Sunday 27 November 2011


Gila permainan video sama seperti berjudi


BERLIN- Remaja yang menghabiskan masa berjam-jam bermain permainan video berkemungkinan mempunyai struktur otak sama dengan kaki judi, kata satu kajian yang dipetik akhbar Daily Mail.
Kajian itu menyatakan imbasan otak menunjukkan mereka yang bermain lebih sembilan jam seminggu mengeluarkan lebih banyak bahan kimia dopamin dengan perasaan keseronokan.
Akhbar Korean Times melaporkan kajian terbaru mendapati otak pemain permainan komputer yang diimbas mempunyai ventral striatum lebih besar, sistem ganjaran utama dalam otak depan.
Hasil kajian itu didedahkan dalam penyelidikan hubungan antara tempoh permainan dan struktur otak oleh kumpulan penyelidik antarabangsa terhadap 154 pelajar di Jerman berusia 14 tahun termasuk 72 pelajar lelaki, menurut jurnal online Translation Psikiatrik.
“Striatum lazimnya diaktifkan apabila seseorang itu mendapat kesan positif persekitaran atau pengalaman menyeronokkan seperti memenangi wang, makanan enak dan seks,” kata Dr Simone Kuhn dari Universiti Ghent Belgium dalam temuramah dengan BBC....

No comments:

Post a Comment

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...