Wednesday 6 January 2016

MANA MARUAH PAN SEKARANG APABILA SEKADAR DAPAT 8 KERUSI AHLI MAJLIS PBT WALAUPUN DESAK MAU SEKURANG-KURANGNYA 24.


Sebelum ini bukan main kencang dia punya sembang dan ugutan beri kata dua betapa PAN tetap mau 24 kerusi Ahli Majlis PBT, dua disetiap PBT Selangor.

Alasan kata dua diberikan kepada kerajaan Selangor pimpinan Dato' Seri Hj Mohamad Azmin Ali ialah PAN ada maruah dan harga diri.

Nah!!! ... sekarang dimana maruah PAN apabila sekadar mendapat 8 kerusi Ahli Majlis PBT sahaja .. kira-kira sekadar memperolehi 35% dari apa yang didesak dan diugut sebelum ini.

Memberi mesej dan isyarat paling jelas dan kuat nyaring kepada PAN betapa Kerajaan Selangor terutamanya PKR dan DAP bila tiba bab jawatan mereka tidak akan berkompromi selain memandang yang PAN ini sebenarnya sebuah parti yang langsung tidak ada kekuatan dan pengaruh kalangan rakyat terutamanya dari masyarakat Melayu/Islam.

Ikut hukum akal logik ... kalau kerusi Ahli Majlis PBT pun agak liat dan perit PAN nak dapat ... apa jaminan untuk kerusi dan kawasan DUN dan Parlimen semasa tiba PRU ke-14 nanti.

Suatu yang jelas pendirian tegas dan keras PAS tidak akan berikan suatu kerusi pun kepada PAN membuktikan PAS tidak akan berganjak walaupun suatu inci semata-mata mau memberi laluan kepada PAN yang dianggap PAS sebuah parti pengkhianat.

Menurut maklumat yang boleh dipercayai kerusi-kerusi yang dikorbankan untuk beri tempat dan lalu kepada PAN ialah dari PKR dan DAP .... berapa nisbahnya tidaklah diketahui.




Kontroversi pembahagian kuota kerusi ahli majlis pihak berkuasa tempatan (PBT) di Selangor kini berakhir dengan 8 kerusi dipersetujui akan diberikan kepada wakil Parti Amanah Negara (PAN).

Memetik Exco Kerajaan Tempatan, Pemutihan Kilang Haram dan Pembangunan Kampung Baharu, Ean Yong Hian Wah, Sinar Harian Online melaporkan, PKR, PAS dan DAP mencapai kata putus itu pada mesyuarat hari ini.

"Tidak penting untuk tahu parti mana yang serahkan kerusi untuk PAN tapi perkara ini diputuskan kerajaan negeri.

"Penggal baharu 2016-2017 akan bermula 15 Januari ini dengan 288 kerusi akan diisi, namun baki 2 lagi kerusi milik PKR dan DAP, belum diputuskan nama ahli majlis, di Petaling Jaya dan Kuala Langat," Ean Yong dipetik berkata.

Terdahulu mereka mengadakan perbincangan dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) dipengerusikan Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Azmin Ali di Shah Alam.

Ean dilaporkan berkata, buat masa ini 5 kerusi sah milik PAN iaitu Sepang, Kuala Langat, Sabak Bernam, Hulu Selangor dan Kuala Selangor.

"Untuk ahli majlis MBPJ dan MDKL, kita (Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri) masih belum muktamad nama ahli majlis.

"286 kerusi sudah dimuktamadkan. Bagaimanapun, sebelum 15 Januari ini semua senarai nama akan dipenuhkan," beliau dipetik berkata.

PAN difahamkan mengemukakan permohonan 34 kerusi sebelum ini, dengan 2 ahli majlis bagi setiap PBT, namun diluluskan hanya 8 kerusi sahaja.

Ahad lalu, Setiausaha Agung PAN, Mohd Anuar Tahir, mengingatkan rakan komponen Pakatan Harapan di Selangor yang perjuangan memerlukan pengorbanan, ketika bibit keretakan mula kelihatan di negeri itu berhubung pengagihan semula kerusi itu.

"Kita tahu kepentingan peribadi ahli yang sudah memegang jawatan itu mahu kekal. Tetapi apakah kepentingan peribadi lebih penting berbanding kepentingan rakyat Malaysia," katanya.

Portal The Malay Mail Online sebelum ini melaporkan PAN sukar mendapatkan kerusi PBT memandangkan tiada parti yang sanggup melepaskan kerusi mereka selepas semakan semula.

44 comments:

  1. Abuya Sifoo Penang, itu Selangor punya PKR, DAP buli kami. PAS plak tak bagi chan

    Kami hari2 puji Abuya. Tolong la Abuya.

    Joe Amanah
    Dont Call me PAN (Donkalmipen)
    Dusun Tunggal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hamba abdi makan sisa. Tak da maruah punya PAN

      Delete
    2. Kepimpinan PAN, tak da daging kuah pun wokey. Vannakam

      Delete
    3. Masalahnya 8 kerusi tu milik PKR. Apa lobang nak kita berkorban demi sampah masyarakat macam PAN Putumayam ni.

      Saya sebagai ahli PKR, amat sedih dengan apa yg jadi.

      Jesse Labu
      N9ers Keadilan

      Delete
  2. BERKOKOK DAPigs BILA PAS TOLAK BN!!!

    Hahaha!!! BODOH betul puak - puak DAPigs ni. Cepat sangat diorang nak berkokok bila media hari ini menyiarkan berita kononnya PAS menolak kerjasama dengan Barisan Nasional.

    Habis kecoh dalam laman media sosial orang bercerita mengenai keengganan PAS untuk menyahut seruan perpaduan yang dibuat oleh YAB Perdana Menteri sewaktu perhimpunan UMNO baru - baru ni.

    Bagi mereka, keputusan yang dibuat oleh PAS semalam membuktikan yang seruan itu hanya angan - angan kosong UMNO semata - mata. PAS pun tak hingin nak bekerjasama dengan UMNO.

    TAPI apa yang pasti, mereka GAGAL untuk memahami 'garisan halus' disebalik keputusan yang telah dibuat oleh PAS semalam. PAS pun pandai jugak main gerakan subversif ni.

    Dalam kenyataan yang disiarkan hari ini, Setiausaha Majlis Syura PAS Pusat menyatakan bahawa parti itu tetap akan bekerjasama dengan UMNO demi untuk memenuhi tuntutan Islam.
    SHAH ALAM - Majlis Syura Ulamak Pas memutuskan untuk tidak akan bergabung dengan Umno sebaliknya hanya mengadakan kerjasama yang akan dibuat dalam konteks Islam seperti diperintah ALLAH‎.

    Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menegaskan, kerjasama itu hanya dalam perkara kebaikan dan ketakwaan kepada ALLAH.

    “Dalam Mesyuarat Majlis Syura Ulamak Pas baru-baru ini telah dibuat keputusan untuk kekal dengan keputusan lama iaitu tidak menyertai BN atau bersama Umno,” katanya kepada Sinar Harian.

    Katanya lagi, kenyataan rasmi mengenai perkara itu akan dikeluarkan oleh Majlis Syura Ulamak dalam masa terdekat.


    “Bagi Pas, jika kami dijemput oleh Umno untuk sampaikan mesej, kita akan hadir. Dalam mesyuarat itu turut dibincangkan perkara yang kita tidak boleh kerjasama (dengan Umno) iaitu perkara melibatkan dosa dan melanggar hukum syarak,” katanya.
    Kesimpulannya, keputusan PAS tu tetap juga mampu membuatkan puak - puak DAPigs tu panas punggung dan tak senang duduk dek kerana perpaduan diantara orang Melayu dan umat Islam tu semakin kukuh serta mendapat sambutan dikalangan rakyat!!!

    ReplyDelete
  3. Marilah kita sama2 menolak DAP yg anti Islam dan hamba abdi mereka PAN Imayam

    Sudah masa kita bangun dari fitnah2 Zionist Penang

    http://www.ismaweb.net/2015/12/di-mana-dan-ke-mana-melayu-selepas-pru-akan-datang/

    Di mana dan ke mana Melayu selepas PRU akan datang

    SETELAH kita tinjau dan perhati, banyak isu yang berkaitan dengan survival bangsa Melayu belum diselesaikan. Siapa yang menyelesaikan, tiada siapa yang berani bertanggungjawab untuk menjawabnya.

    Bangsa Melayu lebih peka untuk menghitung tarikh pilihan raya dan bagaimana cara untuk memenangi pilihan raya. Sebab itu kita lihat parti-parti Melayu berlumba-lumba untuk mencari regu campuran dalam pilihan raya tanpa melihat kepada kesan positif atau sebaliknya untuk bangsa Melayu dalam regu campuran tersebut untuk jangka pendek atau jangka panjang.

    Berbanding dengan bangsa lain terutamanya bangsa Cina. Bangsa Cina tidak menjadikan PRU semata-mata untuk mempertahankan survival mereka. Parti politik bangsa Cina hanya sebahagian daripada perjuangan mereka. Bangsa Cina menggunakan seluruh keupayaan mereka dalam parti-parti politik, NGO dan kesatuan-kesatuan lain serta individu bergandingan untuk menjaga survival bangsa mereka.

    Kita lihat kepada isu bangsa Melayu satu persatu untuk menilai sejauh mana perjuangan untuk survival bangsa menjadi agenda bangsa. PRU memerlukan pengundi. Setakat ini tiada parti yang berusaha keras untuk mendaftar pengundi baru. Statistik SPR menunjukkan bahawa DAP lebih serius berusaha untuk mendaftar pengundi-pengundi baru dari kalangan bangsa Cina. Sememangnya pertambahan yang agak mendadak pengundi-pengundi baru Cina.

    Isu Perlembagaan negara, berapa peratus bangsa Melayu yang mempertahankan Perlembagaan yang sedia ada. Malangnya ada yang bersekongkol dengan bangsa lain untuk merubah Perlembagaan kononnya untuk keadilan dan kesamarataan. Begitu juga isu Bahasa Melayu. Golongan yang berjuang untuk memartabatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan hanya beberapa individu atau kumpulan kecil sahaja.

    Kita lihat kepada isu tanah rizab Melayu, berpuluh-puluh forum, bengkel, seminar dan lain-lain dibentang mengenainya yang semakin berkurangan dan perlu diganti tapi ia tinggal dalam lipatan helaian kerta kerja. Tiada sebarang inisiatif untuk menanganinya.

    Begitu juga masalah ekonomi, pendidikan, gejala dadah dan lain-lain lagi menampakkan kepada kita bahawa bangsa Melayu tiada agenda yang jelas dalam kehidupan mereka. Permasalahan bangsa Melayu tiada kesudahan kerana tiada usaha yang tersusun dan strategik untuk menangani permasalahan mereka.

    Setiap permasalahan dibiarkan berlarutan dan berlalu tanpa sebarang tindakan yang jelas untuk menyelesaikannya. Tiada tempat untuk anak bangsa mengadu dan meluahkan kesusahan mereka. Hatta sekecil-kecil perkara berkaitan pengagihan zakat pun menjadi kesulitan untuk asnaf mendapatkannya kerana ada agensi yang mengutip zakat merasakan zakat milik mereka.

    Justeru bangsa Melayu perlu menoleh ke depan ke mana hala tuju mereka. Perlu menoleh ke belakang melihat kelemahan silam yang perlu dibaiki. Bukan hanya bunyi dentuman mercun yang merobek kesunyian malam tapi tidak membunuh walaupun seekor cicak.

    Dalam bengkel, forum, dailog, kolukium, perhimpunan dan lain-lain semuanya bercakap mengenai perjuangan Melayu, dibentang oleh tokoh-tokoh yang handal dan dihadiri oleh anak bangsa tapi ibarat mercun yang berdentuman tidak dapat membunuh walaupun seekor cicak di alang rumah.

    Ustaz Sharipudin bin Ab Kadir
    YDP Isma Pasir Puteh
    merangkap
    YDP Majlis Syura Isma

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang suci bagi pengikut2 Parti PAN Imayam pimpinan Mat Selfie hanyalah DAP. SUngguh hina kaum melayu berugama Islam di mata mereka

      Delete
    2. Demi 8 kerusi PBT, PAN Imayam sanggup jilat toilet bowl berkrim tuan mereka yakni DAP

      Delete
    3. Ni satu lagi macai, dalam kepala nya PAN Imayam DAP PAN Imayam DAP. agak2nya dari angkat takbir sampai salam bila solat itu je lah ayat2 diingat masa solat, tu pun kalau dia berugama islam yg bersolat.

      Delete
  4. TAK PA LAH DAPAT SIKIT DULU YG PENTING DAH WUJUD DALAM KERAJAAN SELANGOR. ZAMAN NABI DULU PUN DALAM PERJANJIAN HUDAIBIAH MERUGIKAN ISLAM TAPI TANPA SEDAR KUFFAR TERPAKSA IKTIRAF KERAJAAN MADINAH
    UNTUK PAS BERKOKOK LAH PUAS PUAS DAN BUAT LAH ANALISA
    "Boleh menang ke DUN dan Parlimen dalam PRU 14 nanti " atau NGANGA ja tumbang. Harap undi ahli PAS berapa sangat untuk menang. Nampak nya ADUN PAS terpaksa juga meeting dgn DAP untuk bincang agihan dlm PBT. Tak bau taik ke ha lebai dan tak malu ke terpaksa setalam dgn PAN dalam PBT.

    BANGUN LAH KAMU BERSAMA KEPIMPINAN CAI
    YANG MEMBARUA, MENJEBON JEMAAH SENDIRI
    MACAM MULUT LONGKANG

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah kah kah PANdannya macai PAN. Sori silap PONdannya macai PAN. No sense of humour. Jiwa sensitive.

      Padan Progressive, Inclusive, locomotive Dan pahemmm

      Delete
    2. Zaman nabi tak berani langgar sumpah bai'ah dan lebih2 lagi harta wakaf wooooh..

      Delete
  5. Byk dh ko tipu org 1 dunia...dh khianat baiah ijtihad al marhum TGNA dulu...ciplak logo org lg...minta 24 dpt 8 kerusi jerrr...muakakakaka...mmg menjijikkan la korang ni PANkhianat...

    ReplyDelete
  6. Dulu Pas kata Umno tong taik tapi sekarang Pas tengah jilat tong taik Umno.

    MANA MARUAH PAS?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas ada maruah ka?

      Dulu tuduh ahli jadi barua...
      Tak sampai setahun Haji Hadi pulak jadi barua Umno

      Delete
    2. Sindri komen sindri ulas. Kah kah kah PANdan sori PONdan

      Delete
    3. serupa la kita Omak....hahaha...

      sendiri tulis...sendiri komen...hahaha pascai macai...

      Delete
  7. Bubar jer pas tu....tak de pendirian....sebenonye assmin dah lingkup....sgork dah tiada kjaan lagi...chuma pas ajer yg mangkuk bebal bangang...

    ReplyDelete
  8. MARAH BETUL PANtat PADA PAS SEBAB NAK JOIN UMNO...PANtat LUPA PAS DAN UMNO SAMA2 ISLAM, SO TAK RUGI PUN BERGABUNG...

    TAPI PAN DOK JADI BALACI BARUA DAP TU APAHAL ??? MEMANG SEPIES PANtan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg balaci pas ni keje nye memantat je.haramjadah punye balaci ug.ni mau lembu pun disontotnye.kahkahkahkah

      Delete
    2. Bkn lembu. Babi pun mau dirogol nye..tu belum kira monyet,biawak,arnab mmg hobi macai ug ni menyontot. Haha

      Delete
  9. Marilah kita sama2 menolak Pas yg tidak ada pendirian dan telah menjadi hamba abdi kepada Umno.

    Sudah masanya kita bangun dari fitnah2 penyokong Pas yang berfikiran kolot. Di mana dan ke mana Melayu selepas PRU akan datang. SETELAH kita tinjau dan perhati, banyak isu yang berkaitan dengan survival bangsa Melayu belum diselesaikan. Siapa yang menyelesaikan, tiada siapa yang berani bertanggungjawab untuk menjawabnya.

    Nak harapkan Pas, sekarang Pas pun dah bersekongkol dengan Umno.

    Bangsa Melayu lebih peka untuk menghitung tarikh pilihan raya dan bagaimana cara untuk memenangi pilihan raya.

    Sebab itu kita lihat parti Pas sedang berusaha mencari regu campuran dalam pilihan raya seperti mana yang sedang diusahakan oleh presiden Pas sekarang bersama Umno, tanpa melihat kepada kesan positif atau sebaliknya untuk bangsa Melayu dalam regu kerjasama dengan Umno untuk jangka pendek atau jangka panjang.

    Berbanding dengan bangsa lain terutamanya bangsa Cina. Bangsa Cina tidak menjadikan PRU semata-mata untuk mempertahankan survival mereka. Parti politik bangsa Cina hanya sebahagian daripada perjuangan mereka.

    Bangsa Cina menggunakan seluruh keupayaan mereka dalam parti-parti politik, NGO dan kesatuan-kesatuan lain serta individu bergandingan untuk menjaga survival bangsa mereka. Kita lihat kepada isu bangsa Melayu khususnya Pas untuk menilai sejauh mana perjuangan untuk survival bangsa menjadi agenda bangsa.

    PRU memerlukan pengundi. Setakat ini parti Pas tidak berusaha keras untuk mendaftar pengundi baru. Statistik SPR menunjukkan bahawa DAP lebih serius berusaha untuk mendaftar pengundi-pengundi baru dari kalangan bangsa Cina. Sememangnya pertambahan yang agak mendadak pengundi-pengundi baru Cina.

    Isu Perlembagaan negara, berapa peratus bangsa Melayu yang mempertahankan Perlembagaan yang sedia ada. Golongan yang berjuang untuk memartabatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan hanya beberapa individu atau kumpulan kecil sahaja.

    Kita lihat kepada isu tanah rizab Melayu, berpuluh-puluh forum, bengkel, seminar dan lain-lain dibentang mengenainya yang semakin berkurangan dan perlu diganti tapi ia tinggal dalam lipatan helaian kerta kerja.

    Tiada sebarang inisiatif daripada Pas untuk menanganinya.
    Begitu juga masalah ekonomi, pendidikan, gejala dadah dan lain-lain lagi menampakkan kepada kita bahawa Pas tiada agenda yang jelas dalam perjuangan mereka.

    Permasalahan bangsa Melayu tiada kesudahan kerana tiada usaha termasuk dari Pas yang tersusun dan strategik untuk menangani permasalahan mereka.

    Setiap permasalahan dibiarkan berlarutan dan berlalu tanpa sebarang tindakan yang jelas untuk menyelesaikannya. Tiada tempat untuk anak bangsa mengadu dan meluahkan kesusahan mereka.

    Hatta sekecil-kecil perkara berkaitan pengagihan zakat pun menjadi kesulitan untuk asnaf mendapatkannya kerana ada agensi yang mengutip zakat merasakan zakat milik mereka.

    Dimana Pas?

    Dimana Pas?

    Dalam bengkel, forum, dailog, kolukium, multaqo, kongress, Himpunan Hijau, Al Mustaqim dan lain-lain semuanya bercakap mengenai perjuangan Melayu, dibentang oleh tokoh-tokoh yang handal dan dihadiri oleh beratus ribu ahli Pas tapi ibarat mercun yang berdentuman tidak dapat membunuh walaupun seekor cicak di alang rumah.

    Dimana Pas dan apa yang sedang dibuatnya sekarang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas jaga surau je bolehla pastu ceramah2 haid nifas. Lain apa pun tarak guna. Puihhhhhhh

      Delete
  10. 16 Ogos 2003 - Pas tidak lagi akan menjanjikan pelaksanaan hukum hudud dan negara Islam dalam pilihan raya umum akan datang (2004).

    Dalam amanat strategi pilihan raya bertajuk Formula-formula Kemenangan, Pemangku Presiden Pas, Datuk Abdul Hadi Awang dipetik sebagai berkata pengorbanan besar itu perlu dilakukan demi mengelakkan ia menjadi punca perpecahan besar dalam barisan pembangkang.

    Hadi berkata di peringkat kebangsaan, Pas harus menyokong peruntukan mengenai Islam sekadar apa yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan seperti yang diamalkan di peringkat Persekutuan.

    Formula kemenangan bertarikh 18 Januari itu telah diedarkan kepada semua pemimpin tertinggi parti itu sejak beberapa bulan yang lalu.

    Bagaimanapun, Pas akan mengekalkan manifestonya di Kelantan dan Terengganu yang bermatlamat menubuhkan pemerintahan Islam yang benar-benar mampu menjadi kerajaan contoh atau role model kepada negeri-negeri lain.

    Katanya, imej Pas di Kelantan dan Terengganu hendaklah digambarkan seolah-olah Pas tidak memerlukan dokongan rakan pembangkang.

    Pas Pusat sedang berunding dengan Pas Kedah dan Pas Perlis untuk menggunakan pendekatan yang sama.

    Dengan itu, DAP juga terhindar dari diserang oleh seteru politiknya sebagai bersengkongkol dengan Pas untuk menubuhkan kerajaan Islam.

    Beliau mahu supaya pendekatan-pendekatan Pas tidak memudaratkan DAP asalkan dapat mencapai cita-cita masa depan Pas.

    Pakatan Pas dengan DAP tidak akan menjejaskan imej DAP kerana ianya adalah untuk menubuhkan sebuah kerajaan demokratik yang adil di peringkat Pusat, kata Hadi.

    Dua hari lepas, Timbalan Menteri Penerangan, Datuk Zainuddin Maidin dilaporkan berkata di Yan bahawa Pas merancang menggunakan strategi serampang dua mata dengan melaksanakan pendekatan manifesto yang berbeza di peringkat negeri dan Pusat menjelang pilihan raya umum akan datang.

    Beliau berkata langkah itu bertujuan mendapatkan pengaruh orang Melayu selain mengurangkan mudarat kerjasama yang terjalin dengan DAP

    Terbukti dalam semua perkara, Pas tiada pendirian. Sekejap nak hudud, sekejap lai boleh pula nego tak perlu hudud, sekejap lagi hudud untuk negeri tertentu saja.

    Samalah juga tanggapannya kepada status Umno...dulu haram, kini boleh bekerjsama dengan Umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. memanglah pru 2003 tu anon 6:09 ngok

      itu utk perbandingan

      patutlah penyokong umnu pasug bongok sgt.. tk faham apa tujuan tulisan tu

      Delete
  11. Manifesto berbeza Pas satu penipuan

    PUTRAJAYA 18 Ogos 2003 - Keputusan Pas untuk melaksanakan pendekatan manifesto berbeza di peringkat Pusat dan negeri pada pilihan raya umum akan datang merupakan satu bentuk penipuan ke atas para pengundi, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

    Menurut Timbalan Perdana Menteri, langkah Pas itu juga hanya dilihat sebagai satu taktik pilihan raya, semata-mata ingin mengambil hati rakan-rakan pembangkang.

    Itu taktik pilihan raya, sebenarnya Pas tipu, dengan orang Melayu dia kata lain, dan dengan bukan Melayu dia kata lain.

    ``Oleh kerana tidak mahu mengecilkan hati kawan-kawannya dalam parti pembangkang, maka Pas telah membuat strategi seperti itu,'' katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Negara bagi Kerajaan Tempatan ke-51, di sini hari ini.

    Beliau mengulas pendirian terbaru Pas yang tidak lagi menjanjikan pelaksanaan hukum hudud dan negara Islam pada pilihan raya umum akan datang.

    Dalam amanat strategi pilihan raya bertajuk `Formula-formula Kemenangan,' Pemangku Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, pengorbanan besar itu perlu dilakukan demi mengelakkan ia menjadi punca perpecahan besar dalam pakatan pembangkang.

    Abdul Hadi berkata, di peringkat kebangsaan, Pas harus menyokong peruntukan mengenai Islam sekadar apa yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan seperti yang diamalkan di peringkat Persekutuan sekarang.

    Bagaimanapun, pada masa yang sama, Pas akan mengekalkan manifesto di Kelantan dan Terengganu yang bermatlamat menubuhkan pemerintahan Islam.

    Menurut Abdullah, Pas bukan sahaja sanggup mengorbankan matlamat perjuangannya, malah sebenarnya mereka tidak mampu menunjukkan konsep negara Islam.

    ReplyDelete
  12. Jangan haraplh calon pas akan menang dalam pilihanraya sarawak bulan mac ini kerana rakyat sarawak dah muak dengan muka muka pemimpin pas dari semenanjung yang kaki putar n lidah biawak n mereka x akan menang pun sampai hari kiamat

    ReplyDelete
  13. Ketua menteri sarawak kata bn x takut dengan parti pas tapi bn takut dengan parti amanah pkr n dap, itu satu tamparan buat pas krn pas x ada sokongan n x di terima oleh penduduk sarawak n pas cuma parti serpihan dan parti sampah oleh rakyat sarawak n sekarang padan lh kpd pemimpin pemimpin pas dari semenanjung krn bn x risau dengan parti sampah

    ReplyDelete
  14. Salam mana 2.6 bilion?

    Vape ganggu pendapatan pemimpin umno. Umum maklum cukai daripada rokok setiap tahun dalam bilion! Untuk difaraidkan kepada pemimpin - pemimpin umno.

    Apabila datang vape untuk mengurangkan jumlah perokok apakah kesannya kepada cukai income pemimpin umno ini?

    Jika dikira haram, rokok terlebih dahulu difatwakan haram. Tetapi kenapa tiada serangan secara besar besaran ke atas rokok?

    Tepat sekali jawapan tuan-tuan, vape tiada cukai dan paling membimbangkan ia mengurangkan jumlah perokok. Kurang rokok, kurang cukai, kurang cukai kurang income pemimpin umno.

    2.6 bilion masih tak cukup tuan-tuan kerana rezeki yang tidak berkat macam rezeki penjawat awam yang datang lewat balik awal buat bisnes luar, rezeki macam air laut makin banyak diminum makin haus.

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, spm >5A degree dan guru, 4A-3A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am, adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya, biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai )

    ReplyDelete
  15. PAN imayam pukimak...aku komen kat blog greenboc haram xapprove...komen macai die je penuh kat situ...ckp kat admin die kasi open la itu komen...goyang kaa..puiii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. padan muka.. tempat kau hanya di omak kau ni... dok sini diam2 blh sebut pukimak byk2 zikirkan

      Delete
  16. Adoi.....kecoh Amanah dapat 8 kerusi. Pas hilang semua kerusi kat Penang camane pulak. Kerusi parlimen pun hilang 16 biji. Dah la tu pas. Dah tak de modal lain ke? Kerusi pun nak kecoh? Ini Perkara kecik je. Cuba rancang Perkara yang lebih besar sikit......contoh Macam mana nak gabung dgn keluarga besar UMNO untuk menang pru14. Untuk menang selangor, gabung dgn PKR. Nak menang Penang gabung dgn dap. Nak menang Kelantan gabung dgn Amanah. Itu lah nasib parti chai yang langsung tiada Maruah dalam perjuangan. Busuk secara keseluruhan

    ReplyDelete
  17. Bubar kan PAS ...org pas ni pemalas baca buku....kuat dengar ceramah bangang...ceramah politik atau agama disurau dan masjid...dlm ceramah maki hamun dan kafir mrngkafir....bab ekonomi fail dan jahil...tebal serban dan jubah tapi ego lagi tebal...bubar je pas ni......sbb bengap berkuap dng peluh terlampau pakai serban dan jubah...bab pendirian suka u turn....babi tul pas nih...ini bukan auta ini FAKTA.....

    ReplyDelete
  18. Oghang mudopun dah makin ghamai masuk PAN..bilo PAS nak kojosamo dgn UMNO laela ghamai yg nak kua PAS

    ReplyDelete
  19. AMANAH MEMANG BERMARUAH

    AKUR PD PKR YG MEMERINTAH SELANGOR.

    AMANAH TK PERLU TAMAK MCM PARTI TELUR PENYU KECUT. DH BUAT TAIK KT PR MASIH ANGKUH BUSUK HATI DN TAMAK

    AMANAH PERLU TUNJUK PRESTASI UTK PRU AKAN DTG MAKA AKAN DPT LEBIH HAK NNTI

    BIASALA ADAT MINTA BIAR LEBIH DPTNYA IKUT APA YG DIBERI OLEH PKR LAH. ITU NAMA SETIAKAWAN

    YG LANGSUNG TK LAYAK DAPAT KERUSI ADALAH PARTI TELUR PENYU YG BAWA TAIK... DIA AKAN TERUS JADI KUSTA BUSUK DLM PH... PERCAYALAH

    SELAGI KEPALA BUSUK MASIH ADA KT TGANU TU SELAGI ITULAH PARTI TELUR PENYU AKB JADI PENGKHIANAT

    TNPA RASA MALU DN BERSALAH PELUK CIUM DGN PUAK YG ZALIM

    BERSALAM DGN TGN YG PENAH BERSALAM DGN PEMIMPIN MUSUH UMAT ISLAM SETANYAHU

    SEKONGKOL DGN CENDERUNG HATI PD ORG ZALIM.. TAULAH NNTI TEMPAT PUAK SERBAN JUBAH PENAGIH DUNIA ITU

    ReplyDelete
  20. Bubarkan saja PAS nihhh....pejuang isle konon...apa yg PAS perjuangkan isle slama kini....cuba detailkan...nnti senang ako nk detailkan plak apa yg PAS dah hancurkan islam di mesia....

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  22. Tak dagpat kerusi beli kat Ikea atau Courts Mammoth bingkai!

    sekian,

    Jeff Ulu Bernam
    Reformis kepada Reformis

    ReplyDelete
  23. Hari hari pas buat ceramah agama n maki hamun tp ahlinya bahlol krn x mahu ikut cara ahli ahli pan pkr n dap yg senantiasa cari duit

    ReplyDelete
  24. Kalau muka yg x langgar sumpah bai'ah dan harta wakaf pun dibenci, cuba bygkan benci mereka pd yg langgar..

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...