Thursday 7 January 2016

PELAKSANAAN TOL SISTEM KAD PRABAYAR SECARA TOTAL MENJERUT RAKYAT.


Melangkah sahaja tahun baharu 2016 bererti sebuah bala lagi melanda rakyat sebagai pengguna aktif lebuhraya apabila hampir semua plaza tol menutup kaunter tunai dan menggantikan sepenuhnya semua kaunter dengan sistem kad prabayar ‘Touch N Go’.

Sebelum itu suku tahun terakhir 2015 menyaksikan kenaikan kadar tol ‘menggila’ sehingga mencapai 80%.

Alasan biasa sebab tutupnya kaunter tunai adalah untuk menambahkan lagi kecekapan operasi dan melalui sistem kad prabayar sepenuhnya pasti akan berjaya mengurangkan masalah kesesakan lalu lintas.

Ternyata alasan ini gagal malah masalah kesesakan jalanraya makin bertambah parah terutamanya di plaza tol itu sendiri.

Sebenarnya sistem kad prabayar ini adalah satu bentuk paksaan dan tekanan yang dikenakan ke atas pengguna lebuhraya. Secara tidak sedar kita khususnya pengguna lebuhraya telah membuka buku ‘akaun hutang’ dengan syarikat-syarikat konsesi tol ini.

Bayangkan sejuta pengguna lebuhraya membeli kad prabayar dengan kadar RM10 untuk minggu pertama, sudah tentu RM10 juta sudah berada di dalam akaun syarikat konsesi. Dan setiap minggu pengguna lebuhraya ini akan membuat tambahnilai.

Sistem ini secara psikologinya mengikat mentaliti pengguna lebuhraya untuk tidak mencari jalan alternatif kerana mereka berfikir yang mereka sudah ada akaun dengan lebuhraya berbayar. Jadi hendak tak hendak mesti guna kerana wang sudah dibayar.

Paling malang adalah pengguna lebuhraya di luar Lembah Klang. Contohnya pemandu dari Pahang yang mempunyai urusan sehari di Kuala Lumpur terpaksa membeli kad Touch N Go di Lebuhraya Karak dengan kadar tertentu. Setelah selesai urusan dan pulang semula ke Pahang dia memiliki sekeping kad yang menjadi liabiliti kepadanya dengan baki yang masih ada di dalam dan tidak digunakan.

Ada pandangan mengesyorkan kita melakukan tambahnilai menggunakan kad pengenalan kerana kad pengenalan kita menyediakan akses Touch N Go. Apakah sampai begitu sekali kita mesti ‘Check In’ menggunakan kad pengenalan apabila melekapkannya di mesin imbas kaunter tol? Selesakah kita merakamkan identiti kita ke mana-mana destinasi?

Kenaikan tol dan penutupan kaunter tunai ini sangat jelas merupakan suatu peraturan yang berbentuk paksaan. Sedihnya isu ini tidak disuarakan dengan bersungguh oleh ahli Parlimen kita di Dewan Rakyat.

Pakatan Rakyat pernah mengambil sikap akan menghapuskan semua tol jika mereka berjaya memerintah. Kerajaan Barisan Nasional pula tidak bersetuju kerana jika tol ditutup ramai pekerja hilang mata pencarian.

Hari ini apa yang dipertahankan kedua pihak telah berlaku. Tol makin naik dan tenaga pekerja di kaunter tunai tol telah diambilalih oleh robot dan mesin.

Mungkin kenaikan gaji serta elaun ahli Parlimen yang cukup banyak pada tahun 2016 ini membuat mereka selesa dan tidak sedar beban yang ditanggungi oleh rakyat yang memilih mereka pada pilihanraya umum yang lalu semakin berat.

Rakyat semakin terhimpit dan kebebasan memilih sudah semakin tertutup.

Jika ada kebaikan pada sistem kad prabayar di plaza tol ini sekalipun, adalah amat tidak wajar ditutup terus kaunter tunai. Mungkin ada maksud baik di sebalik penukaran sistem ini tetapi seperti kata Allahyarham WS Rendra melalui bait puisinya, “Saudara punya maksud baik tetapi maksud baik saudara untuk siapa?”

Dalam membuat keuntungan sesebuah perniagaan, janganlah terlalu menekan. Berilah kemudahan dan juga hak kepada rakyat untuk membuat pilihan. .... RONASINA

@ronasina merupakan pelukis/ penulis/ aktivis dan pengasas kempen Hope2Walk kesedaran tentang Cerebral Palsy.

37 comments:

  1. memang itu je tahap kedudukan yang paling layak untuk puak - puak 'Periuk' ni.

    Kalau nak diangkat tinggi sangat pun, diorang tetap jugak dianggap sebagai Barua Pentaksub dan Pengampu puak - puak DAPigs tu je. Bukannya diorang ada kedudukan lain pun.


    Dapat nombor ONG 8 PBT boleh jilat toilet bowl DAP. Dasar hamba abdi. Ha ha ha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...skrg pun dah hamba abdi pada kerajaan tlg bayar hutang!! kroni paksa naikkan harga kerana tamak! Rakyat dipaksa tanggung beban!! Anda masih tak sedar2 memburukkan party2 yg mampu menyelamatkan negara dan rakyatnya. Manusia terlalu pentingkan diri mrk siapa bantu rakyat malaysia?? Adakah harapkan anda?? Jawapannya tidak!!

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  2. Guna kad touch n go dan smart tag lagi bsnyak kete berbaris banding bayar di kauntet....babi tul.....

    ReplyDelete
  3. Salam mana 2.6 bilion?

    Vape ganggu pendapatan pemimpin umno. Umum maklum cukai daripada rokok setiap tahun dalam bilion! Untuk difaraidkan kepada pemimpin - pemimpin umno.

    Apabila datang vape untuk mengurangkan jumlah perokok apakah kesannya kepada cukai income pemimpin umno ini?

    Jika dikira haram, rokok terlebih dahulu difatwakan haram. Tetapi kenapa tiada serangan secara besar besaran ke atas rokok? kerana alasan rokok membahayakan kesihatan boleh digunakan untuk menaikkan cukai rokok sewenang-wenangnya.

    Tepat sekali jawapan tuan-tuan, vape tiada cukai dan paling membimbangkan ia mengurangkan jumlah perokok. Kurang rokok, kurang cukai, kurang cukai kurang income pemimpin umno.

    2.6 bilion masih tak cukup tuan-tuan kerana rezeki yang tidak berkat macam rezeki penjawat awam yang datang lewat balik awal buat bisnes luar, rezeki macam air laut makin banyak diminum makin haus.

    pertahankan vape kurangkan perokok!

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, spm >5A degree dan guru, 4A-3A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am, adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya, biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai heee )

    ReplyDelete
  4. Touch n go lah untung duit dpt dulu belum tentu lalu tol...

    ReplyDelete
  5. Dtg lewat balik awal buat bisness luar kan mat maslan yg suruh buat dua kerja...
    Rakyat serba tk kena..
    Babi tul...

    ReplyDelete
  6. Yg jarang jarang guna, rugilah.
    Yg mmg guna pun, dlm kad selalunya sentiasa ada baki few RM, so that few RM, kalau juta juta kad, how many RM tu. Kalau ada lbh satu kete, setiap kete kena ada satu kad. Bijak punya bisnes, tp halal ke gitu ?

    ReplyDelete
  7. pekerja2 tol yg lain nak buat kj apa??sapu sampah tepi highway??

    ReplyDelete
    Replies
    1. KEJA DENGAN LEBAI PAS.KAH KAH KAH KAH KAH

      Delete
    2. Pekerja tol pun tidak dapat lari dari kos sara hidup.Mustahil pekerja tol tak kira pendapatan lumayan cekik darah rakyat dilaluan masing2.kalau dah elektronik tiada siapa yang tahu berapa bilion yang dikebas dari rakyat.Bak kata orang susah penguna tol hari2...tol umpama kilang duit.

      Delete
  8. eloklah prabayar tu

    kan ke itu semua kerja umnu yg disokong peluk ciumm muuaaah oleh hj hadi dan pasug

    telah pun dikutuk demo anjuran amanah kt tol gagal.

    maka ketahuilah bahawa pasug sudah sekongkol dgn kezaliman umnu.

    harap2 ahli dn penyokong bahawan berhentilah jadi balaci yg disogok dgn perjuangan kerana Allah. ditawar syurga yg mcmlah mak bapak pasug punya

    berhentilah jadi bodoh mcm penyokong umnu. ketua umnu hasut sokong umnu demi ketuanan melayu

    ketua pasug hasut sokong pas demi perjuangan islam utk akhirat. bukan utk dunia. dunia hanya utk ulamak2 dan ostat2 pas dan ketua2 umnu

    ReplyDelete
  9. PERGILAH NASIHAT KENAPA NAK BISING PLAK.....NASIHAT KONON PUIII...RAKYAT MAMPUS DULU LA CAMNI CINABENG

    ReplyDelete
  10. Fakta dan Bukti di mana PAS, Cukup Tamak bila mengenai Bab jawatan/harta.


    Di P. Penang, kedudukkan PAS adalah amat sedikit, ADUNnya cuma satu sahaja. Ahli PAS TAKLAH SERAMAI MANA, Buktinya bila Cikgu bard DIKHIANATI OLEH pas BERTANDING 3 PENJURU, Calon PAS hilang DEPOSIT.

    Tapi Terlalu tamaknya ia, macam Penang dia yg majoriti. Semuanya dia NAK.

    DAP dah beri peruntukkan cukup banyak untuk sekolah agama, guru2 agama, ada lebih 1000 pekerja PAS di sana.

    Ibarat PAS diPenang "melukut di tepi gantang". Tapi DAP walaupun pun "KAPIR", sebagai setiakawan tidak akan mengunkit pemberian peruntukkan untuk agama Islam.

    Cuba PAS bandingkan semasa umno/cina gerakkan memerintah Penang, orang2 melayu islam dapat apa???:

    Cuba bandingkan PAS memerintah di Kelantan,bagaimana layanan PAS terhadap ahli-ahli DAP.

    Contoh yg PALING CLASSIC ialah bila PAS dan DAP tak bekerjasama lagi, DAP dgn secara GENTLEMENT nya mengarahkan ahli2 DAP yg memegang jawatan di Kelantan meletakkan jawatan, ahli-ahli DAP no comment,T ERUS LETAK JAWATAN..

    Tapi PAS yg MENGAKU penganut Islam pula, marah-marah DAP , malah sanggup saman lagi...

    Di Selangor pula PAS boleh TIDOR SEBANTAL dgn DAP. (Sedangkan pemimpin2 PAS berwirid siang/malam akan kejahatan DAP).


    DAP...diwiridkan dari presiden Pas hingga ke ahli totok....

    DAP..jahat tak mahu islam:Tapi hakikatnya ustaz2 sampul bebas berceramah dipenang,dapat habuan lagi.

    DAP tak bantu sekolah agama: Tapi hakikatnya guru2 sekolah agama dapat kenaikkan gaji lebih tinggi dari negeri2 umno.

    DAP ANTI Melayu, Tetapi hakikatnya DAP sudah memberi kontrek>20juta pada kontraktor melayu yg berkelayakkan (tak macam zaman umno/melayu ali/baba)>

    DAP tak mahu hudud....Tapi hakikatnya umno pun tak mahu hudud. Bila kedua-dua taknak hudud,kenapa PAS nak jadi penasihat pada umno sahaja???

    kenapa tak nak jadi penasihat pada DAP???

    Bila PAS Majority dan dapat memerintah negeri Terengganu dan Kedah:

    Cuba kita kaji balik betapa sombongnya Hadi dan Azizan bila mereka jadi MB dinegeri masing-masing.

    DiTerengganu berapa exco PKR yg PAS lantik???
    berapa ahli2 DAP yg PAS lantik????

    cuba kaji di Penang bila DAP majority berapa ahli PAS YG DAP lantik??

    bagaimana bantuan keewangan keadaan islam/melayu?

    Di kedah dgn sombongnya masa awal pemilihan exco kedah MB membelasah wakil DAP/PKR, dgn mengatakan PAS bisa bersendirian tanpa DAP/PKR.

    Yang paling menyayat hati di TV3,MB Kedah pada masa itu menolak "BUKU JINGGA" dgn mengatakan tanpa buku jingga PAS boleh memerintah bersendirian.

    Disebabkan "KESOMBONGAN" Ke-2-2 ulamak PAS ini,Allah hanya beri satu penggal sahaja mereka memerintah.

    "Disinilah PAS,di ANGGAP HAK orang dia NAK,HAK Aku HAK aku."

    ReplyDelete
  11. Di Selangor di ibaratakan Pas makan gulai ikan dan gula ayam yang dimasak dalam satu peruk bersama daging babi.

    Di luar Selangor menghina DAP tetapi di Selangor berpeluk dengan DAP .

    Di Selangor ni Pas hanya dibawah tapak kaki DAP .

    Di uji dengan pangkat dan harta dunia. Ilmu yang ada dalam dada hancur berkecai.

    ReplyDelete
  12. Bubar kan saja PAS ....pas bukan pejuang Islam tapi perosak islam...klu PAS bubar sekaki pun PAN tak dapat sambutan pun dari kaum melayu...kecuali melayu syiah dan melayu pluralisma saja yg aokong PAN.....hayat PAN hanya 2 tahun sebelum PRU 14 nnti.....no worries at all.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. PRU14 ni Pas selangor bungkus la, TGHH pun tak hingin bantu berkempen dah.

      Delete
  13. Sebagai anak Selangor saya melihat telatah Pas terhadap kuasa dan wang ringgit seperti harimau yang sudah mula merasa nikmat makan daging rusa atau lembu yang baru dibunuh.

    Daging mangsa masih baru, bau darahnya membuka selera dan ia tidak akan lagi makan daging yang lama atau telah dibekukan atau pun tiada darah yang mengalir.

    Dulu orang-orang kuat Pas di Selangor kena memberi kuliah di merata tempat. kena buka kelas pegajian, kena kutip derma dan buat macam-macam lagi termasuk menjual ubat dan sebagainya!!

    Sejak berkuasa mereka mendapati ada cara lain untuk hidup tanpa bertungkus lumus. Boleh dapat projek, boleh dapat elaun dan imbuhan yag lain. Kalau dulu pandu proton SAGU sekarang sudah boleh beli vios, camry dan ramai yang ada estima dan HELLFIRE!!

    Jalan pun dah mendada. Orang yang mula-mula membawa 'dia' masuk ke masjid semasa pakai motor cabuk pun dah tak kenal dah. Tambahan pula hamba Allah itu tidak lagi berkuasa di surau atau di masjid berkenaan. Itulah dia rupanya majoriti ostad-ostad Pas.

    Sekarang pula masa ostad-ostad Pas mempertahankan pemimpin-pemimpin mereka dalam satu gerakan saya sifatkan sebagai "DAMAGE CONTROL EXERCISE" untuk mengurangkan kerosakan imej ketua-ketua Pas dan memulihkan imej mereka yang telah pun hancur lebur.

    Baru-baru ini ada dilihat seorang ustaz cuba memberi gambaran baru mengenai seorang taliban. Disebuah masjid juga saya sendiri mendengar ustad berkaitan menceritakan tentang seorang ketua Pas yang kurang tidor dan beribadat sepanjang malam.

    Mengapalah ustad ini bodoh wal bahlol sangat. Apa orang lain yang bukan dalam Pas takde yang bangun malam ke? Adakah orang-orang lain tidak puasa sunat, tidak khatam Al Quran sebulan sekali ataupun membaca Al Quran setiap hari. Apa orang lain tidak beribadat lebih ke?.

    Apalah nak dihairan kan itu semua. Hubungan dengan Allah s.w.t ramai yang pandai menjaga. Ramai yang bermunajat, mohon ampun, mengadu dan bersengkang mata.

    Bagaimana hubungan dengan manusia?. Sudah minta maaf ke dulu kata orang Islam lain kafir?.

    Dah minta maaf ke dulu jebonkan orang dan beri macam-macam gelaran?

    Pas akan hancur dan jadi parti nyamuk yang layak duduk di charok-charok, diceruk-ceruk, di losong-losong dan disolok-olok sahaja selagi ahli-ahli Pas tidak membuang 7 atau 8 orang yang berlakon macam pandai semua tapi habok pun tarak!!

    Itulah sebabnya mereka mempertahanankan kedudukan di Selangor. Bila tidak berkuasa nanti susah cari makan!!

    ReplyDelete
  14. BUBAR SAJA PAS .... PAN PUN TAK KUAT MANA PUN.....MENYEMAK PAS NI....EGO BODOH DAN BEBAL SUNGGUH.....BUAT LAIN CAKAP LAIN....NO PRINSIP...NO NOTHING AT ALL......BUBAR KAN SAJA PARTI PAS NIH........

    ReplyDelete
  15. Parti tong taik humno tu kena bubar busuk kuat sangat

    ReplyDelete
  16. Parti tong taik sesuai utk PKR parti ANUgerah tuhan aljuboori suka ceroboh stok kunyit orang lain....kikiki....ceroboh stor kunyit pun dapat adiah nobel lagi......kahakkk puiiii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke, stor kunyit mak ko pun dia sapu! ish ish tak patut tak patut.

      Delete
    2. dpt hadiah nobel sebb semua tu fitnah

      dan rela terpenjara demi rakyat

      hingga kini selangor menambah isipadu air percuma. yg dinikmati termasuk oleh anon 14:16 utk membasuh lubang kunyit puakanya secara percuma.

      masih nk kutuk anwar lagi?

      kot ye pun anwar bersalah, tidak langsung ia memeras duit rakyat.. mcm najib dan penjilat dungunya haji telur penyu

      Delete
    3. ....mahkamah bagi ruang cukup luas pertahan diri yg dia nyorok kat bontot kapal sink apa kejadah terpekik terlolong luar mahkamah .... pluralist zionis bukan saja penipu dan memeras rakyat ...akidah dan iman pun bole tercabut.....

      Delete
    4. karpal peguam tentulah keja membela. yg najib takut pi mahkamah srbb penipu.

      umi hafilda ezzam semua berani luar mahkamah saja.

      anwar tkkan mampu rosakkn akidah sesapa kecuali org bodoh saja. yg pasti mat monggol bersalam mesra dgn setanyahu dn menghisap darah rakyat utk bayar hutang 1mdb

      org yg paling rugi bila anwar dipenjara ialah saifool dn zul kulim... tk masyuuuk dah

      anwr bukan ulamak mcm pasug yg blh menyesatkn ramai org

      dunggunya awak ini

      Delete
    5. betul..anwar bukan ulamak..dia hnyalah seorg kaki jubur yg kuat kekentong.

      Delete
    6. Akidah yg rosak diangkat jadi.pemimpin....pemimpin yg rosak akidah mampu ka mrmimpin akidah org lain ....puii

      Delete
  17. sudahlak kau Oamak kau .jangan jadi bodoh .ini dalah untuk emudahan rakyat /kau tak bayar sila balik ke siam.

    ReplyDelete
  18. omak kau keturunan siam ka??

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia puak siam lau kot

      cuba sebut laju2 siam lau

      Delete
  19. PAS sangguh berputus arang di pentadbiran Pulau Pinang tapi tak rela berpisah dengan Kerajaan Pimpinan PKR di Selangor, walau pun PAS perlu bermesyuarat dengan kehadiran DAP.

    ReplyDelete
  20. I luv Omak. Pantun Inggeris utk Omak:

    Roses is red,
    Violets are blue,
    Sugar is sweet,
    So are you

    sekian,

    Jeff Ulu Bernam
    Reformis Tegar

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  22. Apa kata Pas bekerjasama dalam hal ini dgn umno,dgn menjadi agen jualan kad pra bayar di seluruh malaysia.satu lg cara Pas bertaawun dgn umno.TITM wakil pahang TGHH wakil terangganu nik amar wakil kelantan ustaz idris wakil perak ustaz mahfoz wakil johor dan ustaz haron din wakil perlis.Jgn bergaduh yg penting melayu dan islam terbela,keuntungan jual kad tol pra-bayar boleh jadi dana pru14 Pas lawan umno.

    ReplyDelete
  23. Biasalah tue... teknologi yang baik nie kalau nak implementasi kadang-kadang kena paksa..

    kira kes macam kita nak depositkan duit kat bank lah...
    tak leh masukkan kat kaunter...
    kena paksa guna Cash Deposit Machine..

    Cuba lah korang check IC korang tue... kan ke ada tulis touch&Go... so? gie lah register guna IC tue... tak kan hilang punyer credit tue...

    ReplyDelete
  24. ASS..WR.WB.SAYA IBU YANI TKW MALAYSIA INGIN BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA MBAH WASTUH,YANG SUDAH MEMBANTU ORANG TUA SAYA KARNA SELAMA INI ORANG TUA SAYA SEDANG TERLILIT HUTANG YANG BANYAK,BERKAT BANTUAN MBAH SEKARAN ORANG TUA SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTAN2NYA,DAN KEBUN YANG DULUNYA SEMPAT DIGADAIKAN SEKARAN ALHAMDULILLAH SUDAH BISA DI TEBUS KEMBALI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN MBAH WASTUH,YANG MEMBERIKAN ANGKA RITUALNYA 4D HONGKONG KEPADA SAYA DAN TIDAK DI SANGKA SANGKA TERNYATA BERHASIL,BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU SAMA SEPERTI SAYA SILAHKAN HUBUNGI NO HP: ((( 0853 7778 4848 ))) MBAH WASTUH JANGAN ANDA RAGU ANGKA RITUAL MBAH WASTUH SELALU TEPAT DAN TERBUKTI INI BUKAN REKAYASA SAYA SUDAH MEMBUKTIKAN SENDIRI..
    • ู„ุงู„ู„ู‡�ุฃุดู‡ุฏุฃู„ุงุฅู„ู‡ ุฅู„ุงุงู„ู„ู‡،ูˆุฃุดู‡ุฏุฃู† ู…ุญู…ุฏุฑุณูˆุงู„ู„ู‡

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamu alaikum yang punya room,Saya pendatang baru di room ini ingin mengucapkan terima kasih banyak kepada KI KUNCORO meskipun ini lewat internet saya mau berterima kasih banyak karna berkat bantuan Angka togel 4D 1180 yang AKI berikan ternyata benar-benar tembus dan alhamdulillah AKI saya menang angka sebanyak Rp 290 juta dalam bentuk uang Indonesia saya menang banyak karna saya pasang angka KI KUNCORO dari 5 bandar di sini,saya tidak tau harus berbuat apa untuk membalas kebaikan AKI,awalnya saya kurang yakin dengan angka yang AKI berikan kalau ternyata alhamdulillah saya menang 4D lagi dan kalau boleh saya jujur AKI sudah berapa banyak peramal di internet yang saya hubungi tidak ada satupun yang tembus malahan hutang-hutang saya bertambah banyak tapi dengan bantuan AKI kini kehidupan saya jauh lebih sukses dari pada sebelumnya ini dan alhamdulillah saya ada rencana pulang kampung AKI karna sudah 4 tahun di SINGAPURA jadi pembantu rumah tangga tidak perna pulang ke indonesia tapi karna bantuan AKI saya akan pulang ketemu ke dua orang tua saya itu semua berkat bantuan AKI jadi bagi teman-teman pencinta togel yang tidak pernah merasakan kemenangan 4D silahkan hubungi KI KUNCORO di nomor : 0823 1332 9888 atau bisa anda >>>KLIK DI SINI<<< Karna angka yang di berikan KI KUNCORO saya sudah buktikan dalam 5 putaran ini tidak perna meleset dan saya pastikan anda tidak akan kecewah dan anda jangan mudah tergiur dengan janji-janji saatnya kita perlu bukti cuma KI KUNCORO yang menjamin 100% kemenangan.kalau mau bukti hubungi sekarang....? DARI SAYA IBU LISA TKI DARI SINGAPURA.

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...