Tuesday 21 April 2015

WARDINA UMPAMAKAN PENDEMO ANTI SALIB SEBAGAI HANTU YANG TAKUT PADA LAMBANG SALIB



"Saya harap salib itu akan kekal di situ. #‪#‎letthecrossstay‬. Tolong jangan turunkannya," tulis selebriti Wardina Safiyyah mengulas kejadian kontroversi di sebuah gereja di Taman Medan kelmarin.

Kata Wardina, sejak berabad lalu umat Islam dan Kristian boleh hidup dengan aman.

Justeru, katanya, kejadian penganut Kristian "dibuli" oleh Muslim sangat dikesali.

"Pada zaman kebendaan, seseorang yang memiliki keyakinan ikhlas memberi inspirasi kepada saya. Pengabdian, kejujuran dan hubungan kepada Tuhan adalah pengalaman yang memberi kesedaran yang hanya difahami oleh seseorang yang beriman.

"Kepada umat Islam, bertindaklah seperti orang Islam. Hanya hantu yang takutkan salib," katanya.

Komen Wardina itu merujuk kepada tunjuk perasaan sekumpulan orang Melayu membantah lambang salib pada bangunan gereja di Taman Medan.

Seorang daripada mereka dikenal pasti adalah calon BN dalam pilihan raya umum lalu, manakala seorang lagi ialah abang kepada Ketua Polis Negara.

Kata Wardina, dia faham bagaimana perasaan menjadi kumpulan minoriti dan dibuli kerana kepercayaan seseorang itu.

"Apabila seorang bukan Islam di Australia memberi sokongan kepada Muslim, ia sangat bermakna.

"Saya harap kita juga memberi sokongan kepada penganut Kristian apabila sesetengah kita melayan mereka dengan kasar.

"Salib adalah lambang mereka. Biarkan ia di situ. Jangan ganggu mereka," katanya.

15 comments:

  1. Anwar, Azizah kao laki Bini pencen lah kalau sudah tidak bermaya lagi. Seorang yang tidak boleh rasa nadi orang bawahan elok sangat berhenti dariada menceburi bidang politik.

    Baik kao laki Bini jaga anak sulung kao tu. Hadir sesi sentuh anjing, pada masa yang sama memarahi ustaz yang menegur. Tapi lagi baik kao sumpah Nurul Izzah tu Jadi Batu.

    Saryanto Rudiman bin Wardano Jalilun
    Nibong Tebal
    Seberang Perai, Penang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai-macai Be End memang banggang seperti mana bos mereka telah menyatakan dalam Perhimpunan Keris Telanjang tahun lepas. Tulis komen tidak berkaitan dengan tajuk ! memang bangganlah !

      Delete
    2. Anon 1227 - Macai Badut Negara (BN) detected!!!!

      Delete
  2. Wardina sepatutnya membaca sejarah hubungan Islam-Kristian seperti Perang Bosnia, Perang Salib, Perang Aceh-Belanda, Perang Melaka-Portugis, Spanish Inquisition dll sebelum membuat sebarang kesimpulan.

    Orang Islam menghormati hak orang Kristian, Yahudi dll untuk mengamalkan ajaran agama masing-masing di Sepanyol (Spain). Apabila Sepanyol jatuh ke tangan Kristian, orang-orang Kristian memaksa orang Islam dan Yahudi dll memeluk agama Kristian dan merampas harta benda orang Islam dan merampas SEMUA masjid menjadi gereja. Orang islam dan Yahudi yang enggan memeluk agama Kristian dibunuh atau dihalau keluar dari sepanyol. Cuba baca Spanish Inquistion !

    Pada pendapat saya , rakyat negara ini berhak membuat demonstrasi secara aman menentang gereja haram di Taman Medan kerana negara ini adalah negara demokrasi bukan negara komunis. Majlis Bandaraya Petaling Jaya telah mengesahkan bahawa gereja itu beroperasi TANPA lesen dan kebenaran MBPJ:

    PETALING JAYA: City council officers have classified the church in Taman Medan at the centre of the “cross protest” as unlicensed as it has not submitted a written application to operate as a place of worship.

    It was also revealed that the church at Metro Square PJS2B/3 had no permit to put up a cross on its building.

    PJ City Council (MBPJ) public relations officer Zainun Zakaria said a three-hour licensing data check has revealed that the shoplot used as a church “does not have a license to operate as a place of worship”.

    Sumber: http://www.thestar.com.my/News/Nation/2015/04/21/Cross-protest-Taman-Medan-no-licence/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak ada lesen masjid ,gereja,tokong dan kuil harus musnahkan itu indah nya islam itu. kalau pkr boleh musnah masjid yg tak ada lesen 'kenapa pkr takut musnahkan gereja tak ada lesen itu, itu sikap pkr menbela apek dap itu. Pembinaan rumah ibadat mesti mendapat sokong penduduk setempat dan kena tengok mojoriti agama apa di tempat penduduk itu baru lah barulah pembina rumah ibadat di benarkan

      Delete
    2. Hahaha........
      Masalah skrg bukan gereja tetapi sabit!!! Hanya syaitan ada dlm manusia itu baru takut mcm2. Maka dlm jiwa melayu itu ada syaitan sebab tu protes kalau tak susah nak hidup bagai dibakar.....islam mana ajar kacau agama org ????? Melayu tulah yg bermasalah yahudi berjiwa jahat. Lesen???? Dakwah pun berlesen siapa luluskan??? Allah ke???? Manusia itu juga yg buat segala mcm lesen.

      Delete
    3. 13.31 anak haram

      Delete
  3. Masih ada lagi orang gila yang takut dengan bayangan Anwar sekeluarga,kesian nya dia ni.Tenguk pada namanya seperti pendatang tak diizin pun.agaknya dapa kad pengenalan percuma kot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 1235 - Macai Badut Negara (BN) detected!!

      Delete
  4. jawapan mudah je ini akibat jika ada orang cuba hapuskan aktar hasutan dan isa. Cuba tanya pada wardina ketika era mahathir dulu aktar itu untuk menekam benda ini dari belaku. Ini bala akibat kebebasan bersuara yg di bawa oleh anwar itu ia. Tanya macai2 macam wardina itu macam menyekat jika perkara rusuhan agama berlaku tampa aktar hasutan dan isa itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 1238 - Macai Badut Negara (BN) detected!!

      Delete
  5. WARDINA BARU JE BELAJAR AGAMA..DULU2 BUKAK AURAT DEDAH SANA DEDAH SINI. RAMAI YG TERGOLONG MCM DIA NI..BILA BARU MENDEKATI AGAMA, CUBA CARI SALAH SEAGAMA YG LAIN. KONONNYA DIALAH YG PALING BAGUS..KALAU DIA PERGI MASJID BERJEMAAH, DIA AKAN KIRA SIAPA YG PERGI DAN HENTAM SAPA TAK PERGI. ORG YG DAPAT DIDIKAN & ADA ASAS AGAMA DARI KECIL PASTI TAK LEBIH-LEBIH MENONJOLKAN DIRI SAMPAI JADI HERO BG PUAK NON MUSLIM. DIA NAK TUNJUK KONONNYA DIA MEMAHAMI TOLERANSI LEBIH DARI ORG LAIN, NAK TONJOLKAN DIA LEBIH TINGGI ILMU AGAMA DARI YG LAIN. SIASAT DULU GEREJA RUMAH KEDAI TU ADA PERMIT ATAU TIDAK..KALAU ADA, MENGAPA LULUSKAN DI TENGAH KAWASAN MAJORITI MELAYU. BUKAN SALIB JADI PERSOALAN TAPI MOTIF DIBINA. PETALING JAYA DAH TERLALU BANYAK GEREJA. WARDINA TAK PAYAH JADI HERO.

    ReplyDelete
  6. Gereja taman medan yang kecoh ni takde lesen sebenarnya...hahaha. permit gantung salib pun takde. Lagi 1, milik persendirian rupanya. Berapa banyak kes mcm ni yg terlepas pandang? Wardina lain kali check dulu sebelum tunjuk rasa simpati. Terlebih la pulak bila dia yang nak mintak maaf pada org kristian, macam dia wakil umat islam. Duduk seksyen 7 kota damansara tak bergaul dengan jiran lagi nak tunjuk hebat sbg tokoh tolenransi antara agama. Makan gaji dengan media kerajaan tapi kutuk belakang-belakang. Hipokrit..aceh tulen mengaku melayu.

    ReplyDelete
  7. Nok wat GUANO .. BARU RASA ISLE ..
    KO LAGU MANO ..WARDINA ..

    ReplyDelete
  8. Semuga orang-orang Kritian di Sabah dan Sarawak tidak menyokong amno lagi.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...