Friday 11 November 2011

LAWAK BANGANG GILER DARI BERNAMA!!!



Yong: Media beri ruang kepada semua

Beliau berkata kebanyakan organisasi media masih mengamalkan sistem terbuka dalam menyalurkan maklumat, serta, memberi peluang kepada orang ramai menzahirkan pandangan mereka.
Malahan, kerajaan turut menggalakkan media bersikap lebih terbuka dengan memansuhkan undang-undang tertentu berkaitan media bagi memastikan orang ramai mempunyai peluang untuk menyatakan pandangan mereka, katanya pada forum “Peranan Media dalam Memperkukuhkan Demokrasi” semalam.
Selain itu, beliau berharap wartawan profesional akan meningkatkan kemahiran mereka untuk memantapkan prestasi dan peranan mereka dalam menyalurkan maklumat kepada masyarakat.
Yong berkata kalangan dalam media alternatif memiliki kemahiran menulis yang lebih baik dan mempunyai banyak pengetahuan mengenai isu-isu semasa.
“Ini boleh dicapai sekiranya wartawan profesional terus berusaha meningkatkan kemahiran menulis mereka, dan meletakkan minat yang mendalam terhadap kerjaya mereka,” kata Yong.
Sementara itu, Ketua Pengarah Penerangan Ibrahim Abd Rahman berkata kerajaan komited untuk memastikan amalan demokrasi di negara ini terus subur.
Bagaimanapun, katanya kerajaan terpaksa berdepan dengan banyak salah maklumat dan salah tanggapan dalam media, khususnya media sosial baru seperti Facebook dan twitter.
Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) Chin Sung Chew berkata media arus perdana kekal menjadi sumber berita yang boleh dipercayai disebalik cabaran yang diberikan oleh media baru.
Beliau berkata media arus perdana memainkan peranan penting iaitu sebagai jambatan antara orang ramai dan kerajaan.
“Langkah-langkah pembetulan yang diambil pihak berkuasa mencerminkan kebebasan media dan demokrasi di negara ini,” katanya.
- Bernama

No comments:

Post a Comment

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...