KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Saturday, 16 May 2015

MAHATHIR KANTOI!!! ... DAKWAAN PANDIKAR AMIN MULIA LETAK JAWATAN SEBAGAI SPEAKER DEWAN RAKYAT TIDAK BENAR.



Tan Sri Pandikar Amin Mulia sudah mengumumkan peletakan jawatannya sebagai speaker Dewan Rakyat, dakwa Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini.

“Speaker (Dewan Rakyat) sudah berhenti. Sekarang timbalan ambil alih,” dakwa Dr Mahathir ketika mendedahkan perkara itu dalam program Bicara Negara yang diadakan di Ipoh, Perak, Sabtu.

Jawatan Speaker akan diambil alih oleh timbalannya yang akan meneruskan sesi Dewan Rakyat Isnin ini, kata bekas perdana menteri itu dipetik dari laporan portal .

“Dia (Pandikar  Amin) datang menemui saya. Dia mengatakan dia tidak ingin meneruskan (tugas sebagai Speaker) jadi sekarang Speaker adalah timbalannya,” kata Dr Mahathir seperti yang dipetik.

Bagaimanapun ketika Dr Mahathir dilaporkan mendakwa Speaker Dewan Rakyat itu telah mengundurkan diri, sumber terdekat dengan Pandikar Amin Mulia menafikannya.

Sumber berkenaan ketika dihubungi bagi mendapatkan pengesahan dan reaksi segera manafikan dakwaan Dr Mahathir itu, sebaliknya menyatakan Pandikar Amin akan menghadiri sesi Parlimen pada Isnin ini bagi mengangkat sumpah sebagai Speaker.

Sebaliknya, sumber berkenaan selanjutnya menyatakan bahawa sebenarnya Dr Mahathir sebelum ini yang telah mendesak Pandikar  Amin berundur.

Mesyuarat kedua, Penggal ketiga, Parlimen Ke 13 akan mula bersidang pada 18 Mei hingga 18 Jun ini, diikuti Dewan Negara mulai 22 Jun hingga 7 Julai.

Untuk rekod, Pandikar Amin mula berkhidmat sebagai Speaker Dewan Rakyat pada 28 April 2008.

Beliau dibantu oleh dua timbalan iaitu Datuk Seri Dr Ronald Kiandee, yang mula berkhidmat sejak 28 April 2008 sama seperti Pandikar, dan Datuk Ismail Mohamed Said yang dilantik pada 24 Jun 2013.

Seorang Yang di-Pertua atau Speaker Dewan Rakyat boleh dipilih dari kalangan ahli-ahli Dewan Rakyat ataupun bukan dari kalangan ahli-ahli Dewan Rakyat yang mempunyai kelayakan.

Fungsi-fungsi utama Speaker Dewan Rakyat secara amnya adalah bertanggungjawab mengawasi perjalanan mesyuarat supaya berjalan dengan lancar; memastikan perbahasan mematuhi Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat; dan membuat keputusan dan tafsiran mengenai Peraturan-peraturan Mesyuarat sekiranya berlaku pertikaian.

Menurut laman web rasmi Parlimen, secara amnya juga, terdapat tiga keadaan di mana seorang Yang di-Pertua Dewan Rakyat boleh melepaskan jawatan dan mengosongkan jawatan tersebut.

Pertama jika Dewan Rakyat mula bersidang selepas pilihan raya; kedua jika beliau berhenti menjadi ahli Dewan Rakyat (ahli Parlimen) jika beliau adalah ahli Dewan yang dipilih (wakil rakyat); dan ketiga jika Dewan Rakyat membuat ketetapan untuk Yang di-Pertua mengosongkan jawatan tersebut.

25 comments:

  1. Doa Ust Fadzil Noor supaya umur Che Det panjang dan dapat melihat kehancuran dari natijah pemerintahan Umporno sudah semakin jelas.

    Yang nyata Malaysia dah semakin punah dijahanamkan oleh Umporno.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS pun akan hancur sebagaiman doa TGNA di kenakan kepadanya. Doa untuk UMNO tapi PAS yang terkena.

      Jangan doakan untuk menjahanamkan orang.

      Delete
  2. Ust Fadzil l Noor tidak sisihkan kump pas profesional. Tp geng UG pimpinan hj hadi suka geng serban tinggi. Ust Fadzil telah meletakan pas dilandasan yg betul. Slogan Pas For All kini tingfal kenangan. Sedih... kini pas ke arah kehancuran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana ada ug. Ni cerita mitos. Jgn bohong bro

      Delete
  3. Bahaskan perkara 18 20 perkara pun dianggap bukan perkara penting.kalau bukan persetujuan 18 20 perkara pembentukkan malaysia rasanya tiada siapa/apa 2 bangsa peribumi sabah yang akun bangsa melayu dapat membodek licin bontot umno...

    ReplyDelete
  4. sham tm.. adakah anda pasti kerana doa ustz fadzil noor... terkadang, kita mudah menjatuhkan hukum.. apakah kita lebih tahu drpd yg Lebih Mengetahui. Apakah kita pasti Tun Mahathir dipanjangkan umur untuk melihat kehancuran? Sy tidaklah fanatik, tp saya tetap menghormati Tun sebagai PM Malaysia.. begitu juga yg sebelum Tun dan selepasnya.
    Saya beranggapan yg Tun boleh sahaja pindah keluar dari Malaysia dan tinggal diluar negara tanpa mempedulikan hal yg berlaku di sini... boleh sj dia bersenang di luar sana kerana byk negara yg mahukan buah fikirannya. Tapi, Tun mendedahkan byk perkara yg sangat membimbangkan kita semua. fikir2kanlah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun tu dedahkan bukan untuk kesejahteraan negara tetapi untuk keluarganya. Sekarang tembelangnya telah terbuka satu persatu. Inilah naiwatul sebenarnya.

      Delete
  5. Kalau resign pun ada lagi jawatan gabenor menunggu.tengok taib mahmud tengok negara sabah, takda beza.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Negeri Sabah lah bengong,bukan Negara Sabah.

      Delete
    2. Apa la bodo ko ni. Org sarcastic pun x paham. Itu lah dulu suruh sekolah malas. Bebal.

      Delete
  6. Dengarlah dahulu cerita orang punya badan , lepastu kalau cerita tak betul bolehlah anda semua kondem Tun M. Sekarang Pandikar Amin belum buka mulut lagi.

    ReplyDelete
  7. biar depa bergasak satu tong jugak mari

    ReplyDelete
  8. Ada silat sikit boleh pecah muka org
    Muka dia tebal tak bole pecah
    Malaikat izrail pun takut nak dtg dekat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habih tu yg hang dok main mak org xpa plak dok mencarut hat dlm kain mak org xpa no... anak haram punya macai dap.. dah berani dok main mak mai la sini ak bgi besepai gigi hang tu... hang jgn igt pki anonymous org x boleh cari hang ak member sb ramai.

      Delete
  9. Mane ade barua berundur...hahaha

    ReplyDelete
  10. Najib tak bimbang lagi sebab sekarang ini mendapat sokongan dari 2 peminpin tertinggi Pas iatu Presiden dan Haron Din mursidul am pas jadi pengikut fanatik pas perlu diam.nanti tak wala kalau bantah.

    ReplyDelete
  11. Tak mungkinlah Tun berani cakap kalau pokok tak bergoyang. Tapi begitu lah kalau politik perut macam2 boleh jadi. Sabo je la.

    ReplyDelete
  12. Hipokrasi sangat2 tebal kekal dlm pundak (bukan pundek) orang2 UMNO apa tah lagi yang ada habuan kuasa dan wang ringgit. Jadi siapa yang cerdik?

    ReplyDelete
  13. Saudari omakkau,

    Kita faham apa yang cuba dimain oleh empunya blog. Tujuan adalah untuk mengekalkan peminpin BN yang sedia ada sehingga PRU14

    DSN liability kepda BN, dan sekiranya dikekal kan adalah besar kemunkinan BN akan kalah.

    Psywar yang dimainkan oleh omakkau nampak sangat ketaranya untuk menurunkan BN.

    Bakat semulajadi omakkau ni ada cuma perlu ditajami diperhalusi.
    Biarnya apabila reader membaca dia memperkatakan kpd org lain.

    Salah satu blog yang baik dan bagus dengan analisis serta details
    http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/

    Walaupun blog tersebut pro Tun M, tapi tidak salah anda mencedok illmu cara penulisan beliau.

    Anda tidak ada pilihan lain selain upgrade cara penulisan ke satu level yang lebih tinggi serta berkualiti.

    Saya percaya omakkau mampu melakukan..



    ReplyDelete
  14. Anon 21.22...
    Betul ke banyak negara yg nak kat Tun ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau keluar negarapun tak pernah, macam mana la kau nak tahu sanjungan negara2 yang anggap Tun tu hero diorang?

      Delete
  15. Omak kau, check dulu apa makna kantoi. Kantoi tu misalnya katakanlah bila terbongkar kau ada skandal dengan Najib. Skandal boleh dalam bentuk duit gak.

    Tapi kalau kau tuduh Tun tak pergi umrah, berdasarkan anggapan sengal kau, padahal Tun tak datang jumpa kau pun dan tak bagitau pun kat kau yang dia nak pegi mana, memang patut kau termalu lepas tu bila terbukti dia pergi.

    Ni pulak bila si polan datang jumpa Tun bagitau dah berhenti, tapi lepas tu dia tak jadi berhenti, sebab dia flip flop sama seperti kau dengan Najib, itu pun kau nak kata Tun kantoi jugak?

    Itu flip flop bukan kantoi.

    Yang flip flop tu si polan yang satu kapal dengan kau dan Najib!

    ReplyDelete
  16. Apakah ini rancangan memflip-flopkan tdm? Takan pokok bergoyang gara2 nujum pak belalang diatas pokok memerhatikan penyamun membahagi hasil rompakan.

    ReplyDelete
  17. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini YUSUF ISMAIL seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI RUSLAN SALEH yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pekerja kilang di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI RUSLAN SALEH dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon AKI RUSLAN SALEH di 0812-43477455 Untuk yg di luar indon telefon di +62812-43477455, Atau KLIK DISINI 2D 3D 4D 5D 6D saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI RUSLAN SALEH saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKI, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI Ruslan adalah guru spiritual terkenal di indonesia. Untuk yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

    ReplyDelete