Friday 13 March 2015

GST HUKUMNYA HARUS KATA MAJLIS FATWA KEBANGSAAN.




Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-106 yang bersidang pada 21 – 22 Oktober 2014 telah membincangkan Kajian Terhadap Cukai Barangan Dan Perkhidmatan (GST). Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:

1. Setelah mendengar pembentangan dan meneliti laporan penyelidikan yang telah disediakan oleh Kumpulan Penyelidik daripada Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan meneliti fakta-fakta, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah bersetuju menerima dan memperakukan hasil penyelidikan yang telah dikemukakan.

2. Berdasarkan hasil penyelidikan tersebut, Muzakarah mendapati bahawa:

i. Sumber pendapatan negara yang dikutip daripada rakyat dibahagikan kepada dua iaitu zakat dan cukai. Isu cukai adalah isu siyasah syar’iyah yang bergantung kepada maslahah yang berbeza-beza antara sesebuah negara dengan negara yang lain dan maslahah pada sesuatu zaman berbanding zaman yang lain.

ii. Cukai yang tidak berasaskan maslahah yang dibenarkan oleh Syarak adalah diharamkan. Oleh itu, jika Kerajaan sesebuah pemerintahan mengutip cukai bagi memenuhi maslahah daruriyat dan hajiyat rakyat, seperti untuk memenuhi tanggungjawab sosial dan kepentingan rakyat serta untuk keperluan jihad fi sabilillah, maka ia adalah dibenarkan.

iii. Sebahagian ulama iaitu Ibn Hazm, Ibn Taimiyah, Ibn al-Musili al-Syafi’i, al-Syatibi, Ibn Khaldun, ulama semasa Mahmud Syaltut dan Ahmad al-Raysuni membenarkan Kerajaan untuk mengenakan cukai kepada rakyat sekadar untuk memenuhi maslahat umum pentadbiran negara.

iv. Majoriti para ulama berpandangan Kerajaan haram mengutip cukai daripada rakyat. Namun jika terdapat keperluan yang mendesak, maka Kerajaan dibenarkan mengenakan cukai bagi memenuhi maslahah umum rakyat berdasarkan Qaedah Fiqhiyyah:

الشريعة وضعت لمصالح العباد ودرء المفاسد عنهم
“Syariat itu dibina atas dasar memenuhi maslahah manusia dan menjauhkan mafsadah daripada mereka”.

3. Berdasarkan dapatan kajian yang dikemukakan, Muzakarah berpandangan bahawa apabila Kerajaan mengutip cukai daripada rakyat, wujud kemudharatan khusus iaitu harta milik rakyat akan berkurangan. Namun, jika cukai tidak dikutip, banyak maslahah umum tidak dapat dilaksanakan oleh Kerajaan. Oleh itu, berdasarkan Qaedah Fiqhiyyah يُتَحَمَّلُ الضَّرَرُ الْخَاصُّ؛ لِأَجْلِ دَفْعِ ضَرَرِ الْعَامِّ (Ditanggung kemudaratan khusus untuk mengelakkan berlakunya kemudaratan umum), Kerajaan dibenarkan untuk mengutip cukai demi untuk memenuhi maslahah umum.

4. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa Islam mengharuskan pemerintah atau Ulil Amri untuk mengutip cukai seperti Cukai Barangan Dan Perkhidmatan (GST) yang akan dilaksanakan oleh Kerajaan Malaysia selagimana terdapat keperluan dan maslahah untuk negara dan rakyat, dan pelaksanaannya hendaklah berpandukan parameter syarak seperti berikut:

i. Kerajaan Komited Melaksanakan Syariat Islam;

ii. Kerajaan Memerlukan Sumber Kewangan;

iii. Cukai Yang Dikutip Hanya Untuk Memenuhi Maslahah Dharuriyat dan Hajiyat;

iv. Bebanan Cukai Dikutip Secara Adil;

v. Cukai Dibelanjakan Untuk Maslahah Ummah Bukan Untuk Maksiat;

vi. Agihan Cukai Hendaklah Bertepatan Dengan Ijtihad Ulama Semasa dan setempat.

72 comments:

  1. Bagaimana pula kalau hutang negara bertambah kerana pemimpin itu sendiri yg boros?

    ReplyDelete
    Replies
    1. APA HUKUM KALAU YG MISKIN DIKENAKAN CUKAI GST? HARUS JUGAKAH? BERSEDIALAH KAMU KE NERAKA

      Delete
  2. Kalau kutip cukai buat buat fatwa, undang2 negara kenapa tidak buat muzakarah dan fatwakan perlembagaan negara mengikut Alquran dan hadis, takut

    ReplyDelete
    Replies
    1. KUTIP CUKAI DRP ORANG KEMUDIAN BAGI BALIK DUIT CUKAI DLM BENTUK BRIM KPD ORG MISKIN YG DICUKAI JUGA. APA HUKUMNYA TU?

      Delete
  3. Mana adilnya, negeri yang ditadbir PR gran tahunan yang sepatutnya diterima oleh setiap negeri tidak diberi, haram kutip cukai, beri pada negeri tertentu sahaja, cukai nak ikut agama, tapi agihan ikut zionis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama jugak kat penang. Kalau bukan adun pr kerajaan megeri tak layan.

      Delete
    2. sama jugak kat johor. Kalau bukan adun bn kerajaan megeri tak layan.

      Delete
    3. sama jugak kat selangor, adun pr saja balun RM700,000 setahun

      Delete
    4. Siapa kata tak ada grant? Jangan buat fitnsh

      Delete
  4. maka bersedialah majlis fatwa kebangsaan .. kerana akan ada golongan yg lebih tinggi "ilmunya" .. lebih afdhal pula "ijtihadnya".. yg mendatangkan sesuatu yg bertentangan .. maka akan dicela ..dan difitnahkan ..atau sekurang2nya akan diabaikan pada apa yg diputuskan kerana ia tidak memberikan keuntungan untuk memenuhi nafsu mereka ... dada mereka penuh dengan rintihan dan keluh kesah pada hampir semua yg datang dari sipemerintah kepadanya .. golongan yg sombong ini lebih redha pada khabar fitnah yg berlegar berkenaan perihal GST.. mereka " diharamkan dari tertariknya walau seberat zarah dari segala kenikmatan dunia .. melainkan akan difitnah ..di adu domba.. hilangnya nikmat yg mereka pernah perolehi adalah hasil sifat zalim sipemerintah kepada mereka .. kerana mereka diajarkan sifat kufur dan tidak mahu bersyukur

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIAPA2 YG AMBIK DUIT CUKAI GST DARI ORANG MISKIN, MAKA TANGGUNGLAH KAMU DOSANYA DAN BERSEDIALAH KAMU KE NERAKA

      Delete
  5. Kita tunggu saja "kedatangan semula" TSKI sebagai penyelamat negara!!. TSKI kali ini akan dibantu oleh Omak, Faekah dan Adios bersama "The Third Force" group adalah seumpama alMasih Modern....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lupa pada "Power Rangers Wild Force" dan juga "Ultraman Taro"...

      Delete
    2. Cicak Man takkan dah lupa

      Delete
    3. .......dan PKR akan mampus tanpa nesan

      Delete
    4. .......dan Be End akan dibakar dlm furnace pembakaran mayat

      Delete
    5. KESIAN, ANAK2 YATIM PIATU JUGA TERPAKSA MEMBAYAR CUKAI GST APABILA MEMBELI BARANG TERTENTU NANTI. HUKUM ISLAM MANAKAH YANG KAMU PAKAI?

      Delete
  6. tanyakan kepada golongan yg kufur nikmat ini pada segala nikmat yg masih lagi ada untuk diri dan kaum kerabatnya .. jawablah mereka dengan sombong .. nikmat yg aku perolehi adalah hak "mutlak" aku sebagai rakyat .. ada juga dengan megah menjawab "segala apa yg ada padaku adalah atas hasil usahaku ".. ada juga yg kelihatan " beriman" lalu menjawap segala nikmat yg ada di tanah melayu ini adalah dari Allahswt .. pada mereka tiada daya usaha walau sebesar kuman dari sipemerintah dlm segala nikmat yg ia perolehi di tanah "bertuah" ini .. inilah golongan yg dihinakan Allahswt .. dada mereka dipenuhi rintihan dan sesalan .. lisan mereka dihiasi celaan dan fitnah .. perilaku mereka tiada belas ehsan walau sesama mereka (cth kecil kes MB selangor ) ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. NERAKALAH TEMPATNYA MEREKA YG MENGAMBIL HARTA RAKYAT TANPA PERSETUJUAN SEDANGKAN MEREKA ITU MISKIN DAN MAKAN PUN TAK CUKUP.

      Delete
  7. masalahnya sekarang, kerajaan kekurangan wang bukan sebab menguruskan masalah rakyat..mereka kekurangan wang sebab rasuah, ketirisan, kebocoran, pembaziran dan buat harta kerajaan macam harta makbapak mereka. adakah itu tidak haram?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak...bagi pandangan mufti mereka...

      Delete
    2. banyak betul "kemungkaran" sipemerintah yg berada dlm pengetahuan kamu ..yg tidak layak untuk seorang awam (apakah kamu mempunyai ekses didlm pemerintahan ?)..apakah segala kemungkaran yg kamu dakwakan itu datang bersama pembuktian .. bawalah "kemungkaran" tersebut bersama pembuktian kepada pihak yg berkenaan.. insyaAllah .. dan ingatlah Allahswt sentiasa bersama org yg benar .. adalah mencukupi bagi seorang awam (rakyat) .. "menilai" sipemerintah hanya dengan mengukur sejauh mana terlaksana pada segala haknya sebagai rakyat dlm urusan fardhu kifayah dan fardhu ain .. aku juga seorang awam .. dan banyak dari hak aku sebagai rakyat telahpun dipenuhi oleh sipemerintah .. cuma kos hidup bertambah ..tetapi tidak membuatkan aku jatuh muflis .. sedang dahulunya kedua org tuaku sangat sedikit dari hak2 mereka sebagai org awam dapat dipenuhi .. walaupun kos hidup mereka (ibubapaku) jauh lebih rendah .. mereka antara generasi yg berhijrah ke kuala lumpur dan membina kehidupan di perkampungan setinggan .. Allahhuakbar .. sangat berbeza keadaan mereka denganku .. dan mereka juga dinaungi oleh pemerintahan yg sama .. maka tahulah aku betapa pemerintahan yg ada pada waktu ini masih wajib untuk didoakan kebaikan dan pengampunan didlmnya .. sesiapa yg pernah membesar diperkampungan setinggan pasti mengetahui suka dukanya .. kampungku telah diambil tanahnya ..dibangunkan penempatan bertingkat kos rendah .. dan dijual pada harga 42 ribu dan disubsidikan sebanyak 20 ribu..diberi penempatan sementara selama hampir 10 tahun .. kini banyak dari generasi pertama dan kedua telah kembali ke hadrat Allahswt..termasuklah ayahku .. yg tinggal hanya penyambung zuriat mereka .. andai aku menjadi manusia terkaya ..insyaAllah tetaplah perkampungan setinggan kekal ditempat yg istimewa didlm hatiku ... betapa aku bersyukur kepadaMu Ya Allah ..dengan kepimpinan yg ada pada waktu lalu dan pada waktu ini ..

      Delete
    3. Benar sekali.....
      orang2 munafik memang tidak tahu mensyukuri nikmat Allah....mereka sentiasa merasakan Allah tidak adil mentakdirkan mereka sedemikian...

      Delete
    4. ALLAH TAK SURUH KAMU MENGAMBIL HARTA ORANG MISKIN MELALUI JALAN CUKAI GST. NERAKA TEMPATNYA. CARILAH JALAN SUPAYA ORG MISKIN TAK PERLU BAYAR CUKAI KETIKA BELI BARANG. KALAU TAK TAU JALAN, JANGAN BUAT.

      Delete
  8. pengertian "segala nikmat adalah daripada Allahswt" itu adalah hakikat yg menjadi iktiqad seorang muslim .. tetapi hakikat datang bersama asbab .. pengertian mengenai "asbab" lah yg disembunyikan oleh sebahagian dari bangsa melayu kerana sifat kufur dan tidak mahu bersyukur ..dan hakikat datang bersama satu atau lebih "asbab" nya .. cth kecil kematian hakikatnya adalah atas janji Allahswt "setiap yg hidup pasti akan mati".. asbabnya boleh datang dengan satu atau lebih .. " kemalangan akibat heart attack" .. demikanlah pada segala nikmat yg masih ada ditanah melayu .. hakikatnya ia adalah daripada Allahswt ..sedang asbabnya adalah hasil dari usaha dan ilmu yg ada pada sipemerintah .. lalu mengapa dilaknat ..dicela..didoakan azab ..digelar dengan perkara yg sangat aib..difitnah...seolah2 kezaliman sipemerintah melebihi dari kenikmatan dlm pemerintahannya .. sedangkan kamu mengemudi hidup kamu dibawah naungan sipemerintah mengikut apa yg terbaik pada fikiranmu dlm soal fardhu kifayah dan fardhu ainmu ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. JANGAN JADIKAN ALASAN "BERSYUKUR" SEBAGAI ALASAN MUDAH UNTUK MENGAMBIL CUKAI DRP RAKYAT MISKIN YG HIDUPNYA KAIS PAGI MAKAN PAGI. DI MSIA BYK GOLONGAN MISKIN SPT INI.

      Delete
    2. Majlis Fatwa Kebangsaan dah mengambil keputusan bahawa pelaksanaan GST adalah harus .. adapun golongan yg berada didlmnya adalah mereka2 yg berilmu .. dan bukan kamu urusan kamu untuk membantahnya .. melainkan jika kamu mempunyai ilmu yg setanding

      Delete
  9. hukum harus kerana masih ada dalam hati sifat was-was... Berbaliklah kepada Al-Quran dan As-Sunnah, jika termaktub haram katakanlah haram jika halal katakan halal... Jelas kutip cukai dengan paksaan niaya orang miskin yang tak mampu mendapatkan sesuaitu tidak pasa-pasal orang miskin dan derita terkena cukai semata-mata nakkan sesuati/perkhidmatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lalu...pada pandangan kamu Majlis Fatwa Kebangsaan didlm keputusannya merujuk pada apa jika bukan pada Al-Quran dan As-Sunnah ?

      Delete
    2. RUJUK QURAN DAN SUNNAH? TAK ADA DALAM QURAN DAN SUNNAH YG SEBUT CUKAI GST/ ZAKAT BOLEH DIKUTIP DRP ORANG MISKIN ATAU YG HARTANYA TIDAK CUKUP HAUL UNTUK DIZAKAT.

      Delete
    3. ADA JUGA YANG AMBIL SEBAHAGIAN AYAT AL-QURAN DAN HADIS BAGI MENGHALAL / MENGHARUS APA YANG JELAS HARAM DEMI KEPENTINGAN SENDIRI.

      Delete
  10. Membaca syarat2 yang dikenakan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dalam mengharuskan GST tu nampak macam berat saje. Macam MFT nak cakap haram tapi nak jaga hati Kerajaan saje nampaknya. Pandangan saya saje le tu ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JIKA NEGARA DAH CUKUP DUIT NANTI, ADAKAH CUKAI GST AKAN DITERUSKAN? JIKA DITERUSKAN JUGA MAKA HARAMLAH HUKUMNYA DAN NERAKALAH TEMPAT DUDUKNYA.

      Delete
  11. maka bergembira dan berbanggalah kamu wahai pemerintah yg kufur nikmat....kerana usaha kamu dalam mendatangkan satu lagi musibah telah mendapat restu.... dan dihalalkan tindakan oleh (alat) bala tenteramu yg berautoriti.....seterusnya (bermati2an) dibela dan dipertahankan oleh balaci2 yg setia dan taat....bersama semua hujah dan alasan kukuh...yg mengalahkan para imam mujtahid....
    maka wahai rakyat yg lemah dan terus tertindas.... pasrah ....dan terimalah ianya sebagai hadiah dari pemimpinmu yg bertaraf perfect (kalaupun tak maksum)... dan bersifat prihatin......kerana kamu tiada hak lagi untuk bersuara...lalu reaksi dan gelagatmu untuk menidakkan , siang2 lagi telah dicop sebagai kufur (nikmat) dan tidak tau bersyukur.....
    kamu hanya di perintah untuk tunduk dan meredhai....dan sebalik akan dikurnia pula dgn pelbagai habuan, setengahnya dgn pangkat dan gelaran kemuliaan (konon) , kiranya kamu pandai dlm mengampu dan membodek....
    benarlah kiranya begitu , ungkapan nabimu.... bila sesuatu urusan diserahkan kepada orang yg bukan ahlinya , maka tunggulah saat kehancuran....
    oh 1malaysiaku....

    ReplyDelete
  12. Bila urusan diserah kan pada org yg bukan ahli mcm kat penang....
    nak azan pon kena mintak izin pemerintah....
    maka tunggulah saat kehancuran....
    oh 1malaysiaku...

    ReplyDelete
  13. aku membayangkan kamu antara "rakyat" yg sangat tersiksa hidupnya dlm urusan fardhu kifayah dan fardhu ainmu .. akibat dari sipemerintah yg ("kufur nikmat"?) mungkin kamu terhalang dari merebut segala nikmat yg ada dibumi bertuah ini .. kamu tidak "merasa nikmatnya kemerdekaan" ..tiada juga untukmu "nikmat pencarian ilmu pengetahuan".. jauh dari "nikmat jaringan kesihatan,sosial dan kemudahan asas"..hanya bermimpi untuk "nikmat yg hampir kesemua org awam mendapatnya tetapi bukan untuk kamu" .. kini kamu dibebankan pula dengan GST ...kalau aku pun aku marah .. tiada lain dari rasa simpati aku untuk org2 macam kamu ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. BILA NAK KENAKAN CUKAI, JANGAN PIKIR YG KAYA SAJA. NASIB YG MUSKIN PERLU DIUTAMAKAN. MEREKA TIDAK BOLEH DICUKAI. MEREKA MESTI DIKECUALIKAN. ZAMAN NABI & KHALIFAH ORG MISKIN TIDAK DICUKAI. DLM QURAN MENGAMBIL HARTA SI MISKIN HUKUMNYA HARAM APATAH LAGI TANPA KEIZINAN DAN CARA TIPU DAYA. NERAKA TEMPATNYA

      Delete
  14. aku mempunyai pinjaman peribadi berjumlah 59 ribu .. bergaji 1890 ( akan naik sebanyak 80 rm setiap tahun) .. hanya ada sebuah motor kriss dan sebuah kereta proton saga yg sudah diimprove tahun 1989 .. duduk di flat kos rendah ... baru merancang untuk berkahwin .. umur 32 tahun .. kerja dengan pangkat paling rendah dlm sektor awam (N11) ..tinggal di kl .. mengapa aku masih tebal pada ucapan yg baik dan doa pengampunan kepada sipemerintah pada apa yg ada padaku buat waktu ini ? Maha Suci Mu Ya Allah .. aku telah melihat dan mendengar "penderitaan" yg jauh lebih buruk kepada saudara seagamaku di seluruh pelusuk dunia .. maka aku sanggup untuk berada dlm keadaan begini sepanjang hayat ..jika inilah antara sifat syukurku kepadaMu Ya Allah dlm perihal berkait sokongan pemerintahan .. ada sesiapa yg lebih teruk ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai bodoh macam 11:52 ni yang UMNO suka.sekian terima kasih.

      Delete
    2. kerana "menyangka" kamu tergolong pada mereka yg bijak pandailah .. org awam seperti kamu berkali2 dikumpulkan dikaki lima atau dijalanan laksana sekawan kerbau .. dibekalkan sebatang demi sebatang lilin untuk dinyalakan .. menyerupai anutan puak kafir yg menganut pelbagai kepercayaan selain dari islam .. dikhabarkan segala macam fitnah dan adu domba kepada kamu untuk dipenuhkan didlm dada kamu supaya kamu merintih..berkeluh kesah dan menyesali pada nasib kamu ... sedarlah diri.. sebagai bangsa melayu dan berakidahkan islam kamu hanyalah minoriti berbanding gerombolan non muslim didlm apa yg kamu gelar sebagai "tahaluf siasyi"..

      Delete
    3. Aku amat bersyukur dgn sebuah kancil milik ku kerana ini rezeki ku yg halal Allah kurniakan...aku amat bersimpati dgn rakan2 ku di falastin walhal basikal pun tidak mampu dimilikinya...apa lagi nikmat yg mahu didustakan di tanah malaysia ini...bersyukur lah dgn nikmat2 Allah di malaysia ini...

      Delete
    4. JADI APA HUKUMNYA MENGAMBIL CUKAI GST KEPADA SAUDARA2MU YG JAUH LEBIH MISKIN DRP KAMU? SAUDARA KAMU YG MISKIN ITU SEPATUTNYA DIBANTU DENGAN DUIT ZAKAT TETAPI SEBALIKNYA SAYDARA KAMU YG MISKIN ITU DICUKAI GST PULA. SEDARKAH KAMU YG CUKAI GST ITU SETARA YTK SI JUTAWAN HINGGA SI MISKIN PAPA SEPERTI SAUDARA2 KAMU?

      Delete
  15. diwaktu kecilku di sebuah perkampungan setinggan di kuala lumpur .. makan kangkung yg dikutip di lombong perkara biasa .. makan ayam daging atau ikan yg mahal hanya tatkala ada sesuatu yg istimewa .. memetik buah mangga sebagai alas perut no problem..belanja sekolah rendah 20..kalau ada nasib baik 50.. sekolah menengah belanja 1 rm kalau pandai pujuk dapat 2 .. tapi tak pernah seumur hidup dlm persekolahan dapat 5 rm .. kemudian aku membesar dan berakal dan berilmu sedikit sebanyak .. tahun 98 berlakunya reformasi .. sebagai anak muda (form 4) .. aku juga terpengaruh untuk turun dijalanan.. suatu ketika sedang berniat dan berolok2 hendak turun ke kl bersama kawan2 .. tv 3 menyiarkan keadaan sebenarnya .. maka berkata lah mak aku ..jangan ikut perangai org gila camtu .. maka sejuk hatiku dan batallah semangat "reformasiku".. terima kasih mak ... semoga Allah swt memberkati .. dan mengampuni mak

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah mak kau org umno tegar. berkitabkan utusan melayu dan tv3, memanglah dia kata mcm tu.

      'tv3 menyiarkan keadaan sebenar' ? hihihihihihihi

      nampaknya kau dh tahu ini blog umnu berbulu pkr

      kita disuruh Nabi saw ikut kebenaran, bukan ikut 'agama' tok nenek.

      ada akal fikir, ada limu kaji, ada iman tawadhuk. ada emak bapak hormati dan kasih syg, bukan ikut semua pemikiran mereka.

      Delete
    2. Penyokong tegar tu. Apo nak di kato. Satu masa dulu ada orang kata kalau letak beruk pun wakil UMNO/BN orang Melayu pangkah jugak. Masa beredar dan penyokong2 begini sudah berkurangan lah agaknye kan.

      Delete
    3. sokonganku adalah bersandarkan banyak dari hak aku sebagai org awam (rakyat) telahpun berjaya ditunaikan dlm urusan fardhu kifayah dan fardhu ain .. dan aku telah lama diajarkan untuk mengenali hak seorang awam (rakyat) .. dan hak sipemerintah .... lalu bukanlah aku org yg mampu diperolok atau ditipu daya oleh para penyeleweng ilmu

      Delete
    4. FARDHU KIFAYAH DAN FARDHU AIN APA KSLAU CUKAI GST PUN DIKENAKAN KPD ORG2 MISKIN DENGAN JUMLAH YG SAMA DENGAN GOLONGAN JUTAWAN? GST NI MAIN TARA SEMACAM. ITU NAK SOKONG JUGAK?

      Delete
  16. KALAU HARUS MAKA TAK PERLU LAH DIPATUHI GST INI.

    lainlah kalau wajib

    harus bagi harussani

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harus klu buat dpt pahala. Klu x buat pun tak apa. Tak pay ah buat la....menyusahkan rakyat yg miskin2 tu

      Delete
  17. Rakyat sudah bayar pelbagai cukai & toll yg tak logik & membebankan...tak cukup lg ke...Aku tak percaya fatwa ini dikeluarkan utk jaga keadilan rakyat tp sekadar utk jaga perut & ikut telunjuk pemerintah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fatwa di buat dengan bersyarat yang agak ketat tu. Rasanya susah nak di penuhi syarat tu. Nampak nya Majlis Fatwa pun masih berhati2 la tu. Apa akan jadi kalau kutipan dah berjalan dan syarat tidak di patuhi?.

      Delete
  18. ULAR DALAM SEMAK

    ReplyDelete
  19. WAHAI ULAMAK.... APAKAH HUKUMNYA ORANG ISLAM YANG DAH BAYAR ZAKAT DIKENAKAN CUKAI GST, CUKAI PENDAPATAN, CUKAI TANAH, CUKAI PINTU, CUKAI JALAN, CUKAI IMPORT KERETA, CUKAI ......... WAHAI ULAMAK SIPOLAN BINTI SIPOLAN, APAKAH HUKUMNYA MENGAMBIL CUKAI DARI ORG MISKIN YANG POKET MEREKA SENTIASA KERING KONTANG? WAHAI ULAMAK..... APA HUKUMNYA MENGAMBIL DUIT ANAK2 YATIM PIATU DALAM BENTUK CUKAI GST?

    ReplyDelete
  20. Celaka betul puak2 ulamak yang menyokong kezaliman ini, khalifah2 terdahulu mengharamkan cukai dikutip oleh pemerintah zalim menggantikan dengan zakat yang dikutip dari golongan kaya bagi membantu golongan susah...bukan mereka tak tahu hukum cukai gst ini tetapi mereka TIDAK TAKUT KEPADA ALLAH demi menjaga kedudukan

    ReplyDelete
  21. MAAF SAYA HANYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA ANDA YANG PENGGILAH TOGEL KALAU , AWALNYA ITU SAYA CUMA PENJUAL KERUPUK KELILIN YANG PENDAPATANNYA TIDAK SEBERAPA., SAYA PUNYA TIGA,ANAK DAN HUTAN KAMI PUN TAMBAH MENUMPUK, ANAK JUGA BUTUH BIAYA SEKOLAH,DAN AKHIRNYA SAYA DIPERTEMUKAN DENGAN NOMOR HP MBAH SURYO , DAN MENCERITAKAN SEMUANYA,AKHIRNYA SAYA DI KASIH ANGKA GHOIB 4D, ALHAMDULILLAH ITU PUN TEMBUS,DAN DENGAN ADANYA BANTUAN DARI MBAH SURYO , SEMUA HUTANG SAHUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARANG INI SAYA SUDAH BUKA USAHA SENDIRI!!! INI KISAH NYATA DARI SAYA DAN SILAHKAN ANDA BUKTIKAN. SENDIRI,BAGI YANG BERMINAT HUB MBAH SURYO DI NOMOR INI ; 082-342-997-888























    MAAF SAYA HANYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA ANDA YANG PENGGILAH TOGEL KALAU , AWALNYA ITU SAYA CUMA PENJUAL KERUPUK KELILIN YANG PENDAPATANNYA TIDAK SEBERAPA., SAYA PUNYA TIGA,ANAK DAN HUTAN KAMI PUN TAMBAH MENUMPUK, ANAK JUGA BUTUH BIAYA SEKOLAH,DAN AKHIRNYA SAYA DIPERTEMUKAN DENGAN NOMOR HP MBAH SURYO , DAN MENCERITAKAN SEMUANYA,AKHIRNYA SAYA DI KASIH ANGKA GHOIB 4D, ALHAMDULILLAH ITU PUN TEMBUS,DAN DENGAN ADANYA BANTUAN DARI MBAH SURYO , SEMUA HUTANG SAHUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARANG INI SAYA SUDAH BUKA USAHA SENDIRI!!! INI KISAH NYATA DARI SAYA DAN SILAHKAN ANDA BUKTIKAN. SENDIRI,BAGI YANG BERMINAT HUB MBAH SURYO DI NOMOR INI ; 082-342-997-888

    ReplyDelete
  22. Hello,
    Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda?
    anda telah ditolak oleh
    bank-bank dan agensi-agensi kewangan lain?
    Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji?
    mencari tidak lebih seperti yang kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda yang perkara yang telah lalu. Kami pinjaman dana kepada individu
    yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau yang memerlukan wang
    untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan anda pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: sharonbergers@gmail.com

    ReplyDelete
  23. Hello Am Puan, Morgan Debra Am pemberi pinjaman pinjaman yang sah dan boleh dipercayai memberi pinjaman
    atas terma yang jelas dan mudah difahami dan syarat pada kadar faedah 2%. dari
    $ 12000 kepada $ 7000000 USD, Euro Dan Pounds Sahaja. Saya memberi Pinjaman Perniagaan,
    Pinjaman Peribadi, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Kereta Dan Pinjaman Untuk Bayar Off Bil. jika anda
    memerlukan pinjaman apa yang anda perlu lakukan adalah untuk anda untuk menghubungi saya secara langsung
    di: morgandebra1986@gmail.com
    Tuhan memberkati Anda.
    Yang benar,
    Puan Morgan Debra
    E-mel: morgandebra1986@gmail.com


    Nota: Semua jawapan hendaklah dihantar kepada: morgandebra1986@gmail.com

    ReplyDelete
  24. Adakah anda seorang peniaga atau perempuan? Jika dalam apa-apa masalah kewangan atau memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Jika anda membayar bil-bil atau hutang untuk menyelesaikan anda, atau adakah saya memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan yang bagus? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan ia adalah bank-bank tempatan keras / mencari modal untuk mendapatkan kredit daripada institusi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, jika anda suka,

    * Pinjaman Kenderaan
    * Pinjaman Harta Tanah
    * Pinjaman Perniagaan
    * Lain-lain Pinjaman
    * Kredit
    * MasterCard

    Sila hubungi kami melalui e-mel: Saya Theresaloancompany@gmail.com
    Nota: Pinjaman memberi kepada kadar faedah tahunan hanya 2%. Sila anda akan diberi kredit dalam mana-mana negara di dunia perlu diberitahu kediaman.

    Mana-mana pelanggan yang memerlukan, perlu memberikan kami maklumat berikut untuk membuka fail pemprosesan pinjaman.

    1. NAMA PENUH: ...............................
    2. ALAMAT: .............................. .. ...
    3. PEKERJAAN: .....................
    4. NEGARA: ........................
    5. KEADAAN: ........................ ..
    6. Bandar: ...........................
    7. SEKS: ............................
    8. Umur ........................... ..
    9. NOMBOR TELEFON BIMBIT: ............ ..
    10. JUMLAH KREDIT YANG DIPERLUKAN: ..........
    11.Monthly Pendapatan ..................
    12.DURATIO daripada: ..................... ..
    13. PINJAMAN TUJUAN ...............

    Terima kasih atas kerjasama anda
    Theresa PINJAMAN SYARIKAT
    ALAMAT EMAIL: Saya Theresaloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  25. Bagaimana saya mendapat pinjaman saya dengan kadar faedah hanya 2% dari Puan Veronica Simpson Ace Pinjaman Syarikat.
    Saya memerlukan satu ratus ribu dolar untuk memulakan perniagaan. mencari mana-mana dan semua saya boleh mendapatkan adalah penipu, sehingga saya akhirnya bertemu Puan Veronica. yang memberi saya perkataan beliau yang Ace Pinjaman Syarikat adalah sebuah firma pinjaman dijamin.
    Saya gembira untuk mengatakan selepas 48 jam saya mendapat pinjaman dengan kadar faedah hanya 2%. menggunakan post ini untuk mengucapkan terima kasih kepada beliau dan juga i menasihati semua saudara Indonesia saya dan adik-beradik dan setiap badan yang memerlukan pinjaman yang dijamin untuk perniagaan anda, kereta, rumah dan lain-lain untuk menghubungi beliau sekarang aceloancompany@gmail.com dan masalah kewangan anda akan dapat diselesaikan dan masalah ini akan menjadi sejarah seperti mine.You juga boleh hubungi saya dengan e-mel saya: adityahmed1@gmail.com.

    ReplyDelete
  26. Hello nama saya Puan Maya Muhammad, ia adalah satu kelegaan besar yang i perlu membuat awam ini kerana saya tidak boleh menyimpannya untuk diri saya lagi.
    Saya telah mencari untuk $ 250,000USD pinjaman untuk masa yang sangat lama, saya telah mencari di mana-mana saya telah pun mendapat ditipu oleh beberapa syarikat dan mereka semua masih melakukan perkara yang sama sehingga seorang kawan saya memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat bernama Ace Syarikat Pinjaman di mana dia mendapat pinjaman sendiri dari, i takut pada mulanya kerana trauma yang disebabkan oleh syarikat-syarikat lain, tetapi dia menggalakkan saya untuk mencubanya.
    Saya mengambil nasihat beliau dan cuba keluar dan ia menakjubkan bagaimana ia semua ternyata menjadi, saya mendapat pinjaman tanpa tekanan dan hanya dengan yuran pendaftaran sedikit wang kredit saya dengan akaun saya.
    Saya tahu ada ramai orang di luar sana yang telah ditipu banyak kali, tetapi anda tidak perlu menjadi sedih kerana Puan Veronica Simpson Ace Pinjaman Syarikat adalah penyelesaian yang sempurna untuk isu-isu pinjaman anda, anda boleh menghubungi beliau melalui e-mel ini: aceloancompany @ gmail.com, dan anda tidak akan sedih lagi dan anda akan gembira kerana saya sekarang.
    sila jangan tunggu lagi, jika anda ingin mengetahui lebih lanjut anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya sendiri: mayamuhammad111@gmail.com dan saya akan menjadi sangat gembira untuk memberitahu anda lebih lanjut.

    ReplyDelete
  27. Hello,This is a private loan firm that lends a life time opportunity loan. Do you need urgent loan to pay off your debt or you need a loan to improve your business? You have been rejected by banks and other financial institutions? Do you need a consolidation loan or mortgage? look for more because we are here to make all your financial problems a thing of the past. Our lending to individuals in need of financial assistance, that have a bad credit or need money to pay bills, to invest in the business at the level of 2.5%. I want to use this medium to inform you that we provide reliable assistance and recipient and will be willing to offer loans,with LOAN MART your problems are over,so contact us today Email:
    (loanmartcommunityservice@gmail.com)
    Borrower Information: Full name: _______________ State: __________________ Sex: ______________________ Age: ______________________ Loan Amount Needed: _______ Loan duration: ____________ The purpose of the loan: _____________ Phone number: ________
    Thank you.
    ========================================================
    Hello, ini adalah sebuah firma pinjaman peribadi yang meminjamkan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Pinjaman kami kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada tahap 2.5%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman, dengan PINJAMAN MART masalah anda lebih, jadi hubungi kami hari ini E-mel:
    (loanmartcommunityservice@gmail.com)
    Maklumat peminjam: Nama penuh: _______________ Negeri: __________________ seks: ______________________ Umur: ______________________ Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______ Tempoh Pinjaman: ____________ Tujuan pinjaman: _____________ Nombor telefon: ________
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  28. Hello, nama saya Fatma. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk berhati-hati kerana ada penipuan mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya Tegang dari segi kewangan, dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa pemberi pinjaman dalam talian. Saya hampir berputus asa sehinggalah seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman sangat handal Dipanggil menghulurkan pinjaman tanpa jaminan dari Puan Theresa ($ 100.00) Rp1,360,625,000.00 (1.3 bilion) dalam masa kurang daripada 24 jam tanpa tekanan atau tekanan kepada kepentingan Kadar adalah hanya 2%. Saya amat terkejut apabila saya memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah bahaya digunakan untuk dihantar terus ke akaun saya dengan segera. Kerana saya berjanji dia saya akan menyakiti berkongsi berita baik supaya orang boleh tercedera dengan mudah pinjaman tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman apa-apa jenis, sila hubungi beliau melalui e-mel: Theresaloancompany@gmail.com
    Anda boleh menghubungi saya di bahagian bawah e-mel saya feyzilfatma@gmail.com.
    Sekarang, semua saya lakukan adalah cuba untuk bertemu dengan bayaran pinjaman saya sakit saya menghantar terus ke akaun bulanan ..

    ReplyDelete
  29. CREDIT TERMS / CONDITIONS AND CUSTOMER LOAN FORM

    Dear valued customer,

    My company is willing to provide any kind of lender of your choice as long as you can pay back home. Our loan interest rate is flexible because we give our loan funds at an interest rate of 2%. We are a reliable lender and we assure you that if you follow our step-by-step procedure you will get your loan approved and transferred to you.

    We do not require any form of collateral and do not attach hidden costs for our loan program. We have a process for us to follow before your loan can be approved and transferred to you, so we recommend that you follow our step-by-step procedure so that your loan transaction will be completed on time. Make sure that you reply your mail on time so that your loan transaction will not be delayed. You are only required to make payments to your loan application license fees, license fees is to allow your loan application to be licensed in the final stages of your loan application so that your loan can be transferred to your bank.

    Please fill in the application form and return to our customers if you agree to the Terms / Conditions to enable us start the process of your loan application.
    Below is our credit application form, carefully fill out your information so as to enable us proceed with the processing of the loan funds.

    FORM LOAN CUSTOMERS

    NAME OF APPLICANT: -.........................................

    ADDRESS:-......................................

    CITY:-............................................... ......

    COUNTRY:-............................................... .....

    NATIONALITY:-..............................................

    ZIP / POST CODE: -..........................................

    TELEPHONE:-............................................... ,

    DATE: -............................................... ......

    LOAN AMOUNT NEEDED: -....................................

    LOAN DURATION: -............................................

    LOAN PURPOSE: -..........................................

    OCCUPATION:-...............................................

    MARITAL STATUS:-...........................................

    TOTAL REVENUE: -............................................

    JOB TITLE: -.............................................. ..

    Your loan application will be approved as soon as I am done with all of the necessary steps involved.
    Regards,
    Mother Rebecca Williams

    ReplyDelete
  30. PELUANG LAIN LAGI, APAKAH ANDA USAHA MAN / WANITA, A PEKERJA DI ORGANISASI, Wiraswasta? Membutuhkan pinjaman pribadi untuk bisnis tanpa stres, Jika demikian, hubungi kami hari ini, kami menawarkan pinjaman tahun baru pada tingkat bunga rendah dari 2%, Anda dapat memulai tahun baru dengan senyum di wajah Anda, keselamatan, kebahagiaan kami pelanggan adalah kekuatan kita. Jika Anda tertarik, mengisi formulir aplikasi pinjaman di bawah ini:
    Informasi Peminjam:

    Nama lengkap: _______________
    Negara: __________________
    Sex: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: _______
    Durasi Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nomor ponsel: ________

    Untuk informasi lebih lanjut silahkan hubungi kami sekarang melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  31. DAPATKAN PINJAMAN ANDA DALAM AKAUN BANK ANDA DALAM 24 JAM MOHON SEKARANG






    Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman dari syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang untuk kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan. kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui e-mel:
    fardshah00@gmail.com

    (1) Nama Penuh
    (2) Alamat Penuh
    (3) Negara
    (4) Umur
    (5) Pekerjaan
    (6) Beritahu nombor telefon
    (7) Seks:
    (8) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    (9) Tempoh Pinjaman

    Email kami di: fardshah00@gmail.com

    ReplyDelete
  32. PINJAMAN FAST AND AFFORDABLE AT 3% KADAR FAEDAH MOHON SEKARANG




    Adakah anda memerlukan pinjaman segera kami menawarkan pinjaman di seluruh dunia untuk yang memerlukan pinjaman peluang perniagaan yang anda mempunyai yang cari adalah di sini lagi. e-mel kami di: homefund01@gmail.com
    BORANG PERMOHONAN PINJAMAN
    1) Nama Penuh:
    2) Jenis Kelamin:
    3) Jumlah Pinjaman Diperlukan :.
    4) Tempoh Pinjaman:
    5) Negara:
    6) Alamat Rumah:
    7) Nombor Telefon:
    8) Pendapatan Bulanan:
    9) Pekerjaan:
    ) Yang adakah anda di sini tentang kami.

    Selamat sejahtera.

    ReplyDelete
  33. Halo kawan-kawan, saya Herman Indonesia. Saya di sini untuk berkongsi beberapa maklumat penting tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman daripada organisasi pinjaman islamic, saya tidak percaya bahawa saya boleh mendapatkan pinjaman dari mana-mana pemberi pinjaman dalam talian atau internet kerana saya sentiasa fikir mereka semua penipuan. Tetapi cerita ini berubah dua minggu lalu apabila rakan memberitahu saya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman perniagaan daripada mereka. Walaupun saya merasa sukar untuk percaya, tetapi saya memberitahu diri saya terpaksa mengambil risiko kerana saya serius memerlukan pinjaman. Saya telah mendaftar untuk pinjaman sebanyak $ 70,000 USD. Saya menghubungi mereka di Itali. Yang mengejutkan saya, pinjaman saya telah diluluskan dan saya menerima pinjaman selepas 3 hari. Satu perkara yang saya suka tentang mereka adalah bahawa semua pinjaman mereka adalah sangat mudah untuk memproses dan jelas. Tiada kos tersembunyi. Tidak ada jaminan yang diperlukan daripada saya kerana saya memfailkan pinjaman tanpa jaminan. Mereka mempunyai takut akan Tuhan Yang Maha Kuasa. Saya akan menasihati sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi mereka dengan segera melalui e-mel (frb228813@gmail.com) dan salah satu kakitangan mereka akan segera bertindak balas kepada anda. Sila berkongsi maklumat ini dengan saudara-saudara Islam yang kuat, mereka akan mengetahui bahawa organisasi wujud dan mendapatkan pinjaman dari them.May maha kuasa Allah memberkati tahun baru ini untuk kita.

    ReplyDelete
  34. Memerlukan kredit ekonomi segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan terus ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan yuran bulanan
    *. Berapa lama ia akan dibiayai? Selepas anda mengemukakan permohonan pinjaman anda,
    anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    daripada 72-96 jam kewangan selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak. Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini diberi kuasa untuk menyediakan sokongan kewangan untuk Semua orang
    Kami menawarkan pinjaman antara 5,000.00 untuk 250,000,000.00. Max, Kami juga mengeluarkan pinjaman dalam Euro, THB-Thai Baht, Sterling dan kadar pertukaran dolar adalah 2% daripada semua pinjaman

    Berikut adalah borang permohonan pinjaman:

    Nama: ..........................................
    Negara: .........................................
    Lokasi: ..........................................
    Bertutur dalam Bahasa Inggeris? : ........................
    Agama: .................................
    Status: .......................................
    Jantina: ................................................ ...
    Umur ................................................. ....
    Jumlah pinjaman yang diperlukan: .........................
    Pinjaman Tempoh: ...................................
    nombor telefon bimbit peribadi: .......................
    pendapatan sebulan: .....................................
    Pernahkah anda memohon sebelum: ................................

    Terima kasih dan Tuhan memberkati.
    jika anda berminat untuk kembali kepada kami melalui ...
    E-mel: Susanbowmanloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  35. Adakah anda memerlukan pinjaman? Bank itu telah menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. Kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman komersial dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan kadar faedah pada 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (danisyarizanaloancompany@gmail.com) untuk mengambil langkah ini dan memecahkan kesusahan kewangan dalam hidup anda dan keluarga jadi tergesa-gesa dan hubungi kami sekarang terima kasih

    ReplyDelete
  36. Hello,

    Di sini datang pinjaman yang berpatutan yang akan mengubah hidup anda menjadi lebih baik, saya Mrs Brian Chamber, pinjaman pemberi pinjaman yang diluluskan, yang diiktiraf dan didaftarkan di bawah organisasi pemberi pinjaman pinjaman perpaduan, menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang-orang yang memerlukan bantuan kewangan dalam rendah kadar faedah sebanyak 2%.

    Saya Puan Brian, akan membuat yang terbaik daripada perkhidmatan kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa oleh saya dalam urus niaga ini kerana anda tidak dilahirkan untuk menjadi kalah. hubungi kami hari ini melalui E-mel: brianchamberloancompany@gmail.com
    Perkhidmatan kami termasuk:

    * Pinjaman peribadi
    * Dept pinjaman penyatuan
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman pendidikan
    * Janji Broken
    * Pinjaman Dijamin
    * Pinjaman tidak bercagar
    * Pinjaman Mortgage
    * Pembayaran pinjaman
    * Pinjaman pelajar
    * Pinjaman Commercial
    * Pinjaman Auto
    * Pinjaman Pelaburan
    * Pinjaman Pembangunan
    * Hasil Loan
    * Pinjaman Pembinaan

    Sila mengisi permohonan pinjaman borang dibawah dan kembalikan kepada kami untuk kepada kami melayani anda lebih baik melalui e-mel:
    brianchamberloancompany@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN:

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Status Perkahwinan
    6) Work:
    7) Nombor telefon:
    8) Seterusnya Kin:
    9) Pendapatan Bulanan:
    10) Jumlah Pinjaman Perlu:
    11) Tempoh pinjaman:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Tarikh lahir:

    ReplyDelete
  37. Apakah Anda membutuhkan pinjaman yang sah, jujur, bereputasi dan mendesak? Pencarian Anda untuk pinjaman yang sah berakhir di sini hari ini karena kami di sini untuk memenuhi kebutuhan keuangan Anda.Jika Anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan karena alasan apapun jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda karena kami adalah solusi untuk kemalangan keuangan Anda.Kami telah memberikan Miliaran (mata uang yang berbeda) dalam pinjaman bisnis kepada lebih dari 32.000 pemilik bisnis.Kami menggunakan teknologi risiko yang kami tunjuk sendiri untuk memberi Anda pinjaman bisnis yang tepat sehingga Anda dapat tumbuh urusanmu. kami menawarkan pinjaman segala jenis dengan tingkat bunga rendah dan juga jangka waktu untuk melunasi pinjaman Apakah Anda memiliki kredit macet? Apakah Anda butuh uang untuk membayar tagihan? atau Anda merasa perlu memulai bisnis baru? Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai karena pendanaan yang buruk? Apakah Anda memerlukan uang untuk berinvestasi dalam spesialisasi apa pun yang akan menguntungkan Anda? ISLAMIC REFINANCING LOAN COMPANY
    tujuannya adalah untuk memberikan layanan keuangan profesional yang sangat baik e_mail: [islamicrefinancing@gmail.com]
    Whatsapp; +15716666386

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...