KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Saturday, 19 December 2015

SUKAR UNTUK UMNO DAN PAS BEKERJASAMA DALAM MASA TERDEKAT INI.



Kerjasama politik antara UMNO dan PAS secara realitinya dilihat amat sukar untuk direalisasikan dalam masa terdekat kerana kedua-dua parti berkenaan menghadapi kekangan di peringkat dalaman.

UMNO akan menghadapi tentangan daripada parti-parti komponen Barisan Nasional terutamanya MCA yang tidak bersetuju untuk menerima PAS ke dalam gabungan berkenaan.

Sekiranya PAS diterima masuk ke dalam BN mungkin parti tersebut akan diminta supaya menggugurkan perjuangan negara Islam dan juga pelaksanaan hukum Hudud di negara ini yang mana sudah pasti sukar untuk diterima oleh Parti Islam SeMalaysia.

Dalam PAS pula sudah pasti akan ada tentangan di peringkat akar umbi kerana masih ramai yang mengenang kepada pegangan Almarhum Tuan Guru Dato' Bentara Setia Hj Nik Abduk Aziz Nik Mat yang menentang kerjasama dengan UMNOsehingga ke akhir hayat beliau.

Di samping itu akan timbul isu di Selangor sekiranya ada kerjasama dengan UMNO yang mana apakah perlu dilakukan dengan kedudukan PAS dalam kerajaan negeri sedangkan telah ada hubungan dengan UMNO.

Oleh itu kena terima hakikat buat masa sekarang UMNO dan PAS masih belum boleh bergabung dalam satu komponen tetapi mungkin boleh katakan bergerak atas isu bersama seperti agenda Islam dan Melayu dan kekangan itu perlu diselesaikan dalam masa setahun dua ini sebelum menjelang pilihanraya akan datang samada untuk mengumumkan gabungan berkenaan atau bergerak secara berasingan untuk dapatkan persetujuan ahli dan parti komponen.

Kerjasama politik berkenaan merupakan strategi politik kedua-dua parti tersebut dalam usaha mendapatkan sokongan rakyat terutamanya orang Melayu dan juga melaksanakan agenda yang sebelum ini sukar untuk dilaksanakan.

UMNO pada ketika ini cukup terdesak untuk mendapatkan sokongan orang Melayu dan apabila PAS bersetuju menjalin kerjasama sudah pastilah ia akan dapat menguatkan sokongan terutamanya di kawasan luar bandar yang mempunyai ‘hardcore supporter’ yang kekal menyokong parti walau apapun yang berlaku.

Dengan mendapat sokongan dan undi orang Melayu yang agak besar dan mengekalkan sokongan di Sabah dan Sarawak maka peluang BN untuk kekal berkuasa teramat cerah.

PAS pula sudah pasti akan menggunakan kerjasama ini untuk membolehkan pelaksanaan undang-undang syariah atau Hudud terutamanya di Kelantan dapat dijalankan dan ia dikuatkan lagi dengan kenyataan Ketua Dewan Ulama PAS yang mengatakan sekirnya hudud tidak menjadi agenda maka hubungan dengan UMNO akan terputus.

Maka dengan ini sudah nampak bahawa PAS mahu memanfaatkan kerjasama berkenaan untuk membolehkan Hudud dijalankan dan ia merupakan agenda terbesar mereka bekerjasama dengan UMNO.

55 comments:

  1. Najib sanggup buat apa saja bila terdesak...kaya lebai lepas ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAN Imayam sanggup Jadi hamba DAP yg Ultra Anti Islam

      Delete
    2. Copy paste hentam PAN IMAYAM mana? Kahkahkah...barua umno belum bangun tido

      Delete
    3. http://www.ismaweb.net/2015/09/kata-pedang-bukti-bukti-dap-anti-islam-semakin-viral/

      Bukti-bukti DAP anti-Islam semakin viral

      PABILA parti rasis dan cauvinis DAP mengancam akan menyaman Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), beberapa bukti DAP menentang Islam sebagai tanda sokongan kepada JAIP menjadi semakin viral. Antara bukti-bukti yang diperkatakan:

      Bukti 1: Dalam Perlembagaan parti DAP, disebutkan dasar perjuangannya adalah demokrasi sekular. Ini bercanggah dengan Perkara 3 Perlembagaan negara, Islam adalah agama Persekutuan dan makna Islam sendiri yang mencakupi keseluruhan cara hidup.

      Bukti 2: Prinsip sosialis sekular yang mengundang kebebasan individu tanpa kawalan agama. Ini bercanggah dengan Perkara 3, yang memberikan hak beragama dan kebebasan beragama atas hak individu serta menghormati Yang DiPertuan Agong sebagai ketua agama.

      BACA: Khutbah Aidiladha: Kita tak akan mohon maaf daripada DAP, kata Mufti Pahang

      Bukti 3: Siri penentangan terbuka terhadap hak demokrasi majoriti rakyat Kelantan untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah (Undang-undang Hudud), sekaligus menentang keputusan Sultan Kelantan dalam titah Baginda dalam sidang DUN Kelantan Mac 2015. Bab ini ramai saksi hidup yang sanggup tampil ke mahkamah jika berlaku saman, termasuk dalam taklimat tertutup, ramai pemimpin DAP bersuara terus terang tidak bersetuju dengan kanun itu.

      Bukti 4: DAP bersikap tidak menghormati malah bertindak songsang dengan prinsip Perlembagaan negara tatkala cubaan private member bill untuk meminda Akta 355 bagi meminda kadar hukuman jenayah Islam agar selari dengan hukum Islam sebenar. DAP tegar menganggapnya bercanggah dengan Perlembagaan sedangkan Parlimen adalah satu proses perundangan berlandaskan Perlembagaan.

      Bukti 5: Apabila Perdana Menteri ke-4 Tun Dr Mahathir Mohamed mengisytiharkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam pada 29 September 2001. DAP berkeras bahawa Malaysia bukan sebuah negara Islam dengan memperkenalkan kempen menentang “Deklarasi 929” sekalipun Tun Dr Mahathir menerangkan tiada perubahan pada perlembagaan Malaysia. Malah, DAP menentang sebarang perlumbaan antara UMNO dan PAS untuk menjadi parti yang lebih Islamik pada sidang media 22 September 2002.

      Bukti 6: DAP menolak pengenalan subjek TITAS (Islamic and Asian Civilisation Studies) di Institut Pengajian Tinggi Swasta.

      Bukti 7: DAP menganggap amalan agama Islam seharusnya terhad untuk amalan peribadi sahaja sedangkan hakikat amalan Islam menjangkau bukan sahaja amalan peribadi tetapi mencakupi keseluruhan aspek kehidupan.

      Bukti 8: DAP pada 22 Ogos 2012 mengatakan Hudud dan Negara Islam bukanlah polisi dalam Pakatan Rakyat lantas menolak sebarang usaha yang berkaitan dengan agenda Islam walaupun terhadap rakan pakatan mereka sendiri.

      Bukti 9: DAP tegas mempertahankan pendirian mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara sekular dan berusaha supaya syariat Islam seperti perundangan hudud tidak dilaksanakan di negara ini.

      Bukti 10: Pimpinan DAP yang “islamophobic” seringkali menyindir dan campurtangan dalam isu-isu seperti kod etika berpakaian yang dituduh sebagai usaha islamisasi, isu sambutan Halloween dan Valentine bagi umat Islam, mengadakan pesta Oktoberfest dan konsert secara terbuka, isi khutbah Jumaat dan pelbagai lagi perkara sama ada di dalam status FB atau twitter yang mengundang kemarahan umat Islam.

      Terpulanglah kepada para pembaca untuk menilai bukti-bukti tersebut. Hakikatnya, Islam adalah suatu sistem cara hidup yang mencakupi amalan rohani peribadi sehingga kepada sistem keadilan, sosial, ekonomi dan politik.

      DAP tidak boleh mengehadkan Islam hanya kepada amalan peribadi dan paling tinggi ekonomi sedangkan menolak juzuk-juzuk Islam yang lebih menyeluruh yang menyentuh isu kenegaraan, perundangan, politik dan pelbagai aspek dalam kehidupan.

      Delete
    4. Ramai cakap, hadi tu bodo. Otak 0.000001 gram. Skang baru aku percaya.

      Delete
    5. Amat mustahil untuk umno mengkhianati ahli bn iaitu mca dan gerakan semata2 ingin menerima hudud yg akan diminta oleh pas.

      Delete
  2. Penang tokong, penang tokong, kampung melayu mana? Hari2 ratib benda yg sama. Najib dah boleh ramal umno makin teruk pru 14, tak mustahil esok lusa najib pakai serban. "Perpaduan islam" kahkahkah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. NGO yang buat laporan polis terhadap Si Ahli Parlimen DAPigs yang didakwa memuat naik gambar menghina pakaian wanita Islam berniqab dalam laman Facebooknya.


      Presiden NGO itu kata, gambar yang dimuat naik pada 13 Disember lepas turut disertakan dengan lukisan kartun seolah-olah mempermainkan wanita berpakaian mengikut syariat Islam itu.

      Katanya perbuatan itu jelas memperlihatkan provokasi melampau terhadap wanita Muslim yang bertudung selain cuba menggambarkan golongan itu terlibat dengan aktiviti keganasan.
      "Perbuatan dia (Nga Kor Ming) boleh mencetuskan persengketaan antara agama. Adakah dia mahu kami membalas balik perbuatannya?", katanya kepada pemberita selepas membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Kinabalu di sini, hari ini.
      Apa yang jelas, tindakan Si Ahli Parlimen DAPigs tu juga secara tak lansung turut memperlekehkan cara berpakaian salah seorang lagi Ahli DAPigs. Kiranya, Ahli DAPigs yang pakai Niqab sebelum ini hanya sekadar bahan lawak puak - puak DAPigs tu je!!!

      Delete
    2. Bila DAP menghina Islam, Pemimpin2 PAN Imayam akan seronok. Bagi PAN Imayam,.hanya jenis spesis Abuya Sifoo Penang Mari tak boleh dikutuk

      Ada tak pimpinan PAN yg menentang kezaliman DAP?

      Mak benarlah PAN Imayam hamba abdi DAP

      Delete
    3. Dah la. Ko tu cuma anak babi aje

      Delete
  3. Bagus....umno ajak pas makan 1 talam. Kongsi 2.6 billion..kongsi 30 billion kutipan gst. Kongsi tilam, kongsi bantal...semua kongsi. Senang je nak diamkan mulut pembangkang...ajak sekali jadi penyamun. Tahniah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya buatlah fitnah UG ITU. Yg hina.adalah Melayu Islam is mata PAN Imayam

      Delete
    2. Lepas jadi penyamun, kita derma. Sedekah...kongsi2...br dpt pahala. Baru berkat harta samun kita. Hingga ke anak cucu..

      Delete
    3. Mengong punya tok lebai. Otak letak kat bontot

      Delete
  4. Penyamun, penipu semua nak bersatu utk memajukan negara. Kelantan dah tinggi kadar aids dan sumbang mahram. Teruskan penyatuan utk isi kocek.

    ReplyDelete
  5. Tutup kejahatan, salahlaku dgn cara berbaik dgn pas...pandai najib. Baru nampak islamik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Purak2 cakap ogama. Bini ciom laki kapir pun boleh senyum.. Dayus ponya laki

      Delete
  6. Penulis diatas anggap Umno terdesak perlukan Pas.

    Sebenarnya Pas yang terdesak. Kenapa Pas terdesak?
    Pada PRU 13 Pas dapat 13 kerusi parlimen. Baru-baru ini hilang 7 kerusi menjadi 14 kerusi sahaja.

    Dengan 14 kerusi yang ada sekarang ini menyebabkan Pas menjadi parti yang paling lemah dikalangan pembangkang.

    Untuk mengekalkan 14 kerusi ini amat sakit bagi Pas apa lagi untuk menambahnya.

    Cara terbaik untuk tidak tenggelam ialah bergayut kepada Umno agar Umno tidak bertanding di 14 kerusi sedia ada dan 7 kerusi yang diambil Amanah.

    Dengan itu peluang mengekal 14 kerusi amat cerah disamping ada peluang mengambil balik beberapa kerusi dari Amanah.

    Yang amat perlukan bantuan ialah Haji Hadi bukannya YAB Datuk Sri Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah takde orang nak sokong umno. Ramai ahli umno nekad pru14 ni pangkah parti lain. Yg tinggal dlm umno cuma yg syok sendiri. Sikit demi sikit umno hancur.

      Delete
  7. PRU 14 2018 jauh lagi.
    Kerjasama G2G sedang dan bisa dilakukan.
    TGNA tidak setuju bergabubung selagi mana UMNO tidak berubah daripada nasionalis kepada parti berteraskan Islam.
    Kompenan BN ikut kata UMNO.
    PAS tidak mungkin masuk BN namun Pas boleh bertahlul siyasi dgn UMNO.
    Pembahagian kerusi undi sbg cth.
    Dgn itu Pas bebas one to one dgn dap atau keldai dap pan.
    Juga boleh dun pas parlimen umno or vice versa.
    Yg pasti dap dan Pan amat mengalukan serta mempromosi perkara ini.
    Dap n pan tidak Gentar malah amat yakin pas akan bungkus.
    Spt mana yakin akan mereka mat sabu menang tim presiden.

    Tapi PKR entahlah. Sudahlah tamak kerusi dun n parlimen jentera zero berpecah belah.
    Ada harapan ke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib terdesak sbb ahli akan boikot najib dan ikut mudin. Najib gunakan hadi spya sebhgn pas undi umno. Hadi sudah makan umpan najib.

      Delete
    2. Tok lebai stim jawatan tpm tu...

      Delete
  8. PRU 14 2018 jauh lagi.
    Kerjasama G2G sedang dan bisa dilakukan.
    TGNA tidak setuju bergabubung selagi mana UMNO tidak berubah daripada nasionalis kepada parti berteraskan Islam.
    Kompenan BN ikut kata UMNO.
    PAS tidak mungkin masuk BN namun Pas boleh bertahlul siyasi dgn UMNO.
    Pembahagian kerusi undi sbg cth.
    Dgn itu Pas bebas one to one dgn dap atau keldai dap pan.
    Juga boleh dun pas parlimen umno or vice versa.
    Yg pasti dap dan Pan amat mengalukan serta mempromosi perkara ini.
    Dap n pan tidak Gentar malah amat yakin pas akan bungkus.
    Spt mana yakin akan mereka mat sabu menang tim presiden.

    Tapi PKR entahlah. Sudahlah tamak kerusi dun n parlimen jentera zero berpecah belah.
    Ada harapan ke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat x kisah siapa perentah asalkan bukan parti yg ada kaitan dgn 1mdb, derma 2.6 bilion dan gst. Parti yg bersekongkol juga akan ditolak. 2018 najib misti kantoii punya.

      Delete
  9. PASUG BERTOLOL SIASIASI DGN NAJIB

    MELELEH AIRLIUR BASI PASUG DGR NAJIB ADA 2.6B...

    IKUT ANWAR DAPAT APA... DPT MASUK PENJARA

    LEPAS NI PAS TUKAR WARNA HIJAU KE MERAH JAMBU... SETARAF PUTERI UMNU

    HIHIHI... KESIAN UNIT AMAL MENGAKU DILAYAN MCM ANJING

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEBENARNYA OBJEKTIF UTAMA HADI JOIN UMNO UTK PECAH BELAHKAN BN. BUKTINYA MCA DAN GERAKAN DAH MARAH UMNO...

      Delete
    2. Oiii...tok lebai otak 0.000001 gram tu kan bodo. Dah la bodo, kepala batu. Dungu pulak tu

      Delete
  10. Bila dah kenyang sapu duit rakyat, bagi kroni projek juta2, parti umno berteriak pada ahlinya yang sedang makan hati dek kerana kesempitan hidup...kau nak sokong parti yg memperjuangkan melayu ke atau kau nak sokong pembangkang bertuankan dap anti islam, komunis, racist etc???? Apa punya celaka la pemimpin umno setiap kali buat salah, soalan yg sama timbul. Malang sungguh nasib ahli umno bawahan hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...tok lebai kaki kencing akhirnya kena kencing najis

      Delete
  11. Benci nya aku dgn umno ni...bila dh nk mampos minta nyawa dgn PAS, bila dpt nyawa disepaknya balik org yg bg nyawa...
    Harap2 pas tk bergabung dgn umno...
    Klau bergabung jg PRU nti aku tknk keluar ngundi, mantat kt rmh lg bagus...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pun tak nak keluar ngundi klu pas gabung umno.. undi pan rasanya tak kot. klu dulu pan keluar pas dan letak jawatan mgkin pan menjadi pilihan.. janji atas nama allah pun blh dibuat main2, takkan orang mcm ni nak dibuat pemimpin...

      Delete
    2. 15.00...undi pas maknanya undi umno. Undi selain 2 parti tu.

      Delete
    3. Selain drp 2 parti tuh sapa? PAN/DAP/PKR?, sori nak termuntah rasanya cara ko promote parti PAN ni..uweks2

      Delete
    4. Undi pas dan umno maknanya ko setuju dgn gst, 1ndb dan derma 2.6 bilion. Aku undi ph sbb aku tak setuju dgn semua tu. Aku pun tak suka rosmah dan hadi. Aku rasa mcm bodoh kalu undi derang tu

      Delete
    5. Kalu pas dah dpt buat hudud kat kelantan, aku undi pas. Kalu umno dah buat hudud kat pahang, aku undi umno. Kalu hadi jadi tpm aku undi pas.

      Klu belum jadi mcm tu, aku akan undi ph. Aku guna pendekatan tahalus siyasi yg pernah hadi ajar kat aku.

      Delete
  12. Kalau tak nak sokong Pas pegilah sokong Dap atau Pan.Aku berpendapat kerjasama Pas dan Umno dlm pilihanraya adalah jalan terbaik bagi org Melayu dan Islam setakat ni.Faham setakat ini..Yang lain lain tu bincang kemudian lepas memerintah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Undi pas sama dgn undi umno bn, sama dgn undi najib 1mdb dan mca. Undi pkr dan amanah la. Undi Dap pun ok sbb hadi kata tahaluf siyasi dibenarkan utk menjatuhkan musuh yg lebih jahat.

      Delete
  13. Dah suka sama suka..kahwinlah..

    ReplyDelete
  14. Tahniah pas kerana turut bekerjasama membalun duit rakyat 2.6b..duit zakat..kwsp..tabung haji..pnb..anak yatim..tunggu lah kifarahnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menyokong pemimpin yg terlibat maknanya kita menyokong dan mengiktiraf perbuatan salah lakunya spt imdb, derma, yapiem dll.

      Delete
    2. Kalau kita sokong hadi maknanya kita sokong perbuatan membarua, memfitnah pil kuda, amanat hadi, penghinaan, maki hamun dll. Sy tak mahu terlibat benda2 mcm tu.

      Delete
    3. Kalau kita sokong mat sabu maknanya kita sokong perbuatan mengelar dsai sebagai sheikh anwar aljubori. Kami tak mahu terlibat benda2 mcm tu.

      Delete
    4. Aku tak undi pas dan umno bukan sebab apa. Aku tak suka kat rosmah. Dia tu boros sangat. Boros tu amalan setan. Kan elok klu sedekah kat sekolah agama pas di penang.

      Delete
  15. Anon 16.32,,apa la kamu ni. Kalau I've ko benci kpd pas pun, bila bercakap biar betul fakta tu. Belum ada kerjasama apa pun lagi, baru berada se pentas kelmarin dulu ja, dah ko menuduh pas bekerjasama dgn umno balua duit rm 2.6 billion,,,, apa ko ni dah hilang akal ke? Jenis mcm korang ni lah yg menolak dakwah nabi saw dulu, dan tidak mustahil korang ni jika dinafikan sezaman dgn nabi Muhammad saw,, korang akan memilih Abu jahal sebagai pemimpin korang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 16.32...
      Jangan buat fitnah. Pas tak balun duit 2.6 bilion. 2.6 tu org lain balun la. Jgn buat fitnah.

      Org Pas cuma balun duit yik dan kayu balak aje.

      Delete
    2. 17.10.
      Klu ikut keadaan semasa mungkin hady yg akan pilih abu jahal

      Delete
    3. 17.10....benci hadi atau pas tidaklah sama sekali benci pada islam dan Rasulullah. Perbuatan yg tak baik spt memfitnah, membarua, menyesat, mengkafir, memaki hamun, menyalahgunakan duit rakyat, rasuah dll memang wajib kita benci.

      Hadi bg aku bukan ulamak yg baik dan pas bukan agama. Kalau mereka buat tak baik kita WAJIB membencinya. Begitu juga dgn parti2 yg lain.

      Delete
    4. org pas tak pernah buat kerja jijik jubo menjubo mcm aljuburi.

      Delete
    5. Apa yg hadi dan najib buat tu mesti dibenci spt mana yg ko kata kat nuar. Hadi tu dpt gelaran ulamak dari mana? Dari presiden ulamak syiah ke?

      Delete
  16. hahaha...bab ilmu agama memang boleh dihormati..tapi bab politik..pas memang bodoh bertingkat2..

    ReplyDelete
  17. Tatkala Najib-Hadi Sepentas, Unit Amal Dihalau Bagai Anjing Kurap...

    Unit Amal PAS dihalau keluar pusat pemindahan, silaturahim Umno ‘omong kosong’

    Hina gila Macai Pas....

    ReplyDelete
  18. aku ingat nk guna kesombongan UMNO utk menjatuhkannya suatu hari nanti...
    aku nk berhati baik...
    berubahlah UMNO...
    jgn sombong...
    even tak dak value pun...
    tak perlu nk diperjelaskan dengan perkara kecil...
    bolehkah hampa sombong sedangkan rakyat sengsara...
    I don't think so brothers...

    #Democracy_can_be_extinguished
    #Jangan_meremehkan_usaha_baik_walaupun_kecil

    ReplyDelete
  19. Umno pun tungang langang berserabut ada hati nk bergabung dgn pas,suruhlah najib tnya mca dan gerakan setuju ke dgn pas hahaha... apa-apahal suruh najib jawap dulu mahathir tnya,betulkan dulu rumah tangga..

    ReplyDelete
  20. Amanat hj hadi yg derang gantung frame kat dinding tu, dah tarik balik ker? Bila hadi tarik balik?

    ReplyDelete
  21. Ceh..mana ada ulamak maki barua kat orang. Kalo pokimak ado la

    ReplyDelete