Saturday 5 December 2015

APA SUDAH TERJADI DENGAN PULAU PINANG SEJAK AKHIR-AKHIR INI?????


Kita telah banyak terbaca tentang dosa-dosa yang dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional sehingga mengabaikan kesilapan yang dilakukan oleh kerajaan-kerajaan negeri Pakatan. Jadi mari kita lihat di Pulau Pinang, negeri yang dikatakan berprestasi terbaik dalam pakatan pembangkang.

Pada tahun 2010 dan 2011, Pulau Pinang menduduki tempat pertama kalangan negeri-negeri dalam menarik pelaburan asing. Tetapi ia kini telah jatuh ke tempat kelima, di belakang Johor, Sarawak, Melaka dan Selangor.

Apa yang telah berlaku? Adakah ia ada hubung kait dengan kenyataan negatif mengenai Malaysia yang sering dilakukan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, seperti yang dilakukannya baru-baru ini di London? Membuat kenyataan seperti itu adalah cara yang baik untuk menakut-nakutkan pelabur.

Lim adalah bertanggungjawab secara langsung kepada rakyat di negeri itu. Tindakan beliau di dalam dan luar negara memberi kesan kepada kehidupan mereka. Jika Pulau Pinang dianggap kurang menarik kepada pelabur kerana tindakan atau ucapan-ucapan-nya, maka dia akan menjadi tidak lebih baik daripada beberapa ahli politik Barisan Nasional yang meletakkan kepentingan politik mereka di atas kepentingan rakyat.

Baru-baru ini, Lim mengecam ADUN Tanjung Bungah Teh Yee Cheu kerana menyokong usul yang dibentangkan oleh Barisan Nasional dalam badan perundangan negeri ini. Usul menentang projek tebus guna tanah, dan Teh, walaupun menjadi ahli DAP, mengundi kerana dia mendengarkan perkataan hati nuraninya.

Isu penambakan tanah telah kerap diperkatakan, tetapi tidak dipedulikan dengan membuat telinga pekak seolah-olah tiada apa yang berlaku.

Sebelum ini, projek penambakan Sri Tanjung Pinang di Tanjung Tokong menjadi tajuk utama sebagai salah satu projek tebus guna tanah yang terbesar negara ini pernah lihat. Penilaian kesan alam sekitar telah dijalankan oleh pihak yang dilantik oleh pemaju projek, meningkatkan keraguan tentang kredibiliti laporannya.

Sebelumnya kerajaan Barisan Nasional mungkin telah meluluskan 1,311 hektar bagi projek-projek tebus guna tanah, tetapi hanya 310 hektar ditebus guna. Walau bagaimanapun, dibawah pentadbiran Lim Guan Eng yang memulakan projek LRT Pulau Pinang, yang akan melibatkan penambakan 1,618 hektar.

Ia adalah isu-isu seperti ini yang mungkin mendorong Teh untuk menyokong usul Barisan Nasional, mendesak agar semua projek penambakan tanahsebelum diluluskan tertakluk kepada perdebatan awam. Dia hanya mahu memastikan penelitian yang mencukupi mengenai projek-projek yang boleh menjejaskan kehidupan rakyat.

Teh bukan satu-satunya ahli Pakatan yang tidak mengundi menentang usul BN. Lima ADUN PKR berkecuali daripada mengundi. Seperti Teh, mereka melaksanakan hak demokratik mereka. Malangnya, mereka telah dikecam oleh Lim kerana bertindak sedemikian.

Teh telah pun meletakkan jawatan daripada semua jawatan parti. Adakah dia didesak untuk berbuat demikian? Apakah ini megambarkan gaya kepimpinan Lim Guan Eng???? Mungkin sudah sampai masanya dia perlu meluangkan sedikit masa memikirkan semula falsafah politiknya.

Banyak yang telah mendengar tentang pendekatan diktator UMNO terhadap pembelot dalam parti. Apakah Lim juga akan guna pakai cara yang serupa?????

Lim mesti berhenti bersembunyi di sebalik bayang-bayang BN. Menyalahkan pentadbiran sebelum ini sebagai alasan yang tidak lagi boleh diterima.

Izinkan Omak Kau mengingatkan semua wakil rakyat Pakatan sama ada Ahli Parlimen maupun ADUN bahawa mereka telah dipilih oleh rakyat atas kepercayaan dan keyakinan berjanji mampu melakukan perubahan demi kebaikan rakyat.

Namun rakyat melihat dan merasakan mereka yang dipilih dan diharpakan dengan janji perubahan tetap jua mengambil jalan yang sama seperti kerajaan lampau yang diterajui Barisan Nasional.

15 comments:

  1. CAKAP DAN JANJI ORANG POLITIK TKYAH DiPercayai sangat ...macam cibai...samalah jg dengan ajmin ali...cam haramjaddah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.....tiada org suruh percaya kata2 politik malah memang tak semua janji politik boleh dilaksanakan apa lg ditunaikan. Bukan ke 5 tahun sekali pru maka kalau baik buat kita kita undi kalau tidak kita tolak habis cerita apa guna bising2 baik buruk rakyat sdr tahu!! Tak kira sesiapa yg memimpin pasti ada kekurangannya tidak mungkin bisa memenuhi kehendak kita.

      Delete
    2. Orang mungkir janji teruk.
      Orang memaki orang lain barua ,babi, anjing ,broker,tolol, bodoh lagi teruk.
      Orang yang mengfitnah orang lain lagi laknat teruknya.
      Orang yang jadi barua /penolong kepada ouak zalim lagi bangsat keji lagi laknat.
      Dan jika orang2 yang di atas itu bersarungkan agama maka itulah sehebat2 kecelakaan kepada seluruh umat manusia

      Delete
  2. INI semua akibat dari percaya sgt dgn parti laknat DAP..perosak umat Islam dan orang melayu...sekarang PAN pula yg jd talibarut

    ReplyDelete
    Replies
    1. GUAN ENG DIHALAU PENDUDUK TEMPATAN!!!

      Nampak gayanya, ke-TOKONG-an Si Tokong DAPigs tu di Pulau Pinang sudah mula menjadi bahan pertikaian disebabkan tindakan - tindakan yang telah dilakukan sejak kebelakangan ini.

      Isu mengenai status sebagai 'Anak Tempatan' mula menjadi bahan persoalan dikalangan penduduk - penduduk tempatan termasuk ahli - ahli DAPigs, yang juga merupakan anak Negeri itu sendiri,

      Hari ini, mereka yang tidak puas hati dengan Si Tokong DAPigs tu mula berkumpul di hadapan bangunan Komtar untuk menyatakan bantahan mereka terhadap kepimpinan Ketua Menteri.

      Mereka yang berkumpul tu sambil memegang sepanduk menyatakan sokongan penuh terhadap Pengerusi DAPigs Pulau Pinang, Chow Kon Yeow untuk digantikan sebagai Ketua Menteri.

      Mereka juga turut mendesak agar Si Tokong DAPigs itu meletak jawatan sebagai Ketua Menteri dan menyerahkan jawatan itu kepada Kon Yeow yang juga merupakan ADUN Padang Kota.

      Difahamkan, mereka turut membawa sepanduk meminta agar Si Tokong DAPigs tu pulang ke Melaka dan membiarkan jawatannya di pegang oleh wakil rakyat yang berasal dari negeri ini.

      Jurucakap kumpulan itu yang enggan dikenali berkata, mereka mahu Kon Yeow yang berasal dari Selangor dan sudah menjadi penduduk Pulau Pinang sejak 1986 mengambil alih jawatan berkenaan.

      Dalam satu lagi perkembangan lain, perwakilan DAPigs Pulau Pinang hari ini juga turut membawa isu yang sama apabila menegaskan 'Hanya Anak Tempatan' saja yang layak menjadi Ketua Menteri.
      “Ia hanya adil kepada seseorang yang berasal dari Pulau Pinang untuk memimpin rakyat Pulau Pinang dan untuk warga Pulau Pinang memutuskan siapa yang patut memimpin mereka,” katanya yang mendapat sorakan gemuruh daripada perwakilan dalam dewan di Hotel Equatorial, ketika sesi perbahasan sempena Konvensyen DAP Pulau Pinang, hari ini.
      Sebelum ini, Si Tokong DAPigs tu pernah dicabar untuk bertanding bagi merebut jawatan Pengerusi DAPigs Negeri bagi membuktikan yang dia mempunyai sokongan ahli diperingkat akar umbi.

      Namun MALANGnya, Si Tokong DApigs tu hanya sekadar mendiamkan diri dan enggan mengulas mengenai cabaran tersebut. Dalam erti kata lainnya, Si Tokong DAPigs tu dah Hilang Buah Kerandut bila dicabar secara terang - terangan!!!

      Delete
  3. INI semua akibat dari percaya sgt dgn parti laknat DAP..perosak umat Islam dan orang melayu...sekarang PAN pula yg jd talibarut

    ReplyDelete
  4. Ahh tdk omakkau jgn petik yg buruk ttg lge dap nanti zombi zombi pan dap akan mengamuk.

    ReplyDelete
  5. Pg dah ada byk pelaburan luar, tanah pun dah sempit, eloklah kurang pun. Perjalanan negeri makin bertambah baik, itu yg diperlukan oleh rakyat pg.

    ReplyDelete
  6. Pemimpin politik ni mcm celaka, bila dh berkuasa
    Peneroka felda diharamjadahkn...
    Celakalah kau dibotak kepala putih dn si badak sekali...

    ReplyDelete
  7. OMAK KAU.....
    PENAMBAKAN TANAH DIBUAT OLEH BN. KALAU DAP HENTIKAN, KEJAAN NEGERI KENA BAYAR GANTI RUGI BILION RINGGIT KALAU PROJEK ITU DIHENTIKAN. PAS BOLEH TOLONG BAYAR KE?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eleeeerhhhh DAP kena jentiik PAN Imayam lompat beruk kah kah kah. Dasar hama abdi DAP betoiiii PAN Imayam

      Delete
    2. Hendak seribu daya tak hendak seribu dalih.kalau dah mmg menguntungkan geng cina pan imayam kenapa nak dihentikan pula.byk apa boleh cipta alasan.balik balik umno juga nak dikenakan.dijadikan kambing hitam dijadikan perisai.sudahlah dgn mainan politik purba kala.hanya pan imayam sj yg percaya cakap cina tokong.biar org melayu dihalau biar laut ditambak biar peruntukan tak ada.tetap juga bersama tokong pinang

      Delete
  8. Baru hampa tau wahai penjilat dap dan seangkatan dgnnya.dulu sanjung dap di p.pinang ,la .........?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn lupa gelaran khalifah utk LGE tu ye...hehehe...jilat jgn tak jilat...

      Delete
  9. JIKA ANDA INGIN MERUBAH NASIB SEPERTI SAYA MAU DAPAT ANGKA GAIB DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI SOLEH JAFFAR DI NOMOR INI.0853.7778,3331

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...