Thursday 16 April 2015

BEZANYA KOS DAN KELAJUAN JALUR LEBAR NEGARA LAIN TERUTAMANYA ASIA TENGGARA DENGAN MALAYSIA.


Malaysia mensasarkan menjadi sebuah negara maju dalam masa lima tahun lagi. Dan biarpun rakyat negara ini semakin celik IT, hakikatnya kadar kelajuan jalur lebar di negara ini masih rendah. Ini diburukkan lagi dengan kos langganan jalur lebar yang dilihat tinggi berbanding negara-negara serantau.

Jika dilihat pada kajian-kajian yang dijalankan sebelum ini, negara-negara seperti Singapura dan Thailand lebih ke hadapan dari segi kos dan kepantasan jalur lebar. Singapura dan Thailand, masing-masing secara purata memiliki kepantasan jalur lebar 61 megabits per saat (Mbps) dan 17.7Mbps. Ini diikuti Vietnam (13.1Mbps) dan Kemboja (5.7Mbps). Malaysia pula, mempunyai kepantasan 5.5Mbps.

Kadar purata kepantasan Internet di negara-negara Asia Tenggara ialah 12.4Mbps, dan ini meletakkan negara kita di bawah kadar purata.

Kos jalur lebar 10Mbps di Malaysia dianggarkan RM199 (TM, September 2014). Di Singapura, kos jalur lebar 15Mbps ialah RM95.15 manakala di Thailand, kos jalur lebar 12Mbps ialah RM79.30.

Agak menarik juga untuk melihat bagaimana perkembangan jalur lebar di Korea Selatan yang diiktiraf negara dengan kelajuan Internet terpantas.

Korea Selatan tahun lalu, memperkenalkan jalur lebar dengan kelajuan 10Gbps, yang berupaya memuat turun fail dengan saiz 1GB dalam masa 0.8 saat.

Secara purata, kos jalur lebar 100Mbps di Korea Selatan ialah US$27 (RM98.88).

Amerika Syarikat pula, biarpun memegang status negara maju, turut berdepan situasi yang sama dengan Malaysia. Untuk jalur lebar dengan kelajuan 45Mbps, pengguna di sana perlu membayar kira-kira US$90 (RM330).

Semalam, Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, mengumumkan penuurunan kadar kos jalur lebar dalam masa dua bulan lagi.

Kadar terbaharu itu menyaksikan penurunan di antara 10 peratus dan 57 peratus dari kadar sedia ada.

Tarif asas berharga RM25 untuk 1GB akan ditawarkan oleh semua pembekal perkhidmatan.



22 comments:

  1. Dari dulu2 lagi Tok dah kate, parti PKR tajaan Anwar Ibrahim ni dah semakin tak laku lagi. Tok boleh katekan parti PKR ni cume "angat2 tahi ayam" aje. Tak lame lagi pasti ianye akan tumpo.

    Kini Tok dah nampak banyak2 tande2 yang menunjukkan parti tu dah mule nazak.

    Sebenar nye boleh lah di katekan hampir semue cabang dan ranting2 parti PKR ni dah tumpo, ianye akan hanye nampak 'hidup segan mati tak mau' semase dekat PRU/PRK atau pemilihan pucuk pimpinan sahaje.

    Krisi peningkiran dan melucutkan jawatan dan keahlian PKR Menteri Besar Selangor telah menambahkan lagi keadaan buruk parti PKR ni. Sekarang Bini Anuar juga mau jadi calon Permatang Pauh. Salit kepale atok dibuatnye

    Keadaan kekecuhan Menteri Besar Selangor ni terlah menjadikan rakyat yang bijak berfikir jadi bertambah meluat pade parti PKR. Bukan sahaje rakyat yang meluat tapi hampir semue ahli2 dan penyokong2 parti itu juga sudah meluat terhadap pucuk pimpinan parti yang tamak dan gile kuase tu.

    Prmimpin2 PKR masih lagi yakin yang Rakyat menerima nepotism keluarga Segambut

    ReplyDelete
    Replies
    1. mu dua org ni bodo tahap dewa lapisan paling dalam - lain tajuk admin, lain pulak yg mu berdua ni komen..giler babi ke apa mu dua org ni...babi pun tak giler macam mu.

      Delete
    2. Selagi PKR ujud bn dlm kepanasan

      Delete
  2. Breaking News : Anwar Berikrar Akan Pertahankan Negara Yahudi, ISRAEL dalam Wall Street Journal
    Ini adalah antara petikan wawancara Anwar Ibrahim dengan Wall Street Journal.

    "I support all efforts to protect the security of the state of Israel," said Mr. Anwar, although he stopped short of saying he would open diplomatic ties with the Jewish state, a step which he said remains contingent on Israel respecting the aspirations of Palestinians. Malaysia has consistently refrained from establishing diplomatic relations with Israel, although limited commercial ties exist between private companies in the two countries.
    http://online.wsj.com/article/SB10001424052970203363504577184631682335306.html?mod=WSJ_World_LEFTSecondNews

    Untuk petikan penuh, sila ke link di ata

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada rekod Anuar upah penasihat Yahudi. Tp umno yg melabur berjuta utk dapatkan nasihat pakar Yahudi. Mungkin macai umno dah lupa...

      Delete
    2. ada rekod cuma macai pkr buat buta je.

      Delete
  3. Sia2 Berjuang Bila Ketua Umum Sendiri Pertahan Nepotisme dan Kezaliman Dari Mati

    Tulang Badak (TB) rasa sia2 perjuangan Tulang Badak dalam PKR sejak umur 18 tahun apabila Ketua Umum sendiri berjuang untuk daulah keluarga Rasa mcm segala pengorbanan Tulang Badak selama ni mcm tiada makna dan tiada nilai.

    Rasa sia2 segala pengorbanan yang telah dilakukan oleh arwah bapa Tulang Badak yang bertungkus lumus membantu membina Keadilan Negeri Sembilan setelah Anwar ditendang dari UMNO dulu.. Kami berhimpun dan berkempen sampai2 kadang2 kami terlanjur sampai ke Padang Besar, Perlis. Sekali tu punya semangat kami berkonvoi dari Sermban ke Rembau, terbabas sampai ke Pasir Mas Kelantan. Punya Komited tak tau dah nak sampai sempadan Siam.

    Penat jerih nak bunuh Kronsima, Nepotisme dan Korupsi tiba2 Ketua Umum sendiri pegi buat kerja tolong benda keji. Ketua Umum PKR sendiri bertungkus lumus memastikan kelangsungan dan jangkahayat Nepotism lebih panjang.

    TULANG BADAK (TB)
    MURTABAK WAVES
    SEKRETARIAT PASNE (PENYOKONG PKR ANTI SEMANGAT NEPOTISM)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulang Babi cukuplah tu...muak pulak aku bca tulisan kau.
      Kau dgn Jeff blh kongsi jual daging segar...

      Delete
    2. Macai umno yg gila babi. Ditugaskn menabur fitnah dlm blog Omakkau.

      Delete
    3. Tengok la sapa mak bapak dia... Darah biru ... Dacing pun senget nak menipu di pasar...

      Umno dan fitnah berpisah tiada

      Delete
    4. Tulang Butuh...kalo ko raser dah tak percaya pada PKR...pi lah masuk umNO...takde sape pun paksa ko duduk dalam PKR lagi...

      Ko Tak penat ke copy and paste setiap statement ko dlm ruangan komen...get a life asshole!!!!


      kaze

      Delete
  4. ni pun sekor lagi giler spere...

    ReplyDelete
  5. X bagos laju2 sangat,nanti modem cepat panas!!

    ReplyDelete
  6. uwihhhh... kalo ko masuk umno dah lama ko jadi mentri

    ReplyDelete

  7. Okey Omak ... katalah kau tinggal di Korea ...dan melanggan jalur lebar yang bekeupayaan 1GB dalam masa 0.8 saat (10Gbps)

    Kalau Kau pengguna biasa kau hanya ada 500 GB HDD atau paling banyak pun ada lagi 2TB external HDD

    Jika kau download sepenuh masa kau hanya mengambil masa 2000 saat (0.8 X 2500) = 34 minit saja. untuk penuhkan kedua2 disk tersubut

    Jadi apa faedahnya kau melanggan jalur yg terlalu lebar dan yang terpaksa membayar dg harga yg tinggi setiap bulan. Bukankah ini membazir ?


    ReplyDelete
  8. Cambodia vietnam laos laju lagi, patut kalah bola sepak dan pepriksaan tims, dgr kata dorg ajar math science dalam english. kalah lagi Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di vietnam laju sebab lama ada gst di malaysia baru berapa hari ada gst dah kurang harga nya wifinya . Di korean laju dia negara petama dunia ini memajukan kelajuan wifi jalau lebar melebih kemajuan dari us kemajuan jalau lebar. Di korean mereka pakai lte lebih lama dari kita 5 tahun, kita baru nak pakai LTE tahun lepas

      Delete
  9. IBU PUSPITA ni sebenarnya Emak Jeff babi ulu yam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko pulak pemakan taik babi yg dibela oleh jeff tu.

      Delete
  10. Ko dan makbapak ko pun sama pelahap taik babi Jeff ulu yam...hohoho

    ReplyDelete
  11. Fakta Omakkau ini banyak tak betul.. Saya pernah beberapa kali ke Singapura dan capaian kpd Wifi Hotspot. Kalau nak kira, Malaysia lebih baik dan pantas. Kalau semasa saya di Europe, Belgium khususnya di Brussels, capaian lebih pantas dari semasa saya di London, Amsterdam dan Paris. So kita lebih kurang sama dgn London sahaja.

    ReplyDelete
  12. Hahaha negara kroni berkuasa rakyatnya bodoh tak terkata negara hak milik siapa rakyat sdr juga yg merana.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...