KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Wednesday, 27 January 2016

KEMELUT MB KEDAH ... MENANG JADI ARANG KALAH JADI ABU.


Masing-masing cuba mempertahankan kumpulan sendiri dalam kemelut Umno Kedah sejak minggu lalu.

Kedua-dua pihak mengeluarkan kenyataan dan alasan sendiri untuk mewajarkan tindakan mereka iaitu mengekalkan Datuk Seri Mukhriz Mahathir sebagai Menteri Besar Kedah dan Pengerusi Umno Kedah agar keadaan kembali seperti sedia kala.

Manakala kumpulan atau penyokong Timbalan Pengerusi Umno Kedah, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah pula mempunyai alasan lain agar dibuat perubahan dalam pentadbiran negeri ini termasuk dari segi politik dan parti pemerintah.

Kehangatan kedua-dua pihak mengeluarkan 'fatwa' dan hujah menampakkan seakan-akan masing-masing terlupa bahawa mereka dari satu kapal yang sama dan melayari ke destinasi yang sama.

Namun pertembungan yang berlaku kelihatan seolah-olah mereka adalah dari parti berbeza dan cuba melakukan usaha bermati-matian demi survival politik masing-masing di Kedah.

Seorang veteran Umno ketika ditemui mengakui masalah ini walaupun nampak kecil tetapi rumit kerana melibatkan pertembungan idea dan matlamat berbeza dalam Umno Kedah.

Beliau mengakui keadaan itu sudah melampaui batasan pemikiran waras dengan penyebaran pelbagai 'emel layang' dan 'WhatsApp layang' termasuk video tertentu seolah-olah mereka sudah berpatah arang berkerat rotan untuk terus kekal dalam persada politik negeri Jelapang Padi ini.

Menurutnya, episod yang menyedihkan dalam Umno Kedah berulang lagi dan tidak pernah menjadi iktibar dalam kalangan pemimpinnya sejak 1980-an lagi.

“Peristiwa dan episod hitam yang berlaku sebelum ini tidak pernah menyedarkan mereka. Sepatutnya mereka menoleh sebentar dan melihat kesan dirasai Umno akibat perebutan kuasa sesama pemimpinnya.

“Kekalahan dalam PRU12 tidak pernah menginsafkan mereka untuk bermuhasabah dan mengambil pedoman untuk tidak mengulangi kesilapan sama.

“Umno membayar harga paling tinggi akibat kerakusan sesetengah pemimpinnya untuk mengambil kuasa termasuk melalui cah keting atau tikam rusuk kawan, apabila tewas dan gagal mengekalkan pentadbran kerajaan negeri,” katanya.

Beliau bimbang episod hitam 2008 berulang jika tiada usaha ke arah pemulihan dan penyatuan parti dilakukan segera kerana kini mereka berpecah kepada beberapa puak atau kumpulan.

“Adakah ada jaminan kesan luka akibat perebutan kuasa tahun 2016 boleh sembuh dan pulih dalam masa dua tahun akan datang.

“Bolehkah mereka bekerjasama sebagai satu kumpulan untuk terus mengekalkan kuasa pentadbiran negeri dalam PRU14 dan semua penyokong bemaaf-maafan dan melupakan apa yang sudah berlaku,” katanya.

Tokoh veteran ini meragui keadaan itu akan tidak dapat membayangkan nasib yang bakal menimpa Umno di Kedah dalam pilihan raya umum akan datang.

“Dengan kekuatan dan sokongan rakyat sekadar nyawa-nyawa ikan, adakah Umno boleh bangkit dan melonjak semula selepas ini?

“Nasib baik pembangkang pun dalam keadaan meruncing. Tetapi ini tidak boleh menjadi alasan atau sumber kekuatan untuk Umno berpaut dengannya. Tidak logik untuk kita bangkit meraih kejayaan dengan menafikan kelemahan sendiri sebaliknya menuding jari kepada pihak lawan,” katanya.

Seorang lagi veteran Umno berpendapat apa-apa tindakan perlu dilakukan dengan teliti dan tidak melukakan hati mana-mana pihak dan perpaduan dalam parti tidak terjejas.

“Kenapa perlu membuat hebahan untuk menyatakan rasa tidak puas hati atau tidak lagi percaya kepada kepimpinan.

“Kita masih ada banyak lagi cara lain untuk melakukan. Apakah pemimpin Umno sudah tidak boleh duduk semeja dan berbincang sesama mereka untuk mencari jalan terbaik agar peralihan kuasa dapat berjalan lancar tanpa perlu membuka pekung di dada,” katanya.

Melihat kepada senario semasa, beliau menganggapnya seperti nasi sudah menjadi bubur dan agak sukar kedua-dua pihak menarik brek tangan atau menggunakan 'gear gostan' bagi meredakan keadaan.

“Saya bimbang dengan kekuatan dan keutuhan Umno Kedah yang makin merosot, kita akan keciciran dan akhirnya tewas di gelanggang sendiri akibat sikap balas dendam sesama sendiri.

“Orang luar akan tepuk tangan melihat pergesesaran yang berlaku dalam Umno Kedah. Jangan lupa pesan orang tua - menang sabung kampung tergadai,” katanya.

Menurutnya, apa guna mendapat jawatan dan kedudukan tetapi ia tidak dapat dipertahankan dalam pilihan raya kelak.

“Akhirnya yang menang jadi arang, yang kalah jadi abu. Tiada siapa pun yang untung dalam kemelut kali ini,” katanya.

Untuk itu, tokoh ini meminta semua pemimpin Umno Kedah perlu menilai diri sendiri dan melihat semula matlamat perjuangan mereka selama ini sama ada benar-benar untuk bangsa, agama dan tanah air atau sebaliknya untuk diri sendiri dan orang sekeliling sahaja.

“Umno bukan bertunjangkan kepada perjuangan individu tetapi secara kumpulan. Pemimpin datang dan pergi tetapi Umno perlu terus unggul dalam persada politik tanah air dengan syarat diurus dengan baik, jujur, ikhlas dan sabar,” katanya.  SH

61 comments:

  1. Tahniah Mat Sabu,

    Tak sangka Abang Mat akan jadi MB.


    Jeff Amanah
    Bukan Talibarut tapi Fanatik DAP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Presiden PAN Rahmatan Lil ' Alamin tak Jadi MB (Menteri Besar) tapi Jadi MB (Macai Besar) DAP.

      Yg Mulia Sifoo Abang Mat MB (Macai Besar) DAP al selfie

      Delete
    2. Terima.kasih Vannakam.Vannakam kerana memberi kehormatan dan gelaran MB (Macai Besar) DAP kepada Abang Mat.


      Vannakam

      Delete
    3. Ya allah...kau singkatkanlah umur pemerintah yang zalim, Najib bin Abdul Razak. Pemerintah yang korup, makan rasuah dan peroleh pendapatan dari sumber yang tidak sah. Pemerintah yang menekan rakyatnya sedangkan hidupnya senang lenang. Ya allah...sukarkanlah perjalanan hidupnya..segala yang dirancangnya & dihajatinya menemui kegagalan. Kau tunjukkanlah di muka bumi ini juga sebelum dia mati akan segala kesalahan yang telah dilakukannya. Turunkanlah azabmu ke atas pemerintah zalim Najib bin Abdul Razak ya allah. Aminnnn....

      Delete
    4. ANTI ISLAM SERLAHKAN WATAK SEBENAR LIM GUAN ENG



      Biarpun berbuih mulut orang Melayu dan Islam di Pulau Pinang juga di seluruh Malaysia berhubung tapak masjid dan kepentingan orang Melayu di Pulau Pinang, namun ianya tidak diperdulikan apatah lagi diambil tindakan. Malah, Lim Guan Eng tetap dengan keputusannya untuk menjual tanah tapak masjid dan menidakkan kepentingan orang Melayu.

      Sejak tahun 2008, pentadbiran Lim Guan Eng sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang, telah banyak kali memorendum dihantar kepadanya bagi membincangkan kepentingan Islam dan nasib masyarakat Melayu Pulau Pinang, tetapi sehingga kini satu pun tidak ambil peduli. Tindakan Lim Guan Eng itu dianggap sebagai tidak berminat untuk membela nasib orang Melayu.

      Delete
    5. Hahaha....kelemahan diri tidak diteliti sebaliknya mengata org lain yg rugi tetap rakyat sdr dgn adanya pemimpin dilahirkan dari kalangan mrk yg mudah lupa tamak tidak pernah bersatu semasa mrk apalg rakyat lainnya dan melayu di ajar membenci bangsa lain demi pertahankan kuasa mrk, namun bukan demi negara dan rakyat malaysia. Kini negara jadi tak tentu arah pecahbelah resis dll bukan disebabkan bangsa lain tetapi bangsa mrk sdrlah penyebab utama masalah ini terjadi.yg rugi tetap mrk sdr kerana gila kuasa tamak negara telah digadaikan, namun kesedaran tetap kabur....mrk inilah musuh sebenar negara sebaliknya salahkan org lain.

      Delete
  2. Saya hormat Mukhriz, ada prinsip!

    Bukan macam PAN Imayam pimpinan Mat Selfie Wala DAP tu. Kalah pemilihan merajuk chow Jadi balaci DAP. No maruah no harga diri. Weiii Mat Sabu kasi dengar OK. Jgn buat Pokaq

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAN adalah talibarut DAP


      http://www.ismaweb.net/2015/09/kata-pedang-bukti-bukti-dap-anti-islam-semakin-viral/

      Bukti-bukti DAP anti-Islam semakin viral


      APABILA parti rasis dan cauvinis DAP mengancam akan menyaman Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), beberapa bukti DAP menentang Islam sebagai tanda sokongan kepada JAIP menjadi semakin viral. Antara bukti-bukti yang diperkatakan:

      Bukti 1: Dalam Perlembagaan parti DAP, disebutkan dasar perjuangannya adalah demokrasi sekular. Ini bercanggah dengan Perkara 3 Perlembagaan negara, Islam adalah agama Persekutuan dan makna Islam sendiri yang mencakupi keseluruhan cara hidup.

      Bukti 2: Prinsip sosialis sekular yang mengundang kebebasan individu tanpa kawalan agama. Ini bercanggah dengan Perkara 3, yang memberikan hak beragama dan kebebasan beragama atas hak individu serta menghormati Yang DiPertuan Agong sebagai ketua agama.

      BACA: Khutbah Aidiladha: Kita tak akan mohon maaf daripada DAP, kata Mufti Pahang

      Bukti 3: Siri penentangan terbuka terhadap hak demokrasi majoriti rakyat Kelantan untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah (Undang-undang Hudud), sekaligus menentang keputusan Sultan Kelantan dalam titah Baginda dalam sidang DUN Kelantan Mac 2015. Bab ini ramai saksi hidup yang sanggup tampil ke mahkamah jika berlaku saman, termasuk dalam taklimat tertutup, ramai pemimpin DAP bersuara terus terang tidak bersetuju dengan kanun itu.

      Bukti 4: DAP bersikap tidak menghormati malah bertindak songsang dengan prinsip Perlembagaan negara tatkala cubaan private member bill untuk meminda Akta 355 bagi meminda kadar hukuman jenayah Islam agar selari dengan hukum Islam sebenar. DAP tegar menganggapnya bercanggah dengan Perlembagaan sedangkan Parlimen adalah satu proses perundangan berlandaskan Perlembagaan.

      Bukti 5: Apabila Perdana Menteri ke-4 Tun Dr Mahathir Mohamed mengisytiharkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam pada 29 September 2001. DAP berkeras bahawa Malaysia bukan sebuah negara Islam dengan memperkenalkan kempen menentang “Deklarasi 929” sekalipun Tun Dr Mahathir menerangkan tiada perubahan pada perlembagaan Malaysia. Malah, DAP menentang sebarang perlumbaan antara UMNO dan PAS untuk menjadi parti yang lebih Islamik pada sidang media 22 September 2002.

      Bukti 6: DAP menolak pengenalan subjek TITAS (Islamic and Asian Civilisation Studies) di Institut Pengajian Tinggi Swasta.

      Bukti 7: DAP menganggap amalan agama Islam seharusnya terhad untuk amalan peribadi sahaja sedangkan hakikat amalan Islam menjangkau bukan sahaja amalan peribadi tetapi mencakupi keseluruhan aspek kehidupan.

      Bukti 8: DAP pada 22 Ogos 2012 mengatakan Hudud dan Negara Islam bukanlah polisi dalam Pakatan Rakyat lantas menolak sebarang usaha yang berkaitan dengan agenda Islam walaupun terhadap rakan pakatan mereka sendiri.

      Bukti 9: DAP tegas mempertahankan pendirian mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara sekular dan berusaha supaya syariat Islam seperti perundangan hudud tidak dilaksanakan di negara ini.

      Bukti 10: Pimpinan DAP yang “islamophobic” seringkali menyindir dan campurtangan dalam isu-isu seperti kod etika berpakaian yang dituduh sebagai usaha islamisasi, isu sambutan Halloween dan Valentine bagi umat Islam, mengadakan pesta Oktoberfest dan konsert secara terbuka, isi khutbah Jumaat dan pelbagai lagi perkara sama ada di dalam status FB atau twitter yang mengundang kemarahan umat Islam.

      Terpulanglah kepada para pembaca untuk menilai bukti-bukti tersebut. Hakikatnya, Islam adalah suatu sistem cara hidup yang mencakupi amalan rohani peribadi sehingga kepada sistem keadilan, sosial, ekonomi dan politik.

      DAP tidak boleh mengehadkan Islam hanya kepada amalan peribadi dan paling tinggi ekonomi sedangkan menolak juzuk-juzuk Islam yang lebih menyeluruh yang menyentuh isu kenegaraan, perundangan, politik dan pelbagai aspek dalam kehidupan.

      Delete
    2. Teks Khutbah Aidil Adha 1436/2015 Rasmi Negeri Pahang
      Inilah punca DAP panas telinga.

      Syabas diucapkan kepada Pejabat Mufti Negeri Pahang di atas kesungguhan dan keberanian menyuarakan kepentingan dan keperluan perpaduan di kalangan umat Islam di dalam teks khutbah Aidil Adha 1436 mereka. Saya petik sebahagiannya di sini:

      Dewasa ini kita melihat perpecahan umat Islam di negara kita terutama bangsa Melayu begitu ketara. Perpecahan ini kerana mengutamakan parti politik melebihi perpaduan dan persaudaraan Islam seperti parti UMNO, PAS, PKR dan ditambah parti baru yang di namakan Gerakan Harapan Baru (GHB) malahan ada di kalangan umat Islam yang menyertai parti DAP yang terangterang menentang Islam. Sepatutnya umat Islam bergabung dan bersatu suara walaupun berlainan dasar politik mereka. Ingatlah Firman Allah Subhanahu wa Taala yang mewajibkan kita bersatu dan melarang kita dari berpecah belah kerana ia membawa kelemahan dan kehilangan kuasa pemerintahan umat Islam di negara ini.

      Delete
    3. mad sabu dh sebu perot ngan duit DAP.

      Delete
  3. Ya allah...kau singkatkanlah umur pemerintah yang zalim, Najib bin Abdul Razak. Pemerintah yang korup, makan rasuah dan peroleh pendapatan dari sumber yang tidak sah. Pemerintah yang menekan rakyatnya sedangkan hidupnya senang lenang. Ya allah...sukarkanlah perjalanan hidupnya..segala yang dirancangnya & dihajatinya menemui kegagalan. Kau tunjukkanlah di muka bumi ini juga sebelum dia mati akan segala kesalahan yang telah dilakukannya. Turunkanlah azabmu ke atas pemerintah zalim Najib bin Abdul Razak ya allah. Aminnnn....

    ReplyDelete
    Replies
    1. madey pun..Amin

      Delete
    2. ulamak yg bisu mempertahankan kebenaran pun..Amin3x.

      Delete
  4. Saya masih pelik mengapa PAN Imayam sanggup menjadi talibarut DAP yg anti Islam

    ReplyDelete
    Replies
    1. NAIK TOCANG!!! DAP Nak Saman JAIP Sebab Khutbah Raya!!!
      Diterbitkan Belia Bangkit Pada 8:14:00 PTG


      Kegilaan apakah ini? Parti Tindakan Demokratik (DAP) negeri Pahang bercadang untuk menyaman Jabatan Agama Islam Pahang dan khatib khutbah hari raya aidil adha yang menyelar sikap orang Islam berpecah belah sehingga sanggup bersama dengan parti DAP yang kelas anti-Islam.

      Teks khutbah Aidiladha itu menyebut:

      “Dewasa ini kita melihat perpecahan umat Islam di negara kita terutama bangsa Melayu begitu ketara. Perpecahan ini kerana mengutamakan parti politik melebihi perpaduan dan persaudaraan Islam seperti Umno, PAS, PKR dan ditambah parti baru yang dinamakan Gerakan Harapan Baru (GHB). Malahan ada di kalangan umat Islam yang menyertai parti DAP yang terang-terangan menentang Islam.

      “Sepatutnya umat Islam bergabung dan bersatu suara walaupun berlainan dasar politik mereka…”

      Menggunakan orang Melayu dan Islam sebagai alat, DAP Pahang memberi masa selama lima hari bermula hari ini untuk JAIP memohon maaf secara terbuka serta menarik balik teks khutbah tersebut atau berdepan dengan tindakan undang-undang.

      “DAP Pahang akan hantar surat pada Jabatan Agama Islam Pahang atau bahagian mufti yang menuntut mereka menarik balik ucapan berbaur fitnah serta memohon maaf secara terbuka melalui media elektronik dalam masa lima hari dari hari ini.

      “Sekiranya tiada tindakan atau balasan dari pihak Jabatan Agama Islam Pahang, kami secara individu iaitu orang beragama Islam dalam DAP akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Jabatan Agama Islam Pahang yang keluarkan khutbah ini.”

      Sidang media itu turut dihadiri oleh Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang, sasterawan negara yang baru menyertai DAP Datuk A Samad Said serta pakar perundangan yang turut menyertai DAP Julai lalu Dr Abdul Aziz Bari.

      Selain itu, Tengku Zulpuri yang juga ADUN Mentakab berkata, ahli DAP Melayu dan beragama Islam menyelar teks khutbah itu kerana mereka tidak pernah menentang mana-mana rukun Islam.

      “Menuduh DAP Melayu Islam menentang Islam, apa yang kami tentang? Rukun Islam ada lima perkara dan kami percaya lima rukun itu. Kami tak pernah cakap dan bantah rukun Islam ini tak ada.

      “Dan kami tak ada menyeru supaya sembahyang dua imam. Tak pernah berlaku. Tak pernah suruh baiah gadai isteri. Tak pernah,” katanya lagi.

      Islam diakui agama rasmi

      Sementara itu, bagi A Samad atau Pak Samad pula, pihak jabatan agama Islam dilihat keterlaluan apabila menggunakan khutbah untuk mendakwa orang Melayu yang menyertai DAP sebagai seorang penentang Melayu.

      “Tak ada bayangan bahawa DAP ini menyalahi akidah. Jadi jangan guna alasan rambang bahasa Melayu yang menyertai DAP sebagai alat yang mencemar agama dan menentang Melayu,” katanya.

      Hakikatnya DAP sememangnya terkenal sebagai parti cauvinis cina yang anti Islam.

      Sebuah laman web pernah menulis 10 bukti bahawa DAP adalah anti-Islam.

      Delete
  5. Lantik Phahrulradzi PASMA sebagai MB. Syaratnya PASMA kena masuk BN.

    Sepatutnya Phahrulradzi yg Jadi President PAN bukan Mat Sabu

    ReplyDelete
  6. RIZAB TABUNG HAJI KERING

    Wahai Haji Hadi...wahai Haron Din, Wahai ulamak Pas, apakah kamu tidak nampak kehancuran yg bakal/sedang terjadi/menimpa kepada Rakyat Malaysia?

    Kamu sengaja memekakkan telinga,membutakan mata kamu dari melihat kemungkaran berterusan yg dilakukan oleh PM Malaysia dan menteri Pak turut.

    Dimana suara Presiden PAS?

    Sebelum ini begitu lantang bersuara menggelarkan mereka seperti "Anjing Menyalak Bukit"?

    Begitu lantang kamu melebel/menggelar mereka yg berbeza pandanga.

    Apa ganjaran PM kepada kamu sehingga suara kamu tidak kedengaran langsung?

    Adakah kamu nak salahkan Cina DAP jugak?

    Adakah kamu nak salahkan Amanah jugak?

    kamu didik ahli-ahli, taat-taat,istiqomah, tingkah laku kamu sebagai pemimpin Parti Islam langsung tidak boleh dijadikan Contoh.

    Adakah kamu semua sengaja menempah BALA dari Allah untuk Rakyat Malaysia?

    Kamu hanya pandai mencari salah bangsa lain dan Amanah tanpa melihat kamu dan bangsa kamu sendiri.

    Mudah-mudahan Allah taala memberi kamu dan Parti kamu peluang&ruang untuk berubah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada beranikah hj hadi dan ustaz haron "perli"(kira ni paling halus,klu nak suruh hantam..nnti di kata pula..kita ada ta'won)kerajaan dan nasihat pak jib dlm isu tabung haji!!

      Delete
    2. Kah Kah Kah PANdusta punya Anon 10:31 dan 10:32

      Ni dah keluar Malaysian Insider, Blog suci bagi orang yg PRO DAP Racist macam kao ni. Ni dia punya link. Kasi baca okey

      http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pas-mahu-pengerusi-tabung-haji-dipecat-jika-benar-rizab-negatif


      PAS menggesa Putrajaya memecat Pengerusi Lembaga Tabung Haji Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim sekiranya benar laporan mengatakan rizab lembaga itu negatif dan tidak mampu membayar dividen kepada 8.8 juta pendeposit.

      Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, pengerusi baharu perlu dilantik bagi membantu menunaikan obligasi lembaga itu berdasarkan saranan Bank Negara.

      Bagaimanapun, Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji Tan Sri Ismee Ismail yang menguruskan pelaburan lembaga itu sementara Azeez hanya mempengerusikan lembaga pengarah.


      Dalam kenyataannya Tuan Ibrahim mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan Azeez untuk tampil menjelaskan perkara ini.
      Tuan Ibrahim mempersoalkan apakah benar Bank Negara mengutuskan satu surat kepada Jamil mengenai kedudukan kewangan Tabung Haji, di mana nilai rizab menjadi negatif.

      Beliau turut mempersoalkan apakah benar Bank Negara dalam surat itu di bawah peruntukan Seksyen 22 Akta Tabung Haji 1955, ia tidak boleh mengisytiharkan pengagihan dividen dan bonus kepada pendeposit sekiranya nilai aset kurang nilai kesemua obligasinya.

      - See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pas-mahu-pengerusi-tabung-haji-dipecat-jika-benar-rizab-negatif#sthash.i71HCRTs.dpuf

      Delete
    3. yg memerintah kn BN..maki la diaowg..pa hal salah kn hj hadi..apa laaa

      Delete
    4. Orang Melayu Penang bagaikan rakyat Palestine di Negara Haram Israel. Malangnya PAN Sanggup menjadi talibarut DAP yg anti Islam demi dendam Loser Kalah Pemilihan Parti

      Mana Mat Sabu? Mana Mujahid ? Mereka kan Anak Penang. Semulia2 manusia bagi PAN Imayam adalah DAP dan sehina2 manusia jika kamu berketurunan melayu dan berugama Islam

      http://www.ismaweb.net/2015/12/lagi-kampung-melayu-di-pulau-pinang-bakal-lenyap/

      Lagi kampung Melayu di Pulau Pinang bakal lenyap?


      GEORGE TOWN, Rabu — Sebuah lagi perkampungan Melayu di Pulau Pinang iaitu Kampung Selut, Sungai Pinang di sini bakal lenyap selepas penduduk di situ dimaklumkan kawasan berkenaan akan dibangunkan semula oleh pemaju.

      Kampung berkenaan yang terletak berhampiran bandaraya George Town di sini wujud sejak 1960-an dan menempatkan kira-kira 5,000 penduduk.

      Pengerusi Kariah Masjid Jamek Sungai Pinang, Ibrahim Din berkata terdapat 102 buah rumah teres dan 102 rumah jenis sebuah di kawasan berkenaan yang dibina atas milik Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dipercayai terlibat dalam projek pembangunan semula di situ.

      “Tanah itu adalah milik seorang individu dan kerajaan Pusat yang diterajui perdana menteri kedua Tun Abdul Razak Hussein ketika itu memberikan sejumlah wang untuk membina rumah di kawasan berkenaan bagi membantu orang Melayu yang tidak mempunyai rumah.

      “Pemilik tanah itu bersetuju menjadikan kawasan berkenaan sebagai tanah rizab orang Melayu dan Majlis Perbandaraan Pulau Pinang (MPPP) ketika itu dilantik sebagai pemegang tanah terbabit,” dakwanya.

      Bercakap kepada pemberita di sini hari ini, Ibrahim yang juga tinggal di Kampung Selut berkata penduduk di situ telah beberapa kali berhubung dengan MBPP untuk membeli rumah-rumah berkenaan daripada pihak berkuasa tempatan (PBT) itu, bagaimanapun tidak berjaya ekoran pihak berkenaan enggan menjualnya.

      “Selepas beberapa perbincangan hanya pemilik rumah sebuah-sebuah dapat membeli rumah manakala mereka yang tinggal di rumah teres masih menyewa dan kami membayar RM70 sebulan,” katanya.

      Beliau berkata sejak awal tahun ini, penduduk rumah teres di situ mula bimbang kerana mereka dimaklumkan MBPP menerusi pemaju akan membangunkan semula kawasan berkenaan dengan pembinaan rumah pelbagai jenis termasuk di kawasan penempatan rumah sebuah-sebuah di situ.

      “Pada Jun lepas MBPP telah menghantar surat kaji selidik kepada penduduk bagi cadangan untuk membangunkan semula kawasan berkenaan dan semua penduduk menerusi Kariah Masjid Jamek Sungai Pinang membuat surat membantah cadangan terbabit.

      “Kami memang membantah sekeras-kerasnya kerana kampung itu adalah tempat kami malah kami juga tidak dimaklumkan mengenai nasib penduduk di sini jika pembangunan semula dibangunkan. Kami berharap ada pihak yang dapat tampil membantu penduduk di sini,” katanya.

      Ibrahim berkata penduduk di situ ada menghantar surat untuk berjumpa dengan wakil kerajaan negeri Pulau Pinang untuk berbincang mengenai masalah itu, namun sehingga hari ini tiada sebarang tindakan yang diambil oleh pihak berkenaan.

      Delete
    5. Anon 10:31 & Anon 10:32 ibarat kaldai.
      Org komen dia pun nak tumpang sekaki. Ilmu tak ada, cakap ikut2an. Dengar org kata A,, dia pun kata A+. Dengar org kata B dia tambah jadi B+. Kalau tidak masakan jadi balaci dap.

      Delete
  7. Setiap tahun bila musim Haji keluar lah kenyataan yang beberapa negara lain ingin mencontohi TH dalam pengurusan jemaahnya. Sekarang yang bermasalah TH negara lain ok je.

    Kalau nak lupuskan aset, lupus kan Azeez dulu.

    Tengok cara dia berniaga tak hairan tahu-tahu nanti TH sewa bangunan dia sendiri yang telah dijual kepada taukeh cina DAP.

    Mana Haji Hadi?

    Mana Tuan Brahing?

    Mana Harong Ding?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah la Anon PANipu PANdosta, aku dah copy paste dah Malaysia Insider- Online Suci bagi Talibarut macam kamu kat atas tu

      Kah Kah Kah

      PAN$at Hang La anon

      Yg Pasti Mat Sabu dan Mujahid tak peduli bila melayu dihalau oleh kerajaan DAP Zionist anti Islam Racist Penang.

      Mengapa?????? sebab Mat Sabu dan Mujahid Talibarut DAP

      AUGUST 24, 2015

      18
      Rumah Penduduk Kampung Melayu Mutiara di Batu Ferringhi, Pulau Pinang Bakal Dirobohkan Pagi Ini.

      Para penduduk yang terdiri daripada orang tua yang uzur dan kanak-kanak bertegas untuk tidak berganjak dan akan mempertahankan rumah mereka yang mereka duduki selama ini. Gambar-gambar di bawah adalah keadaan sewaktu 8.00 pagi tadi di mana penduduk-penduduk Kampung Melayu Mutiara di Batu Feringgi Pulau Pinang bertekad untuk menghalang pihak berkuasa untuk merobohkan rumah mereka.

      Sedikit info yang boleh kita kongsi bersama. Tanah ini sebenarnya milik arwah Lawren Osman. Penduduk-penduduk disini dulunya tinggal di tapak Hotel Parkroyal. Setelah hotel berkenaan dibangunkan, arwah Lawresman telah memberi tapak Kampung Mutiara ini untuk mereka tinggal. Setelah tanah itu dilelong kpd seorang individu ini, pemilik baru ini dengan rakusnya menghalau penduduk di situ.

      Orang-orang Melayu tiada tempat untuk tinggal di dalam Kerajaan DAP Pulau Pinang. Kampung-kampung Melayu yang sedia ada akan sedikit demi sedikit akan dijual dan orang-orang Melayu akan dihalau seperti anjing. Kondominium mewah dan pusat membeli belah terkenal akan dibina yang mana harga berkenaan jauh dari kemampuan penduduk asal di situ. UBAH ... kita UBAH lagi.

      Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2015/08/rumah-penduduk-kampung-melayu-mutiara.html#5iWvypGbVicCoCmx.99

      Delete
    2. mana pegi prof tuan guru hj hadi awang? kata nak bagi nasihat....xkan masalah ni xblh settle kot?

      Delete
    3. yg aku tgk org malayu kat malaysia tak kesah apa2 terjadi.

      terbalik tengelam di makan bumi kuala lumpur dan putrajaya org melayu tak kesah.. asalkan org melayu dpt makan nasi dgn ikan kering.kalau ikan kering takde pun org melayu tak kesah lagi..

      masih boleh makan nasi,garam dan ulam.. sampai lah beras takde.. baru org melayu memberontak..

      jadi kita tunggu jelah beras dah abis nanti baru semua org melayu tersedar..

      mcm skg ni demo TPPA.. sah2 pakcik2 dan makcik2 kat kampung2 dan felda.. ckp org berdemo kerja orang jenis yo-yoa.. menganggu keamanan.

      Sah2 kalau kita tanya apa itu TPPA.. jawapan mudah..Tolak Pas Pilih Amanah..!!!

      Delete
    4. Bila lantik org politik yg bodoh,ni la jadinya,berlagak mcm pandai realitinya masa sekolah menengah dulu pun cukup2 makan.Syor org politik diharamkan dlm mana2 GLC,tak kira parti cap apa pun!!!

      Lantik Pas boleh caya kan?
      Pemimpin Pas kan semua lobai-lobai serban besar bergayut kat kepala?

      Delete
    5. Pas???

      Lagi cepat hancai macai...
      Duit cikgu pun habis hancur!!!!

      Delete
    6. Anon 10:53

      Pertama Kao salah nama PAN la. Paling bagus Parti Amanah Negara Tanah Air Tercinta (Pendeknya PAN#at)

      Kedua PAN tu talibarut DAP racist yg anti Islam. ISMA dah lama hebohkan

      Ni dia

      http://www.ismaweb.net/2015/09/kata-pedang-bukti-bukti-dap-anti-islam-semakin-viral/

      Bukti-bukti DAP anti-Islam semakin viral

      APABILA parti rasis dan cauvinis DAP mengancam akan menyaman Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), beberapa bukti DAP menentang Islam sebagai tanda sokongan kepada JAIP menjadi semakin viral. Antara bukti-bukti yang diperkatakan:

      Bukti 1: Dalam Perlembagaan parti DAP, disebutkan dasar perjuangannya adalah demokrasi sekular. Ini bercanggah dengan Perkara 3 Perlembagaan negara, Islam adalah agama Persekutuan dan makna Islam sendiri yang mencakupi keseluruhan cara hidup.

      Bukti 2: Prinsip sosialis sekular yang mengundang kebebasan individu tanpa kawalan agama. Ini bercanggah dengan Perkara 3, yang memberikan hak beragama dan kebebasan beragama atas hak individu serta menghormati Yang DiPertuan Agong sebagai ketua agama.

      BACA: Khutbah Aidiladha: Kita tak akan mohon maaf daripada DAP, kata Mufti Pahang

      Bukti 3: Siri penentangan terbuka terhadap hak demokrasi majoriti rakyat Kelantan untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah (Undang-undang Hudud), sekaligus menentang keputusan Sultan Kelantan dalam titah Baginda dalam sidang DUN Kelantan Mac 2015. Bab ini ramai saksi hidup yang sanggup tampil ke mahkamah jika berlaku saman, termasuk dalam taklimat tertutup, ramai pemimpin DAP bersuara terus terang tidak bersetuju dengan kanun itu.

      Bukti 4: DAP bersikap tidak menghormati malah bertindak songsang dengan prinsip Perlembagaan negara tatkala cubaan private member bill untuk meminda Akta 355 bagi meminda kadar hukuman jenayah Islam agar selari dengan hukum Islam sebenar. DAP tegar menganggapnya bercanggah dengan Perlembagaan sedangkan Parlimen adalah satu proses perundangan berlandaskan Perlembagaan.

      Bukti 5: Apabila Perdana Menteri ke-4 Tun Dr Mahathir Mohamed mengisytiharkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam pada 29 September 2001. DAP berkeras bahawa Malaysia bukan sebuah negara Islam dengan memperkenalkan kempen menentang “Deklarasi 929” sekalipun Tun Dr Mahathir menerangkan tiada perubahan pada perlembagaan Malaysia. Malah, DAP menentang sebarang perlumbaan antara UMNO dan PAS untuk menjadi parti yang lebih Islamik pada sidang media 22 September 2002.

      Bukti 6: DAP menolak pengenalan subjek TITAS (Islamic and Asian Civilisation Studies) di Institut Pengajian Tinggi Swasta.

      Bukti 7: DAP menganggap amalan agama Islam seharusnya terhad untuk amalan peribadi sahaja sedangkan hakikat amalan Islam menjangkau bukan sahaja amalan peribadi tetapi mencakupi keseluruhan aspek kehidupan.

      Bukti 8: DAP pada 22 Ogos 2012 mengatakan Hudud dan Negara Islam bukanlah polisi dalam Pakatan Rakyat lantas menolak sebarang usaha yang berkaitan dengan agenda Islam walaupun terhadap rakan pakatan mereka sendiri.

      Bukti 9: DAP tegas mempertahankan pendirian mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara sekular dan berusaha supaya syariat Islam seperti perundangan hudud tidak dilaksanakan di negara ini.

      Bukti 10: Pimpinan DAP yang “islamophobic” seringkali menyindir dan campurtangan dalam isu-isu seperti kod etika berpakaian yang dituduh sebagai usaha islamisasi, isu sambutan Halloween dan Valentine bagi umat Islam, mengadakan pesta Oktoberfest dan konsert secara terbuka, isi khutbah Jumaat dan pelbagai lagi perkara sama ada di dalam status FB atau twitter yang mengundang kemarahan umat Islam.

      Terpulanglah kepada para pembaca untuk menilai bukti-bukti tersebut. Hakikatnya, Islam adalah suatu sistem cara hidup yang mencakupi amalan rohani peribadi sehingga kepada sistem keadilan, sosial, ekonomi dan politik.

      DAP tidak boleh mengehadkan Islam hanya kepada amalan peribadi dan paling tinggi ekonomi sedangkan menolak juzuk-juzuk Islam yang lebih menyeluruh yang menyentuh isu kenegaraan, perundangan, politik dan pelbagai aspek dalam kehidupan.

      Delete
    7. dulu tanah felda sudah terawang2an, kini caruman TH pula dlm bahaya.

      dn mereka diceruk2 kampung itulah yg sampai mati menyokong umnu.

      Kini pulak Pas pun terhegeh-hegeh dan tersengih-sengih kerang busuk sokong umnu.

      apakah ini kifarah kerana tidak membuka pintu hati utk membuat perubahan kerana berakidah hanya umnu (yang dinasehat oleh pas) yg boleh beri mereka makan.

      Delete
    8. Dengan menyokong PAN dan DAP lebih banyak kampung melayu dihapuskan. Ini kerana DAP adalah anti Islam dan Anti Melayu. PAN pula kerja mencari keredhaan DAP sahaja.

      http://www.ismaweb.net/2015/12/lagi-kampung-melayu-di-pulau-pinang-bakal-lenyap/

      Lagi kampung Melayu di Pulau Pinang bakal lenyap?

      GEORGE TOWN, Rabu — Sebuah lagi perkampungan Melayu di Pulau Pinang iaitu Kampung Selut, Sungai Pinang di sini bakal lenyap selepas penduduk di situ dimaklumkan kawasan berkenaan akan dibangunkan semula oleh pemaju.

      Kampung berkenaan yang terletak berhampiran bandaraya George Town di sini wujud sejak 1960-an dan menempatkan kira-kira 5,000 penduduk.

      Pengerusi Kariah Masjid Jamek Sungai Pinang, Ibrahim Din berkata terdapat 102 buah rumah teres dan 102 rumah jenis sebuah di kawasan berkenaan yang dibina atas milik Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dipercayai terlibat dalam projek pembangunan semula di situ.

      “Tanah itu adalah milik seorang individu dan kerajaan Pusat yang diterajui perdana menteri kedua Tun Abdul Razak Hussein ketika itu memberikan sejumlah wang untuk membina rumah di kawasan berkenaan bagi membantu orang Melayu yang tidak mempunyai rumah.

      “Pemilik tanah itu bersetuju menjadikan kawasan berkenaan sebagai tanah rizab orang Melayu dan Majlis Perbandaraan Pulau Pinang (MPPP) ketika itu dilantik sebagai pemegang tanah terbabit,” dakwanya.

      Bercakap kepada pemberita di sini hari ini, Ibrahim yang juga tinggal di Kampung Selut berkata penduduk di situ telah beberapa kali berhubung dengan MBPP untuk membeli rumah-rumah berkenaan daripada pihak berkuasa tempatan (PBT) itu, bagaimanapun tidak berjaya ekoran pihak berkenaan enggan menjualnya.

      “Selepas beberapa perbincangan hanya pemilik rumah sebuah-sebuah dapat membeli rumah manakala mereka yang tinggal di rumah teres masih menyewa dan kami membayar RM70 sebulan,” katanya.

      Beliau berkata sejak awal tahun ini, penduduk rumah teres di situ mula bimbang kerana mereka dimaklumkan MBPP menerusi pemaju akan membangunkan semula kawasan berkenaan dengan pembinaan rumah pelbagai jenis termasuk di kawasan penempatan rumah sebuah-sebuah di situ.

      “Pada Jun lepas MBPP telah menghantar surat kaji selidik kepada penduduk bagi cadangan untuk membangunkan semula kawasan berkenaan dan semua penduduk menerusi Kariah Masjid Jamek Sungai Pinang membuat surat membantah cadangan terbabit.

      “Kami memang membantah sekeras-kerasnya kerana kampung itu adalah tempat kami malah kami juga tidak dimaklumkan mengenai nasib penduduk di sini jika pembangunan semula dibangunkan. Kami berharap ada pihak yang dapat tampil membantu penduduk di sini,” katanya.

      Ibrahim berkata penduduk di situ ada menghantar surat untuk berjumpa dengan wakil kerajaan negeri Pulau Pinang untuk berbincang mengenai masalah itu, namun sehingga hari ini tiada sebarang tindakan yang diambil oleh pihak berkenaan.

      Delete
    9. kuasa kt tgn Ameno la bonggok..

      Delete
    10. Kat Penang tu bukan DAP ka yg halau2 hina2 orang melayu Islam tu. Wahai talibarut 11:07 doa orang tertindas mustajab. Silap2 kao kena panah petir tengahari ni. Macam si tanggang. Cuma Tanggang berubah jadi batu, kao pulak berubah jadi KUALi macam parti Kao tu

      Delete
    11. kuasa ditangan Ameno...
      Penasehatnya Al Hadi Awang

      Delete
    12. Anon 11:31 - Habis Talibarut DAP la kao ni

      Dulu ada ajaran Sesat diketuai oleh Ayah Pin, Kerajaan Langit

      Sekaranag ada parti hippies diketuai oleh AyahPAN, Talibarut kepimpinan kerajaan Negeri Penang

      Delete
  8. Lantik Rosmah jadi MB barulah kedah boleh maju. Billion peruntukan najib boleh bagi. Kedah bebas GST di bawah pemerintahan Rosmah Mansor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rosmah org Pahang dan tak ada pengelaman jadi MP.Aku cadangkan Ko lantik saja Wan Azizah jadi Ketua Menteri P P. Wan Azizah asal dp PP. dan ada pengelaman jadi MP. Kalau ko lantik kak Wan tentu DAP suka, dan PAS pun dah tak boleh bangkang seperti dulu.

      Delete
  9. macao oh macai macaiii...kopi paste

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.ismaweb.net/2015/09/kata-pedang-jangan-celupar-terhadap-islam-melayu/

      Jangan celupar terhadap Islam, Melayu

      AKHIRNYA Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), sebuah pertubuhan Islam dan Melayu sederhana memfailkan saman terhadap si pemilik mulut celupar Eric Paulsen.

      Pada Januari awal tahun ini, Eric telah mengeluarkan kenyataan bersifat fitnah terhadap Isma apabila mengaitkan kejadian serangan ke atas Charlie Hebdo di Paris dengan Isma di Malaysia.

      Kenyataan di twitternya itu membawa maksud kejadian serangan itu boleh berlaku di Malaysia sekiranya kerajaan masih menyokong kumpulan ekstremis seperti Isma.

      Lihat, betapa celupar dan jahatnya Eric Paulsen terhadap Islam dan badan-badan yang mempertahankan Islam!

      BERITA BERKAITAN: Isma saman Eric Paulsen RM3 juta

      Cuba teliti laporan-laporan aktiviti yang telah dijalankan oleh Isma dan agensi-agensinya selama ini.

      Melalui Kelab Anak-Anak Hebat (Kelab NAZIM), Isma mendidik anak-anak kecil cara bersolat, menjadi huffaz cilik supaya kenal Islam, rapat dengan Al-Quran dan mengamalkan ajarannya. Macam ini ekstrem?

      Melalui Kelab Remaja Isma (KRIM), Isma mengadakan ceramah dan program pembangunan jati diri di sekolah-sekolah, program lepasan SPM dan lain-lain. Macam ini ekstrem?

      Melalui Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA), sebuah pertubuhan belia berdaftar yang aktif di kampus universiti, ia menawarkan 5 pakej program kepada mahasiswa seperti tarbiyah, rekreasi, kepimpinan, bakti dan media. Macam ini ekstrem?

      Melalui Wanita Isma, sayap kewanitaan bagi Isma, Isma menganjurkan usrah wanita dengan pengisian keagamaan. Selain itu, Konvensyen Wanita Islam (Konwanis) dianjurkan dan mendapat sambutan baik masyarakat. Macam ini ekstrem?eric paulsen isma

      Melalui Yayasan Ikhlas, sebuah yayasan berdaftar yang memfokuskan aspek kebajikan, anak yatim, misi-misi kemanusiaan dan dakwah muallaf dan orang asli, macam ini ekstrem?

      Melalui Ikatan Pengamal Perubatan dan Kesihatan Muslim Malaysia (I-Medik), Isma memfokuskan aspek pembangunan tamadun Islam dalam perubatan dan kesihatan. Terkini, Konvensyen Kesihatan Wanita Kebangsaan yang bertemakan Reproduksi dan Fiqh Wanita (Reprofiqh) telah dianjurkan dengan kehadiran 500 orang. Macam ini ekstrem?

      Baca dan lihatlah sendiri semua program yang dianjurkan oleh Isma menerusi laman web rasminya www.isma.org.my dan laman facebook rasmi Ikatan Muslimin Malaysia. Wujudkah unsur-unsur ekstremisme di situ?

      Delete
  10. Mana pergi para ulamak yang kerap mengulas tetang "KEBATILAN" yang mengingatkan rakyat terbanyak agar melakukan penentang.

    Mungkin kebanyakan para ulamak Pas memiliki "IMAN YANG LEMAH KOT" kerana menentang di dalam hati sahaja.

    Mulut pun dah kelu untuk menegur tapi menasehat entah apa kejadah boleh jadi macam ni.

    ALLAH tidak akan merobah nasib se seorang atau kaum kecuali mereka yang melakukan nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Imayam Pimpinan Mat Selfie pihak yg racist dan anti Islam dijunjung, melayu Islam diludah

      http://www.ismaweb.net/2015/02/dap-semakin-rasis-terhadap-islam/

      DAP semakin rasis terhadap Islam

      Oleh Siti Fatimah Ishak

      BANGI, 10 Feb- Pengerusi PEMBELA, Ustaz Mohamed Hafiz Mohamed Nordin hari ini mempersoalkan tindakan pemimpin-pemimpin parti rasis, DAP apabila kelihatan semakin biadab terhadap agama Islam.

      Katanya, sejak akhir-akhir ini, pemimpin DAP terlalu menunjuk yang mereka tidak berpuas hati dengan amalan-amalan Islam termasuk khutbah Jumaat.

      Seperti semalam, Exco Pulau Pinang, Chong Eng mengkritik teks khutbah Jumaat yang disediakan oleh Jabatan Agama Islam Selangor berkenaan ‘Aurat: Antara Kebebasan dan Maruah Diri’.

      Chong Eng menyifatkan mesej tutup aurat tidak membantu wanita daripada serangan seksual dan penderaan.

      Ustaz Hafiz berkata, apa yang Chong Eng tahu mengenai aurat dan hubung kaitnya dengan penzinaan atau rogol?

      “Sejak bila Chong Eng rajin mendengar khutbah Jumaat?

      “Bayangkan kalau kami umat Islam mula mempertikaikan agama Chong Eng dengan lojik akal kami sendiri, apa akan jadi pada penganut yang sama agama dengan Chong Eng?

      “Jadi, fikirkanlah, jagalah hati umat Islam,” katanya dalam satu kenyataan.

      Sehubungan itu, Ustaz Hafiz berkata, Peguam Negara didesak untuk mendakwa Chong Eng mengikut Seksyen 298 Kanun Keseksaan atas keceluparan mulut beliau.

      “Dan kepada Chong Eng, anda disarankan untuk belajar lagi mengenai Islam.

      “Jangan sekadar mendengar khutbah Jumaat dan mengulasnya dengan penuh kejahilan mengenai Islam, agama yang diwahyukan Allah ini,” katanya.

      Delete
  11. 09:54 aku Aamiin kan doa ko

    Aamiin Aamiin Aamiin

    Doa aku pun sama macam ko

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.ismaweb.net/2016/01/dap-akan-hilang-undi-melayu-jika-terus-anti-islam/

      DAP akan hilang undi Melayu jika terus anti-Islam

      SHAH ALAM, Isnin – Ketua Kluster Sejarah, Warisan dan Sosiobudaya, Majlis Profesor Negara, Prof Datuk Dr Teo Kok Seong meramalkan parti rasis dan cauvinis, DAP akan kehilangan pengundi Melayu sekiranya mereka terus menunjukkan imej anti-Islam.

      Katanya, mereka bakal kehilangan undi pada PRU14 jika tidak berusaha untuk mengikis imej anti-Islam yang ditonjolkannya khususnya terhadap dasar-dasar Islam termasuk hudud yang dibawa oleh PAS.

      “Walaupun DAP kata mereka tidak anti-Islam, tetapi tindakan dan kenyataan yang dikeluarkan itu boleh ditafsirkan sebagai anti-Islam.

      “Kita tahu hudud itu sebahagian penting dalam Islam, kalau menentang hudud, maksudnya menentang Islam.

      “Orang Islam mana kata hudud itu tidak baik, sebab dalam Islam, hudud itu perlu diterima sebagai sebahagian daripada agama dan ajaran Islam. Begitu juga MCA dan Gerakan, bila mereka menentang hudud itu, mahu atau tidak mereka juga kelihatan menentang Islam,” katanya kepada Sinar Online.

      Beliau berkata demikian mengulas dilema yang dihadapi DAP dalam usaha mengekal dan meraih sokongan undi orang Melayu selepas mengisytiharkan PAS sebagai musuh politik.

      Ia berlaku apabila DAP konsisten menentang dasar Islam yang dibawa parti itu khususnya untuk melaksanakan hukum hudud di negara ini.

      Susulan itu Dr Kok Seong berkata, pemimpin DAP perlulah menggunakan bahasa dan tingkah laku yang mesra orang Islam jika tidak mahu kehilangan lebih sejuta undi Melayu dalam PAS.

      “DAP jangan kelihatan sebagai anti-Islam. Tindakan DAP melalui kepimpinan tertingginya dalam hal hudud tidak disenangi oleh orang Melayu apatah lagi cara bahasa dan tindakan digunakan itu semua tidak berlapik.

      “Sedangkan orang Melayu tidak suka bahasa yang secara langsung itu, harus berlapik, mereka tak akan kata curi, mereka kata tangan panjang, orang Melayu ini lebih sopan, menjaga perasaan pihak satu lagi, kias, bersifat konfrontasi bahasa itu,” katanya.

      Mengulas lanjut beliau berkata, hukum hudud merupakan isu yang begitu dekat dengan hati orang Melayu Islam.

      Jadi permusuhan DAP terhadap ajaran Islam dilihat tidak mengambil kira sensitiviti orang Melayu yang majoritinya beragama Islam dan dalam kalangan ahli tegar PAS.

      “Kalau DAP jadi parti pelbagai kaum, terutamanya yang boleh disenangi orang Melayu, jadi cara kepimpinan DAP dalam menangani hal-hal Melayu terutamanya Islam itu perlu ada perubahan.

      “Jangan begitu agresif hingga kelihatan anti-Islam. Ini sudah tentu merugikan DAP dari segi sokongan orang Melayu dalam Pakatan Harapan, kali ini mereka mengharapkan sokongan daripada PAN,” katanya.

      Delete
    2. Sia2 Berjuang Bila President Sendiri Berjuang Pertahan DAP Racist dan Anti Islam Dari Mati

      Tulang Badak (TB) rasa sia2 perjuangan Tulang Badak dalam G18 - GHB - PAN Imayam sebelum pemilihan parti 2015 apabila President dan segala dan semua pimpinan PAN sendiri berjuang untuk keredhaan DAP yang anti Islam.

      Rasa mcm segala pengorbanan Tulang Badak selama ni mcm tiada makna dan tiada nilai. Rasa sia2 segala pengorbanan yang telah dilakukan oleh arwah bapa Tulang Badak yang bertungkus lumus berkempen untuk G18 dulu sebelum dan selepas kalah melingkop dari PAS dulu.. Kami berhimpun dan berkempen sampai2 kadang2 kami terlanjur sampai ke lewat malam walaupun yg datang tu hanya anak nini kami.

      Sekali tu punya semangat kami pi Terengganu kempen atas pick up truck walaupun tak da sapa yg dengar. Punya Komited kami siap pi kempen kat pendatang Bangladesh yg tak da IC tu

      Penat jerih nak bina Islam tiba2 Presiden dan semua kepimpinan ( Bekas Baghal G-18) sendiri jadi tali barut DAP yg racist.

      President PAN yg tak da degree tapi mengaku professional sendiri bertungkus lumus memastikan kelangsungan dan jangkahayat DAP racsit anti Islam tu makin panjang.


      TULANG BADAK (TB)
      MURTABAK WAVES SEKRETARIAT Bekas PAN Imayam

      Delete
  12. Mana ko nk lari rosmah najib, ko ttap akan terima balasan dari tuhan cepat dgn lambat aja...
    Dh tkde kuasa nti, ko laki bini pun terus jatuh sakit, duit brbillion hasil rompakan tu tk dpt nk sembuhkan penyakit ko laki bini...
    Tunggu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia akan lari menuju tong taik..dlm tong taik maju kena mundur pun kena..

      Delete
  13. Pas berada dijalan yg benar telah melepaskan diri dr org jahat dap n umno.dap serampang dua mata.umno penindas rakyat.pas cuma org yg tak ingin membuat huru hara n bertindak dgn cara yg lebih bijak.pas bkn spt pan yg terburu buru.sekarang lihat apa jd pan sudah jd kucing kurap.kesayangan mereka dap mula tunjuk muka buruk selepas melihat ketodak upayaan mereka.apa motif jemput mat sabu tengok mereka mkn bak ku te.mereka malahan tak ingin memberi laluanpun kpd pan utk bertanding ditempat mereka.begitu mereka tanpa rasa hormat berbanga dgn kerja org kristian di serawak.mana mat sabu n pan nak letak muka lg tu.sudahlah ulamak dipecat pula.maka terpaksalah mereka membuat cerita yg memburukkan tghh n mengaitkan pas dgn umno.padahal pas dgn umno spt biasa tak ada kena mengena.ia adalah perkara biasa utk menasihat sesama islam.jika mereka tak mkn nasihat pas tetap juga melawan.tenggok isu tppa pas turun demo tp dap tak turun.bila pas tak turun demo najib dap kata pas hipokrit.sekarang siapa yg hipokrit sebenar.mereka bkn ingin membela rakyat tp membela diri mereka sendiri.itulah dap yg sebenar n tukang sorak mereka pan yg tak ada pendirian n kesian itu.

    ReplyDelete


  14. GHB jangan diperangkap DAP

    KUALA TERENGGANU – Kalangan bekas pemimpin Pas yang mahu meninggalkan parti untuk bersama Gerakan Harapan Baru (GHB) bagi bergerak sealiran dengan DAP diingatkan supaya berfikir panjang agar tidak terperangkap dengan mainan politik licik bekas sekutunya itu.
    Pengarah Pilihan Raya Pas Pusat, Datuk Mustafa Ali berkata, mereka yang masih menjadi ahli parti seharusnya berwaspada tentang perkara yang mereka lakukan sebelum memutuskan untuk berpatah arang dengan memusuhi parti yang didokong selama ini kerana ini turut menyentuh masa depan mereka.
    “Tentu orang tanya perangkap macam mana, tetapi saya tak boleh cerita (secara terbuka) pada waktu ini. Perangkap ini tentunya bukan macam perangkap tikus... ia bukan boleh nampak... ia konseptual... saya bersedia sebenarnya untuk menerangkan kepada adik-adik saya ini bila berdepan dengan mereka,” ujarnya.
    Bercakap dalam sidang akhbar bagi mengulas perkembangan politik semasa di sini hari ini, Mustafa menyifatkan DAP sebagai sebuah parti yang angkuh, sentiasa menuntut yang lain agar tunduk kepada kehendaknya sahaja.
    “DAP ini, ia punya dalaman terpengaruh dengan stail politik autoritarian... maknanya aku kata macam ini kamu kena ikut... kata yang ini pun kena ikut... itu contoh,” ujarnya yang merupakan bekas Setiausaha Agung Pas.
    Pada masa sama, beliau mengingatkan mereka supaya tidak terlalu ghairah dengan gambaran sambutan yang diberikan dalam gerakan mendapatkan sokongan sebelum pelancaran parti baharu kelak.
    Beliau menarik perhatian bahawa sambutan yang diberikan tidaklah sebegitu besar sebagaimana sambutan yang diberikan terhadap bekas pemimpin Pas, Datuk Hassan Ali dan Nasharudin Mat Isa semasa mereka berkrisis dengan parti sambil mengingatkan di mana kedudukan kedua-duanya kini.
    Mustafa bagaimanapun tidak bersetuju jika ada pihak yang mahu golongan penggerak GHB dilucutkan keahlian daripada Pas.
    “Pada waktu ini jika ada pimpinan yang mencadangkan supaya wakil-wakil rakyat Pas (ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri yang menjadi penggerak GHB) ini dipecat, saya akan menentang cadangan itu.
    “Sebabnya? Bagi mereka masa untuk berfikir. Kita nak mengingatkan supaya mereka fikirlah. Berikan mereka masa untuk merawat maruah, ego yang luka dan tercalar.
    “Tetapi, kalau dia nak juga, kita tak boleh halang. Tapi seperti yang kita sama-sama maklum, nak tubuh parti politik baru ini bukan senang. Bila masuk saja parti politik baru, automatik terlucut keahlian daripada Pas. Itu saya tak boleh buat apa sebab sekarang ini mereka masih dalam Pas,” katanya.
    Beliau menegaskan, kekalahan dalam pemilihan bukan bermakna mereka tidak lagi diperlukan kerana masih banyak jawatan boleh mereka berperanan sebagai tenaga penting untuk terus bergabung mengukuhkan gerakan yang diperjuangkan selama ini.
    Namun katanya, rancangan ke arah penubuhan parti alternatif sudah mulai kelihatan sebelum muktamar melalui penubuhan Pasma, namun beliau memba­yangkan disebabkan persatuan itu tidak mendapat sambutan, GHB mengambil alih.
    Katanya, permintaan atau ‘rayuan' yang dibuatnya bukan kerana berasakan Pas semakin terdesak dan krisis yang melanda kini hanya akan memberi sedikit kesan, tidak sebesar yang dialami pada 1977.
    Dalam pada itu menurut Mustafa, Pas sedar dalam politik Malaysia, untuk mencapai kemenangan lebih besar, parti tetap memerlukan sokongan semua, justeru Pas akan mengetengahkan lebih ramai calon bukan Melayu dalam pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
  15. Bubar jer PAS pasti islam selamat....PAS ni bodoh ego... kuat ceramah paling premalas baca buku.... orang pandai banyak baca buku.... cuoma PAS jer yg rasa diri pandai bila banyak dengar ceramah..balik ceramah zasss....zzzzzzz....zzz...esok bodoh balik.....kikiki

    ReplyDelete




  16. Perjanjian pembangkang untungkan DAP

    KUALA LUMPUR 10 Jan. – Perjanjian kerjasama politik baharu pakatan pembangkang yang dimeterai semalam dijangka tidak bertahan lama selain hanya menguntungkan DAP semata-mata.

    Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia Universiti Utara Malaysia, Dr. Kamarul Zaman Yusoff berkata, banyak terma dan butiran dalam perjanjian itu memihak kepada DAP berbanding PKR dan PAN.

    Malah, katanya, PKR dan PAN dilihat seperti tidak mempunyai kuasa pemutus dalam pakatan pembangkang berbanding DAP.

    “Konflik perpecahan di antara DAP dengan Pas sehingga Pas digugurkan dari pakatan pembangkang menjadi bukti bahawa pakatan itu tidak boleh bertahan lama.

    “Malah, PKR dan PAN dilihat hanya menjadi alat kepada DAP untuk mencapai matlamat politiknya. DAP dilihat dominan dalam pakatan pembangkang yang memeterai perjanjian baharu itu,” katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

    Beliau ditanya mengenai kesepa­katan PKR, DAP serta PAN menandatangani perjanjian kerjasama politik baharu semalam yang membolehkan mereka menggugurkan mana-mana parti yang didapati melanggar dan tidak menepati kerjasama dalam pakatan pembangkang.

    Perjanjian itu ditandatangani secara bersama antara Presiden PKR, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail; Setiausaha Agung DAP yang belum disahkan jawatan, Lim Guan Eng dan Pengerusi PAN, Mohamad Sabu.

    Perjanjian dibuat susulan kerjasama politik menerusi ‘Pakatan Rakyat’ sebelum ini gagal ekoran Pas dan DAP masing-masing memutuskan hubungan kerana perbezaan pendirian dalam isu tertentu antaranya pelaksanaan hudud dan kemelut jawatan Menteri Besar Selangor sebelum ini.

    Tambah Kamarul Zaman, syarat-syarat perjanjian seperti akan menggugurkan mana-mana parti yang melanggar dan tidak menepati kerjasama dalam pakatan pembangkang seperti satu bentuk ugutan selain masing-masing dilihat seperti saling tidak percaya antara satu sama lain.

    Katanya, DAP, PKR dan PAN seperti takut dengan bayang-­ba­yang sendiri melalui perjanjian kerjasama baharu tersebut.

    “Perjanjian kerjasama baharu itu juga menyerlahkan lagi sikap PKR dan PAN sebagai ‘pak turut’ atau dalam peribahasa Melayu, ‘seperti lembu dicucuk hidung’,” kata Kamarul Zaman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. uum adalah ladang ternakan kangkong negara. hanya macai pemakan dedak dan walaUNTA peminum kencing yang cayo...syukur atas nasehat tuan punai sehat AG akhirnya sahkan PM tercinta tidak melakukan apa2 kesalahan...

      Delete
    2. PAN adalah tempat menternak talibarut DAP. DAP pula anti Islam

      Delete
  17. Semua benda nak salahkan cina..sama mcm presideng tuang kau..agaknya kalau ekonomi malaysia dikuasai afrika..afrika jugak yg salah..itulah kerja melayu mat copy paste dgn mat pascai kat sini..melalak tahap gaban..sama dgn tahap bengongnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wau tolak DAP kao kata racist ya. Woiiiii PAN#at Balik la oiiii.

      Kao tu talibarut DAP yg racist

      Delete
    2. http://www.ismaweb.net/2015/11/politik-cauvinis-dap-rakus-perguna-orang-islam-untuk-politik-mereka/

      Politik cauvinis DAP rakus, perguna orang Islam untuk politik mereka: Jabatan Penerangan PAS

      KITA berharap orang orang Islam celik mata. DAP hanya mempergunakan orang Islam untuk tujuan politik mereka.

      Mereka kata mahu ke Putrajaya. Benarkah?

      Hakikatnya mereka cuma pentingkan bilangan kerusi yang mereka berkuasa dan membuat sasaran negeri-negeri yang boleh mereka berkuasa agar menurut kehendak mereka.

      Selain kerusi mereka, atau kerusi pihak yang taat pada mereka, mereka tidak kisah jika UMNO atau BN yang menang asalkan apapun pakatan politik, mereka yang paling banyak kerusi dan berkuasa.

      Jika ada negeri yang berjaya tewaskan BN, kena DAP yang berkuasa dan boleh tentukan itu ini, begitu dan begini. Parti komponen kena ikut kehendak mereka.

      Cauvinisme di kalangan pemimpin tertinggi DAP ini hanya akan merosakkan perpaduan rakyat dan menimbulkan keresahan dan curiga mengenai cita-cita sebenar mereka.

      Sudah banyak di kalangan kaum Cina yang mula berfikir kembali adakah sikap begini baik dalam jangka panjang untuk Malaysia.

      Adakah politik ala kiasu ini boleh menjaga kepentingan dan kemakmuran kaum Cina dan India untuk jangka panjang bila jurang prasangka semakin melebar? Untuk perniagaan ini tidak bagus. Hubungan seharian sesama rakyat Malaysia yang majmuk pun tidak bagus.

      Apa-apa pun gagasan politik alternatif untuk menggantikan Barisan Nasional perlu mendapat dokongan peratus yang besar daripada kelompok pengundi Melayu yang majoriti bilangannya. Barulah kerajaan yang terbentuk adalah stabil dan mampu bertahan lama.

      Kerajaan yang terbentuk dengan dukungan massa. Dukungan rakyat yang padu. Bukan terbentuk hasil daripada strategi muslihat pecah perintah dengan memecahkan undi orang melayu. Kerana sebaik sahaja orang Melayu bangkit dan sedar permainan ini, kuasa yang dipegang mereka akan pasti untuk sekejap sahaja.

      Dalam negara ini pertarungan untuk undi orang Melayu cuma antara dua parti sahaja. UMNO atau PAS.

      Jika DAP terlalu bersungguh dengan dukungannya kepada PAN, orang Melayu dengan segera dapat membaca bahawa dengan memecahkan undi orang Melayu, DAP sebenarnya mahu menggagalkan kemaraan PAS agar bilangan kerusi mereka yang paling besar.

      Tidak boleh bilangan kerusi PAS lebih besar daripada bilangan kerusi milik DAP.

      Cubalah secara jujur renung dan fikir logiknya. Jika PAS tidak menang adakah PAN yang akan menang jika berlaku tiga penjuru dengan UMNO? DAP pun tahu tidak mungkin. Maknanya DAP mahu UMNO yang menang.

      Ada pula yang cetek pemikiran terus melulu menuduh UG bila ada ahli PAS memegang jawatan penting dalam kerajaan.

      Tidakkah mereka tahu berapa ramai di kalangan pegawai tinggi kerajaan kini bersama dengan PAS? Berapa banyak program yang dilaksanakan oleh kerajaan datang daripada pemikiran teknokrat PAS yang berada dalam kerajaan?

      HJ AHMAD AMZAD HASHIM
      Pengarah
      Jabatan Penerangan PAS Pusat
      31hb Oktober 2015

      Artikel ini telah diambil daripada Facebook

      Delete
  18. Tppa tolak pas pilih Amanah.Terbaik bro. Pas dah celaru...semak...kusut. Syukur pas bersama umno tidak lg bersama Pakatan. Amin

    ReplyDelete
  19. Malaysia lebih aman dan makmur tanpa PAS...perosak ilmu ceramah kosong penuh emo.... perosak islam segerakan bubar PAS islam pasti selamat....

    ReplyDelete
  20. Saya harap PAS bersiap sedia dgn kekutan jentera parti yg dimiliki untuk menawan semula KEDAH. Manakala kawan-kawan kita yg terlepas ke PAN balik ke tempat asal kukuhkan saf-saf jemaah islam sedia ada dan JANGAN buat kerja payah nak buat jemaah islam baru. Saya khuatir andainya kerja buat anda itu bukan jalan "IHDINOSSIROOTOLMUSTAKIM" dan juga bukan golongan "SIROTOLLAZINAAN'AMTA'ALAIHIM".

    Cuba kita lafazkan PAN dan PAS, mana yang lebih mendapat kepuasan lafazannya. Pastinya PAS. Kalau lafaz PAN.... macam nak terlajak nak tersebut benda lain.

    ReplyDelete
  21. KEMELUT MB KEDAH ... MENANG JADI ARANG KALAH JADI ABU.

    BUKAN JADI ABU tapi JADI HABOK MCM BUJANG LAPOK

    ReplyDelete