KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Wednesday, 29 April 2015

SELURUH KABINET NAJIB MESTI BERTANGGUNG JAWAB BERSAMA MENGHADAPI SERANGAN TUN MAHATHIR JIKA TIDAK SILA LETAK JAWATAN.



Apabila Allahyarham Tun Dr Ismail Abdul Rahman tidak bersetuju dengan keputusan Almarhum Tunku Abdul Rahman mengenai pelbagai isu, beliau bertindak letak jawatan daripada kerajaan.

Tan Sri Shahrir Samad pernah mempunyai perbezaan pendapat dan pandangan dengan dua Perdana Menteri, akhirnya beliau meletakkan jawatan apabila beliau tidak lagi boleh bersetuju dengan Perdana Menteri dan juga enggan menyertai Kabinet apabila ditawarkan jawatan.

Dato' Zaid Ibrahim meletakkan jawatan daripada Kabinet Tun Abdullah Ahmad Badawi apabila beliau tidak bersetuju penggunaan ISA untuk menahan  pengkritik kepada kerajaan termasuk wartawan yang melaporkan kenyataan rasis seorang Ketua UMNO Bahagian .

Di Malaysia budaya sebegitu amat jarang kedengaran di amalkan, tetapi di negara-negara lain terutamanya Jepun dan Korea Selatan, sangat biasa bagi seseorang untuk meletakkan jawatan jika kita tidak boleh bersetuju dengan dasar-dasar atau tindakan Perdana Menteri negara mereka.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada masa ini di bawah serangan agar meletakkan jawatan dari mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir atas pertuduhan-pertuduhan yang melibatkan salah urus negara terutamanya 1MDB.

Sudah tiba masanya bahawa Kabinet mesti mengambil pendirian  tegas dan jelas mengenai desakan Tun Mahathir ini.perkara ini. Kabinet dilantik oleh Perdana Menteri dan berfungsi mengikut kehendak Perdana Menteri. Perdana Menteri mempunyai hak untuk merombak Kabinetnya, menggugurkan sesetengah ahli Kabinet, dan melantik ahli-ahli Kabinet baru. Oleh itu adalah wajar bahawa ahli-ahli Kabinet yang tidak lagi mempunyai keyakinan terhadap Perdana Menteri meletak jawatan supaya Perdana Menteri adalah bebas untuk melantik ahli-ahli baru yang berkongsi visi dan misinya.

Ini adalah semangat sistem Westminster kerajaan di mana Kabinet bekerja dengan Perdana Menteri atau letak jawatan. Mereka tidak boleh kekal dan pada masa bertentangan dan bersongsang dengan Perdana Menteri.

Ahli-ahli Kabinet berkongsi tanggungjawab bersama ke atas semua keputusan yang dibuat atas semangat keputusan bersama (collective decision) kerana penubuhan 1MDB pun dibawa kemesyuarat kabinet untuk dibincang terlebih dahulu sebelum dirancang.

Dengan itu mereka tidak boleh kemudiannya cuba melepasdkan diri dari serangan dan tanggung jawab bersama dengan  mengatakan bahawa ini adalah keputusan Perdana Menteri secara bersendirian dan mereka tidak bersetuju dengan keputusan itu.

Mereka perlu menunjukkan mereka tidak bersetuju dengan meletak jawatan, bukan dengan berdiam diri dan kemudian menafikan semua liabiliti yang dilontarkan.

Tun Mahathir sebagai bekas Perdana Menteri selama 22 tahun tahu akan perjalanan gaya pentadbiran yang diamalkan selama ini.

Beliau pernah beberapa kali ketika diasak mengenai sesuatu salah urus yang melibatkan pentadbirannya dahulu berkata segala keputusan dibuat ialah keputusan bersama setelah dibawa ke-kabinet untuk dibincang barulah sesuatu keputusan diambil. Sekirang ada kepincangan maka semua ahli jemaah menteri mau tidak mau mesti memikul tanggung jawab bersama.

Peliknya .. mengapa Najib seorang sahaja dia beriya-iya desak letak jawatan .. mengapa menteri-menteri lain termasuk Muhyiddin dia tidak desak????

Bangkitlah wahai para laskar kabinet Najib ketika Jeneral kamu diasak dan digasak secara ganas .. jangan bertindak main selamat demi kepentingan diri sendiri kerana takut kehilangan jawatan dan kuasa dengan sanggup membisu sambil memerhatikan dari jauh ketua kamu dihentam tanpa belas ehsan.

Pemimpin yang baik ialah sentiasa setia tenggelam timbul bersama dengan pemimpin yang angkat kamu memegang amanah dengan diberi jawatan yang mempunyai kuasa dan pengaruh.

11 comments:

  1. Wehhh Omak kau, Anuar bahlol tu pun tak mau letak jawatan bila menentang TDM. Bagi aku Anuar tu lagi kurang ajar. Padan Anak dua pi sesi touch d hanjing. Ayah kurang ajar, anak sulong bahlol

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ibu irma seorang TKI DI SINGAPURA
      pengen pulang ke indo tapi gak ada ongkos
      sempat saya putus asah apalagi dengan keadaan susah
      gaji suami itupun buat makan sedangkan hutang banyak
      kebetulan suami saya buka-bukan internet mendapatkan
      nomor MBAH SERO katanya bisa bantu orang melunasi hutang
      melalui jalan TOGEL dengan keadaan susah terpaksa saya
      hubungi dan minta angka bocoran SINGAPURA
      angka yang di berikan 4D yaitu 9347 TGL 23-03-2015
      ternyata betul-betul tembus 100% alhamdulillah dapat 177.juta
      bagi saudarah-saudara di indo mau di luar negri
      apabila punya masalah hutang sudah lama belum lunas
      jangan putus asah beliau bisa membantu meringankan masalah
      ini nomor hp -> (-082-321-062-999-) MBAH SERO
      demikian kisah nyata dari saya tampah rekayasa
      atau silahkan buktikan sendiri..

      Delete
    2. Mak bapak ko pun kurang ajar...tu sebab dpt anak pun kurang ajar macam ko kena sumpahan 7 keturunan...tapi ko ni special sikit 5 dalam satu kurang ajor bahlol tolol bangang bongok....kahkahkakah kihkihkih


      Delete
  2. Menteri Kabinet29 April 2015 at 09:22

    Orang yang bagus-bagus semua dah habis letak jawatan. yang tinggal cuma yang mangkuk hayun je!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PkR lagi la Tinggal kipas satay. Kajang kipas satay, Pmtg Pauh kipas satay, MB Selangor pun mau kipas satay.

      Mujur kipas satay take dapat restu Jadi mb

      PKR yg Tinggal
      A. Papa Nepotism
      B. Mama kipas satay
      C. Janda Touch d hanjing

      Delete
  3. Berita buruk utk kedua2 puak BN dan PR...gerakan kuasa rakyat undi PAS sedang giat dijalankan di Rompin, dan gerakan kuasa rakyat undi BN sedang giat dijalankan di Permatang Pauh...baru korang tau kuasa sebenar RAKYAT u bloody assholes!!! Korang kat parlimen naik gaji masing2, rakyat dapat apa? Sial!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Undilah BN atau PR pun, tiada apa yang berubah selepas itu kerana majoriti rakyat masih yang terlalu mengikut dan taksub kepada pemimpin dan parti. Majoriti rakyat lebih rela duduk di bawah pemimpin dan parti politik walaupun dah terang2 majoriti pemimpin politik sama ada di pihak kerajaan atau pembangkang lebih mementingkan periuk nasi mereka sendiri. -buasir otak-

      Delete
    2. Memang bloody arsehole. Guru KAFa nak minta naik Rm200, Azmin tak bagi.

      Azmin tu no2 dlm PKR lepas jijah kipas

      Delete
  4. Desakan bodoh yg di reka Oleh omakkau yg meroyan krn dah lama tak dpt kepala butuh

    ReplyDelete
  5. Aku tau la ko selalu dapat samada puki busuk atau butuh berlumut.

    ReplyDelete
  6. Hai shbt2 kaki komen di blog ini....ingat sama sempatkah nak minta maaf apabila anda dijemput oleh Allah Rabul Jalil nanti...komen biar berhemah lah sikit....wallahualam

    ReplyDelete