Tuesday 24 December 2013

RUPA-RUPANYA PRODUK DARI NEGARA CHINA SUDAH SEBATI DALAM MINDA RAKYAT SEBAGAI BARANG TIRUAN!!!!



Apabila disebut sebagai barang tiruan apa yang jelas terbayang didalam kepala kebanyakkan rakyat di negara ini ialah buatan dari negara China.

Digambarkan sebagai produk tempat mengeluarkan barang berkualiti rendah dan lubuk negara pengeluar barang-barang berjenama tiruan.

Seolah-olah produk tiruan sudah menjadi sinonim dengan negara China.

Hakikatnya banyak sungguh produk atau barangan keluaran negara China yang lebih berkualiti dari negara-negara maju yang lain.

Inilah apa yang dapat Omak Kau fahamkan akan jawapan kepada berlawanan perkataan Original (tulin atau asli) oleh seorang murid sekolah ialah 'China".

3 comments:

  1. ni mesti pelajar di negara china yg tulis

    ReplyDelete
  2. Dah lama barang tiruan di sini dan banyak pembeli tertipu.Pemerintah tutup mata sebab taukey barang tiruan boleh rasuah.Yang paling ketara alat ganti kenderaan, hampir semua nya ada buatan tiruan, maka di tanya taukey nak ori atau murah punya.Di Malaysian longgokkan barang tiruan dah tak terkawal lagi, jadi yang mangsa nya rakyat. Tahu kah anda kerajaan belanja berbillion billion duit beli alat gantirugi.harga barang ori tapi dapat barang tiruan .Jadi bila rosak itu kan beban, jadi belanja pun lebih.Barang tiruan kenderaan lah paling banyak di pasaran, mereka kaya raya rakyat habis di tipu tawkey tawkey .Undang undang kita longgar, rasuah berluasan, pasal itu rakyat tertipu. Lihat cetak rompak, kesian orang seni, ada kah kerajaan bersunggoh nak basmi, tidak cuma hangat tahi ayam sahaja,Boleh kata apa saja barang di negara kita ada tiruan nya, Penguasa tak boleh buat apa, tangkap sini, lusa buka tempat lain, tak lepas boleh rasuah yang berat sekali yang ada kabel orang atasan.Macam mana mahu jadi negara maju ini macam asyik barang tiruan sahaja.. Sebab itu lah gaji minima tak boleh di jalankan supaya bila gaji murah dapat beli barangan tiruan, lagi tertipu lah kita.

    ReplyDelete
  3. Lihat tarikh 18.12.13 tu mana ada sessi persekolahan.Ni hangpa buat sendiri kott...

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...