Tuesday 15 November 2011

DULU DUDUK DISINGGAHSANA KUASA, KINI BERADA DIBAWAH TANGGA!!!



KHAIRY JAMALUDDIN: DARI TINGKAT EMPAT KEBAWAH TANAH....


Tidak kira berapa banyak Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin berhujah dan mengemukakan fakta-fakta di blognya (Saya rasa mungkin tidak dikunjungi langsung) atau suratkhabar atas talian untuk memberitahu apa yang berlaku di NFC- versi Umno, ia tetap tidak masuk akal kepada manusia normal.
Setiap hari rakyat Malaysia ingin makan daging lembu sekurang-kurangnya dua kali seminggu jika mereka mampu, sekiranya tidak, satu lagi sumber protein untuk mereka makan adalah ayam yang dianggap masih mampu dibeli. Ikan terutamanya dari laut hampir tidak dapat dibeli disebabkan harga melonjak kepada paras tertinggi dalam tahun-tahun kebelakangan ini. Harga ikan kembong kegemaran rakyat (scomber) adalah kira-kira sebelas ringgit sekilo!
Dengan ini di dalam minda kita, jika NFC boleh menjual daging lembu dengan harga murah untuk orang biasa, ini akan lebih masuk akal. Khairy kemudiannya bolehlah berhujah sehingga semua lembu pulang balik ke kandang dan tiada siapa akan kisah. Pada masa ini, adalah lebih baik baginya untuk menutup mulutnya, dan menjauhkan diri daripada kejatuhan NFC.
Sebelum cerita lembu, ada cerita AP
Skandal NFC sudah semestinya merosakkan imej Sharizat dan juga Najib. Adalah mustahil beliau akan diletakkan untuk bertanding di kawasan yang beliau pernah kalah iaitu lembah pantai atau diberi mana-mana kerusi untuk ditandingi.
Ini akan membuat musuh tradisinya Rafidah Aziz gembira kerana beliau sememangnya menunggu-nunggu saat ini. Bagi Sharizat pula, ini adalah penghujung untuk karier politik beliau yang telah pun dihidupkan kembali. Tapi sekurang-kurangnya, beliau mendapat bonus daripada Umno dalam bentuk kondo mewah dan lembu-lembu.
Pakaian pintar, kelihatan pintar, berjalan pintar tetapi ...
Berbalik semula kepada bekas wira di tingkat 4 ini, dia berpakaian seperti orang pintar, kelihatan bijak, berjalan pun macam orang pintar tetapi serupa dungu apabila dia membuka mulutnya. Jika dia mahu kekal dalam politik terutamanya Umno, dia perlu mempunyai strategi untuk mengukuhkan asasnya. Dia mungkin mempunyai kelayakan kukuh dalam kertas, tetapi untuk tempat beliau sekarang iaitu ruangan bawah tanah, itu adalah lemah. Dia perlu untuk memperbetulkannya dengan pantas.
Kini, beliau mempunyai kerusi di Rembau dan ia relevan kepada Umno dan kepada kerjaya politik beliau sendiri. Jika dia tidak menjadi MP dia akan mati, jadi dia mesti memastikan dia masih dipertandingkan pada pemilihan akan datang.
Untuk ini, beliau harus bekerja keras atau meletakkan semua wang di mulutnya untuk menang dalam pilihan raya dan kekal relevan dalam politik. Sekiranya beliau tidak dipilih untuk bertanding dalam pilihan raya yang akan datang dan ini mustahil memandangkan beliau adalah Ketua Pemuda Umno, maknanya beliau harus membuat pilihan.
Tinggalkan Umno untuk terus hidupkan kerjaya politik peribadi beliau supaya jika pada 40 dia tidak dapat menjadi Perdana Menteri, maka sekurang-kurangnya pada usia 55 tahun, dia masih berpeluang. Ini bermakna, beliau akan mengambil tempat dalam giliran selepas Mukhriz Mahathir (Insan terpilih) atau Nurul Izzah (Pilihan Rakyat) mengambil giliran mereka.
De-facto PM untuk orang yang tidak berguna
Khairy yang kini berusia 35 tahun, dan pernah menerajui para ahli strategi muda yang diupah oleh bapa mertua beliau, bekas Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi dalam tempoh 2004 hingga 2008 pasti merindui pejabat tingkat 4 beliau yang enak di Putrajaya.
Dari de-facto PM, Khairy kini berada di bawah tanah politik Umno. Walaupun dengan portfolio yang kuat sebagai Ketua Pemuda , beliau tidak diberikan jawatan menteri dan ini agak memalukan.
Dan yang lebih memalukan, Mukhriz telah dilantik sebagai Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, walaupun ini mungkin hanya melalui campur tangan Maha Kuasa (bapanya dan bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad).
Adakah Dr M pernah memaafkan Khairy
Sekarang semua orang tahu Mahathir membenci Khairy, mereka tidak bergaul dengan baik.Untuk Khairy bangun, dia harus menghadapi musuhnya, Mahathir yang hebat,dan beliau juga harus melawan rasa takutnya pada bekas PM itu. Jika Mahathir mengampunkan Khairy, maka semua akan baik baginya dalam Umno.
Khairy tidak boleh berpaling kepada Najib kerana PM itu pun sedang melawan dajal-dajal kecilnya dari dalam dan luar Umno, dan sama ada Najib mampu untuk mengekalkan kuasa ditangannya sendiri itu adalah sesuatu yang belum pasti. Oleh itu, Khairy tidak mempunyai pilihan tetapi untuk bertempur sendirian tanpa bapa mentuanya disisi. Pilihan lain untuk beliau adalah berhibernasi untuk beberapa tahun dalam dunia perniagaan atau meninggalkan Umno dan menyertai parti politik lain.
Apa pun yang dia pilih, dia harus melakukannya dengan pantas keranan masa tidak menyebelahi beliau dengan semua tekanan yang diterima Umno daripada parti pembangkang berikutan skandal-skandal besar mereka. Sememangnya Umno sedang kehilangan pengaruh mereka dengan begitu cepat sekali kepada pembangkang dan peluang Umno membentukkerajaan seterusnya lenyap.
Malah, ruang bawah tanah mungkin juga akan lenyap untuk Khairy jika dia tidak bertindak cepat sekarang..
PANDANGAN OMAK:-
ITULAH BUDAYA POLITIK DALAM UMNO... RAKYAT BENCI UMNO.. UMNO IS DEAD.. PR GANTI BN

No comments:

Post a Comment

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...