KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Wednesday, 20 May 2015

HANYA KERANA SALAH SIDAI KAIN, SEORANG MURID MRSM HAMPIR BUTA SEBELAH MATA KERANA DIROTAN GURUNYA.



Hanya kerana salah sidai baju, seorang pelajar tingkatan satu terpaksa menjalani pembedahan di mata kirinya selepas cedera akibat dirotan guru di salah sebuah sekolah berasrama penuh di negeri ini, di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 7 pagi itu, remaja berusia 13 tahun itu dirotan atas kesalahan tidak menyimpan baju yang disidai ke dalam almari ketika pemeriksaan mengejut dijalankan oleh guru terbabit.

Bapa mangsa berkata, dia yang berniaga di Kajang, Selangor, terkejut selepas dimaklumkan anaknya dimasukkan ke Hospital Teluk Intan akibat dirotan oleh salah seorang guru di sekolah terbabit.

Menurutnya, ketika kejadian, cermin mata yang dipakai anak sulungnya itu pecah akibat di rotan guru berkenaan menyebabkan serpihan kaca terkena pada kanta mata sehingga luka.

“Berdasarkan laporan doktor, anak saya perlu menjalani pembedahan untuk menjahit dua kesan koyak di dalam bahagian mata kirinya terutamanya mata hitam.

“Guru terbabit mengakui merotan anak saya dan menghantarnya ke hospital untuk mendapatkan rawatan. Walaupun dia menyatakan tidak sengaja dan meminta maaf beberapa kali, saya berasa sedih dengan apa yang dialami oleh anak saya,” katanya.

Menurut bapa mangsa lagi, dia kesal dengan tindakan guru terbabit yang merotan anaknya secara melulu atas kesalahan yang tidak seberapa.

“Kalau benar satu kesalahan besar, saya tidak marah kalau guru terbabit memukul di bawah paras pinggangnya tidak perlulah membabitkan organ yang penting itu. Anak saya masih muda dan mata sangat diperlukan untuk dia belajar.

“Anak saya kini mengalami trauma apabila di beberapa kali menyatakan tidak mahu kembali ke sekolah terbabit sebelum dibawa masuk ke bilik pembedahan.

“Saya juga bercadang untuk ambil tindakan selanjutnya,” katanya yang telah membuat laporan di Balai Polis Teluk Intan sejurusnya dirujuk Ibu Pejabat Polis Daerah Perak Tengah.

97 comments:

  1. Satu hari di kelas 6C,

    C. Yuzaidi: bla bla bla
    Azeman: cikgu ni ralit marah, marah, marah, mengajar la ikut pengalaman cikgu skor upsr dulu... tah tah.. spm cikgu dpt brp? Xyah spm la, upsr? Cikgu dpt brp?
    C. Yuzaidi: hang jgn nk melawan azeman, cikgu ada degree taw.
    Azeman : pirah tu degree subsidi msk maketab bukan pasai pandai skor spm pon.
    ( Kelepap ! ) adeh2... kna baling kasut.

    * * *
    ( "apabila sesuatu urusan diserahkan kepada bukan ahlinya, maka tunggu saat kehancurannya ."-hadis)

    Bangkit ibubapa bangkit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabah bodoh bg komen

      Delete
    2. tak patut cikgu buat macam tu.
      Sengaja ke tak sengaja ker, memang tak patut...
      kalau kena kat anak cikgu tu sendiri, dia pun akan berasa marah dan buat report polis....

      Jadi, serahkan ajelah kat polis. Biar polis buat siasatan dan tindakan susulah. Cakap lebih2 tak guna jugak.

      Delete
    3. KENAPA TAK SIDAI BAJU DALAM ALMARI?

      Delete
    4. sebab kat rumah pun agaknya dia tak sidai elok2
      ikut peraturan la dik baru la tak kena hukuman

      Delete
    5. Anonymous 14:53. engko banyak makan taik,sebabtu bodoh.

      Delete
    6. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Mohon pengurusan MRSM dan KPM campurtangan kerana ini pertama kali terbit berita pelajar MRSM dirotan guru dibahagian muka!!!!! Sampai berjahit dan pecah cermin mata????? Mungkin dah berjumpa dan mintak maaf kepada penjaga tetapi sebagai langkah 'bijak' guru terbabit seharusnya mengambil pelajar malang ini sebagai anak angkat atas dasar memulihara perhubungan sesama manusia....amiiiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak2 sekarang. Manja sangat. Kat rumah semua mak bapak buat. Bila duduk asrama mulalah mengada2. Nak buat benda kecik macam tu pun kena bersuruh banyak kali.

      Cikgu tu pun bangang sangat. Dah bagi elaun asrama suruh jaga anak orang pun buat benda tak senonoh. Ingat budak tu anak kucing ker? Kalau kena anak ko sendiri macamana? Rotan kat punggung la....

      Delete
    2. tentu sekali budak ini agak allergic nak jadi anak angkat guru berkenaan...yg eloknya dakwa guru kerana tidak patuh Akta Kanak-Kanak... mungkin Pengetua pun tidak sentuh rasional akta ini dlm mesyuarat bersama guru.

      Delete
    3. tidak boleh salahkan guru sepenuhnya sbb mengikut beberapa sumber pelajar berkenaan cuba mengelak untuk dirotan malangnya terkena pada bahagian tepi cermin mata . lagipun suda disediakan tempat ampaian dibelakang asrama dan belakang koperasi .

      Delete
    4. Nk rotan punggung elak kena mata? Ni sorg lgi cekgu pembohong

      Delete
    5. Bangang apa cg rotan muka .. sah2 le budak tu mngelak .. lol

      Delete
  3. Buat siasatan dulu...kadang2 budak2 sek ni cakap bohong dan x mengaku kesalahan dibuat...terutama apabila ibubapa dia bela dia...jarang cikgu pukul budak kecuali budak2 tu jahat & buas ja...ini pengalaman saya 20 thn ngajar sek men.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukankah guru terbabit telah mengaku merotan pelajar tersebut? Fahamkan artikel yg dipaparkan dahulu!

      Delete
    2. dlm menangani karenah anak didik, pengalaman mengajar 20 thn tu penting tapi tak mencukupi jika tidak mendalami semangat Akta Kanak-Kanak...Anak Didik Diutamakan...

      Delete
    3. Ada tak budak tu mengaku dia cuba mngelak dirotan sehingga cg tu tersasar ke muka ? Takde kan ? So salah sapa skang ? Sebodoh bodoh kau , takde la kau rotan muka .. sah2 le budak tu cuba elak ..

      Delete
  4. Pukul punggung kena tangkap kalau paksi rotan keras

    ReplyDelete
  5. 14:51, komen hang paling bodoh, banggang, bebal, bahalol, baghal, benggong yg pernah aku baca.

    Jasa cikgu mendidik amat besarlah.. namun banyak sekor cikgu yg dok berpaksi pd pembangkang haramjaddah, buat demo bakar itu ini, nah laa nie kena baru tau..

    Baguslah, buat lagi rasa tak puashati, stress, lagi baguih noo, biar lagi terok masyarakat kita.

    Sikit2, pukul, banyak2 demo...conteng sana sini, rosakkan harta awam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi cikgu ni cikgu amno

      Delete
    2. Ye betul.
      cikgu ni ameno

      Delete
    3. Tak lah cikgu ni org kuat pkr loh...
      ketua cawangan lagi..itu yg meroyan nak rotan anak org ameno..kehkehkeh

      Delete
  6. Buat siasatan dulu...kadang2 budak2 sek ni cakap bohong dan x mengaku kesalahan dibuat...terutama apabila ibubapa dia bela dia...jarang cikgu pukul budak kecuali budak2 tu jahat & buas ja...ini pengalaman saya 20 thn ngajar sek men.

    ReplyDelete
    Replies
    1. C. Suhaimie: Berbahasalah dengan sebaiknya. Ingat peribahasa orang Melayu, "paku dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih"
      Azeman: mengata dulang paku serpih lah cikgu DBP pun ckp camtu.. cikgu spm dpt brp ni, xyah spm lah, upsr brp A?
      C. Suhaimie: eh ko jgn melawan azeman cikgu ada master taw dg44 tue..
      Azeman: eleh degree pun subsidi bukan pasai pandai, master pun pentadbiran pendidikan... 44 pun pasal time based.
      (Kelepap) kena tumbuk kemudian pijak.
      Azeman: adeh3
      ***
      “ Apabila sesuatu urusan diserahkan kepada bukan ahlinya , maka tunggulah saat kehancurannya " - hadis

      Cikgu suka cakap bohong budak mati kena buli dorg ckp sbb jatuh. Cikgu suka tipu hari2 cikgu tipu.

      Bangkit ibubapa bangkit

      Delete
    2. 15 tahun dulu,

      C. Suhaimie: ..tip on the iceberg. .
      Azeman: tip of the iceberg la cikgu.. dah lama mengajaq grammar bodo pun salah.. cikgu spm dpt brp ni.. upsr?
      C. Suhaimie: eh hang jgn lwn cikgu berdosa taw.
      Azeman: tpi jawapan di belakang pun kata camtu.
      C. Suhaimie: kan cikgu kata jangan tgk jawapan di belakang tu. Jawapan tu salah.
      -----
      " apabila sesuatu urusan diserahkan kepada bukan ahlinya , maka tunggulah saat kehancurannya " - hadis

      Bila masa cikgu ada hak pukul anak orang, anak sendiri bermaharajalela mentekadarah jamuan guru. Tak turun perhimpunan. Dapat soalan spot! Mcm ni ke integriti?!

      Bangkit ibubapa bangkit

      Delete
    3. Bangkitlah ibu bapa bangkit
      mari kita ajar anak2 kita belajar sendiri kat rumah
      Hantar sekolah pun tak guna sebab cikgu selalu main rotan
      marilah kita istiqamah mengajar anak kita sendiri.
      siang hari bini kita ajar
      malam hari kita sendiri ajar

      bangkitlah ibu bapa
      demi keselamatan anak2 kita

      Delete
    4. Btul tu 1705 minta berhentikan saja ketam2 tu, ada pun x untung xda pun xrugi sbb mereka sendiri pun upsr kantoi. berikan gaji ketam2 tu kpd Ibubapa :)

      Delete
    5. Setuju.....
      mari kita semua ibu bapa keluarkan anak2 kita dari sekolah. Mari kita berdikari ajar anak sendiri. Isteri boleh ajar bahasa arab, add math dan bio. Suami boleh ajar akaun, fizik dan kimia. Pak long datang rumah boleh ajar sejarah dan senaman

      Delete
    6. Hahaha...balik menoreh getah boleh terus ajar ekonomi 6 atas. Petang boleh ajar bahasa Tamil. Cukup bulan boleh tengok buku bank ada masuk gaji cikgu. Besok kita ibu bapa boleh mula. Sapa ibu bapa tak mula memang bodo

      Delete
    7. Atau pun guna kepakaran asing aje sbb ape ak tgk skang guru bi x pndi ckp bi apatah lgi guru2 sains dan math sbb tu result kta merudum. Buant rugi je bayar kat ketam2 sedia ada , produk mcm tu juge x pandai ckp english. Baik kta selamatkan ketam2 tu dri mkn haran dgn bayar guru dri singapore, india dan china yg terbukti english, sains dan math dorg mantap :) sebarkan supaay lbh ramai ibubapa sedar.

      Delete
    8. hahaha anon2042
      hang tak paham ka depa kat atas tu sindir saja

      Delete
    9. Jauh ko pg anon2042
      mulakan dgn melalui pibg minta tenaga pengajar pamerkan result upsr-spm dan gambar terbaru mereka di ppn kenyataan sekolah dulu. Dari situ baru boleh kta nilai. Step by step ler jgn gelojoh

      Delete
  7. Hahaha......cikgu baik di mata dunia namun cikgu tetap manusia biasa tak lari dari buat yg tidak diingini. Tapi kalau tindakan cikgu itu kasar terhadap muridnya tak kira betul atau salah tetap salah sebab cikgu tiada hak mencederakan muridnya walaupun berhak memukul.

    ReplyDelete
  8. Mohon Ketua Pembangkang bawa isu ini ke Parlimen untuk dibahaskan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu tu ork kuat pkr...mana blh bwk parlimen bai...

      Delete
  9. hukum qisas kepada guru ini.

    ReplyDelete
  10. nasib baik lah budak ini tak masuk mckk ,kalau tak jubur dan di habis kan oleh junior anwar dan rafizi and the gang . Omak kau beruntung budak ini bernasib baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hummmm...bapak ko dulu sekolah mana?
      senior dia ada buat apa2 ker?

      Delete
  11. setuju diambil tindakan susulan ke atas guru/pengarah kolej ynag berkenaan. Kalau diperhatikan kebanyakan kes rotan/pukul/buli ni semua dari kolej ynag mendidik anak-anak melayu. Pengarah perlu diambil tndakan kerana gagal mendisiplinkan pelajar dan guru. Paling akum marah bila yang menjadi hero buli ni adalah anak melayu yang membuli anakmelayu sendiri. Kono katanya tradisikolej. Mereka mengagungkan tradisi kolnial sedangkan tradisi islam dipinggir. tu fasal aku kata pengarah kolej yang terlibat perlu dikenakan tindakan.

    kebanyakan kolej akedamik ni tidak menitik beratkan didikan islam. dicadakan adakan kuliah fardu ain dan feqah tidak kurang 3 kali seminggu dan qiamullai 2 kali sebulan supaya celik hati dan minda pelajar dan pengajar. Didik hati mereka. Kalau dah baik hatinya maka baikkeseluruhannya.

    ReplyDelete
  12. Kalau budak tu buta adakah guru berkenaan akan bertanggungjawab? Kalau hukum negara China..mata cikgu harus didermakan kepada murid berkenaan..sanggup..tapak tangan, punggung kan ada nape tak rotan disitu..guru guru KPLI memang tak ikhlas mengajar..

    ReplyDelete
  13. Anak dah buktikan bahawa kejayaannya dan kecermelangan pelajaran bermula sebelum masuk asrama penuh tetapi ibu bapak yg buta kasih dan sayang mengharapkan lebih dari itu bilamana terjadi pekara pekara yg tidak di duga penyesalan tidak berguna lagi..diasrama guru yg menjaga anak anak kita bukanlah ibu dan bapak kepada anak kita.guru di bayar utk berkerja bukan menjaga kerenah anak anak kita so emosi tertekan guru guru ini yg sering disalah taksirfkan ibu dan bapak...tidak rasa pelik ke bila anak kita pulang dari asrama perangai mereka sudah tidak sempurna dari pengamitan naluri kasih dan sayang yg kita beri selama mereka dalam jagaan kita sebagai ibu dan bapa.KEPANDAIAN SERTA KECERDIKAN anak anak kita selalunya berkait dgn TAKDIR..dan di susuli kerberkatan KASIH DAN SAYANG ..jika kurangnya ini maka baru lah kita nampak di mana kasih dan sayang serta takdir yg di masudkan. Kecerdikan tidak bermula di ASRAMA PENUH atau KECERMELANGAN JENIS PANGKAT PEPERIKSAAN mereka ianya bermula dari AKAL DAN NALURI YG DI PENUHI DGN KASIH SAYANG DAN PENDIDIKAN AHKLAK yg diisi dgn pengetahuan ugama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. penjelasan ini kurang ilmiah ... perlu rujuk kandungan Akta Kanak.

      Delete
  14. Matlamat tidak menghalalkan cara. Berat mana kesalahan budak tu, zalim diperlakukan begitu dan alasan tidak sengaja tak boleh diterima. Ambik tindakan kepada guru tersebut ikut proses undang-undang.

    ReplyDelete
  15. C. Jepri: apakah maksud macam ketam mengajar anaknya berjalan betul?
    Azeman: cikgu saya cikgu saya cikgu. ..
    C. Jepri: ok Azeman jawab.
    Azeman: seperti orang akademik teruk menjadi guru!

    1 kelas: kah kah kah
    -------------
    “Apabila sesuatu urusan diserahkan kepada bukan ahlinya, maka tunggu saat kehancurannya.” (Hadis riwayat Al-Bukhari)

    Klu jdi kt ank cikgu pigi mengamuk dpn tadika psl muka bercalar sikit

    Bangkit ibubapa bangkit

    ReplyDelete
  16. Hmmm. Cikgu hamnok le tu. Jenih babi giler. Patot denda je singgit. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmmm. Cikgu org pkrngok le tu. Jenih babi giler. Patot denda je singgit. Haha

      Delete
  17. Satu hari di kelas 6C,

    C. Zek: apa cita2 kamu azeman?
    Azeman: nak jadi engineer cekgu.
    C. Zek: kamu nak guna apa nak minta jadi engineer nanti kalau kamu tak belajar rajin2.
    Azeman: guna minat dan keikhlasan macam cekgu dah le, akademik bukan penting pun.
    1 kelas: kah kah kah
    C. Zek: grrrrr (tapi betul juga aku yang ajar macam tu)
    ****
    “ Apabila sesuatu urusan diserahkan kepada bukan ahlinya , maka tunggulah saat kehancurannya " - hadis

    Anak2 org kampung kene dpt 5A bru masuk sbap yg ank2 cikgu 4A dah dpt, pki org dlm, kedepan kepala ayah ko, mcm ni ke integriti!? !

    Bangkit ibubapa bangkit

    ReplyDelete
  18. Dulu klu kna rotan ngan guru pn kat pungung & tangan je..nie smpai nk buta anak org nk mdidik ke mbunuh...mna mak bpk x naik angin satu bdn,klu blh pkai barter trade ok la jgk.klu kna bapak murid yg ada blk belt kalet kuning pandai plk mengadu kat polis....

    ReplyDelete
  19. Bantu kami bukan hina....mmg manusia x lari dri kesilapan..kalu hadis2 jd ukuran tuk nilai kerja kami..maka orng yg x duduk dlm kalangan pendidik x layak hina kami....SBP dan MRSM terbeza dari sekolah biasa...dan sek biasa pon dugaannya pelbagai...kami nk didik anak bangsa...bukan robot...doakn kmi....cg mrsm

    ReplyDelete
  20. Masing2 buat komen meliar. Kita hanya dengar sebelah pihak saja. Belum tentu cerita ini benar. Biar polis buat siasatan. Klu ahlol ni minra ibu bapa bangkit dan tentang guru sekolah. Ke mana anak2 bangsa kita nak dpt ilmu.

    Dalam tahun 50 an guru2 berkelulusan darjah tiga.

    Dalam tahun 60 an guru2 berkelulusan darjah enam.

    Dalam tahun 70 an guru2 berkelulusan SRP/ LCE

    Dalam tahun 80 an guru2 berkelulusan SPM / MCE

    Dalam tahun 90 an guru2 berkelulusan STP/ STPM

    Dalam tahun 2000 guru2 berkelulusan Ijazah Sarjana Muda.

    Dalam tahun 2010 semua guru sekolah rendah berkelulusan ijazah. Bg guru sekolah menengah 100% berijazah dan ramai yg ada Master.

    Bg MRSM guru yg dihantar adalah guru terbaik. Manakala tiada guru yg ingin menjadi warden atau penjaga murid di asrama. Kebanyakan yg jd warden adalah kerana di paksa. Pengetua merayu dan memujuk agar ada guru yg sudi menjadi warden. Jawatan sebagai warden atau penjaga murid asrama sgt membosankan. Penjaga bersenang lenang di rumah ttp warden yg memikul tugas di asrama.

    Cuba buat rujukan ttg berapa ramai guru / warden yg di heret ke mahkamah kerana tujuan utk mendisiplin murid di asrama.

    Jangan jadi penghasut kpd ibu bapa supaya membenci guru. Semua anak2 sya belajar di SBP.
    Empat sudah tamat belajar dan kini bergelar Doktor. Dua lg masih di asrama. Jasa guru sgt besar bg saya.
    TERIMA KASIH CIKGU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pigirah... sudah sampai masanya ibubapa bersuara.

      Delete
    2. Nama pun sang dengki...dengki tak habis2.

      Delete
    3. Terima kasih atas komen yg bgus ini .. semoga allah memberi hidayah kpade kte semua

      Delete
  21. Orang politik perlu ada tukang rotan mereka.kalau tidak mereka akan jadi penjilat dan pembohong macam "pundek kau @ pandir kah".sekurang2nya takut merompak@ bailout harta/wang rakyat.

    ReplyDelete
  22. Cikgu ni mungkin penyokong PKR,maklumlah bos dalam penjara,GST lagi mana tak meroyan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betulllll sangat...hehehe

      Delete
  23. Menteri2 cap ayam siapa cikgunya? Masaalah tandas pun diglobalkan sampai tdm kena tipu pasai nak jaga hati pok jib.asal dari umngok semuanya datangnya masaalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yg buat dasar lembu masuk maktab pun boleh jadi guru?

      U
      M
      N
      O

      Delete
  24. Ada ke rotan kena mata? I rasa cikgu ni Umngok. Biasa rotan kt bontot je. Umngok biasanye tk solat. Hati dirasok setan umngok. Hah hah. Saman je cikgu tu ke mahkamah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmmm. Cikgu org pkrngok le tu. Jenih babi giler. Patot denda je singgit. Haha

      Delete
  25. guru & pengetua boleh didakwa kerana insiden melibatkan perlanggaran Akta Kanak-Kanak yg jelas menjelaskan kebajikan & keselamatan seorang kanak-kanak adalah tanggungjawab orang dewasa yg telah diberi amanah...

    ReplyDelete
  26. satu cikgu pun tak bole kawal perasaan - marah sangat kut sampai main pukui
    tak kira tempat
    bila dah jadi macam ni baru nak menyesai tarak guna lagi
    jangan marah kerana asutan syaitan nanti binasa badan

    ReplyDelete
  27. Upsr pun teruk cemane nk faham akta beb

    ReplyDelete
  28. Cikgu ni mesti ada masalah dgn bini dia atau mental.
    Ini terjadi pada aku pada tahun1982 masa aku tahun 3, dlm kelas BM ketika cikgu sedang menulis di papan hitam aku bagun dan meminta izin hendak ke tandas dgn Serta merta cikgu mencapai pembaris Panjang dan melibas aku lalu menjerit AWAK TAK NAMPAK SAYA SEDANG BUAT APA... sampai sekarang saya masih berfikir apakah meminta izin ke tandas adalah satu kesalahan? atau cikgu saya ni ada mental problem.

    ReplyDelete
  29. Anak saya sedang bersekolah di MRSM Pasir Salak. Beliau mengesahkan kebenaran cerita itu. Yang melakukannya ialah Ketua Warden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merata2 tuan menjaja cerita n mbuka aib org. Apa yg tuan dpt? Tuan turut mgheret semua guru dlm kes ini. Siapa yg akn mgajar ank tuan nti? Adakah tuan akn mberhentikan ank tuan kerana marah dgn kes ini? Atau masih mbiarkan ank tuan dlm jagaan guru bkenaan dan masih menagih ilmu guru2 utk mjadikan ank tuan manusia sdgkan tuan sendiri buka aib dan tidak mghormati perasaan guru2 ank tuan?

      Delete
    2. Hbs mata bdk tu hmpr buta ko nk btanggungjwb?

      Delete
  30. Ko ingat cfu lapaq sangat ker elaun warden.
    piiiraahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah x lapaq berhenti je le. Ramai lgi generasi adam adli yg lbh bagus nk masuk. Ini surat ak draf utk ko yg xde keikhlasan.

      Surat letak jawatan

      Saya ..................... ingin meletakkan jawatan saya sebagai guru berkuatkuasa 21 mei ini kerana tidak mampu lagi berkhidmat untuk rakyat. Saya tidak mahu makan dan memberi ibubapa dan anak bini saya makan haram.

      Sekian.

      Hari ni ko letak esok ada org masuk.

      Delete
  31. cikgu ni dah banyak kes mendera pelajar, bukan membimbing...dera untu pelajar mengaku salah ikut kehendaknya...anak saya pernah di pukul dengan batang penyapu...kayu patah, betis bengkak dan lebam supaya mengaku curi ayam....bila minta buat ingkuairi ...tak mahu , begitu juga ketua cikgu disiplin...takut pecah lubang nak cover perbuatan senior tingkatan 5 nak ambil spm,...junior jadi mangsa..
    pengurusan buta tuli...kes begini banyak kali terjadi pada guru saiko yang
    sama.....tak patut di biarkan jadi warden asrama...patutnya jadi warden di zoo, jaga rimau dan singa

    ReplyDelete
  32. Lagi Gambar .. Jom Terjah !! >>> KLIK HERE !! <<<

    ReplyDelete
  33. Taniah lh kepada mereka yang telah memberi komen seolah cikgu x pernah mendidik mereka n keturunan mereka...didiklah anak masing2 dengan kaedah n acuan sendiri....Semoga Allah memberi kepuasan kepada mereka yang telah mengutuk n menghentam para cikgu ini....Amiin...Jadilah irang yang sentiasa bersyukur n muhasabah diri kita dulu sebelum menghentam orang lain....

    ReplyDelete
  34. Bagus betul komen2 tu....semua kesalahan diletakkan 100% pada ckg....seolah2 selama ini anak2 yg belajar tidak pernah belajar ngan cikgu...tahniah lh kepada mak bapak yang telah berjaya mendidik anak masing2 tanpa dibantu oleh ckg2....teruskanlah episod mengutuk para cikgu ni...semoga Allah memberikan kepuasan kepada anda semua....Amiinn....

    ReplyDelete
  35. Guru pandai aka layak guru dihargai, guru "minat dan keikhlasan" sila muhasabah diri dan duit gaji. Aminnn

    ReplyDelete
  36. Igt sng ke nk jga anak org ... mak bapak dah anta ank kt asrama , bulat2 serah tanggungjawab tu kt warden ... prangai budak2 skrg dh lah teruk .. mak bapak pun tak patut nk backup sblh pihak je .. pikir la sblm nk ckp apa2

    ReplyDelete
  37. Apa kaitan politik tetiba nih ... kalau xd kjaan igt pembangkang blh kasi maju ke Malaysia.. pembangkang pun duit brim amik jgk .. bntuan kjaan amik jgk ... pirahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duit bantuan brim semua tu duit rakyat juga , tak salah mereka ambil

      Delete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. Tahniah kepada ibubapa yg dok mencaci maki cg .. tahniah , anak anda mmg berjaya sbb blaja dlm bilik , tak perlu pegi skola .. dpt SPM straight A hang yg ajar en .. berkat ilmu semua dtg dri korg .. haih .. apa nak jadi lah ibubapa zaman skang .. dah maki cg pakai akaun anonymous pulak tu .. dasar kecut ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas komen yg sgt bagus encik amirudin .. semoga allah mmberi hidayah kpade kte semua .. aminn ..

      Delete
  40. Hebat betul ye semua komen yg dilemparkan oleh segelintir pihak .. jgn laa kte melemparkan fitnah sesuka hati .. kalau fikir secare logik .. mane ade cikgu nk rotan kat mata .. please thinking wisely .. we're human being .. not an animal .. allah da beri kte otak dan akal fikiran untuk fikir ... fikir laa elok2 .. jgn smpi allah tarik nikmat yg diberikan kpada kte .. semoga allah mmberi hidayah kepade kte semua dlm mnjalani kehidupan seharian ... assalam ..

    ReplyDelete
  41. Xpaham ngan ibu bapa sekarang...kesalahan seratus peratus letak pada cikgu...jika cikgu xmendidik anak2 anda secara tegas,adakah anak2 anda mahu ikut??dicakap secara baik,buat di belakang...ini lah punca keruntuhan akhlak anak muda zaman kini...mungkin cikgu tersebut bersalah,tetapi tidak perlulah kita memaki hamun...ini menyebabkan ank2 melihat anda backup kesalahan2 mereka...mereka akan pikir anda akan backup semua perbuatan mereka...think it and nilai yourself..jangan pikir nak hentam je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh la ko.. org kondem psl mata bdk tu hmpr buta.. ank sendiri bru bcalar kt hidung da mngamuk dpn tadika.. bias

      Delete
  42. Assalamualaikum dan salam sejahtera... mungkin yang memaki hamun tidak tau mengenai hal sebenarnya tetapi sebagai bekas pelajar kepada guru tersebut saya dan rakan2 yang lain x penah dilakukan sedemikian rupa walaupun memang kadang2 guru tersebut garang... jadi kita kena lah tegur bukan mencaci... boleh x saudara dan saudari??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baik laa encik hashim .. terima kasih atas teguran ini .. semoga allah merahmati kite semua ..

      Delete
    2. Sama2... itu tanggungjawab kita bersama, tegur sesama sendiri, baru negara maju.. jika sebaliknya ia hanya menunjukkan kebodohan dan kelemahan diri..

      Delete
    3. Sendiri tanya.. sendiri jwb..

      Delete
  43. aku sendiri berpengalaman kene dgn warden. tp tak seteruk tulah. kemon ahh wei. semua asrama ada rules kot susun kain baju cecantik kekemas dlm loker. mustahil lahh wei. selalunya kalau nak buat sport check kat asrama mmg cikgu selalu ckp kot. basically kot bende ni. takkan nak lipat baju pon nak ajar wei. bende basic cenggini. dah lima tahun aku duduk asrama. setiap junior baru masuk kitorg kene ajar susun baju lipat kain kemas kemas. sbb nanti kalau tak kemas kami senior kene panggil kot. is it okay kalau first two days tu tak reti buat, tapi bila dah byk kali ajar still tak reti lg lipat baju kekemas. wehhh, bnde basic kot. kat rumah mmg tak penah ajar ke weh. ohh lupa kat rumah ada bibik. so engkorg boleh duduk goyang kaki sambil layan iphone kat tangan. sekarang ni zaman asrama dah tak best. sbbnya budak budak dah naik lemak. seriously. so, conclusionnya sebelum hantar anak pegi asrama ajar dulu kemas personal things, hormat dan dengar ckp cikgu. takyah nak melawan je tau. belajar lah kau tinggi manapon setinggi kau yg hidung tinggi tu, sbb cikgulaahh engkorang berjaya tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cara saudara berckp mcm, klu xda umno org melayu merempat,

      Nasihat saya jgn tegakkan benang basah, jgn kona baring dan jgn syirik.

      Delete
    2. maafya, nasihat saya juga utk anda ialah dont jump to conclusion please sbb sesenang nak ckp org syirik. maksud saya kejayaan tu terletak pada cikgu drpd restu ibubapa dan keredhaan Allah. terdapat pelbagai hikmah yg tersingkap sebalk kejadian ni. pelajar tersebut kene berdepan ujian sakit drpd Allah, cikgu tersebut pula berdepan ujian kene caci maki drpd org yg tak tau cerita sebenar. kau sakit ke, kau berjaya ke, kau kaya ke, kau miskin ke, kau jutawan sekalipon tu semua ujian beb. bila bila je Allah boleh tarik balik. and one more, cemana lahh org melayu nak maju ke depan kalau sikit sikit POLITIK POLITIK POLITIK yg menjadi keutamaan.

      Delete
    3. sbb cikgulaahh engkorang berjaya tau.

      Tgk cara si syirik ni bercakap, mcm xde umno melayu jdi hamba, btul x.

      Delete
  44. Satu hari di hari pengambilan report card,

    Cikgu Yuzaidi: Azeman ni kak dia tak dengar cakap, suka kacau kawan, tak bawa buku, malas bla bla bla.. (lepas 1/2 jam menyalahkan murid ).. itu sebab dia banyak gagal... sebagai ibu bapa saya harap kakak (lepas 1/2 jam menyalahkan ibu bapa) kak ada apa-apa nak cakap?
    Mak Azeman: boleh kak tengok result UPSR-SPM cikgu?
    Cikgu Yuzaidi: err anu anu saya ada degree taw err
    Mak Azeman: pigi dah.. macam akak ni kampung sangat. Itu degree kursus kan bukan pasal cemerlang SPM. Kalau cikgu sendiri pentas kecemerlangan pun tak kenal macamana nak ajar murid-murid?
    Cikgu Yuzaidi: err anu, anu kalau makcik tak suka cara saya jangan hantar sekolah kerajaan.
    ...............
    “ Apabila sesuatu urusan diserahkan kepada bukan ahlinya , maka tunggulah saat kehancurannya " -hadis

    spt bila murid berjaya cikgu ambil nama, bila gagal atau jdi kes mcm ni mereka salahkah murid, ibu bapa dan dasar. Mereka maksum.

    Bangkit ibubapa bangkit jangan tunggu dah terhantuk baru tengadah.

    ReplyDelete
  45. Kenyataan dari seorang guru dari isu murid skarang x bole di tegur..
    Bapa : cikgu Ali, apa cikgu buat bila ada murid yg x bole di tegur?
    Cikgu Ali : saya buat bodoh je, da di tegur x boleh..yg bodoh bukan saya..

    ReplyDelete
  46. Sememangnya jasa guru tak ternilai bagi saya.....terima kasih Cikgu.......kalau harapkan ibu bapa........ Ermmmmmmm......komen macam bagus je

    ReplyDelete
  47. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini YUSUF ISMAIL seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI RUSLAN SALEH yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pekerja kilang di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI RUSLAN SALEH dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon AKI RUSLAN SALEH di 0812-43477455 Untuk yg di luar indon telefon di +62812-43477455, Atau KLIK DISINI 2D 3D 4D 5D 6D saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI RUSLAN SALEH saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKI, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI Ruslan adalah guru spiritual terkenal di indonesia. Untuk yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

    ReplyDelete
  48. SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259

    ReplyDelete
  49. wowww... bestnye kena rotan kat punggung

    ReplyDelete