KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Monday, 1 June 2015

SEORANG PENIAGA BUNUH DIRI KERANA TIDAK SANGGUP BERDEPAN MASALAH MENYESUAIKAN PERNIAGAANNYA DENGAN GST



Seorang lelaki di Johor Bahru ditemui mati tergantung  dipercayai membunuh diri kerana berdepan masalah meyesuaikan perniagaannya dengan sistem cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

Lim Tai Choon, 68, dilaporkan mengunci dirinya dalam kedai sebelum menggantung dirinya di situ.

Laporan akhbar China Press menyatakan, Lim sering merungut kepada keluarganya kerana tidak boleh menyesuaikan diri dengan amalan GST.

Lim juga dikatakan ketakutan jika ada pegawai penguatkuasa berkaitan menyerbu kedainya sejak GST dikenakan 1 April lalu.

Kelmarin, difahamkan Lim bertemu rakannya dan meminum arak dengan banyak.

Tidak lama kemudian, keluarga Lim gagal menghubunginya sebelum mereka menemui mayat lelaki terbabit tergantung pagi semalam.

Dia memulakan perniagaan runcit sejak tujuh tahun lalu dan kelihatan murung sejak dua bulan lepas.

Dia juga dikatakan sering merungut memberitahu pelanggan, kedainya akan ditutup.

Ia adalah kejadian bunuh diri kedua dilaporkan sejak GST dimulakan.

Pada 11 Mei lalu portal Malaysiakini menyiarkan laporan mengenai seorang peniaga yang meminum racun selepas kecewa kerana gagal melengkapkan kedainya dengan kemudahan komputer merekodkan transaksi GST di kedai berkenaan.

Bagaimanapun peniaga di Teluk Intan itu sempat diselamatkan.

Menurut seorang kenalan Lim, lelaki terbabit mendakwa masalah kesihatan isterinya mendorong dia membunuh diri.

Bagaimanapun, Lim dikatakan tidak berdepan masalah kewangan kerana tanggungan bulanannya hanya sewa kedai sebanyak RM300.

Berdasarkan nota terakhir ditinggalkan Lim, dia meminta supaya mayatnya dibakar dan abunya dibuang di laut.

Lim meninggalkan seorang isteri dan tiga anak.

15 comments:

  1. Inilah masalah gst yg membuatkan berasa keliru susah merana hanya utk senangkan kerajaan yg samun wang negara. Tahukah gst kedai runcit dan sebagainya sgt susah dijalankan malah memerlukan byk modal dan perkerja tambahan, apa lg kalau perniaga kecil yg tak mampu utk menampung dan kerajaan senang2 sesukahati menyaman menyalahkan tetapi pernahkah memahami keadaan kesusahan rakyatnya dgn lebih prihatin dan tidak beratsebelah???
    Ckp senang buat susah apatah lg yg menjalankan namun pembeli hanya tahu merugut mahal mahal mahal tetapi ada mrk memahami peniaga! Sebab mrk pentingkan diri mrk semata tidak lansung mengambil tahu kecuali mrk peniaga dan ada pula peniaga sesukahati meletakkan harga sgt tinggi utk mengatasi kos pembelanjaan peniagaan mrk,
    Bagaimanapun tak perlulah bunuh diri ,kecilkan shj peniagaan dan tak perlu hiraukan gst buat niaga seperti biasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cina ni hutang ah long. Nak jadi hero cakap gst punya pasal. Bertahun meniaga tak bayar cukai. Kalah berjudi, pinjam ah long. Pastu bunuh diri. Bangang punya cina...

      Delete
    2. Orang yang susah hati biasanya yang dulu kuat menipu keuntungan.
      Dulu declare untung sukit tapi la ni tak leh dah.
      Sebab dah ada invoice tax dari pembekal.
      Tak.leh nak lari dah
      Sebab tu ramai peniaga lama yang gelabah.

      Delete
  2. Surat terbuka kepada najib nazak,

    Gst yang dikenakan telah menzalimi orang biasa, orang malas dan orang miskin.

    Sedangkan konsep zakat telah mengajar kita cara mengutip duit yang betul di mana yang kaya bayar lebih yang sederhana bayar zakat fitrah dan yang miskin dan berkeperluan khas dikecualikan malahan layak menerima zakat pula.

    Kenapa tuan tidak asingkan barangan mewah, barangan keperluan dan barangan orang miskin. Caj sahaja gst ke atas barang mewah, kekalkan harga barangan biasa seperti susu bayi dan lampin, dan tambahkan subsidi kepada barangan keperluan asas seperti top up, gula dan garam dan barangan orang miskin dan bujang seperti kopi hang tuah, ubat nyamuk, maggi dan sardin.

    Ini sardin makanan orang miskin pun tuan caj gst. Di mana kepala otak tuan ?

    Sudahlah rakyat terpaksa bayar dua kali dalam semua hal, contohnya urusan imigresen, saman, jpj yang sepatutnya diberi percuma kerana ada jabatan yang menguruskannya tetapi kerana penjawat awam malas terpaksa rakyat bayar kepada myeg, kenapa tidak berhentikan saja mereka dan gunakan duit gaji mereka itu untuk bayar myeg?

    Begitu juga dalam pendidikan yang perlu kepada tuition luar, utiliti yang perlu penapis air, keselamatan yang perlu sistem sekuriti, kesihatan yang perlu kepada kad insurans.

    Yang tidak cekap adalah pihak tuan dan penjawat awam tuan, yang menanggung bahananya rakyat.

    KEDEPAN ( KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian , SPM 5A degree dan guru , 3A -4A diploma , 1A -2A sijil , 0A buruh amah dan pekerja am ) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya . Biar bodo buat kerja bodo , pandai buat kerja pandai .hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. tin Sadin bukan baik kesihatan, makanan dalam dalam tin boleh menyebab penyakit gaut dan urat saraf, aku sendiri tak galak kan keluarga aku makan makanan dalam tin, ikan sadin lagi murah dari makan dalam tin itu, kenapa kau tak makan ikan sadin itu segar itu dari pada kau makan ikan dalam tin

      Delete
  3. Risau gst ke...risau hutang ah long?

    ReplyDelete
    Replies
    1. KERA jaan kan ah long berlesen...

      Delete
    2. Overtime ka bini muda ka..

      Delete
  4. Mana-mana penyokong PR yang takde matlamat hidup, menganggur, kecewa dalam hidup boleh tiru cina ni mati..mayat kasi bakar, abu buang kat laut. Kalau orang tanya nape, cakap gst punya pasal. Top up naik 60 sen. Macai pkr & red bean army yang tak dapat elaun standard bg minum 2 botol klorox je. Cepat sikit mampus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana2 penyokong pr yg takde matlamat hidup, hidup segan mati mahu, kecewa kerana angan2 anuar aljuburi nak jadi pm tak juga kesampaian...jngn lah buat kerja bodoh jubur menjubur sesama sendiri, ada faham, sekian.

      Delete
  5. MATI HUTANG AH LONG CAKAP MATI PASAL GST. DAH MATI PUN SUSAHKAN ORANG. SIAL PUNYA CINA

    ReplyDelete
  6. kata-kata cina semua percaya, semua sebar.
    apek dap belum dapat kuasa dah nak tentukan siapa presiden parti lain... bila dapat kuasa?
    sedarlah, tak ke mananya PR ni, perkakas dap je sebenarnya.
    anak beranak lim nak suruh pas tinggalkan PR, mustafa ali pun cakap PR ni
    air liur je, bukan pertubuhan sah pun.

    ReplyDelete
  7. Jawapan mudah je nak buat rakyat marah kemudian merusuh itu cara apek, lakukan provokasi kemudian panggil rakyat merusuh itu cara macai pada hal apek itu hadapi masalah yg lain bukan hadapi masalah gst, kami dah tak percaya dah ketika bersih dulu pun macai pkr buat2 mati konon,

    aku minta polis siasat siapa tulis dan kenapa apek mati , kita tahu siapa buat fitnah itu ada berani tak omak kau akbar cina menipu je

    ReplyDelete
  8. hahaha......
    hanya utusan je....benarnya kan kan kan bloger umno ????
    pr tak akan berkuasa hanya umno je...kan kan bloger umno????
    cina je bodoh hutang along kaki judi ...kan kan bloger umno???
    semuanya cina gila cina bodoh cina tak guna cina penipu kan kan bloger umno???
    kenapa cina byk kaya oh!!! kenapa cina byk senang oh!!! kenapa cina byk pandai oh!! kenapa cina byk jadi tauke oh!! kenapa mana2 kedai kat malaysia ni 90% cina punya oh!!! sebab cina penipu cina penyamun cina perompak cina jahat cina celaka cina sombong semua cina tak guna pergi jauh2 dari malaysia ni sebab melayu byk pandai melayu byk baik melayu mesra melayu islam semuanya ikut ajaran betul kan kan bloger umno!!!! hanya umno mampu jaga selamat kayakan senangkan bantu rakyat melayu shj.....yg lain tu gi main jauh2 tinggal dlm hutan sarawak sana kan kan bloger umno???? jadi cina dayak india iban apalagi tunggu????

    ReplyDelete
  9. Bodoh punya cina.....jo lok gak pandai...x payah jadi umno boleh jaja nama najib kat luar negara...

    ReplyDelete