KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Thursday, 17 December 2015

GAJI KAKITANGAN AWAM TINGGAL RM19 SELEPAS KENA POTONG PINJAMAN PTPTN MENJADI KECUH DI MEDIA SOSIAL



Beberapa hari kebelakangan ini, ramai yang berkongsikan kekesalan mereka terhadap tindakan Perbadanan Tabung pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang memotong gaji mereka tanpa dimaklumkan lebih awal.

Difahamkan, PTPTN telah melancarkan operasi besar-besaran bagi mengesan peminjamnya sejak awal Disember ini.

Gambar slip gaji seorang penjawat awam yang dipotong sebanyak RM2,063.75 oleh PTPTN pula viral di media sosial, mencetuskan lagi panik di kalangan peminjam PTPTN yang belum melangsaikan hutang mereka.

"Ingat tak masa bulan 8 hari itu, saya ada kongsi tentang PTPTN ini. Pada masa itu, saya pergi untuk membayar tunggakan. Saya ada beritahu yang Pegawai PTPTN memaklumkan saya mengenai operasi besar-besaran bagi mengesan peminjam pada hujung tahun ini," kata Batrisyia Fauzan yang memuat naik gambar slip gaji tersebut di laman Facebooknya.

"Katanya, para peminjam diberi masa sehingga bulan Oktober untuk datang berunding dengan pihak PTPTN. Jika tidak berbuat demikian, pihak PTPTN akan membuat pemotongan mengikut kadar yang telah ditetapkan oleh mereka sendiri.

"Rupa-rupanya memang mereka serius untuk berbuat demikian. Tadi dalam WhatsApp group pun kami kecoh berbincang mengenai perkara ini.

"Sudahlah sekolah akan dibuka tidak lama lagi, kasihannya kalau dipotong sampai seperti ini, baki gaji tinggal RM19 saja.

Justeru, Batrisyia menasihatkan mana-mana peminjam PTPTN yang belum membuat pembayaran, segera hadir ke mana-mana pejabat PTPTN berdekatan untuk menjelaskan bayaran.

37 comments:

  1. RM19 beli beras pun x lps...hehe. nasib badan...salahkan sapa? Najib & rosmah la...sapa lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sikit2 najib rosmah. Sikit2 najib rosmah. Apa , diri sendiri tak pernah buat salah ke? Haji Hadi antara ketua ulama sedunia pun tak pernah salahkan najib dan rosmah. Ko sape nak tuduh2 orang bagai? Kalau malas kerja resign je. Patutnya contohi para ulama yang diiktiraf dunia bersama2 najib membantu negara

      Delete
    2. entahnya..!!!

      mana ada najib & rosmah yang salah. bukanka timabalan ketua ulama sedonia minta tampilkan 4 saksi, sprm pun tak mampu nak bagi saksi.

      fuhhh....bukan main mesra lagi timbalan ulama sedonia dengan najib...lagi ko tak percayaka najib tak salah?

      Delete
    3. memang betul bila kita berkawan dengan penjual parfum kita akan berbau wangi, Hadi membuktikan benarnya ungkapan itu...kini Hadi akan jadi bahan sendaan disamping najib dan Rosmah..............

      Delete
    4. Ada juga anjing BN kat sini LoL

      Delete
    5. Berani pinjam bayar la.

      Delete
  2. Dakwaan Terbaru WSJ - 1MDB Bayar $850 Juta Kepada Syarikat Yang Namanya MIRIP Syarikat Kepunyaan IPIC




    Satu lagi fitnah terbaru dari WSJ berkaitan isu 1MDB khususnya berkaitan pembayaran dana kepada IPIC yang sebelum ini didakwa oleh WSJ tidak diterima oleh IPIC padahal pihak 1MDB berkeras kata semuanya ada dalam rekod akaun.

    Kali ini WSJ mendakwa 1MDB ada membuat pembayaran USD850 juta tahun lalu kepada sebuah syarikat offshore yang ditubuhkan supaya namanya mirip kepada syarikat yang dimiliki oleh IPIC. 

    Menurut WSJ, 1MDB bayar kepada Aabar Investments PJS Ltd yang namanya hampir sama dengan syarikat milik IPIC/Aabar iaitu Aabar Investments PJS.

    Menurut dakwaan WSJ kali ini, kerana itulah makanya 1MDB kata dah bayar tapi IPIC kata tak terima pun !

    Bayaran dipercayai berkaitan Option IPIC. 

    Hmmmm ...... disebalik apa yang dikatakan sebagai 'puluhan kali penjelasan' yang telah diberikan oleh 1MDB dan Najib mengenai isu 1MDB, tidak ada satu pun menjelaskan sepenuhnya Option IPIC. Berapa jumlah yang 1MDB kena bayar untuk tebus, berapa yang sudah dibayar dan berapa bakinya ?

    Saya copypaste artikel WSJ itu di bawah untuk sama2 kita nilaikan kesahihannya ..... diharap pihak 1MDB seperti biasa, akan segera tampil beri penjelasan dan bukan mengelak ( seperti biasa juga )

    ReplyDelete
  3. Jgn la aniaya orang..Gila betul la baki tinggal RM 19.00..Otak letak kat lutut ni..

    ReplyDelete
  4. Jangan risau,sekali harun jing dan timbalan ulamak donia berdoa,duit tu jadi beranak jadi banyak 2.6milyon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haramjadah punya komen.apa kena mengena dgn harun din dan hj hadi.nak komen pun fikir dulu.jgn hentam saja.

      Delete
  5. Tkpe beli beras 2kilo je...jimat jimat asalkan rosmah boleh shopping naik jet...pakai cincin jota2.

    ReplyDelete
  6. Pelik juga, pendapatan bulanan 4 ribu lebih. Tak manasabah dua atau tiga ratus sebulan tak mampu nak bayar hutang PTPTN. Sedangkan hutang lain melalui potongan ANGKASA sanggup pula tanggung sampai lebih RM1,600 sebulan.
    Tengok pada slip gaji, salah siapa sebenarnya?

    ReplyDelete
  7. Salah sendiri la..nama pun pinjam..dlu msa pinjam klam kabut..byr taknak pula..kan dh kena potonggggg

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa hang bersunat dulu kenapa tak suruh potong habis?

      Delete
    2. Tayang slip gaji konon nak kata PTPTN zalim. Pendapatan sebanyak itu dgn potongan lain, tak ubah tunjuk bodoh kat public. Sebenarnya awak yg tak jujur dgn PTPTN.

      Delete
  8. Yang hina ulamak tu puak syiah syaitan,moga kamu mati berwajah anjing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasal2 dapat dosa kering. Nasib kau lah. Bodoh tak boleh diajar, cerdik tak boleh nak tumpang.

      Delete
    2. x e orang nak hina Ulamak...setengah ulama mahu dihina...

      Delete
  9. Tengok kan slip gaji dia, dia dah bekerja mungkin 10 tahun kalau dia ada ijazah! Ini kaki liat bayar hutang ni, mungkin dah 10 tahun tunggakan, jadi kena potong teruk! Dan ada potongan Angkasa lagi! Memang kesian, tapi nampak macam cari bala' sendiri!

    ReplyDelete
  10. Tengok kan slip gaji dia, dia dah bekerja mungkin 10 tahun kalau dia ada ijazah! Ini kaki liat bayar hutang ni, mungkin dah 10 tahun tunggakan, jadi kena potong teruk! Dan ada potongan Angkasa lagi! Memang kesian, tapi nampak macam cari bala' sendiri!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn terkejut. Tapi sy syak yg pemunya slip gaji ini berjawatan ptd m41 dan paling lama pun br 3 tahun berkhidmat (dlm slip masih mencarum kwsp, kebnykn yg berkhidmat lbh 5 tahun sudah berhenti mencarum kwsp kerana telah bertaraf tetap dan berpencen).

      selain drpd itu, sy setuju dgn pendapat anda. Lebih2 lagi ada potongan angkasa (mungkin utk kereta dan personal loan kerana potongan agak tinggi).

      Patut pemunya slip gaji malu pada diri sendiri kerana gagal membayar hutang padahal terlebih mampu klu mngikut jerja yg dijawat dan gaji yang diterima selama ini.

      Delete
    2. Jgn buruk sangka,mungkin personal loan tu utk bantu ahli keluarga yg susah dlm byk hal sbg tanggonggan.

      Delete
  11. Zaman dollah badawi kalau kerajaan takde duit, dibuatnya ops warta. Cari pesalah trafik mcm cari osama bin laden. Itu dulu...zaman najib anak razak, tak sampai 9 bulan pertama gst, kerajaan dah kaut 30 billion. Bygkan jumlah sebesar tu lesap dari aliran semasa, masuk poket kerajaan. Sepatutnya jumlah byk tu merancakkan ekonomi dalaman...wang silih bertukar tangan..barulah peniaga ada untung, rakyat pun boleh berbelanja. Jgn bodohkan rakyat ckp kerajaan lebih bijak gunakan wang gst tersebut kalau dlm masa yg sama rakyat terhimpit. Takde lebihan nak menabung..harga barangan & perkhidmatan naik tak berkesudahan. Najib oo najib..muka tak malu hari2 rakyat sumpah seranah kau najib..doa & kata2 org teraniaya selalunya makbul. Org mcm najib bila jatuh...pasti terduduk. Segala perbuatan kau org korek balik..ingat tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berpuluh juta orang dah sumpah seranah Najib setiap hari selama 7 tahun pun.. xder jadi kudis pun kat dia. Allah terus memelihara dan limpahkan rahmat GST untuk Najib anak beranak lebih 30 billion.

      Kita apa dapat??? Kumpul dosa dan karma bertimbun2. Teraniaya kepalabutuh apanya.. doa pun satu pun x jadi kudis!!! Mmg kita didesign untuk hidup susah dan dihumban ke neraka saja. We are useless moron bro..

      Delete
    2. Karma ni keling je percaya. Lu keling ke 2.06?

      Delete
  12. Potong angkasa sampai rm1.6k+ maknanya da pinjam rm100k+ cash. Perghh buat apa dgn cash tu? Enjoy sakan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawin la apalagi...grand. Hotel besar

      Delete
    2. Bantu Makbapak dan keluarga yg miskin babi!!

      Delete
  13. Kakitangan kerajaan ada potong Socso ke?

    ReplyDelete
  14. Aku pun berbulu ng bn najib rosmah...tp dlm kes mcmni aku ada pandangan yg jujur lah..andaikata dia dah bekerja dan mampu utk byr hutang ptptn yg die pnjam,sepatutnya si peminjam ni yg salah.dia mesti selesaikan hutang yg terlebih dahulu die buat iaitu hutg ptptn..jgn buat hutng yg lain selagi belum mula bayar ansuran bulanan ptptn..kalau nak cita bab ptptn ni yg sepatutnya free tu soal lain.itu lepas umno bn bungkus..la ni kita berpijak atas realiti..umno bn masih memerintah...tp andaikata die belum mula byr hutg ptptn disebabkn die ade byk tnggungan yg perlu diutamakn seperti berkahwin bini xbekerja dan sebgainyalah, dan die terpaksa menanggung htang peribadi, xboleh nk salahkan dia..keadaan mendesak die utk meminjam bank untk meneruskan kehidupan...mngkin dia tersilap langkah..wallahualam.

    ReplyDelete
  15. Bila ada dakwaan terhadap pihak pemimpin pembangkang, contoh terbaik saudara Anwar Ibrahim maka media dan pemimpin UMNOBN dan konco konco mereka akan siang malam pagi petang MEMFITNAH beliau menerusi rangkaian media utama, sosial dan dengan menggunakan apa cara saja untuk MEMFITNAH saudara ANWAR IBRAHIM. Takdak siapa, baik Ustaz, Mufti atau Tok Mufti yang melarang orang dan pihak pihak yang bagitu liar menabur FITNAH suapayaq berhentikan malah ada diantara mereka buat komen yang seolah olah meyiakan percakap seorang perdana Menteri.
    Tapi bila dakwaan dilakukan terhadap perdana Menteri Malaysia, bukan main para alim ulama, ustaz murahan dan ustaz 'celeberiti' termasuk juga seorang kununya taraf ualam dunia turut membela nasib Najib dengan menyatakan perlu ada 4 saksi dsbnya.
    Terkini orang yang bergelar ulkama taraf dunia Presideng sebuah parti kununya melambangkan Islam sudah bagitu kuat sanjung Najib dan partinya tanpa menghiraukan sebarang salahlaku yang dilakukan oleh beliau.
    Masih ada lagi yang mahu menyokong dan membela ulama yang KUNUNYA bertaraf dunia ini. Masih lagi ke PAS ini releven hari ini. Jelas pemimpin parti PAS menyalahgunakan Islam untuk kepentingan diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nuwar berahim peliwat dan tibai cinadoll
      fitnah kepala butoh apa lagi?

      Delete
    2. Zaman canggih guna la video canggih bkn yg kabur xde kalerr..br org blh percaya..itu pn tgk gak edit guna pakar holiwod ke boliwod.tp org yg bg bom antunya mmg real..blh p melancong oversea lg.

      Delete
  16. anda tahu hutang mesti dibayar. kenapa dilengahkan. bila tindakan di ambil salah ptptn pula

    ReplyDelete
  17. Asyik-asyik dengan cerita belanjawan kakitangan awam. Apahal dengan kakitangan swasta, lebih-lebih lagi yang bergaji rendah seperti pekerja kilang atau mana-mana syarikat kecil swasta?

    ReplyDelete
  18. “PTPTN KEMBALIKAN POTONGAN GAJI PENJAWAT AWAM”

    1. Jabatan Perkhidmatan Awam pada 9 Julai 2015 telah mengeluarkan arahan agar penjawat awam melaksanakan bayaran balik melalui potongan gaji mulai 1 September 2015. Arahan ini melibatkan seramai 138,201 penjawat awam yang merupakan peminjam PTPTN. Berdasarkan arahan ini, PTPTN telah mengambil pelbagai langkah bagi memudahkan peminjam membuat rundingan, termasuk membuka kaunter-kaunter di Kementerian, Jabatan dan agensi kerajaan selain boleh hadir ke cawangan PTPTN pada bila-bila masa.

    2. Seterusnya, PTPTN telah mengeluarkan surat arahan potongan gaji mandatori bertarikh 4 Disember 2015 kepada majikan dan diberi salinan kepada 3,193 peminjam yang merupakan penjawat awam dan tidak pernah membuat bayaran balik dan gagal tampil berunding. Amaun potongan gaji yang dilaksanakan adalah berdasarkan kepada jumlah baki semasa dibahagikan dengan baki tempoh bayaran balik (bulan).

    3. PTPTN akan memulangkan semula amaun potongan setelah ditolak ansuran bulanan berdasarkan jadual bayaran balik semasa kepada 3,193 peminjam yang terlibat.

    4. Selain itu, peminjam digesa tampil segera berunding dengan PTPTN dalam tempoh sebulan iaitu selewat-lewatnya pada 18 Januari 2016. Peminjam yang terlibat boleh membuat penstrukturan semula hutang dengan amaun ansuran berasaskan kemampuan bagi tempoh tidak melebihi umur 60 tahun, tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan.



    5. Sekiranya peminjam yang terlibat gagal berunding dalam tempoh masa yang ditetapkan, jumlah ansuran potongan gaji mandatori yang dinyatakan di dalam surat tersebut akan dikenakan semula kepada peminjam. PTPTN akan meneruskan tindakan penguatkuasaan ke atas peminjam yang tidak membuat bayaran balik seperti notis-notis peringatan pertama, kedua dan ketiga, senarai hitam imegresen, saman dan lain-lain tindakan undang-undang.

    6. PTPTN berharap agar semua peminjam sama ada yang tidak pernah membuat bayaran balik, membayar balik sekali sekala dan mempunyai tunggakan untuk mengambil tindakan proaktif segera membuat rundingan dan bayaran bagi mengelakkan tindakan penguatkuasaan dikenakan.

    7. Kemudahan potongan gaji adalah merupakan saluran bayaran balik pembiayaan yang telah disediakan kepada semua peminjam bertujuan untuk memudahkan peminjam membuat bayaran balik pembiayaan secara konsisten tanpa sebarang tunggakan ansuran bulanan. Walau bagaimanapun kaedah ini merupakan kaedah yang tidak menjadi pilihan di kalangan peminjam atas pelbagai alasan.


    Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional
    17 Disember 2015

    ReplyDelete
  19. Nama saya Dian Irawati dari bandar usaha, indonesia. i mahu menggunakan media ini untuk memberi amaran kepada semua rakan-rakan saya dalam indonesia.Who akan di sekeliling untuk pinjaman, anda hanya perlu berhati-hati. satu-satunya tempat dan syarikat yang boleh menawarkan pinjaman adalah kewangan global syarikat pinjaman terhad. Saya mendapat pinjaman-Ku terhadap mereka melalui Puan Emiliana wilson, pemberi pinjaman global, seorang ibu yang memiliki hati dan pemahaman yang baik. dia adalah satu-satunya pemberi pinjaman sah di internet. Lain-lain adalah semua pendusta, saya menghabiskan hampir Rp10,000,000 di tangan pemberi pinjaman palsu. Tetapi Puan Emiliana memberikan saya mimpi saya kembali dengan jumlah pinjaman sebanyak Rp620,000,000.

    i dihubungi Mrs.Emiliana beberapa bulan yang lalu selepas pengalaman buruk saya dengan pemberi pinjaman palsu di phillippine, i hampir meninggal dunia ketika saya kehilangan jumlah wang yang besar untuk pemberi pinjaman palsu tanpa mendapat pinjaman daripada dia, perniagaan saya mendapat scrumbled dan dalam proses itu saya terpaksa penjualan beberapa aset saya.

    supaya pada hari yang setia ini saya hanya akan melalui blog pinjaman dan saya mendapati satu iklan pinjaman mengenai Puan Emiliana yang telah menjadi bantuan yang baik kepada pelanggan lain, walaupun i thaught ia adalah satu penipuan, tetapi saya sumorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana dan memohon jumlah pinjaman 620MILLION rupiah dan selepas banyak pertimbangan dalam borang permohonan pinjaman saya diserahkan kepada Puan Emiliana, permintaan pinjaman saya telah diluluskan dan saya telah diminta oleh Puan Emiliana untuk mendapatkan sijil perjanjian pinjaman sebagai cagaran dan bukti keterangan yang i lakukan dan dalam kira-kira 2 jam, saya menerima amaran dari bank saya bahawa akaun bank saya telah dikreditkan dengan 620million rupiah, pada mulanya ia adalah seperti mimpi ketika saya mendapat berjaga-jaga, jadi saya terpaksa pergi ke bank saya untuk mengesahkan dan wang adalah dengan akaun saya.

    Jadi saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua rakyat Indonesia bahawa Puan Emiliana adalah syarikat pinjaman yang tulen dan ibu yang baik kerana saya adalah seorang kesaksian hidup Puan Emiliana loan.so i nasihat semua warga Indonesia yang memerlukan pinjaman untuk mendaftar dengan Puan Emiliana melalui email: emilianawilson111@gmail.com

    sekali lagi nama saya Dian Irawati dari bandar usaha, di Indonesia, anda boleh juga menghubungi saya melalui e-mel: irawatidianna@gmail.com lebih infromation.

    ReplyDelete