KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Sunday, 29 March 2015

BERITA GEMBIRA UNTUK PENGGEMAR IKAN PATIN DAN TILAPIA ... MULAI 1 APRIL 2015 HARGA IKAN PATIN DAN TILAPIA NAIK RM2 SEKILO.




Mesyuarat Penaja Persatuan Penternak dan Peniaga Ikan Sangkar Temerloh (PPPIST) petang tadi sebulat suara meluluskan kenaikan harga runcit ikan Patin/Tilapia sangkar Sungai Pahang (100 peratus makanan rumusan/palet) daripada RM15 sekilo kepada RM17 sekilo mulai 1 April 2015.

GST 6% tetapi kenaikkan harga kedua ikan ini ialah sebanyak 13%.

Kenaikan RM2 sekilo ini diktakan yang pertama sejak tahun 2011 berbanding kenaikan harga makanan rumusan palet dan peralatan sangkar melebihi 3 kali pada kadar lebih 20 peratus dalam tempoh sama.

Selain itu, kenaikan harga ini juga disebabkan kemerosotan pengeluaran ikan daripada purata 800 kg sesangkar dalam tempuh7 bulan kepada hanya 450 kg sesangkar dalam tempuh yang sama. Ini disebabkan faktor cuaca dan pencemaran air Sungai Pahang akibat kegiatan penerokaan tanah, hutan dan perlombongan.

Kalau mengadu kepada Hasan Malek pasti dia jawab kalau rasa mahal jangan makan ikan patin dan tilapia .. kalau nak makan juga bela sendiri .. kalau masih merungut dan bising pindah sahaja dari negara ini.

26 comments:

  1. Artikel boring...cerita & komen hari-hari bukan boleh pinda/hapus gst pun. Bagai anjing menyalak bukit. Besok lusa omakkau cerita pulak pasal belacan & ikan masin. Boringnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Padan muka rakyat malaysia bongok. Umno sial haramjadah bangkai babi.

      Delete
    2. Lubang puki Semah boleh masuk kaki tangan. Celaka bangkai.

      Delete
    3. Tak apa......kawan2 umno masih boleh makan Latin dan talapia kolam ternak. Dengar cerita harga rm3 hingga rm4. Tapi hati2 takut dema bagi makan perut babi.

      Patin aku dah tak makan dah....

      Delete
    4. agi satu lakunan GST,
      pelakun terbaik yang centre , muka monyok sikit tu.

      Delete
    5. Siri penerangan GST kepada keyboard warrior yg tiada masa membaca UTASAN MALAYSIA
      =======================================================

      Bolehkah anda komen ke atas kenyataan bahawa dengan GST, 12 juta tenaga kerja akan terpaksa membayar cukai?

      Pada masa ini, 12 juta tenaga kerja itu telahpun membayar cukai dalam bentuk cukai pendapatan dan SST, atau SST sahaja. GST bukan merupakan satu cukai baru, ia hanya menggantikan cukai kepenggunaan semasa yang terdiri daripada cukai jualan dan cukai perkhidmatan. Oleh itu, isu 12 juta tenaga kerja terpaksa membayar cukai tidak wujud.

      Mazlan Junior

      Delete
    6. Apa masalah omak ko ni. Cuba tengok dalam gambaq kat atas tu. Semua nya peniaga Melayu. Aku tak kisah bayaq lobih sikit untuk bangunkan lagi peniaga Melayu dari aku bayaq kat cina DAPpigs p@ki@@ak babi tu.

      Delete
    7. Hahaha......
      Asal melayu kaya...... melayu miskin tak apa janji nama melayu di julang......namun hakikatnya cina juga dapat habuannya bila melayu kaya beli brgan mewah dgn cina juga mrk belanja.......maka bijak pandai sdr fikirlah.
      Barangan dikecualikan gst tetapi tak dikecuali naik harga maka hakikatnya rakyat belanja lebih lepas ni.......siapa bijak siapa bodoh sdr fikirlah.
      Hahaha.........melayu......

      Delete
  2. Ada penternak dan peniaga yang tak pernah bayar cukai tapi naikkan harga atas alasan gst. Rekod perniagaan dan aliran tunai pun takde. Orang lain buat hal, kerajaan disalahkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lah bendanya yang berbuih.mulut rakyat cerita tentang kesan GST pada kerajaan. Tapi buat bodoh je atau pun.memang bodoh.

      Delete
    2. Ada ker penternak dan nelayan jadi jutawan ? Buat kerja setengah mati jangan samakan kejer pak menteri...barang makan dan keperluan yg kita beli tu dah bercukai tau kawan....

      Delete
    3. Kerajaan umno celaka. Kerajaan kepala botoh.

      Delete
    4. Kita ni org bawah2, org kecik2
      Kita bantah dia buat duno aje
      Kita tak ada apa2

      Kita cuma ada pensil utk pangkah kertas undi.
      Tak lama lagi
      Sabatlah yer...
      4 tahun aje lagi

      Delete
  3. Mungkin elok.tulis pasal belacan. Sebab mungkin satu masa nanti kita hanya mampu makan belacan. Tidak nampak macam mana orang kampung nak menambah pendapatan sekarang ini tetapi terpaksa menanggung sara hidup yang lebih tinggi.

    ReplyDelete
  4. GST memang membawa padah.ramai yg ambil kesempatan.

    ReplyDelete
  5. nampak macam Restoren je bukannya peternak, bukan aku cakap kan dekat pasar k.L talapia ini harga sekilo rm5 hingga rm6, tak dari mana omak kalau kutip iklan ini ,kalau dah masak harga 17rm patin kira murah lagi.

    Cuba korang tengok pkr dah melalut2 dah sangat menipu dia dah terdesak nak lepas si penjubur, rakyat dah tak ikut si jubur itu, pas apa lagi dia orang lagi tengah sebuk lagi nak buat rang undang2 hudud, dap masih bersedih sebab bapa dia nepostima di singapore dah tak ada lagi,
    pkr sedang menukut tepi gantang kasihan aku tengok pkr ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang ni banyak sgt makan patin kolam ternak kat Ipoh. Tu otak hang mcm khinzir tu...

      Delete
    2. Cuba lihat bahasa pkr yang "indah2" belaka. Tapi biasalah pkr yang sayang, peluk cium dapigs, dapigs tak pernah silap, dapigs semua betul. Besok kalau dapigs suruh pkr bakar masjid, konfom hangus le masjid kat malaysia ni. pkr sayang dan sembah dapigs. and that's a fact.

      Delete
  6. 6 pelajar lelaki diarah seorang guru menjalani pendidikan jasmani tanpa seluar kerana mereka tidak memakai seluar sukan sekolah. Seluar mereka disimpan di bilik guru berkenaan. Rakan rakan sekelas yang simpati telah mengumpul derma membeli seluar jasmani untuk rakan mereka bagi menghentikan dendaan memalukan itu. -sinar harian.

    Apa guna pelan pendidikan bertaraf antarabangsa jika faktor kelemahan tenaga pengajar tidak disentuh di dalamnya.

    Umum maklum dasar kerajaan mengambil tenaga pengajar yang akademik teruk. Minta tengok result UPSR-SPM mereka jika tidak percaya.

    Tak perlulah menegakkan benang basah umum tahu orang akademik teruk terdiri daripada orang yang berakhlak buruk.

    Cuba ingat sewaktu anda di sekolah dahulu, siapa yang dapat nombor teruk orang itu jugalah yang sering buat hal, langgar peraturan, tak buat kerja sekolah , tak dengar cakap ibubapa , sering bergaduh kerana tidak ada soft skills, dan mereka inilah yang kemudiannya diambil kerajaan menjadi tenaga pengajar.

    "Berkata benarlah walaupun pahit - Umar al Khatab"

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh amah dan pekerja am) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya, biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai.heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu semua ajaran pkr tak pun akan suaradara dregree tak boleh pakai tak tahu.
      Pkr mula ajar tujuk jubur ketika bersih.
      Sjkc ajar budak makan rumput supaya jadi lembu.
      Cikgu tak tiru apa diajar pad pr ini

      Delete
  7. Umno pulak ajar memantat dan memuki sekali gus...lepastu ajar meletop pulak...umno jugak ajar curi lembu...nak kaya cepat jd menteri umno dia orang pakar merompak.01:30 boleh minta tunjuk ajar.jgn jd macai dah la bodoh bangsat pulak....kesian

    ReplyDelete
  8. Umno ajar memantat dan menjubor sekali gus...

    ReplyDelete
  9. Syoknya makin mahal mesti makin sedap. Makan Ikan puyu dan ikan sepat sudahlah.

    ReplyDelete
  10. Kerajaan barang naik (BN) ....x pe naik lh cukai lh setinggi tingginye ...pru14 kita pakat ramai2 undi pas ...pkr dn dap dh naik kapal lain, pandai2 lh depa...hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kapal tu tunggu nak karam saja kena ribut di Laut Cina Selatan.

      Delete
  11. Tahniah ahli pas klang...calonkan haji adi...yg pasti calon syiah mat sabu tewas ....nnpk gaya nasib bahlolrozi menjangkit ke mat sabu....tinggal spender....pastikan anjing pkr dan dap husam musa. Mujahit...kamaruddin jaapa...hanipa medin..kalit samat sama mcm bahlolrozi...tahniah ahli pas kelang....

    ReplyDelete