Friday 4 December 2015

MAHKAMAH RAYUAN SEBULAT SUARA KEKAL HUKUMAN MATI KES BUNUH SOSILAWATI



Mahkamah Rayuan di sini, hari ini, mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam mensabit dan menjatuhkan hukuman mati terhadap bekas peguam dan tiga pekerja ladang atas tuduhan membunuh jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain, lima tahun lalu.

Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan yang diketuai Datuk Aziah Ali, sebulat suara menolak rayuan bekas peguam N Pathmanabhan, 45; pekerja ladang, T Thilaiyalagan, 23; R Matan, 24; dan R Kathavarayan, 35, dan bersetuju dengan Mahkamah Tinggi bahawa pendakwaan berjaya membuktikan kes terhadap tertuduh.

Dalam keputusannya, mahkamah memutuskan bahawa sabitan terhadap semua tertuduh adalah selamat. Pathmanabhan, 45, dan pekerja ladang Thilaiyalagan, 23; Matan, 24; dan Kathavarayan, 35, memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam mensabit dan menjatuhkan hukuman mati terhadap mereka kerana membunuh Sosilawati, 47; pegawai bank Noorhisham Mohamad, 38; peguam Ahmad Kamil Abdul Karim, 32 dan pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin, 44.

Mereka dituduh melakukan kesalahan itu di Lot 2001, Jalan Tanjong Layang, Tanjung Sepat, Banting antara 8.30 malam dan 9.45 malam pada 30 Ogos, 2010.

11 comments:

  1. Apa la punya teruk jenis sistem undang-undang manusia ni? Dah jelas dgn segala bukti mereka bunuh org, tapi boleh merayu pulak. Jika ditakdirkan rayuan diterima dan dijatuhkan hukuman yg lain,,maka dimana keadilannya? Mahkamah pun jadi mcm tempat bisnes, tempat cari makan je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peringkat utk mebuat rayuan adalah utk proses memberi keadilan kpd yg dituduh supaya keadilan dpt dilaksanakan dgn penghakiman lebih ramai. Maka akan terlaksanalah kesaksamaan kpd semua. Jadi klu tak faham lebih baik tidur dari membuka mulut dgn kebodohan.

      Delete
    2. JUNAIDI...PAK NAJIB CARI LOH

      DIA BUTUH WANG ENGAK PERNAH CUKUP.... DIA JUGA BUTUH BUTOH

      Delete
  2. Hahaha...kalau dah terbukti tertuduh adalah pembunuh sebenar malah kejam memang tak perlu lg rayuan hanya buang masa bazir wang rakyat. Waktu mrk bunuh ada mrk bagi rayuan agar tak bunuh??? Gantung sampai mati dgn bukti sahih tiada apa nak dibicarakan lg. Org mcm mrk nilah yg merosakkan keamanan negara tiada beza dgn penganas sebab tiada perikemanusia mak bapak pun mrk bunuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika diam maka tersembunyi segala keaiban tetapi keluar saja kenyataan maka terkesanlah oleh org sama ada cerdik atau bengongnya seseorg. Npknya anon13.28 tergolong di kalangan terlajak bengong sbb buta bertimpa2 dlm segala hal tetapi berlagak tunjuk pandai

      Delete
  3. Dapatan khutbah:
    1. 91% org msia guna hp tak kira masa spt masa memandu, tgk tv atau masa buat kerja lain. Org neg eropah cuma 41%.
    2. Penulisan hp di media sosial boleh membawa kita pd nikmat syurga atau pd azab neraka.
    3. Hukum adab menulis di media sosial sama dgn hukum adab2 bercakap dgn seseorang sama ada mendapat pahala atau mendapat dosa.

    ReplyDelete
  4. Memainkan alat muzik bertali spt gitar, gambus, biola dan seangkatan dengannya adalah haram. Sunat dan harus jika bercampur haram, hukumnya tetap haram.

    ReplyDelete
  5. Hukum berkata lucah, memaki hamun, mengadu domba, memfitnah, memalukan orang lain, mengejek, merendah-rendahkan orang lain, menyakiti hati, menyemai rasa benci dan lain2 yg seumpama dengannya adalah haram dan berdosa walaupun untuk tujuan membela ketua kita. Jika tidak mampu mengawal mulut/ tulisan, berdiam adalah lebih baik.

    ReplyDelete
  6. Gantung aje paria paria ni....ambik nyawa orang macam ambik nyawa lembu.....seksa orang kemudian bakar pulak.memang paria deoa ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah ya Allah … selamatkan daku dari kepungan iblis dan syaitan dari empat penjuru kedudukan – hadapan, belakang, kiri dan kanan – agar tidak tergolong daripada mereka yang tertipu dan terpedaya. Hanya mereka yang tunduk sujud –bawah – dan mereka yang sentiasa bergantung kepadaNya –atas – tidak akan tertipu dengan hasutannya.
      Iblis dan syaitan tidak pernah berehat. Mereka sentiasa menunggu manusia di setiap persimpangan kehidupan walaupun sudah berada di jalan benar dan lurus. Kita perlu beringat dan berwaspada. Mohonlah padaNya perlindungan dan pertolongan agar hati kita teguh dan tidak sekali-kali rapuh dengan hasutan dan bisikan yang sentiasa berada di gegendang telinga.

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...