Wednesday 23 December 2015

MAKAN RAKAN SEKAPAL UNTUK KEKAL HIDUP DISAMAN AS1JUTA OLEH WARIS MANGSA.


Seorang warga El Salvador yang selamat setelah setahun sesat di lautan kini disaman AS$1 juta kerana didakwa telah memakan rakan sekapal dalam usahanya untuk kekal hidup dalam tempoh tersebut, lapor USA Today.

Pada musim luruh 2012, Salvador Alvarenga mengupah Ezequiel Cordoba untuk mengiringinya ke sesi memancing di pesisir pantai Mexico.

Bot kecil yang dinaiki mereka berdua dipukul gelombang lalu tenggelam ketika ribut berlaku. Semua peralatan komunikasi dan bekalan makanan turut hilang, menurut Alvarenga.

Tambah Alvarenga, rakan sekapalnya meninggal dunia selepas beberapa bulan di lautan. Cordoba menjadi semakin lemah dan akhirnya menemui ajal selepas memakan seekor burung. Alvarenga turut menegaskan dia mencampak mayat Cordoba ke sisi bot selepas itu.

Menurut Alvarenga yang kini berdepan perbicaraan mahkamah, dia kekal hidup sepanjang situasi ekstrem tersebut dengan meminum darah penyu, air kencing sendiri, dan memakan mana-mana burung atau ikan yang sempat ditangkap.

Keluarga Cordoba bagaimanapun tidak mempercayai cerita Alvarenga dan menuntut bayaran pampasan kerana mendakwa dia telah memakan Cordoba.

Menurut peguam Alvarenga, Ricardo Cucalon, besar kemungkinan keluarga Cordoba menyaman anak guamnya kerana Alvarenga baru-baru ini meraih keuntungan melalui buku 483 Days karya Jonathan Franlin yang mengabadikan kisah ikhtiar hidup Alvarenga.

Alvarenga diselamatkan tahun lalu ketika dia tiba di Kepulauan Marshalls kira-kira 10,460 kilometer merentas Lautan Pasifik dari pesisir pantai Mexico, tempat dia memulakan perjalanan.

No comments:

Post a Comment

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...