Wednesday 11 March 2015

KALAU PR PERINTAH NEGARA GST DARI 6% MENJADI 0% KATA RAFIZI RAMLI.




Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli berkata, cukai barang dan perkhidmatan (GST) sukar ditarik balik sekiranya sudah dilaksanakan kerana melibatkan kos yang tinggi.

Namun, katanya, sekiranya pembangkang memenangi pilihan raya umum ke-14,  kadar GST akan disifarkan.

“Satu cara hapuskan GST dan pada masa yang sama mengekalkan sistem perakaunan dengan memastikan kadar standard 6 peratus dijadikan kosong peratus, jadi semua tidak ada cukai.

“(Jika) Pakatan rakyat menang nanti, yang penting rakyat tidak membayar cukai. GST terus dilaksanakan tapi kadar dikosongkan, kosong bermakna tidak ada GST,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini untuk mendapat penjelasan mengenai ceramahnya di forum GST malam tadi.

Forum bertajuk 'GST Sejauh Manakah‎ Pelaksanaannya Menyelesaikan Krisis Ekonomi' berlangsung di Universiti Malaya.

Seorang lagi panel ialah anggota Panel Pemikir Jasa, Lokman Noor Adam.

Rafizi turut menambah, pakatan boleh meletakkan cukai terendah berbanding cadangan enam peratus sekarang, kepada satu atau dua peratus, bergantung dengan kadar pendapatan rakyat.

Katanya, cara terbaik untuk mengimbangi cukai terbabit selain daripada menutup ketirisan adalah dengan mencukai golongan kaya raya melalui Cukai keuntungan modal (CGT), dan membezakan cukai golongan berpendapatan tinggi dan yang rendah.

“Awak kerja biasa tapi bayar cukai sama macam orang kaya, jadi itu tidak adil kan,” katanya.

Malam tadi, Rafizi berkata cukai GDT akan disifarkan jika pembangkang memerintah dalam pilihan raya akan datang.

Bagaimanapun, Lokman mencelah penjelasan Rafizi itu, dengan berkata “semoga beliau mengotakan kata-katanya” berhubung kadar sifar GST.

Sebelum itu, forum anjuran Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) itu dihadiri seramai 1,000 orang, hangat apabila Rafizi tiba-tiba muncul di forum itu.

Semalam, Rafizi yang sepatutnya membuat laporan polis mengenai skandal 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi, bagaimanapun ditahan pihak berkuasa bagi siasatan perhimpunan #kita lawan.

Beliau dibebaskan kira-kira jam 8 malam dengan ikat jamin polis dan kehadirannya di Universiti Malaya disambut dengan tepukan gemuruh oleh hadirin.

Sementara itu, medan forum itu panas apabila Lokman mendakwa ahli Parlimen Pandan  itu pandai "memutar belit" fakta mengenai GST hingga mengelirukan orang ramai.

"Rafizi pernah berdebat dengan Datuk Nor Jazlan Mohamed di Sinar Harian, beliau menyatakan kalau kita kena cukai jualan kita tidak akan kena cukai perkhidmatan.

"Ini satu pembohongan saya tidak fikir seorang yang berkelulusan akaun tidak faham tentang GST, saya rasa beliau mengkaji GST ini sudah lama, ini jelas satu pembohongan," kata Lokman.

Lokman yang juga bekas pemimpin PKR itu berkata alasan Putrajaya menggantikan GST ialah kerana pelaksanaan sistem percukaian jualan dan perkhidmatan (SST) yang sedia ada kini mendatangkan kerugian kepada kerajaan.

Ini kerana pada masa kini tiadanya penyelarasan caj peratusan tetap bagi sistem percukaian sedia ada (SST) di mana ia boleh mencecah sehingga 28 peratus berbanding GST yang ditetapkan dengan satu kadar 6 peratus.

Membalas serangan Lokman itu, Rafizi berkata ‎bekas exco pemuda Umno itu sebenarnya tidak memahami konsep GST apabila memberi penerangan, seolah-olah  ia merupakan kaedah cukai yang sama dengan SST.

"Lokman menerangkan GST adalah cukai sama dan kerajaan akan terus mengulangi bahawa ia bukan cukai baru ia menggantikan SST.

"Ia tidak sama, saya orang yang dilatih dalam pencukaiaan. Beza SST ‎ialah ia cukai yang dikenakan hanya bagi satu peringkat, tetapi GST di negara lain di panggil cukai nilai tambah.

"Kerana konsepnya selain mencukai semua barangan, ia juga mencukai keuntungan pada semua peringkat sebelum sampai ke pengguna," kata Rafizi

34 comments:

  1. wahai ahli-ahli politik PR atau BN atau sesiapa sahaja yang dipilih menjadi MP...tolonglah...TOLONGLAH!! Hentikan cakap-cakap politik, lebihkan buat kerja boleh tak? Jangan sampai aku ni rakyat biasa maki hamun kamu semua dengan perkataan yang tak elok....korang sedap-sedap duduk dalam tempat air-cond terima elaun dari cukai yang kami bayar pada kerajaan, kerja korang tak lain hanya pongpang sana pongpang sini tapi di negeri Selangor yang aku duduk ni masih lagi berhadapan krisis air kritikal, krisis pencemaran alam sekitar kritikal, masalah jalan berlubang, masalah rumah tak siap-siap....hei....BABI betul la korang neh! Sama saja PR atau BN!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat dulu apa yg dicomen anon 1220 baru rakyat boleh pecaya selesaikan krisis air masaalah ini dah terlalu lama tapi x de penyelesaian pun.anon x payahlah nak babi kan org x elok tu lagi pun kau bukannya megundi pun.

      Delete
    2. Anon 13:20, saya pengundi berdaftar P057 Parit Buntar. Kenal siapa ahli parlimennya? Sila google. Lagi satu, siapa saya untuk u kata "buat dulu apa yang dikomen"...siapa yang kena buat untuk selesai masalah rakyat? Cakap biar berakal saudara....saya bersaya kecewa kalau beginilah sikap pendokong parti yang perjuang hak rakyat, maka tak hairanlah sebab penyokong menggambarkan sifat sebenar yang disokong....

      Delete
  2. Siri pembohongan telah lama berlaku dii Malaysia ini.
    Suata masa dulu dikatakan sebanyak RM800 billion wang haram telah di hantar keluar dp Malaysia oleh pehak2 tertentu. Bayangkan 800 billion, satu jumlah yg sama dg 4 tahun perbelanjaan kerajaan pusat untuk mengurus dan pembangunan. Ini satu penipuan yang terbesar dlm sejarah dunia. Memang tak masuk akal langsung.
    Setelah pembohongan ini tidakk diterima rakyat di dibohonginya pula Malaysia telah meneriama rm70 billion dp Kerajaan Jepun yang dg segera dinapikan oleh pehak Jepun. Itulah sebab sebenar mengapa Anwar tidak dibenarkan masuk ke Jepun. Dan banyak lagi pembohongan lain yg dilakukannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yang bawak keluaq??....Bang Non Al Juburi ke?? Kalau lagu tu dia dah bawaq lari RM803 billion duit kita semua....Haram jadah nya peliwat....

      Delete
    2. satu masa dulu adala sorang eMBi .. dia memang suka bawak pelari barang
      Ada sekali dibawak lari anak raja ngan perahu seberang sg.Golok pi Siam
      Nak geroh dia bawak lari duit pi Niu Zelen .. geroh dia kena ngap
      Lani orang Melayu tak berapa ingat dah bab orang dok bawak lari duit kena tangkap ni.. yang depa dok sebok al juburi al juburi.. sedap sangat kot.. sampai duit dalam akaun bank kena songlap GST pun tak perasan

      Tak perasan satu hal
      Buleh bersyukor pulak kena GST

      Delete
  3. WOI RAFIZI


    KO DAH FITNAH KHALID IBRAHIM


    SKRG KO INGAT RAKYAT NAK PERCAYA KO


    KAMI DAH TAKDE RESPECT KAT KO LA


    SORI LA WOI


    KALAU NAK DI HORMATI, LU KENA BELAJAR HORMAT ORANG


    BUKAN SUKA2 HATI LU CANANG FITNAH ORANG


    APA LU PIKIR DIRI LU MAKSUM XDE DOSA KE??


    NTAH2 LAGI BANYAK LU BUAT


    KAH KAH KAH


    DI AKHIR ZAMAN, SI PENUDUH LEBIH JAHAT DARI YG DITUDUH


    KAH KAH KAH

    ReplyDelete
  4. baaagus sekaliii informasi yg agaaaan berikan ini. Jelaaaaassssss sekali sangat menarik dan bermanfaat. thanks gan!! Thanks banget!! ijin share berbagi info :)

    ReplyDelete
  5. Patutnya bersyukur sbb kejaan telah bermurah hati beri kita GST

    ReplyDelete
  6. omak kau pesan pada rafizi jangan menipu orang lagi, di finland jalan tak ada tol tapi gst 10% , kalau dulu boleh dia tipu pelajar unisel kalau dulu boleh tipu ia, kalau pelajar um boleh tipu maknanya pelajar um itu banggan itu semua ajaran sinior anwar um itu

    ReplyDelete
  7. Rafizi Ramli dilahirkan pada 14 September 1977 diBesut, Terengganu tetapi membesar di Kemamandan Kuala Kangsar. Beliau bersekolah di Sekolah Rendah Sultan Ismail, Kemaman (1984 – 1989) ;Kolej Melayu Kuala Kangsar (1990 – 1994) . Semasa di MCKK beliau menerima Anugerah Carey/Bolkiah sebagai Pelajar Terbaik Keseluruhan , Pingat Emas Presiden Kesatuan Pelajar Anugerah Pelajar Terbaik SPM 1994 (Fizik, Bahasa Melayu), Anugerah Pelajar Terbaik SRP 1992 Johan Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri 1992 dan 1993 antara sekolah-sekolah berasrama penuh,Pembahas terbaik Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri 1992 dan 1993 antara sekolah-sekolah berasrama penuh. Beliau juga Johan Pertandingan Bahas Piala Sri Paduka Sultan Perak 1993. Bersambung. .

    Pemimpin umno ado?

    KEDEPAN (gerakan kembalikan degree berasaskan kepandaian, 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am) biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai. Adil untuk semua heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. pandai dalam belajar tetap bodoh tak tahu berfikir itu peminpin pkr itu, yg aku tahu teori bodoh juga rafizi ini minyak turun kenapa harga barang tak turun ia mana teori rafizi itu ia, rancangan rafizi nak beli semua jalan tol pakai kwsp dan petronas kemudia betul jalah pakai duit apa dan lampu nak pakai duit mana eletik pakai apa di jalan percuma itu, kalau rafizi kita contoh finland bagi jalan percuma mahu kah rakyat banyar gst 10% macam finland,, cuba tanya rafizi soalan aku bagi ini?
      aku sekolah bawah pokok je tak macam rafizi sekolah mckk peliwat anwar itu ranking dah jatuh itu

      Delete
    2. Rafizi tu pakar percukaian. Pencacai umno pakar pencacaian. Tak payahlah cerita pasal GST. Pencacai umno elok kalu cerita pasal jubor aje sbb itu memang kepakaran korang

      Delete
  8. Tipu ke tak tipu ke pokoknya harga barangan akan bertambah mahal selepas GST. Itu hakikatnya. Tak payah nak kelentong mempertahankannye lah. Tengok sajelah nanti. Terima kasih le kerajaan ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi la contoh barang ape. Skrg harga BRG tu brp. Lepas gst nnti kita tengok sama2.

      Buat perbandingan. Skrg brp harga.

      Delete
    2. Konsep GST ni setiap pembeliaan barang dan servis di kenakan cukai 6%. Kalau sebulan kita belanja RM 2000 untuk beli barang dan servis, selepas April nanti kita kena belanja RM2120. RM120 tu kerajaan ambil le. RM2000 yang kita belanja tu harga termasuk keuntungan penjual. Itu le yang di maksudkan keuntungan peniaga di cukai tetapi kita pembeli yang membayarnya. Macam mane nak di katakan barang akan menjadi lebih murah tak dayo den nak memikirkan nyo. Hanya otak yang tak centre saje yang dapat menerimonyo.

      Delete
  9. Barang naik ke...barang turun ke....
    ini semua cinabeng control...
    lu apa blh buat????
    kerajaan apa blh buat?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerajaan ngok memang tak lih buat apa la.... boleh hanya buncitkan perut dan timbun kekayaan anak beranak dan kroni aje....dan tambah hutang.... pasal orang lain yg bayar.
      pun takpe lah ... semua tu kita dan semua orang dah maklum.... hatta barua dan balaci pun tau....tapi kerana mengharap sedikit habuan maka rela mereka tutup mata dan pekak kan telinga....
      sebab tu kita tengok komen mereka.... adusss..... parah parah.... mengalahkan pak pandir.....

      Delete
    2. Abestu..kit siang ngan guan eng bukan anak beranak? Nuor nurul izah & azizah bukan anak beranak? Diorang tu duduk flat PPR..bila takde air angkut dgn baldi dari bawah mcm tu? Ni kat Selangor ni..MB baru dok main politik tarik tali dgn federal pasal konsesi air..klau nnt Selangor terputus bekalan air terawat, aku nk ramai2 pegi duduk kat umah MB dan mandi kat sana..bior dia plak yg duduk PPR angkut baldi air pastu media amik gambo..amacam?

      Delete
    3. Dah tu nak bior aje dema kebas tanah negeri Selangor di sepanjang laluan paip air tu? Elok pun kensel sbb janji menipu

      Delete
    4. Bahloul..klau dah setuju bg konsesi dan federal ambil alih mengurus, mestilah dengan memiliki asset skali termasuk tanah sepanjang laluan paip..ko nk pajak pokok durian pastu ko tak bagi akses untuk guna tanah pada pemajak, mcm mana dia nk kutip durian nk lalu nk bina pondok dll? Guna helikopter ke nk kutip durian ko tu? Nampak????

      Delete
  10. RM1.5 juta penasihat taik kucing...kaki spin

    ReplyDelete
  11. Bak kata Noh Udang...Punaisihat..kehkehkeh...

    ReplyDelete
  12. Gst utk macai amno lg syok!!

    ReplyDelete
  13. Kalau korang semua tak air sila pergi rumah azmin minta air rumah dekat klang geta, kalau azmin banyak cakap kita marah je azmin itu Mandi rumah dia baru dia tahu, nanti kalau tak ada air nanti aku bagi alamat dekat korang mandi dekat azmin itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awat gi umah azmin? Gi la umah najib

      Delete
  14. Aku baru balik dr toyota, servis kereta. Mulai bln depan semua kena gst iaiyu labour dan sparepart serta minyak2.
    Harga kereta jaga naik rm 2000 setiap model.
    bagusla gst ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang akan naik tapi macai macai tak percaya. Lepas tu salahkan Anwar la tu.

      Delete
    2. Kalau kita perlukan jalanraya yg bagus,, rawatan hospitan free, polis sedia berkhidmat siangmalam. jabatan2 kerajaan sentiasa mempemberi perkhidmatan, maka mereka itu memerlukan gaji yg sesuai,
      Semua ini memerlukan perbelanjaan yg besar dp kerajaan. Darimanna datang wang kerajaa ini? kitalah yg bayar melalui cukai. Kalau semua org tidak mau membayar cukai. maka kita akan kembali hidup seperti zaman tok nenek moyang kita dulu.

      Delete
    3. Carilah duit cara lain. Klu dah x pandai cari pi la bagi kat org lain perintah negara ni pulok. Tak kan nak buat kemudahan tu pun nak cukai poket rakyat. Nak bayor hutang pun ambik duit rakyat. Nak bagi brim konon tapi korek dari wallet rakyat - tangan kanan bagi tangan kiri ambik.

      Ingat kita bodo ker nak kelentong2 ni

      Delete
  15. Macai tegar penjilat jubur anwar rafizi al ramli kaki spin....penasihat kaki cedok 1.5 juta kerjanya hari2 fikir teori songsang kasi org pening. Timbulkan fitnah, rancang kejatuhan dlm parti, jumpa bomoh & viralkan kata2 bomoh. Tahniah tuan penasihat syok sendiri 1.5 juta rafizi ramli

    ReplyDelete
  16. JIKA ANDA INGIN MENDAPATKAN NOMOR TOGEL 2D_3D_4D DI JAMIN TEMBUS 100% JIKA ADA WAKTU SILAHKAN HUBUNGI MBAH SURO DI NOMOR:( 085 392 332 888 )
    KARNA CUMA BERKAT BANTUAN MBAH SURO KAMI SUDAH BISA LUNASI HUTANG2 YG ADA DI TETANGGA KAMI,,
    SUDAH BANYAK DUKUN TOGEL YG KAMI HUBUNGI TIDAK ADA SATU PUN YG MEMBAWAKAN HASIL,,
    CUMA MBAH SURO YG BISA KAMI PERCAYAI SELAMA INI..
    TERIMA KASIH MBAH SURO, SETIAP ADA RUANGAN PASTI KAMI BERKOMENTAR TENTANG MBAH SURO DAN UNTUK LEBIH JELASNYA KLIK DISINI Angka Togel Jitu 2D 3D 4D DEMI ALLAH ( TUHAN ) INILAH KISAH NYATA KEPADA KAMI..
    Terima Kasih Semuanya.. Salam Bahagia Pada Yg Punya Room Ini..
















    JIKA ANDA INGIN MENDAPATKAN NOMOR TOGEL 2D_3D_4D DI JAMIN TEMBUS 100% JIKA ADA WAKTU SILAHKAN HUBUNGI MBAH SURO DI NOMOR:( 085 392 332 888 )
    KARNA CUMA BERKAT BANTUAN MBAH SURO KAMI SUDAH BISA LUNASI HUTANG2 YG ADA DI TETANGGA KAMI,,
    SUDAH BANYAK DUKUN TOGEL YG KAMI HUBUNGI TIDAK ADA SATU PUN YG MEMBAWAKAN HASIL,,
    CUMA MBAH SURO YG BISA KAMI PERCAYAI SELAMA INI..
    TERIMA KASIH MBAH SURO, SETIAP ADA RUANGAN PASTI KAMI BERKOMENTAR TENTANG MBAH SURO DAN UNTUK LEBIH JELASNYA KLIK DISINI Angka Togel Jitu 2D 3D 4D DEMI ALLAH ( TUHAN ) INILAH KISAH NYATA KEPADA KAMI..
    Terima Kasih Semuanya.. Salam Bahagia Pada Yg Punya Room Ini..



























    JIKA ANDA INGIN MENDAPATKAN NOMOR TOGEL 2D_3D_4D DI JAMIN TEMBUS 100% JIKA ADA WAKTU SILAHKAN HUBUNGI MBAH SURO DI NOMOR:( 085 392 332 888 )
    KARNA CUMA BERKAT BANTUAN MBAH SURO KAMI SUDAH BISA LUNASI HUTANG2 YG ADA DI TETANGGA KAMI,,
    SUDAH BANYAK DUKUN TOGEL YG KAMI HUBUNGI TIDAK ADA SATU PUN YG MEMBAWAKAN HASIL,,
    CUMA MBAH SURO YG BISA KAMI PERCAYAI SELAMA INI..
    TERIMA KASIH MBAH SURO, SETIAP ADA RUANGAN PASTI KAMI BERKOMENTAR TENTANG MBAH SURO DAN UNTUK LEBIH JELASNYA KLIK DISINI Angka Togel Jitu 2D 3D 4D DEMI ALLAH ( TUHAN ) INILAH KISAH NYATA KEPADA KAMI..
    Terima Kasih Semuanya.. Salam Bahagia Pada Yg Punya Room Ini..



    ReplyDelete
  17. MAAF SAYA HANYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA ANDA YANG PENGGILAH TOGEL KALAU , AWALNYA ITU SAYA CUMA PENJUAL KERUPUK KELILIN YANG PENDAPATANNYA TIDAK SEBERAPA., SAYA PUNYA TIGA,ANAK DAN HUTAN KAMI PUN TAMBAH MENUMPUK, ANAK JUGA BUTUH BIAYA SEKOLAH,DAN AKHIRNYA SAYA DIPERTEMUKAN DENGAN NOMOR HP MBAH SURYO , DAN MENCERITAKAN SEMUANYA,AKHIRNYA SAYA DI KASIH ANGKA GHOIB 4D, ALHAMDULILLAH ITU PUN TEMBUS,DAN DENGAN ADANYA BANTUAN DARI MBAH SURYO , SEMUA HUTANG SAHUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARANG INI SAYA SUDAH BUKA USAHA SENDIRI!!! INI KISAH NYATA DARI SAYA DAN SILAHKAN ANDA BUKTIKAN. SENDIRI,BAGI YANG BERMINAT HUB MBAH SURYO DI NOMOR INI ; 082-342-997-888





    MAAF SAYA HANYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA ANDA YANG PENGGILAH TOGEL KALAU , AWALNYA ITU SAYA CUMA PENJUAL KERUPUK KELILIN YANG PENDAPATANNYA TIDAK SEBERAPA., SAYA PUNYA TIGA,ANAK DAN HUTAN KAMI PUN TAMBAH MENUMPUK, ANAK JUGA BUTUH BIAYA SEKOLAH,DAN AKHIRNYA SAYA DIPERTEMUKAN DENGAN NOMOR HP MBAH SURYO , DAN MENCERITAKAN SEMUANYA,AKHIRNYA SAYA DI KASIH ANGKA GHOIB 4D, ALHAMDULILLAH ITU PUN TEMBUS,DAN DENGAN ADANYA BANTUAN DARI MBAH SURYO , SEMUA HUTANG SAHUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARANG INI SAYA SUDAH BUKA USAHA SENDIRI!!! INI KISAH NYATA DARI SAYA DAN SILAHKAN ANDA BUKTIKAN. SENDIRI,BAGI YANG BERMINAT HUB MBAH SURYO DI NOMOR INI ; 082-342-997-888

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...