Thursday 23 April 2015

MAJLIS GEREJA SABAH GESA PIHAK POLIS TIDAK AMBIL SEBARANG TINDAKAN UNDANG-UNDANG TERHADAP PARA PENDEMO ANTI SALIB TAMAN MEDAN.


Majlis Gereja Sabah telah menggesa pihak polis untuk tidak mengambil tindakan terhadap para pendemo anti salib Taman Medan, dengan mengatakan bahawa untuk menghukum dan mengaibkan mereka akan menyemai dan membiak lebih perasaan kebencian.

Sebaliknya, ia menggesa Putrajaya bertindak untuk memupuk persefahaman antara agama di kalangan rakyat Malaysia dan melawan kejahilan yang mencetuskan bantahan itu.

"Hakikat bahawa maksud sebenar simbol suci iman Kristian kita boleh diputarbelitkan dengan cara ini, menunjukkan betapa mendalam yang ketidakpercayaan dan salah faham telah dibangunkan di kalangan kita.

"Ini - di atas segala sesuatu yang lain dalam episod malang ini - benar-benar mengisi hati kita dengan kesedihan," kata Presidennya, Reverend Datuk Jerry Dusing.

Beliau berkata jika penunjuk perasaan untuk memahami makna sebenar salib itu, mereka tidak akan melihat ia sebagai mencabar Islam, tetapi hanya lambang kasih dan belas kasihan Tuhan.

"Oleh itu, kami percaya bahawa ia adalah tidak produktif untuk menghukum kejahilan undang-undang. Penghinaan hanya akan membiak lebih kebencian.

"Kristian percaya bahawa Tuhan kita Yesus Kristus mati di atas salib untuk dosa-dosa kami. Oleh itu, salib sebenarnya mengingatkan kita tentang kasih sayang dan rahmat Allah, bukan satu cabaran kepada sesiapa, dan sudah tentu bukan Islam.

"Oleh itu, salib adalah juga simbol rendah diri dan pengampunan, dan boleh dan tidak boleh dianggap sebagai satu cabaran atau provokasi dalam apa jua cara, dan bentuk ."

Dusing berkata terpulang kepada kerajaan untuk menyebarkan kesedaran dan pemahaman di kalangan semua rakyat, walaupun ia adalah bertanggungjawab untuk menjamin bukan Islam boleh mengamalkan agama mereka dengan aman dan damai.

"Kerajaan juga mempunyai, kewajipan moral yang lebih besar dan lebih berat untuk memupuk persefahaman yang lebih baik di kalangan semua rakyat Malaysia. Kejadian seperti ini biasanya berpunca dari kejahilan dan kejahilan melahirkan kebencian."

Beliau berkata bantahan itu merupakan gejala kemerosotan keharmonian agama di Malaysia, sambil menambah bahawa negara yang tidak pernah dihadapi sebelum banyak kemarahan dan sikap tidak bertoleransi.

24 comments:

  1. Rakan2 Keadilan,

    kami tidak perlukan undi Ahli Ahli PAS di Permatang Pauh. Dengan sokongan PASMA PKR akan menang Besar di Permatang Pauh.

    Diseru penyokong keadilan memboikot PAS secara total kerana PAS bersama TSKI di Selangor pada 2014.Semua kempen hanyalah memerlukan Support PASMA

    PAS boleh balik kampung tanam jagung.

    Dave,
    Member since 1999

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lanatullah ko

      Delete
    2. kah..kah..kah.. macai umno menyamar jadi PKR.

      Delete
  2. APA nak buat , Nurul Izzah sesi touch d hanjing pun dia pi tahun 2014. PKR ni baguihhhh tapi pemimpin dia sasau.

    Ada sasau nepotism, ada sasau hanjing, ada sasau Oktoberfest, ada sasau vigil d lilin Dan ter- update sasau naik basikal sambil kempen kat KL.

    Aku gerenti, kalau TSKI ada lagi dlm PKR, parti takkan Jadi.macam kereta sasau 3/silinder.

    Nasihat aku jangan ikut orang sasau

    Jeff Ulu Bernam
    Reformist yg Originel

    ReplyDelete
    Replies
    1. kamu sebenarnya yang sasau kerana hati kamu hitam!

      Delete
    2. Dihormati Abang Jeff,

      You are not alone. Sedih kerana rakan2 main dlm PKR terpaksa mengorbankan kerusi Pmtg Pauh kpd parti lawan. Pengorbanan suci INI adakah untuk memansuhkan nepotism dlm parti.

      Golongan bawahan dlm PKR sudah terguris dgn kegilaan pangkat oleh keluarga De facto

      Aku pula malu dgn PAS yg sentiasa menolong PKR tapi diludah, dinista dan dihina oleh kepimpinan parti

      Mungkin sudah masa aku berundur Dari PKR dan bersama2 dgn PAS.

      Jesse Labu
      N9ers

      P/S : masih teringat waktu kami dlm Parti S46 dulu, Abang Jeff banyak beru perangsang. 1998 di era reformasi Abang Jeff juga banyak membantu di Hulu selangor

      Delete
    3. P/S: teringat jugak mass Jeff jual daging fresh dulu. Sekarang masih jual lagi ke Jeff?

      Delete
    4. Apa masalahnya pegang anjing. Basuh dan samak bersihlah. Mmg hati kau Jeff hitam macam taik babi. Sebab tu kau jual daging babi fresh.

      Delete
  3. SHAH ALAM 22 April - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan parti itu lebih rela tewas dalam pilihan raya daripada menukar pendirian sama seperti Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP yang menolak pelaksanaan hukum hudud sebelum ini.
    Tegas Abdul Hadi, pihaknya kekal dengan prinsip melaksanakan hudud adalah lebih penting berbanding kedudukan politik kerana hukum itu bukan hanya disyariatkan dalam Islam, tetapi satu jaminan keadilan untuk keamanan dan keselamatan rakyat keseluruhannya.



    Malah, beliau turut menyelar kenyataan pemimpin-pemimpin PKR dan DAP sebelum ini yang menolak usaha Pas membawa Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2015 di Dewan Rakyat dengan menyatakan tindakan sekutunya itu tidak lebih hanya kerana takut kehilangan undi bukan Islam.
    "Saya buat kesimpulan bahawa ramai dalam kalangan (pemimpin) pakatan pembangkang tidak suka hudud kerana (mereka) takut tidak dapat undi. Mereka takut pengundi tidak akan mengundi kita (pakatan pembangkang).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam.nilah macho. Berani kerana Benar. Bukan macam De Facto dsn President kami yg berani kerana nepotism.

      Bukti nepotism yg nyata. Memecat TSKI kerana mau Bini dapat jawatan best

      Jeff Ulu Bernam
      Reformist yg Originel

      Delete
    2. Nak gelak aku. Cakap tuang presideng nak jadi ikutan? Heran ya? Bila lg PAS nak keluar Pakatan. Jgn malu2 keluar saja lah. Umno dah sedia menunggu.

      Delete
  4. Video tahun 2013 dan berlaku di Sabah ini menunjukkan bagaimana penduduk membuat protes berhubung pembinaan sebuah masjid yang turut melibatkan seorang Ahli Parlimen PKR, Darell Leiking.

    I)Malahan pada bulan lepas iaitu Mac 2015, dilaporkan ADUN PKR Terence Siambun turut melancarkan gerakan menghalang pembinaan sebuah masjid di dalam kawasan Ibu Pejabat Polis Daerah bagi kegunaan penduduk Islam di kawasan berkenaan dengan alasan, kawasan berkenaan bermajoritikan penduduk Kristian. (

    Kenapa, Majlis gereja Sabah takut kes ni disiasat balik ker?

    Patutnya jika tangkap orang yang buat demo, tangkap sama orang yang bina gereja haram kat rumah kedai tu.

    Kalau pihak gereja tak buat provokasi dgn bina gereja haram dikawasan majoriti Islam, orang Islam tak minat pun nak buat demo tu.

    Pihak yang membiayai gereja haram tu dan paderi gereja haram tu patut disiasat dibawah Akta Hasutan

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau jangan kacau gereja. nanti pkr dan dapigs marah nanti.

      Delete
    2. Umno pon marah juga. Kat Sabah umno bergerak aktif. Jgn tak tau di Sabah ada banyak gereja.Agama Kristian tidak suka rasuah. Agama Islam juga tidak suka rasuah. Mengapa ramai Umat Islam yg terlibat dalam rasuah?

      Delete
  5. Kalau PKR kalah kat Pmtg Pauh Anwar atau wan azizah boleh arahkan mana2 ahli parlimen untuk meletak jawatan untuk memberi laluan PRK dilaksanakan untuk memastikan proksi anwar menang...

    Aku syak sangat2 dgn keluarga nepotism ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengapa tak letak Jeff tauke Ba** sbg calon PKR? Bersuara lantang dan ramai pengikut. Dia pasti menang. Dia siang malam menulis dan menghasut supaya pembaca membenci keluarga Anuar...apa barang bro.. Kalau ada kote... masuklah bertanding. Jangan macam anjing menyalak siang malam...

      Delete
  6. Isunya 'org melayu bantah Kristian bina gereja dan pamer salib besar di perumahan majoriti islam!', bukan org islam ganas atau melampau seperti yg digambarkan oleh omakkau dan PR. sekarang dorg yg nmpk baik islam nmpk jahat. Misi berjaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu. Bodoh.....
      Yg jahat bukan islam tetapi melayu bodoh seperti kamu.......misi selamanya berjaya kerana kebodohan melayu suka aduk2 kan islam di depan sedangkan tiada ajaran islam sebegini tetapi melayu sdr yg lebih2 lepas tu kata islam.ini baru perguna islam oleh melayu tak guna.

      Delete
  7. Anon 23 April 2015 at 12:23 Pernyataan Presiden PAS " Saya buat kesimpulan bahawa ramai dalam kalangan (pemimpin) pakatan pembangkang tidak suka hudud kerana (mereka) takut tidak dapat undi...". Ini bukan ayat kesimpulan..ini dipanggil ayat infererens. Kalu kita guna akal ( kemahiran berfikir aras tinggi),
    Lesson 1 : Pernyataan spt ini boleh ditafsirkan spt berikut : Mereka tidak sokong hudud kerana faktor politik (kehilangan undi).
    Lesson 2 : Yg bentang RUU Hudud tempoh hari adalah org politik dan yg beri sokongan juga org politik.
    Kesimpulan : Hudud diperjuangkan atas motif politik.
    Soalan CepuMas : Bagaimanakah caranya supaya konsep Hudud yg sedang dipolimikkan berubah menjadi perjuangan atas tuntutan syariah deenul Islam ?
    Jika anda boleh jawab, bererti anda berfikir secara logical-rasional bukan berpimikiran fanatik....rd5

    ReplyDelete
  8. PKR kalau dibandingkan BeNd sekutu menolak RUU jauh sikit. Banyak Sekutu BeNd menolak RUU MCA, MIC, Gelakan, PPP, PBS, SUPP, IPK, dll.... So TGHA bersimpulan undi calon PKR di #PRK PP dan calon PAS di #PRKRompin

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila rakan sekutu dapigs tolak HUDUD, pkr buat apa???

      Delete
    2. Ini lg satu melayu bodog di ajar tak bijak sekolah tak pandai2....
      Ada ke dapigs party kat malaysia??? Ertinya kamu bodoh tak erti baca atau tulis ...yg kita tahu. Dap dan hudud ditolak oleh dap sememangnya betul sebab mrk bukan party islam apa salahnya??? Bukan ke kamu toloi....lagi pkr pula disalahkan.... apa salah pkr??? Pkr party perbagai kaum malah tidak pernah setuju atau mahu laksanakan hudud dan kenapa pkr nak salahkan dap!!! Bukan ke kamu bangang!!!! Pas party islam mestilah nak hukum hudud dilaksanakan namun mrk tidak boleh paksa party laiN setuju... lg rakyat belum tentu majoritinya setuju malah kalau hukum hudud dilaksana seluruh malaysia pasti sabah sarawak keluar malaysia sebab majoriti bukan bangsa melayu. Faham .....! Jgn sesekali utamakan melayu pinggirkan bangsa lain sebab ini negara berbilang kaum bukan melayu shj. Malah jgn kata ini negara islam sebab melayu tidak semestinya islam kalau ajaran sesat dianuti malah islam utk semua manusia bukan hanya melayu dan islam bukan milik melayu. sebelum wujudnya islam di bumi ini bangsa melayu sembah batu bahala tahu kah kamu???? Malulah melayu jgn cuba nak guna islam menutup kejahilan kamu.

      Delete
  9. Anwar telah mewarisi nepotism dari dap dan umno lama. kami ikut anwar sebab nak perjuangkan anti nepotism dan anti kronima, kami telah tertipu Oleh keluarga anwar sendiri yg meperjuangkan nepotism.

    saya selaku ahli pkr cabang titiwangsa menasihatkan ahli dan bekas ahli jangan undi wan azizah sebab ia menyepang jauh dari perjuang asal pkr menbasmi nepotis dan kronima parti yg ada di malaysia ini

    Nasihat aku Wan azizih kena ingat perjuang asal pkr Anti nepotism dan anti kronima, kami tak menbenarkan pkr menyepang dari penjuang asal anti nepotism dan anti kronima
    Kembalikan pkr kelandasan yg sebenar
    Perjuangan kami sebagai ahli pkr ini memastikan tak ada lagi nepotism dan kronima yg ada Parti politik di malaysia

    Wan azizih sila presiden letak jawat sekarang

    Yg benar ahli pkr titiwangsa
    memakai baju Justice for papa 1998

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku bekas murid Anuar semasa sekolah dahulu.. Aku tetap pangkah PKR diPermatang Pauh. Aku tidak percaya semua tomahan terhadap Anuar. Sekian.

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...