari ini dan dapatkan pinjaman Anda dari mereka, Tuhan memberkati perusahaan pemberi pinjaman pinjaman Anda untuk tawaran pinjaman asli mereka. Pastikan Anda menghubungi Peminjam untuk pinjaman Anda karena saya berhasil mendapatkan pinjaman saya dari perusahaan ini tanpa tekanan apapun.


    MANAJER CABANG: MARIA ALEXANDER
    EMAIL: mariaalexander818@gmail.com
    NOMOR HUBUNGI:+1 254-276-8402
    WHATSAPP: +1 254-276-8402


    Silakan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi apa pun melalui email saya: (amishachahaya8@gmail.com)

    Terima kasih semua karena Anda mendengarkan kesaksian saya
    Semoga ALLAH MEMBERKATI KALIAN SEMUA.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...