KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Sunday, 17 May 2015

MAHATHIR MAMPU MENJADI PRESIDEN UMNO SELAMA 22 TAHUN KERANA PERLEMBAGAAN UMNO DIRANGKA MEMERLUKAN UNDI 63 BAHAGIAN UMNO UNTUK TANDING JAWATAN PRESIDEN UMNO DEDAH NAJIB.



Datuk Seri Najib Razak sekali lagi melancarkan kritikan balas terhadap serangan Tun Dr Mahathir Mohamad ke atasnya dengan berkata, bekas perdana menteri itu mampu kekal 22 tahun menerajui Umno kerana halangan perlembagaan parti ketika itu, yang memerlukan sekurang-kurangnya 63 undi ketua bahagian bagi merebut jawatan tertinggi itu.

"Kalau dahulu hendak cabar presiden, mesti ada undi 63 ketua bahagian, jadi Tun Mahathir bolehlah kekal 22 tahun guna perlembagaan itu," katanya di majlis "Sepetang Bersama Perdana Menteri" di Klang hari ini.

Menurut Najib, dirinya masih mendapat sokongan majoriti ahli parti, walaupun sudah meminda perlembagaan Umno yang membolehkan presiden dicabar tanpa undi minima itu, malah beliau menang tanpa ‎bertanding.

Dr Mahathir sebelum ini menggesa Najib meletak jawatan berikutan kemelut 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang dilanda hutang mencecah RM42 bilion, di samping pelbagai masalah lain.

Di Ipoh semalam, Dr Mahathir sekali lagi mengulangi desakan itu.

"Banyak sangat kesalahan Najib yang saya hendak cerita ini, dan saya yakin penuh kalau dia pimpin, dia akan kalah. Apabila kalah, hendak pulih balik Umno, saya fikir tamatlah," katanya ketika berucap di majlis Bicara Negara di Ipoh, Perak.

Najib berkata masih mendapat sokongan majoriti ahli parti, walaupun sudah meminda perlembagaan Umno yang membolehkan presiden dicabar tanpa undi minima itu.

Bagaimanapun, Najib mempersoalkan desakan Dr Mahathir itu, dan berkata Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berpendapat beliau perlu kekal.

"Presiden PAS pun faham kata saya tidak patut turun.

"Saya ini sudah dipilih melalui sistem sedia ada dan demokrasi. PAS pun faham," katanya.

Najib berkata beliau juga mengamalkan prinsip sama seperti Dr Mahathir yang enggan berundur walaupun hampir 50% ahli Umno menolak kepimpinannya ketika memimpin parti.

Malah katanya, Dr Mahathir juga pernah menerima tekanan apabila Umno diharamkan pada 1987 selepas perpecahan dalaman parti antara "Team A" dan "Team B", merujuk kepada krisis Umno sehingga terbentuknya Parti Melayu Semangat 46 oleh Tengku Razaleigh Hamzah.

"Dia kata kalau dia menang satu undi pun, dia tetap akan jadi perdana menteri. Dia menang dengan majoriti tipis 43 undi sahaja, maknanya hampir 50% Umno tolak kepimpinan tetapi dia tidak turun jawatan.

"Jadi maknanya apa? Saya juga amalkan prinsip yang sama. Kalau hari ini semua orang sokong saya, kenapa saya perlu turun," katanya disambut sorakan gemuruh kira-kira 2,000 pemimpin dan ahli Umno Selangor.

Najib berkata, beliau tidak bergantung kepada kuota dan undi bonus dan disebabkan itu beliau akan meneruskan khidmat sebagai presiden Umno.

Katanya, apa yang membezakannya dengan zaman pemerintahan Dr Mahathir adalah berdepan dengan cabaran media sosial dalam menjaga nama baik parti dan kempimpinannya.

"Selisih pendapat tiada masalah tapi jangan rosakkan parti yang dibangunkan selama ini. Umno terlalu banyak jasa," katanya.

Perlembagaan Umno sebelum ini mensyaratkan seseorang yang mahu bertanding presiden terlebih dahulu mendapat kuota sokongan 57 daripada 191 bahagian (30%).

Perlembagaan itu dipinda pada 2009, enam bulan selepas Najib mengambil alih sebagai presiden, dengan memansuhkan sistem kuota, sekali gus membuka ruang kepada ahli untuk bertanding dengan syarat minimum pernah memegang jawatan ahli Majlis Tertinggi atau ahli jawatankuasa (AJK) bahagian selama satu penggal.

21 comments:

  1. Ommak kau tak payah nak menyebok cerita pasal Perlembagaan UMNO pulak!

    Perlembagaan PKR pun kau blur, ada hati nak buat ulasan parti orang lain.

    Kalau IQ tinggi tak pe lah jugak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan die bace pun ko komen.

      Delete
    2. Ketua umum sepanjang hayat..

      Delete
  2. Sapa jadi PM kalau pakatan menang pru lps ni? Anwar dah kena reject awal-awal..dswa? Hj hadi? Guan eng? Mat sabu bakal kalah pemilihan pas...azmin tokoh aiskrim..pakatan cuma layak jd pembangkang sampai bila2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua tak layak kecuali ngko saja yg layak jadi PM....PECACAI MALAUN. Kah3!!!

      Delete
  3. NAJIBAH hilang kejantanannya kerana ROSMAN....

    ReplyDelete
  4. Woooo gua asal indon tiada ini macam pak.

    ReplyDelete
  5. NKRA NAJIB BERGANTUNG PADA ROSMAH....NAJIB KERJA ROSMAH AMBIL....CIRI PEMIMOIN BONEKA SUKA DENGAR DAN IKUT PENISEHAT ORANG LUAR ( WARGA ASING)...NAJIB GAJI 7 BILLION UPAH PENISEHAT WARGA ASING URUS EKONOMI ...ANWAR IKUT NESIHAT IMF...SOROS. ..PLURALISMA DAN LBGT....SATU LAG CIRI CIRI PEMIMPIN BONEKA SUKA BERHUTANG DAN BOROS BERBELANJA SUPAYA NEGARA TERJERUMUS DENGAN HUTANG YG BANYAK DAN YAHUDI AKAN MRNEKAN KERaJAAN IKUT TELUNJUK MEREKA.. NAJIB DAN ROSMAH SERTA ANWAR SAMA SAJA.. BONEKA YAHUDI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Negro mana bagi komen ni

      Delete
  6. Bertahan wahai Najib ... bersabar la sehingga PRU14 agar pakatan rakyat dpt menguasai Putrajaya.....

    ReplyDelete
  7. MACAI UMNO. SEDAP KATA ORG I.Q RENDAH. DIRI SDRI BODO TK SEDAR. MACAI DULU & KINI

    ReplyDelete
    Replies
    1. IQ rendah je ikut kaki jubur

      Delete
  8. Yang main isu ialah kemana hilangnya wang 1mdb yang rm 42 billion.....bukan cerita Madey jadi presiden....jangan tukar ceritalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha......
      Najib bersuara bila semua mwnyokong sebab tu suaranya lantang namun yg sokong ahli umno juga dan sokong sebab habuan dan pertahan kuasa mrk. Pasal 1mdb najib mana ada alasan bela diri, jadi guna alasan.lain utk hindar cerita 1mdb dan skrg mula serang tun m tapi tun m apa kisah beliau sudah tua tunggu masanya. Tetapi rakyat malaysia bagamana???? Siapa akan dan mampu jaga kebajikan rakyat???? Kalau beginilah presidan bagaimana rakyat nak senang.

      Delete
  9. Entah...majoriti macam kerajaan 47% tu ker...kalau nak lebih 63 bahagian terpaksa lantik lebih banyak ketua bahagian Supaya lebih banyak undi.macai bleh buat takan ketua tak bleh plak.

    ReplyDelete
  10. Jawatan ketua umum ada dalam perlembagaan pkr?

    ReplyDelete
  11. Satu hari di kelas 6C

    C. Suhaimie: woi azman esok hang nak keja apa ni dah la bodo belajaq malas, keja main, main, main?

    Azeman: keja cikgulah, buat apa belajaq rajin2 buat rugi kena bayaq ptptn, susah nak cari kerja, baik belajaq main2 pahtu masuk maktab jadi guru.

    Usop: btul akak sye 3 kredit je die masuk KU.. grad trus dpt KPM. Bdk U betul pun susah dpt so watpe belajar rajin2.

    budak2 lain: btoi jugak kepimpinan melalui teladan, cikgu mengajar la sorg2. Jom main kawan2.

    c. Suhaimie: grr bengang (btoi juga aku jgn kata SPM cabok, UPSR taik pun tak mampu dapat semua A!) kui kui kui

    ...
    “Apabila sesuatu urusan diserahkan kepada bukan ahlinya, maka tunggu saat kehancurannya.” (Hadis riwayat Al-Bukhari)

    Bangkit rakyat bangkit!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 11.43 kau urut sikit kote ayah kau kasi bangkit

      Delete
  12. Bertahan wahai Najib ... bersabar la sehingga PRU14 agar pakatan rakyat dpt menguasai Putrajaya.....

    ReplyDelete
  13. Zaman tdm zaman umno baru.la ni zaman umno pok jib iaitu umngok (bn + gst) : bangsat.lawanlah siapa paling hebat bailout.

    ReplyDelete
  14. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini YUSUF ISMAIL seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI RUSLAN SALEH yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pekerja kilang di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI RUSLAN SALEH dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon AKI RUSLAN SALEH di 0812-43477455 Untuk yg di luar indon telefon di +62812-43477455, Atau KLIK DISINI 2D 3D 4D 5D 6D saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI RUSLAN SALEH saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKI, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI Ruslan adalah guru spiritual terkenal di indonesia. Untuk yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

    ReplyDelete