KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Wednesday, 30 December 2015

KOLEKSI GAMBAR BAHANA BAUKSIT LAUT BERTUKAR MENJADI MERAH.



Aktiviti perlombongan bauksit di Kuantan memberi kesan terhadap Pantai Beserah di Kampung Batu Hitam apabila air laut bertukar menjadi merah mulai semalam.

Penduduk tempatan sempat berkongsi gambar-gambar ‘laut merah’ yang dimuat naik di Facebook Gerakan Hentikan Pencemaran Bauksit (Geram) sejak pagi semalam, yang menunjukkan perubahan dalam warna yang dikatakan berlaku apabila hujan lebat.

Seorang ahli kumpulan itu, Afdillah Black Stone, menjelaskan secara ringkas bahawa senario itu dapat dilihat selepas hujan yang berlaku semalam di Kampung Batu Hitam.

“Masa Musim tengkujuh dulu2 … aku gan arwah bapak Turun kat pantai menjala ikan belanak Atau ronda pantai Sepanjang Mencari siput sedut … skrg hampeh,” tulis Afdillah.

Ahli-ahli lain juga turut berkongsi gambar sambil melahirkan rasa sedih di sisi laut yang berubah warna.

Dalam laman Facebook yang sama, Ahli Parlimen PKR-Kuantan, Fuziah Salleh turut berkongsi beberapa gambar laut merah diikuti postingnya yang memerlukan jawapan daripada pihak berkaitan.

“Buat makluman warga Kuantan, Saya sudah pun Bertanya kpd timbln Menteri Alam Sekitar Melalui WhatsApp berkenaan dgn analisa udara merah ini kepada samada ianya Membawa mudharat kpd Manusia Dan Kehidupan di udara dan Sedang Menunggu jawapan dari beliau,” katanya.

Laut di Kuantan dilaporkan bertukar menjadi merah setiap kali hujan, kerana debu dari perlombongan bauksit di kawasan itu.

22 comments:

  1. PAN Imayam mana peduli Bauksit. Dr Dzul PAN Imayam.dulu loji nadir kat Pahang dia sokong.

    PAN Imayam hanya tau maki PAS sahaja demi kepuasan DAP.

    DAP lagi la, mangsa melayu Jadi buat apa Nak tolong

    ReplyDelete
    Replies
    1. PETALING JAYA: Pas Pahang memberi amaran akan mengadakan himpunan rakyat sekiranya kerajaan negeri tidak mengadakan pemantauan terhadap aktiviti perlombongan bauksit di negeri itu.

      Pengerusi Lajnah Alam Sekitar Pas Pahang, Andansura Rabu berkata, langkah tersebut akan diambil bagi memperbetulkan keadaan yang berlaku pada masa ini.

      Menurutnya, masalah yang timbul akibat kurangnya langkah penguatkuasaan dan pemantauan sehingga menyusahkan penduduk di kawasan terlibat.

      Delete
    2. Kalau gilapun jgn bagi orang tau la...
      Patutnya kau tanya mana mokhtar arsenik, raja racun pas pahang, ketua ulamak cai, ajk pas pusat bujir. patutnya dia yang bantah...ops lupa, suda UG apa! so diam2 le...

      Delete
    3. Hehehe!!! Mungkin selepas ini, PAN Imayam Pahang perlu buat perhimpunan secara besar - besaran untuk mencari 'Buah Kerandut' mereka yang hilang. ATAU, kerat je 'Buah Kerandut' diorang tu dan bagi anjing makan, Jangan Khuatir penyokong DAP ada ramai bela anjing. Lakukanlah ini kalau takut sangat dengan DAPigs!!!

      Delete
    4. HAHA.. Bodoh betul. Mana ada orang panggil PAN. Hahah.. Syok sendiri macam barua. Kalau Nik Aziz tahu puak2 mesti kena pancunglah.

      Delete
    5. Paragoniax,

      Macai PAN Imayam, yg selalu menjual nama Allayarham TGNA. Kurang ajar punya orang tak hormat kat orang yang dah meninggal dunia.

      Delete
    6. laaaa..ingatkan lepas bertunang dgn umnu dah tak meratib lagi dah..rupanya ada lagi..tunang tak bagi ke eehem eehem ke para pertatib oiii

      Delete
  2. Bauksit tu sumber pendapatan.. kalau tanah aku ada bauksit dan org nak beli..aku akan jual jugak. Sekarang ni aku berlakonlah bantah bauksit
    .kihkihkh..harap ada rezeki

    ReplyDelete
  3. Tak payah komen pas cai / pan imayam..keling mabuk pun tak merapu mcm korang. Bauksit ni projek sultan pahang & kerabatnya. Barua punya mb pahang & najib penakut apa pasal xde telur nak tegur?? Cari pendapatan dgn cara mendatangkan mudarat kepada org lain...haram. Umur dah dekat 1 abad x sedar2 lg

    ReplyDelete
    Replies
    1. eleh...mokhtar arsenik lebih beracun drp bauksit tau...

      Delete
  4. Nama pun Bau Shit, Bau Taiikkk, dah tentulah akan menyebabkan pencemaran. Yang Peliknya tak de tindakan diambil, kenapa? MIsteri yang tak terungkai, BAu Shit.

    ReplyDelete
  5. "Tahniah" pihak berkuasa negeri pahang yang bertanggungjawab kerana gambar2 diatas menunjukkan betapa bekerja kerasnya mereka untuk "memerangi" perlombongan bauksit secara haram dan berlesen... ;-)

    ReplyDelete
  6. xpa wehh..najib bagi brim.

    ReplyDelete
  7. Org kampung tak dapat apa2 pun ...tokey dan kroni pemimpin kaya raya.....mme babi pemimpin skg

    ReplyDelete
  8. Hanya blog Omak Kau kau saje panggil PAN Imayam. Apu tuh? Kesian betul diorang ni. Tak tahu berita luar. Hari2 dok mengadap Omak Kau saje. Otak pun tertutup macam DAP. Yang aku tahu yang panggil PAN Imayam ni semua barua DAP. Cuma dalm blog saje nampak nak hentam Amanah. Tapi sebenarnya barua DAP. Kesian diorang. Perangai saling tak tumpah macam Rani Kulup. HAHAHA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai PAN Imayam konon nak provoke. Balik oiiiiiiiiiiiiii

      Delete
    2. ORG BERCAKAP PASAL SUSAH RAKYAT MASIH NAK MENGUTUK BAB PARTI...SEMUA PARTI POLITIK TAKDE GUNA LAH SEMUA CARI MAKAN...RAKYAT MAMPUS SEMUA SENYAP..BAHALOL PUNYA PARTI POLITIK

      Delete
  9. Senang je menteri jawab dah tahu air laut tu merah jangan pergi laut mana orang umno dan menteri mangkuk tu tolonglah tengok gambar dan jawablah

    ReplyDelete
  10. Senang je menteri jawab dah tahu air laut tu merah jangan pergi laut mana orang umno dan menteri mangkuk tu tolonglah tengok gambar dan jawablah

    ReplyDelete
  11. Jgn salah faham, laut di Pahang jadi merah tu adalah disebabkan penebangan balak di Kelantan. Segala debu balak Kelantan terbang ke udara dan jatuh di pantai Balok dan Batu Hitam dan Kuantan.

    ReplyDelete
  12. Air laut jadi merah bleh buat air sirap tu berkat dan bertuahnya rakyat PAHANG kerana menyokong perlombongan bauksit...tak payah pakai gula...cedok pakai gelas terus minum terus jadi gagah perkasa dan boleh buat 5 kerja dlm satu hari dan mendapat pendapatan puluh2 ribu mengalahkan menteri...dah nyata sapa punya perlombongan tp sebb ada kuasa dan kedudukan rakyat mampus aku peduli apa janji aku kaya hahahaa

    ReplyDelete