KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Thursday, 31 December 2015

HAK ORANG AWAM MEMPERTAHANKAN DIRI DALAM MENDEPANI KES JENAYAH ADA HADNYA DAN BUKANYA SUATU YANG MUTLAK HINGGA BOLEH MEMBUNUH PENJENYAH SEWENANG-WENANGNYA.


Hak dan had orang awam mempertahankan diri dalam mendepani kes jenayah, bukan sesuatu yang mutlak hingga mereka boleh membunuh penjenayah sewenang-wenangnya.

Orang ramai perlu memahami hak dan had itu seperti termaktub dalam undang-undang yang diperuntukkan mengikut Seksyen 99 Kanun Keseksaan.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, berkata seksyen berkenaan menjelaskan hak dan had mempertahankan diri yang termaktub, bukan saja untuk orang awam tetapi juga anggota polis sendiri.

"Ramai orang tidak tahu had hak mempertahankan diri itu. Seksyen 99 Kanun Keseksaan menjelaskan dengan jelas setakat mana hak mempertahankan diri yang boleh digunakan oleh orang ramai.

"Bukan saja untuk orang ramai, untuk kami (polis) pun ada hadnya. Hak mempertahankan diri itu bukan mutlak.

Jika ada orang nak curi atau samun, kita tidak boleh bunuh mereka sewenang-wenangnya," katanya.

Beliau mengulas kisah seorang lelaki yang didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana menyerang dua lelaki yang dikatakan menceroboh rumahnya di Kampung Labuhan, Kerteh, Kemaman, Terengganu.

Dalam kejadian itu, seorang penceroboh maut ditikam lelaki terbabit, manakala rakannya cedera dan dapat ditangkap ketika cuba melarikan diri.

Kisah terbabit mendapat perhatian netizen yang rata-rata bersimpati dengan nasib lelaki itu dan menuntut supaya nasibnya dibela.

54 comments:

  1. Setuju sangat. Penjenayah terutama yg bersenjata patut disantuni dan perlu disambut ketika bertandang ke rumah. Layan dgn senyuman, agar mereka terhibur dan selesa merompak premis anda. Bagi wanita pula yg bakal di rogol ,layan perogol anda dengan renggekkan manja dan belai kemaluan perogol itu hingga yerangsang dan bernafsu. Kita semua kena layan semua penjenayah dgn layanan yg terbaik kerana mereka lebih mulia dari kita atau anda akan dipenjarakan. Contohnya kan ada faham2 shjlah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul betul betul....

      Delete
    2. kalau boleh cium bontot perompak tu, kalau perompak tu terberak dlm seluar cuci taik perompak sampai bersih, kalau perompak nak meliwat kena tadah jubo elok2.

      Delete
    3. apa hal dng undang2 negara malaysia ni ye? memang tak masuk akal

      Delete
    4. Mangsa tu org miskin tapi rajin berusaha jual nasi lemak utk menampung hidup. Tak kan la dia nak biarkan hasil titik peluh dia dirompak penyamun depan mata...

      Delete
    5. Perompak akan menggunakan apa juga cara yg paling mudah untuk menyamun harta orang lain. Dalam kepala perompak, lu susah wa tarak hal, janji isteri dan anak gua hidup senang lenang.

      Delete
    6. Hahaha...penyamun tak salah tgk ketua penyamun tiada kes langsung walaupun dituduh samun wang.pencuri perompak bunuh boleh, si mangsa biarkan dibunuh baru perompak boleh ditahan dihukum kalau dibunuh mangsa tiada kes tak dpt hukum perompak mcm polis tak guna pula.bukan ke jenayah makin kurang byk dah kena tangkap, negara masih aman selamat malah ISIS dpt di halang belum lakukan apa2 dah kena tangkap.

      Delete
    7. naik lemaklah perompak/pencuri lepas ni...dah xrasa takut dah nak mencuri dan merompak....pelik2

      Delete
  2. Lain kali kena habaq pada perompak tu, jgn rompak, kerana saya perlu akur kpd undang2 utk mempertahankan diri. Klu jadi apa2 kpd perompak, polis akan saman saya.

    ReplyDelete
  3. perompak, penyamun, pembunuh, perasuah, perogol dan bunuh perlu dihormati kerana mereka ada kelas tersendiri.
    mereka juga layak menerima derma dan sedekah dan boleh diberi jawatan penting kerana pengalaman yg ada pada mereka itu dapat membantu memajukan negara.
    kalau dilokapkan kemunkinan kepandaian itu tersekat dan ini merugikan ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PRU 2 tahun lagi.
      Kita humban penyamun dan geng penyamun.

      Delete
  4. Di Malaysia Penjenayah dilindungi dan dapat kedudukan tinggi. Utk mengekalkan keistimewaan itu pru akan datang mereka perlu beri sokongan kpd ketuanya sekarang utk kekal berkuasa.

    ReplyDelete
  5. Betul betul betul, klu dpt perompak dan penyangak tu di beri pingat datuk seri dan tan sri terpuji krn dh suka merompak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu hasil rompakan tinggi, anugerah lagi tinggi.

      Delete
  6. Maknanya sekiranya penjenayah ingin melakukan perkara yg tak elok pd anak bini kita walaupun di depan mata kita sendiri kita harus tgk aje lh ye..???

    ReplyDelete
  7. Klu perompak tu bawak pisau nak sembelih leher kita, mcm mna plak tu? Adakah kita perlu hulur tengkuk kita?

    ReplyDelete
  8. Perompak tu 2 org. Bawak senjata tajam pulak tu. Tak kan tak boleh nak nempertahankan diri?

    ReplyDelete
  9. Sapa suruh jadi penyamun?

    ReplyDelete
  10. Bagi aku la, dia membunuh utk mempertahankan diri. Dia bunuh tanpa niat kot. Dia bukan seorang yg dayus. Patutnya dia dihargai kerana tindakannya akan menakutkan perompak2 yg lain. Dia juga telah menyelamatkan lebih ramai org menjadi mangsa perompak dan penyamun tersebut.

    Hang tuah dulu pun tikam penyamun dgn keris....

    ReplyDelete
  11. Inilah sikap dan budibicara yang ada pada seorang yang dipertanggung jawabkan untuk menjaga keamanan kami inigin nak tanya bagaiamana apa
    kah tindakkan yang akan diambil oleh pehak ini jika KPN sendiri tertembak perompak yang masuk kerumahnya tanpa disedari oleh pengawal rumahnya kerana hendak pertahan diri dari diterkam oleh penjenayah itu dan tak disangka perompak itu mati adakah pehak ini akan mengubah dakwaan dari tidak sengaja kepada sengaja membunuh untuk pertahankan diri dan anak bini sendiri.Bodoh punya jawapan dari seorang yang kami anggap cerdik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas ni kita tak nak dengar lagi polis tembak perompak sampai mati. Alasan perompak melawan dan membahayakan nyawa anggota polis dah tak relevan lagi. Budak2 larikan kereta tanpa lesen pun tak boleh ditembak mati.

      Delete
  12. Pihak berkuasa tak boleh cakap mcm tu secara terbuka. Nanti perompak dan penyamun naik lemak la.

    Nak tanya la...
    Cam mana klu perompak tu lebih ramai dr kita dan cuba serang kita dgn senjata? Apa perlu kita buat? Selalunya kat surat khabar, org yg kena rompak jadi mangsa bunuh...

    ReplyDelete
  13. Byk juga undang2 yg kadang-kala tidak berlaku adil kepada mangsa rompakan serta mangsa rogol. Undabg2 ini adalah jenis undang2 yg zalim. Susah org yg buat dan jlnkan undang2 jenis ini nak jawab kat akhirat nanti.

    ReplyDelete
  14. Akan datang pengawal keselamatan bank dan kedai emas kena pakai cota lah ye.....

    ReplyDelete
  15. Klu tak merompak tentu penyamun tu tak kena tikam sampai mati.

    ReplyDelete
  16. Kalau tak salah ada satu kes..ragut. motor yg tgh bergerak..yg kena ragut bdk ppuan..bdk ppuan kejar peragut tu.. tak pasti bertindak mcmana bdk ppuan menyebabkan peragut tu tercampak dan tersangkut atas pagar..meninggal.. gambar peragut tu mati atas pagar keluar di kebykkan media.. bdk ppuan lepas.. kes ni lebih kurang sama..kenapa lelaki itu menjadi simpati pada rakyat malaysia..apakah salah polis yg mengendalikan kes ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masuk premis org tanpa izin & berniat melakukan jenayah...samalah jugak kalau malaysia kena ceroboh, takkan askar dok senyap?? Babi punya polis...takkan nak bg warning kat perompak...diorang bukan mkn dek warning2 ni...lambatt..

      Delete
  17. Ada sesetengah tempat diletakan papan tanda gambar yg bermaksud penceroboh akan ditembak... adakah jika ada org yg menceroboh kawasan itu pengawal yg bertugas blh menembak penceroboh itu..
    Tolong beri penjelasan kpd yg berkenaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia nanti jawab, tembak ke udara je. Selama2nya kita diperbodohkan.

      Delete
  18. Ada kes peragut kena belasah sampai mati oleh orang ramai yg takde kena mengena...bukan jd mangsa pun...yg membelasah terlepas. Satu tuduhan pun x kena. Polis sebenarnya memilih. Kes kat terengganu ni mungkin di bwh kendalian polis skema / hati busuk / lama x naik pangkat. Abg si khalid abu bakar ni mana kena dakwa buat perhimpunan haram? Kalau org lain, dah lama masuk lokap dulu baru cerita.

    ReplyDelete
  19. klu perompak itu merompak anggota polis,haa haa mcm mana pulak tu,polis nak buat apa kat perompak tuuu.....tentu akan diberi satu ciuman manja kat perompak tu....best juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kelakar. Ada rasa malu jugak nak jawab.

      Delete
  20. Tak payah dengar ckp khalid ni...ingat lg tak kes penganalisis jenayah yg dulu selalu masuk tv...kt sri muda...dia ada pistol & siap tembak lg penjenayah tu...mati. apa jd? Disebabkan dia bekas polis & alasan mempertahankan diri..dia terlepas. Rumah khalid ni dulu pun ada kes..polis yg ditugaskan ambik dia pagi2 siap lepaskan tembakan kat org yg disyaki...mn jd kes...

    ReplyDelete
  21. Cuba check identiti perompak tu..mesti anak orang besar2. Kahkahkah...dah banyak kes rumah tan sri, datuk, ahli perniagaan, perompak kena tembak mati. Mana penah diorang kena dakwa.

    ReplyDelete
  22. Baru aku tahu kat malaysia ni..perompak dan penyamun ada hak untuk membunuh..hmmm...altantunya..kevin morais..

    ReplyDelete
  23. Sialan punya undang2...
    Mcm taik negara ni, diperintah oleh menteri2 taik!

    ReplyDelete
  24. masih ingat dulu ada kes polis tembak mati budak dlm kereta. dah la budak tak merompak dikejar kemudian ditembak.. mcm tu nak kira mcm mana...

    ReplyDelete
  25. Lain kali kalo nk merompak, rompak lah jota jota ke bilion bilion ke...mesti tak kena bunuh, kalo nk selamaaaat lg kena jd ahli lambang keris...
    Dapat cium tangan lagi...kehkehkeh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn sebut UMNO dlm blog ni...UMNO dan omakkau dah satu syarikat...syarikat nasihat menasihati sdn bhd.

      Delete
  26. Korang ingat bila bunuh pencuri tu selesai masalah ke.. Kalau pencuri tu takda keluarga takapalah. Buatnya keluarga pencuri upah org tuntut bela. Amacam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gaya lenggok cakap tu mcm satu amaran je. Ahli keluarga perompak ke ni?

      Delete
  27. Kalau ikut hudud pas lagi sedap..sebelum hukum kena tanya pencuri agama apa..kalau pencuri kapir maka akan diikat dan diserah pd polis hukum penjara sebulan dua..jika pencuri tu islam, alamatnya halal darah..boleh dibunuh. Ini keindahan hudud pas yg org tak tahu..kihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Contoh org yg tak faham hudud, tapi gatal tangan nak komen jugak. Istighfar dek.

      Delete
    2. syiah, mana dia tau hudud, bangang nya syiah nih...amik batu ketok kepala la syiah murakab oiiiii....

      Delete
  28. Tengok filem p.Ramlee, perompak yang merompak harta penyamun dihukum mati.

    ReplyDelete
  29. cakap sedap laa nko KPN umah nko ada polis jaga 24 jam....tunggu saat nko dah bersara dimana tiada lagi pengawal dok jaga dan perkara sama kena atas btg hidung sendiri...kita pakat tgk apa dia buat...cakap besar cisss

    ReplyDelete
  30. klau POLIS bunuh PEROMPAK xper plak...WAHAI KPN blaja x..ke POLIS BOLEH BUNUH PEROMPAK DENGAN SEWENANG2NYA?
    PEROMPAK merompak rumah aku..tp aku tgk je ye..klau PEROMPAK merompak rumah KPN ape nak wat? manusia kenal undang2 tp undang2 yg xknal manusia, sbb tu seenang2nye hukum org sana sini..

    ReplyDelete
  31. perompak sekarang ganas dan xde perasan dan kebanyakkannya penagih dadah...

    ReplyDelete
  32. Kadang kala dgn penjenayah ni org terdesak terpaksa membuat pilihan dibunuh atau membunuh.... tak taulah klu ada org yg memilih utk dibunuh jika memikirkan undang².

    ReplyDelete
  33. Polis sepatutnya melindungi mangsa yang dirompak bukan si perompak, apa ni?

    ReplyDelete
  34. Bila perompak datang, sambutlah dengan mesra.

    Kalu mampu buat ler kenduri untuk sambut si perompak.

    ReplyDelete
  35. Allahuakbar.. Nyawa mangsa atau nyawa perompak lebih berharga..?? Mangsa yang mati atau perompak yang patot mati?? Kat youtube pun banyak video perompak/penyamun yang mangsa tak buat apa apa tapi perompak/penyamun tetap tetak mangsa.. Dah kena tetak baru nak melawan ke?? Dah berlumuran darah dan tak berdaya baru melawan?? Macam tu????? Nama pun perompak/penyamun mesti dah nekad buat apa saja termasuk membunuh mangsa kalau tak takkan mereka berani buat keje macam ni.. Dunia sekarang makin tunggang terbalik..allahuakbar..

    ReplyDelete
  36. Kalo perompak masuk rumah, buat kopi atau teh untuk dia. Boleh juga bagi minuman lain seperti pepsi, sprite dan sebagainya. Kalo perompak nak mandi, jering air panas untuk dia. Kalo dia lapar masak makanan sedop2 untuk perompak. Kalo perompak nak tidoh bagi bantal dan tilam. Kalo perompak takut tidoh bersedirian, bagi isteri kat dia. Bila perompak nak balik bagi buah tangan kat utuk dia. Kalo mampu bagi duit raya kat perompak.

    ReplyDelete
  37. Tersentap tak reti nak jawab, majlis peguam pula diminta bersuara. Pak Pandir betul. Bikin malu je.

    ReplyDelete