Wednesday 25 December 2013

GAMBAR PENGERUSI TURUN BERPAKAIAN LOKAP LENGKAP TERSEBAR DI ALAM MAYA!!!!




KENYATAAN MEDIA
PENGERUSI GERAKAN TURUN KOS SARA HIDUP

24 Disember 2013

Pengerusi TURUN Dibebaskan & Himpunan Amarah Rakyat di Dataran Merdeka Diteruskan

Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada para peguam, rakan media dan rakan-rakan yang telah bersolidariti sejak semalam bagi menuntut pembebasan saya, dan, Alhamdulillah, saya telah dibebaskan jam 7 petang tadi di IPD Dang Wangi. Penangkapan dan pembebasan ini tidak akan menyebabkan perjuangan ini terhenti tetapi akan tetap diteruskan sehingga kos bebanan sara hidup rakyat dapat diturunkan.

Saya telah diserbu oleh kira-kira 7 orang anggota polis sewaktu sedang makan bersama rakan-rakan di Kedai Makan Kak Som di Kampung Baru pada jam 11 malam dan ditahan bawah Siasatan Khas D9. Siasatan Khas D9 merupakan siasatan ke atas jenayah berat seperti penggunaan senjata api. Realitinya, siapakah penjenayah berat? Adakah dengan memperjuangkan hak dan suara rakyat supaya bebanan kos sara hidup mereka diturunkan, maka, saya digelar penjenayah berat dan perlu diserbu sebagai seorang penjenayah?

Penahanan saya dibuat bawah Seksyen 9(5) Akta Perhimpunan Aman 2012 yang dibaca bersama Seksyen 124 Kanun Keseksaan. Penahanan ini dibuat berikutan ucapan saya dalam Program Sekretariat Pakatan Rakyat iaitu ‘Faham GST, Lawan GST’ pada Jumaat yang lepas yang dikatakan berbaur hasutan, menggugat keharmonian sekali gus menggugat sistem demokrasi berparlimen negara. Hakikatnya, saya menyeru masyarakat turun dan menyatakan sokongan mereka supaya kerajaan tidak mengambil ringan dan memandang enteng masalah bebanan kos sara hidup rakyat menjelang 2014. Di manakah salahnya?

Selain itu, saya disyaki terlibat dalam cubaan untuk menggulingkan Kerajaan yang dipilih secara demokrasi menjelang 2014. Andaian serkap jarang dan tuduhan yang tidak berasas ini telah menampakkan ketempangan pihak berkuasa dalam proses pembuktian. Bagaimana siasatan ingin dibuat hanya bersandarkan kepada andaian semata-mata?

Saya juga telah dibawa ke Mahkamah Jalan Duta tengahari ini apabila didakwa pihak polis ingin membuat rayuan bagi mendapatkan tahanan reman setelah ditolak majistret disebelah pagi tadi. Ini menampakkan sikap keterdesakan untuk pastikan saya direman. Namun apa yang terjadi ia hanyalah salah faham diantara sesama pihak polis dalam menguruskan kes saya. Di mana integriti dan professional pihak polis dalam isu ini?

Akhir sekali saya ingin tegaskan bahawa segala apa yang terjadi ini tidak akan memberhentikan saya dan Gerakan Turun Kos Sara Hidup (TURUN) untuk terus memperjuangan nasib rakyat yang terbeban dengan kos sara hidup kini. Kempen ‘2014 Tahun Sengsara Rakyat’ akan terus berjalan dan Himpunan amarah Rakyat di Dataran Merdeka pada 31 Disember 2014 ini akan diteruskan.

Saya menegaskan bahawa TURUN sama sekali tidak terlibat di dalam agenda Himpunan Guling Kerajaan dan TURUN sentiasa menghormati sistem demokrasi berparlimen di negara kita. Ayuh seluruh rakyat Malaysia kita bersolidariti di Dataran Merdeka 31 Disember 2013 nanti.

Sekian terima kasih.

2014 Tahun Sengsara Rakyat

Muhamad Azan Safar
Pengerusi TURUN
azansafar@gmail.com

14 comments:

  1. Begitu profesional sekali tahap penguasa malaysia.!!!!!!

    ReplyDelete
  2. Saman jangan tak saman.duit tuuuuuu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong 101%. Jangan bagi can kat polis ni. Menang boleh dapat duit poket puloh ribu.

      Delete
  3. Sapa cipta istilah "Himpunan Guling Kerajaan" tu...puak laknatullah mana...orang cuma nak protes kos sara hidup yang mendadak...akibat ketirisan melampau pemerintah

    ReplyDelete
  4. Makin giler kera jaan umngok ni..apa pun tak boleh,wat maksiat mlm taun baru ok plak,jahanam umngok..

    ReplyDelete
  5. Puak puak bn ni cukup takut dengan demo rakyat, bukan ramai pun tapi oleh kerana fobia mereka akan gunakan apa saja untuk nak menakutkan rakyat guna polis ugut nak guna akta hasutan tapi nasib baiklah sekarang ni mahkamah pun ada yg dah celik berani buat keputusan walau pun umno bn terasa pedih sikit tapi smpai bila mereka nak memperkudakan agensi awam untuk nak kekal berkuasa. masa akan tiba insyaallah kerajaan munafik akan ditumbangkan.

    ReplyDelete
  6. Pejuang mesti berani menghadapi apa jua ancaman dan tekanan kerana ia adalah lambang kewibawaan yang bakal mencipta sokongan dan pengaruh.

    ReplyDelete
  7. polis x cerdik dlm melaksanakan tugas...emosi x bertempat..

    ReplyDelete
  8. kunun nak berhimpun dgn alasan kos la. tapi yg tersiratnya nak bikin himpun kasi malaysia yg makmur jadi macam mesir. pirahhh. tektik lawak ni. ingat penguasa tak boleh tahu ke tektik basi ni. sudah la weyy. nak kasi turun kos bukan cara dgn berhimpun kasi porak peranda je.sape yg sesuka hati kasi naik harga barang?rumah dll? persatuan peniaga2 cina dap la apalagi.
    yg melayu anjing kpd dap mana nampak semua tu.
    pegi la beli brg kedai melayu.
    kalau ke tesco ke, giant ke ikutlah style cina yg memilih produk dari kaum dia je.
    beli kicap pun cinabeng ni siap bwk list lagi keluaran kilang kaum dia je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini tentu gang UMNO laknatullah... kalu pemerentah pusat naikkan harga minyak pasti semua barang naik,la maalaun awak ingat cinabeng saja2 nk naik harga.... bodoh punya anon1722

      Delete
    2. Woi anon 17:22 jgn jadi bodoh dan bahalul, apa sekarang ni selepas kerajaan istihar harga minyak naik, gula naik apa ada lg ke kedai melayu yg jual dengan harga lama, tolong senaraikan nama kedai-kedai melayu yg tak naikan harga seperti gula dan sebagainya supaya kita seru semua orang melayu pegi beli disitu, wahai anon yg bengap lagi haprak engkau tahu tak roti gardenia tu melayu kuasai tapi harga lebih mahal dari roti mighty white yg dipunyai bukan malayu, nak sokong pemerintah biar lah berpada, kalau rakyat yg susah nak menyatakan protes kos penghidupan naik dengan duduk depan tv kat rumah saja itu kerja orang bodoh mcm hang le, siapa yg cakap demonstrasi tu nak tumbangkan kerajaan, itu demonstrasi nak bantah kenaikkan harga kos sara hidup saja tp oleh kerana kerajaan bimbang takut imej mereka tak baik maka dikatakan demo nak guling kerajaan supaya senanglah nak guna apa-apa akta haramjadah untuk menangkap orang berdemo, kalau nak tangkap orang demo pasal bantah harga barang naik tak munasabah sangat, ada faham? kalau sekali pun ada nak demo guling kerajaan dibuat aku percaya tak akan adanye orang nak menyertai sebab di Mesia bukan ada unsur unsur pendesak spt di mesir atau thailand. Cuma kerajaan bimbang takut hilang populariti sebab tu dia nak tangkap, so lain kali nak berhujah biar ada akal interlektual jangan berhujah dengan nafsu yg jahil, ada fahammmmmm...

      Delete
    3. Nice one ..mmg yg dlm umno ni manusia2 yg tak cerdik je tggl.gunakan akal fikiran utk berhibur,berjudi,tipu org...tula produk keluaran umno. Yg cerdik pandai dh pupus. Ade yg cerdik, yg cerdik menipu je tggl..hurm.

      Delete
    4. Betul..betul..betul, parti kalau dah nak pupus memang mcm tu la mula mula dia kepupusan pemimpin lepas tu pupus sokongan lepas tu dia pun pupus lah, alah mcm pokok yg nak pupus juga lah, dari berbunga banyak kepada tak berbunga dah, dari berbuah banyak kepada tak berbuah dah lepas tu
      semut dan kerengga je yg duduk kat pokok tu, last-last sekali tuan kebun rasa kalau disimpan pun buat semak aje maka dia pun ambil kapak potong bagi tumbang le sebab nak tunggu dia rebah sendiri lambat sangat.

      Delete
  9. Umno dan bangang berpisah tiada....

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...