Thursday 3 December 2015

PERMATA NAFI SALUR BANTUAN BULANAN UNTUK PELAJAR DAPAT KEPUTUSAN CEMERLANG UPSR TEGAS PEGAWAI KHAS ISTERI PERDANA MENTERI



PETALING JAYA: Bahagian Permata, Jabatan Perdana Menteri (JPM) tidak pernah menawarkan sebarang ganjaran berupa bantuan wang tunai bulanan kepada pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).

Penafian itu dibuat Pegawai Khas kepada isteri Perdana Menteri, Datuk Rizal Mansor di laman Facebooknya.

“Untuk makluman Bahagian Permata Jpm tidak pernah ada skim seperti dibawah.. ,” tulisnya ringkas.

Maklum balas itu diberikan selepas seorang pemilik akaun Facebook yang dikenali sebagai Rosly Yusof memuat naik status dan membangkitkan persoalan apabila anaknya tidak lagi menerima bantuan berkenaan yang dikatakan disalurkan melalui UMNO Bahagian Batu Kawan.

Dia mendakwa anaknya telah dipilih menerima wang daripada Skim Permata Negara sebanyak RM200 sebulan kerana keputusan baik UPSR bermula 1 Januari 2015.

“Selepas menerima RM600 utk bulan Januari hingga march melalui umno cawangan di mana surat tersebut ditandatangan UMNO Batu Kawan, sehingga kini satu sen pun tidak diterima lagi.

Soalannya.

Siapakah sapu duit tersebut,” tanyanya.

Program Permata diilhamkan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor yang mengandungi lima program utama yang terdiri daripada Permata Negara, Permata Pintar, Permata Seni, Permata Insan, Perkasa Remaja, dan Permata Kurnia.

Ia bertujuan mengembangkan potensi setiap anak daripada segi intelek, rohani, emosi, jasmani, sosial dan komunikasi.

31 comments:

  1. Tidak salah program bantuan kewangan kpd pelajar cemerlang upsr,pt3,SPM dll diadakan, cuma mekanisma pelaksanaan itu seeloknya adil,munasabah dan tiada ketirisan berlaku. Sokong,,tetapi mesti mengikut syarat2 tadi dan semata2 utk kepentingan pendidikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni lg sorang bengap.
      Dari kecik dah ajar main duit rakyat.
      Tua besok kebas duit rakyat.
      Bapak dia tak cukup duit ker?

      Delete
  2. Contohilah Mat Sabu legenda pelajar cemerlang

    Boy PAN
    Forever Amanah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai Macai PAN Imayam

      Khalid Samad pun dulu pelajar cemerlang gemerlapan. Itu sebab mampu belanja nasi beriani 10 bungkus untuk golongan Asnaf. Ingat Khalid Samad kata belanja 10 orang Asnaf terus okey langgar sumpah

      Delete
    2. Anon 17:27 contoh PAN bahlul

      Delete
    3. Ko pun sama bahlol.
      Najib memang suka kalau ko bahlol.

      Delete
    4. Seorang yang berjawatan Presiden Parti Islam, seorang yang bertaraf "ulama dunia" tetapi tidak menjalankan amanahnya sebagai wakil rakyat untuk hadir di Parlimen begitu banyak kali. 

      Dia telah ponteng sebagai ahli parlimen sewaktu beberapa undang-undang penting dibahas dan diluluskan secara undian belah-bahagi iaitu, Akta Pencegahan Keganasan (POTA), Pindaan Akta Hasutan, Undang-undang GST dan Bajet 2016. Rakyat semakin menderita akibat kerakusan bn/umno menekan rakyat. Dimana pemimpin PAS dlm tjawab membela pengundinya?

      Delete
    5. MALU, LIM GUAN ENG TERPAKSA BERDALIH KONONNYA DIA DIPERDAYAKAN BARISAN NASIONAL SEHINGGA DIA PONTENG KETIKA POTA DILULUSKAN!
      Friday, 17 April 2015


      Selepas dibelasah teruk oleh masyarakat Cina sendiri berhubung tindakan Lim Guan Eng ponteng sidang Parlimen pada ketika Akta Hasutan 1948 pindaan 2015 dan POTA diluluskan sebaliknya bercuti ke Australia bersama beberapa orang pemimpin DAP Pulau Pinang, akhirnya Lim Guan Eng muncul dengan alasannya yang tersendiri.

      Lim Guan Eng dilihat terpaksa memberikan alasan dan menyalahkan pihak lain apabila wartawan-wartawan akhbar berbahasa Cina sendiri mendedahkan bagaimana Lim Guan Eng berkelakuan biadap dan enggan menjawab soalan yang berkaitan dengan ketidakhadiran dan punca dia menghilangkan diri.

      Dalam klip-klip video yang sedang tersebar, menunjukkan bagaimana Lim Guan Eng terburu-buru berpaling dan terus melarikan diri.



      Lim Guan Eng kemudiannya muncul dan mendakwa dia telah DITIPU oleh Barisan Nasional berhubung dengan kelulusan rang undang-undang POTA minggu lepas.

      "Mereka telah menipu kami dan meluluskan akta tersebut apabila sesi sepatutnya berakhir pada jam 9:30 malam," kata Ahli Palimen Bagan itu.

      Menurut Ketua Menteri Pulau Pinang yang berada di Australia ketika Akta berkenaan diluluskan pada 6 April, dia menjangkakan, akta tersebut hanya akan diluluskan pada 9 April.

      "Kami menjangkakan ia akan diluluskan pada Khamis, jadi saya telah ke Parlimen pada hari Khamis, katanya.

      Lim Guan Eng turut berkata, sesi pada Isnin yang sepatutnya berakhir pada jam 9:30 malam secara tiba-tiba telah dilanjutkan - ketika Akta tersebut diluluskan tanpa pindaan di Parlimen - sehingga jam 2:25 pagi.

      POTA telah diluluskan selepas pengundian dilakukan sebanyak 9 blok dengan pengundian terakhir berpihak kepada kerajaan selepas 79 orang Ahli Parlimen BN menyokong akta tersebut manakala 64 Ahli Parlimen Pakatan menolaknya.

      Delete
  3. Program ini menghabiskan eang negara shj. Pencapaianya tdk memyeluruh utk semua kanak kanak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tukar pm besok, program tu pun tutup.
      Byk menghabiskan fulus.

      Delete
    2. LAWAK TOK USIN UG CEROI LAGI BERKAITAN PRIVATE BILL

      Hari ni last parlimen. Tok tnya guru tok, dah bawa masuk belum private member bill hudud tu?

      Guru tok jawab, " Baru minggu lepas bini kedua ambe setelkang.".

      Tok terpegun. Apa kaitan bini dia pulak? " Tuan guru, setel mende tu?". Tanya tok.

      " Bil api. .air...talipong..internet...semua dah setel.." Jawab guru tok.

      Ermmm...nak kata bangang takut masuk neraka pulak. Diam je ler.

      Delete
  4. Sejak pembangkang berpecah angkara pemimpin parti yg mengong, perkara2 yg menyentuh tentang kepentingan rakyat sudah tidak lagi dipandang penting. Kerajaan mengambil kesempatan menindas rakyat semahunya ketika pembangkang bercakaran.

    Bodoh kamu sekalian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kata bijak pandai; kucing bergaduh, tikus berpesta curi kek.

      Delete
  5. Dalam sibuk ksmu dan macai2 kamu menghentam kebangangan LGE, kebodohan hadi, kebengongan mat sabu dan kebahlolan azmin, lanun2 negara yang menaikkan tol, tambang dan bermacam2 lagi sudah tidak kamu pedulikan. Pergi mampus la parti2 kamu sekalian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahhhh..bangsa subsidi..apa apa hal..subsidi..pemalas..miskin dan sentiasa tubal....kakkakakakakaka...kita struggle nak hidup..cerdik plak meke meke ni bertenet...aduilah...bila nak jadi bangsa hebat ni...nak berpikir pun kena suruh orang lain pikirkan....kesian....sedarlah weiiii.....

      Delete
  6. Hidup miskin kedana memang senang digula2kan oleh org politik. Sembahlah ahli politik tu macam tuhan ko. Taik pun kalau tuan ko kata wangi, ko sanggup lumur kat muka.

    Bodo nak mampos

    ReplyDelete
  7. komen sket je kot...
    mesti yg byk lg tak puas hati tntg kepimpinan ulama...
    jgn ikut emosi , berfikir dan tgk sejarah..
    dan tgk hasil...
    kalau tak puas hati lg sila masuk gelanggang...
    jgn jd pengecut...
    tak dak kompromi dlm kepimpinan...
    kepimpinan muttaqin bole....

    #SilanyatakanpendirianPANterhadapsyiah
    #syiahharusditentang

    ReplyDelete
    Replies
    1. individu ulamak yg ada skrng terutama hadi yg mencemar muttaqin.

      tiada taksub kpd individu.

      syiah sudah diwarta haram dn sesat oleh fatwa. tkde sesapa patutberbaik dgn syiah lg.

      Delete
  8. aku tak paham kenapa nurul izzah nk kena plak...
    bukannya dia yg membunuh....
    pelik2 UMNO...
    dah la terlajak claim...
    teruk btul....

    #PANbukansyiahharapanku
    #silaconform
    #syiahharusditentang

    ReplyDelete
  9. Untung jdi isteri PM, ada pegawai khas. Isteri Tunku, Tun Razak, Tun Husein, Tun Mahathir, Tun Abdullah siapa nama pegawai2 khas mereka? Tak pernah tau dan tak pernah dengar namanya.
    Betapa ketinggalannya pengetahuan org mcm aku tentang pegawai khas isteri PM Malaysia. Boleh sesiapa tolong beritahu nama2 mereka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. akupun nak tambah soalan...pegawai khas baru merangkap penasihat PM sapa nama erk?

      Delete
  10. Sebab pm bongok..bini kena ada pegawai khas la.
    Yg tinggal kt umno kan orang2 bodoh..

    ReplyDelete
  11. TEMBOLOK kuruiiii3 December 2015 at 22:18

    Kassim pattalon..adalah penasihat sadiq sigaraga...sulaiman ahklaken adalah pemengang amanah kepada ismet ulam raja...20%...apa yang 20..anakanda kahwin 20....haribulan...pendek pendek pun pakai penasihat...alamekkk..ejuttt boboiiiii....siapa bayar gaji penasihat..mutuhsamy kacang kuda.???....pundeklah punya pendek.!!!

    ReplyDelete
  12. omak blogger upahan hanya bincang hal yg remeh temeh dan untuk kutuk kelemahan pakatan harapan. to be fair, sesekali cuba highlight pasal sidang parlimen terbaharu...pasal 2.6 billion yg pm x berani jawab dan juga pasal rang undang2 hudud yg hj hadi terlepas lagi...

    ReplyDelete
  13. Tak apae....selagi jangan ikut Jeff Ulu Bernam

    Azli Atan
    Kelab Benci Jeff Ulu Bernam

    ReplyDelete
  14. Banyak sangat pernata...permata yg di cipta rosmah paling banyak berbelanja.ye lah duit tu harta mak bapak depa.ikut suka depa nak belanja.omakkau pun bolih tumpang sekaki kalau mau.rakyat pegi mampuih la

    ReplyDelete
  15. Banyak sangat pernata...permata yg di cipta rosmah paling banyak berbelanja.ye lah duit tu harta mak bapak depa.ikut suka depa nak belanja.omakkau pun bolih tumpang sekaki kalau mau.rakyat pegi mampuih la

    ReplyDelete
  16. Catatan Ustaz Zamri Zainal Abidin

    Status Ulama dunia di katakan tidak dapat hadir ke Parlimen untuk menjalankan tugas berbahas dan bersidang. Apakah tanggung jawab ini sengaja di lepaskan kerana kesibukan perkara lain. Sepatutnya orang yang faham ugama patut menunjukkan suri tauladan kepada yang lain.

    Jika tidak berkemampuan jangan bertanding PRU untuk menjadi ahli Parlimen. Jika inilah sikap ahli parlimen yang menggunakan Al Quran sebagai dalil di dalam berhujah, apakah hujah dan dalil selalu sangat tidak hadir sidang parlimen?

    Jangan menghalalkan cara. Rakyat Malaysia juga boleh berfikir. Jangan anda ingat, anda punya kuasa di dalam sesuatu parti sudah di kira boleh berbuat apa sahaja.

    Malangnya penyokong tegar gagal berfikir dengan matang. Setiap kali pemimpin mereka tidak hadir sidang Parlimen ada saja jawapan yang kurang munasabah di berikan kerana doktrin taksub melampau yang telah bersarang di benak mereka.

    Sepatutnya adalah hak pengikut menegur pemimpin. Seperti kata Laksamana Bentan:

    "Raja adil raja ku sembah(hormat)..
    Raja zalim raja ku sanggah(tentang)..".

    Tapi apakan daya, budaya berfikir tidak tersemat di hati pengikut. Apa sahaja yang pemimpin buat di sambut dengan senang hati malah di carikan pelbagai alasan untuk menepis segala kesalahan pemimpin.

    Akhirnya pemimpin mula menjadi rakus sanggup bertindak apa sahaja kerana pasti akan di bela oleh para pengikut tegar. Majukan rakyat Malaysia.?

    ReplyDelete
  17. Kpd Hj Hadi...

    Seorang yang berjawatan Presiden Parti Islam, seorang yang bertaraf "ulama dunia" tetapi tidak menjalankan amanahnya sebagai wakil rakyat untuk hadir di Parlimen begitu banyak kali.

    Haji Hadi telah ponteng sebagai ahli parlimen sewaktu beberapa undang-undang penting dibahas dan diluluskan secara undian belah-bahagi iaitu, Akta Pencegahan Keganasan (POTA), Pindaan Akta Hasutan, Undang-undang GST dan Bajet 2016.

    Dan yang paling teruk ialah semasa private bill disenaraikan di dalam agenda Dewan Rakyat kali kedua, YB Marang itu ponteng lagi malah ketika itu beliau berada di Jepun!

    Kelmarin, sewaktu semua ahli parlimen pembangkang terpaksa berhimpun di Padang Kawad Menara Parlimen bagi membincangkan isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan dakwaan penggunaan wang terbabit untuk kegunaan pilihan raya yang lalu, Haji Hadi ponteng lagi.

    Rupa-rupanya beliau berada di Kelantan, mengeluarkan kenyataan dari sana akan memecat ahli PAS yang menyertai parti lain. Tidak uzur syarie.

    Itulah sikap Ahli Parlimen Marang terhadap tanggungjawabnya sebagai seorang ahli parlimen! Apakah tidak berdosa jika tidak menunaikan amanah atau dalam ertikata lain KHIANAT sebagai seorang ahli parlimen yang telah dipilih oleh rakyat? Apakah hukumnya memakan gaji buta itu? Beliau yang sepatutnya dipecat dari PAS kerana mengkhianati parti juga. Bukankah ahli parlimen juga ada mengangkat sumpah dengan WALLAHI, WABILLAHI, WATALAHI semasa ditabalkan menjadi seorang MP untuk berkhidmat dengan amanah dan jujur

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukankah pengkhianatan terhadap kewajipan sebagai wakil rakyat itu adalah satu perbuatan paling tidak beradab dan dilaknat Allah dan Rasulnya? Sebab makan gaji buta itulah yang akan menyebabkan seseorang itu keluar masuk hospital untuk dicuci tubuh badannya daripada benda-benda haram yang telah masuk ke dalam tubuhnya, lagi banyak dan lagi lama makan benda haram lagi lama dan lagi kritikal ia berada dalam hospital - itu hukum kebenaran dan keadilan. Tak kiralah dia imam paling besar dalam dunia atau ulamak paling tersohor atas langit. Hukum kebenaran dan keadilan tetap berjalan ke atas semua makhluk Allah swt.

      Lepas itu, suka pula memaki hamun: membarua, celaka, mentololkan orang lain dan menuduh orang khianat, beradab sangatkah itu?

      Ada yang berhujjah kononnya haji Hadi seorang yang kuat tahajjud. Kepadanya aku jawab, tahajjud ialah sunat, laksanakan amanah untuk hadir ke parlimen adalah WAJIB. Takkanlah hal sebegitu pun seorang ulamak dunia tak faham dan tak mengerti?

      p/s Cuma aku nak tanya kepada pemimpin parti PKR, apakah anda masih mengharapkan PAS lagi setelah anda sendiri melihat gelagar wakil rakyat PAS di parlimen?

      Delete
    2. Salam:

      Teringat saya masa form 2 ,di sekolah secondary methodist school dulu-dulu,3 hari ponteng sekolah berturut-turut,alasan bangun lewat, pagi-pagi PUBLIC ASSEMBLY,di depan pelajar-pelajar sekolah kena public canning.Malunya, di depan pelajar2 berbagai bangsa termasuk lelaki dan perempuan.

      Entahlah bagi Tuan President,BUKAN kah malu dituntut dalam ISLAM,MALU nak berbuat perkara-perkara yg mungkar/tak baik.

      Yang inilah selalu ditegur oleh DAP,DAP melihat sesaorang yg mengaku dirinya ulamak dunia/leader kenalah tunjuk disiplin baik,sebagai TELADAN anak-anak buah kerajaan PR nanti.Bayangkan bila PR menang dulu,Hadi jadi PM,setiap kali persiDANGAN PARLIMEN PM Ponteng memanjang.Apa nak jadi dgn negara!!.

      Bagi Wan Rosli pengikut totok president ,TETAP berwirid menyalahkan DAP,DAP JAHAT NAK MENHANCURKAN ISLAM dan MELAYU, TETAPI jika dikaji balik siapa sebenarnya yg mencemarkan imej Islam dan Melayu.


      Teguran untuk president dikatakan, menyokong DAP,TIADAK PERNAH MAHU MENCERMINKAN DIRI.Sampai bila-bila PAS tak akan berubah.

      sekian.

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...