Saturday 7 March 2015

Hadiah Perkahwinan Anak PM Akan Di Salurkan Ke Beberapa Badan Amal Atas Permohonan Pasangan Pengantin



Tetamu kenamaan (VIP) majlis perkahwinan anak perdana menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak digalakkan menghadiahkan cenderahati berbentuk sumbangan wang kepada badan kebajikan dan pendidikan.

Anaknya Nooryana Najwa Najib, 26, dan tunang Daniyar Kessikbayev, 27, memohon tetamu yang ingin berbuat demikian menyerahkan dana dalam bentuk cek atas nama satu daripada organisasi-organisasi yang disenaraikan.

Saranan itu disertakan dalam kad undangan, yang berhias indah, ke majlis tersebut yang diadakan malam 28 Mac di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC).

Senarai lima organisasi tersebut dan akaun bank mereka diletakkan di dalam kotak berwarna emas dan putih yang mengandungi skrol nama tetamu.

Lima badan ini termasuklah Yayasan Orang Asli, yang dinaungi isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor dan Yayasan Amal Malaysia cawangan Sarawak.

Yayasan Amal Malaysia, NGO yang beribu pejabat di Batu Caves, Selangor, dianggap dekat beberapa pemimpin PAS.

Berdasarkan foto-foto kad jemputan perkahwinan, tiga lagi badan kebajikan dan pendidikan itu:

- Maahad Tahfiz al-Quran Qasimul Ulum (MATAQU), yang terletak di Batu Caves, Selangor

- Persatuan Kebajikan Anak-anak Yatim Islam Wilayah Persekutuan (Perkayatim), yang pernah dinaungi Rosmah.

- Rumah Jagaan dan Rawatan Orang Tua Al-Ikhlas di Puchong, yang dilawati oleh Daniyar minggu lalu.

Majlis perkahwinan anak sulung Najib dan Rosmah turut diadakan pada sebelah petang 29 Mac ini di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), sehari selepas majlis untuk tetamu kenamaan.

Mempelai itu juga dikatakan akan turut mengadakan majlis di kawasan Parlimen Najib di Pekan, Pahang.

Majlis bertandang ke Kazakhstan pula dijangka diadakan selepas majlis perkahwinan di Malaysia. Bagaimanapun butiran lanjut belum dapat disahkan.

30 comments:

  1. ikut suka la. kita pun tak hingin.

    ReplyDelete
  2. Sumbangan? Sumbangan apa pulak ni? Kena bawak sumbangan ke? Sejak bila pulak ada sumbangan ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih kurang "derma kilat" la tu......

      Delete
  3. Kawan aku masa kahwin kat kuala trengganu, bila aku huluq duit salam kaut kat bapak dia, bapak dia tolak dengan baik. Dia kata dia buat majlis kesyukuran untuk para tetamu yg diundang. Dia kata terima kasih sebab datang utk meraikan majlis anak dia. Majlis tu sederhana. Cuma ada 4mpat lima buah khemah, makan nasi dengan tiga empat lauk dan air sirap. Aku senyum aje tapi sikit rasa malu. Hebat betul bapak kawan aku ni walaupun dia dah 10 tahun pencen cikgu. Kawan aku pun tak ada lah nak sanding2 kat luar rumah sebaliknya sama2 sibuk layan tetamu yang datang. Dia kata sanding cuma buat dgn ahli keluarga bila semua tetamu dah balik.

    Tak ramai dah majlis kahwin yang buat macam kawan aku ni...

    ReplyDelete
  4. Ustazah, saya ingin mendapat penjelasan tentang hukum bersanding. Saya sangat keliru diantara hukum menjaga aurat wanita dan adat resam masyarakat Melayu. Ditambah pula dengan amalan setengah-tengah orang alim dalam masyarakat yang membenarkan anak-anak mereka bersanding. Mohon ustazah jelaskan.

    Syazwani, Batu Pahat, Johor.


    Utazah Shahidah Sheikh Ahmad (Timb. KW IKRAM Johor)

    Jawapan:
    Jazakillah kepada yang bertanya. Kerana bertanya adalah ubat kepada kejahilan/tidak tahu. Seperti sabda Nabi SAW yang bermaksud:”Penawar bagi yang jahil ialah bertanya”.
    Bersanding adalah budaya Melayu yang berasal dari budaya masyarakat India, bukan dari budaya Islam. Seperti yang telah dimaklumi, perempuan adalah perhiasan dunia yang wajib dipelihara kesuciannya, merupakan aurat yang tertutup berdasarkan sabda2 Nabi SAW, yakni wajib dipelihara dari sebarang pendedahan dan pempameran , demi menjaga dari fitnah pandangan mata lelaki2 yang fasiq yang ada penyakit didalam hati.

    Bersanding lazimnya mempamerkan wanita bersama pasangannya di pentas yang tinggi, yang boleh dilihat oleh semua yang hadir, tidak kira mahram atau bukan mahram, lelaki, perempuan, tua dan muda. Maka ini tentunya mendedahkan wanita itu kepada orang ramai seakan-akan pertunjukan dan pemeragaannya yang ternyata bertentangan dengan Islam. Ditambah pula dengan solekan yang sama sekali diharamkan Islam berdasarkan ketetapan al Quran dalam Surah Al Ahzab. Hilanglah di sini hikmah menutup aurat kerana telah berlaku pendedahan secara leluasa akan kecantikan wanita itu di khalayak ramai pada hari perkahwinannya, ia bertentangan sama sekali dengan kewajipan menutup dan menyembunyikan wanita tadi.

    Jika majlis persandingan tersebut dibuat secara tertutup (di hadapan keluarga terdekat/mahram), ia diharuskan. Ini kerana ada di antara adat yang masih boleh dipulihkan mengikut acuan Islam atau memenuhi tuntutan syarak.

    Tujuan asal majlis bersanding ini ialah untuk memperkenalkan pengantin yang bergelar raja sehari kepada orang ramai.
    Memang seharusnya mereka diperkenalkan sebagai pasangan suami isteri untuk menolak fitnah. Lebih-lebih lagi kebanyakan tetamu yang datang ke majlis walimah itu adalah bertujuan melihat dan menatap wajah pasangan raja sehari.
    Namun di dalam majlis yang penuh kemeriahan dan bersejarah perlu di pastikan agar syariat Islam tidak tenggelam dalam lautan kegembiraan, sehingga mengabaikan hokum Allah.
    Justeru, apa jua bentuk upacara majlis persandingan boleh diadakan tetapi dengan syarat persandingan itu hanya dikhaskan untuk ahli keluarga yang mahram sahaja. Dengan maksud
    yang melihat pengantin hanya ahli keluarga terdekat sahaja, dan pengantin perempuan menutup aurat dengan sempurna.

    Persandingan lazimnya melibatkan perbelanjaan besar, yang sudah pasti berupa pembaziran yang dilarang oleh Allah juga. Alangkah baiknya jika wang tersebut dibelanjakan untuk perkara yang memberi manfaat seperti membantu fakir miskin yang sangat memerlukan duit untuk perbelanjaan asas seperti makan minum, persekolahan anak dan sebagainya. Atau diinfaqkan sebagai sedeqah jariah yang pahalanya berpanjangan hingga ke alam barzakh, berbanding dosa yang dikumpul dengan perbelanjaan bersanding yang membazirkan.


    Firman Allah yang bermaksud: “Dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros yang melampau”.(Surah al-Isra’ 26)
    Seperkara lagi yang perlu kita renungkan, disebabkan manusia tidak mengambil berat terhadap syariat Allah maka hilangnya keberkatan dalam sebuah perkahwinan. Ini kerana manusia lebih ghairah menggembirakan orang ramai dan tidak menggembirakan Allah SWT.

    Kesimpulannya hukum bersanding pada asalnya adalah harus, namun hendaklah diperhatikan pelaksanaannya agar tidak melanggar syariat Allah seperti yang dibincangkan diatas.



    Wallahu ‘aklam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak kahwin, kahwilah...kahwinlah berapa kali pun asalkan guna duit sendiri. Jangan pulak kahwin tibai duit orang.

      Delete
    2. Klu x sanding sekalipun tetap haram sbb dah x tutup aurat.

      Delete
  5. Soalan
    Assalamualaikum....
    Saya ingin bertanya berkenaan dengan hukum bersanding di khalayak ramai
    dan adat merenjis ketika bersanding.
    Bolehka pihak tuan menjelaskan secara terperinci

    Jawapan
    Hukum bersanding adalah haram jika membuka aurat dan dipertontonkan kepada
    umum termasuk kepada yang bukan mahram dengan pakaian dan aksi yang boleh
    mendatangkan fitnah.. Di situ juga terdapat unsur agama Hindu yang mana
    kita tidak sedar.. Dalam hal meniru budaya dan amalan agama lain
    Rasulullah saw bersabda yang bermaksud; �Barangsiapa yang menyerupai suatu
    kaum itu, maka dia akan tergolong di dalam kaum berkenaan.�
    (Hadis Riwayat Abu Daud).
    Hadis di atas jelas menggambarkan larangan mengikut budaya atau adat
    bangsa dan amalan daripada penganut agama yang lain selain Islam.
    Walau bagaimanapun bersanding itu diharuskan selagi tidak melanggar
    syariat Islam seperti pakaian pengantin tidak mendedahkan aurat, tidak
    dipertontonkan kepada yang bukan mahram. tidak ada unsur khurafat dan
    syirik, tidak meniru agama lain, bukan untuk menunjuk-nunjuk dan tidak ada
    pembaziran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arwahnya tgna pun bersanding. Boleh check gambornya.

      Jgn la bising2. Diam2 sudahlah.

      Delete
    2. 10.34...orang macam ko ni la yang menyebabkan hukum Islam makin lama makin pupus.

      Delete
  6. Gua nak kongsi sikit panduan berkahwin ikut cara Islam. Sekarang ni gua tengok orang baru kawin banyak yang buat benda2 yang tak perlu buat. Contohnya macam cium dahi isteri lepas akad nikah. Dari ceramah Ustaz Azhar yang gua tengok di YouTube, benda cium2 dahi cium pipi ni tak boleh buat sebab bercium di depan khalayak ramai. Walaupun dah sah sebagai suami isteri, masih perlu menjaga adab supaya tak menggugurkan maruah.

    Ada juga yang mempersoalkan tentang Nabi mencium pipi isteri. Ustaz Azhar jawab yang Nabi cium isteri tu Nabi tak buat di depan orang ramai, tapi ada orang TERNAMPAK Nabi mencium pipi isterinya.

    Benda cium2 time kahwin ni dikatakan meyerupai cara orang berkahwin di gereja (Kristian). Orang dulu2 berkahwin, suami hulur tangan, isteri cium tangan suami. Sekarang ni dah buat cium pipi cium dahi. Tahun2 akan datang tak tau cium bahagian mana pulak.

    ReplyDelete
  7. Etika walimatul urus dari sudut pandang Islam:
    http://halaqah.net/v10/index.php?PHPSESSID=qdt2heh9ia57jeodecr1l8nsm7&page=297

    ReplyDelete
  8. bersanding, pelamin, makan beradab, berinai kuku, tabur beras semangat, campak beras kunyit, mengesan dara...ni suma ni kerja puak2 pompuan ni. Puak lelaki tak kisah sangat benda2 cam nih. Bagi puak lelaki yang lebih penting ialah nikmat malam pertama....heeee

    ReplyDelete
  9. Semoga pasangan ini tidak membela membelai serta mendukung dan mencium hanjing!!!!

    ReplyDelete
  10. Semua pandangan diatas bagus2 belaka.

    Kecuali mahkluk 10:51 diatas yang nampak bodoh sikit.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  11. Anwar ibrahim idola beruk2 malaysia tak bersanding...bwk lari anak dara org...kena kejar wan ismail siap bwk senapang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana nak padan ko tu UM Malay studies, anak kawan pakar dalam bidang ginekologi , obstetrik dan oftalmologi dari Ireland Royal College of Surgeons.

      Delete
    2. Bontot Negara memang suka cerita bontot-membontot nie! Kah! Kah! Kah!

      Delete
  12. Kalau cerita pasal kahwin ini bila lagi nurul izzah pilih calon suami yg baru, susah sangat pilih je omak kau itu dan ambiga boleh jadi juru nikah untuk nurul izzah itu, aku yakin pasti terbelik mata ahli pkr cemburu bekas suami nuruk izzah itu

    ReplyDelete
  13. Anak nak berancuk pun pakai duit rakyat! Menantu pula muka wanted kat Interpol. Besan dah kena tangkap! Kah! Kah! Kah! Apa punya sial Pieem! Kah! Kah! Kah!

    ReplyDelete
  14. Selama nie untuk melampiaskan nafsu, pasangan nie main bontot sebab takut mengandung! JADI MENGAPA UMNO, POLIS DAN KERAAA JAAAAN NIE TAK TANGKAP SEBAB MAIN BONTOT SALAH DALAM MALAYSIA NIE???????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib main bontot dengan Altantuya pun tak ditangkap. mengapa ye? sampai dibunuh dan dibom dengan kejam sekali?

      Delete
  15. Macam mana Najib boleh hidup selesa dalam keadaan banyak kejahatan yang dibuaatnya

    ReplyDelete
  16. Suruh Mak long jijah bakar satay Kajang jerr kat Jln TAR. Adun kipas satay tu. Satay Kajang okey. Aku gerenti Izzah tak bawa anjing sesi touch d dog. So please don't be khuatir

    Bayaran satay adalah dgnn lilin sajaaa ( macam token)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gila APA. Jijah kena check dulu dia ada aids ke tak.
      Tanak aku mkn.jangkit kang

      Delete
  17. Kawin dpt restu takpe...kawin lari mcm anwar dgn azizah sampai kena kejar dgn wan ismail..siap bwk senapang...naya

    ReplyDelete
  18. Rosemah kawin camana ye...masih berlaki tapi terkejar2 jantan najib .

    ReplyDelete
  19. Sama mcm mak ayah kau hehe

    ReplyDelete
  20. MAAF SAYA HANYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA ANDA YANG PENGGILAH TOGEL KALAU , AWALNYA ITU SAYA CUMA PENJUAL KERUPUK KELILIN YANG PENDAPATANNYA TIDAK SEBERAPA., SAYA PUNYA TIGA,ANAK DAN HUTAN KAMI PUN TAMBAH MENUMPUK, ANAK JUGA BUTUH BIAYA SEKOLAH,DAN AKHIRNYA SAYA DIPERTEMUKAN DENGAN NOMOR HP MBAH SURYO , DAN MENCERITAKAN SEMUANYA,AKHIRNYA SAYA DI KASIH ANGKA GHOIB 4D, ALHAMDULILLAH ITU PUN TEMBUS,DAN DENGAN ADANYA BANTUAN DARI MBAH SURYO , SEMUA HUTANG SAHUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARANG INI SAYA SUDAH BUKA USAHA SENDIRI!!! INI KISAH NYATA DARI SAYA DAN SILAHKAN ANDA BUKTIKAN. SENDIRI,BAGI YANG BERMINAT HUB MBAH SURYO DI NOMOR INI ; 082-342-997-888





    MAAF SAYA HANYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA ANDA YANG PENGGILAH TOGEL KALAU , AWALNYA ITU SAYA CUMA PENJUAL KERUPUK KELILIN YANG PENDAPATANNYA TIDAK SEBERAPA., SAYA PUNYA TIGA,ANAK DAN HUTAN KAMI PUN TAMBAH MENUMPUK, ANAK JUGA BUTUH BIAYA SEKOLAH,DAN AKHIRNYA SAYA DIPERTEMUKAN DENGAN NOMOR HP MBAH SURYO , DAN MENCERITAKAN SEMUANYA,AKHIRNYA SAYA DI KASIH ANGKA GHOIB 4D, ALHAMDULILLAH ITU PUN TEMBUS,DAN DENGAN ADANYA BANTUAN DARI MBAH SURYO , SEMUA HUTANG SAHUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARANG INI SAYA SUDAH BUKA USAHA SENDIRI!!! INI KISAH NYATA DARI SAYA DAN SILAHKAN ANDA BUKTIKAN. SENDIRI,BAGI YANG BERMINAT HUB MBAH SURYO DI NOMOR INI ; 082-342-997-888

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...