Wednesday 18 March 2015

SELEPAS DI TEGUR DUA MUFTI, USTAZ KAZIM ELIAS TERUS HILANG SEMANGAT UNTUK TERUS BERCERAMAH DAN MUNGKIN AKAN BERHENTI TERUS..




Penceramah agama Datuk Mohd. Kazim Elias membayangkan hasrat untuk berhenti daripada berceramah dalam tempoh terdekat, dipercayai ekoran beberapa isu membabitkan diri­nya sejak kebelakangan ini.

Dalam program Ceramah Perdana Sempena Peringatan Hari Polis Ke-208 di Kem Pasukan Gerak Am (PGA) Ulu Kinta dekat sini kelmarin, beliau berkata, isu-isu yang dihadapinya sejak menjadi pendakwah menyebabkan beliau hilang sema­ngat untuk terus berceramah.

Sebagai langkah awal ke arah itu, difahamkan beliau sudah mula menolak beberapa jemputan untuk menjadi tetamu beberapa program televisyen.

Begitupun, buat sementara waktu beliau masih terus menerima jemputan untuk mengadakan ceramah namun dikatakan akan berhenti setelah pembinaan ba­ngunan tambahan di Pusat Pengajian Al-Barakah di Manjoi, dekat sini yang diasaskannya siap sepenuhnya.

Ini kerana, buat masa ini beliau mahu mencari dana untuk membiayai pembinaan bangunan tersebut yang menelan kos kira-kira RM500,000.

Ditanya sama ada beliau serius untuk berhenti daripada berce­ramah, Mohd. Kazim berkata, beliau akan membuat pengumuman mengenainya.

“Apa-apa pun tunggu (pengumuman), Khamis ini,” katanya ketika ditemui selepas program ceramah kelmarin.

Mohd. Kazim dijadualkan menjadi panel Forum Perdana Hal Ehwal Islam di Padang Astaka, Batu Kurau pada Khamis ini yang akan disiarkan secara langsung di TV1 RTM.

Turut diundang sebagai panel ialah Mufti Perlis, Datuk Mohd. Asri Zainul Abidin dan program tersebut akan dipengerusikan oleh Prof. Dr. Redhuan Tee Abdullah.

Minggu lalu, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menegur Mohd. Kazim kerana menggunakan pendekatan jenaka dalam ceramah yang disifatkan oleh beliau sebagai ‘penglipur lara’.

Sebelum itu, Mohd. Kazim dise­lubungi isu penyebaran surat daripada Jabatan Mufti Perlis yang tidak bersetuju dengan pemi­lihan pendakwah terkenal itu untuk menjadi panel satu forum dengan alasan beliau membacakan riwayat-riwayat palsu.


ULASAN OMAK KAU:-

Kena tegur terus merajuk .. pendakwah apa kalau macam ini .. sepatutnya apabila di tegur cuba balas balik dengan hujah berdasarkan keda nas Al Quran dan Hadis .. itu baru betul .. bukannya terus merajuk berkecil hati.

Kalau sudah tidak boleh menerima teguran dan kritikan rasanya memang layak benar berhenti terus berceramah .. masa berceramah bukan main lagi memberikan motivasi dan kata-kata semangat ... bila kena batang hidung sendiri berjiwa embun berperangai macam rumpai kemucup.

Kalau ingat nak tarik simpati rakyat akan bangkit merayu agar hentikan niat maka tidak lebih dari cuba menguji pasaran sedangkan nita tidak pernah tercuit untuk berhenti, sebab sebelum ini pernah juga berjanji dengan nada dan ayat yang serupa tapi akhirnya makin rancak berceramah.

Sudut kecil hati Omak Kau berkata ustaz kalau ada jodoh ini tidak akan berhenti memberikan ceramah sebaliknya akan semakin deras dan galak.

45 comments:

  1. Siapa2 yang nak Ustaz Kazim berhenti beri ceramah boleh salurkan derma kepada Pusat Pengajian Al-Barakah. Nanti dana dah cukup, beliau akan berhenti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...paham pun maksud di sebalik kiasan...tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima...nak-nak saham akhirat, lagi berkat bro!

      Delete
    2. ni apa pula yg sebok iklan bisnes apa ni...
      pergi blok lain la indon...
      kau mencarut butuh dan macam2.... apa ni..
      kat indon butuh tu ok la...tapi kat sini butuh tu ialah kote atau kemaluan batang lelaki...

      Delete
  2. Berceramah biar yang haq, jangan buat tambahan untuk menyedap telinga sehingga boleh menimbul fitnah. Ceramah kalau tak sedap dengar tapi yang haq itu lebih baik dan mendapat ganjaran dari Allah bukan dari manusia. anugerah dari amnusia hanya bertahan di dunia sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi kan ceramah boddoww uai jugak sedap didengar kan...

      Delete
  3. Alo....UKE menyebarkan benda yang baik. Tak pernah beliau mengucapkan kata-kata negatif dan mencarut dalam ceramah beliau...UAI pun saya respect, cuma biasalah, ucapan dan kata-kata ni ikut latar belakang seseorang tu...kalau belah utara dan pantai timur, perkataan dan perumpamaan yang keras dan negatif sudah menjadi kebiasaan...tiada apa yang sensitif pun....tapi nak banding penceramah ugamawan dengan penceramah politik bajet Ustaz ni, rasanya 200 kali lebih baik dengar ceramah UKE dan UAI daripada duduk bertinggung dengar ceramah Mat Sabun dan Mahpus yang merepek meraban! Peace...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...roti jala cicah kuah kari.....

      Delete
  4. SEMUA ORANG SELALU BUAT SILAP

    SILA TERUSKAN BERDAKWAH

    DI AKHIR ZAMAN ORG YG MENUDUH LEBIH JAHAT DARI ORG YG DITUDUH

    MACAM LA PUAK2 JELOUS NI TAK PERNAH BUAT DOSA

    KES TUHAN SAMSENG & KES TUHAN MENCARUT APE CERITA??

    SEMUA ORANG BUAT SILAP

    TAPI HANYA YG HANYA NAMPAK SILAP ORG ADALAH SI JAHIL

    ReplyDelete
    Replies
    1. dr maza mufti perlis tu jahil ke?

      Delete
    2. Kes tuhan lebih samseng.... Tak ada pun mana mufti ckp tuan guru nik aziz ckp tak betul.. hanya umarak sj yg lebih2 sbb suntingan yg sikit didgr... ulasan dan kupasan seterusnya tak disiarkan habis... itulah caya sgt pd media2 biru

      Delete
    3. Cai..kes tuhan samseng sbb suntingan sikit ya...tk blh percaya kn x3...kes uke nko dngr smpi abis ke...wajib prcaya kn x3...sama juga kes csl,video sikit wajib percaya kn x3...tp kes stopa dan nuar tk blh percaya kn x3...ini fitnah wlu pun sumber yg sama(video)...jd ckp nko wajib org kena percaya kn sama spti nick nama nko(c4)..hmmmm

      Delete
    4. KES MAZA DNA BABI AL-TRASFORMASI APE CERITA??

      Delete
  5. Ular mak roti jala ni elok le tukar propeson jadi pennyanyi dangdut ganti iwan

    ReplyDelete
  6. ustaz kazim perlu teruskan dengan usaha dakwah .. kalau dlm segmen kelolaannya dlm "kalau dah jodoh" part yg membuatkan pendengar tersenyum simpul sudah kurang ditekankan oleh ustaz kazim .. apapun jng berhenti .. ilmu yg ada wajib disebarkan

    ReplyDelete
  7. Mana le PUNYA MANGKOK NI nk samakn ceramah UGAMA dgn CRAMAH POLITIK..BODOH PIANGGG punya olang..x da AKAI...

    ReplyDelete
  8. saya belum sempet baca, tapi makasih. mudah-mudahan barokah

    ReplyDelete
  9. Adalah lebih baik lawak yang diselitkan dg dakwah daripada lawak yang kosong.
    Nasyid pun sama juga fungsinya menghiburkan pendengar tapi diselit dg dakwak/nasihat yg berguna.
    Nasyid pun tak boleh kah?

    ReplyDelete
  10. Jika itu yang terbaik untuk kamu, behentilah

    ReplyDelete
  11. Dan ganti Mufti2 yang bebat2 dlm forum perdana, lihat berapa ramai yg datang dan berapa ramai lagi dengar sambl tidur.

    ReplyDelete
  12. benar... isu ini ada kaitan dgn pendekatan penyampaian seseorang penceramah...masing-masing ada style tersendiri...cuma majoriti berpendapat jika topik yg disampaikan menjurus kpd hal ehwal deenul islam.. oleh penceramah yg digelar oztaz.. dlm keadaan dunia islam serba bercelaru ...kesan perbezaan ideologi kemazhaban dikalangan pemimpin dunia islam...kesan pergesaran pendapat dikalangan pelbagai jenama ulama spt ulama sunnah, ulama shiah, ulama wahabi, ulama takfiri, ulama bebas......kesan kefahaman sempit deenul islam melalui penyebaran hadith maudhu & palsu...kesan tindakan irrational oleh religious authority yg menjejaskan konsep islam as a religion of peace...kesan kelesuan badan OIC memainkan perananya dlm memperkasa deenul islam & ummah across the globe...maka ramai berpendapat majlis ceramah hendaklah lebih elok diserasikan dgn konsep "majlis ilmu" dan bukannya "majlis penglipur lara"... ibarat berada dlm "taman syurga" bukan "pusat gelak ketawa kah..kah..kah". Sebabnya terlalu banyak ketawa boleh bantut perkembangan kognitif...boleh kalu nak teruskan juga ceramah kah..kah..kah.. tapi janganlah jika ianya terpampang dilayar tv menjadi tontotan umum...

    ReplyDelete
    Replies
    1. syiah bukan termasuk dlm islam .. gelar ulama adalah sifat khusus kepada golongan yg disifatkan sebagai pewaris Nabi saw .... maka jgn disebarkan fitnah dengan mengatakan si penganut syiah dengan gelar ulama .. sebagai mana diharamkan gelar y mulia itu kepada penganut agama lain .. gelar pendita..father..sami..rabai..itulah gelar kepada haq kepada golongan non muslim...sekali lagi ditekankan syiah bukan cabang atau mazhab dlm islam

      Delete
    2. pendapat anon 2:29 tak selari dgn ...Majlis Fatwa Kebangsaan 1984 dan Deklarasi OIC 1996..So, deklarasi mana pula yg saudara petik bhw syiah bukan cabang atau mazhab dlm islam...quran atau hadith ke?

      Delete
  13. Nabi ada bersabda yang ertinya lebih/kurang --- Bila kita berbincang/mengeluarkan buah fikiran, kita misti melihat keupayaan pendengar.. Jika pendengar dari kalangan penuntut IPT umpamanya /topik dan caranya mistilah sesuai/serasi dg penuntut IPT jika tidak mereka akan 'tidur'. Bagitu juga sebaliknya dg budak tadika topik/pendekatan mistilah sesuai dg budak tadika.
    Masaalah 99.9% hadirin tertidur semasa khubah jumaat adalah menjadi satu topik hangat yang masih lagi belum diatasi oleh Ilmuan Islam moden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye metol ustaz.. Semwa metol tetapi ada persoalan..Ustaz no dah dah basuh berak bellum...hahaha

      Delete
  14. terlena ketika khutbah ni berlaku kerana ada had keupayaan majoriti manusia .. tempoh terbeliak nak dengar ucapan hanya bertahan bagi tempoh 15-20 minit pertama...lepas tu...suara tok khatib mula pudar...seolah getaran suara beliau mendamaikan gegendang telinga...lalu hanyutlah mereka ke alam lena...tak kiralah duduk dibarisan pertama maupun terselit di bahagain belang..hanya melalui hentakan suara azan tok bilal bisa mencelikkan mata mereka...so dlm keadaan matahari berada atas kepala...janganlah terlalu banyak berbicara...pakar ilmuan moden tak akan nak pikir perkara enteng mcm ini...mereka lebih concern ttg bagaimana nak satukan puak ulama umno dgn puak ulama pas yg dok berpolarisasi dah lebih dari 7 generasi...hingga kini tak nampak tanda nak bersepakat membawa berkat....ini tak serasi dgn konsep ulama pewaris nabi....

    ReplyDelete
  15. Omakkau (pengumpat dan pengadu domba) vs duke (pendakwah dengan pendekatan kontroversi, nyanyian dan lawak jenaka), sebenarnya nabi pun bagitahu jgn banyak melawak nanti org x respek ustaz.

    ReplyDelete
  16. No komen ah.....kalau nak ceramah ke tak , tu hak duke, nak dengar ke tak....tu hak masing2....

    ReplyDelete
  17. Aku rasa lah ostad ni akan kahwin 1 lagi. Kalau dah jodoh...

    ReplyDelete
  18. Aku paling minat UKE kalau dulu aku tak minat nak dengar ceramah tp apabila sekali aku dengar UKE aku terus tunggu UKE dalam kalau dah jodoh. Banyak ilmu yg aku dapat. Sekurang2nya aku berubah sbb pendekatan UKE . Aku pernah dgr ceramah Harusani, memang aku nak tidur dan terus tak minat nak dengar ceramah mcm tu lagi... Kau ade...........

    ReplyDelete
  19. MAAF SAYA HANYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA ANDA YANG PENGGILAH TOGEL KALAU , AWALNYA ITU SAYA CUMA PENJUAL KERUPUK KELILIN YANG PENDAPATANNYA TIDAK SEBERAPA., SAYA PUNYA TIGA,ANAK DAN HUTAN KAMI PUN TAMBAH MENUMPUK, ANAK JUGA BUTUH BIAYA SEKOLAH,DAN AKHIRNYA SAYA DIPERTEMUKAN DENGAN NOMOR HP MBAH SURYO , DAN MENCERITAKAN SEMUANYA,AKHIRNYA SAYA DI KASIH ANGKA GHOIB 4D, ALHAMDULILLAH ITU PUN TEMBUS,DAN DENGAN ADANYA BANTUAN DARI MBAH SURYO , SEMUA HUTANG SAHUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARANG INI SAYA SUDAH BUKA USAHA SENDIRI!!! INI KISAH NYATA DARI SAYA DAN SILAHKAN ANDA BUKTIKAN. SENDIRI,BAGI YANG BERMINAT HUB MBAH SURYO DI NOMOR INI ; 082-342-997-888












    MAAF SAYA HANYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA ANDA YANG PENGGILAH TOGEL KALAU , AWALNYA ITU SAYA CUMA PENJUAL KERUPUK KELILIN YANG PENDAPATANNYA TIDAK SEBERAPA., SAYA PUNYA TIGA,ANAK DAN HUTAN KAMI PUN TAMBAH MENUMPUK, ANAK JUGA BUTUH BIAYA SEKOLAH,DAN AKHIRNYA SAYA DIPERTEMUKAN DENGAN NOMOR HP MBAH SURYO , DAN MENCERITAKAN SEMUANYA,AKHIRNYA SAYA DI KASIH ANGKA GHOIB 4D, ALHAMDULILLAH ITU PUN TEMBUS,DAN DENGAN ADANYA BANTUAN DARI MBAH SURYO , SEMUA HUTANG SAHUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARANG INI SAYA SUDAH BUKA USAHA SENDIRI!!! INI KISAH NYATA DARI SAYA DAN SILAHKAN ANDA BUKTIKAN. SENDIRI,BAGI YANG BERMINAT HUB MBAH SURYO DI NOMOR INI ; 082-342-997-888

    ReplyDelete
    Replies
    1. tukar profesion la kazim...dari dok merapu meraban dengan lagu bollywood..kia mohabbat ke nahi he.... zendegi ka chanda hei...
      baik hang masuk Maharaja lawak la kalau nak lawak2...

      Delete
  20. bagi ustaz2 lain pula muncul di kaca tv

    ReplyDelete
  21. Aku bkn apa..kadang2 uke ni mentang2 la glamor dan ada program sendiri dln tv sedap2 dia jenis hentam parti pembangkang terutamanya pas..salah 1 nya yg ada dlm youtube tu psl tolak hudud..lain kali klu nk lama dlm tv kena lah neutral jgn lah nampak sgt yg kita sokong mana2 parti

    ReplyDelete
  22. Aku bkn apa..kadang2 uke ni mentang2 la glamor dan ada program sendiri dln tv sedap2 dia jenis hentam parti pembangkang terutamanya pas..salah 1 nya yg ada dlm youtube tu psl tolak hudud..lain kali klu nk lama dlm tv kena lah neutral jgn lah nampak sgt yg kita sokong mana2 parti

    ReplyDelete
  23. assalamualaikum.......pd pndngan sy....sebgai seorg mnusia...UKE juga manusia biasa..insan biasa..punya perasaan punya hati......jgn dfikirkn bila dia ditegur dia x terasa ..krna beliau juga hamba Allah yg bkn punyai mukjizat.....mnjdi lumrah bilamana beliau juga terasa..seperti mna juga kita....dan kini beliau masih berceramah..dan dlm masa yg sama untuk memperbetulkn semula salah sangka yg telah dilemparkn kpdnya.....rsanya x salah apabila beliau membela dirinya sendiri dgn caranya tersendiri....

    ReplyDelete
  24. macam blog sampah je.....

    ReplyDelete
  25. jangan asik nak salahkan org.silap orang kita nampak tapi silap diri sendiri kita x tahu.dok mengata hal org.pergi minta maaf kat "USTAZ KAZIM ELIAS" nanti bertambah dosa kita dan susah nak ke syurga.fikir2kn la ye...

    ReplyDelete
  26. Ulama yg bagus adalah ulama yg tidak mencerca ulama yg lain.....so sendiri fikir sudah tau...ambil yg baik sudah masing masing ada kelebihan...begitu juga ulama klu nak menegur juga perlu dgn cara berhemah tak perlu nak open pd semua orang...cuba tgh ustaz zaki...benar benar nampak zuhud dalam penceramahanya...

    ReplyDelete
  27. Ulama yg bagus adalah ulama yg tidak mencerca ulama yg lain.....so sendiri fikir sudah tau...ambil yg baik sudah masing masing ada kelebihan...begitu juga ulama klu nak menegur juga perlu dgn cara berhemah tak perlu nak open pd semua orang...cuba tgh ustaz zaki...benar benar nampak zuhud dalam penceramahanya...

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum ustaz . saya hendak bertanya , bagaimana nak menyembuh kan hati yg terluka ? Bagaimana cara nya utk teruskan hidup ni tanpa memikirkan orang yg telah pegi dah hidup kita ? Terutamanya org yg kita syg/cintai .

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum ustadz..saya Matin Al Hafied ingin bertanya ..

    ReplyDelete
  30. Ada semua cerita seorang guru dengan tiga orang murid nya, murid pertama pemalas dan tak mau dengar apa kata guru nya ! Sedang kan murid ke 2 lumayan rajin tapi dia mengerjakan perintah guruny sekedar nya saja hanya supaya guru nya jangan marah saja, nah murid ke 3 in sangat rajin dan sangat patuh kepada guru nya dia yakin apa pun yang di perintah guru nya adalah baik..Nah suatu hari guru dan 3 orang murid nya jadi pergi ke sebuah hutan dan di hutan tadi ad sebuah gua ! Guru tersebut berkata pada murid murid nya : " kalian masuk lah ke dalam gua yang gelap in kalian tidak bisa melihat apa apa di dalam gua in dan bawak in karung, masukan apa yang kalian dapat di dalam gua tersebut sebanyak banyak nya karena saat kalian keluar dari dalam gua in pintu gua akan tertutup dan kalian tidak akan bisa lagi masuk ke dlm gua " maka murid pertama tadi yang malas gak menjalan perintah guru nya dia tidak memasuk kana apa pun ke dalam karung , murid ke dua memasukan sedikit saja yang dia dapatkan di dalam gua, dia memasukan biar guru nya jangan marah saja ! Sementara murid ke 3 memasukan apa saja yang di dapatkan di dalam gua sebanyak2 nya sesuai dengan perintah guru nya..Nah saat keluar dari dalam gua ! Nampak apa yang mereka masukan dalam karung di dalam gua yang gelap tadi . Maka murid pertama tadi menagis sejadi jadi nya ! Murid ke 2 pun menangis terisak isak sedangkan murid ke 3 pun menangis dengan penuh penyesalan..Pertanyaan nya apa yang mereka dapat kan dari dalam gua dan kenapa semua murid menangis ??

    ReplyDelete
  31. Tolong d jawab ustadz..Assalamualaikum ustadz

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...