KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Wednesday, 4 March 2015

ADAKAH KERANA TUIT INI PUNCANYA MENGAPA SEJAK KEBELAKANGAN INI HIMPUNAN ANJURAN PKR TIDAK MENDAPAT SAMBUTAN, SURAM, HAMBAR DAN SUAM-SUAM KUKU????




“Rakyat letih dengan asakan politik melampau. Terima hukuman. Muhasabah diri. Akui kelemahan. Maju ke hadapan. Tumpu rakyat bukan kerabat.”

“Terima keputusan rakyat. Maju ke hadapan dengan dasar peduli rakyat bukan membuli rakyat demi kesejahteraan dan kemakmuran negara".

"Laungan reformasi harus bermula dengan bisikan dalam hati sendiri dan jangan mengheret rakyat jika diri sendiri gagal".

Masihkah ingat lagi akan kata-kata keramat ini di twitter kepunyaan Timbalan Presiden KeADILan merangkap Dato' Menteri Besar Selangor slogan PEMBANGUNAN BERKUALITI RAKYAT DIPEDULI selepas keputusan PRU 13 diumumkan?????

Mana mungkin rakyat boleh lupa .. begitu sekali secara terbuka DSAI diherdik dan dihina serta diaibkan.

Rakyat tersentap dengan kata-kata bisa ini kerana ketika itu Blackout 505 mau dianjurkan ... bukannya kata-kata semangat minta rakyat turun sebaliknya diluahkan rasa kecewa dengan belasah DSAI tanpa ada adab dan ehsan.

Rakyat tidak akan lupa sampai bila-bila.

Apakah Azmin Ali sewaktu dia mengeluarkan kenyataan pada tahun 2013, adakah dia juga bermaksud sindiran atau dia benar-benar membawa maksud ‘rakyat jangan lagi disusahkan’.

Apakah dia benar-benar membawa maksud ‘rakyat sudah benar-benar letih’..”

Pada 8 Mei 2013, apabila Parti KeADILan Rakyat menganjurkan perhimpunan “Blackout 505″ di Stadium Kelana Jaya, Azmin telah mengeluarkan kenyataan menyindir tindakan DSAI selaku Ketua Umum KeADILan itu agar bermuhasabah serta mengakui kelemahan sendiri atas kegagalan Pakatan Rakyat memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13.

“Gagal ke Putrajaya, salah siapa? Ikuti penjelasan dalam masa terdekat.” antara kenyataan Azmin dalam akaun Twitter miliknya yang dilihat seperti ditujukan kepada Anwar.

Katanya lagi, laungan reformasi harus bermula dengan bisikan dalam hati sendiri dan jangan mengheret rakyat jika diri sendiri gagal.

Kenyataan Azmin itu merupakan tamparan terhadap Anwar yang pada waktu sama malam itu Ketua Umum PKR sedang berucap di hadapan ribuan penyokong pakatan pembangkang di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya, bagi membantah keputusan PRU 13.

Dalam tweetnya lagi, Azmin turut meminta keputusan rakyat dalam pilihan raya lalu diterima.

Ketika itu rakyat pada umumnya tidak mempedulikan kritikan keras Azmin itu sebab Anwar masih bebas tetapi kini beliau sedang merengkuk kedalam penjara untuk kali kedua selama 5 tahun.

Apakah kini tempiasnya sudah mula memberi kesan sebab sejak kebelakangan ini terutamanya Demo Kita Lawan Depan Sogo tidak mendapat sambutan, hambar suam-suam kuku.

Pelandok boleh lupakan jerat tetapi jerat tidak mungkin akan melupakan pelandok ... begitu juga rakyat tidak akan dapat melupakan kata-kata keramat Tuan Hj Mohamed Azmin b Hj Ali ini sampai bila-bila.

31 comments:

  1. Nuar bersungguh-sungguh nak jatuhkan Khalid sbg MB. Khalid ni lurus. Dio kedekut duit rkyt Selangor tapi amat pemurah dgn duit sendiri. Bas jelajah yg nuar naik tu dtg drpd duit poket Khalid sendiri. HQ PKR yg berbulan-bulan tertunggak sewanya, Khalid yg bayar. Anak nuar kawin pun Khalid yg kluar belanjo. Nak tunjuk Khalid ni sahabat baik nuar. Nuar gunokan Rafizi utk serang Khalid pakai isu hutang Khalid dgn Bank Islam. Betul-betul pukimak punyo member. Nuar sendiri tahu bhw Bank Islam langgar terms perjanjian itu sobab Khalid menyatakan sokongan terbuko terhadapnya. Khalid siap melawat nuar di Penjara Sungai Buloh. Bilo langgar perjanjian, Khalid yg sue Bank islam. Tapi Rafizi punyo spin tunjukkan bhw seolah-olah Bank Islam yg sue Khalid. Ingat geng, Rafizi & the gang cumo menjalankan tugas yg diarahkan oleh nuar. Rafizi & the gang adolah barua nuar.

    Musim krisis MB Selangor juga adolah musim menceritakan perihal keburukkan peribadi Khalid Ibrahim. Story Khalid bukan kaki solat pun keluar. Sdgkan ado bukti mato yg nampak Khalid berjemaah solat subuh dokek masjid. Sangat kontradik. Kalau seorg muslim tu dah mampu berjemaah solat subuh kt masjid, agak mustahil muslim tadi itu mahu meninggalkan solat-solat fardhu yg lain. Ironinya, setiap serangan (samo ado peribadi atau tidak) terhadap Khalid, Khalid balas dgn senyuman. Khalid juga menyediokan pasukan peguamnya yg sedio menyaman setiap fitnah yg dilontarkan terhadapnya.

    Setiap kali demo korang jerit, Reformasi! Reformasi! Reformasi! Khalid Ibrahim tak ponah jerit pun perkataan Reformasi di jalanan. Tapi reformasi berjayo dilaksanokan di bawah pentadbiran Khalid kt Selangor. Ramai ahli PKR merungut tak dapek projek kek Selangor. Kalau Khalid bagi jugak projek kpd mrk dgn menolak faktor merit, mako apo bezo pentadbiran kjaan di bawah PKR dgn kjaan di bawah Umno? Takdo bezo, samo shj. Jadi takdo pointlah korang terjerit melaungkan perkataan Reformasi di jalanan. Itulah Khalid, org yg berjayo mengimplimentasikan jeritan reformasi di jalanan ke dlm bentuk perlaksanaan. Bukan mudah bai. Hati kono kering. Muko kono tobal. Kono tahan maki. Bilo ramai tak dapek projek atas tiket parti, fitnah yg dilemparkan kpd Khalid berlambak-lambak. Tapi Khalid steady dan terus buek kojo utk rkyt Selangor.

    Tapi nuar tak hargai kesemuo jaso-jaso Khalid itu. Malah sanggup tikam belakang Khalid semato-mato nak jadikan Wan Azizah sbg MB. Walhal nuar dgn Khalid adolah sahabat yg baik dan akrab. Bagi sesetongah org, tikam member sendiri drpd belakang adolah doso bosa. Fitnah member sendiri. Tikam belakang. Mengutuk member sendiri dopan org ramai. Tikam belakang. Mengeksploitasikan member sendiri utk kepentingan diri sendiri. Juga tikam belakang. Rakyat Msia nampak nuar sanggup dan sampai hati tikam belakang sahabat akrabnya sendiri. Kalau dosa ini kau dah sanggup buek, doso-doso lain apo tah laie. Lolap mato yolah kau buek. Ini persepsi umum bai. Kau jgn memain. Bilo persepsi umum ini tertanam dlm minda para pengundi (rakyat Msia), adokah nuar masih layak menjadi PM Msia untuk tanahair ini? Kalau dah member sendiri kau sanggup tikam belakang, org lain yg bukan member apo tah laie bai. Lobih parah drpd tikam belakang la jwb ey. Kau sanggup menanggung risiko memilih pemimpin (jadi PM) yg sedemikian rupo?

    Akhirnya Khalid mengundur diri dan Azmin berjayo jadi MB Selangor. Tapi reputasi PKR tercalar & terjejas teruk. Tidak mungkin pulih dlm maso yg singkat. Hadi dah semakin jauh hati dgn nuar. Bukan setakat jauh hati, malah bermusuh. Bermusuh la bilo tahu Pasma tercipto atas arahan nuar. Khalid sungguhpun gagap dan tak pandai berpidato, juga mempunyai ramai penyokong. Bilo Khalid dibuang 'kerakyatan' sbg ahli PKR, ramai penyokong Khalid pun ikut samo. Cumo tak isytihar je. PKR berpocah lagi. Tetapi kali ini amat teruk. Yg bagi pocah bukan BN tapi nuar sendiri. Betul ado faktor-faktor lain yg bikin lesu demo PKR pd arini tapi cukup dgn faktor nuar, abis gone trus demo yg mcm dulu. Yang tinggal berdemo utk PKR arini cumo mrk-mrk yg taksub kpd batang tubuh nuar shj.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Faham kisah Benar INI. Ketahuilah yg merosakkan PR dan PKR adalah Anuar Sendiri. Gampang politik paling suweyyy di nusantara.

      Cuma orang2 bodoh macam Addin. Greenboc, mso, PASMAcha, gang lilin dan Mamat gemok Malaysiawaves saja yg kena torak dgn jebon Anuar ni

      Mari kita bersama2 dgn TGHA untuk membawa obor obor reformasi

      Yg Benerrrrrr
      Jeff Ulu Bernam
      (Dulu Ulu Yam)
      Reformist yg Originel

      Delete
    2. Ha ha ha..ape tu?

      Baaaaaaa...Baaaaa...ape tu...

      BAAAAA...BAAAAAAAGAAAAAANGGGGGGG!!!!!!!

      Ape tu?

      BANGANG...ha ha ha

      Delete
    3. Anwar dah ke dalam tapi masih ada yg takut pada pengaruhnya hahaha...

      Delete
    4. begitu lah hebatnya anwar..... patutpun ramai yg jeles....

      Delete
    5. begitu hebatnya anwar....maka tak hairan kalau ramai yg jeles ...... dah kena hukum pun depa masih tak puashati lagi daa.....masih dok maki lagi la.....

      Delete
    6. dah dalam penjara pun orang masih takut.. apa daa

      Delete
    7. Puki mak lu......Ada otak simpan kat kepala, tapi kepala butuh. Banyakkan membaca dan mengkaji politik, baru boleh nak salahkan Anwar.

      Delete
    8. Skandal Bank Rakyat RM32 juta yang mendapat perhatian ramai tahun lepas kini diceritakan dalam sebuah buku berjudul "Membongkar Skandal Deepak & Bank Rakyat" tulisan Shahbudin Husin, yang dilancarkan hari ini oleh pemimpin veteran Umno, Tan Sri Sanusi Junid.
      Buku yang dikarang penulis blog terkenal itu menampilkan wawancara dengan bekas pengerusi Bank Rakyat, Tan Sri Sabbaruddin Chik, yang juga bekas setiausaha agung Umno.
      Dalam buku terbaharu Shahbudin ini, beberapa perkara dibongkar melibatkan peranan usahawan permaidani, Deepak Jaikishan dalam skandal Bank Rakyat.

      BACA TERHOT TERKINI DI:
      http://mimpi-senja.blogspot.com/2015/03/bekas-setiausaha-agung-umno-dedah.html

      Yg Benerrrrrr
      Jeff Ulu Bernam
      (Dulu Ulu Yam)
      Reformist yg Originel

      Delete
  2. ARTICLE TER-LATEST DARI TULANG BADAK@ MURTABAK WAVES
    MONDAY, MARCH 2, 2015
    Mungkinkah Pihak Lilin Sendiri Yang Mahu Jatuhkan Haji Anuar?

    Siapakah yang sebenarnya mahu menggulingkan Haji Anuar?

    Gegak gempitajuak-juak reformist Jeff Ulu Yam menghalau orang dari parti sedangkan beliau sendiri hanya menjadi ahli PAS tahun 2000.

    Dia jadi warrior reformist pun atas hubungan rapat dengan biras.

    Jeff Ulu Uam pula belum lahir lagi waktu Tok Guru Nik Aziz meminta Dato Asri melepaskan jawatan Presiden (YDP Agung) secara terbuka dan dilaporkan oleh Berita Harian pada bulan Februari 1982.

    Tapi dia boleh membuat jangakaan PR akan berpecah.

    Tidak hairanlah Jesse Labu mengarahkkan beliau memberhentikan cirit birit mulut.

    Komen-komen grassroot di blog Omak Kau pula menjadi corong pembesar suara kepada reformist2 taraf bawah PKR ini seperti Jeff Ulu Yam dsbnya.

    Ia mungkin kerana gang lilin sendiri mahukan perpaduan PASMAcha-PKR menjadi realiti satu masa dulu.

    Namun, siapakah sebenarnya yang mahu menjatuhkan Haji Anuar.

    Mengikut sumber dalaman reformist yang Tulang Badak dapat mula2 usaha menjatuhkan Anuar sebenarnya sedang rancak berlaku di kalangan geng lilin sendiri.

    Mengikut sumber dalaman tersebut, Gang Lilin sudah hilang kesabaran dengan Haji Anuar bin Ibrahim.

    Walaupun Haji Anuar menyokong agenda Perpaduanwang dgn PASMAcha namun dia amat lemah dalam mengorak langkah ke arah perpaduwang.

    Puak2 Lilin sudah semakin bosan menunggu dan kesabaran mereka semakin hilang.

    Namun, mereka telah mendapat nafas baru dari piihak2 baru di Shah Alam.

    Tidak hairanlah panggilan mahukan ANuar naik ke Majlis Tertinggi datang dari kawasan Pandan dan bukan dari KAwasan2 yang dilihat pro bersahabat dengan PAS.

    Gang Lilin begitu yakin sehinggakan tidak pernah budak hingus PASMAcha dilayan sebegitu baik dan halus seperti yang dilayan kepada boss PASMAcha sekarang.
    Jadi, siapa sebenarnya yang hendak menjatuhkan Haji Anuar?

    Maklumat dalaman Reformist yg Tulang Badak dapat Haji Anuar hanya akan dinaikkan pangkat sebagai President. Timbalan Presiden akan ditolak ke Ketua Am serta orang lain dari Pahang akan mengganti Hajjah Jijah sebagai Presiden.

    Sejurus selepas itu agenda Perpaduang akan diisytiharkan dengan dimulakan oleh gang lilin dan ahli2 akan dipaksa tunduk.

    Panggilan Jesse Labu adalah mahukan Haji Anuar menjadi presidnet, sebuah jawatan yang lebih tinggi dari De Facto.

    Bagaimanakah itu dikatakan menukar Presiden?

    ReplyDelete
  3. Baik sungguh Hari TSKI. Walaupun dia di aniayakan oleh Anuar Dan gang lilin, dia masih berdoa untuk Anuar Beraheem. Sila baca

    SHAH ALAM: Former Selangor Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim offered his prayers and expressed hopes that the family of opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim will be given strength in facing Anwar's sodomy conviction today.

    In an immediate response to the Federal Court upholding the Appeal Court's conviction of Anwar sodomising his former aide Mohd Saiful Bukhari Azlan seven years ago, Khalid said he believed both parties had been given adequate space to provide their arguments and explanations to the court.

    ReplyDelete
  4. Benar tuit tuu...ponek badan dan buang masa. Elok budak-budak melayu desak Azmin buat skim bantu anak-anak melayu beniago !

    Anak cino dah di asuh bilo colik mato. Anak India kojo kogheh. Anak melayu asyik yo main dam ....

    Sodar dighi la woooi anak2 melayu !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maae,

      You r the man. Betul cakap kau tu. Tengok penyakit jiwa gila kuasa ni berjangkit. Tak percaya pi check otak TuLang Besi Malaysiawaves. Dok support Abyar , otak pun Dah making fius.

      Delete
    2. Maae...kat kajang melambak2 budak2 melayu macam ko sebut tu... Cumanya...tak tau la apa tindakan menteri belia nak mengatasinya. Abis sekolah kerja tak ada, last2 main dam. Kat kajang melambak2 maae!! Kalu ko free, tolong la bagi tau ketua pemuda parti ko tu...

      Delete
    3. Kajang bandar liberal...takat main dam apa la sangat...nak main gro/pelacur cina pun bersepah kat kajang tu...

      Delete
  5. Ceramah PR
    DAP..siap duit,pentas
    PKR..sedia badut,tukang karut
    PAS...penonton,gulingx/pekik lolong
    La ni no 3 tu dah tak ada,harapkan kerusi kosong ajalah.Memang haru biru parti kau ni Din,ahli kena gantung pun bolih beri ceramah.Patutlah KETUM kamu masuk jail,lawyerxdalam parti kau bungkur kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas sedia tin milo untuk bagi anak bini makan

      Delete
  6. ak nyah juga dalam bahasa langgam biasa dikenali sebagai ‘pondan’ atau golongan transgender – Gambar Hiasan

    Kuala Lumpur: Golongan mak nyah yang ingin bertaubat perlu membuang segala perbuatan khurafat yang diamalkan terlebih dulu, antaranya pemakaian tangkal, pemujaan dan susuk bagi membolehkan mereka membersihkan diri sebelum memulakan penghijrahan ke arah kebaikan.

    Itu nasihat kaunselor yang juga bekas mak nyah, Mohd Khariri Ramli, 37, yang menyarankan kepada golongan itu supaya meninggalkan perbuatan khurafat, sekali gus menyucikan diri daripada perkara yang mensyirikkan Allah.

    Beliau yang juga fasilitator dalam membimbing golongan mak nyah berkata, penghijrahan aspek rohani atau dalaman perlu dilakukan dengan mendekatkan diri dengan Tuhan serta memperbanyakkan ibadat.

    “Saya tidak nafikan mungkin ada segelintir mak nyah yang langsung tidak mengetahui hukum-hakam agama. Jadi, saya sarankan kepada mereka supaya pergi ke masjid atau mana-mana pusat pengajian agama untuk menimba ilmu.

    “Perubahan aspek rohani akan membawa kepada perubahan fizikal secara tidak langsung. Dalam kebanyakan bimbingan, saya menekankan aspek ini,” katanya ketika dihubungi Harian Metro, semalam.

    Harian Metro semalam melaporkan segelintir mak nyah sanggup menanam susuk pada beberapa bahagian sendi semata-mata ingin mendapat perhatian lelaki dan membuatkan mereka bergerak persis wanita tulen.

    Penggunaan susuk lemah sendi itu didedahkan oleh seorang mak nyah dikenali sebagai Salleh, 56, yang pernah menggunakan susuk itu 30 tahun lalu semata-mata ingin memenuhi impiannya menjadi seperti wanita.

    Mohd Khariri turut mengakui kebanyakan golongan mak nyah mempunyai ‘daya penarik’ kerana memakai pelbagai ritual amalan khurafat terutamanya tangkal dan susuk untuk melariskan diri.

    Menurutnya, ritual khurafat itu pernah diamalkan dirinya, namun dia membuang segala amalan songsang itu selepas kembali ke pangkal jalan dan mendalami agama.

    “Saya nasihatkan kepada golongan mak nyah yang ingin kembali ke pangkal jalan supaya kuat dan berazam untuk meninggalkan segala perbuatan songsang termasuk ritual khurafat.
    “Pengamalannya bukan saja memakan diri, malah turut bertentangan dengan syarak,” katanya. Harian Metro

    ReplyDelete
    Replies
    1. pondan2 telah mendapat sokong dari anwar dan ambiga macam mana dia orang nak berubah kalau ambiga siap bagi peguam untuk mebela dia orang sekiranya di masuk ke mahkamah contoh mahkamah di negeri9 ngo2 bawah ambiga sangup bagi peguam untuk pondon ini

      Delete
    2. masa PRU pondan pun pangkah amno

      Delete
    3. ARTICLE TER-LATEST DARI TULANG BADAK@ MURTABAK WAVES MONDAY, MARCH 4, 2015

      LELAKI NEGRO TERKEJUT APABILA KEMALUANNYA TIBA-TIBA BERCABANG DUA. Perkara ini berlaku di California............

      Baca terus di:
      http://mimpi-senja.blogspot.com/2015/03/bekas-setiausaha-agung-umno-dedah.html


      Yg Benerrrrrr
      Jeff Ulu Bernam
      (Dulu Ulu Yam)
      Reformist yg Originel

      Delete
  7. Azizah kena pecat azmin dari PKR....pecat azmin musuh dlm selimut......musuh yg menikam kawan demi kuasa ....pecat azmin segera....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musuh reformasi adalah anuar lahh. Confirm yg pecat TSKI, bikin PASMAcha, gantung Che Gu Bard, penaya Allayarham TGNA dll, itu semua kerja Anuar tu

      Delete
    2. Yg jahat macam jin afrit tu Anuar, Azmin cuma dapat labs bergolek lepas agenda mat Matang gagal.

      Kpd pemimpin PAS. Kalau family Anuar cari korang, korang cakap sori kak...we all busy okey

      Delete
    3. 22.44....hang ni jin afrit ker?

      Delete
  8. Sebuk pasal anuar lupa pulak tak sampai sebulan lagi GST mula. Fuhhhh...
    Apa benda yang naik harga, apa benda yang turun harga, kita masih tak tau jugak.
    Alangkah eloknya kalau ada yang tolon bagi maklumat lengkap.

    Contohnya:
    Senarai barang yang akan naik:
    1. komputer
    2. buku
    3. telefon bimbit
    4.
    5....

    Senarai barang yang akan turun:
    1.
    2.
    3.......

    Senarai barang yang akan kekal:
    1. belacan
    2. budu
    3. ikan kering
    4......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman Rasulullah dulu, orang Islam bayar zakat (jika mampu) dan orang kafir bayar cukai. Zaman kita sekarang, orang Islam bayar zakat, bayar cukai lagi manakala orang kafir bayar cukai sahaja.

      Apa hukumnya dalam Islam sekiranya kerajaan mengenakan cukai ke atas orang Islam sedangkan mereka telah menunaikan zakat. Pencerahan pls....

      Delete
    2. Di dalam mazhab ahlu sunnah wal jamaah, hukum ini bukan sahaja terlaksana antara individu dengan individu, tetapi ia juga terlaksana antara kerajaan dengan rakyat. Dalilnya cukup jelas daripada realiti berikut:

      1. Pesanan nabi kepada Muaz bin Jabal sewaktu beliau diutuskan ke Yaman sebagai Gabenor. Baginda memberikan pesanan kepada beliau dengann kata-kata berbunyi: ”Awasilah harta-harta suci yang dimiliki oleh orang Yaman”. Harta-harta suci yang dimaksudkan ialah harta yang dimiliki bukan bahagian zakat atau jizyah. Dalam riwayat Bukhari menyebut dengan lafaz: takutilah (daripada mengambil) harta-harta mereka yang suci.

      2. Arahan Umar Abdul Aziz (Khalifah dari tahun 99H-101H) kepada semua gabenor supaya menghapuskan semua cukai kecuali ia mempunya nas daripada al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW. Cukai-cukai zalim ini telah dikenakan sebelum ini khususnya pada zaman Hajjaj Yusof At-Thaqafi yang terkenal dengan kezaliman pemerintahannya di Syam, Iraq, Mekah dan Madinah dari tahun 70H – 95H.

      Di dalam kitab Al-Bidayah wa An-Nihayah karangan Imam Ibnu Kathir menceritakan, tatkala Saidina Umar Abdul Aziz menjadi Khalifah, beliau memerangani pemimpin-pemimpin zalim sebelumnya yang telah mengenakan pelbagai cukai kepada rakyat. Antara salsilah pemerintah sebelum ini yang sangat dibenci oleh Umar Abdul Aziz ialah Yazid bin Mahlab, iaitu ipar kepada Hajjaj bin Yusof As-Thaqafi. Yazid bin Mahlab telah ditangkap oleh Adi bin Arthoh dan menyifatkan Yazid dan keluarganya (Mahlab dan Hajjaj) sebagai: “Mereka adalah pemerintah kuku besi dan aku bencikan mereka”. Saidina Umar Abdul Aziz memerintahkan supaya Yazid dipenjarakan sehingga semua harta orang ramai yang dikutip sebelum ini dikembalikan semula. (Al-Bidayah: m/s666). Pernah anak kepada Yazid bernama Makhlad meminta kelonggaran hukuman untuk ayahnya Yazid, tetapi Umar bertegas menyatakan bahawa ia tidak akan meringankan hukuman sehingga Yazid menyerahkan semua harta rakyat.

      Cukai hendaklah dikenakan ke atas orang-orang yang kaya sahaja dan ia langsung tidak harus dikenakan ke atas orang-orang miskin.

      Apabila kita meneliti pendapat yang mengharuskan pengambilan harta rakyat tanpa bersumberkan kepada nas, kita dapati mereka keliru antara pendapat ahlu sunnah wal jamaah dan syiah. Ya, sebahagian syiah membenarkan pemimpin-pemimpin mereka mengambil harta rakyat sekalipun tanpa sebab kerana fiqh mereka bersumberkan akidah bahawa Imam (pemimpin) adalah maksum. Berbeza dengan Ahlu Sunnah wal jamaah, yakni akidah kita pemimpin tidak maksum, maka pemimpin tidak boleh mengambill harta orang lain tanpa sebab dan berasaskan maslahah akal semata-mata tanpa dipandu oleh nas.

      Baca lagi di http://www.niknasri.com/?p=15028


      Yg Benerrrrrr
      Jeff Ulu Bernam
      (Dulu Ulu Yam)
      Reformist yg Originel

      Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin

      Delete
    3. Tk. Penerangan yg sangat baik tu. Tapi zaman ni mana depa rujuk pada Al Quran dan hadis tentang cukai2 ni. Perinsip yg di pakai kalau ekonomi baik kroni pulun habis2an. Kalau ekonomi jatuh pulun rakyat sampai pengsan. Pemimpin yang ikhlas untuk.bangsa dan ugama dah pupus. Untuk ugama ada sikit2 nampak dalam PAS. Tapi yg ikhlas untuk bangsa lansung tak nampak. Berebut membuncitkan perut ada le.

      Delete
  9. Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya katiman dari surabaya kerja tki di malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu..saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang bapak tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Bila butuh angka togel ghaib yg sudah kami buktikan hubungi MBAH WITJAKSONO DI 0852_2223_1459. ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinga
    KLIK=> BOCORAN ANGKA TOGEL

    ReplyDelete
  10. MAAF SAYA HANYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA ANDA YANG PENGGILAH TOGEL KALAU , AWALNYA ITU SAYA CUMA PENJUAL KERUPUK KELILIN YANG PENDAPATANNYA TIDAK SEBERAPA., SAYA PUNYA TIGA,ANAK DAN HUTAN KAMI PUN TAMBAH MENUMPUK, ANAK JUGA BUTUH BIAYA SEKOLAH,DAN AKHIRNYA SAYA DIPERTEMUKAN DENGAN NOMOR HP MBAH SURYO , DAN MENCERITAKAN SEMUANYA,AKHIRNYA SAYA DI KASIH ANGKA GHOIB 4D, ALHAMDULILLAH ITU PUN TEMBUS,DAN DENGAN ADANYA BANTUAN DARI MBAH SURYO , SEMUA HUTANG SAHUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARANG INI SAYA SUDAH BUKA USAHA SENDIRI!!! INI KISAH NYATA DARI SAYA DAN SILAHKAN ANDA BUKTIKAN. SENDIRI,BAGI YANG BERMINAT HUB MBAH SURYO DI NOMOR INI ; 082-342-997-888











    MAAF SAYA HANYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA ANDA YANG PENGGILAH TOGEL KALAU , AWALNYA ITU SAYA CUMA PENJUAL KERUPUK KELILIN YANG PENDAPATANNYA TIDAK SEBERAPA., SAYA PUNYA TIGA,ANAK DAN HUTAN KAMI PUN TAMBAH MENUMPUK, ANAK JUGA BUTUH BIAYA SEKOLAH,DAN AKHIRNYA SAYA DIPERTEMUKAN DENGAN NOMOR HP MBAH SURYO , DAN MENCERITAKAN SEMUANYA,AKHIRNYA SAYA DI KASIH ANGKA GHOIB 4D, ALHAMDULILLAH ITU PUN TEMBUS,DAN DENGAN ADANYA BANTUAN DARI MBAH SURYO , SEMUA HUTANG SAHUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARANG INI SAYA SUDAH BUKA USAHA SENDIRI!!! INI KISAH NYATA DARI SAYA DAN SILAHKAN ANDA BUKTIKAN. SENDIRI,BAGI YANG BERMINAT HUB MBAH SURYO DI NOMOR INI ; 082-342-997-888

    ReplyDelete