Thursday 3 December 2015

KENAIKKAN KADAR TAMBANG PENGANGUKTAN AWAM ... TINJAUAN BERSEMUKA DAPATI ADA PENGGUNA KETEPIKAN SEPARUH GAJINYA SEMATA-MATA NAK BAYAR TAMBANG


PETALING JAYA
: Prabagaran A/L Balakrishnan, 34, merupakan seorang penuntut di Universiti Malaya maka beliau sering berulang-alik dari Ipoh ke Kuala Lumpur. Demi menyara kelangsungan cita-citanya, beliau mengajar sebagai seorang pensyarah di Politeknik Ungku Omar yang terletak di Jalan Dairy, ibu negeri Perak.

Ditemui di KL Sentral, beliau antara 10 pengguna pengangkutan awam yang disapa Free Malaysia Today dan terkesan dengan kenaikan kadar harga tambang KTM Komuter dan Transit Aliran Ringan (LRT).

“Gaji RM3000 pun sudah tidak memadai,” keluh Prabagaran, “Saya berhabis RM1200 hanya untuk pengangkutan awam.”

“Kos ulang-alik RM50 sehari. Rasa amek gaji untuk bayar pengangkutan sahaja,” katanya.

Barangkali kesibukan mengimbangi kerjaya dan pembelajarannya menyebabkan Prabagaran tidak sempat bersedia – kenaikan harga tambang menimpa bahunya secara mengejut.

“Semalam saya turun dari stesen KL sentral ke Universiti…tiket RM1.60-2.00…naik RM0.40. Sebab kita selalu amek dan terkejut bila tiba-tiba naik,” tambah beliau.

FMT turut meninjau Stesen LRT Kelana Jaya dan stesen KTM Kuala Lumpur untuk mendengar sendiri pendapat orang awam apabila kenaikan harga tambang pengangkutan awam berkuatkuasa Rabu.

Amar Farham Mohd Shukarno, 24, bekerja di sebuah syarikat swasta dan menggunakan dua mod pengangkutan awam iaitu LRT dan perkhidmatan bas Rapid KL untuk ke tempat kerja dan pulang ke rumah.

Beliau masih belum boleh mengubah gaya hidup dengan kenaikan kadar tambang sehingga 100 peratus.

“Jika dulu kos tambang pergi dan balik dari LRT dari Taman Bahagia ke Ampang adalah RM5.80 pergi dan balik. Sekarang selepas kenaikan menjadi sehingga RM12.00.

“Ini sangat membebankan bagi saya yang baru memulakan pekerjaan,” keluhnya.

Begitu juga dengan Nicole. Gadis ini baru sahaja bekerja di Kuala Lumpur selama dua bulan, dan tidak mampu memiliki kenderaan sendiri.

“Kenaikan harga pengangkutan awam dilihat sangat tidak sesuai dilaksanakan di Malaysia kerana rakyat telah terbeban dengan banyak benda seperti Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), kadar tol, minyak dan ini semua membebankan rakyat,” katanya.

Dalam pada itu, pelajar institusi pengajian tinggi awam (IPTA), Suu Lin, 22, berkata sebagai seorang pelajar kenaikan itu sangat memberi kesan kepada kos pembelajaranya di universiti.

“Ya, sangat memberi kesan lebih lagi saya tinggal di luar dari universiti dan ulang-alik menggunakan LRT untuk ke pulang ke rumah,” katanya.

Beliau masih berharap kerajaan akan mengambil-berat nasib siswa sepertinya.

“Saya berharap kerajaan boleh memberi diskaun untuk pelajar yang menggunakan LRT.” ... FREE MALAYSIA TODAY.

13 comments:

  1. Minta maaf, majoriti yg naik public transport tu orang melayu dan India. Korang ingat DAP dan PAN Imayam nak kata apa2. Yg masih memperjuangkan rakyat marhaen hanyalah PKR dan PAS sahaja.

    Pilihanraya say yes to kaler biru muda dan kaler hijau saja. Cap Timbang, Rocket, PAN Imayam lupakanlah.

    Buktinya DAP memang racist, dan PAN IMayam balik2 cerita rekaan Hawaii Five O.

    Sila baca retorik Presidento PANo Imayamo kat bawah ni

    Jeff Ulu Bernam
    Keadilan Reform


    Memang itu yang sebaiknya dilakukan oleh Si Mat Sabu tu sebelum dia sibuk nak mempertikaikan pasal orang lain. Baik dia selesaikan dulu perbezaan ideologi dalam parti yang baru diterajui tu.

    Hakikatnya, Si Mat Sabu tidak perlu nak mencari alasan untuk menjustifikasi tindakan mereka meninggalkan PAS dengan mengaitkan parti itu dengan pemikiran ekstremis militan ISIS.

    Kata Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Pusat (PPP), tindakan Si Mat Sabu tu membuktikan bahawa mereka sudah ketandusan isu dan bankrap modal Politik untuk memburukkan PAS.
    "Kepimpinan Amanah dinasihatkan menyelesaikan dahulu kecelaruan mereka dan mencari titik persamaan supaya kumpulan pro-Syiah, pro-Tanzim Alami dan pro-Anwariyyun dapat disetarakan pemikirannya," katanya menerusi kenyataan.
    Selain itu, Mohd Zuhdi juga turut membidas kenyataan yang dibuat oleh Mat Sabu sebelum ini yang menuduh PAS diresapi pemikiran kumpulan militan Negara Islam Iraq dan Syria (Isis).

    Katanya, alasan terbaharu Mohamad apabila mengaitkan PAS dengan gerakan militan adalah bertentangan dengan dakwaannya sendiri sebelum ini terhadap parti Islam berkenaan.
    "Pimpinan Parti Amanah Negara mula menyerang PAS dengan mengaitkan PAS dengan Isis atau terrorisme. Terkini presidennya sendiri berkata antara sebab Amanah ditubuhkan disebabkan PAS kini dipengaruhi oleh Isis.
    "Sebelum ini, PAS dituduh mahu bersekongkol dengan parti pemerintah, iaitu Umno atau BN atas nama kerajaan perpaduan yang juga dimomokkan sebagai punca mengapa Amanah ditubuhkan.
    "Berdasarkan paradox kedua-dua tuduhan itu, PPP melihat kepimpinan Amanah sebenarnya semakin keliru dan celaru. Mereka tidak tahu, peluru mana yang mahu diguna untuk menyerang PAS," katanya.
    Jelas Mohd Zuhdi, tuduhan bahawa PAS mahu bekerjasama dengan UMNO yang dibuat sebelum ini dengan tuduhan diresapi pemikiran militan merupakan dua perkara yang bertentangan.

    Pokok pangkalnya, Si Mat Sabu dan konco - konco Pengkhianat dia sekarang ni memang dah ketandusan idea nak meraihkan sokongan Simpati Murahan dari kalangan rakyat. Maka sebab itulah dia sanggup memper-BODOH-kan diri dia sendiri!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Sabu tak peduli pun masalah rakyat. Buat apa nak sokong PAN. Aku tau la yg naik LRT tu kaum melayu dan kaum India. Takdenya Imam syiahQom mari pro DAP naik LRT

      Delete
  2. begong tak leh ajar.. kata bodohhh marah... yg duk kait amanah dgn dap psai apa... jgn ikut kan sgt hati yg hitam... kelak binasa diri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang patut, Kat Penang rumah mahal... DAP buat donno je. LRT naik, komuter naik......................DAP tak bangkang pun. Sebab apa ??????
      Mangsanya adalah rata2 kaum Melayu dan India.

      Masalah Marhaen kena jumpa PKR dan PAS jerrrrr. Sebabnya DAP racist hanya mementingkan 1 kaum saja. PAN Imayam pula adalah Kaldai hambutan DAP

      Delete
    2. Uiiiiiiiiiiii Ano 10:04 perasan Amanah. PAN la bodos

      Delete
  3. PAN Imayam mana peduli rakyat marhaen susah ka, makan batu ka, lrt naik ka.Mujur ada PKR dan PAS yg komited dengan permasalahan rakyat.

    Itu aku cakap banyak kali wajib sokong PKR dan PAS. Parti lain kita tola

    Buktinya, cuba dengar apa Mat Sabu kata dan kelentong worldnya. Ada dia kata jommm kita tengok rakyat kat Baling la. Mana ada. DAP-PAN-TART betullah

    Janji dapat memperhambakan diri kepada Yang Mulia Abuya Sifooo

    Jeff Ulu Bernam
    Keadilan Reform


    ReplyDelete
    Replies
    1. MAT SABU BUAT CERITA TAHYUL DILABEL KAFIR, MP TEMERLOH SINDIR MAT SABU!!!

      Hari tu kita dah laporkan bagaimana Si Mat Sabu tu meroyan macam tapir kena lastik dan membuat dakwaan kononnya kepimpinan PAS melabelkan ahli - ahli parti Pengkhianat yang dia pimpin sebagai golongan 'Kafir'. Sapa kata? Kat mana? Di mana?

      Namun, tuduhan dan dakwaan yang dibuat oleh Si Mat Sabu tu telah membangkitkan persoalan dikalangan rakyat. Kenapa pulak Si Mat Sabu tu tiba - tiba je nak buat dakwaan tersebut? Si Mat Sabu tu ada bukti ke nak membuat dakwaan serta tuduhan tersebut? Atau dia sendiri yang bermimpi disiang hari memandangkan perkara sedemikian sering dilakukan oleh dirinya selama ini? Kalau dia setakat buat dakwaan dan tuduhan tersebut tanpa sebarang bukti, nampak sangat la yang Si Mat Sabu tu terdesak nak meraih sokongan dengan memburukkan PAS.

      Walaubagaimana pun, dakwaan Si Mat Sabu tu telah disindir oleh Si Ahli Parlimen Temerloh ni dalam satu kenyataan yang disiarkan semalam dengan menyifatkan ianya sebagai tuduhan serius. Kenyataan Si Ahli Parlimen Temerloh tu juga turut menuntut agar Si Mat Sabu tu tampil serta mendedahkan 'Siapa', 'Bila' dan 'Dimana' pemimpin PAS membuat tuduhan sedemikian.

      Dalam masa yang sama, Si Ahli Parlimen Temerloh tu juga turut menyelar dakwaan yang dibuat oleh Din Pudu yang menyatakan bahawa 60 peratus kepimpinan PAS sudah keluar dari parti. “60% dari 50,000 ahli Amanah adalah bekas pimpinan Pas? 60% bersamaan 30,000. Pas ada 193 kawasan dan ini bermakna Pas kehilangan 30,000 pimpinan. “Ini juga bermaksud secara purata, setiap kawasan kehilangan 155 pimpinan.

      Kalau berdasarkan dakwaan itu, semua kawasan Pas telah ditutup seluruh negara. Suatu kenyataan yang tidak munasabah,” katanya.

      Gila untut betullah Mat Sabu Selfie Amoy ni 60% ahli PAN KUALI Imayam, bekas pimpinan PAS. Maksudnya 40% lagi mesti bini depa. Kah Kah Kah. 60%-40% = 20% adalah bujang terlajak, betoiiiiii kaaaaaaaaaaaaaaaa. Mentang2 Mat Sabu kawan Abuyaaaaa Sifooooo Bukit Penang sampai beliau selfie dgn amoy tempoh hari............ Otak trussssssssss jadi senget. Kah Kah Kah Imayam Kuali2.

      MGR kalau hidup lagi mahu diludah muka budak2 PAN sebab terlebih Dusyum, kalah cerita Tamil Rowdy Ratore. Kah Kajh kah

      Jesse Labu
      N9ers

      Delete
  4. Dulu aku tau PAN penuh dengan golongan Syiah dan Wahabbi-JIM. Tapi Mat Sabu mengaku setuju dengan Karl Marx. Mungkin bagi mata Mat Sabu Karl Marx pun suci bagai imam Syiah ke 12 yg hilang tu

    ReplyDelete
  5. pas perjuang rakyat atau pen"jilat" umno?sila bincangkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan PAN hamba abdi DAP

      Delete
    2. lantaklah.aku peduli apa

      Delete
  6. Jadi menteri kat malaysia ni paling senang tak payah pikir byk.... nak bayar hutang negara, nak buat project.. naik cukai... naik harga minyak... naik tambang pengakutan awan... naik toll .... rakyat bayar habis cita tak payah nak pikir² senang kan jadi menteri kat malaysia ni... nanti nak pilihan raya turunlah sikit 10 cen habis pilihan raya naik 30 cen kan senang.

    ReplyDelete
  7. Kalau dap memerintah.. Orang melayu tumpang senang..berbanding melayu memerintah apa pun tak boleh harap..

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...