KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Thursday, 14 May 2015

EZAM DESAK MAHATHIR JAWAP ISU BAILOUT SYARIKAT PERKAPALAN ANAKNYA MENGGUNAKAN WANG PETRONAS TAHUN 1998.



Bekas setiausaha politik Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini dilaporkan menuntut Tun Dr Mahathir Mohamad menjelaskan penggunaan dana awam berbilion ringgit bagi menyelamatkan syarikat swasta milik anak bekas perdana menteri itu.

Mohamad Ezam Mohd Noor, bekas ketua Pemuda PKR yang berpaling tadah menyertai Umno pada 2008, memberitahu Utusan Malaysia, pembelian Konsortium Perkapalan Berhad milik Mirzan Mahathir pada 1998 menggunakan wang Petronas adalah antara "bailout" oleh pentadbiran Dr Mahathir.

"Transaksi yang melibatkan syarikat perkapalan milik Mirzan ketika itu yang membabitkan sejumlah ribuan juta ringgit dana Petronas secara jelas merupakan satu langkah ‘bailout’ sebuah syarikat milik swasta menggunakan dana milik awam.

"Saya masih ingat menteri kewangan ketika itu menyatakan kepada saya kebimbangan menggunakan dana awam berbilion ringgit untuk menyelamatkan syarikat swasta milik perdana menteri yang berkuasa ketika itu," kata Ezam dipetik Utusan Malaysia.

Menurut Ezam, ekoran tindakan Dr Mahathir, timbul perbalahan di antara pemimpin kerajaan ketika ia dibangkitkan dalam beberapa mesyuarat Kementerian Kewangan ketika itu.

Anwar, yang kini menjalankan hukuman penjara 5 tahun selepas sabitan kes liwat, menyandang jawatan menteri kewangan dari 1990 sehingga 1998, sebelum dipecat Dr Mahathir daripada semua jawatan kerajaan dan Umno.

Gesaan Ezam merupakan antara kritikan terhadap Dr Mahathir yang terus mengasak pentadbiran Datuk Seri Najib Razak berhubung kemelut 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Pengerusi Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tunku Abdul Aziz Tengku Ibrahim baru-baru ini mempersoalkan tindakan Dr Mahathir dan menggesanya mengakui kesilapan maklumat berhubung dana 1MDB yang didakwa "hilang" sehingga mencetuskan kontroversi sejak akhir-akhir ini.

Dr Mahathir sebelum ini juga menuduh keluarga Najib mengamalkan gaya hidup mewah dan memberi amaran kepada ahli Umno yang parti itu akan kalah dalam pilihan raya umum akan datang jika Najib tidak disingkirkan.

Pernah orang tua-tua pesan ... jika badan sendiri penuh dengan kurap, kayap dan kudis buta jangan cuba berlagak wira nak buka pekong orang lain.

26 comments:

  1. Jeng...jeng....jeng

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://brojinggo.blogspot.com/2011/08/ada-konspirasi-untuk-menjatuhkan-azmin.html

      Ada Konspirasi Untuk Menjatuhkan Azmin Ali Dalam PKR

      Kenyataan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail hari ini menyokong teori saya bahawa terdapat konspirasi untuk menjatuhkan Naib Presiden PKR Azmin Ali tersebut.

      Hari ini juga secara terang Kak Wan menembak tepat kemuka Azmin Ali dengan meyatakan bahawa Azmin masih belum matang. Ini bermakna cita-cita Azmin untuk mengantikan Anwar Ibrahim tidak mendapat restu dari Kak Wan.

      "Dia masih muda dan jika anda bandingkan dia dengan (bekas timbalan presiden) Senator Syed Husin Ali, tentulah ada perbezaan umur dan juga pengalaman. Tapi berilah masa, dia akan matang." kata Kak Wan.

      Katanya lagi,"Azmin pun sememangnya seorang pemimpin kanan dan dia telah mencapai kedudukan kedua tertinggi, jadi saya rasa berilah masa supaya lebih berpengalaman," katanya lagi yang berpuas hati dengan prestasi yang ditunjukkan Azmin setakat ini.

      Ini bermakna Azmin tidak layak mengantikan Anwar kerana Azmin masih kurang pengalaman dalam percaturan politik masa kini oleh itu Kak Wan harus mencari penganti yang sesuai untuk mengantikan Anwar sekiranya Anwar didapati bersalah didalam kes liwatnya.

      Kebangkitan Azmin yang cepat dalam PKR menarik perhatian ramai termasuklah anak Anwar, Nurul Izzah... Nurul Izzah sememangnya tidak mempunyai masalah dalam gandingannya bersama Azmin namun pada raut wajahnya jelas menunjukan bahawa Nurul tidak mempercayai Azmin dengan sepenuhnya.

      Sekiranya Azmin berkuasa adakah Azmin akan meneruskan perjuangan dalam mencari keadilan kepada Anwar? Kesetiaan juga boleh dilacurkan apabila sifat tamak menghantui diri seseorang itu dan ianya pernah terjadi pada Azmin apabila ada tindakan wakil rakyat PKR yang bertindak keluar parti sebelum ini kerana Azmin.

      PKR harus menerajui Ketua Pembangkang supaya perjuangan mereka tidak lari dari landasan asalnya dan mereka masih menganggap bahawa Anwar Ibrahim pasti akan menjadi Perdana Menteri satu hari nanti.

      Oleh itu ada usaha dari pihak PKR dalam membawa masuk Ku Li sebagai penganti Anwar. Sila baca disini...

      Politik Harian/Bro Jinggo

      Read more at http://brojinggo.blogspot.com/2011/08/ada-konspirasi-untuk-menjatuhkan-azmin.html#icK50boISS7JmVQE.99

      Delete
    2. Mahatir tanya 3 soalan. Exam bole tolong jawab?
      1. Sapa upah sirul?
      2. Mana pegi duit 1mdb
      3. Ada beli sukuk tak?
      4. Apa barang tukar gst yg sudah turun?
      5. Beli TopUp nak pakai ker nak simpan dlm mezium?

      Delete
    3. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Wow...dah lama anjing upahan najis ini mendiamkan diri, nak jadi hero najis lagi ke ??? Dah kehabisan dana mungkin.

    ReplyDelete
  3. Nama dah anjing selamanya anjing jaga keselamatan tuannya bila ada pihak kacau bilau tuannya walaupun tuannya penyamun.
    Anjing tahu makan bila lapar gigit tuannya jadi sebab itu anjing ini keyang setiap masa oleh tuannya maka kalau dilepaskan boleh mengigit org ramai sana sini. Pengkianat selamanya pengkianat hanya kerja syaitan di buat.

    ReplyDelete
  4. Mohamad Ezam Mohd Noor, buat perbandingan dengan fakta yang lemah. Kalau diambil kira tentang bilout memang tidak dinafikan Mahathir sama terlibat tapi jumlah billout itu tidak memberi kesan ketara pada rakyat.

    Kerajaan ketika itu mampu.membayar bilout tanpa mengenakan apa-apa cukai. Tidak seperti Najib bilout syarikat yang di pengerusikannya telah membuat pinjaman sehingga RM42 billion sehingga duit dalam perbendaharaan kering. Selain dari guna dana awam kutip lagi.cukai GST.

    Sedangkan Mahathir bilout syarikat anaknya tak sampai pun RM3 bilion.

    Itu sebab.Mahathir berani bertelagah dengan Najib.

    Ketika ini rakyat bukan ahli UMNO Baru lebih berpihak pada Mahathir walaupun mereka tahu semua pemimpin UMNO Baru sama taraf haramjadah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekurang2nya madey tak pakai duit penyimpan tabung haji dan tak jual tanah kat 1mdb dgn harga murah gila babi

      Delete
  5. Hanya Jauhari sahaja yang kenal Manickam.
    Hanya penyamun sahaja yang kenal akan penyamun.
    Hanya kaki temberang saja yang kenal kaki temberang.
    Hanya penipu saja yang kenal penipu.
    Apa beza antara Ezam dengan Che Det?????

    ReplyDelete
  6. Semoga ezam kembali ke pangkuan pkr semula. Kita dlm pkr kekurangan pemimpin muda berjiwa besar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak anjing lagi baik dari ezam. dah lah bodoh cam khizir. zaman tun negara masih mampu tak de macam sekarang duit oku pun mau kebas. lagi pun robert kuk banyak tolong dalam hal MISC. pi mampus lah ezam.

      Delete
    2. Klu ezam balik Pkr sapa nak jadi tukang cacai najib? Apa ko ingat mat 385 boleh ganti ezam?

      Delete
  7. PETRONAS & TH 2 institusi yang berbeza la...ap punya bebal la mamat nih...petronas hasilnya dr sumber malaysia TH puncanya dari pendeposit rakyat....petronas x usik duit simpanan rakyat la..giler nya fakta ezam nih...so klu Tun M nak bailout pon x kisah sgat sb x melibatkan duit rakyat yang ketara...benang yg dah cair pon ko nak tegakkan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berapa billion madey kasi kat kau....
      Dua2 duit adalah hak rakyat malaysia. Tiada bezanya.
      Madey juga pernah paksa TH beli dua bangunan kroni beliau dengan harga melampau batas. Ada dalam laporan kewangan TH.
      Madey juga paksa kerajaan beli Mas dengan harga melampau.
      Madey juga paksa kerajaan beli renung...
      Madey juga paksa kerajaan bail out perwaja, bank bumi...
      Semua tu pakai duit kerajaan iaitu duit rakyat malaysia.

      Delete
    2. Ekonomi berkembang pesat di zaman pentadbiran Tun Dr Mahathir. Sebaliknya, pelbagai skandal dan masalah kewangan berlaku di zaman pentadbiran Najib.

      Sekarang rakyat hidup menderita kerana GST yang telah menyebabkan kenaikan harga barangan dan perkhidamatan. Dan sekarang rakyat amat bimbang tentang wang yang mereka simpan dalam dana awam. Skandal TH-1MDB menyebabkan rakyat hilang kepercayaan terhadap pentadbiran Najib.

      Oleh sebab itu, kita semua akan menyokong PAS dan PKR dalam PRK dan PRU ke14 untuk menyelamatkan negara dan rakyat kita.

      Delete
  8. Kesimpulan:

    Pelbagai skandal Be End telah menjadi beban yang amat berat untuk dipikul oleh rakyat negara ini! Oleh sebab itu, marilah kita semua menyokong dan mengundi PAS dan PKR dalam PRK dan PRU ke14 untuk menyelamatkan negara kita, ekonomi negara kita, hak rakyat dan wang yang kita simpan dalam dana awam.

    ReplyDelete
  9. Nak tanya ezam.
    Enam kotak bukti kerajaan korup tu dah serah sprm ?
    Tak yah enam kotak. Satu kotak boleh ?

    ReplyDelete
  10. rakyat marhaen14 May 2015 at 20:36

    Ezam .. selesaikan dulu .. top up .. 1mdb .. lepas tu .. baru kita minta dr mahathir jawab ..
    ini TIDAK .. LAIN YANG DI TANYA .. LAIN PULA DI JAWAB ..!!!!
    JANGAN JADI BALACI ..

    ReplyDelete
  11. Kita tengok sapa yg kena...

    ReplyDelete
  12. Oink oink oink.

    ReplyDelete
  13. Puih!! Orang macam ni siapa nak percaya cakap dia..penipu besar dia ni.Dulu masa dalam PKR hentam Umno sampai nak lumpuh kau kerjakan,lepastu kau masuk semula kepada umno lalu kau jilat semula kahak kau keatas Umno..juga kau dakwa kada enam kotak dokumen penyelewengan dan rasuah rafidah aziz..sampai la tak jumpa jumpa..puih!! Siapa nak percaya lawak bodoh kau lagi...

    ReplyDelete
  14. Puih!! Orang macam ni siapa nak percaya cakap dia..penipu besar dia ni.Dulu masa dalam PKR hentam Umno sampai nak lumpuh kau kerjakan,lepastu kau masuk semula kepada umno lalu kau jilat semula kahak kau keatas Umno..juga kau dakwa kada enam kotak dokumen penyelewengan dan rasuah rafidah aziz..sampai la tak jumpa jumpa..puih!! Siapa nak percaya lawak bodoh kau lagi...

    ReplyDelete
  15. PENIPU DIA NIH...TAKKAN NAK PERCAYA LAGI KOT?

    ReplyDelete
  16. Serupa saja kamu semua perompak duit rakyat...moga dapat balasan setimpal di Akhirat nanti disaksikan oleh seluruh rakyat yg kamu tipu & ambik haknya...

    ReplyDelete
  17. Idup lg rupanye malaun ni..ingatkan dh mampos dgn 5 petir bukti rasuah dulu ...

    ReplyDelete
  18. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini YUSUF ISMAIL seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI RUSLAN SALEH yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pekerja kilang di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI RUSLAN SALEH dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon AKI RUSLAN SALEH di 0812-43477455 Untuk yg di luar indon telefon di +62812-43477455, Atau KLIK DISINI 2D 3D 4D 5D 6D saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI RUSLAN SALEH saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKI, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI Ruslan adalah guru spiritual terkenal di indonesia. Untuk yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

    ReplyDelete