Tuesday 1 December 2015

BERITA GEMBIRA UNTUK PARA PENGGUNA PENGANGKUTAN AWAM ...... KADAR TAMBANG LRT DAN MONORAIL AKAN DINAIKKAN MULAI ESOK.


Tambang Transit Aliran Ringan (LRT) dan Monorail akan dinaikkan mengikut jarak perjalanan mulai 2 Disember.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prasarana, Datuk Azmi Abdul Aziz berkata syarikat perkhidmatan rel itu akan mengenakan tambang kepada penumpang mengikut jarak perjalanan mereka.

Dalam sidang media pada Isnin, Azmi mengumumkan tambang baru tiket yang bermula dengan tambang 70 sen mengikut blok jarak perjalanan yang berbeza.

Katanya, tambang ini tidak semestinya dilihat sebagai satu peningkatan berbanding dengan yang telah berkuat kuasa pada Isnin.

Untuk empat kilometer pertama, penumpang LRT akan dikenakan 30 sen perkilometer perjalanan.

Tambah Azmi, lagi jauh penumpang itu pergi, tambang yang dikenakan untuk setiap blok jarak perjalanan akan dikurangkan.

Jarak 4.1 kilometer hingga 9 kilometer, penumpang akan dikenakan tambang 26.4 sen perkilometer. Untuk 9.1 kilometer hingga 14 kilometer, tambang 21.5 sen perkilometer.

Bagi 14.1 kilometer hingga 19 kilometer, tambang menjadi 18 sen perkilometer dan 19.1 kilometer hingga 24 kilometer, 14.4 sen perkilometer.

Untuk perjalanan melebihi 24 kilometer, tambang akan dikenakan sebanyak 10.8 sen perkilometer.

Perjalanan Monorail juga akan menggunakan blok jarak perjalanan dengan penumpang dikenakan 58.8 sen perkilometer untuk empat kilometer pertama dan 37.2 sen perkilometer untuk 4.1 kilometer hingga 9 kilometer blok.

Azmi menambah perjalanan yang akan dikenakan tambang istimewa Sistem.

Sebelum ini, Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar menunjukkan tanda-tanda bahawa tambang LRT dan Monorail akan dinaikkan.

Syed Hamid berkata SPAD telah mendapat kelulusan Kabinet untuk menaikkan tambang.

Pada Julai, Prasarana berkata tambang LRT tidak berubah sejak 2002.

Pagi Isnin, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) mengumumkan tambang Komuter juga akan dinaikkan dari 11 sen per kilometer hingga 15 sen per kilometer mulai 2 Disember.

7 comments:

  1. DAP tidal membantah sebab ramai naik public transport INI orang Melayu Dan orang India.


    http://www.ismaweb.net/2015/09/kata-pedang-bukti-bukti-dap-anti-islam-semakin-viral/


    APABILA parti rasis dan cauvinis DAP mengancam akan menyaman Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), beberapa bukti DAP menentang Islam sebagai tanda sokongan kepada JAIP menjadi semakin viral. Antara bukti-bukti yang diperkatakan:

    Bukti 1: Dalam Perlembagaan parti DAP, disebutkan dasar perjuangannya adalah demokrasi sekular. Ini bercanggah dengan Perkara 3 Perlembagaan negara, Islam adalah agama Persekutuan dan makna Islam sendiri yang mencakupi keseluruhan cara hidup.

    Bukti 2: Prinsip sosialis sekular yang mengundang kebebasan individu tanpa kawalan agama. Ini bercanggah dengan Perkara 3, yang memberikan hak beragama dan kebebasan beragama atas hak individu serta menghormati Yang DiPertuan Agong sebagai ketua agama.

    BACA: Khutbah Aidiladha: Kita tak akan mohon maaf daripada DAP, kata Mufti Pahang

    Bukti 3: Siri penentangan terbuka terhadap hak demokrasi majoriti rakyat Kelantan untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah (Undang-undang Hudud), sekaligus menentang keputusan Sultan Kelantan dalam titah Baginda dalam sidang DUN Kelantan Mac 2015. Bab ini ramai saksi hidup yang sanggup tampil ke mahkamah jika berlaku saman, termasuk dalam taklimat tertutup, ramai pemimpin DAP bersuara terus terang tidak bersetuju dengan kanun itu.

    Bukti 4: DAP bersikap tidak menghormati malah bertindak songsang dengan prinsip Perlembagaan negara tatkala cubaan private member bill untuk meminda Akta 355 bagi meminda kadar hukuman jenayah Islam agar selari dengan hukum Islam sebenar. DAP tegar menganggapnya bercanggah dengan Perlembagaan sedangkan Parlimen adalah satu proses perundangan berlandaskan Perlembagaan.

    Bukti 5: Apabila Perdana Menteri ke-4 Tun Dr Mahathir Mohamed mengisytiharkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam pada 29 September 2001. DAP berkeras bahawa Malaysia bukan sebuah negara Islam dengan memperkenalkan kempen menentang “Deklarasi 929” sekalipun Tun Dr Mahathir menerangkan tiada perubahan pada perlembagaan Malaysia. Malah, DAP menentang sebarang perlumbaan antara UMNO dan PAS untuk menjadi parti yang lebih Islamik pada sidang media 22 September 2002.

    Bukti 6: DAP menolak pengenalan subjek TITAS (Islamic and Asian Civilisation Studies) di Institut Pengajian Tinggi Swasta.

    Bukti 7: DAP menganggap amalan agama Islam seharusnya terhad untuk amalan peribadi sahaja sedangkan hakikat amalan Islam menjangkau bukan sahaja amalan peribadi tetapi mencakupi keseluruhan aspek kehidupan.

    Bukti 8: DAP pada 22 Ogos 2012 mengatakan Hudud dan Negara Islam bukanlah polisi dalam Pakatan Rakyat lantas menolak sebarang usaha yang berkaitan dengan agenda Islam walaupun terhadap rakan pakatan mereka sendiri.

    Bukti 9: DAP tegas mempertahankan pendirian mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara sekular dan berusaha supaya syariat Islam seperti perundangan hudud tidak dilaksanakan di negara ini.

    Bukti 10: Pimpinan DAP yang “islamophobic” seringkali menyindir dan campurtangan dalam isu-isu seperti kod etika berpakaian yang dituduh sebagai usaha islamisasi, isu sambutan Halloween dan Valentine bagi umat Islam, mengadakan pesta Oktoberfest dan konsert secara terbuka, isi khutbah Jumaat dan pelbagai lagi perkara sama ada di dalam status FB atau twitter yang mengundang kemarahan umat Islam.

    Terpulanglah kepada para pembaca untuk menilai bukti-bukti tersebut. Hakikatnya, Islam adalah suatu sistem cara hidup yang mencakupi amalan rohani peribadi sehingga kepada sistem keadilan, sosial, ekonomi dan politik.

    DAP tidak boleh mengehadkan Islam hanya kepada amalan peribadi dan paling tinggi ekonomi sedangkan menolak juzuk-juzuk Islam yang lebih menyeluruh yang menyentuh isu kenegaraan, perundangan, politik dan pelbagai aspek dalam kehidupan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rata2 PAN tidak menghiraukan kesusahan orang Melayu berugama Islam sunnah kerana kasih mereka kepada DAP Dan kelompok Syiah yg benci kepada Ah lul Sunnah Dlm PAN


      IRC Sedang Susun Strategi Singkirkan Mat Sabu ?
      SEPTEMBER 28, 2015
      AIDCNEWS
      LEAVE A COMMENT
      AIDCNews – 28/9/15 – Kumpulan IRC (Islamic Representative Council) dalam Parti Pekerja Malaysia (PPM) atau Parti Amanah Negara (PAN) sedang menyusun gerak kerja untuk menyingkirkan Mohamad Sabu daripada terus memegang jawatan presiden parti itu.

      Kenyataan di atas merupakan khabar angin terbaharu yang sedang berlegar di kalangan nitizen pro PAS sejak beberapa hari lalu.

      IRC adalah satu organisasi rahsia yang ditubuhkan oleh pelajar-pelajar Malaysia di United Kingdom pada tahun 1970-an yang kemudiannya membentuk entiti rasmi di Malaysia yang dikenali sebagai JIM (Jemaah Islah Malaysia) pada tahun 1990 dan IKRAM (Pertubuhan IKRAM Malaysia) pada tahun 2009.

      “Satu usaha dari pergerakan IKRAM sedang disusun rapi bagi memastikan Naib Pengerusi PAN sekarang Hasanuddin Yunus mengambil alih teraju PAN selepas dilihat kumpulan Mat Sabu dan Salahuddin Ayub gagal menarik ahli PAS untuk bersama PAN.

      “Hasanuddin merupakan Timbalan Presiden IKRAM, 2 minggu sebelum penubuhan PAN, beliau kelihatan berada di Masjid Rusila menemui Naib Pengerusi Kesatuan Ulama Dunia.

      “Suka dimaklumkan 80% keanggotaan PAN sekarang adalah ahli IKRAM. Semasa pelancaran PAN @ PPM 100% persiapan digerak oleh kumpulan IKRAM.

      “Kita tunggu dan lihat drama seterusnya, “dedah aktivis PAS Terengganu, Roslan Abdullah.



      Komander Abu Suffian menambah faktor Syiah merupakan punca Mohamad Sabu atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu tidak disukai.

      “Ahli IKRAM tidak mahu kepada Mat Sabu sebab Mat Sabu terpengaruh dengan Syiah. Bukan aku kata tapi Aznan Hamat yang kata. hahaha.

      “Berebut jawatan doh ke? Belum apa-apa dah pun berebut. huhuhu,”katanya.

      Delete
  2. Mujahid dgn Saari Sungib yg dulunya IRC mana berani bersuara dgn kelompok Syiah Dlm PAN

    ReplyDelete
  3. PAN wajib memecat semua ahli Syiah Dlm parti.

    Saya cabar

    ReplyDelete
  4. Semuamya naik lg bagus cepat lagi naik.. cepat lagi umno bunkus kpd pembankang inilah masanya ke putra jaya

    ReplyDelete
  5. Kita cerita pasal tambang Naik, Kalau nak komen tak payah lari tajuk. Nak kondem pergi buat banner besar² letak dekat jalan²

    ReplyDelete
  6. Minyak bila lg nak naik.... alang² naik... naiklah serentak... ni satu² lembablah kerajaan sekarang.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...