KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Sunday, 22 March 2015

HUDUD PERLU PANDUAN KEILMUAN BUKAN EMOSI KATA DR MUJAHID YUSOF RAWA.


Apabila perbahasan hudud masuk ke legaslatif maka perbahasannya adalah tentang undang-undang dan sejauh mana kerangka undang-undang negara mengizinkannya.

Akan ada pro dan kontra namun ia bukan persoalan yang boleh dipermudahkan untuk menghukum seseorang.

Hukum Allah SWT perlu difahami secara prinsipnya, ada yang dilaksanakan secara individu dan ada yang dilaksanakan melalui kuasa. Dalam hal perlunya keabsahan kuasa dan maslahat umum hukum Allah memerlukan syarat, sebab dan perkiraan halangan untuk dilaksanakan.

Hudud perlu dilihat sebagai hukum Allah daripada perspektif ini, iaitu perspektif perlunya kuasa, keperluan sebab untuk melaksanakannya atau tidak dan samaada memenuhi syarat untuk laksanakannya atau tidak.

Disebabkan itu jangan kita bermudah dan beremosi tanpa panduan ilmu yang membentuk prinsip-prinsip yang terbina atasnya hukum Allah. Dalam disiplin Islam ia dikenali sebagai ilmu Usul Fiqh.

Saya bimbang perbahasan hudud ini yang berkemungkinan terpandu atas emosi akan menimbulkan permusuhan dan kebencian atas nama agama dan akhirmya semasa proses ini berjalan makna Islam yang penuh rahmat dan tujuan syariat (Maqasid Syari’yah) yang penuh dengan kemaslahatan (manfaat) semua akan dipersoal.

Saya mengharapkan perbahasan berjalan secara demokratik dan masyarakat tidak dipergunakan pihak yang berkepentingan sempit khususnya yang berlegar di media sosial. Janganlah perbahasan hudud yang tidak terpandu menyebabkan perpaduan nasional yang terbina selama ini dicemari pihak yang tidak bertanggungjawab.

22 comments:

  1. Mujahid kalau boleh anda membantu pelaksanaan hudud adalah lebih baik drp komen halangan semata2. Bijak bicara undang2 tapi tak tunjuk jalan utk menjayakannya, nampak lain semacam je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teguhkan Pakatan Rakyat . Hapuskan rasuah dan pastikan kehidupan rakyat didahulukan. Cuba lihat berapa ramai rakyat yg masih miskin. Banyakan peluang pekerjaan. Bila rakyat sejahtera, nak tegakan hudud dipersilakan. Kerajaan PAS Terengganu, Kedah, Perak dgn mudah ditumbangkan oleh umno/bn. Ini giliran Kelantan pula. Aku cukup kagum dengan mainan politik umno ni. Syabas umno musuh kamu dah masuk perangkap.

      Delete
    2. Anon 11:35 komen yg terbodoh yg ada dlm block ni ko nak peluang pekejaan banyan mane lg klu peluang pekejaan tak de masakan berjuta² pendatang ke je kat negara ni, ada ko dgr anak² Cina merugut tak ada peluang pekejaan hanya org2 melayu shj yg Kata begitu sebab yg bodoh ada hati nak buat kerja org pandai macam kaulah... aku keje buruh binaan dlm 50 org nak jumpa 2 org anak melayu pun Susan, pada aku melayu malas, tunggu kerja cari dia bukan dia cari kerja, nak keja senang klu boleh nak duduk dlm aircon, tak boleh ditegur walau pun salah inilah salah org² melayu.

      Delete
    3. Ada cikgu asyik kutuk muridnya saja. Kerja yg murid tu buat semua dikata tak betul dan dipaksanya ulangkaji serta buat semula. Tapi sampai sudah cikgu tu tak tunjuk jalan yg betul kpd muridnya.
      Adakah murid tu bodoh, atau cikgu tu yg gila.

      Delete
    4. NAMA MAK BAPAK LETAK MUJAHID...MAKSUDNYA ORANG YANG BERJUANG MEMPERTAHANKAN ALLAH DAN ISLAM. PARTI PAS, DALAM HATI CINTA DAP. KELUAR MASUK GEREJA PERKARA BIASA..USTAZ LIBERAL.

      Delete
    5. hahaha........
      apa tak ada ke melayu buat salah?????
      kalau ada hudud memang bagus utk benteras jenayah dgn lebih tegas!!!
      tetapi negara malaysia ada undang2 lagi boleh lepas bagi org kaya berkuasa dll nya.......adakah hudud adil dan tak berat sebelah ?????
      memang hudud adil dan tegas malah tak berat sebelah tetapi melayunya tu tak salah guna kuasa ke ???? jadi bukan hudud masalahnya......lebih pada melayu itu sdr gunakan islam utk pertahankan kuasa melayu itu sdr.
      dalam soal hudud DAP PR tak salah pun!!!! sebab ini fahaman islam bukan fahaman cina dan melayu atau kaum lain cuma kita sebagai manusia mahu tak mahu ikut fahaman hudud dari islam itu.
      maka mrk punya hak utk tak setuju atau sebab alasan mrk sdr....malah sebelum terbentuk pkr memang tak pernah setuju hudud tetapi boleh berbincang pada masa depan namun kena bersetuju semua pihak bukan sebelah pihak shj......
      lagi pun hudud hanya susahkan umat yg beragama islam shj....supaya berfikir sebelum lakukan sesuatu kesalahan . tetapi adakah umat islam terutama melayu sudah bersedia dgn hukum hudud yg lebih tegas dari undang2 negara . bagi umno memang setuju sebab pkr akan hancur dgn adanya hudud malah hukum hudud hanya di kelantan shj...cuba adakan seluruh malaysia !!!!! kita tgk umno setuju tak???? jawapan mesti tak setuju.......kalau tak dari dulu lagi hukum hudud dilaksanakan tak perlu tunggu pas !!! bukan gitu ke?????
      berfikir guna otak dgn lebih luas dan pandang jauh bukan kawasan sdr shj.......

      Delete
  2. Artikel Terlatest Dari Tulang Badak

    Anuar Beraheem, De Facto yang Syubhah
    Sungguh misteri status posisi Anuar beraheem.

    Misteri2 tersebut adalah:

    1) Perlantikan beliau sebagai De Facto masih sah walaupun tidak diketahui oleh ramai orang. Pengumuman dibuat oleh media2 Blogger Pro PASMA-CHA yang Anuar masih De Facto PKR.

    2) Pengumuman hanya di buat oleh Penolong Admin Blog Hampas Kunyit. Apakah SU PKR Pusat tidak mampu membuat pengisytiharan? Apakah Ketua2 PKR sendiri tidak mampu membuat pengumuman sedangkan dlm isu MB Selangor begitu galak mahu memecat TSKI

    3) Mengapakah berkata jawatan De Facto masih sah sedangkan tuan punya body dlm penjara, walaupun memang betul Anuar Beraheem difitnah

    4) Melantik De Facto baru adalah cadangan yang amat popular di kalangan ahli2 dan akar umbi

    5) Anuar Beraheem tidak layak menjadi De Facto kerana beliaulah yang membawa najis Nepotism ke dalam PKR. Beliaulah punca utama perpecahan dalam PKR sekarang ini

    Tulang Badak@ Murtabak Waves
    Kasi Forward Sama MalaysiaWaves Okey

    TULANG BADAK @ MURTABAKWAVES YANG DIILHAMKAN OLEH PASMA-CHA KEPADA SAYA DEMI MEMPERJUANGKAN PEMBODEKAN, KETAHYULAN DAN KESAKSAMAAN, SELARAS DENGAN BIHUN SOP PASMA-CHA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kena mengena Tulang Badak @ Tulang Babi dgn Pasma ? Setahu aku Tulang Babi ni penyokong tegar umno.

      Delete
  3. Kah bila sebut kuasa bermakna bio dulu dio berkuasa memerintah baru nak lahsana hudud....yg pastinya pakaran tak sokong hudud pun.....jarum yahudi pluralisme mujahid mme halus disulam dng ayat2 yg mempersonakan...bila puak ni bersuara kita
    Kena Fikir secara teliti tipu muslihat puak pluralisme ini...pemilihan dibahagian PAS yg dikuasai mujahid maka perwaklian PAS kena pastikan nasib mujahid ini sama dengan bahlolrozi....bertanding sampai tinggal spender......bahagian PAS mujahid pastikan mujahid bogel terus....kalahkan semua puak pliralisme dibahagian mujahid kalah perwakilan...

    ReplyDelete
  4. Betu mujahid. Sbb tu lah pas nak bawa ke parlimen. Utk dibahaskan dhn teliti. Tp masalahnya pkr awal2 lg larang adunnya d klantan supaya tidak ambil bahagian dlm perbahasan

    ReplyDelete
  5. Pas dah masuk perangkap. Kita lihat permainan umno.

    ReplyDelete
  6. Umno ingat dia boleh perangkap pas. Weh. Pas dah tau umno tak akan sokong di parlimen. Hudud ni adalah serampang dua mata. Pertama utk tunaikan kewajipan. Kedua utk membuktikan bahawa umno sentiasa menipu dalam hal islam terutama kpd org melayu. Yg herannya pkr dan dap tak boleh baca politik sifir mudah pas ni. Cuba tgk di selangor. Bila speaker dun lulus usul umno pasal hudud tiba tiba umno tarik balik usul tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO sudah pun kenakan PAS, tengok nanti DAP & PKR akan bergabung buat PR BARU, maka PAS tinggal seorang dirilah ,dari asal balik usul.

      Delete
  7. Kah kah pas ni ko nnsk tau orang bodoh sumanya....dari tok guru yg dah mampos bodoh sampaii ke lubang kubo sampai ke pakatan yg bodoh mcm lembu kena main...ape nk heran pas sllu masuk perangkap....org bodo jer sllu masuk perangkap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar x bodoh ke..masuk penjara 2 kali

      Delete
  8. Tewas kan mujahit smpi bogel...bahlolrozi dah smpi spender togel kalah dikawasan kuala kedah...pasti kan mujahid pluralisme /syiah bogel pemilhan bahagian nnti....

    ReplyDelete
  9. Pastikan mujahit tidak dapat pencalonan dibahagian ke pusat muktamar nnti....
    kalah mujahid semua jawatan diperingkat bahagian bermakna kalahkan pluralisme dan syiah

    ReplyDelete
  10. Dh tau umno kaki kuat tipu yg pas masuk perangkap umno tu kenapa???!!! Tuan guru nik aziz banyak kali dh pesan jgn terpedaya dgn umno ni...malaun 2 ekor kt klantan tu wajib bertanggong jwp dlm perkara ni....ustaz fadhil pun ada pesan tp nk jugak...skrg rasakan..

    ReplyDelete
  11. Dah kena dah.....Penyangak jual Penipu....mcm tiga abdul pulak.

    ReplyDelete
  12. Lantak la saps masuk perangkap....yg penting mujahid mesti ditewaskan semasa pemilihan di bahagisn nya nnti...semua puak pluralisme perlu ditewaskan.....ini lah jihad ahli pas sebrnarnya

    ReplyDelete
  13. Betul kata Mujahid

    Orang orang PAS kan Melayu Melayu

    Melayu mana ada suka membaca tu sebab rata rata bahalol malas miskin papa kedana dan memimta minta

    Dah lah bahslol kuat emosi pula

    Ulamak PAS semua Syok Sendiri tu sebab tiada nilai ekonomi dan Gagal

    Dalam agenda Hudud , ulamak PAS boleh lah cari makan sebagai penasihat

    Bukan Islam bukan bodoh ; kerajaan pun hidup atas cukai bukan Islam.

    Melayu Melayu mana ada duit tu sebab mentedarah rasuah siang malam

    ReplyDelete
  14. Melayu mujahit ajaran syiah pendokong pluralism agama.....pada perwakilan pas klunnk tgk pas selamat singkirkan semasa pemilihsn parti peringkat bahagian ....tewaskan mujahid dari jawatan fan perwskilan ke pusat nnti....ini masa ahli pas ajar mujahit penipu....

    ReplyDelete