Saturday 12 November 2011

DALAM POLITIK MIC TIADA MUSUH DAN KAWAN YANG KEKAL....YANG KEKAL ADALAH KEPENTINGAN DIRI SENDIRI!!!!


Kembalinya ‘Whiskey’ Maniam


Kembalinya ‘Whiskey’ Maniam
Jika politik menghasilkan persahabatan pelik, maka politik India di Malaysia lagi pelik. S Subramaniam, yang sebelum ini bertanding terhadap SPalanivel untuk jawatan timbalan presiden MIC, kini penuh dengan pujian bagi 'kepimpinan' Palanivel.
Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, terdapat khabar angin bahawa bekas wartawan, Palanivel telah tidak serasi dengan mentornya S Samy Vellu dan mengumpulkan kekuatan politik. Samy Vellu, Presiden MIC yang telah lama berakar, akhirnya terpaksa keluar dari parti kerana Umno takut kehilangan undi warga India dengan adanya beliau.
Itulah bukti Samy tidak disukai. Walaupun begitu, ia tidak mudah untuk mengusir lelaki ini yang telah dilaknat berulang kali oleh masyarakat sendiri kerana mengambil kesempatan terhadap mereka dan sapu bersih semua harta yang bermakna bagi mereka.
Walaupun begitu, sebagai tanda bagaimana kuatnya genggaman Samy pada MIC, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak terpaksa bertungkus-lumus menyediakan jawatan Duta Khas dengan bayaran faedah dan menteri sebelum Samy akhirnya bersetuju.
Melawan Samy
Palanivel dipihak Samy dalam perbalahan Subra-Samy yang sedekad lamanya. Pergaduhan Samy-Subra merupakan dua kumpulan dalam MIC yang sentiasa berjuang untuk mendapatkan peratusan tinggi daripada sisa yang dibuang oleh Umno untuk diri mereka sendiri.
Rakyat India yang benar-benar Miskin, sudah tentu, masih tidak mendapat layanan baik tidak kira kumpulan mana yang menang. Bukti ini dapat dilihat selepas bantahan Hindraf, di mana Samy dan Subra mendakwa telah berbaik, cubaan bagi mendorong kaum India untuk mengundi BN sekali lagi.
Dalam kejadian yang menarik, pergaduhan Subra-Palanivel memaparkan Sothinathan sebagai penghancur. Kehadiran Sothinathan memastikan kemenangan Palani. Beliau sudah tentu diperintahkan untuk berpihak pada Samy dalam eksploitasi sinis sentimen kasta yang menyelimuti MIC yang kini tidak berfungsi lagi.
Sothinathan sentiasa menjadi 'budak' Samy dan orang kuat dalam skandal Telekom Maika . Sothinathan dapat menjawab semua soalan-soalan mengenai jualan dan hasil saham Maika, jikalau SPRM yang berfikir untuk bertanya kepadanya.
Memilih Kapar and Padang Serai
Sekarang Palanivel sudah bertentangan dengan Samy, sumber partimenunjukkan bahawa dia telah memutuskan untuk membantu S Subramaniam membuat kemunculan semula dengan menawarkan kerusi Kapar, yang kini dipegang oleh 'Mike' Manickavasagam dari PKR.
Mike tidak asing dengan rakyat di Selangor. Dia dikenali kerana mempunyai gaya politik panas baran dan suka melepaskan kemarahan. Tapi penyokong beliau seolah-olah menyukainya. Bersama dengan Naib Presiden PKR N Surendran, kedua-duanya telah berjuang bagi nasib rakyat yang terpinggir, pada bila-bila masa akan mengambil risiko peribadi yang besar .
MIC juga sedang berunding untuk mencuba dan menukar Kapar dengan Padang Serai, di mana Palanivel boleh membenarkan Subramaniam bertanding di Padang Serai. Subramaniam akan bersekutu dengan Palanivel terhadapSamy Vellu dan orang-orangnya. 'Orang-orang' Samy dalam MIC termasuk Menteri Sumber Manusia terkini, yang kelirunya juga bernama S Subramaniam.
Kini, Padang Serai yang dipegang oleh pembelot PKR N Gobalakrishnan, bekas pemimpin Pemuda MIC. Beliau kini memanggil dirinya seorang yang bebas tetapi ia adalah jelas kepada ramai dalam bulatan politik bahawa dia teguh dengan Umno dan berkelakuan selaras dengan mereka. Dan bukanlah MIC, kerana Gobala belum membuat keputusan sama ada untuk kembali kepada parti lamanya.
Ia jelas bahawa Palanivel dan Subra sedang mempertimbangkan untuk menukar tempat duduk Kapar bagi Padang Serai. Ia menyatakan sekiranya mereka menyangka - seperti kebanyakan rakyat Malaysia juga - bahawa ia adalah lebih mudah untuk menewaskan Gobala, yang telah menghina dirinya dengan keluar dari PKR secara buruk, dan bukannya Mike.
Jadi apa dan bagaimana MIC boleh membantu rakyat India?
Tetapi pada penghujung hari, walaupun memuji diri mereka sendiri kerana merancang gerakan tulus tersebut, seperti “grandmasters” Catur atau apa saja yang mereka fikir, satu soalan yang ditujukan oleh kaum India masih tidak dapat dijawab.
Bagaimanakah menghidupkan semula kerjaya politik 'ikan kering' yang cintakan wiski seperti Subramaniam akan memberi manfaat kepada orang-orang India yang telah lama menderita? Sememangnya, ia adalah satu misteri. Tetapi, membantu kaum India tidak pernah menjadi matlamat sebenar MIC, MIC cumalah membantu diri mereka sendiri.

PANDANGAN OMAK:-
LIHAT SAJA KATAK-KATAK DARI PR YANG MELOMPAT.. DULU SERANG DAN BIDAS CEMUH UMNO BN... KINI JADI PEJUANG DAN PEMBELA HJ NAJIB NOMBOR SATU... YANG OMAK NASIHATKAN... SILA GUNA OTAK UNTUK BERFIKIR... GEGARKAN SIKIT AKAL ITU BERFIKIR DAN MENILAI ... JANGAN TELAN BULAT-BULAT APA SAJA YANG DIHIDANGKAN DIDEPAN MATA...SELAMAT BERFIKIR DAN MENILAI.. UMNO IS DEAD...PR GANTI BN

No comments:

Post a Comment

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...