Thursday 21 January 2016

GAGAL BAWA PERUBAHAN DAN HUBUNGAN TIDAK MESRA KALANGAN KETUA-KETUA UMNO BAHAGIAN PUNCA SEBENAR MUKHRIZ DI TOLAK.


Kegagalan membawa perubahan dan hubungan tidak erat dengan 'warlord' (panglima) Umno menjadi punca Menteri Besar Kedah Datuk Mukhriz Mahathir tidak lagi mendapat sokongan dan ditolak parti sendiri, kata pemimpin dan pemerhati parti.

Turut tidak membantu, hakikat pentadbiran negeri kelihatan hilang fokus kerana Mukhriz menghabiskan terlalu banyak masa di Kuala Lumpur dan tidak dapat memberikan kepimpinan yang diperlukan untuk mentadbir negeri dengan berkesan, kata mereka.

Mereka berkata, faktor ini menyebabkan ramai 'warlord' parti bimbang negeri di utara tanah air itu akan ditawan pembangkang pada pilihan raya umum akan datang dijangka 2018.

Setiausaha Perhubungan Umno negeri Datuk Othman Aziz memberitahu terdapat banyak janji dalam manifesto yang gagal ditunaikan Mukhriz sejak 2 tahun menerima mandat sebagai menteri besar.

"Kita banyak benda kena buat yang kita janji kepada rakyat.

"Isu manifesto ini pernah dibawa pembangkang, maksudnya selepas 2 tahun, mereka buat penilaian di mana tidak banyak pencapaian.

"Kita bimbang isu itu akan dimainkan semasa pilihan raya yang akhirnya memberi kesan kepada Umno," kata Othman, yang juga ahli Parlimen Jerlun.

Pentadbiran Mukhriz sedang berdepan kemelut selepas 14 ketua bahagian semalam menyatakan hilang kepercayaan terhadapnya dan meminta supaya ditukar menteri besar baharu.

Othman berkata, rakyat dan pemimpin Umno Kedah menaruh harapan tinggi kepada Mukhriz untuk membangunkan negeri dan membela rakyat, namun harapan tersebut tidak sampai.

"Harapan orang tinggi terhadap dia. Dia pun ada aura.

"Kita harap 5 tahun ketinggalan semasa kerajaan PAS kita dapat kembali maju ke depan.

"Kita harap suatu yang besar dapat dicapai, tetapi tidak sampai," katanya.

Selain itu, hilang fokus dalam pentadbiran kerana sering berada di Kuala Lumpur juga menjadi faktor Mukhriz tidak dapat mentadbir negeri dengan baik, kata Othman.

"Itu antara faktornya, hilang fokus apa semua. Memang itu yang terjadi.

"Mereka (ketua bahagian) mahu bergerak depan. Kalau tidak bergerak, kita bimbang tidak bersedia dalam pilihan raya depan nanti," katanya.

Mengulas mengenai situasi selepas ketua-ketua bahagian Umno di Kedah membuat kenyataan terbuka menolak Mukhriz, Othman berkata fungsi Mukhriz sebagai pengerusi perhubungan negeri secara automatik tidak lagi berjalan.

"Umno ada struktur, ketua perhubungan itu dilantik perdana menteri sebagai presiden Umno, tetapi ia disokong bahagian.

"Jadi, kalau bahagian tidak sokong, maka tidak ada fungsi lagi," kata Othman merujuk kepada kedudukan Mukhriz ketika ini.

Sementara itu, bekas setiausaha Umno bahagian Pokok Sena, Ramli Yunus melihat penolakan yang berlaku berpunca daripada kegagalan Mukhriz bekerjasama dan memelihara hubungan dengan pemimpin bahagian.

"Beliau kurang kerjasama dengan ketua bahagian. Kalau beliau dapat bekerjasama, mustahil sampai 14 ketua bahagian tidak menyokongnya.

"Hubungan Mukhriz dengan ketua bahagian, timbalan, tidak semesra dengan pemimpin terdahulu.

"Sebagai contoh, Datuk Ahmad Bashah (Md Hanipah), dia datang daripada kalangan orang biasa, marhaen. Jadi, beliau lebih senang diterima orang lain," kata Ramli merujuk kepada timbalan pengerusi Umno Kedah yang mengetuai sidang akhbar semalam.

Mengenai calon paling layak menggantikan Mukhriz, Othman yang sebelum ini memberi laluan kepada Mukhriz menang tanpa bertanding di Bahagian Jerlun, mencadangkan Ahmad Bashah sesuai untuk dilantik memegang jawatan penting itu.

"Kena pilih di kalangan sedia ada, kemungkinan Ahmad Bashah. Itu saya rasa.

"Dulu masa jentera pilihan raya, Ahmad Bashah yang ketuai, dia pun pandai sepak terajang politik kampung," katanya.

Bagi penganalisis politik dari Universiti Utara Malaysia, Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani, perkembangan terbaharu ini mungkin berpunca daripada tindakan pentadbiran Mukhriz sendiri yang menyisihkan "warlord" apabila lebih mementingkan penyokongnya.

"Pertembungan ini sebenarnya bermula sejak Pilihan Raya Umum ke-13, apabila di saat akhir, ada pertukaran beberapa calon.

"Sepatutnya Ahmad Bashah yang jadi menteri besar tapi ditukar kepada Mukhriz. Jadi, 'warlord' ini, ketua bahagian ini, tidak puas hati apabila mereka disisihkan.

"Malah, semasa peringkat awal pentadbiran Mukhriz juga banyak berlaku penyisihan. Cuma kemudian itu, nampak berbaik semula," kata Azizuddin.

Azizuddin berkata, kumpulan 'warlord' ini juga bijak mengambil kesempatan apabila menyerang Mukhriz pada ketika bapanya, Tun Dr Mahathir Mohamad yang juga bekas perdana menteri sedang berkrisis dengan Datuk Seri Najib Razak.

Beliau berkata masih awal untuk meramalkan masa depan Mukhriz sama ada akan disingkirkan atau sebaliknya kerana pelantikan menteri besar perlukan perkenan Sultan.

"Masih awal untuk meramal, Najib hanya boleh membuang Mukhriz sebagai pengerusi perhubungan tapi tidak selaku menteri besar.

"Banyak peringkat lagi perlu dilalui, kita kena lihat langkah susulan terlebih dulu. Kalau Mukhriz melawan semula, situasi berbeza akan berlaku," katanya.

Sementara itu, beberapa pemimpin Umno Kedah mengambil langkah selamat enggan mengulas kemelut yang sedang berlaku, antaranya Ahli Parlimen Langkawi Datuk Nawawi Ahmad dan Adun Guar Chempedak Datuk Ku Abd Rahman Ku Ismail.

105 comments:

  1. Tak payah ikut bodoh Admin blog , alasan bangang, semua org malaysia tahu dengan jelas kenapa YB Muhkriz mahu disingkirkan ,bagi kami rakyat kedah dan akar umbi umbi umno memang menerima YB muhkriz kerana etika dan akhlak beliau lebih dari lain lain ketua bahagian umno yang tiada maruah dan perasuah malah YB muhkriz lebih baik daripada lain pemimpin politik diMalaysia ini , biar la apa mereka nak buat sudah pasti umno akan dihumban dalam tong najis kerana kepimpinan dan barisan pemimpin yang korup dan kotor .

    ReplyDelete
    Replies
    1. betoi...OMK nk sokong najib la tu...konon mukriz xpandai memrintah...pdhal bapak besar berok dh bgi order kt 13 berok kecik kasi buang budak mukriz psal bapak dia sudah kasi najib malu...

      Delete
    2. Yang Anonymous21 January 2016 at 13:11 asyik dok copy paste citer sama ni xdok korje ye yob? perabih boras sungguh yob...udah udah laa fikir pasal anak2 kite sekrg negaro dah nak bangkrap hampa dok kutuk mengutuk lagi pembangkang apa jadah? Tumbangkan BN sekrg apa nko mau anak2 cucu2 nko melarat nko ni ada perasaan ko idak?
      ni kalu betul DAP ni jahat apsal dok kutuk dlm blog ajo? PI LAH JIHAD LAWAN KAFIR...apa nko boleh dok kutuk dalam ni.....DAP MAKIN LOMAH YO...PUII

      Delete
    3. Ramai juga lembu kedah dicucuk hidung oleh mukrizzzz? Walau satu haram jadah projek berfaedah pun tak pernah mukriz laksanakan sejak ambil kuasa dari pas. Kalu mukriz ni bagus memerintah tak kan lah begitu byk pehak yg menolaknya. Pas pkr pan dap mmg lah menolak pemerintahannya sama ada elok atau tidak mukriz memerintah tetapi kalu majoriti ahli dun dan umno sendiri yg menolaknya maka fikir-fikirkan lah dgn penuh kematangan apakah mukriz masih mendakwa dia bagus telus terlajak cerdik memerintah? Klu mukriz terlalu byk dibayangi oleh tun m maka dah tentulah mukriz lbh berkepentingan peribadi dari rakyat. Dgn terbuangnya mukriz maka melengkapi lah perjalan politik tun m masa mudanya dulu juga turut di pecat oleh tungku abd rahman kerana sikap talam dua muka mahathir bijak beradu domba menumpaskan musuh.satu kesipan tun razak adalah kerana menerima kembali mahathir ke dalam umno dan seterus beliau memporak perandakan umno. Kelebihan mukriz hya satu tetapi ia tak membantu menaikkan mutu pentadbirannya, iaitu mukriz pandai mempengaruhi rakyat kedah dgn lakonan nya menjadi org warak berjubah ketayap tetapi beliau sebenarnya bkn lah alim warak tetapi wakrak kata org india.

      Delete
    4. Anon 3.20 takakn kau pun dalam list dedak RM 2.6 Billion kah kah kah nak meloya aku .habis la pakat pakat masuk lubang najis.Cuba cuba turun kedah kemudian bersembang dengan orang awam atau orang kedah baru tau pasal Muhkriz jangan baca cerita orang orang yang iman letak dekat duit dan kedudukan macam Ahmad Bashah dan Lebai sudin semua depa ini tak laku di kedah.ha ha ha

      Delete
  2. Omakkau jgn masuk campur..jgn jadi batu api..kau jaga pas kau sudah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.ismaweb.net/2015/06/umat-islam-tidak-perlu-gula-gula-dap-untuk-nafi-mereka-anti-islam/

      Umat Islam tidak perlu ‘gula-gula’ DAP untuk nafi mereka anti-Islam
      BANGI, Jumaat – Presiden Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA), Ustaz Ibrahim Mohd Hasan Al-Hafiz mengingatkan kepada DAP untuk tidak menggula-gulakan umat Islam dengan wang ringgit.

      Katanya, tindakan wakil rakyat DAP, Hannah Yeoh yang memberikan wang kepada masjid dan surau boleh dianggap biadab apabila menggunakan cara itu untuk menafikan yang mereka bukan anti-Islam.

      “Adakah umat Islam boleh digula-gulakan dengan wang ringgit sehingga gula-gula tersebut menutup mulut kita?

      “Adakah maruah umat Islam boleh dibeli dengan nilai seribu dua ribu ringgit sahaja?

      “Sesungguhnya tindakan biadap menaburkan wang ringgit untuk mengatakan bahawa DAP bukan anti-Islam adalah satu penghinaan terhadap umat Islam,” tegasnya dalam status di Facebooknya.
      Hannah bukan anti islam

      Baru-baru ini Hannah melalui twitternya memberitahu bahawa setiap masjid menerima RM2000 dan surau menerima RM1000 daripada DAP. Dengan tindakan itu DAP kononnya mengisytiharkan mereka bukan anti-Islam.

      Bidas Ustaz Ibrahim, adakah wang ringgit mampu untuk menafikan agenda memansuhkan hak bumiputera dan penentangan terhadap kedaulatan Islam dan syariah Islam.

      “Bagaimana dengan promosi pesta arak Oktoberfest dan lain-lain selama ini?” soalnya.

      Untuk rekod, pada tahun 2001 DAP telah melancarkan kempen “No to 929″ sebagai menolak pengisytiharan Malaysia sebagai negara Islam yang diumumkan oleh Perdana Menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Pada 1989 pula, DAP meluluskan 12 resolusi semasa konvensyen tahunannya. Antara resolusi itu ialah DAP tidak akan bertoleransi dengan mana-mana pihak untuk menjadikan Malaysia sebagai negara Islam atau menjayakan apa-apa usaha Islamisasi di Malaysia.

      Delete
    2. DAP DAP DAP ASYIK KUTUK DAP DALAM BLOG BERANI LAA DOK HAMBUR TP KAT LUAR KECUT BATU HAHAHA BILA PERANG NKO LAA ORG PERTAMA YG LARI DULU KUTUK PUNYA BAIK TP TANG TU JUGAK DAP MAKIN KUAT....SEDIH LAA MCM DAH HABIS BENDA YG LEBIH BESAR....NEGARA DAH KACAU BILAU EKONOMI DAH HANCUR NKO DOK KUTUK DAP LAGI BILA NAK BERHENTI NI...KUTUK LAA KERAJAAN BN PLAK..KE NAK TUNGGU NEGARA BANGKRAP? FIKIR PAKAI OTAK JGN PAKAI LUTUT

      Delete
  3. Marah nmpk totok umngok ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP DAP DAP ASYIK KUTUK DAP DALAM BLOG BERANI LAA DOK HAMBUR TP KAT LUAR KECUT BATU HAHAHA BILA PERANG NKO LAA ORG PERTAMA YG LARI DULU KUTUK PUNYA BAIK TP TANG TU JUGAK DAP MAKIN KUAT....SEDIH LAA MCM DAH HABIS BENDA YG LEBIH BESAR....NEGARA DAH KACAU BILAU EKONOMI DAH HANCUR NKO DOK KUTUK DAP LAGI BILA NAK BERHENTI NI...KUTUK LAA KERAJAAN BN PLAK..KE NAK TUNGGU NEGARA BANGKRAP? FIKIR PAKAI OTAK JGN PAKAI LUTUT

      Delete
  4. PAN adalah talibarut DAP


    http://www.ismaweb.net/2015/09/kata-pedang-bukti-bukti-dap-anti-islam-semakin-viral/

    Bukti-bukti DAP anti-Islam semakin viral


    APABILA parti rasis dan cauvinis DAP mengancam akan menyaman Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), beberapa bukti DAP menentang Islam sebagai tanda sokongan kepada JAIP menjadi semakin viral. Antara bukti-bukti yang diperkatakan:

    Bukti 1: Dalam Perlembagaan parti DAP, disebutkan dasar perjuangannya adalah demokrasi sekular. Ini bercanggah dengan Perkara 3 Perlembagaan negara, Islam adalah agama Persekutuan dan makna Islam sendiri yang mencakupi keseluruhan cara hidup.

    Bukti 2: Prinsip sosialis sekular yang mengundang kebebasan individu tanpa kawalan agama. Ini bercanggah dengan Perkara 3, yang memberikan hak beragama dan kebebasan beragama atas hak individu serta menghormati Yang DiPertuan Agong sebagai ketua agama.

    BACA: Khutbah Aidiladha: Kita tak akan mohon maaf daripada DAP, kata Mufti Pahang

    Bukti 3: Siri penentangan terbuka terhadap hak demokrasi majoriti rakyat Kelantan untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah (Undang-undang Hudud), sekaligus menentang keputusan Sultan Kelantan dalam titah Baginda dalam sidang DUN Kelantan Mac 2015. Bab ini ramai saksi hidup yang sanggup tampil ke mahkamah jika berlaku saman, termasuk dalam taklimat tertutup, ramai pemimpin DAP bersuara terus terang tidak bersetuju dengan kanun itu.

    Bukti 4: DAP bersikap tidak menghormati malah bertindak songsang dengan prinsip Perlembagaan negara tatkala cubaan private member bill untuk meminda Akta 355 bagi meminda kadar hukuman jenayah Islam agar selari dengan hukum Islam sebenar. DAP tegar menganggapnya bercanggah dengan Perlembagaan sedangkan Parlimen adalah satu proses perundangan berlandaskan Perlembagaan.

    Bukti 5: Apabila Perdana Menteri ke-4 Tun Dr Mahathir Mohamed mengisytiharkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam pada 29 September 2001. DAP berkeras bahawa Malaysia bukan sebuah negara Islam dengan memperkenalkan kempen menentang “Deklarasi 929” sekalipun Tun Dr Mahathir menerangkan tiada perubahan pada perlembagaan Malaysia. Malah, DAP menentang sebarang perlumbaan antara UMNO dan PAS untuk menjadi parti yang lebih Islamik pada sidang media 22 September 2002.

    Bukti 6: DAP menolak pengenalan subjek TITAS (Islamic and Asian Civilisation Studies) di Institut Pengajian Tinggi Swasta.

    Bukti 7: DAP menganggap amalan agama Islam seharusnya terhad untuk amalan peribadi sahaja sedangkan hakikat amalan Islam menjangkau bukan sahaja amalan peribadi tetapi mencakupi keseluruhan aspek kehidupan.

    Bukti 8: DAP pada 22 Ogos 2012 mengatakan Hudud dan Negara Islam bukanlah polisi dalam Pakatan Rakyat lantas menolak sebarang usaha yang berkaitan dengan agenda Islam walaupun terhadap rakan pakatan mereka sendiri.

    Bukti 9: DAP tegas mempertahankan pendirian mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara sekular dan berusaha supaya syariat Islam seperti perundangan hudud tidak dilaksanakan di negara ini.

    Bukti 10: Pimpinan DAP yang “islamophobic” seringkali menyindir dan campurtangan dalam isu-isu seperti kod etika berpakaian yang dituduh sebagai usaha islamisasi, isu sambutan Halloween dan Valentine bagi umat Islam, mengadakan pesta Oktoberfest dan konsert secara terbuka, isi khutbah Jumaat dan pelbagai lagi perkara sama ada di dalam status FB atau twitter yang mengundang kemarahan umat Islam.

    Terpulanglah kepada para pembaca untuk menilai bukti-bukti tersebut. Hakikatnya, Islam adalah suatu sistem cara hidup yang mencakupi amalan rohani peribadi sehingga kepada sistem keadilan, sosial, ekonomi dan politik.

    DAP tidak boleh mengehadkan Islam hanya kepada amalan peribadi dan paling tinggi ekonomi sedangkan menolak juzuk-juzuk Islam yang lebih menyeluruh yang menyentuh isu kenegaraan, perundangan, politik dan pelbagai aspek dalam kehidupan.

    ReplyDelete
  5. Akhlak Mukhriz sebagai MB jauh lebih baik daripada akhlak bekas MB Trengganu 1999 - 2004

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak cakap pasal akhlak, akhlak kita sendiri kena perbetul dahulu. Tak elok mengata orang dan perbandingkan akhlak individu lain jika kita hanya kenal mereka melalui tulisan dan cakap2 musuh mereka semata2.

      Delete
    2. berckp bab akhlak komen pun tak beraklak. cuba compare kita dgn dia:
      1. ada kita mengajar orang kat masji
      2.cukup byk solat sunat kita buat. solat wajib tak yah ckp la
      3.hafal al quran kita byak mana..
      4.byak mana zikir kita..
      cuba compare 4 benda ni dulu...
      "kita" merujuk kpada orang yg komen dia tak beraklak..

      Delete
    3. Akhlak mukriz lebih baik dari ulama tersohor dunia tghh? Gila babi meroyan apa kejadah lembu kedah ni? Mukriz musang berbulu ayam menyamar alim warak menipu rakyat kedah utk menang pilihanraya, bila dah menang jubah pun terbang ketayap selendang pun melayang simpan dlm peti besi utk digunakan semula pd pilihan raya akan dtg jadi akhlak terbaikkah mukrizzzz ni? Biarkan isterinya bogel kepala 24jam mcm mak nya yg dah botak tu pun akhlak yebaik mukrizzz? Mengabaikan janji2 dlm menifesto masa pru13 pun akhlak yg cukup terpuji muktizzz. Pendek kata kalu mukrizz serba serbi terbaik maka yg terlajak busuk buruk bengong adalah lembukedah mcm kau melayu taraf mat rempit apa yg tau cuma pandai usung gasak bosia pandailah kau!

      Delete
  6. keterlaluan btui kata PAS ketinggalan...
    tlg jawab ; Malaysia negara maju ka?
    BG btul matlamat dulu baru beralih ke perpaduan...
    sekiranya momentum INI menjadi trigger ; ianya mungkin akan kehilangan separuh disebabkan faktor yang tidak bileh diceritakan...
    Cuba amik nie " Melayu Bersatu Tegakkan Islam "...

    #boikotAmanah
    #CIMB_08050002702205

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.ismaweb.net/2015/02/dap-semakin-rasis-terhadap-islam/

      DAP semakin rasis terhadap Islam

      Oleh Siti Fatimah Ishak

      BANGI, 10 Feb- Pengerusi PEMBELA, Ustaz Mohamed Hafiz Mohamed Nordin hari ini mempersoalkan tindakan pemimpin-pemimpin parti rasis, DAP apabila kelihatan semakin biadab terhadap agama Islam.

      Katanya, sejak akhir-akhir ini, pemimpin DAP terlalu menunjuk yang mereka tidak berpuas hati dengan amalan-amalan Islam termasuk khutbah Jumaat.

      Seperti semalam, Exco Pulau Pinang, Chong Eng mengkritik teks khutbah Jumaat yang disediakan oleh Jabatan Agama Islam Selangor berkenaan ‘Aurat: Antara Kebebasan dan Maruah Diri’.

      Chong Eng menyifatkan mesej tutup aurat tidak membantu wanita daripada serangan seksual dan penderaan.

      Ustaz Hafiz berkata, apa yang Chong Eng tahu mengenai aurat dan hubung kaitnya dengan penzinaan atau rogol?

      “Sejak bila Chong Eng rajin mendengar khutbah Jumaat?

      “Bayangkan kalau kami umat Islam mula mempertikaikan agama Chong Eng dengan lojik akal kami sendiri, apa akan jadi pada penganut yang sama agama dengan Chong Eng?

      “Jadi, fikirkanlah, jagalah hati umat Islam,” katanya dalam satu kenyataan.

      Sehubungan itu, Ustaz Hafiz berkata, Peguam Negara didesak untuk mendakwa Chong Eng mengikut Seksyen 298 Kanun Keseksaan atas keceluparan mulut beliau.

      “Dan kepada Chong Eng, anda disarankan untuk belajar lagi mengenai Islam.

      “Jangan sekadar mendengar khutbah Jumaat dan mengulasnya dengan penuh kejahilan mengenai Islam, agama yang diwahyukan Allah ini,” katanya.

      Delete
  7. x payah cakap banyaklah..
    tgk mcm kris MB terengganu, ada kabar angin semasa BN dah nak jatuh tapi diselamatkan oleh puak yg gila kuasa dalam pas, ada seseorang masih x sedar diri nak jadi mb..

    ReplyDelete
  8. betul tu...terenganu dulu mat said dah ok ....

    tut..tut bos besar marang tak nak pulak..
    nak tungu PRU14...
    tak klas katanya ambik belum habis penggal....
    tak payah berangan la PJ PAS kedah nak merasa MB..Ha..Ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.ismaweb.net/2015/07/isu-pakaian-dap-teresa-permain-syariat-islam-demi-politik/

      Isu pakaian: DAP, Teresa permain syariat Islam demi politik

      Antara hujah Teresa persenda Islam isu kod etika pakaian:
      – ‘JPJ IS NOT A MOSQUE’ KENAPA DIA TIDAK KATA ‘JPJ IS NOT A CHURCH’ ATAU ‘TOKONG’ ATAU ‘TEMPLE’

      – “….SAYA MEMANG TERTARIK DENGAN KOSTUM LELAKI IBAN YANG MERUPAKAN SETENGAH BOGEL ATAUPUN ‘TIDAK TUTUP AURAT’.” PERKATAAN AURAT BIASANYA HANYA DIRUJUK KEPADA ISU-ISU BERKAITAN ISLAM.

      BANGI, Selasa – Semua komentar berkenaan kod etika pemakaian yang sengaja dicetuskan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) cauvinis DAP, Teresa Kok sejak akhir-akhir ini hanya merupakan agenda politik parti itu.

      Bercakap kepada Ismaweb, Ahli Majlis Ulama ISMA (MUIS), Ustaz Suhail Suffian berkata, puak-puak ini menjadikan syariat Islam demi kepentingan politik sempit mereka.

      “Mana tidaknya, Teresa pernah membuat kenyataan yang ‘JPJ is not a mosque’, ‘saya menghormati agama lain’ dan yang terkini “….saya memang tertarik dengan kostum lelaki Iban yang merupakan setengah bogel ataupun ‘tidak tutup aurat’ ini.

      “Dia mempermainkan syariat dan menggunakan hujah mempersendakan tradisi Iban untuk keuntungan politik.

      “Kalau pakai tudung dapat tarik undi, pakailah sebentar, kalau kritik syariat dapat keuntungan, maka kutuk habis-habisan tanpa moral mahupun sensitiviti. Semua ini hanya politik mereka,” katanya.

      Ini berikutan Teresa di Facebooknya kelmarin memberitahu bahawa dia menghadiri sambutan Gawai dan Kaamatan, dan dia tertarik dengan kostum lelaki Iban separuh bogel.

      Bagaimanapun dalam tulisannya itu, dia seolah menyindir mengatakan pakaian tradisi Iban ini memang akan dilarang masuk pejabat kerajaan dengan kod pakaian perkhidmatan kerajaan sekarang.

      Jelas Ustaz Suhail, aurat merupakan syariat Allah yang diturunkan dan menjadi suatu yang wajib dan sudah dimaklumi ianya syiar yang menunjukkan seseorang itu Islam.

      “Tiada siapa pun khilaf mengenai perkara ini. Cuma, adakah seorang muslim yang waras dan baik akan berdiam diri sahaja bila ‘syariat’ kita diperlakukan sebegini?,” katanya.

      Delete
  9. Pas tak perlulah jaga rumah tangga orang ... duduk diam diam ...
    masalah parti sendiri belum reda lagi ...
    biarlah mereka selesaikan sendiri ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada ke pemimpin Pas bersuara mengenai krisis MB Kedah? Umno Kedah dgn Mukhriz itu urusan Umno, Pas tak campur.

      Delete
  10. su umno kedah ni nak tutup isu tppa, itu yg betoi nya, biak pi la umno kedah pecah belah, depa sama2 depa berlakon nampak mcm pecah tapi bg juta2 senyap la pakat2 sokong umno. dh kenai umno dari dulu kini dan selamanya.

    Yang bodonya Pas...tersengeh-sengeh jilat Umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukti-bukti terlalu banyak dan sangat jelas yang menunjukkan sikap DAP yang anti agama Islam dan anti umat islam di Malaysia….

      Sekarang ni mereka tanpa takut dan segan silu mencampuri urusan hal ehwal umat islam walaupun sesungguhnya mereka termasuk dalam golongan orang-orang yang jahil dan bodoh.

      Menjadi lebih berani kerana ada sokongan dari orang islam yang kemaruk kuasa, yang merosakkan orang Islam ialah orang islam juga terdiri dari Parti Talibarut PAN Imayam dan Pengkhianat Mealyu Dalam DAP

      Delete
  11. hampehh. Baik bagi kat PAS, puak-puak pengkihanat dalam PAS Kedah dah out dah.

    ReplyDelete
  12. TAK PERLU DUN KEDAH DIBUBARKAN..BASIRKAN WANG DAN MAS AJE.

    Disebabkan sebahgian besar Ketua Bahagian Umno Kedah tak lagi punya kepercayaan pada Mukhriz Mahathir?

    Maka PAS Kedah meminta Mukhriz bubarkan Dewan Undangan Kedah dan nak adakan pilihanraya negeri yang baru.

    Bodoh betul Pas ni..sebok hal Umno, nanti Umno ambil tindakan disiplin macam Pas kenakan tindakan disiplin keatas PKR baru padan muka Hadi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Sabu kan ada!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Selfie Amoy bro

      Delete
  13. bolih menang ka kalau bubar pas pun dok dlm celaru mcmana nk menang

    ReplyDelete
  14. cop BN gagal konon....yg sebelum ni rakyat bgi 5 tahun kt PAS..bergolak mcm tu la jugak smpai lingkup dpt balek kt BN..ada ati nk perintah lgi...angau betoi...nk letak sapa? tantowi??

    ReplyDelete
  15. memang penakut pun, puak pas hanya berani berkokok di kandang sendiri saja

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.ismaweb.net/2014/12/tony-pua-semai-kebencian-terhadap-islam/

      Tony Pua semai kebencian terhadap Islam

      BANGI, 6 Dis – Ahli Parlimen DAP Tony Pua dilihat sedang menyemai kebencian terhadap agama Islam apabila mempertikai pendapat orang Islam mengenai agama mereka sendiri.

      “Tindakan provokasi Tony Pua amat menjijikkan, mengulangi skrip tokoh sekular evangelis yang memperlekeh agama orang Barat pada kurun ke-17,” kata Setiausaha Biro Politik ISMA Ustaz Mohd Hazizi Ab Rahman dalam satu kenyataan.

      Beliau merujuk entri terbaru di laman facebook Tony Pua yang mengutuk kenyataan seorang profesor berhubung hukum alat muzik menurut Islam.

      “Yes, our tax-payers money is paying for this “Professor’s” salary,” tulis Tony Pua siang tadi.

      Tambah Ustaz Hazizi, akibat perlekehan dan sindiran terhadap agama yang berterusan, akhirnya orang Barat meninggalkan agama dan rata-rata mereka menjadi atheis.

      “Tujuan Tony Pua membuat kenyataan begitu untuk merangsangkan kebencian terhadap agama dan merosakkan keharmonian antara rakyat negara ini,” kata beliau lagi.

      Delete
  16. sdara tau x PAS skarang ni dh jd rebutan parti2 lain dan menjadi pilihan rakyat yg cintakan islam dan kebaikan...kihkihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.ismaweb.net/2016/01/politik-cauvinis-gelojoh-dap-sentiasa-bakar-sensitiviti-islam/

      Politik cauvinis, gelojoh DAP sentiasa bakar sensitiviti Islam

      BANGI, Selasa – Gaya politik parti rasis dan cauvinis DAP yang sentiasa membakar sensitiviti majoriti rakyat negara ini yang beragama Islam tidak menyumbang apa-apa dalam membina hubungan antara kaum yang lebih baik.

      Pengarah Jabatan Penerangan PAS Pusat, Ahmad Amzad Hashim, berkata politik gelojoh DAP telah melebarkan jurang polarisasi kaum apabila semua yang berkaitan parti itu dilihat mewakili cita-cita politik kaum Cina.

      DAP, katanya, menjadi punca prasangka kepada kaum lain yang sepatutnya boleh hidup dengan aman dan saling menghormati.

      “Mereka mahu memaksa fahaman sosialis dan liberal mereka kepada umat Islam yang majoriti dalam negara ini dikala PAS yang memperjuangkan Islam pun tahu menghormati hak bukan Islam dengan mengecualikan sepenuhnya bukan Islam daripada tertakluk kepada kanun jenayah syariah yang sedang diperjuangkan di Kelantan.

      “Desakan DAP sebagai parti paling berkuasa dalam pakatan harapan akhirnya menundukkan semua parti komponennya PKR dan PAN agar menolak dari menyokong perjuangan undang-undang syariah,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

      Pada masa sama, katanya, pakatan harapan tidak berani mencabar perjuangan ‘Malaysian Malaysia’ DAP yang bercirikan rebel serta menyanggah terhadap kedudukan perkara yang sensitif dalam Islam, institusi raja Melayu dan kepentingan bangsa Melayu.

      Ahmad Amzad juga berkata, UMNO yang telah terlalu lama membuat kerosakan dalam negara mula ditinggalkan oleh bangsa Melayu yang kini menggabungkan diri di dalam PAS.

      “Dijangkakan peralihan yang lebih besar akan berlaku dengan tunduknya UMNO kepada agenda Amerika melalui TPPA yang akan memangsakan rakyat dan negara lebih jauh lagi,” katanya.

      Beliau berkata, PAS tidak boleh menggabungkan diri dengan UMNO atau Barisan Nasional (BN) yang terpalit dosa penyelewengan, kezaliman dan khianat yang banyak kerana dasar Islam PAS tidak membenarkan pendekatan yang bagai memberi nafas baru kepada UMNO untuk terus kekal dengan kejahatannya.

      Namun, katanya, walaupun kekal sebagai lawan politik kepada UMNO dan BN, PAS menolak permusuhan yang bagai hilang akal hingga sanggup merisikokan kedudukan Islam dan kepentingan bangsa Melayu dengan memberi ruang kepada pihak lain untuk menangguk di air yang keruh.

      Delete
  17. kekal kan arahan tu pasbodo, tak payah bersama PAN selagi hj hadi tak minta maaf pada kesilapan dia mempengaruhi pemikiran muktamar lepas yg memecah belah pas , sekarang sapa yg rugi

    ReplyDelete
  18. itu sebab PAS sekarang bukan lagi parti demokrasi..tapi parti rejim ulamak hadi & majlis syura...PAS for ulamak...atau PAS= PArti Ajaran Sesat...

    ReplyDelete
  19. Pas..Silakan putuskan hubungan dengan PKR, kalau ada telor

    ReplyDelete
  20. Dulu UMNO/BN kecam PKR turunkan menteri besar dia, sekarang kena kat batang hidung sendiri. Bila orang lain buat semua salah tapi bila dia buat semuanya betul.. rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian, fikir la sendiri.

    Serupa Pas jugakla...bodo Pas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju, dan sila letak semua jawatan dlm GLC selangor, ada berani?

      Delete
  21. PAS jangan buruksangka pada PAN,krn PAN tidak bertujuan nak jatuhkan PAS atau lawan PAS,tp nak jelaskan pd rakyat Kelantan apa matlamat PAN...tolonglah dengar directly penerangan PAN wahai org2 PAS Kelantan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan buruk sangka tapi PAN talibarut DAP

      Delete
    2. Pas taliban

      Delete
  22. parti pas mmg tak guna tapi walaun depa lagi bangang...kopi pes ntah apa2

    ReplyDelete
  23. Dengan hujah2 diatas maka jelaslah DAP adalah anti Islam Dan talibarut DAP adalah PAN Imayam pimpinan Mat Selfie.


    Isu MB Kedah ni digunakan oleh DAP untuk mengaburi Melayu Islam mengenai agenda racist mereka

    ReplyDelete
  24. Politik ibarat main chess. Makan, makan dan makan sampai checkmate itulah politik. Kerana politik byk Kerajaan Melayu silam tumbang. Kerana politik, UMNO pernah diharamkan.Kini apa yang berlaku adalah politik. Pengundi sekadar boleh mengundi - lebih lebih mana ada?

    Mukhriz akan dimuhyiddinkan sama. Mula-mula, dia di downgrade dari wakil Parlimen (Persekutuan) dan berjawatan Menteri ke DUN (walaupun dapat jadi MB). Peringkat ini dah Berjaya. Skrg usaha utk Mukhriz dimuhyiddinkan.

    ReplyDelete
  25. PAS-parti ajaran sesat, barua umngok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah Kah Kah tuduh orang sesat. Mungkin yg beriman di mata PAN Imayam adalah DAP sahaja

      Delete
    2. Bukti-bukti terlalu banyak dan sangat jelas yang menunjukkan sikap DAP yang anti agama Islam dan anti umat islam di Malaysia…. Sekarang ni mereka tanpa takut dan segan silu mencampuri urusan hal ehwal umat islam walaupun sesungguhnya mereka termasuk dalam golongan orang-orang yang jahil dan bodoh. Menjadi lebih berani kerana ada sokongan dari orang islam yang kemaruk kuasa, yang merosakkan orang Islam ialah orang islam juga terdiri dari Parti Talibarut PAN Imayam dan Pengkhianat Mealayu Dalam DAP

      Delete
  26. Ayuh team pas gempur kedah n terengganu.serahkan pulau pinang kepada team pan.kuheh kuheh.apa punya pandir

    ReplyDelete
  27. Kalau dah nama pun PANdir serahkan APA pun semuanya hampeh ! Macam president PANdir ....... Bertanding tempat selamat pun boleh ko ! Ngeh ngeh ngeh !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak Muda PAN = PANDA

      Siri Ceramah PAN = PANtun

      Ketua PAN = Ayah PAN atau singkatnya AyaPAN

      Delete
    2. Ceramah PAN yg mana Penganjur lagi ramai dari Penonton (Bukan Hadirin tapi Penonton) - PANcit

      Delete
    3. Itu jer kerja balaci2 pas pis pus..

      Delete
  28. Bahalol merepek

    ReplyDelete
  29. PAS sekarang bukan lagi parti demokrasi..tapi parti rejim ulamak hadi & majlis syura...PAS for ulamak...atau PAS= PArti Ajaran Sesat...

    ReplyDelete
  30. syok sendiri .....PAS ini depan cakap sedap tapi buat lain..mcm suruh undi x percaya budget 2016, lawan najib semua tak buat...poiii..cakap saja

    ReplyDelete
  31. Wah..... Nasruddin kalah dalam kes fitnah...kalau ada hukum hudud? apa hukumana kepada ulama ? Apa komen HADI & apa HADI ajar kepada ahli ahli pas?

    Macam ini...PAs mcm umno..suka kaki fitnah laa.....tak malu ke hari hari hina & fitnah amanah & dap at last kau sendiri kena cop atas hadi jadi kaki fitnah.

    ReplyDelete
  32. Hari ni sy faham kenapa puluhan tahun kami tunggang-terbalik bekerja untuk parti islam (PAS)tp tak jugak menang2.

    Rupanya Allah menghalang Islam dimenangkan atas nama parti PAS. Bayangkan betapa akan jadi kiranya golongan PAS atas nama ISLAM/USTADz menjadi pemerintah dan menunjukkan belang masing-2. Adat kata ISLAM akan dipandang serong oleh masyarakat.

    Terima kasih AMANAH.... HIDUP RAKYAT..

    ReplyDelete
  33. HIPOKRIT - CINA ITU CINA INI TAPI BELI HP, LAPTOP, BARANG DAPUR SEMUA KAT KEDAI CINA HEHHH - HATTA PAD BINI DAN PAD ANAK PEREMPUAN HAMPA PUN BILA DATANG HAID BELI KAT KEDAI CINA....... Poodah

    ReplyDelete
  34. Pemimpin PAS pusat kata nak tanding semua kerusi DAP.

    Bila DAP kata nak tanding kerusi PAS di Selangor, PAS Selangor mula kalut sehingga istiharkn DAP antara musuh utama PAS.

    Sebelum tu dah istihar Amanah musoh...entah nombr keberapa entah..

    Di Kelantan pulak bila PKR berkawan dengan Amanah, Pas nak kenakan tindakan tatatertib kepada PKR.

    Tak lama lagi nanti Pas istihar PKR pula jadi musoh nombor 1.

    Kerja bodoh Pas ialah tambah musoh.

    ReplyDelete
  35. orang cerdik pandai bersama PAS semua pakat keluar..

    Tiada seorang pun pemimpin PAS berani untuk berdebat untuk kepentingan rakyat.

    Kalau demi kepentingan perut sendiri bolehlah.

    ReplyDelete
  36. Makin bercelaru pemikiran dalam pas semenjak putus hubungan dengan ph

    pas..parti yg tiada matlamat..musuh utama rakyat ialah BN..BN jugalah yang dicintai dan dikasihi sepenuh hati oleh Pas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pan tali barut dapiiiilaaaa.tiada siapa ingin peduli.kejenya mengutuk pas n
      Memuja dapiiiilaaaa.

      Delete
  37. PAS sedang diserang sawan dan mulutnya sedang berbuih.

    Kalau ia mengidap buasir, anunya sedang tersembul dan ia tidak boleh duduk.

    Kalau ia sakit jantung, ia sedang menunggu mati kerana terdapat tiga tempat disaluran darahnya sedang tersumbat.

    Jangan ganggu orang yang sedang tenat. Kita hanya boleh kasihan sahaja. Nak tolong tidak boleh sebab penyakit sendiri cari

    ReplyDelete
  38. .Jangan layan pas lagi....Biarla die nk istyhar perang ke hape ke,ph kene fokus. Rakyat dah menyampah dgn pas takde nilai politik ekonomi, buang masa je layan si bodoh Pas

    ReplyDelete
  39. isytihar musuh pun bole tangguh-tangguh.
    biasa orang bergaduh hari ini, hari ini juga jadi musuh.
    Ini sebaliknya, bergaduh hari ini, tangguh permusuhan, setahun setengah nanti kita bermusuh!.

    chai PAS dah jadi bengong,

    ReplyDelete
  40. jgn layan kenyataan pas,pas dah tiru tektik umno,ahli pas rmi yg melayu

    ReplyDelete
  41. Orang gila pun tak macam tu .kalau dah istihar perang dengan DAP .

    yang kau duduk dalam kerajaan Selangor bersama DAP tu tak haramjadah ke.

    apa lah punya otak ulamak pas ni .

    orang gila kalau dia dah tak mahu terus tak mahu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. PASMA-Cai DAKWA MAT SABU BUAT KERJA 'BANGANG'!!!

      Heh! Itu pun masih ada hati lagi Si Mat Sabu tu nak pertikai mengenai kepimpinan PAS dan membuat tuduhan yang bukan - bukan? Pun masih lagi Si Mat Sabu tu sibuk nak selak kain orang?

      Jika semalam kita dah nyatakan bahawa Si Mat Sabu tu wajar menjaga kain dia sendiri. Jangan sampai kain dia terlondeh dek kerana sibuk sangat nak masuk campur dalam urusan orang lain.

      Inilah masalahnya bila tubuhkan parti hanya semata - mata kerana nak menjaga kepentingan Politik Peribadi orang lain. Penyudahnya, diorang juga yang hilang kemaluan secara terbuka.

      Dalam keghairahan puak - puak Pengkhianat Amanah Negara yang dipimpin oleh Si Mat Sabu tu nak serang PAS, ada dikalangan mereka sendiri rasa tindakan yang dilakukan itu tidak wajar.

      Semalam, kepimpinan Si Mat Sabu ti telah dikritik secara terbuka oleh Pengerusi PASMA-Cai yang juga merupakan Ahli Jawatankuasa parti yang dipimpin oleh Bekas Timbalan Presiden PAS tu.
      AIDCNews – 2/12/15 –Ahli Jawatankuasa Parti Amanah Negara (PAN), Datuk Phahrolrazi Mohd Zawawi kini dilihat tidak lagi sependapat dengan presiden parti itu, Mohamad Sabu dari sudut pendekatan politik.

      Phahrolrazi yang juga Pertubuhan Ummah Sejahtera Malaysia (PASMA) hari ini dilaporkan telah mengkritik pendekatan politik Mohamad Sabu yang lebih lebih dikenali Mat Sabu yang lebih menumpukan kritikan terhadap PAS berbanding dengan BN.

      “Sebagai NGO yang pro-pembangkang, kami merasakan sepatutnya fokus harus diberikan kepada BN mengenai isu-isu rasuah dalam parti pemeritah.

      “PAS bukan parti pemerintah, mereka hanya memerintah di Kelantan. Menyerang sesama sendiri memberikan kesan negatif kepada blok pembangkang,” kata ADUN Pengkalan Kundor itu ada sidang akhbar di George Town, lapor Malaysiakini.


      Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Mat Sabu yang menuduh PAS kini sudah diresapi pemikiran ISIS merupakan punca beliau dan kumpulannya menubuhkan parti baharu, PAN.
      Secara tidak lansung, kenyataan yang dibuat oleh Si Phahrolrazi tu membuktikan bahawa parti pimpinan Si Mat Sabu tu memang ketandusan idea untuk mendapatkan sokongan dikalangan rakyat.

      Kot ye pun parti yang dipimpin oleh Si Mat Sabu tu terdesak sangat nak kumpulkan ahli, jangan la sampai tahap diorang mem-BODOH-kan diri sendiri dengan membuat tuduhan serta memburukkan PAS. Nampak sangat yang diorang ni takde kerja lain yang nak dibuat!!!

      Delete
  42. Pan nanti balik bertanding dikelantan juga tempat yg dia putus cinta.nak balik berkelahi disana sebab tempat lain org tak nak bg laluan.jika dpt berdagang disabah n serawakpun bagus juga dpt juga buat melawan dakwah evengelista.namun apakan daya cuma jg tukang anguk dap.sudah nya terpaksa la kekelantan juga.huha huha masuk angin keluar asap sj geng pandir kutty imayam

    ReplyDelete
    Replies
    1. GILA JAWATAN, LUDAH SENDIRI PUN JILAT!!!

      Heh! Apa yang nak diherankan sangat bila puak - puak parti Periuk pimpinan Si Mat Sabu tu sanggup menarik balik kenyataan yang telah dibuat sebelum ini demi untuk meraih jawatan yang ditawarkan.

      Setakat nak 'Jilat Ludah' sendiri ni, bukannya benda baru bagi mereka. Kalau kita tengok kenyataan yang diorang buat sebelum ni pun, lebih kurang sama je dengan apa yang diorang buat.

      Kot kalau sebelum ini pun, diorang pernah jugak tampil dengan kenyataan memburukkan PAS dan mendakwa parti itu membawa 'Ajaran Sesat' sedangkan diorang sendiri berasal dari parti tu.

      Dan sebab itulah diorang ambik tindakan untuk meninggalkan parti tersebut. Maknanya, selama diorang menjadi ahli PAS, diorang pun sama jugak la jadi pengikut 'Ajaran Sesat' ye tak.

      Tapi hakikatnya, diorang keluar dari PAS sebab nak jadi 'Barua DAPigs'. Baru la diorang bebas nak mengampu dan menjaga bontot parti Kafir Harbi yang Ultra Chauvanist tu secara terbuka.

      Jadi, tak payah la kita nak pelik sangat bila puak - puak PAN ni ambik keputusan untuk tidak meneruskan ugutan memboikot pihak berkuasa tempatan (PBT) seperti yang dilakukan sebelum ini. Orang nak bagi jawatan beb, takkan diorang nak tolak macam tu je!!!
      AIDCNews – 07/1/16 – Walaupun sebelum ini parti Amanah Negara (PAN) Selangor pernah mengugut akan memboikot pihak berkuasa tempatan (PBT) sekiranya tuntutan untuk mengisi 24 hingga 34 kouta PBT tidak dipenuhi, namun parti itu dilihat mula menarik balik ugutan tersebut selepas PAN diumumkan hanya mendapat 8 kerusi sahaja.

      Malah, Pengerusi PAN Selangor, Ir Izham Hashim menyambut baik dan berterima kasih dengan kesediaan Kerajaan Negeri Selangor memberi ruang kepada partinya berperanan dalam PBT negeri.

      Menurut beliau, apa yang penting bukanlah bilangan kerusi PBT yang diperolehi PAN tetapi memastikan Pakatan Harapan terus kukuh di Selangor.

      “Amanah Selangor akan meneruskan rundingan dengan pimpinan Kerajaan Pakatan Harapan bagi memastikan keputusan yang dibuat adalah tepat dan bersesuaian bagi memastikan Pakatan Harapan terus kukuh di Selangor. Sokongan dan komitmen kami terhadap Pakatan Harapan adalah tetap utuh dan kukuh,” ujarnya.


      Nada Ir Izham itu dilihat berbeza dengan ugutannya tiga hari lepas di mana beliau berkata akan memboikot PBT Selangor jika kerajaan negeri tidak menunaikan tuntutan partinya yang meminta sekurang-kurangnya 24 kerusi ahli majlis PBT.

      Delete
  43. Apa-apa pun yang paling tidak cerdik ialah orang Pas.

    Sampai hari ini, orang Pas walaupun dah belajar sampai "menara gading" pun masih tidak cerdik malahan makin bingung. Ramai Pas tidak berbicara berdasarkan fakta tetapi lebih kepada "kulit".

    Pas masih tidak berpijak di bumi nyata. Contoh terbaik ialah Nasrudin Tontowi...mengaku Islam tapi selamba jer buat fitnah

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAN BIKIN "U-TURN", ENGGAN PERTAHANKAN MAT SABU!!!

      Aik!!! Dah 'Pusing' pulak? Hari tu beria - ia sangat diorang ni nak mempertahankan kemaluan Si Mat Sabu tu jika ada orang ambik tindakan undang - undang terhadap Presiden mereka.

      Tapi sekarang, lain pulak yang dinyatakan oleh salah seorang pemimpin parti yang diketuai oleh Si Mat Sabu tu. Dia kata, semua tanggungjawab yang dilakukan oleh mana - mana perlu ditanggung sendiri.
      “Dalam AMANAH (Parti Amanah Negara), kami tidak punyai masa untuk ‘backing’ mana-mana pimpinan hatta presiden kami jika beliau tersalah langkah,” kata Pengarah Hubungan Antarabangsanya.
      Kata dia, semua pihak dalam parti itu perlu berhati - hati dalam segala tindak tanduk mereka atau mengeluarkan kenyataan kepada umum supaya ia tidak mengelirukan orang rramai.
      “Semua bertanggungjawab atas diri masing-masing seperti mana ditekankan dalam Surah Al-Anam ayat 164,” katanya dalam satu kenyataan semalam.
      Mohammad Tazli berkata, mana-mana pihak dalam parti itu perlu menarik semula kenyataan atau membuat penerangan yang terperinci jika membuat kenyataan yang tidak dipersetujui masyarakat.

      Beberapa pemimpin tertinggi parti yang dipimpin oleh Si Mat Sabu tu sebelum ini membuat beberapa kenyataan yang mengelirukan orang ramai dalam isu akidah dan undang-undang negara.

      Situasi itu menyebabkan rasa kurang sedang sebahagian besar pemimpin dan penyokong - penyokong Pakatan Harapan memandangkan parti itu merupakan salah sebuah parti gabungannya.

      Termasuk la dengan Si Mat Sabu tu apabila dia membuat tuduhan terhadap PAS yang didakwa telah diresapi dengan fahaman pihak Ekstremist seperti gerakan militan ISIS di Iraq.

      PAN ditubuhkan oleh bekas pemimpin PAS Pro-Pakatan Rakyat yang disingkirkan pada pemilihan parti itu Jun lalu kerana dilihat terlalu tunduk kepada kemahuan puak - puak DAPigs. Maka sebab itulah diorang dilabel sebagai 'Pentaksub' dan 'Pengampu' DAPigs!!!

      Delete
  44. Parti PAN di sokong oleh en TAT. Nnti dap, pas dn umno bersama mic, mca panggil PANTAT.

    Sekian utk hri ni

    ReplyDelete
  45. PasCai cuma alat umno utk pecah belahkan PH.. secara tak langsung jadi alat utk menyusahkan rakyat dan memburukkan imej Islam.

    ReplyDelete
  46. Kalau dah jadi musuh yg engko dok bergayut pada jawatan kerajaan selangor tu apa kejadahnya woi.

    Sudahlah buat malu jer.

    Pakatan rakyat dah lama mampus dibunuh PAScai tahun lepas engko dah lupa ker?

    Kenapa engko tak patuh keputusan muktamar putus hubungan dgn DAP?

    ADAKAH KERANA HABUAN DOONIA?

    ReplyDelete
  47. Kasihan..... Jangan fikir hanya DAP tu musuh Islam sedangkan Melayu sendiri merupakan musuh Islam.

    Yang menentang perlaksanaan HUDUD bukan DAP sahaja.

    UMNO pun menentangnya sejak dulu hingga kini.

    Siapa lebih bahaya?

    DAP tiada kuasa di Persekutuan dan yang ada kuasa ialah Melayu UMNO.

    So jangan jadi BODOH berganda-ganda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aljuburi paling takut dengan hudud.

      Delete
  48. Kesian sungguh PASCAI...

    Nak jawab komen tak reti, tak ada fakta....

    jalan yang ada hanyalah copy post yang sama beratus kali macam orang mereng...(mereng belum gila lagi tau..)

    Bila begitu hanya PASCAI neren jerlah yang baca.

    Orang waras macam penyokong PH bypass jer bila nampak copy paste PASCAI....

    ReplyDelete
  49. Ketua2 bhgian jgn kata mukhriz x lyn. Byk kaki ampu, kaki kipas...lebih mulut dr keje. Cwngan masing2 x tentu hala...nk songlap dana kerajaan x dpt...nk rasuah x lepas...lg nk ampu mmg x dpt, nk kipas mmg x jln dah...last2 komplot nk gulingkan mukhriz. Apa sgt pencapaian ketua2 bhgian selama ni. Ketua umno bhgian mna satu taraf pencapaian dia hebat sgt..smpai dana negeri kedah bertambah berbilion2. Skrng bila dh Kroni masing2 x blh dh cari mkn..mula la menggelupur. Masing2 ada agenda peribadi. Kalut.. kecut sbb pru nk dekat dah ni. Ketua2 bhgian lupa dh kot...mukhriz tu rakyat yg pilih bukn ketua2 bhgian yg pilih. Sultan kedah pun perkenan. Letak calon umno lain tgok...gerenti pru next time parti lain amik alih. Dpt kt dap bru ada akai. Menang sorak...kg tergadai.....bru padan muka....

    ReplyDelete
  50. Masuk kuali(baca pan) akan digoreng oleh dap(baca talam 10 muka).ha ha ha apa cerita habaq mai sikit.pas forever umno no no no

    ReplyDelete
  51. Sekiranya YB Ustaz Nasrudin yakin bahawa Artikel tersebut bukan merupakan fitnah terhadap YAB KM, mengapa pula terdapatnya persetujuan beliau untuk menyuarakan kekesalan dan membayar kos kepada YAB KM?

    Fikirkanlah siapa sebenarnya yang berdusta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya adalah pihak yang disaman. Ertinya pihak YAB Lim Guan Eng yang saman saya dan mendakwa saya telah memfitnah beliau melalui artikel saya bertarikh 6 Ogos 2014.

      Beberapa kali mereka merundingi saya supaya saya keluarkan kenyataan mohon maaf dan mereka akan tarik balik saman.

      Saya telah catat dalam kenyataan awal saya kelmarin bahawa apabila saya tiba dimahkamah untuk sedia dibicarakan ekoran saman fitnah yang dikemukakan ke atas saya, sekali lagi saya diajak berunding untuk selesaikan kes ini di luar mahkamah dengan saya mengemukakan permohonan maaf.

      Saya tanya pandangan team peguam saya. Peguam menyerahkan keputusan kepada saya dengan mengemukakan beberapa option dari perspektif undang - undang.

      Saya menimbang situasi itu lalu sekali lagi saya buat keputusan bahawa saya tidak akan mohon maaf kerana saya tidak memfitnah LGE sebagaimana yang didakwa.

      Sekurang - kurangnya dua kali rundingan melalui pasukan peguam berlaku di mahkamah kelmarin. Keputusan saya tetap bahawa saya tidak akan mohon maaf.

      Bukan kerana degil tetapi kerana saya tidak memfitnah LGE dalam artikel saya sebagaimana yang didakwa dalam writ saman yang dikemukakan kepada saya

      Delete
    2. Setelah usaha untuk meminta saya memohon maaf itu tidak berjaya dan dimaklumkan kepada hakim bahawa rundingan tidak mencapai kesepakatan, lalu saya dan LGE dipanggil ke kamar hakim untuk sekali lagi melalui proses mediasi (runding cara untuk selesaikan kes - kes sivil di luar mahkamah) tanpa disertai oleh peguam dari kedua - dua pihak.

      Delete
  52. Pada akhirnya, kami bersetuju dengan cadangan penyelesaian dan dicatatkan oleh hakim sebagai kes selesai di luar mahkamah dan kos mahkamah RM10K ditanggung oleh defendan.

    Begitulah secara ringkas saya gambarkan perjalanan kes.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak paya berbelit-belitlah Tontowi...

      Cuba kamu balik kepada soal pokok. Kamu mengaku kamu pehak yang kena saman.

      Faktanya mahkamah menjatuhkan hukuman kamu diperentahkan membayar kepada LGE sebanyak RM10,000.

      Apa maknanya kamu sebagai pehak kena saman (defenden) dihukum membayar kos mahkamah kepada plaintif?

      Jika kamu benar, kenapa mahkamah tidak menjatuhkan hukuman kepada plaintif kerana plaintif memfailkan perkara yang remeh, menyalahgunakan mahkamah dan sebagainya?

      Mu nak lebong kepada Pascai boleh la...sebab mereka lebih rendah iq daripada kamu.

      Kepada yang tidak dikelasifikasi sebagai PASCAI, tetap tidak percaya cerita kamu.

      Dalam cerita kamu ini, tidak ada pula dinyatakan kamu mengaku artikel kamu itu dusta setelah ditunjukkan dokumen bukti oleh LGE, tetapi dalam artikel 6 perenggan tu ada pula kamu tulis.

      Delete
    2. Kalau rasa diri tu dipihak benar... kenapa tak lawan je saman tu..

      ini tidak masa dlm proses ngaku nyesal.. salah paham konon...

      lepas tu sanggup bayar kos kat pihak yg difitnah...asalkan settle ... bila hakim kata settle ...

      berdegar2 pertahan diri... porrrahh... dlm mahkamah kecut... tak guna kata taknak mintak maaf...

      kalau secara moral ko ngaku fitnah... dah le fitnah buat salah ...ego taknak mintak maaf...

      jual agama babitkn sembahyang 2 rakaat... sejak bila nabi saw mengajar bila kita buat salah sembahyang mintak petunjuk jgn mintak maaf...

      Delete
    3. pusing le macaman pun... pusing Halim kaaa... pusing gasing gasing kaa.. apa kaaa... lebai tu dah buat fitnah...

      Delete
    4. kenapa tak cakap kat hakim ko nak lawan je..

      apa ke bangang nye bila Lge ajak settle luar ko pun setuju dan sanggup bayar..

      lepas tu melalak kata diri tu tak bersalah... takkan benda camtu pun tak ada keupayaan berpikir.

      Delete
    5. Ni inti pati kenyataan Tontowi:
      "Penyelesaian damai antara pihak-pihak menerusi suatu Perintah Persetujuan (Consent Judgment) bertarikh 18.1.2016 di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman Tuan Lim Chong Fong ekoran daripada permohonan penyelesaian dari Defendan dan persetujuan Defendan untuk....

      Dah nyata permohonan penyelesaian dan persetujuan itu datangnya daripada defenden.

      Soalan mudah - jawapan pun mudah juga la - siapa defenden? Tontowi ka LGE?

      Delete
    6. ajaran pas tidak memerlukan pengikutnya saling maaf bermaafan..

      Mana ada presiden memaafkan ahli-ahli Pas. Bila ada yang pada matanya ahli buat p0erkara yang tidak disetujuinya, ahli itu terus dihalau, dimaki bagai.

      anak buah pun ikutlah perangai bos

      Delete
    7. dah memang terang2an nasarudin tantawi trik balik artikelnya..& sanggup byr 10k.. Logic akal la..

      kalau taknak panjangkan kes atau takut kena denda yg lebih besar, settle lah cepat2..

      Kalau betullah nasarudin yakin dgn segala yg dia tuduh, kenapa dpn hakim tarik balik lepas tu meracau-racau??

      Delete
  53. BISMILLAAHI ALLAAHUMMA JAANIBNA SYSYAITHAANA WAJAANIBI SYSYAITHAANA MAA RAZAQTANAA

    ReplyDelete
  54. Saya memang tertekan sekrg, namun sy ingatkan diri ini ujian Allah untuk dijadikan pengalaman pd masa depan.Selepas membaca quran hampir syuruk tadi sy terus online dan mencari sesuatu dgn harapan hati ini tenang. Allah Maha Besar bertemu sy dgn blog ini dan sy syukur membaca doa ini kerana sedang tertekan menghadapi situasi politik di pejabat yang seolah2 menindas saya dgn tugasan yg berganda2 berbanding rakan2 lain sedangkan markah prestasi sy diberi rendah.Sy cuba suarakan secara lisan dan bertulis namun sukar mereka terima. Syukur kerana Allah beri sy kekuatan membawa pulang kejayaan2 kpd sekolah pd tahun2 yg lalu. Mulalah ada yang rasa cemburu dan dengki. Seterusnya sy ini dianggap menjadi pesaing kpd seorg dua pemimpin yg bimbang kewibawaan diri akan menggugat kedudukan mereka. Sesungguhnya sy bekerja sbg ibadah kpd Allah dan sy yakin Allah yg menetapkan rezeki. Yg sedih ialah timbulnya dengki, cemburu dan iri hati ini drpd saudara muslim sendiri tuan. Sedihnya saya.

    sekian,

    Jeff Ulu Bernam
    Keadilan Reform

    ReplyDelete
  55. Furqan bermaksud membuat garis pemisah antara benar dan bathil. Furqan tidak bermaksud mengkafirkan. Furqan adalah membawa maksud "parti ni benar dan parti itu bathil"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm kontek negara malaysia terkini..masalah kita bukan pasal org melayu berperang dgn melayu..masalah nya melayu tipu melayu...

      So..mengambil contoh org arab berperang dgn arab utk menidak kan amalan melayu tipu melayu di malaysia..sgt tak kena..

      Delete
    2. pendokong parti pas kini suka mengkhianati perjanjian dan lain2lagi perbuatan org munafik..

      tp masing2 mengaku perjuangkan islam..

      Delete
  56. Dulu klu tgk cerita cina kt tv kena marah ngan ibu bapa , apa biar cina bercakap dlm rumah!, sekarang golongan Melayu Kristian sanggup hina Melayu Islam krn nk jilat tokong salib Lim. Melayu xda maruah hina drpd bohsia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha....bawah ni cina dengan melayu ka?

      Ni tulin melayu dengan melayu yang di dengki oleh melayu islam:

      Bukan halang prgm PAN tp tak berapa gembira dgn penglibatan pkr dlm prgm PAN di kekantan. Kerajaan kelantan adalah pmbangkang kpd kerajaan persekutuan, apa perlunya usik sesama pembangkang? Sendiri mau fikir lah...tak payah lah nak berselindung...

      Untuk kepentingan diri...macam cantik jer...macam tak ada apa-apa masaalah jer dengan Amanah.

      Memang jenis busuk hati Pas ni...hak dia, hak dia..orang takleh kacau. Hak orang dia nak kawal macam harta bapak dia.

      Delete
  57. PH...Pakatan Habukpuntarak.

    ReplyDelete
  58. Fatwa wali2 Umno.

    Hudud Adalah Rekaan Ahli Fekah Semata-mata - Dr Mahathir

    Negara akan huru-hara sekiranya Undang2 Islam dilaksanakan - Najib Rosmah

    “8 dpd 11 negara yg melaksanakan hudud dianggap sbg negara paling korup".

    ReplyDelete
  59. Sokong 100% cadangan Zaid Ibrahim angkat Tun Mahathir sbg bos Pakatan yg baru. Barulah ngam pendakwa Dan tertuduh kes liwat berada dlm satu saf. Kahkahkah.. Donia oh donia.... Makan budu takpa jangan jadi bodo. Isu Skarang ni SIAPA YG MAHU BERSAMA TUN MAHATHIR? pemimpin yg memerintah secara kuku besi Dan merompak selama 21 tahun. Kalau pembangkang anggap dia aset... Ambikla... Umno takkan marah. Ini same masalahnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...