Wednesday 16 November 2011

NEGARA INI BUKAN KEPUNYAAN UMNO TETAPI KEPUNYAAN DAN HAK RAKYAT!!!


KEMELUT AMANAH DAN KEPERCAYAAN 


Mengetuk jemari di meja, menghela nafas lega sejurus selepas selesai menguruskan majlis perkahwinan antara rakan paling rapat dalam hidup, saya terfikir bahawa perkahwinan dan persahabatan antara insan sebenarnya berdenyut dalam nadi yang digelar amanah dan kepercayaan. Apabila bulan madu telah bersisa manisnya, romantisme jadi hambar dalam acara mengurus rumah tangga dan menjaga anak-anak, apa yang tinggal hanya kasih sayang dan kepercayaan.
Dalam pekerjaan seharian saya juga, perkataan amanah — atau dalam konteks bahasa Inggerisnya disebut trust — jadi lumrah. Dari bank akaun yang dibuka sehinggalah apa yang didebat di mahkamah, kesemuanya disemai dalam semangat saling percaya dan amanah yang terpikul di bahu antara peguam dan anak guam.
Namun melunaskan amanah itu payah sekali; sementara kepercayaan pula mesti diraih dengan masa dan bukti — tiada cara lain, tidak boleh dijual-beli atau ditukar ganti sesuka hati. Lewat ini, melunaskan amanah dan menggembleng rasa percaya rakyat bukan sasaran utama arena politik negara. Dan skandal projek fidlot kebangsaan (NFC), menurut ramalan saya seorang rakyat picisan, bakal jadi kusut seperti skandal PKFZ.
Sedikit latar belakang mengenai NFC. Projek yang bertapak di Gemas, Negri Sembilan ini, telah dilancarkan untuk merealisasikan hasrat kerajaan untuk mengurangkan import daging dalam negara, dan menjadikan Malaysia sebagai salah satu pusat pengeluar daging terkemuka dunia. Sementara di laman web NFC pula telah tertulis visi korporat mereka untuk menjadi “a premier world class halal beef producer”. Itu mimpi.
Namun kenyataan laporan audit yang telah dikeluarkan oleh Juruaudit Negara baru-baru ini, telah menyangkal mimpi, visi dan misi NFC. Dalam kata-kata yang lebih tepat, laporan audit tersebut telah menggambarkan NFC sebagai satu projek yang bercelaru dan kucar-kacir. Laporan tersebut turut mencadangkan agar Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani supaya berbincang dengan Kementerian Kewangan untuk menentukan hala tuju projek NFC.
Bila keluar saja laporan audit tersebut, bukan setakat projek sahaja yang kelam-kabut, ahli-ahli politik negara turut kelam-kabut mengeluarkan kenyataan dan sangkal-balas masing-masing. Teringat pendekatan yang diambil ketika negara dalam era kolonial dulu: Mengelirukan rakyat. Makin lama, makin dalam lumpur jerlus yang mereka gali.
Tapi sebenarnya, jika diperhalusi dengan baik, diasingkan antara beras dan antah, kenyataan dan sangkal-balas yang telah dikeluarkan oleh pembangkang dan kerajaan tersasar jauh dari pundak masalah: Kenapa projek itu kelam kabut lagi lambat?
Kata menteri yang telah diamanahkan untuk melaksanakan projek, serangan pembangkang dalam skandal NFC berniat jahat untuk menghancurkan salah satu sayap Umno di bawah pimpinan beliau. Maaf cakap, projek tersebut tiada kena mengena dengan sayap politik pimpinan si menteri. Tanggungjawab melaksanakan projek tersebut telah diberi kepada syarikat milik ahli keluarga menteri tersebut, bukan sayap politik beliau.
Setakat ruangan ini ditulis, ada tiga fakta yang belum disangkal secara sahih oleh mana-mana pihak. Pertama, kenapa projek itu mengalami kelewatan dan gagal mencapai sasar utama yang telah ditetapkan, ataupun memetik laporan audit, kenapa projek tersebut “in a mess”. Kedua, kenapa projek itu diberi kepada syarikat persendirian yang dimiliki oleh ahli keluarga menteri tersebut? Itu satu conflict of interest yang tegar. Ketiga, kenapa sebahagian dari “soft loan” atau “grant” yang dianugerahkan oleh kerajaan kepada syarikat tulang belakang NFC itu, telah digunakan untuk “melabur” dalam kancah kondominium mewah di Bangsar?
Setahu saya yang langsung tidak arif dalam isu mentadbir kewangan negara ini, apa-apa “grant” atau “soft loan” kerajaan yang telah ditetapkan untuk mencapai satu objektif tertentu, tidak boleh digunakan untuk hal-hal yang tidak bersangkut-paut dengan objektif tersebut. Bukan kah kita sedang bercakap tentang isu amanah sekarang ini?
Aduhai politikus budiman, anda telah kami berikan amanah dan kepercayaan untuk mentadbir, jika skandal kewangan seperti NFC dan PKFZ jadi amalan, bikin tawar hati rakyat..
Apa bila pemimpin berkata akan mempertahankan “at all cost” itu, ia boleh ditafsirkan dengan berbagai-bagai tafsiran. Kenapa “at all cost”? kenapa tidak menerima sahaja keputusan rakyat? Negara ini bukan Umno yang punya. Negara ini kepunyaan rakyat. Kenapa begitu takbur? Apa yang hendak di pertahankan “at all costs” itu?
Boleh lah pemimpin Umno berusaha untuk mempertahankan putrajaya itu, tetapi kalau itu kehendak dan “ultimate” bagi Umno dan BN kena adalah sifat malu sedikit. Janganlah rasuah dan berkelakuan seperti Shahrizat Jalil dan keluarga beliau.
Kepada pemimpin tunjukanlah kebolehan yang mereka setidak tidaknya boleh mengawal sikap dan perangai isteri-isteri masing. Kalau nak mengawal isteri pun tidak berdaya, bagai mana nak kawal negara yang mempunyai rakyat berbilang kaum yang berjumlah 28 juta orang ini? Kalau rakyat marah janganlah salahkan orang lain seperti pembangkang dan sebagainya.
Kepada pemimpin-pemimpin Umno terutamanya, bekerjalah untuk kepentingan rakyat dan negara, bukannya untuk kepentingan peribadi yang tidak ada batasnya. Shahrizat Jalil adalah seorang menteri yang masuk mengikut pintu belakang atau memanjat tingkap. Jadilah seorang menteri yang bertanggung jawab , dan bukannya bersikap tamak haloba seperti ini.
Sesungguhnya Shahrizat dan mana-mana menteri pun sama tanggungjawab mereka....RAKYAT BENCI UMNO...UMNO IS DEAD...PR GANTI BN

No comments:

Post a Comment

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...