KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Monday, 29 June 2015

G18 BAKAL HADAPI KESUKARAN BILA BERDEPAN PRU KE-15 KATA PENGANALISIS POLITIK



Kumpulan progresif yang disingkirkan dalam kepimpinan PAS sewaktu pemilihan lalu mungkin berdepan tempoh yang sukar pada pilihan raya umum akan datang jika mereka memutuskan untuk menubuhkan parti.

Penganalisis politik Wan Saiful Wan Jan berkata ini kerana kumpulan konservatif lebih banyak menguasai sokongan akar umbi berbanding parti baru itu.

"Saya rasa ia akan menjadi cabaran sengit kepada setiap orang. Kumpulan konservatif dalam PAS mempunyai sokongan akar umbi, manakala parti baru mungkin tidak mempunyai sokongan yang mencukupi, belum lagi.

"Ia bergantung kepada sejauh mana cepatnya kumpulan progresif menubuh parti baru dan bagaimana cepatnya mereka membina momentum ke arah pilihan raya umum akan datang. Tetapi kelemahan mereka akan terjadi pada jentera akar umbi," kata Wan Saiful.

Beliau menjawab soalan berhubung peluang parti Islam baru akan melonjak lebih berbanding PAS dan Umno pada pilihan raya umum ke-14 kelak.

Parti baru yang sedang difikirkan oleh pemimpin progresif PAS, sebagai tindak balas kepada apa yang mereka mendakwa menjadi "semakin tertutup" dalam kepimpinan baru PAS.

Mereka yang dikenali Harapan Baru atau Gerakan G18, katakan sebuah parti baru, jika dibentuk, akan menjadi lebih terbuka dan inklusif daripada PAS, dengan membuka keahlian kepada bukan Islam.

21 comments:

  1. Mana kau tau oamak kau.G18 pun beluam apa2 kau dah meroyan,pelik kan ,kau jangan takut kalau G18 ditubuhkan kau jaga khaldi kau je dan kau usahakan lagi agar Pas bergabung dengan Umno .pasti khaldi akan berjaya jadi MB .dan tolong tanya penganalisis tu mana dia tahu benda belum terjadi ,cakap kat dia tak payah buat kajian lah,biarkan G18 tubuh kita sama2 tenguk nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bulan Ramadhan, jgn maki hamun. banyakkan zikir

      Lebai Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Originel

      Delete
  2. OMAKKAU adalah Prof Serba Tahu...Apa yg Hj Hadi dan ULAMA SASAU buat semuanya betul, apa yang orang lain buat semua salah dan menyusahkan. Tahi Cirit Hj Hadi boleh dibuat KRIM SERI MUKA (awet muda) manakala air kencing Hj Hadi adalah minuman isotonik; begitulah pemikiran Blogger OMAKKAU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bulan Ramadhan, jgn maki hamun. banyakkan zikir

      Lebai Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Originel

      Delete
  3. Bulan puasa nih...taubat lah OMAKKAU...beria2 sangat nak khalid jadi mb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bulan Ramadhan, jgn maki hamun. banyakkan zikir

      Lebai Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Originel

      Delete
  4. Mengapa tulisan Omakkau seperti orang meroyan jee ? Apakah Khalid beria upah yg lumayan utk buruk2 Azmin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bulan Ramadhan, jgn maki hamun. banyakkan zikir

      Lebai Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Originel

      Reply

      Delete
  5. Jeff dah bertaubat ke? Tak jual daging segar b*** lagi?



    Sekadar bertanya....

    ReplyDelete
  6. Kalau ada pemimpin jenis macam ni (G18) mana mana organisasi pun akan punah ranah kerana perjuangan yang tidak ikhlas. Ingatlah perjuangan seseorang Islam itu bukan untuk dunia saja bahkan mencari keredhaan Allah bukan keredhaan manusia .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni sekor lagi hamlau Nak Jadi Tuhan...Semua dia tahu dalam hati orang berjuang iklas atau tidak....terminum kencing Haji Hadi kut mangkok ni....

      Delete
  7. DAMACAI PAS masih nak tegakkan benang basah. Kesian sungguh.

    ReplyDelete
  8. Kesian macai DAP ni sanggup berpalut dengan orang lain dari saudara sendiri, seburuk-buruk seseorang Islam itu tetap saudara kita tatapi bukan Islam itu sebaik mana pun bukan saudara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa la ekau ni...berfikiran otak terbantut...hari ini dia kapir...esok dia terpaut hati akan keindahan budi bahasa dan kusucian agama kamu lalu bersetuju jadi isteri...dari kapir jadi Islam yang syumul lalu masuk syurga bersama kamu. Jadi mengapa kamu harus tutup pintu hati untuk mendekati bukan Islam...elok pegi duduk dalam pondok saja tak usah hidup bermasyarakat....jangan diikut falsafah gila Azli Taliban atau Nasruddin Tantawi...beliau meroyan kerana bakal kehilangan kerusi MP Temerloh (undi bukan Melayu 40%)

      Delete
    2. Saya ada seorang sahabat Melayu Islam. Dia kuat menipu, tidak amanah, sering menerima rasuah, hidup berpoya-poya di karaoke. Sementara itu seorang lagi sahabat orang China DAP. Dia jujur bekerja, sering nenegakkan kebenaran, menolak rasuah dan membantu orang Islam yang di dalam kesusahan seperti banjir, kebakaran dan sebagainya. Dengan siapa saya harus berkawan? Adakah kerana saya Islam saya mesti berkawan dengan si Jahat tersebut? Sedangkan Rasulullah pernah menasihatkan umatnya supaya berhati-hati memilih kawan...pilih penyangak sebagai kawan, suatu hari kamu akan jadi penyangak juga.... hai fenin fenin....

      Delete
    3. Setakat geng G18 bukan Islam tak teringin nak buat contoh mereka buat macai ada la

      Delete
  9. G18 akan bungkus.

    Ketum suci akan perintah Malaysia.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sham TM,

      Pegi la masuk Tadika balik...bila adek dah dapat sijil baru datang sini balik k...

      Sekian, terima kasih.

      Delete
  10. Allehhh.......Itu kan pendapat Professor Kangkongan......Kalau udah jenis kangkongan itu, apa yang ditanya akan dijawab seperti kehendak yang bertanyakan soalan kerna memang itu sifatnya kangkong...tumbuhnya menjalar menyusur tebing.....mahu berdiri tegak tak bisa kerna lembik....tak punya batang yang tegak ngacheng.....

    ReplyDelete
  11. pegi mampos la dng G18...
    berjuang tak ikhlas..nak jawatan rupanya..
    bila kalah terus merajuk lari keluar parti...

    ReplyDelete
  12. Sebenarnya geng G18 ni dlm keadaan terkejut. Mrk ingat mrk kuat. Tiba2 kalah dlm pemilihan parti. Skg mrk masih dlm keadaan bingung & serba salah. Tapi krn ada jarum & batu api di belakang mrk, mrk pun terlompat2 & melatah. Nnt bila dah sedar, sudah terlambat.

    Mrk kata nak buat "Islam yg progresif". Ingat rakyat ni bodohkah? Islam memang dah progresif. Tapi utk ia progresif mesti ikut al-Quran & sunnah & cara faham para sahabat. Kalau sebut saja progresif tapi main ikut akai, itu bukan progresif, regresif namanya.

    Org yg keluar drp jamaah & buat jamaah baru yg sama adalah yg memecahkn jamaah. Org yg menecahkn ummah adalah yg paling buruk perangainya. Inilah yg dikatakn krn nyamuk seekor kelambu dibakar. Betui2 pak pandir.

    ReplyDelete