KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Thursday, 25 June 2015

BENARKAH LAHIRNYA PARTI BARU DARI G18 NANTI SEBAGAI SUATU GELOMBANG REFORMASI 2.0?????



Sebelum kita sampai kepada suatu keputusan mutlak perlu juga kita tinjau kebelakang bagi mengimbau kembali sejarah reformasi tahun 1998 bagi mendapatkan suatu jawapan yang benar dan realistik daripada bercakap berdegar-degar dengan kata-kata bombastik sebagai pemujuk jiwa yang sedang diselaputi perasaan duga dan kecewa.

Reformasi tahun 1998 bermula dengan kes pemecatan Dato' Seri Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri merangkap Timbalan Presiden UMNO dan Menteri Kewangan dalam keadaan yang sungguh zalim.

Setelah dipecat dirinya telah dicekup pihak polis dalam suasana yang sungguh tidak sepatutnya .. di Bukit Aman diserang tanpa belas ehsan dengan tangan bergari dibelakang dan mata ditutup oleh bekas Ketua Polis Negara ketika itu Rahim Noor .. dibiarkan untuk beberapa hari tanpa mendapatkan sebarang rawatan perubatan .. penahanan kemudiannya dibuat dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri .. hanya apabila menerima tekanan kuat dari masyarakat dunia dan rakyat barulah Anwar Ibrahim dibawa ke Mahkamah Majistret Petaling Jaya dengan mata lebam ... dunia menjadi gempar dan rakyat berang atas layanan diberikan kepada seorang pemimpin yang tidak sampai 3 minggu lalu adalah seorang Timbalan Perdana Menteri selama 6 tahun.

Semasa perbicaraan tidak dibenarkan ikat jamin ...  kisah-kisah yang tidak pernah berlaku dalam mana-mana perbicaraan terus mengambil tempat .. dirinnya diaibkan sebegitu rupa dan seterusnya rakyat sudah pun tahu kisahnya maka tidak perlu dihebahkan semula disini.

Insiden-insiden itulah penyumbang besar kepada kebangkitan Reformasi'98.

Apakah nasib yang menimpa para anggota G18 sama atau hampir-hampir sama yang dialami oleh Anwar Ibrahim tahun 1998???

Mereka sekadar kalah teruk dengan kumpulan Pro Ulama dalam pemilihan Muktamar PAS ke-61 ... Adakah mereka dizalimi???? Adakah mereka dipecat dari parti???? Adakah mereka yang menyandang sebagai Wakil Rakyat dikerah untuk lepaskan jawatan????? Adakah dalam kesibukan mereka membuat roadshow untuk raih simpati dan sokongan parti telah mengeluarkan surat tunjuk sebab untuk pecat mereka???? Tidakkah mereka perlu akui betapa telatah dan gelagat mereka sendiri yang sebenarnya penyumbang besar kepada kekalahan dalam pemilihan Muktamar PAS ke-61????

Jadi ... apakah nasib pemimpin yang dizalimi, dihina dan diaibkan sama dengan pemimpin-pemimpin yang kecewa kerana tumpas dalam perebutan jawatan????  .. Anwar dipecat oleh seorang yang bergelar Perdana Menteri ketika itu sedangan para pemimpin G18 kalah oleh keputusan para perwakilan ... samakah situasinya????

Sebab kalah dalam pemilihan dan terus hati gundah gelana kecewa tidak puas hati atas keputusan majoriti para perwakilan maka mau heret rakyat terutamanya para ahli parti diperingkat akar umbi untuk sama-sama meratapi kekecewaan dan ketidakpuas hati mereka????  .. Adakah adil dan sepadan dengan apa yang dialami Anwar Ibrahim pada tahun 1998 apabila rakyat sendiri bangkit kerana secara tanpa disuruh dan dipaksa tidak berpuas hati cara layanan diberikan kepada pemimpin yang sebelumnya itu berjawatan sebagai orang nombor dua negara?????

Dimana justifikasi mengatakan parti baru cetusan idea G18 bakal mencetuskan suatu gelombang Reformasi 2.0???? ... Dimana?????

Kena terima realiti betapa rakyat tidak mudah tersilau dan terpukau dengan slogan-slogan hebat .. rakyat akan hanya terpikat dan kagum dengan peristiwa-peristiwa hebat yang menggoncang jiwa dan minda mereka.

Tumpas dalam pemilihan perebutan jawatan ditangan perwakilan mengikut cai tanpa dipaksa siapa yang patut dipangkah dikira suatu peristiwa hebat?????

37 comments:

  1. Ni suma poyo haaktuuuiiiiih. ......

    ReplyDelete
  2. Hadi dah pesan....kamu akan tenggelam...
    bang non pon dah nak tenggelam..
    Ini kan pulak geng kucewa rajuk mcm pondan..
    Hehehe...nasib le kamu..

    ReplyDelete
  3. Kalah claim dizalimi. Tski dipecat untuk diganti oleh anuar tak zalim. Antara alasan apasal tski dipecat kerana tak mengikut arahan dikatakan adil. Orang lawan president tapi tak dipecat dikatakan zalim..

    Aku rasa gang18 ni hangpa terpijak slipar jepun depa, mau juga dituduh zalim. Nak halau hj phahrol dari Pasma okey. Itu member sendiri tu.

    Ini G18 memang gila kuasa power

    ReplyDelete
  4. Kah kah reformasi...rindu plak rasanye dah lama puak2 jubo dak berhimoun di sogo....time nk raya ni la bagus beruk2 reformasi jubo nak himpun depan sogo.....reformasi...reformasi...puiiiii

    ReplyDelete
  5. Me ngaku Professional tak Sunnah... tak Syarie...!!!!!!!!

    bila ketua kata kukuhkan benteng pertahanan.... mereka tinggalkan kubu pertahanan bagi memanah musuh yg datang menyerang....

    dah buat kesalahan tak pulak nak akur dgn kesalahan dan tak mau nak mohon maaf ke ketua@pimpinan

    pi kutip pulak panah, lembing dan tombah dan menyerang ketua dan pimpinan bersama-sama musuh dari belakang....

    puak2 durjana bermain api, kepada ketua@pimpinan bila mana pimpinan diserang...!

    tu umat Islam jadi keliru dan haru-biru....

    pi ambil perkataan dan dipropagandakan@promosikan patutlah menjadi kalangan orang tewas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini geng yg meninggalkan bukit uhud ketika peperangan zaman rasululah...akibatnya islam kalah...geng ni memang patut di pancung

      Delete
  6. Umngok dari pemimpin sampai macai suka makan duit haram. Kantol lg kes Mara di Australia. Rasuah halal bila Umngok buat...dah sebati darah mereka dengan wang harap...lihat shj zuriat mereka yg lahir dr duit haram.....Umno dan Haram berpisah tiada. Itu pun PAS masih lg nak percaya? Tak faham aku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahhhh anuar dulu umno juga. Dia bukan berhenti tapi dipecat.

      Kalau bukan sebab dipecat takda hal LA dia nak resign.

      Pakai fulus, takkan Dah lupa anuar pakai fulus lawan ghaffar baba awal tahun 1990an.

      Tak lehhhh jawab. Bowdow

      Ron Jeremy
      Keadilan Batu Road

      Delete
    2. Nabi dulu pun jahiliyah jugak bangang ko ni

      Delete
    3. Klw bang non tak dipecat dan ikut kepala otak terencat bang non nak ambik loan imf..malaysia dah lama bankrup mcm greece

      Delete
    4. daPIGS dan Haram berpisah tiada. Itu pun jebon masih lg nak percaya? Tak faham aku

      Delete
  7. Sesama pass pun tak.leh caya...ahqkss....jubo ooo jubo...

    ReplyDelete
  8. Gabungan G18-PKR-DAP akan lebih mantap dan bersatu untuk mengalas harapan rakyat menumbangkan kerajaan UMNO BN.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kite tgk sapa yg dulu tumbang kah kah...mat sabun syiah ka atau bang non plural yg tumbang...kah kah

      Delete
    2. Dua2 dah tumbang..
      tunggu g18 pulak tenggelam..hehehe..
      aman malaysia

      Delete
    3. Hancurkan dulu daPIGS dan jebon2nya. Lepas tu barulah tumbangkan UMNO.

      Delete
    4. Pas bukan lawan kpd Dap dan jebon2nya..
      jgn berangan terlebih pulak nak lawan umno...
      setakat Dap pon Pas tak lepas....x payah berangan lebih le..

      Delete
    5. Dgn Dap pon Pas tersentot tolu..
      ada hati nak lawan umno...
      sesungguhnya umno tidak pernah memberi pukulan maut pada Pas...
      klw tak dah lama Pas almahrum..

      Delete
  9. Aku sungguh tak faham dengan dirimu ohmak kau. Menda senang, menda mudah pun kau tak boleh mikir. Hanyutlah kau bersama kem kem ulamak tersohor tu, aku tunggu jer hassan ali dengan abam nasa di jemput. Kelantan bakal menjadi hak milik parti baru nampaknya. Antara bn atau g18 de gang. Tak caya tengoklah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. G18 ada kembar Siam namanya Srmangat 46. Dah lama mamposssss. Kubur pun yilek.

      Ohhh yaaaa takkan kiorang lupa. Dulu Anuar pun umno. Bodohhh punya macsi. Itu pun tarak tau

      Delete
    2. PKR dan jebon selagi jadi budak suruhan daPIGS kau ingat ada ke melayu nak sokong korang ni.

      Delete
  10. Ommakkau ni cpga mcm maslan.paham2 jela.kagkahkah

    ReplyDelete
  11. Alooooo brader tak setuju baca Meloyawaves oleh tulang besi ( tolang Basi)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malangnya berapa tahun yg lepas Meloyawaves termakan bihon sop Pasmacha ni. Tu bahlul sampai sekarang

      Delete
  12. Kes terbaru MARA tak perlu bincang sebab ianya tidak melibatkan akidah kot...???

    Yang penting bagaimana nak menambahkan lagi gelaran Jebon kpd yg layak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. G18 ada kembar Siam namanya Srmangat 46. Dah lama mamposssss. Kubur pun yilek.

      Ohhh yaaaa takkan kiorang lupa. Dulu Anuar pun umno. Bodohhh punya macaii. Itu pun tarak tau

      Delete
  13. Nak kata parti baru akan bertahan 2,3 tahun je xpe janji ulama munafik akhir zaman dapat dihapuskan..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak hapus ulamak ape jadahnye...
      Nak harap geng G18 yg kuciwa rajuk mvm pondan yg nak tenggelam tu..
      Berangan la ko...

      Delete
  14. Kata parti baru xtahan lama.tp awat ulamak2 dan omakkau awal2 dh kecut telo..ops...omakkau xda telo.kihkihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saja je nak bagi parti baru ni perasan syok sendiri...
      yg pasti mereka2 ini yg kecewa rajuk mcm pondan akan tenggelammm

      Delete
    2. tak siapa yang takut dan kecut kecuali daPIGS dan kuncu2nya sahaja. takut tapi buat2 berani

      Delete
  15. tak payah sebut G18. patut sebut GK = GengKecewa

    http://bankami.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kia panggil Pasma+g18 sebagai PasmaFrust

      Delete
  16. Sapa nk masuk syurga teruslah kekal dalam pas..ngeh3

    ReplyDelete
  17. Geng 18 harapkan puak malaysiakini malaysia insider jer tolong promotkan gerakkerja diaorg ... portal Melayu/islam pandang sebelah mata je....

    ReplyDelete
  18. Omakkau
    Apakkau
    Ahkau
    Tembakau

    ReplyDelete
  19. REFORMASI IS DEAD....Yg tinggal semua kelam kabut....UMNO kelam kabut....MIC kelam kabut....PKR kelam kabut.....PAS kelam kabut.....MCA & GERAKAN boleh tutup buku....DAP sedang ambik saki baki org Melyu..utk dijadikan umpan undi Melayu.....Tahniah DAP kerana berjaya pecahkan org Melayu....divide & rule....pecah & perintah.....ahli PAS akar umbi fikir baik2.

    ReplyDelete