Thursday, 26 December 2013

PENJELASAN PROF DR MUHAYA KEMARAHAN RAKYAT TENTANG KENYATAAN BELIAU KENAIKAN KOS HIDUP, ORANG KURANG TENANG ADALAH ORANG KURANG BERSYUKUR MENAMBAHKAN RAKYAT NAIK MELUAT TERHADAP DIRINYA!!!!




Difahamkan  satu video klip khas telah di buat dengan temucara Prof Dr Muhaya mengenai kenyataan beliau di akhbar Sinar harian mengenai  KENAIKAN KOS HIDUP, ORANG KURANG TENANG ADALAH KURANG SYUKUR.

Kenyatan tidak perihatin dan sensitif terhadap golongan rakyat yang berpendapatan rendah dan sederhana yang kini amat terhimpit dan tertekan dengan pelbagai kenaikan harga barang serta kos sara hidup yang mencanak naik tanpa ada sekatan telah mengundang kritikan keras dan pedas.

Pelabagai ungkapan kata-kata yang pedih dan pilu dilontarkan kepada beliau.

Setelah Omak Kau menonton dan mendengar jawapan balas Prof Dr Muhaya tidak senang hati dan menggangu emosi Omak Kau dibuatnya.

Rakaman video yang berlatar belakangkan kolam renang dan gimnasium langsung tidak mampu untuk menyembuhkan hati rakyatyang telah terguris dan tercalar parah.

Omak Kau faham apa Prof cuba nak sampaikan iaitu ada perkara yang kita boleh ubah, dan ada perkara yang kita tidak boleh ubah.

Yang boleh ubah adalah bagaimana kita menyelia emosi di saat harga barang naik. Itu Omak Kau setuju 110%.

Tetapi persoalannya ialah adakah Prof tidak tahu dan nampak bahawa cukai GST, kenaikan tarif elektrik, kadar tol naik, minyak naik, harga barang-barang keperluan harian naik dan segala bagai ini boleh diubah dan dikawal andai Kerajaan berhemah dalam berbelanja, tiada ketirisan, tiada rasuah, tidak mengutamakan kroni dan tidak rembat duit rakyat.

Apatah lagi, duit kerajaan itu dari duit pembayar cukai. Ia duit rakyat wahai Prof. Ini asasnya..ia adalah asas kenapa majoriti rakyat marhaen  tidak bersetuju dengan pandangan Prof.

Jika Prof tidak mahu berbicara sebagai ahli politik, ahli ekonomi, ahli agama maka memadai  Prof berbicara atas kapasiti sebagai seorang insan yang ada perasaan. ..Wallahuakhlam.

64 comments:

  1. Dia x rasa susah...justeru dia amat2 kurang memahami keperitan rakyat bawahan....byg kan golongan miskin dan sederhana dan anak2 ramai bersekolah...susah woi...susah dan menderita wahai prof.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa la........prof kang kong. klu tak macamana nak naik.

      Delete
    2. Professor Cheee Bek

      Delete
    3. la baru tau ke? ini 1malaya maa...jago perut masing-masing...org kurang tenang adalah kurang bersyukur..tu yg dia buat bedio masuk youtube tu? kurang tenang la kot? kah..kah..kah..? prof. tu kurang tenang kot? cita psl motibasi etc...pakau motibasi ke dia tu? brp byk kajian empirikal serta di gunapakae modul motibasi & bimbingan ciptaan si prof tu? ada org lain or pihak luar buat evaluasi ke modul motibasi & bimbingan si prof tu? klu x de...nape la org sesibuk sgt bagi gelaran pakau moti basi...moti dlm bhs hindi = selupa gundu; basi = dlm bhs malaya = x teruk la x bagus?? SO??? pakau ke???

      Delete
    4. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















      Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

      Delete
  2. Kesimpulannya jangan tanya orang banyak duit..

    kalau tanya ustaz banyak duit.. nanti dibaginya yang dalil-dali..
    kalau tanya prof madya banyak duit nanti diberinya motivasi..

    bukan semua rakyat Malaysia malas-malas, tak bersyukur.. ada yang hbis optimum dah keja tapi gaji standard je. nak tanggung orang bawah lagi.

    Masalahnya negara ni kaya tapi diuruskan dengan cara x betul..bukan nak tuduh sebarangan, tengok je la jabatan audit keluar stament bocor sana-sini,,,sebelum pilihanraya janji macam2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul...saya setuju sangat dgn anda...dia x sedar Allah telah memilih dia utk jadi prof...andai takdir Allah pilih dia jadi fakir miskin baru rasa tinggi rendahnya langit dan bumi ni.....

      Delete
    2. inilah komen paling tepat utk isu ni...syabas

      Delete
    3. Jom kita ubah nasib kita...ubah supaya kita boleh mengurangkan sedikit perbelanjaan kita...jom saya tunjukkan bagaimana. sila layari
      http://simplebizz21.weebly.com/

      Delete
  3. Prof bodohhhh..ckp mcm org xda ilmu..smoga allah menarik smula kesenagan yg kau miliki n mjadi miskin kedana..time tu bru ko thu apa yg ko ckp tu adalh ckp2 org yg ego dn sonbong..ckplh yg benar walaupun pahit..jgn putar belit kebenaran dn jual agama hnya untuk pangkat dn kesenagan dunia..

    ReplyDelete
  4. Muhaya anda dapat melihat dengan mata, tetapi GAGAL melihat dengan MATA HATI. Lidah lebih tajam dari pedang..... Awas bila bercakap, lihat dengan mata hati emosi dan remosi rakyat banyak mengahdapi delima ini, disekolah ibu bapa hanya mampu mengeluh tambang bas sekolah mencanak naik.... Siapa tak marah.
    Jika harga beras dan gula NAIK TIGA KALI LIPAT TAK ADA MASALAH BAGI MENAUSIA SEPERTI ANDA.....
    JANGAN lupa diri bila menjadi ikon motivasi..... Tapi awas anda sering menggunakan pendekatan logikal dari realiti Hadtih yang sohih.... Ada kala menggunakan 'hadith' maudog dan israeliat..... semak sanat dan kesahihan hadith sebelum diguna....

    BERCAKAP BERHATI DAN SENSITIF KEPADA KEADAAN DAN SUASANA.....

    ReplyDelete
  5. Haluuuuuuu. .....

    Jubuq hang muhaya.ko ni da makan ubat blum....kesian laki ko dpt bini bodoh cam tahi....

    Khak tuih

    ReplyDelete
  6. Reset minda pala puki dia...mcm bangsat punya statement....reset pala butuh pak dia lak...pakar motivasi kepala pundek harmajadah ja pomouan sial ni..

    ReplyDelete
  7. Dr Muhaiya sekadar cipta teori... Pengalaman xprnah dia rasa... Ade org yg lebih brpngalaman dgn masalah harga brg naik, sebab org tu dh mengalami bertahun-tahun dgn belanja harian. Teori Dr Muhaiya, org bleh sedar dlm beberapa hari jer, lps tu org akan kembali kpd tabiat asalnya... Dr Muhaiya berasal dr keluarga senang, dia duduk dlm keluarga serba kemewahan... Aku nk tgok kalau dia bleh duduk dlm suasana keluarga yg susah dan mempunyai anak yg ramai, cmne rasenye dia nk tmpung keluarga dia...???

    ReplyDelete
  8. kesimpulannya : jangan cakap benda yang kita tak faham, buat malu je, sabar boleh tapi ada batas, sian tengok orang macam ni cakap tak ada ilmu, tak sama nya ilmu motivasi dengan ilmu pemahaman ekonomi, walaupun bagi seorang yang bertaraf PROF

    ReplyDelete
  9. Wahai muhaya kenapalah ko melihat dari aspek mata pemerintah umno, cubalah ko lihat dari aspek rakyat bawahan dan cubalah dikombinasikan kedua2nya. Lepastu baru buat satu kongklusi itu barulah betul wahai muhaya yg cerdik. Cuba selak masalah satu persatu kemudian huraikan dgn baik ikut logik akal pemerintah dan juga rakyat..tu baru orang tak marah ko..wahai muhaya yg cerdik.

    ReplyDelete
  10. Professor taik kuching... nampak muka keluar tv tukar je chanel lain lupakan manusia ni....

    ReplyDelete
  11. Prof Muhaya nie adalah contoh salah seorang profesor kangkung yang tiada standard seorang ilmuan yang boleh di contohi. Pirrrraaah.... Hamlau!!!!!

    ReplyDelete
  12. salah sorang pencacai/PENJILAT, UMNO/BN.. Prof..tp kata2 cam bangang je..same taraf dgn juak2 umno/bn yg lain...

    ReplyDelete
  13. tunggu saja apa lagi penjelasan yg beliau nak bagi...

    ReplyDelete
  14. prof hoi...lu nie kang kata kangkung punyer spesies marah pulak...tapi itulah ruper kamu.......kalu nabi muhammad s.a.w dan para sahabatnyer bercakap pasal bersyukur dan ketenangan tu.....aku boleh terima...sbb nabi berkata2 dari level dimana dia merasa kesusahan tersebut contohnyer berlapar tapi ko tu bercakap dari tempat ko tu makan mewah....duit melimpah ruah.....bercakap pun dari tempat duduk empuk dan selesa .....rentikankanlah....nak muntah aku nengornyer.......

    ReplyDelete
  15. semua orang puji dia ni hebat. aku tak sampai ke tahap tu. ada ceramahnya bagus. tapi bab kaitan dengan duit ni dia bercakap dari sudut dia banyak duit. memanglah tak terasa apa-apa kalau pendapat sebulan puluh ribu ringgit. yang gaji kecil macam mana, aku pun pencen ciput. dua anak masih belajar. dua-dua makan juga RM800 sebab aku tak pinjam PTPTN (kalau salah betulkan). Memang tak patut guris kami yang hidup susah. Bukan kami tak syukur. Tapi kalau dulu dapat makan roti canai selalu tapi sekarang jarang-jarang. Minum teh di kedai sampai RM1.40 pun ada (banyak kenakan RM1.20). Ikan selar/mambong sekilo RM16.00 Mungkin bagi orang kaya main campak-campak saja duit kerana tak hairan berapa pun harga. hilang respek aku tapi bagi dia peduli apa respek tak respek masyuuk kencang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Anon 10:12. Saya sokong. Sekarang ni makanan berkhasiat sudah boleh dianggap makanan mewah. Semuanya nya mahal.. Kami ni walaupun harga barangan naik 10 sen tapi bagi kami 10 sen tu besar nilainya. Macam manalah anak2 kita nak membesar dengan cukup zat. Tak kan lah nak makan nasi kosong dengan kicap aje hari2.. Lagi moden hidup lagi susah.. Orang yang dari golongan keluarga berada tak resa sumua ni..

      Delete
    2. Xbaik menghina org.. Saya pon org susah tp sy xrs prof ckp tu slh.. Kite kne bsukur DGN apa y kita ada. Klu harga brg naik, kita kbr berjimat 2 laa. Doa PD Allah. Anonymous 27 dec sabar yer. Xbaik hina2 org wlapon dlm alm maya sbb seluruh rakyat baca. Bab2 GST SEMUA tu xpyh la kita mkn mcd kfc sume tu. Ade hikmah nyer

      Delete
  16. puki punya prof

    ReplyDelete
    Replies
    1. x perlu la nak maki sampai macam tu sekali x melambangkan langsung yang kita ni seorang Islam yang sejati...setiap orang melakukan kesalahan dan x perfect...klo prof salah kita boleh bincang dan tegur cara yang elok....x perlu nak maki sampai macam tu sekali saya rasa....cuba klo mak awak di tempat prof orang carut macam tu apa awak rasa??mungkin prof benpendapat bahawa walaupun kita miskin bersabar dan cari inisiatif lain untuk berubah....Allah takkan merubah nasib seseorang tu melainkan dia sendiri yang merubahnya..XDAK manusia yang sempurna dalam dunia ni

      Delete
    2. Kak limah....dia cakap macam tu tak kan kita nak puji pulak? Tak kan nak bagi bunga? Tak kan nak cium tangan dia?

      Kak limah pergi tido boleh tak? Besok pru14 kak limah bole undi umno lagi

      Delete
  17. Org yg membodek kerajaan selalunya akan berkumandang nasihat mereka di radio dan kaca tv. Org yg membela rakyat pula selalunya berada dekat dgn rakyat marhaen.

    ReplyDelete
  18. Prof ini dulu cerdek tapi disebabkan selalu sangat hisap kepala butoh laki dah jadi rope bangang je pendapat dan pandangan nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya RASA AWK NI ORG YG SAME MENGHINA PROF MUHAYA... SUDAH LAH HINA2 DGN KATA2 KESAT ALLAH DENGAR HATI KAMU! BertaUBAT LAH WAHAI SAHABAT. SAYA XRASA AWK NI BKN SEAGAMA SAYA. AwK PASTI ISLAM.. TOLONG LAH JGN HINA2 MUSUH MEMUSUHI SESAMA KITA. ADA BALASAN KITA FITNAH ORG NI.

      Delete
  19. rezeki ditangan Allah atau kerajaan? bersyukurlah.. harta dunia tak kemana..

    ReplyDelete
  20. Prof ni jual baju mahal sangat..dekat RM400 lbh...macm mane nk galakkan org tutup aurat...

    ReplyDelete
  21. Kami membawa pasangan untuk berkahwin secara sah di pejabat Majlis Agama Islam Thailand. Pernikahan ini adalah sah mengikut hukum syarak dan diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia. Insya-Allah urusan boleh dijalankan dalam 2 hari sahaja & dokumen lengkap dapat diterima pada hari tersebut.
    Sekiranya berminat, sila hubungi :-
    DRINA DMARYA RESOURCES
    No 7 Tingkat 1, Simpang 4, Teluk Pulai (Atas Kedai Kek Bee's)
    Tel : 03-33745230/ 013-3311606
    WEB KAMI :
    kahwinthaibest.blogspot.com
    drina1998.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kelas ko ni din. stok anak dara thai yang kecik2, yang cun2 ada ker din?

      Delete
    2. Awek siam tetek besar body ramping ada din?
      buat yg no 2, hehehe....

      Delete
  22. Selagi tak merasai kesusahan dari kecil, selagi itu tak boleh mejadi motivator yang lengkap.Conton PM tak tahu susah dari kecil, la ni tengok apa jadi negara, hutang berbillion billion lagi mahu hidup mewah, hampir tiap bulan ke luar negara.Bercakap dari dari pada belakang senang tak sama dengan latabelakang sengsara. Tengok mahathir lakibini doktar kalau buka klinik pun boleh jadi kaya, mungkin pada mula atau tidak, nak tolong rakyat tapi last habis dia dan kroni tamak habis negara berhutang berberbillion billion dan hidup mewah tak cirikan Islam lansung baik keluarga dan hidupan harian nya. Adakah ini ikon bangsa?Dr. Muhaya orang melayu Malaysia adalah bangsa paling toleransi di dunia, portuges, belanda, inggiris jepun dan lani puak utra keris menjajah kita , melayu masih ketinggalan yang mereka dah di tipu oleh semua lahanat lahanat ini hingga sekarang yang patut nya mendapat pembahagian kemewahn yang Allah SWT kurnia untuk kita semua.Oleh sebab ketamakkan puak politikus pemerintah makan rasuah, kita tak patut sensara sapertu hari ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beliau org kaya tidak merasa kesusahan org miskin.Org miskin,nk jual kuih nk beli bahan2 buat kuih pun tidak mampu.

      Delete
  23. Prof. ni pengikut tegar Naamanu kot....sebab tu beri pendapat menyebelahi kera-jaan dia mana tahu kesusahan....bak kata orang puteh (born will silver spoon)..... sabelum ini saya ikuti ceramahnya tapi sekarang totally not interested...it seems she sided with those who have high earning income....adios

    ReplyDelete
  24. http://tuandirektor.blogspot.com/2013/12/prof-muhanya-berfikirlah-secara-poshitif.html

    ReplyDelete
  25. Saya bersetuju...kita erlu reset minda kita...mesti positif selalu..allah tidak akan mengubah nasib kita kalau kita tak ubah diri kita. hidup berjimat cermat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul rezekit tu dtg dari Allah tapi anda memang tahu selama in rakyat sememangnya tak putus usaha untuk menambah pendapatan dengan berbagia cara takan semua nak bagi tau pada semua orang yang mereka berusaha untuk menambah pendapatan. Tapi apabila harga barang naik, tol naik minyak naik, bil letrik naik segala usha mereka musnah tentu sja mereka marah. Lebih marah lagi bila mana bijak pandai dari pehak kerajaan memberi alasan yang bodoh yang menyakitkan hati. Tapi mereka hidup mewah. Jadi jelas usha rakyat untuk mengubah nasib meraka menambah pendapatan telah dirampas, dirompak, diragut, dicuri oleh pemerentah yang zalim. Jadi jangan kata rakyat tak berusaha untuk mengubah nasib mereka

      Delete
    2. Jom visit http://simplebizz21.weebly.com/ sesuatu yang bakal merubah hidup anda disana..

      Delete
  26. Muhaya, masa belum terlambat untuk betulkan statement hinaan ke atas rakyat marhaen. Bersamalah membela rakyat dgn pengaruh awak tu. Berfikir sebelum bercakap. Solat taubat dan jgn terlalu mengejar kemewahan dunia yg fana ni. Turun jumpa orang miskin, buat sikit homework. Tinggal kejab kerja hakiki doktor tu, business tudung n jual air liur. Lepas dapat fakta kesusahan rakyat marhaen on the ground tu, then wake up n share yr observation. Saya hanya doakan muga Allah merahmati awak n buka minda positif awak tu dlm skop yg lebih diverse. Jgn ambil hati komen negatif semua feedback ni, mereka luahkan perasaan yg against u. Ini semua ujian untuk u, think +ve, ada hikmahnya. Belajar lagi ilmu agama dan jgn cakap hanya berdasarkan teori kapitalis je. Muga Allah merahmati kita semua.

    ReplyDelete
  27. media "cut" statement dia...tolongla jangan percayakan kenyataan media..kesian prof...:(

    ReplyDelete
  28. KEPADA ANON 27/12 (15.01)..MEMANG LA REZEKI TU DITANGAN ALLAH,TETAPI NI HAL BERLAINAN,INI HAL PEMERINTAH MENINDAS RAKYAT SECARA LICIK,MEH AKU AMBIK GAJI KO SEPARUH,AKU NAK TENGOK KO BERSYUKUR KE TAK?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la apa yang Prof tu cakap,kenapa nak maki hamun plk dengan perkataan yang tidak elok. Bukti byk didepan mata,tp anda tidak melihat dgn mata hati.Anda tengok pendatang yang dtg,mcmne mereka blh berniaga di negara kita.Blh memiliki tanah,restoran dan lain2. Dtglah tengok dkt selayang Baru,Mostly rumah2 dimiliki oleh org2 indonesia.Jgn harap di suap dgn duit kerajaan,tapi bangkit dan usahalah untuk mendapatkan rezeki. Pengantungan pada Allah.kalau ditakdirkan mmg gaji tu bukan milik kita,bukan rezeki kita,dia akan hilang.Bersyukur dgn segala nikmat yang Allah berikan.Even duit byk tp tidak sihat tubuh badan,kehilangan upaya,hidup merana pun tak guna. Kita tidak boleh mengubah kerajaan,tp kita blh mengubah diri sendiri.

      Delete
  29. Anonymous jgn nk bercakap tu melebih2 sangat...kll diri kau tu pun ntah kemana teruk nye....kau ni manusia yg dh terlebih bijak pandai sebenarnya..manusia yg x pernah bersyukur..manusia yg setiap saat mncri kesalahan org utk menutup kesalahan diri sndri...mencarut2 sna sni kau rasa kau dah cukup hebat.. Allahurabbi....

    ReplyDelete
  30. prof ni babi umno bn. dia macai umno bn terkuat di dunia. setaraf dgn najib. undi bn walaupun bn tu kafir kuraish. off la kau muhaya. cinabeng kau la.

    org2 sebegini la membuatkan umno bn kekal memerintah mcm diktator di malaysia. fuck you la bn umno. i hate you fuckers. you are corrupted to the core.

    sama mcm mak mertua aku corrupt to the core. lebih rela lihat org lain susah dr dirinya susah walaupun anak sendiri. mother fucker country la malaysia jdnya skrg ni. semuanya punya umno bn. fuck fuck fuck.

    fuck you bitch.

    ReplyDelete
  31. Assalamu'alaikum

    Sebenarnya sebahagian yang prof cakap tu memanglah kurang tepat sebab prof tak tegur kerajaan yang membebani rakyat dengan pelbagai cukai, barang naik, tol naik, insurance naik....cuma prof Muhaya nak bagi inspirasi kepada masyarakat supaya celik mata dan reset minda sebab kita tak boleh nak ubah kerajaan sekelip mata, tak boleh nak pi terajang najib sebab naikkan petrol, apa yang kita boleh buat, cari jalan nak tingkatkan pendapatan, buat kerja part time, sentiasa muhasabah diri kuatkan amalan ibadah...itu yang kita boleh buat...tiba masa pilihanraya nanti kita kasi tukar sama itu kerajaan.......nak protest di jalanraya pun buatlah tapi hati hati ......

    Ok salam kemaafan

    For things to change I must change first


    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy setuju dgn aufa humaira' ..xwemua bnda kite bile ubah..jd prof nk kite reset minda ..mean kite bole jd leader utk dr sendiri n xbrrgantung kpd requirement environment. ..kite xbole nk sepak terajanv kerajaan yg naikkn harga..bnda yg xbole nk ubh pun...so kite yg kn berubah mengikut environment. ..itu yg prof maksudkn...ko study hukum tarikan /law of attraction/ dlm islam bersangka baik pd allah..maksudnye mmg xdnafikan ade yg rajin tp duit takat tu je..tu namanya kn bersyukur..to teruskn usaha..sbg cth...sy dlahirkn dlm family yg susah..sy xbole ubh mak ayh sy..satu2 nya yg allah kurniakn..tp sy juga xbole mrh mak ayh sy xmampu nk ng mcm ap yg mak ayh org laen bg...so sy kn bersyukur tp dlm waktu yg sama sy perlu usaha dan terus usaha..jalan yg kite pilih mbezakan result..sy bole terus kerja utk sapot family..tp xbyk la dpt..sy th kalu belajar smpi u sy bole dpt lebih..tp penat la...xsama jln mcm org laen yg mak ayh bole bg lebih dr mak ayh sy .sy tetao syukur tp usaha lebih drp org laen...smoi msk U...tu mksd prof...lepaskn limit / barier dr sdr...the truth is journey setiap org bbeza mengikut taraf hidup masing2...so yg susah n bekerja keras pd awlnye..ye beryukur n bersabar tp tetapkn momentum..da tentu2 usaha kn lebih drp yg mmg dr family yg senang...ao bole relate kot dgn kerajaan kn...ade yg hidup dlm kerajaan g senang..ade yg dlm kerajaan sedang mbangun..jd usaha n kerja keras yg perlu kite letakkn xsama...yg pntg result...

      Delete
  32. Prof melihat dari sudut bagaimana seseorang boleh meningkatkan kualiti diri

    ReplyDelete
  33. dia buat hal lagi

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4090784404014&l=637e398303

    ReplyDelete
  34. dia buat hal lagi

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4090784404014&l=637e398303

    ReplyDelete
  35. Yg mencarut tu semoga dapat berubah.. Klu anda orang Islam tunjukkan keislaman anda .. Kesian anda.. Moga Allah merahmati anda.. Aamiin Ya Rabb..

    ReplyDelete
  36. orang negatif takkan suka orang positif

    sama seperti

    orang positif tak suka orang negative

    manusia saling 'menarik' antara satu sama lain. sebab tu kita boleh tengok, orang miskin suka berkawan dengan orang miskin sahaja

    orang kaya suka bergaul dengan orang kaya sahaja

    sebab mentaliti atau 'wave length' antara satu sama lain tidak sama. sebab tidak ada titik persamaan.

    pada pendapat saya, saya setuju dengan prof. prof bukan 'hina' orang miskin tetapi prof lebih kepada untuk menyedarkan bahawa kita kena berubah di kala ekonomi makin menghimpit

    bila duit tak cukup, apa yang kita perlu buat?

    sebaliknya kita sendiri yang kena belajar untuk tambah nilai diri kita sendiri sebab sampai bila-bila pun harga barang takkan murah ataupun harga minyak takkan murah.

    takkan bila barang naik? kita sebagai rakyat marhaen nak marah sahaja, nak berdemonstrasi sahaja? lihat bangsa cina. mereka memilih untuk tingkatkan nilai diri mereka sebab mereka dah 'hidu' perubahan ini.

    so apa yang kita boleh buat?

    bagi yang merokok, kalau boleh stop sekarang.

    bagi yang tak cukup duit, belajarlah memulakan bisnes kecil-kecilan.

    kita boleh memilih samada nak berjimat atau nak tambah pendapatan. itu sahaja solusi kepada isu sekarang.

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum...sy bkn menyebelahi mana2 pihak...smua yg berlaku di Malaysia ni adalah salah satu bala drpd Allah...ptut bersyukur sbb tk tggelam terus dlm banjir besar mcm kaum nabi Luth...Allah masih bg pluang kpd kita utk meneliti dan mengkaji serta insaf dgn salah kita...cuba kita lihat umat islam di malaysia skrg... pergaulan bebas...aurat tak terjaga...jadi kita nak salahkan siapa?kerajaan????? patutnya kita renungi diri di mana kita letak suruhan Allah "menyuruh kebaikan dan menegah kemungkaran"... bapa pakai lebai...anak pmpuan pakai ketat2... sama2lah kita kembali kpd ajaran islam yg sebenar dan mg kita smua mendapat hidayah dan petunjuk drpd Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... tanpa kite sedari kita telah dilupakan apa yg utama dan pertama...yg perlu kite ingat ...

      Delete
  38. tak payah nak reset2 minda...kalau kita betul2 hidup ikut cara islam...insyaallah smuanya akan okey...ngarut ja dk reset2 mnda tu...kembali kpd ajaran islam yg syumul(sempurna)...smua benda jd mudah

    ReplyDelete
  39. Berfikiran positif pd prof itu lbh elok..Allah maha melihat dan maha mendengar..malaikat kiri kanan mencatit pelakuan kita di fb..lembutknlah hati kita wahai sahabat fb..prof cuma ingin kongsi ilmu utk kita semua..bkn nk sindir sesiapa pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq, memeng kita telah dilupakan apa yang utama dan pertama....

      Delete
  40. Replies
    1. SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259 ATAU KLIK SITUS DANA GAIB

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...