KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Friday, 19 June 2015

PARTI TAJAAN PASMA TIDAK AKAN KEKAL LAMA KATA BEKAS PENGARAH UMcedel.



Percubaan Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) untuk membentuk parti politik baru diramal hanya akan bersifat sementara.

Pandangan itu dikongsi bekas Pengarah Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMcedel) kini menjadi Timbalan Pengerusi Institut Darul Ehsan (IDE) Profesor Datuk Dr Mohamad Redzuan Othman.

Kataya, untuk kekal lama sesebuah parti perlu mempunyai tiga asas yang kuat, iaitu ideologi yang kukuh, sumber kewangan yang kuat dan mempunyai tenaga muda untuk menggerakan jentera parti.

Ujarnya lagi, di dalam sesebuah parti itu juga memerlukan ikon untuk anak muda mahupun ahli-ahlinya berbangga.

Namun, berdasarkan pengamatan Redzuan, beliau tidak melihat aura Presiden PasMa Datuk Phahrolrazi Mohd Zawawi mempunyai daya penarik.

“Siapa dia ni? Dia (Phahrolrazi) hanya dikenali di negeri Kedah sahaja. Bahkan, tidak semua orang Kedah mengenali dia,” ujarnya.

Redzuan juga menyatakan kekuatan sesebuah parti politik itu teruji apabila tiba waktu Pilihan Raya Umum (PRU).

“Jika sesebuah parti politik mampu untuk memenangi sebarang kerusi, bermakna parti tersebut boleh bertahan. Tetapi, jika dua penggal PRU masih tidak mampu memenangi sebarang kerusi, percayalah parti itu akan terkubur,” kata beliau lagi.

35 comments:

  1. X kisah la x tahan lama pun janji dapat heret ulama pil kuda dan UG masuk lubang kubur..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang jelas ialah pemimpin-pemimpin PASMAK seperti Fir'aunolrazi
      adalah badut-badut dan hamba abdi DAPig yang sedang berusaha memecahkan undi Melayu untuk melemahkan politik orang Melayu dan parti Islam PAS supaya parti DAPig boleh menguasai negara ini dan menukar negara ini menjadi negara seperti Singapura! Pada masa itu mungkin orang Melayu akan menjadi pelarian seperti orang Rohingya !

      Pengkhianat sahaja sokong PASMAK ! SOKONG BAWA REBAH !

      Delete
    2. Balik2 badut dap. Balik2 hamba dap. Tapi hakikat nya umno dan pas sangat takut pasma jd parti politik. Sebab nya mudah saja RANCANGAN PAS DAN UMNO NAK BERKAHWIN KANTOI.

      Delete
    3. Aku akan sokong pasma. Kenapa? Ada masalah ke?
      Selama ini aku pangkah pas Tak sangka pula yg ngaku ulama perangai lebih teruk dp umno. Aku lebih rela pangkah dap dp beri undi kat pengkhianat agama bertopeng serban besar. Sanggup tikam kawan yg berjuang hingga pas menang banyak kerusi DUN dan PARLINEN.

      Delete
    4. Anon 12:51 adalah pengkhianat yang sanggup menfitnah pemimpin PAS dan menjual negara demi kepentingan diri sendiri ! Begitulah ciri-ciri barua pasmadapig yang sanggup pangkah parti Zionis!

      Yang jelas ialah rakyat telah memilih ulama-ulama menjadi pemimpin PAS tetapi Anon 12:51 tidak dapat menerima hakikat ini. Eloklah dia dan pasmadapig pindah ke negara China komunis !

      Delete
    5. ko yang patut pindah arab saudi yg mengamalkan hukum islam. nl halau orang pulak.

      Delete
    6. Anon 15:09..
      kau balik pulang ke Jawa.....dasar jawa selangor yang ngak tahu usul diri...jawa Selangor cuma buruh kontrakan dibawa Malaysia sebagi hamba di ladang2 kepuanyaan 2 British..
      Bersyukur dan berterima kasih lah kepada orang Melayu... orang Jawa di selangor lebih baik orang Jawa di Cocos dan Christmas Island... menjadi hamba sampai ke tahun 80an..sekiranya tidak diselamatkan oleh kerajaan Australia...orang Jawa adalah bangsa yang masih diperhambakan sampai hari ini...
      Kau usah bermimpi mahu menjadikan Malaysia seperti Indon Sial..
      Jawa dan Melayu bukan dari ras yang sama....Untuk orang Jawa melacur harus..., mandikan anjing adalah ibadah jika berkerja sebagai amah kepada taukeh China ...arak makruh jika tidak memabukan...babi hutan boleh di makan kerna orang Jawa babi hutan itu chaleng

      Delete
  2. Calon Parti Cap Kunci pon boleh menang.

    Inikan pula parti yang boleh mewakili semua kaum.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengikut PASMAK mabuk ketum buat komen tahap pak pandir ! Sangat ramai calon cap kunci kalah dalam PRU dan PRK dan kehilangan wang deposit ! PASMAK sebagai badut dan barua DAPig akan kalah dalam PRU14 kerana kita semua benci pengkhianat !

      Delete
    2. Hati dh syg dap...apa2 ckp tuan guru sifu besar nujun u turn...kalah hadis dan quran...ckp tuan guru sifu besar nujum u turn jgk yg diikut

      Delete
  3. 'siapa dia ni?.....ha.hhaa..ha.... tadak sapa kenai pun sangat. kat kedah pun oghang tadak kenai...budak muda siap nak sepak lagi mengkalu jumpa.....pelingkup pas kedah ni.....udah udah la.....

    ReplyDelete
  4. Ini pendapat kangkung saja.parti pas sikulutut cakar pil kuda pun boleh bertahan walaupon kena patok ular dilobang yang sama.pasal kewangan parti cukuplah pakai tin milo untuk mengebas duit rakyat yang hendak menyahkan umno dari putrajaya walaupon akhirnya keputusan parti tidak mahu mengambilalih pemerintahan umno diputrajaya.Ideologi memang kuat pon siap ada amanat toghut kafir munafik tapi akhirnya yang dilabel kafir menjadi tidak sekapir mana pon.cukuplah pegi jepung dengan kuasa veto, nak hadir mesyuarat pr atau nak bentang hudud itu saya punya tahu.jangan bahaskan.

    ReplyDelete
  5. Omak Kau..,

    Kalau buleh, tukar lah wallpaper kat blog Omak Kau tuh.. La ni tinggal PKR ngan DAP je. X payah buboh gambar 3 bendera parti tu skali dah. PAS kan dah kuar dari Pakatan Rakyat sb la ni PKR ngan DAP sj yang duk bepakat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dap pon tunggu masa nak berambos g penang..

      Delete
    2. Selagi aku ada DAP akan terus kukuh bersama PKR.

      Delete
    3. @ Anon 9:24,

      Yang isytiharkan PR telah mati ialah DAPig yang bererti hanya DAPig yang telah berambus keluar dari pakatan!!

      Delete
  6. Kekuatan Pasma terletak pada DAP yang akan membantu dari segi kewangan. Akidah mereka Putrjaya. Kalau dapat Putrajaya jadi alat wayang kulit DAP sebab dah banyak terhutang budi.
    Tujuan Pasma adalah menentang PAS supaya suara Islam di mandulkan. Lihat betapa liciknya gerakan kaum salibiah dalam DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila pakaran rakyat pr pengsan (pendapat pas) pada masa itu mca, mic, parti sabah sarawak dan dap tepok2 amai2 belalang kupu2?.hang ni bodo tak bertempat cuma pandai menyalahkan orang yang tidak berkenaan.kenapa haji serban beramanat mengkafirkan umbo tu maksom sangat sehingga boleh simpan dosa pada orang yang dia boleh pilih dengan kuasa veto? Hang ini umpama orang berpengaruh yang tidak bertanggungjawab mengeluarkan statement tidak membina dan biarkan pro dan kontra bercakaran.

      Delete
    2. Amat benar anon9:27

      Delete
    3. Nak tegak Islam kepala bana apa kalau asyik mencela sesama ahli.

      Saya pon malu apabila Sdra Bala meminta ulamak PAS, tunjukan ayat mana dalam surah Al Quran yang membenarkan kita mencela sesama Islam tak tentu pasal.

      Lagi pon Putrajaya bukan matlamat PAS.

      Kalau tak kuasai Putrajaya, macamana nak melaksanakan Islam secara lebih menyeluruh.

      Jadi NGO la lagi senang.

      Sekian, terima kasih.

      Delete
    4. Kalau jadi ngo macam mana nak perintah malaysia. Memang kami orang2 Islam yang berpegang pada perjuangan Islam hendak menguasai putrajaya TAPI perlu berlandaskan syariat, TIDAK BOLEH bertindak melulu ( e.g bersekongkol dengan harbi dapigs dengan menjadi budak suruhan mereka). Kalau sebelum sampai putrajaya pun si dapigs tu dah tolak mentah2 RUU ( belum bentang dan bahas pun lagi ) kalau dah kuasai putrajaya ( baca kuasai polis dan tentera ) tak pasal2 habis le parti pas kene ban macam jadi dekat ikhwanul muslimin mesir.

      Delete
  7. Siapa dia ini suka2 cakap merapu macam suka2 melabel orang apa saja.cuba orang ini pakai serban juai agama.dengan juai agama mungkin orang boleh percaya walaupun sedikit saja sebab semua orang faham agam bukan untuk mengawal orang lain tetapi untuk mengawal nafsu diri sendiri.jangan saja dia buat uturn dengan pendapat semberono dia.akhirnya dia memperkudakan semua orang dengan pendapat semberono gila talak cina buta dia seumpama bohong sunat dengan golongan yang dilabel kafir macam dapig.tidak salah ikut agam tapu salah ikut prinsip...yg penting ada kuasa veto dalam parti tanpa negeri ditadbir.tidak rugi juga kalau hilang negeri tadbiran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku rasa kau ni bukan melayu although you are trying hard to look like one. Do you belong to the group known as the " red bean army " ?

      Delete
    2. Red bean bread so yummy so tasty

      Delete
  8. Sekarang jangan nak kata PR jer bergolak.....apa dah jai pada BN.......mic dah berebut kuasa.....Jangan cakaplah......ini politik Malaysia semus bolih jadi......jadi penyamun bolih....perompak bolih....peembdek bolih.....jijik aku

    ReplyDelete
  9. Kelantan melayu punya dap tak perlu jawatan
    Kedah melayu punya dap tak perlu jawatan
    p.pinang pun melayu punya pas tak perlu letak jawatan!

    ReplyDelete
  10. Sembang banyak x guna.. tggu dan lihat apa yg berlaku nanti. Kita sama2 tgk apa taktik parti masing2. Cukup time ngundi, itu jam mmg aku tau la nk pangkah parti mana.

    ReplyDelete
  11. PasMa mat sabun dan bahlolrazi...tak da.aura pemimpin lansung...muko jadi pemimpin badut DAP jadi anjing plural dam.syiiah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik mat sabun daripada hj hadi. Pemusnah pas ialah tuang presidengnya.

      Delete
  12. Kenapa takut sangat denganDAP. Bukan boleh tawan malaysia pon DAP boleh bertanding di 50 lebih parlimen je tu pon kalau semua menang boleh ke perintah malaysia.....melayu ramai2 masuk DAP gerenti DAP jadi melayu punya. Sekarang dah ramai melayu yg mula masuk DAP...DAP kuat dibeberapa tempat jer apa nk takut...

    ReplyDelete
  13. Ah ini suma poyo haaktuuuiiiiih. .......

    ReplyDelete
  14. Sudah-sudahla tu nak berpolitik korang neh....semua macam harom.....UMNO cam harom...PAS mcm takde hala tuju....PKR macam cibai lancau.....DAP lahanat komunis macam celaka.......lagi korang nak tambah azab dunia???? semua mcm lancau...biarla pahala puasa aku sia2 hari ni carutkan korang semua tahik politik....biar korang sedar sikit yang korang berpolitik tu sekor2 macam cibai nak penuhi tembolok diri sendiri...tak sedar2 lagi? mengaku je lahhhh........ptuihhh!

    ReplyDelete
  15. di jaman moderen ini masih ada sosok mat jenin
    mat jenin moderen berangan angan mau sabuah partai baru sabagai wadah ontok memperjuangkan iselam konon

    apa ... sosok mst jenin moderen jika tidak yakin dengan gerakan islam yang sedia ada silalah mengambil tali tambat di bumbung rumah dan hujung yang lain tambatlah di lehiag dan melompat terjun ke tanah.. lihatlah berapa panjang lidah anda akan terjelir

    Lidah yang suka becakap bohong menabur fitnah merata akan terjolor panjang keluar seperti lidah mereka yang elok elok dudok dalam wadah perjuangan islam tetiba menginginkan sesuatu yang baru pulak semata mata kerana tidak berpuashati kerana tidak terpilih dalam pemilihan kepimpinan

    kalau nak buat wadah baru ... namakan saja PERTI ORANG KECEWA lebih sesuai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang kecewa bukan parti PKR lho..yang kecewa Jawa Gembel aka Jawa Gepeng yang mengaku Melayu...mana sih ngak.kecewa lho....mana ndak nya...udah 100 tahun merdeka....masih sama juga....mereka yang punya uang, punya kantor dan mobil gede2...semua orang China. dan India..Melayu juga Jawa punya apa.....cuma punya rumak kotal, spedel Honda EX 7 atau proton jorok....kesian mereka lho...bangsa yang kecewa dan tertipu

      Delete
  16. 12.01 cakap apa nie.astagfirullah...

    ReplyDelete